Autobusy Doprava ve městě

Brno slaví 20 let nočních rozjezdů. Nejvíce lidí jezdí z pátku na sobotu

Noční rozjezdy od hlavního nádraží v Brně. Foto: DPMB
Noční rozjezdy od hlavního nádraží v Brně. Foto: DPMB
Brněnský systém noční dopravy je unikátem, lidé se i v noci dostanou kamkoliv po městě s jediným přestupem.

Už dvacet let funguje v Brně systém noční dopravy, který už obyvatelé města i jeho návštěvníci považují za samozřejmost: noční rozjezdy. Výročí od spuštění systému si Dopravní podnik města Brna (DPMB) připomíná v těchto dnech.

Každou půlhodinu či hodinu se k brněnskému hlavnímu nádraží sjede 22 autobusů na celkem 11 linkách, které rozvezou cestující prakticky po celém městě. Autobusové noční linky nesou číselné označení 89–99 a jsou v provozu od 23 do 5 hodin. Na začátku a konci platí interval 30 minut, v noci jezdí po hodině.

Noční rozjezdy jsou fenoménem města Brna. Jedná se o unikátní systém, díky kterému se v nočních hodinách cestující dostanou do všech částí města. Tím, že se všechny autobusy sjedou v jeden čas na Hlavním nádraží, k dosažení svého cíle lidé potřebují maximálně jeden přestup,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Noční rozjezdy od hlavního nádraží v Brně. Foto: DPMB
Noční rozjezdy od hlavního nádraží v Brně. Foto: DPMB

V posledních letech DPMB vložil do víkendových spojů kvůli velké poptávce cestujících ještě několik tzv. „půlkových rozjezdů“. V průběhu pracovního týdne noční rozjezdy využívá 10 tisíc cestujících. V pátek a v sobotu vzrůstá číslo až k 25 tisícům. „Oblibě se těší nejen u těch, kterým se z města nechtělo dříve domů, ale i u pracujících, kteří domov pro brzkou ranní směnu opustit museli,“ uvedla mluvčí DPMB Hana Tomaštíková.

Zájem o prodloužení mimo Brno

Historie nočních linek však sahá až do roku 1946, kdy byly v provozu tramvaje na pěti linkách. Až po několika letech je začaly doplňovat autobusy a trolejbusy. Nejednalo se však o ucelený systém, a byl tak pro cestující značně komplikovaný. Na trasách bylo nutné přestupovat, a to nejen v centru, ale i v dalších uzlech. Na konci minulého století zajišťovalo noční provoz šest tramvajových linek, pět trolejbusových a sedm autobusových linek, z toho jen čtyři byly výhradně noční.

„Systém brněnských rozjezdů byl inspirací pro řadu evropských měst. Ze strany obcí v okolí Brna registrujeme velký zájem o prodloužení jejich tras za hranice města a propojení s nimi. Například zajíždíme do Kuřimi, Vranova, Újezdu u Brna a dalších míst,“ dodal dopravní ředitel Dopravního podniku města Brna Jan Seitl.

Mapa nočních linek v Brně. Foto: IDS JMK
Mapa nočních linek v Brně. Foto: IDS JMK
Odebírat
Upozornit na
guest
59 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vojtěch

V polsku to mame taky. Ale je to inspirovane zapadnim nemeckem (nikoliv Brnem).

Frantík

Když počítám, že v Praze je asi 25 nočních linek, tak dokážu uvěřit tomu, že těch 22 brněnských dokáže obsloužit každý dům.

Robert

11, ne 22.

Libcha

Velice by mě zajímalo, co udělají s rozjezdy, až si odsunou hlavní nádraží.

Lex

To co s denním spoji…
…část tam a část tam. Ke spokojenosti všech přeci 😃
Stačí chodit na veřejné prezentace a poslouchat co říkají architekti a představitelé města.
Je to smutné jaký paskvil z toho „bude“.

Robert

A je nutné, aby jezdily z nádraží? Vlaků v době jejich provozu jezdí beztak minimum.

Bilbo.cz

Na některé vlaky (např. poslední R8 z Bohumína) rozjezdy naopak cíleně čekají. To, že se rozjezdy setkávají právě u nádraží není náhodou.

-TR-
Pravdepodobnost

Je tu super vecicka i ty prazsky nocni rozjezdy pouzivam je parkrat do roka ale vim ze staci prijet na hlavak pred pul jednou a dostanu se kamkoliv. V nasem kraji se vic resi kdo bude provozovat vlaky (stat vs. soukromnik paradoxne socialisti pirati tlaci soukromniky;-) nez ze by se zlepsily navaznosti a tohle je tu sci-fi.

R2R2

Rikam si, zda system rozjezdu neni jen dalsim plytvanim penezi danovych poplatniku. Co si tak pamatuji z mladych let, tak nocnim autobusem temer nikdy nejede platici zakaznik. Drtiva vetsina lidi jede z chlastacky a nevim, proc bychom jim meli platit rozvoz. Kdyz maji cas a penize na alkoholove dychanky, tak by si snad mohli naiit i cas a penize na cestu domu. Navic je kultura cestovani v nocni MHD naprosto priserna, nejen kvuli namol opile omladine, ale i kvuli bezdomovcum, kteri se v nocni MHD ohrivaji. Nekdo rika, ze nocni doprava slouzi i lidme pracujim, ale to neni uplne pravda,… Číst vice »

Pravdepodobnost

Asi proto ze z te chlastacky zaplati na danich vic nez vy kdyz doma sporadane sledujete telku. Jinyma slovaman to oni sponzoruji vasi rani cestu do kauflandu.

R2R2

A co kdybychom si to prestali vycitat, snizili dane a prestali sponzorovat zbytecnosti jako nocni MHD. Vsichni budeme spokojeni, ja u TV (kvuli tomuto si ji rad koupim) i pijani, kteri na spotrebni dani z alkoholu usetri vice, nez by je stalo taxi. 😀
OK, to jsem si „trochu“ zaprehanel, snizit dane prej a/nebo je prestat vyhazovat za zbytecnosti:-D

xyz

O kolik korun (či %) si myslíte, že by se mohly snížit daně ušetřením za tuto jednu konkrétní položku zvanou „kompenzace z veřejných peněz za provoz noční MHD v Brně“?

R2R2

Konkretni castku neznam a neni z meho pohledu podstatna, nesmyslne plytvani nelze obhajit tim, ze jde o plytvani relativne male.

xyz

– To, že jde o „nesmyslné plýtvání“, je váš subjektivní názor.

– Sám jste v předchozím komentáři zmínil názor o zrušení financování těchto nočních spojů a snížení daní o tuto částku, tzn. očekával bych, že rámcově víte, o jakou (resp. o jak nízkou) částku by tím pádem daně byly sníženy.

Kubin

Není to tak žhavé, jak popisujete. A hlavně do půlnoci a od 3:00 tím jezdí do práce poměrně dost lidí. Zejména do pekáren a dopravních firem.

xyz

Co se týče cesty do/pekárny, mám jednu letitou historku – v jedné nejmenované výchozí zastávce jedné z nočních linek ve 3 nebo ve 4 h ráno byl řidič od jedné z cestujících požádán, jestli by nemohl přece jen minutku nad rámec času odjezdu počkat, že jedna z kolegyň oné cestující se o minutku zdržela v práci – v pekárně.

Řidič přece jen počkal a jako malou pozornost od té cestující dostal… úplně čerstvý, ještě teplý chléb. 🙂

Ondra

Ty rozjezdy bývají obvykle zcela plné, což o denních linkách zdaleka nelze vždy říci, takže tímto měřítkem jeví se užitečnější než nějaké denní linky do okrajových částí Brna 🙂 jinak revizoři jezdí i v rozjezdech a sice nemám žádná hmatatelná čísla, ale řekl bych, že kdo jede rozjezdem, tak to bude obvykle brněnský rezident nebo dlouhodobě pobývajcí student a ti zpravidla mají šalinkarty.. (ale opravte mě jestli máte někdo reálná čísla)

Sitgestravel

A v Liberci je pro velky uspech zrusili.

robert

Zrušili? Jak je to dlouho?

Pravdepodobnost

Nocni a lokalni doprava neni urcena k vydelavani penez. Je urcena k tomu aby se vsichni lidi nervali do centra velkych mest. Zrovna dneska byla reportaz na ct (predvolebni debata) jak stredni cechy stradaji pod naporem lidi co se tam stehuji ze vsech koutu republiky. Hned jsem si vzpomel na zdejsiho „vlaky jednim clovekem zrusit a zavest autobusy“ clovek kterymu nelze vysvetlit ze na venkove jezdi autobusy jeste prazdnejsi. Pokud by se clovek dostal z ostravy do prahy i po klekani (19:00) tak by se lidi nestehovali blizko prahy. Lidem jde o vzdalenost a cas. Pokud se z vysociny/usti dostanou… Číst vice »

petr 5

Nevím, nevím … Unikát? Bratislavský DP patřil k nejhorším v ČSSR, ale systém rozjezdů tam fungoval už v 70. letech. Termíny 0.40, 1.40, 2.40 a 3.30 z Nám. SNP znal snad každý nad 15 let.

Romino

Presne tak. Na to som už aj zabudol ale tak išli z námestia SNP. Išli sme tak v 80.tých rokoch. Dnes to funguje rovnako ale chodia z hlavnej stanice. A to fungovalo už v 1998 keď som chodil na nočné do depa na Rendezi….

Spálená tlumivka

Předpokládám, že tenhle komiks většina čtenářů bude znát, protože to svého času několikrát obletělo celou šotokomunitu. Ale stejně ho připomenu, protože ho mám hrozně rád. 😉
https://www.dasm.cz/clanek/komiks-brnenske-rozjezdy

Leinad

Já to neznal, díky. 😀

Jedine vlaky

Nádherný systém.

Liboros

Noční rozjezdy jsou srdcovka. Velmi kompaktní a funkční systém.

Luke

Outdated mapka :/

Aktuální: https://dpmb.cz/cs/download/6675

Tomáš

Pěkně to mají graficky zpracované!

Ondra
Pavel

Jak na vesnici 🙂 Kdy se na návsi sjedou v jeden čas všechny linky z okolí, vymění si cestující a zase se rozjedou. V normálních větších městech fungují noční línky, které rovnoměrně pokrývají celé město. Výhodou brněnského systému je ale jednoduchost. Kapacitně už ale ve „špičkách“ nestačí. Morová epidemie nám dala čas na rozmyšlenou, ale je třeba uvažovat nejen nad prodlužováním do dalších obcí kraje (Vyškov, Mikulov, Blansko …), ale hlavně nad zavedením navazujících okružních nočních linek. Na Brno dobrý 🙂

xyz

Noční linky v Brně POKRÝVAJÍ celé město.

svojsin

Pavel: Těžký život s takový mindrákem,že….
Když „na Brno dobrý“, tak se ptám, ve kterém městě je to lepší?

Nejsem obyvatel Brna, pokud bych měl být nařčen z uraženosti

Pavel

V Drážďanech se noční linky sjížděly na Postplatz. Takže také nenormální město jmenovče, že jo?

Martin V.

„Jak na vesnici. Kdy se na návsi sjedou v jeden čas všechny linky z okolí, vymění si cestující a zase se rozjedou.“
Přesně tak! Ve světě se tomu řiká „Hub and spoke“. Jak si myslíte, že funguje FedEx, UPS nebo DHL? Na jednom letišti se v noci slítnou balíky odevšad, tam si je ta letadla povyměňují a nad ránem se zase rozlítnou do celého světa. 🙂 Má to své výhody a nevýhody, ale v noci výhody vysoce přavažují.
https://en.wikipedia.org/wiki/Spoke%E2%80%93hub_distribution_paradigm
A když překliknete na českou verzi, dostanete heslo Rozjezd. 🙂

M19

Na vesnici se sjedou tak dva autobusy, tři když je velká a to jen přes den. V Brně se sjede 11 linek z obou směrů naráz, tedy 22 autobusů. To v Praze bohužel nezvládnou. Noční linky v Brně pokrývají prakticky celé město. V době „špiček“ jezdí posilové spoje, jsou i v jízdních řádech. Do dalšíéch míst v kraji jezdí o víkendu v noci autobusové či vlakové spoje (Vyškov, Blansko, Boskovice, Znojmo, Hodonín, Kuřim, Tišnov…) Systém je mnohem přehlednější než v Praze a spojení rychlejší. Chtělo by si to napřed něco zjistit, než začít plácat.

Lech Malý

V Praze to bývalo na Lazarské, dokonce hlásívali ‚centrální přestupní stanice‘, už je to jinak?

Leoš Konečný

Je to stále na Lazarský ale jen tramvaje, u muzea se sjíždí autobusy

VímVšechnoNejlíp

V Havířově se dá všude dostat i bez přestupu.

dizgrafyq

To u nás na vsi se dá všude dostat i bez nástupu.

robert

Jo, když je tam přelinkováno.

Ic540

No to máte pravdu, že noční okružní linkou 408 se v Havířově dostanete všude…
Loni ji doplnil jeden pár linky 407…
Když ty časy byly jednotné tak to bylo super, prostě zapamatovatelné…
Jelikož se mění okrajové vlakové spoje v kraji tak i od prosince budou větší změny. Budou přípoje na zmíněné vlaky ale i autobusy z okolních měst…
Myslím že to bude opět super, ale již tak ne lehce zapamatovatelné. Důležitější jsou však ty přestupní možnosti…👍😀👍😀👍😀

Martin S.

Podobné věci u nás považujeme za samozřejmost, ale vlastně je to celkem luxus. Kolik cizinců už jsem slyšel si vychvalovat, jak dobře v Česku funguje noční MHD, a že je bezpečná atd. 🙂

Zlámalík

Dovolím si připomenout, že jde o 20 let současného „pouze autobusového“ systému. Jet z hospody domů „trojkou“ znamenalo už dávno něco jiného, než číslo spoje. Více zde: https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/na-nocni-rozjezd-dobihali-brnane-poprve-uz-pred-70-lety-vozily-je-tramvaje-20160602.html

xyz

„Pouze autobusový“ systém existuje až cca od roku 2004. Ještě okolo roku 2003 jezdily v noci tramvajové linky č. 1 a č. 8. K článku ještě doplním, že linka č. 89 byla zavedena až cca od roku 2008 (její číslo odpovídá situaci, kdy „devítková“ čísla již byla vyčerpána). Od 1. 1. 2013 se pak rozjezdy staly realitou i pro časná víkendová/sváteční rána – po redukci objemu veřejné dopravy byl denní provoz víkendové/sváteční MHD nově zahajován až od 7. hodiny, do té doby fungovaly noční rozjezdy; o několik let později byl začátek denního provozu o víkendech zčásti posunut do dřívějších hodin… Číst vice »

Miropiro

Ta změna v podobě ukončení nočních tramvají nastala na konci roku 2003, snad dokonce na silvestra.

Doplnit lze i to, že na okrajích Brna ještě čekají navazující autobusy do okolních vesnic. Z centra jezdí rovněž noční vlaky a noční dálková 108 do Znojma (ale jen v sobotu).

svojsin

Taky 602 směr Rousínov,Vyškov z pátka na sobotu a ze soboty na neděli.
Stejně tak 108 do Znojma nebo 505 apd.
Tyto noční spoje vč. vlakových jsou většinou „docela nové“

Martin V.

Tak čeho je těch 20 let? Stejně jako Zlámalík mám zato, že noční rozjezdy jsou v Brně odjakživa. To v mém případě znamená určitě od 80. let 20. století. V 70. letech mě ještě samotného po nocích ven nepouštěli. 🙂

Haha

Unikátem fakt není – Plzeň, uzel Mrakodrap X:30 + posilový víkendovo-svátkový X:00.

Zdenda

A jestli mi pamet neklame tak Plzen funguje od roku cca 1994, mozna si nekdo vzpomene presneji, jen drive byl uzel u hlavniho nadrazi

Cody
Nekdo

To musíte mít v té Prahéé pořádné mindrák, když si chladíte žáhu na kdejaké střediskové vesnici, jak jste lepčí…

robert

To není pravda. Znám autora brněnského nočního provozu a on to právě odkoukal od Prahy. 🙂 Ty mindráku. 😀

Martin V.

Jenže Praha je na tento systém už moc velká a Lazarská zase moc malá, takže musí být doplněn autobusy mimo Lazarskou. Brno to má v čistější formě.

Bob

Co se týče tramvají, systém s centrálním přestupním bodem je stále celkem čistý – jen ty odjezdy nejsou po hodině, ale po čtvrthodině, a nikdy se tomu neříkalo „rozjezdy“. Autobusy jsou k tomu navíc.

PetrB

Ano, někdy v 90. letech N1 – N3 z přestupního uzlu Hlavní nádraží (dnes zastávka Pařížská), následně a tedy i dnes ze zastávky Mrakodrap N1 – N13 s tím, že N1 – N3 a N7 jedou denně, N5, N4 a N6 jen o víkendech a N11 – N13 jedou jen v sobotu (jedou do okolních obcí Plzně).
Doplním, že linka N7 je linkou trolejbusovou. Ostatní linky pak autobusové.

kakov

přesně tak, Brno tím není žádný unikát, maximálně tak v IDSJMK, v Plzni funguje totéž už dávno a o víkendu jsou v rozjezdu zapojené i čtyři linky, které rozvezou lidi na venkov (byť třeba jednou za noc)

Ic540

Zdravím rovněž Ostrava má slušnou noční dopravu. Čekací místa kde se přestupuje. A zapojeny jsou i nejbližší obce…
Chystá se i noční doprava do okolních měst. Nebo spíše její sjednocení a ucelení jako v MHD Ostravě. Za poslední dva roky přibyly noční spoje do Opavy a FM. Havířov to má déle. Od prosince dojde k dalším úpravám a posunům. Až bude definitivní stav okrajových vlaků v JŘ do VŘ na dopravce. Tak se dle toho dokončí ty autobusové spoje. Docela se na výsledek těším. Spolupracuji v této záležitosti s krajem i kodisem…

Bilbo.cz

Jako člověk žijící napůl v Brně a napůl v Ostravě bych v žádném případě neřekl, že jsou ty systémy porovnatelné, natož stejně dobré. V Brně se obvykle ani nemusím dívat na jízdní řád a dostanu se skutečně odkudkoliv kamkoliv, někdy dokonce mnohem rychleji než ve dne. V Ostravě okrajové autobusové linky v noci neexistují, tramvaje jezdí oklikou, nejezdí všude a není v tom žádný řád.