Brno – Přerov, VRT z Polska do Ostravy i ETCS pro Arrivu. Komise rozdělila 69 miliard korun do dopravy

Největší objem dotací míří opět na Rail Baltica.
Evropská komise rozdělila dalších 2,8 miliardy eur (69 miliard korun) z nástroje Connecting Europe Facility (CEF) na modernější a zelenější dopravu. Z celkem 94 projektů uspělo Česko s pěti žádostmi v hodnotě 317 milionů eur, Slovensko se čtyřmi projekty v hodnotě 108 milionů eur. Komise vybírala z celkem 258 žádostí.
Vyplývá to z dnes zveřejněného přehledu. Největší část získá Správa železnic, která uspěla s žádostí o dotaci v hodnotě 295 milionů eur na stavbu nové trati mezi Brnem a Přerovem v úseku Nezamyslice – Kojetín, současně dalších 5,6 milionů eur na přípravu úseku Kojetín – Přerov.
16 milionů eur získá ČD Cargo v rámci dvou projektů na instalaci ETCS. Poprvé je mezi příjemci dotace z CEF i Arriva vlaky, které přispěje CEF na instalaci ETCS do jednotek RegioPanter, s kterými jezdí v Plzeňském kraji.
Česka se týká i dotace mířící do Polska. Jde o peníze na přípravu 65 kilometrů vysokorychlostní tratě z Mikołówa (u Katovic) do Česka.
Peníze i pro lepší spojení na Ukrajinu
Železnice z celkového rozdělovaného balíčku peněz získala celkem 77 %. Dotace pro úsek Nezamyslice – Kojetín je jedna z největších, kterou CEF rozdělil. Nejvíce peněz jde opět do projektu pobaltské železnice Rail Baltica, v součtu přes půl miliardy eur. 277 milionů korun získalo Řecko pro modernizaci trati Alexandroupoli – Pythio.
I když je program zaměřen na železniční a vodní dopravu, peníze zamíří i do dalších druhů dopravy. Například lucemburský nákladní letecký dopravce Cargolux uspěl se žádostí na vybavení letadel zařízením, které má zabránit rušení GPS signálu.
Chorvatsko získalo peníze na úpravy dálnice Bregana – Záhřeb – Lipovač, Itálie s budováním parkovacích míst pro kamiony. Část peněz zamíří to budování multimodálních terminálů pro více druhů osobní dopravy, například v Bolzanu nebo v Nice.
Peníze z programu CEF zamíří i na Ukrajinu a do Moldavska. Ukrajina získala peníze na modernizaci trati z Medyk do Lvova. Současně Slovensko získalo peníze na modernizaci trati z Košic do Čierné nad Tisou.
Slovensko získalo z CEF ještě 97 milionů eur na modernizaci koridoru ze Žiliny do Košic v úseku Vydrník – Spišská Nová Ves, ZSSK a ZSSK Cargo pak peníze na mobilní části ETCS.