pruvodce

Brno si za nové trolejbusy připlatí, Škoda si vymohla dodatek kvůli inflaci

Nový trolejbus Škoda 32Tr pro Brno. Foto: DPMBNový trolejbus Škoda 32Tr pro Brno. Foto: DPMB

Škoda vysvětluje zdražení růstem mzdových nákladů a mezd.

Odebírat
Upozornit na
guest
48 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Johnyka

Jak dlouho už používá SOR tenhle design ? Už je to dost zastaralé. Ta firma vůbec neinovuje. Kretínský by snad mohl po nich chtít víc. Je to jeho firma, jeho vizitka.

mgr.pavel

A má DPMB pro ty trolejbusy fungující vozovnu? A můžu ji vidět..?

STejně to je super hospodář, ten DPMB. DLouhé roky se mu postupně rozpadá zánovní vozovna v Komíně, bez mrknutí oka podepíše pro něj nevýhodnou inflační doložku na opci na trolejbusy (pro které „teprve hledá využití“), a zároveň je ochoten vyhodit miliardu za zbytečnou lanovku.

Nesedí DPMB na zlatém dole?

Nevadí „pravicové“ ODS na brněnském magiZtrátě takové nehospodárné vyhazování peněz? Jen rétorický dotaz, vyprovodím se sám..

Hoermalmeister

Hledají využití pro „baterie“ na běžných linkách, ale to se najde docela jednoduše. Se zbytkem souhlasím

mgr.pavel

Jako jo, to byla spíš nešťastná formulace toho mluvčího, uznávám. Ty bateriové trolejbusy se hodí, už jen nasazení na 30/43 je super (obecně i z osobní zkušenosti).

Zdenda

ale nehledá se využití pro trolejbusy, ty využití mají- náhrada 21Tr, kterým táhne na 30 let.. Hledá se využití baterek v rámci sítě DPMB. Jedna věc je teoretická možnost a druhé pak praktická. Teoreticky mají zpracováno mnoho variant, jak je využít. Teď je nutné najít něco, co bude v praxi přínosné a nebude to generátor problémů jakéhokoliv druhu.

Jiří Kocurek

Mno 8 %, je to sice dost peněz, ale není to taková darda jako u tramvají.
Jen bych měl dotaz: Proč ta inflační doložka nebyla součástí opční smlouvy a musí se dělat dodatek?

noerf

Za posledních deset let stoupla průměrná mzda o 67 %. Ceny energií jsou na tom ještě o poznání hůře.

mgr.pavel

To ale není odpověď na otázku, proč inflační doložka nebyla součástí opční smlouvy a musel se dělat dodatek.

Jiří Kocurek

„Jde o uplatnění opce ke smlouvě z roku 2022“
https://zdopravy.cz/brno-objednalo-dalsich-dvacet-trolejbusu-od-skody-vyuzilo-celou-opci-193144/

To jsou 2 roky, nikoliv 10 let. Naprosto irelevantní číslo těch 67 %

Gajda

Zajisté bude Škodovka tak vstřícná a chápající i u svých dodavatelů.

Jirka K.

Dodavatelé škodovky jsou kolikrát také pěkní holomci…

PvvS

Njn, Schadewerk. Pokupuje konkurenci a pak si může dělat co chce. Jinde se nakoupit nedá.

Nose Peak

Ona je Škoda jedinej výrobce trolejbusů na světě?

Někdo neznámý

Není, ale v Evropě je jich minimum. Navíc nedělejme si iluze že jinde ve světě je to lepší, viz VŘ v jižní Americe na míru Yutongu.

Nose Peak

Solaris a Bohdan už trolejbusy nedělaj?

Jirka K.

Solaris dělá. Ve škodovce 🙂

noerf

Šloda je největší výrobce trolejbusů v Evropě možná na světě

Jiří Kocurek

SOR, Bogdan, Solaris, snad i rumunská Astra, co jen tak z hlavy nadhodím. Plus Van Hool a Hess, netuším jak Mercedes, to ze západní strany.

Rusko a Bělorusko dávám bokem z politických důvodů.

Někdo neznámý

Koukám že jste úplně mimo. Van Hool aktuálně zkrachoval, Solaris má se Škodovkou rozdělená teritoria působnosti a SOR též jede v kooperaci se Škodou.
Hess se prakticky zajímá jen o západní Evropu a i tam se dle některých chová podobně jako u nás Škoda. Mercedes se trolejbusům nevěnuje a Bogdan mimo východní Evropu nemá šanci.

Někdo neznámý

Vy jste fakt mimo. 😉 Kde je tedy jediný dodaný trolejbus? Situace v ČR na trhu trolejbusů je turbulentní, Bogdan a nedávno Bozankayu jsem tlačil Cegelec, ale ten nakonec Škoda vždy přetlačila do kouta a nedávno ho koupila. Takže šance na jediný trolejbus v ČR dodaný bez loga Škoda je minimální.

Jiří Kocurek

„Vy jste fakt mimo“

Tak tím jste Škodovce zasadil pořádnou ránu, tímto způsobem ten rybník zcela jistě vyčistíte.

Jiří Kocurek

Podívejte se, pokud opravdu chcete konkurenci, tak nezadupávejte kohokoliv, kdo o ní napíše.

Protože zatím děláte vše proto, abyste konkurenci Škodovky očernil a zničil.

Hoermalmeister

Není důvod se takhle rozčilovat. VŘ jsou u nás často psané na míru správnému dodavateli, na tom se shodneme. Konkurence existuje, ale moc se nezapojuje a vlastně ji tu moc ani nechceme (nebo aspoň vlivní lidé).

jkjk

Trošku to postup DPMB připomíná vedení Prahy v době stavby tunelu Blanka, tam se taky zpětně (a relativně bez mrknutí oka) udělala inflační doložka, která pak znamenala prodražení celého projektu o několik miliard.

Nose Peak

Taky to řídí stejná strana…

pan Žemla

U Blanky – pokud si to vybavuji dobře – byl nějaký projekt a až po zahájení se začaly vymýšlet přídavky, které to prodražovaly. (tím nevylučuji inflační doložku, jen to tehdy takto vysvětlovali) Podobně to bylo při stavbě Sazka Arény.

Nose Peak

Objednáme pár kousků “zalevno”, na zbytek uplatníme opci, zadraho. A vždycky je to Škoda. Náhoda, pouhý řízení Boží…

Karel IV.

Prosím autora článku o vysvětlení, jaký je rozdíl mezi mzdovým nákladem a mzdou?

Kubrt

Mzdový náklad = (hrubá) mzda + odvody (odvedené zaměstnavatelem)

Pezos

Jinými slovy, takzvaná superhrubá mzda.

MKzB

Přesně tak, superhrubá mzda dál existuje, akorát už se tak nejmenuje.

mgr.pavel

Co6 je podle mne chyba.

Správně by zaměstnanec měl platit celé zdravotní a sociálnípojištění, včetně té části kterou platí zaměstnavatel. S tím, že by hrubé mzdy se adekvátně zvýšily, aby se odvedené daně ani čistá mzda nezměnily.

Proč by to bylo lepší? Aspoň by člověk přímo viděl, jak brutálně moc je zde zdaněna práce.. Teď to má zčásti skryté.

MP22

Zase tak brutálně moc zde práce zdaněna není… Ale ano, chtělo by to větší míru progrese a větší majetkové daně, ale neříkejme současnému zdanění práce brutální, když jsme v rámci Evropy někde na průměru.

Karel IV.

Správně.
Proto je pro zaměstnavatele relevantní údaj pouze mzdový náklad tj. celek (řešíme zde odůvodnění zdražení) a nikoliv jeho dílčí část mzda (ta naopak více zajímá zaměstnance).
Tím poukazuji na poněkud nesmyslý titulek „růstem mzdových nákladů a mezd.“

vlachjan

„S péčí žádného hospodáře“ jsme si navýšili cenu zakázky bez jakéhokoliv benefitu pro náš dopravní podnik. Vedou nás kompetentní lidé, to nemohu říci.

Jirka K.

Asi vyhodnotili inflační doložku jako jistotu v porovnání s novým výběrovým řízením s bůhvíjakou cenou a dobou dodání.

MP22

No jak se ty ušetřené peníze za lanovku budou hodit 🙂

Luboš Beneš

Lanovky se nestaví, vadí krajinnému rázu, do lan naráží ptáci, do sloupů žáby a babičky s pianem je nemohou použít….

Liposh

Fascinuje mě jen s jakou lehkostí implementuje Škoda ty obří inflační doložky. Já jsem v minulém zaměstnání měsíce licitoval, že potřebujeme zvýšit o 3% , na což němečtí zákazníci třeba neslyší, nabídnou 1,5% a když nekyvnete, objednají jinde ( a vrátí se po pár letech jen kvůli tomu, že u konkurence v Polsku dělají zmetky a Němci musí platit servisáka navíc)

Noscortas

To je pravda, nerozumím k čemu pak jsou ta veřejná výběrová řízení, když stejně nakonec odběratel platí úplně jinou cenu, než kterou vysoutěžil.

Jirka K.

Ale oni si to vysoutěžili včetně té doložky!

JGR

inflační doložka musí být součástí kontraktu a přesně specifikována, t.j. kolik a za jakých okolností

Liposh

Zajisté. A zákazník má právo opci nevyužít,což vytváří tlak na dodavatele, aby v době kdy je inflace 2% nezvyšoval o 8%,i když by smluvně mohl… Ale tohle se neděje.

vlachjan

Pakliže je inflační dloložka součástí kontraktu, není kvůli ní třeba uzavírat dodatek ne?

JGR

Pokus není inflační doložka soucasti kontraktu, pak dodatečnou žádost o změnu jako kupující nemusim akceptovat

Mystifying oracle

Co si má co kdejakej dopravní podnik vyskakovat na Škodovku? Ta jediná tu určuje pravidla hry. A tady panu Vránovi dolejte číši. :-)))