Brno shání šestnáct elektrobusů bez dotací, nasadí je na linku napříč centrem

Dobíjení elektrobusů v garážích DPmHK. Foto: Jan SůraDobíjení elektrobusů v garážích DPmHK. Foto: Jan Sůra

Dopravní podnik města Brna (DPMB) vypsal zakázku za téměř čtvrt miliardy, v které hledá dodavatele šestnácti elektrobusů a nabíjecích stanic.

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin z Moravy

Parciální trolejbusy by se možná uplatnily na lince 47 do Černovic.

Milan

„elektrobusy mají nižší provozní náklady a to v porovnání i s trolejbusy“? To je velmi zajímavá informace, zvlášť když elektrická výzbroj trolejbusu je v principu dost jednodušší. Také by mě zajímalo, zda do provozních nákladů jsou započítány energetické ztráty při nabíjení a hlavně nevyhnutelná výměna baterií po několika letech.

Martin

Taky mam pocit, ze neni vse zapocitano, nebo spise zapocitany dotace?

Pave69

Hlavně jsou asi k trolejbusům napočítány náklady na trolejové vedení včetně údržby, což jsou neskutečné miliony.

Martin

Trolejove vedeni co se tyce investice je asi 1mil. na km, pokud se mylim, tak me opravte, udrzba neni rozhodne v radu milionu, … U elektrobusu take musite zapocitat infrastrukturu, nabijeci stanice, napojeni na sit pro ctyrpolove nabijeni, atd… Prazska 58 bude stat, co se tyce vystavby vedeni a meniren, asi tolik co cena cca jednoho vozu, tedy nic zasadniho… Kdyz si vezmete, kolik stoji nabijeci stanice, elektrobusy a vymena baterii vc jejich ekologicke recyklace, ev. pripadne prostoje pri nabijeni (OppCharge – napr. 4 polove je celkem rychle), neverim, ze to bude levnejsi… Kdyby jsme vzali cisty trolejbus a elektrobus,… Číst vice »

Martin
Karel

Ještě určitě hraje roli hmotnost baterií, která rovněž nesníží spotřebu. Tipl bych si, že je to spíš srovnání z kategorie zbožných přání, než realita. Třeba srovnání reálných nákladů trolejbusů s teoretickými náklady elektrobusů z nějaké bruselské příručky. Realita bude jiná.

dopravopat

Prekvapuje ma, že Brno nešlo cestou paricálnych trolejbusov. Len či sa nejedná o nejaký politický obchod s vopred známym víťazom.

liposh

Tyhlety „polotrolejbusy“ v Brně nakoupili loni a jsou fajn. Asi mají nějaký info, že spíš jim v nejbližší době přispějí z EU fondů na elektrobusy, než na trolejbusy, kde to vyšerpali loni.

h8

Tady to je o spíš charakteru linky. Navíc, bude-li výzva postavená na slově elektobus, a chtít parciální trolejbus, není nic jednoduššího než požadovat elektrobus s průběžným dobíjením při jízdě pod trolejí (viz Praha).

Martin

V Praze jde taky o trolejbus,…
Mj. pod troleji je to ciste trolejbus, ktery zaroven pod troleji, krom pohonu i dobiji baterie…

I kdyz v Praze to je trochu mimo, ten teren je pro elektrobusy vylozene nepratelsky, bez napajeni z troleji to na nekterych linkach nepujde, jinak by zivotnost sla rychle dolu a to nemluvime o klimatizaci a topeni…

DJ

V článku se píše, že to chcou pořídit bez dotací.

liposh

Píše se tam: „To ovšem nevylučuje, že se DPMB bude o takové zdroje ještě dodatečně ucházet, pokud bude vypsána vhodná výzva“…to znamená, že DPMB ví víc, než my.

železničář v důchodu

Já sice brněnské linkové vedení MHD znám jen okrajově, ale když si najdu vedení linky č. 67 na plánu, tak tam mnoho kompatibility s trolejbusovou sítí nevidím – a parciální trolejbusy jsou asi samy o sobě dražší než „pouhé“ elektrobusy, N.B. nelze-li je využít na většině trasy jako „čisté“ trolejbusy.

Ján Trnka

Minulý rok sa kúpilo 10 kusov parciálnych 26Tr, navyše sa plánuje kúpiť ďalších 25 kĺbových parciálnych trolejbusov.

Radim Cenek

Na linku 67 nemá smysl pořizovat parciální trolejbusy, ty se uplatní tam, kde je pod trolejemi aspoň polovina linky (a nejméně jedna konečná).

železničář v důchodu

Tak nějak jsem to myslel i já …

Petr 766

Už jsem se lekl, když je v nadpise „linka centrem města“, že chtějí zavést něco ve stylu 1A, 2A,… jako v centru Vídně. Jen nevím kudy kam by to mělo jezdit, stačí ta obskurní „80“ na Špilberk co 45 minut z 60 jen stojí a čeká na další kolo….