Brno objednalo dalších patnáct tramvají od Škody, zaplatí za ně o čtvrtinu více než za prvních pět

Tramvaj Škoda 45T. Pramen: DPMBTramvaj Škoda 45T. Pramen: DPMB

Pět tramvají dodá Škoda příští rok, deset v roce 2025.

69 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
SYN

Hm, je ta rámcová smlouva vůbec něco víc než cár papíru (případně snad „základ pro vyjednávání“) když se cena navyšuje? Doufám že toto mají ve smlouvě skutečně kvalitně podchycené a ošetřené! Ono totiž na jedné straně je fakt kruté případně nutit prodejce aby prodával ev. i se ztrátou, na druhé straně když už něco vyhraje s velkou důležitostí nabídnuté ceny, tak už se daný typ „zaháčkuje“ a přecházet na jiný po několika kusech je vysloveně ekonomická sebevražda… takže po prvotní dodávce už je vyjednávací pozice prodejce násobně silnější, a právě proto se tam dodávají ty doložky o opcích na další… Číst vice »

Traman

To je skoda… Zatim co si Brno kupuje dalsi predrazene kraksny od Skody, uz i v Sarajevu budou mit mnohem lepsi tramvaje Stadler.

Vesper

233 cetujících je předpokládám teoretická hodnota při 8 osobách na m2 (nebo kolik se počítá), ve skutečnosti se tam nikdy tolik lidí nenacpe. Přijde mi to jako zbytečná informace tohle takhle uvádět. Místo toho by se měla uvádět nějaká „typická“ obsaditelnost.

SYN

Takto – obsaditelnost (při deklarované „hustotě“ osob 8 příp. 6 os/m2) JE veličina podle které se dá porovnávat, má jasnou metodiku…
Takže vaši námitku vidím jako smysluplnou jedině ve směru používat pro účely publikování na veřejnosti „reálnější“ hustoty (což už se celkem dělá, dnes se pro toto obvykle už používá 5-6 nikoliv nereálných 8)… ale z důvodů „bezpečnostních“ (výpočty maximálního zatížení atd) se těch 8os/m2 bude používat asi donekonečna protože v případě velké tlačenice se semtam takové hustoty skutečně dosáhne a byla by vysloveně škoda kdyby se v takové situaci probořila podlaha nebo selhaly brzdy…

PvvS

Jestlipak zdraží i dodávky do zahraničí ….

SYN

Pochybuju, tam to nemají zdaleka tak „ložené“ jako tady… tam by jim po zvýšení ceny taky mohli „cuknout“.

Šalina na Špilas

Zajímalo by mě, zda budou upravovat i zjevné SW nedostatky (nebo zda je už upravili), jako nezrcadlení nastavení kamer na displejích při změně kabiny. Řidič je musel při každé úvrati znovu nastavovat, nepřehodilo to automaticky stranu a mířilo to na dveře v protisměru.
Pokud si tento problém pletu, tak mě opravte, ale o něčem takovém mluvil Dobrovolný Šalilnář v jednom ze svých videí.

Dartid

Už se zrcadlí.

Gouda

Škoda Group loni zvýšila zisk o 22 % na nějakých 1,2 mld Kč.

Firmy nezvyšují ceny, protože by musely, aby zůstaly v zisku. Dokonce ani proto, aby jim zisk zůstal na stejné úrovni. Zvyšují ceny, aby jim rostly už tak nadměrné zisky. A do mezd jejich zaměstnanců se to taky nepromítne.

Je nutné jim ty PR kecy přestat žrát. A v první řadě jim ty PR kecy nesmí žrát veřejné instituce.

Tukan

Nedávno jsem se jel projet s 45T a čučel jsem, jak se šaliny od 13T posunuly. Z pohledu cestujícího jsem byl hodně spokojen, ale s tím navýšením ceny bych poslal Škodu do…

Jiří Zajac

Cílený krok zpět. Osmičkou jezdím. Kapacita 233 lidí a sedí jen 63. Na této lince nejezdí jen študáci ale i ostatní obyvatelé Brna. Ergonomie-tragédie. Narvat co nejvíc lidí do stejného prostoru jako ve starších šalinách. Ať si jima jezdí každý den ti papaláši kteří smlouvu podepsali.

Cuba

Tatra KT8D5N

Míst k sezení: 50
Míst k stání: 176 (5 os./m²)

Jiří Zajac

Stůjte si v 55 letech čtyřicet minut v šalině

SYN

Vaše řeč postrádá hlavu a patu… co tedy navrhujete? Znovuvyrobit KT8? To je přeci nesmysl, stálo by to skoro stejně a přitom by to byly (kromě středního článku) schody do nebe a díra u dveří na obou stranách…
Speciálně u obousměrných šalin je nízkopodlažnost velice důležitá!
A že by to mohlo být (řekněme) větší, nebo jezdot častěji? No jistě, ale kdo to zaplatí… to není vada typu.

Jiří Zajac

Tato šalina je ergonomicky (jestli vám ten termín něco říká) ještě horší než Porshe tramvaje. V nich byl po čase interiér, tj. umístění sedaček přestavěn protože se v nich nedalo rozumně sedět , chodit už vůbec ne

Jiří Zajac

Heleď Tukane a další NICKové podepiš se pod svůj názor jménem které máš v rodném listě.

dex

To se nemusí znova vypsat soutěž?

Okoloidúci

Keď sa využíva opcia, tak nie

ukulele

Tak oficiálně je to opce, reálně je to přímé zadání.

SYN

To jo, ale popravdě – přejít po pěti kusech na jiný typ je kravina, to by se musel nějaký výrobce víceméně „utrhnout“ a dát lidovou cenu (která by nejmíň zpočátku musela být (kvůli rozpočtení nákladů na vývoj/úpravu které vždycky nějaké budou viz. napětí, polarita, typ dveří, typ ručního ovladače atd.) a ještě by se muselo čekat až budou prototypy, nové VŘ a tak…

SYN

Asi dost záleží co je čích prioritou – jestli mít absolutně nejvýhodnější cenu, nebo jestli mít možnost koupit šaliny když se naskytnou peníze…
Je to jako říct že dárky můžu levněji pořídit v povánočním výprodeji… to jako ano, ale splní to pak ten účel?
Ono se vždy nemusí jednat jen o pohodlnost případně levárnu.

Honza R.

Nevíte, kde najít plné znění smlouvy mezi Brnem a Škodou? Podařilo se mi vyhledat pouze pracovní verzi, v té byla indexace cen uvedena jen u náhradních dílů.

Lukáš Kníže

Super! Škoda, že se už na začátku nevyužilo opce v plném rozsahu.

Nose Peak

Moc levný. Těch dalších 40 ks bude po 80 míčích. “Náhle se zjistí”, že Tčka se nám rozpadaj, a bude…

Nose Peak

Oprava, dalších 20 ks, samosebou. Soutěžilo se 40 celkem.

SYN

Tak jako náhradu rozpadajících T-ček lze použít taky Draky (což u obousměrné linky nelze). Tím pádem pokud to hrajou v DPMB na rovinu, tak pak už mají možností víc, a tedy silnější vyjednávací pozici…

Lišák

Nejvtipnější je, že původně mělo být objednáno více než pět kusů. Mluvilo se až o dvaceti v první várce. Postupně to ale Brno snížilo na 15, pak na 10 a nakonec jen na 5. Obhajovali to tím, že nakonec neměli tolik financí a raději je budou objednávat v menších várkách.

SYN

Což teda není úplně nemožné… že víc peněz nebylo. Otázka je jestli by se byla nevyplatila půjčka na minimálně 5 dalších kusů (a tedy počáteční objednávka na 10ks nejmíň)

Marana_CZE

Markétka si ráno o dvě lajny navíc, ne? (Average ODS, stejně jako vykrádání rozpočtu) Doufám, že nám za tohle seberou veškerou dotaci na ty tramvaje, protože tohle je nechutný penězovod do Škody, kdy soutěž očividně byla úplně zbytečný vtip…

Pepin

Nějaký důkaz pro alespoň jedno Vaše tvrzení?

Pepa

Měl jsem za to, že opce zajišťuje nakupujícímu možnost do budoucna objednat další kusy výrobku za stejných podmínek, jako v první objednávce. V čem teda v tomto případě spočívá výhoda té opce, když cena stoupla o čtvrtinu?

jenki

Výhoda opce je v tom, že Jediný Správný Výrobce předem ví, kolik kusů bude vyrábět, zatímco ti ostatní to vědět nemohou. Podobně je to se smluvními pokutami za všechno možné, které se mohou, ale nemusí aplikovat. Nebo s různými nereálnými povinnostmi typu náhradní díly za pevné ceny 20 let do budoucnosti. Někdo prostě ví, že se tím nemusí trápit, protože se to „nějak“ zařídí. Ten zbytek si dá rychle dvě a dvě dohormady a do takové soutěže se hlásit nebude. Úplný brutus pak jsou zpožděné dodávky a propadlé dotace u různých projektů, kde někteří dodavatelé dostávají plnotučné penále, denně výhrůžné… Číst vice »

Zbyněk

Neřekl bych, že ví, kolik toho bude vyrábět. Opci totiž lze i nevyužít a žádné další kusy se vyrábět nemusí.

PvvS

Nedodržet počet vozů u JSV ?

PN-001

Již se v minulosti stalo a skoro určitě se stane i v tomto případě, protože magistrát už avizoval, že na celou opci peníze nebudou 😉

trafopajka

na šaliny peníze nebudou, ale zas budeme mít halu za 4 444 444 444,44 Kč a to se vyplatí!

SYN

A přilehlou smyčku za 1 111 111 111,11 Kč… jako chápu že to věci zjednodušší, ale při těch cenách ve stavebnictví se toto nemůže vyplatit ani za 100 let, to by se sem musely jezdit obracet šaliny až z Prahy a Vídně…
Prostě byly peníze v šuplíku „stavby“, a nebyly v šuplíku „vozidla“ tak budeme mít krásnou smyčku a hnusné šaliny… nepochybuju že to bude provozně mnohem jednodušší, ale co bych si vybral já je asi jasné, a asi naprostá většina cestujících.

Honza R.

Opce může mít více parametrů. Jedním z nich je třeba záruka dodání typově shodných produktů, jiným dodání za předem definovanou cenu. Konkrétní podoba opce je dána smlouvou, a tu v tomto případě neznám.

Studý Chudent

To navýšení ceny o 1/4 je na kriminál

Ondra

Využije se zbytek opce?

Jan Tichavský

Ano, s další přirážkou 50%, samozřejmě.

Zbyněk

Zajímalo by mě, jaké náklady stouply tak, aby to tramvaj prodražilo o 25 %. Třeba ty energie, na které se vymlouvá už dost dlouho, zlevňují. A i kdyby byly energie klidně o 100 % dražší, než při poslední objednávce, rozhodně to neudělá 16 milionů na tramvaji navíc. Zaměstnancům 25 % taky určitě nepřidali…

Sch

To víte ve Finsku jsou jiné náklady.

cajdex

Delaj se v plzni ne ve finsku,vsechno zdrazilo material vejplaty atd.

SYN

Zase už nebudou potřeba žádný vývoj, prototypy, výběrko, právníci… prostě „pouhá“ sériová výroba. Nebo žeby byla původní cena (se kterou vyhráli!) poněkud podstřelená a teď se to „napravuje“?

Gouda

Je to stejná povídačka, jaké se momentálně dopouští mnoho firem. Když se podíváte na jejich zisky, je zjevné, že jen zneužívají situace, aby maximalizovaly zisk na úkor zákazníků i zaměstnanců.

David K

Jako cestující říkám: výborně. Já proti těmto vozům nemám vůbec nic. Takovej drak má strašně moc sedaček proti směru jízdy. 45T je oboustranná, u té se s tím počítá. To je můj názor. Respektuji názory jiných, každý to vidíme jinak.

Hoermalmeister

Drak má obecně špatně komplikovaný interiér, ve špičce se do něj nevejde stejně lidí jako do K2, má sice velké prostory pro stání, ale málo tyčí. Sedačky jsou daleko od sebe a příliš mnoho proti směru jízdy. 45T jsou v tomto lepší, ale i třeba 13T nebo Varia

jva

Při této koncepci bude min. 40% sedaček proti směru jízdy i v jednosměrné verzi. Nad podvozky to půl na půl být konstrukčně musí, takže nějaké procento po směru navíc získáte na zadní plošině (není kabina) a naproti dveřím (pak je otázka, kolik zůstane plošin pro kočárky úvozíkyústojící. Takže pokud se třeba nechají plošiny u 2. a 4. dveří, pak to vychází na nějakých dalších 11 sedaček, tedy 75 celkově, z toho 32 proti směru).

-mm

Ještě pár mezi podvozkem a dveřmi. Ale aby to bylo skoro 100% po směru jako 15t, to prostě nepůjde

SYN

Plně souhlasím, a navíc to není problém!
Stejně málokdy sedím, a to je mi 51. A proti směru pohybu není problém!

Ondra

45T je proti KT8 obrovský skok, dobře se v nich cestuje. Ale v dracích se cítím ještě o něco komfortněji. Ve 45T nevím kam s nohama, když sedím, celkově je to takové stísněné. Beru, že díky tomu mají větší kapacitu.

zwi

Přesně jak píšete. Šalina super, ale to místo pro nohy ve ctyřsedačce (a nejen zde). Nechápu, proč ty krabice na kterých jsou sedačky přidělané, nejsou vedené alespoň kolmo k podlaze. Naopak směřují s protější sedačkou k sobě (u podlahy), čímž zmenšují prostor pro nohy.

jenki

On se pod ně musí vejít podvozek, který se v obloucích otáčí. Není to úplně sranda vyřešit.

Jiří Zajac

A jak to řešili ve starých šalinách ještě z doby socialismu? (Před rokem 1989)

jenki

Nemuseli to řešit, protože vozy nebyly nízkopodlažní = lezlo se do nich po schodech. Pak bylo pod podlahou místa dostatek.

Jiří Kocurek

Vozíčkáře zavřeli do ústavu, důchodce zavřeli do domova důchodců a nepouštěli je mezi pracující lid. Bylo potřeba vytvořit dojem, že pohybově postižení neexistují a tak není nízká podlaha potřeba.

MKzB

Náhodou soudruzi plánovali vyřešit nízkopodlažnost systémem vysokých nástupišť a VP tramvajemi beze schodů. Tohoto konceptu pak využilo ČKD v zakázce pro Manillu.

SYN

Jo, to jsem viděl… to se to „řeší“ pří výšce nástupiště 800mm 🙂
U nás by na ulicích taková betonová „koryta“ nástupišť absolutně neměla šanci projít. I 500mm by bylo pláč a skřípění zubů, a oprávněně.

Nose Peak

No, a dneska si stavíme podzemní stanice s bezbariérovým přístupem, k nim za 75 míčů šaliny “se 100% nízkou podlahou”, a zastávka má peron o 15 čísel níž, než je podlaha šaliny. S rolátorem radost cestovat…

SYN

Jste mimo nebo co? Tam to řešili tím že zvedli o půl metru celou podlahu, a platili jsme za to „schody do nebe“ což je nejen otravné, ale taky snižuje využitelnost interiéru (málokdo chce stát na schodech).

Nose Peak

Zajímavé. V 13T se podvozek neotáčí, a šalina jezdí. Dokonce i v obloucích…

PvvS

No zrovna moc hladce ale ne.

Nose Peak

Na devítce přes centrum to nevadilo. Na osmičce po mostech a tunelech to vadí…

SYN

Vadilo to všude, jen někde míň.

Jiří Zajac

😳

SYN

Protisměrný sedačky u Draka nejsou absolutně žádný problém… a díky nim vychází líp (širší) ulička.