Brno slaví 20 let nočních rozjezdů. Nejvíce lidí jezdí z pátku na sobotu
Noční rozjezdy od hlavního nádraží v Brně. Foto: DPMB
Brněnský systém noční dopravy je unikátem, lidé se i v noci dostanou kamkoliv po městě s jediným přestupem.
V polsku to mame taky. Ale je to inspirovane zapadnim nemeckem (nikoliv Brnem).
Když počítám, že v Praze je asi 25 nočních linek, tak dokážu uvěřit tomu, že těch 22 brněnských dokáže obsloužit každý dům.
11, ne 22.
Velice by mě zajímalo, co udělají s rozjezdy, až si odsunou hlavní nádraží.
To co s denním spoji…
…část tam a část tam. Ke spokojenosti všech přeci 😃
Stačí chodit na veřejné prezentace a poslouchat co říkají architekti a představitelé města.
Je to smutné jaký paskvil z toho „bude“.
A je nutné, aby jezdily z nádraží? Vlaků v době jejich provozu jezdí beztak minimum.
Na některé vlaky (např. poslední R8 z Bohumína) rozjezdy naopak cíleně čekají. To, že se rozjezdy setkávají právě u nádraží není náhodou.
Článek na Necyklopedii k tématu: https://necyklopedie.org/wiki/Rozjezd_no%C4%8Dn%C3%ADch_linek_v_Brn%C4%9B
Je tu super vecicka i ty prazsky nocni rozjezdy pouzivam je parkrat do roka ale vim ze staci prijet na hlavak pred pul jednou a dostanu se kamkoliv. V nasem kraji se vic resi kdo bude provozovat vlaky (stat vs. soukromnik paradoxne socialisti pirati tlaci soukromniky;-) nez ze by se zlepsily navaznosti a tohle je tu sci-fi.
Rikam si, zda system rozjezdu neni jen dalsim plytvanim penezi danovych poplatniku. Co si tak pamatuji z mladych let, tak nocnim autobusem temer nikdy nejede platici zakaznik. Drtiva vetsina lidi jede z chlastacky a nevim, proc bychom jim meli platit rozvoz. Kdyz maji cas a penize na alkoholove dychanky, tak by si snad mohli naiit i cas a penize na cestu domu. Navic je kultura cestovani v nocni MHD naprosto priserna, nejen kvuli namol opile omladine, ale i kvuli bezdomovcum, kteri se v nocni MHD ohrivaji. Nekdo rika, ze nocni doprava slouzi i lidme pracujim, ale to neni uplne pravda,… Číst vice »
Asi proto ze z te chlastacky zaplati na danich vic nez vy kdyz doma sporadane sledujete telku. Jinyma slovaman to oni sponzoruji vasi rani cestu do kauflandu.
A co kdybychom si to prestali vycitat, snizili dane a prestali sponzorovat zbytecnosti jako nocni MHD. Vsichni budeme spokojeni, ja u TV (kvuli tomuto si ji rad koupim) i pijani, kteri na spotrebni dani z alkoholu usetri vice, nez by je stalo taxi. 😀
OK, to jsem si „trochu“ zaprehanel, snizit dane prej a/nebo je prestat vyhazovat za zbytecnosti:-D
O kolik korun (či %) si myslíte, že by se mohly snížit daně ušetřením za tuto jednu konkrétní položku zvanou „kompenzace z veřejných peněz za provoz noční MHD v Brně“?
Konkretni castku neznam a neni z meho pohledu podstatna, nesmyslne plytvani nelze obhajit tim, ze jde o plytvani relativne male.
– To, že jde o „nesmyslné plýtvání“, je váš subjektivní názor.
– Sám jste v předchozím komentáři zmínil názor o zrušení financování těchto nočních spojů a snížení daní o tuto částku, tzn. očekával bych, že rámcově víte, o jakou (resp. o jak nízkou) částku by tím pádem daně byly sníženy.
Není to tak žhavé, jak popisujete. A hlavně do půlnoci a od 3:00 tím jezdí do práce poměrně dost lidí. Zejména do pekáren a dopravních firem.
Co se týče cesty do/pekárny, mám jednu letitou historku – v jedné nejmenované výchozí zastávce jedné z nočních linek ve 3 nebo ve 4 h ráno byl řidič od jedné z cestujících požádán, jestli by nemohl přece jen minutku nad rámec času odjezdu počkat, že jedna z kolegyň oné cestující se o minutku zdržela v práci – v pekárně.
Řidič přece jen počkal a jako malou pozornost od té cestující dostal… úplně čerstvý, ještě teplý chléb. 🙂
Ty rozjezdy bývají obvykle zcela plné, což o denních linkách zdaleka nelze vždy říci, takže tímto měřítkem jeví se užitečnější než nějaké denní linky do okrajových částí Brna 🙂 jinak revizoři jezdí i v rozjezdech a sice nemám žádná hmatatelná čísla, ale řekl bych, že kdo jede rozjezdem, tak to bude obvykle brněnský rezident nebo dlouhodobě pobývajcí student a ti zpravidla mají šalinkarty.. (ale opravte mě jestli máte někdo reálná čísla)
A v Liberci je pro velky uspech zrusili.
Zrušili? Jak je to dlouho?
Nocni a lokalni doprava neni urcena k vydelavani penez. Je urcena k tomu aby se vsichni lidi nervali do centra velkych mest. Zrovna dneska byla reportaz na ct (predvolebni debata) jak stredni cechy stradaji pod naporem lidi co se tam stehuji ze vsech koutu republiky. Hned jsem si vzpomel na zdejsiho „vlaky jednim clovekem zrusit a zavest autobusy“ clovek kterymu nelze vysvetlit ze na venkove jezdi autobusy jeste prazdnejsi. Pokud by se clovek dostal z ostravy do prahy i po klekani (19:00) tak by se lidi nestehovali blizko prahy. Lidem jde o vzdalenost a cas. Pokud se z vysociny/usti dostanou… Číst vice »
Nevím, nevím … Unikát? Bratislavský DP patřil k nejhorším v ČSSR, ale systém rozjezdů tam fungoval už v 70. letech. Termíny 0.40, 1.40, 2.40 a 3.30 z Nám. SNP znal snad každý nad 15 let.
Presne tak. Na to som už aj zabudol ale tak išli z námestia SNP. Išli sme tak v 80.tých rokoch. Dnes to funguje rovnako ale chodia z hlavnej stanice. A to fungovalo už v 1998 keď som chodil na nočné do depa na Rendezi….
Předpokládám, že tenhle komiks většina čtenářů bude znát, protože to svého času několikrát obletělo celou šotokomunitu. Ale stejně ho připomenu, protože ho mám hrozně rád. 😉
https://www.dasm.cz/clanek/komiks-brnenske-rozjezdy
Já to neznal, díky. 😀
Nádherný systém.
Noční rozjezdy jsou srdcovka. Velmi kompaktní a funkční systém.
Outdated mapka :/
Aktuální: https://dpmb.cz/cs/download/6675
Pěkně to mají graficky zpracované!
Existuje i offline mapa: https://eshop.dpmb.cz/tricko-nocni-rozjezdy
Jak na vesnici 🙂 Kdy se na návsi sjedou v jeden čas všechny linky z okolí, vymění si cestující a zase se rozjedou. V normálních větších městech fungují noční línky, které rovnoměrně pokrývají celé město. Výhodou brněnského systému je ale jednoduchost. Kapacitně už ale ve „špičkách“ nestačí. Morová epidemie nám dala čas na rozmyšlenou, ale je třeba uvažovat nejen nad prodlužováním do dalších obcí kraje (Vyškov, Mikulov, Blansko …), ale hlavně nad zavedením navazujících okružních nočních linek. Na Brno dobrý 🙂
Noční linky v Brně POKRÝVAJÍ celé město.
Pavel: Těžký život s takový mindrákem,že….
Když „na Brno dobrý“, tak se ptám, ve kterém městě je to lepší?
Nejsem obyvatel Brna, pokud bych měl být nařčen z uraženosti
V Drážďanech se noční linky sjížděly na Postplatz. Takže také nenormální město jmenovče, že jo?
„Jak na vesnici. Kdy se na návsi sjedou v jeden čas všechny linky z okolí, vymění si cestující a zase se rozjedou.“
Přesně tak! Ve světě se tomu řiká „Hub and spoke“. Jak si myslíte, že funguje FedEx, UPS nebo DHL? Na jednom letišti se v noci slítnou balíky odevšad, tam si je ta letadla povyměňují a nad ránem se zase rozlítnou do celého světa. 🙂 Má to své výhody a nevýhody, ale v noci výhody vysoce přavažují.
https://en.wikipedia.org/wiki/Spoke%E2%80%93hub_distribution_paradigm
A když překliknete na českou verzi, dostanete heslo Rozjezd. 🙂
Na vesnici se sjedou tak dva autobusy, tři když je velká a to jen přes den. V Brně se sjede 11 linek z obou směrů naráz, tedy 22 autobusů. To v Praze bohužel nezvládnou. Noční linky v Brně pokrývají prakticky celé město. V době „špiček“ jezdí posilové spoje, jsou i v jízdních řádech. Do dalšíéch míst v kraji jezdí o víkendu v noci autobusové či vlakové spoje (Vyškov, Blansko, Boskovice, Znojmo, Hodonín, Kuřim, Tišnov…) Systém je mnohem přehlednější než v Praze a spojení rychlejší. Chtělo by si to napřed něco zjistit, než začít plácat.
V Praze to bývalo na Lazarské, dokonce hlásívali ‚centrální přestupní stanice‘, už je to jinak?
Je to stále na Lazarský ale jen tramvaje, u muzea se sjíždí autobusy
V Havířově se dá všude dostat i bez přestupu.
To u nás na vsi se dá všude dostat i bez nástupu.
Jo, když je tam přelinkováno.
No to máte pravdu, že noční okružní linkou 408 se v Havířově dostanete všude…
Loni ji doplnil jeden pár linky 407…
Když ty časy byly jednotné tak to bylo super, prostě zapamatovatelné…
Jelikož se mění okrajové vlakové spoje v kraji tak i od prosince budou větší změny. Budou přípoje na zmíněné vlaky ale i autobusy z okolních měst…
Myslím že to bude opět super, ale již tak ne lehce zapamatovatelné. Důležitější jsou však ty přestupní možnosti…👍😀👍😀👍😀
Podobné věci u nás považujeme za samozřejmost, ale vlastně je to celkem luxus. Kolik cizinců už jsem slyšel si vychvalovat, jak dobře v Česku funguje noční MHD, a že je bezpečná atd. 🙂
Dovolím si připomenout, že jde o 20 let současného „pouze autobusového“ systému. Jet z hospody domů „trojkou“ znamenalo už dávno něco jiného, než číslo spoje. Více zde: https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/na-nocni-rozjezd-dobihali-brnane-poprve-uz-pred-70-lety-vozily-je-tramvaje-20160602.html
„Pouze autobusový“ systém existuje až cca od roku 2004. Ještě okolo roku 2003 jezdily v noci tramvajové linky č. 1 a č. 8. K článku ještě doplním, že linka č. 89 byla zavedena až cca od roku 2008 (její číslo odpovídá situaci, kdy „devítková“ čísla již byla vyčerpána). Od 1. 1. 2013 se pak rozjezdy staly realitou i pro časná víkendová/sváteční rána – po redukci objemu veřejné dopravy byl denní provoz víkendové/sváteční MHD nově zahajován až od 7. hodiny, do té doby fungovaly noční rozjezdy; o několik let později byl začátek denního provozu o víkendech zčásti posunut do dřívějších hodin… Číst vice »
Ta změna v podobě ukončení nočních tramvají nastala na konci roku 2003, snad dokonce na silvestra.
Doplnit lze i to, že na okrajích Brna ještě čekají navazující autobusy do okolních vesnic. Z centra jezdí rovněž noční vlaky a noční dálková 108 do Znojma (ale jen v sobotu).
Taky 602 směr Rousínov,Vyškov z pátka na sobotu a ze soboty na neděli.
Stejně tak 108 do Znojma nebo 505 apd.
Tyto noční spoje vč. vlakových jsou většinou „docela nové“
Tak čeho je těch 20 let? Stejně jako Zlámalík mám zato, že noční rozjezdy jsou v Brně odjakživa. To v mém případě znamená určitě od 80. let 20. století. V 70. letech mě ještě samotného po nocích ven nepouštěli. 🙂
Unikátem fakt není – Plzeň, uzel Mrakodrap X:30 + posilový víkendovo-svátkový X:00.
A jestli mi pamet neklame tak Plzen funguje od roku cca 1994, mozna si nekdo vzpomene presneji, jen drive byl uzel u hlavniho nadrazi
…a v Praze stejně fungují tramvaje:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Lazarsk%C3%A1_(p%C5%99estupn%C3%AD_uzel)
To musíte mít v té Prahéé pořádné mindrák, když si chladíte žáhu na kdejaké střediskové vesnici, jak jste lepčí…
To není pravda. Znám autora brněnského nočního provozu a on to právě odkoukal od Prahy. 🙂 Ty mindráku. 😀
Jenže Praha je na tento systém už moc velká a Lazarská zase moc malá, takže musí být doplněn autobusy mimo Lazarskou. Brno to má v čistější formě.
Co se týče tramvají, systém s centrálním přestupním bodem je stále celkem čistý – jen ty odjezdy nejsou po hodině, ale po čtvrthodině, a nikdy se tomu neříkalo „rozjezdy“. Autobusy jsou k tomu navíc.
Ano, někdy v 90. letech N1 – N3 z přestupního uzlu Hlavní nádraží (dnes zastávka Pařížská), následně a tedy i dnes ze zastávky Mrakodrap N1 – N13 s tím, že N1 – N3 a N7 jedou denně, N5, N4 a N6 jen o víkendech a N11 – N13 jedou jen v sobotu (jedou do okolních obcí Plzně).
Doplním, že linka N7 je linkou trolejbusovou. Ostatní linky pak autobusové.
přesně tak, Brno tím není žádný unikát, maximálně tak v IDSJMK, v Plzni funguje totéž už dávno a o víkendu jsou v rozjezdu zapojené i čtyři linky, které rozvezou lidi na venkov (byť třeba jednou za noc)
Zdravím rovněž Ostrava má slušnou noční dopravu. Čekací místa kde se přestupuje. A zapojeny jsou i nejbližší obce…
Chystá se i noční doprava do okolních měst. Nebo spíše její sjednocení a ucelení jako v MHD Ostravě. Za poslední dva roky přibyly noční spoje do Opavy a FM. Havířov to má déle. Od prosince dojde k dalším úpravám a posunům. Až bude definitivní stav okrajových vlaků v JŘ do VŘ na dopravce. Tak se dle toho dokončí ty autobusové spoje. Docela se na výsledek těším. Spolupracuji v této záležitosti s krajem i kodisem…
Jako člověk žijící napůl v Brně a napůl v Ostravě bych v žádném případě neřekl, že jsou ty systémy porovnatelné, natož stejně dobré. V Brně se obvykle ani nemusím dívat na jízdní řád a dostanu se skutečně odkudkoliv kamkoliv, někdy dokonce mnohem rychleji než ve dne. V Ostravě okrajové autobusové linky v noci neexistují, tramvaje jezdí oklikou, nejezdí všude a není v tom žádný řád.