Brno si za nové trolejbusy připlatí, Škoda si vymohla dodatek kvůli inflaci
Nový trolejbus Škoda 32Tr pro Brno. Foto: DPMB
Škoda vysvětluje zdražení růstem mzdových nákladů a mezd.
Škoda vysvětluje zdražení růstem mzdových nákladů a mezd.
Jak dlouho už používá SOR tenhle design ? Už je to dost zastaralé. Ta firma vůbec neinovuje. Kretínský by snad mohl po nich chtít víc. Je to jeho firma, jeho vizitka.
A má DPMB pro ty trolejbusy fungující vozovnu? A můžu ji vidět..?
STejně to je super hospodář, ten DPMB. DLouhé roky se mu postupně rozpadá zánovní vozovna v Komíně, bez mrknutí oka podepíše pro něj nevýhodnou inflační doložku na opci na trolejbusy (pro které „teprve hledá využití“), a zároveň je ochoten vyhodit miliardu za zbytečnou lanovku.
Nesedí DPMB na zlatém dole?
Nevadí „pravicové“ ODS na brněnském magiZtrátě takové nehospodárné vyhazování peněz? Jen rétorický dotaz, vyprovodím se sám..
Hledají využití pro „baterie“ na běžných linkách, ale to se najde docela jednoduše. Se zbytkem souhlasím
Jako jo, to byla spíš nešťastná formulace toho mluvčího, uznávám. Ty bateriové trolejbusy se hodí, už jen nasazení na 30/43 je super (obecně i z osobní zkušenosti).
ale nehledá se využití pro trolejbusy, ty využití mají- náhrada 21Tr, kterým táhne na 30 let.. Hledá se využití baterek v rámci sítě DPMB. Jedna věc je teoretická možnost a druhé pak praktická. Teoreticky mají zpracováno mnoho variant, jak je využít. Teď je nutné najít něco, co bude v praxi přínosné a nebude to generátor problémů jakéhokoliv druhu.
Brno těmi parciálními trolejbusy snižuje počet dieselových autobusů (od nějakého roku budou muset mít DP podíl autobusů a elektro) a tím se zatím vyhýbá nesmyslům typu Perun atp. Přijde mi to dobře promyšlené
Vzhledem k to.u, že peníze na to poskytne ve výsledku město, je naivní se domnívat, že na magistrátu nic neví.
https://www.brno.cz/documents/20121/11054228/R9-095-P.pdf/f17bdaf3-fcdb-a832-222d-ddedf47ff62c
Vozovna Komín nikdy nebyla předána DP takže tak a pak se opravovala jen ne úplně odborně a to možná přispělo k současné situaci.
No a tím že to jsou parciály tak můžou stát prakticky kdekoli od bus vozoven po výstaviště
Mno 8 %, je to sice dost peněz, ale není to taková darda jako u tramvají.
Jen bych měl dotaz: Proč ta inflační doložka nebyla součástí opční smlouvy a musí se dělat dodatek?
Za posledních deset let stoupla průměrná mzda o 67 %. Ceny energií jsou na tom ještě o poznání hůře.
To ale není odpověď na otázku, proč inflační doložka nebyla součástí opční smlouvy a musel se dělat dodatek.
„Jde o uplatnění opce ke smlouvě z roku 2022“
https://zdopravy.cz/brno-objednalo-dalsich-dvacet-trolejbusu-od-skody-vyuzilo-celou-opci-193144/
To jsou 2 roky, nikoliv 10 let. Naprosto irelevantní číslo těch 67 %
Zajisté bude Škodovka tak vstřícná a chápající i u svých dodavatelů.
Dodavatelé škodovky jsou kolikrát také pěkní holomci…
Njn, Schadewerk. Pokupuje konkurenci a pak si může dělat co chce. Jinde se nakoupit nedá.
Ona je Škoda jedinej výrobce trolejbusů na světě?
Není, ale v Evropě je jich minimum. Navíc nedělejme si iluze že jinde ve světě je to lepší, viz VŘ v jižní Americe na míru Yutongu.
Solaris a Bohdan už trolejbusy nedělaj?
Solaris dělá. Ve škodovce 🙂
Šloda je největší výrobce trolejbusů v Evropě možná na světě
SOR, Bogdan, Solaris, snad i rumunská Astra, co jen tak z hlavy nadhodím. Plus Van Hool a Hess, netuším jak Mercedes, to ze západní strany.
Rusko a Bělorusko dávám bokem z politických důvodů.
Koukám že jste úplně mimo. Van Hool aktuálně zkrachoval, Solaris má se Škodovkou rozdělená teritoria působnosti a SOR též jede v kooperaci se Škodou.
Hess se prakticky zajímá jen o západní Evropu a i tam se dle některých chová podobně jako u nás Škoda. Mercedes se trolejbusům nevěnuje a Bogdan mimo východní Evropu nemá šanci.
https://zdopravy.cz/prulomovy-kontrakt-pro-bogdan-ukrajinsky-vyrobce-trolejbusu-porazil-v-cesku-poprve-skodu-electric-79901/
Nemá šanci.
Vy jste fakt mimo. 😉 Kde je tedy jediný dodaný trolejbus? Situace v ČR na trhu trolejbusů je turbulentní, Bogdan a nedávno Bozankayu jsem tlačil Cegelec, ale ten nakonec Škoda vždy přetlačila do kouta a nedávno ho koupila. Takže šance na jediný trolejbus v ČR dodaný bez loga Škoda je minimální.
„Vy jste fakt mimo“
Tak tím jste Škodovce zasadil pořádnou ránu, tímto způsobem ten rybník zcela jistě vyčistíte.
Podívejte se, pokud opravdu chcete konkurenci, tak nezadupávejte kohokoliv, kdo o ní napíše.
Protože zatím děláte vše proto, abyste konkurenci Škodovky očernil a zničil.
Není důvod se takhle rozčilovat. VŘ jsou u nás často psané na míru správnému dodavateli, na tom se shodneme. Konkurence existuje, ale moc se nezapojuje a vlastně ji tu moc ani nechceme (nebo aspoň vlivní lidé).
Mohl jste tu konkurenci skoupit sám a ukázat, kdo z koho.
Trošku to postup DPMB připomíná vedení Prahy v době stavby tunelu Blanka, tam se taky zpětně (a relativně bez mrknutí oka) udělala inflační doložka, která pak znamenala prodražení celého projektu o několik miliard.
Taky to řídí stejná strana…
U Blanky – pokud si to vybavuji dobře – byl nějaký projekt a až po zahájení se začaly vymýšlet přídavky, které to prodražovaly. (tím nevylučuji inflační doložku, jen to tehdy takto vysvětlovali) Podobně to bylo při stavbě Sazka Arény.
Objednáme pár kousků “zalevno”, na zbytek uplatníme opci, zadraho. A vždycky je to Škoda. Náhoda, pouhý řízení Boží…
Prosím autora článku o vysvětlení, jaký je rozdíl mezi mzdovým nákladem a mzdou?
Mzdový náklad = (hrubá) mzda + odvody (odvedené zaměstnavatelem)
Jinými slovy, takzvaná superhrubá mzda.
Přesně tak, superhrubá mzda dál existuje, akorát už se tak nejmenuje.
Co6 je podle mne chyba.
Správně by zaměstnanec měl platit celé zdravotní a sociálnípojištění, včetně té části kterou platí zaměstnavatel. S tím, že by hrubé mzdy se adekvátně zvýšily, aby se odvedené daně ani čistá mzda nezměnily.
Proč by to bylo lepší? Aspoň by člověk přímo viděl, jak brutálně moc je zde zdaněna práce.. Teď to má zčásti skryté.
Zase tak brutálně moc zde práce zdaněna není… Ale ano, chtělo by to větší míru progrese a větší majetkové daně, ale neříkejme současnému zdanění práce brutální, když jsme v rámci Evropy někde na průměru.
Správně.
Proto je pro zaměstnavatele relevantní údaj pouze mzdový náklad tj. celek (řešíme zde odůvodnění zdražení) a nikoliv jeho dílčí část mzda (ta naopak více zajímá zaměstnance).
Tím poukazuji na poněkud nesmyslý titulek „růstem mzdových nákladů a mezd.“
Mzda + odvody + daň.
„S péčí žádného hospodáře“ jsme si navýšili cenu zakázky bez jakéhokoliv benefitu pro náš dopravní podnik. Vedou nás kompetentní lidé, to nemohu říci.
Asi vyhodnotili inflační doložku jako jistotu v porovnání s novým výběrovým řízením s bůhvíjakou cenou a dobou dodání.
No jak se ty ušetřené peníze za lanovku budou hodit 🙂
Lanovky se nestaví, vadí krajinnému rázu, do lan naráží ptáci, do sloupů žáby a babičky s pianem je nemohou použít….
Fascinuje mě jen s jakou lehkostí implementuje Škoda ty obří inflační doložky. Já jsem v minulém zaměstnání měsíce licitoval, že potřebujeme zvýšit o 3% , na což němečtí zákazníci třeba neslyší, nabídnou 1,5% a když nekyvnete, objednají jinde ( a vrátí se po pár letech jen kvůli tomu, že u konkurence v Polsku dělají zmetky a Němci musí platit servisáka navíc)
To je pravda, nerozumím k čemu pak jsou ta veřejná výběrová řízení, když stejně nakonec odběratel platí úplně jinou cenu, než kterou vysoutěžil.
Ale oni si to vysoutěžili včetně té doložky!
inflační doložka musí být součástí kontraktu a přesně specifikována, t.j. kolik a za jakých okolností
Zajisté. A zákazník má právo opci nevyužít,což vytváří tlak na dodavatele, aby v době kdy je inflace 2% nezvyšoval o 8%,i když by smluvně mohl… Ale tohle se neděje.
Pakliže je inflační dloložka součástí kontraktu, není kvůli ní třeba uzavírat dodatek ne?
Pokus není inflační doložka soucasti kontraktu, pak dodatečnou žádost o změnu jako kupující nemusim akceptovat
Inflační doložka může být zcela automatická, nebo vázaná na takovou či jinou proceduru včetně možného jedno- nebo obou- -stranného dodatku ke smlouvě.
Co si má co kdejakej dopravní podnik vyskakovat na Škodovku? Ta jediná tu určuje pravidla hry. A tady panu Vránovi dolejte číši. :-)))