Brno objednalo další Draky. Čtyři tramvaje vyjedou příští rok, dopravce za ně zaplatí více než dosud
Brněnská tramvaj EVO2 (Drak). Pramen: DPMB
Nárůst ceny vysvětluje výrobce zdražením materiálů po vypuknutí války na Ukrajině.
Nevím kdo to je PN-001, ale zaplaťpánbůh za EVO, které vedle pár 45T a 13T představují moderní tramvaje, které si Brno už dávno zasloužilo. Otázka kapacity, využití a jejich nasazování na linky je hlavně na DPB, který musí průběžně vyhodnocovat využívání linek a operativně je nasazovat z různých důvodů, nejen kapacity. Takže za mě palec nahoru a jen více moderních tramvají do Brna.
P.S. jezdím šalinó denně do práce a z práce a kritizovat bych mohl všechny linky a všechny typy tramvají, ale proč, konečně se vozím moderní tramvají.
fakt vtipný tady koukat na všechny místní rozumbrady když:
Evo má dostatečnou kapacitu jak na nepáteřní linky tak i při zdvojení na páteřní!
Navíc oproti 45T má rychlejší výměnu cestujících, vetší prostor pro stojící a nepřenáší tolik vybrací do interiéru, to že stojí polovinu je další bonus..
tohle jsou zkušenosti z provozu!
né vaše teze od PC..
Je vidět, že nejste z Brna, jinak byste tyhle teze od PC nemohl nikdy napsat. Já sice také nejsem z Brna, ale do Brna jezdím několikrát měsíčně a při těchto svých návštěvách jsem nucen využívat MHD. Naprosto nechápu, jak někdo soudný dokáže napsat, že Drak má dostatečnou kapacitu na nepáteřní linky. Zaprvé, já nepáteřní tramvajovou linku v Brně neznám. Dnes už ne. V minulosti tuto definici mohla splňovat linka 10, ale dnes už určitě ne. Tramvaje jsou totiž páteří brněnské MHD, kterou teprve doplňují autobusy a trolejbusy. Proto spojení „nepáteřní tramvajová linka“ nedává v brněnských reáliích smysl. A za druhé,… Číst vice »
Fakt? A tam nejezdí i linka 8? Ve špičku budete stát na jedné taky a mimo ni, je narváno jen v sedmičce? T45 je hlavně obousměrná a proto se i vzhledem k ceně pořizuje především pro linku 8, kde je to nutnost. Řešením je četnější interval ve špičku, tam kde to jde. Mimochodem na Osovou jsem jel mimo špičku nedávno a normálně jsem seděl. Asi nějaký zázrak či co. 😉
Myslím, že jste vůbec nepochopil, o čem jsem psal. O 45T jsem nepsal vůbec. Na to fakt nevím kde jste přišel. Samozřejmě, že linka 8 jezdí plná také, ale řeč byla o kapacitě Draků. A když plnou linku 8 doplníte linkou, která kapacitně nepobírá, co se asi stane? Ano, přeplní se vám i ta druhá linka. Ale o tom jsem nepsal. Já jsem psal čistě o tom, že Drak na linku 7 kapacitně nestačí. To je vše. V jiné diskusi tady osočujete jiného diskutéra, že nechápe kontext. Ale já mám pocit, že ten kontext nechápete vy, když vytahujete něco, o… Číst vice »
Doslova jsem z Brna :DDD
Ale jistě že jste. A já jsem z Tokia 😛
Kdybyste byl opravdu z Brna tak nepíšete kraviny o nepáteřních tramvajových linkách, protože nic takového v Brně opravdu neexistuje. Takže si své lži schovejte pro někoho, kdo jim uvěří. Já vám už totiž nevěřím ani slovo.
LOL, vy jste dobrej mimoň, kdybyste to tady četl pár let tak už to dávno víte, protože se většinou vyjadřuju jen k tomu co znám(Brno a Prahu)
apropó: nepátřeřní linky: 3,7,10 a 4,5 v sedle
Myslím, že mimoň jste vy. A z některých vašich příspěvků zde soudím, že i troll. A pokud si myslíte, že linky které jste vypsal, jsou nepáteřní, pak se skutečně nemáme o čem bavit, protože všechny tyto linky páteřní funkci plní. Mějte se, pane trolle. Nadále vás krmit již nehodlám.
*záchvat smíchu*
Denně jezdím Hlavas – Osová ve špičce (mezi 7-8 a 16-17) a ještě jsem na špičkách nestál, dost často si i sednu. A to se sedám jen když je opravdu dostatek místa abych nezabíral potřebným. Netuším tedy o jaké nedostatečné kapacitě mluvíte.
PS: Porsche na lince jezdí pouze jeden špičkový kurz, šance že s ním lidi nepojedou tedy velká.
Na hlaváku možná. Zkuste si to ale někdy na Nových sadech. Tam jste opravdu rád, když se do té tramvaje vůbec dostanete. Že byste si sedl, o tom řeč fakt být nemůže. A jelikož teď moje vlaky často končí na 5., nebo 6. nástupišti, tak toto znám moc dobře. To mi věřte.
Je ale jasné, že přes Nové sady jezdím taky, že? A nikdy jsem nezažil narváno tak, jak popisujete. To mi věřte.
Jediné co jsem vám schopný dát za pravdu je myšlenka, že na jednotky spojů může být Drak málo kapacitní. Ale nasazovat na 7 kapacitnější vozidla kvůli jednotkám spojů za den je nesmysl, pokud Draci jinak pokryjí 100% poptávky i s dostatečnou rezervou. A o více jak jednotkách spojů v obou směrech se bavit nemůžeme. (Na tyto účely je ve špičkách doplněna 7 jedním kurzem z 9 s porsetem).
Jenže ti Draci opravdu nepokryjí 100% poptávky a už vůbec ne s dostatečnou rezervou! Já tu linku využívám náhodně v různých časech a vždy je to to samé, Draci přeplnění až po střechu! Takže si ty své jednotky spojů nechte od cesty, protože problémy s kapacitou se u linky 7 týkají 90% spojů. Takže vy jste buď šťastlivec a jezdíte jedním z těch 10% spojů, nebo jste lhář. Realita té linky je ale jiná, než tu popisujete vy.
Píšete, ze do Brna jezdíte občas, já tou linkou jezdím pravidelně každý pracovní den, v různých časech, ale vždy ve špičce.
Promiňte, ale jako lháře nebo nešťastníka na výběr spojů (vyberte si vy) beru já vás. Zkuste se zamyslet, jestli nemůže mít pravdu i někdo jiný než vy, když vaše tvrzení vyvracuje více lidí (i třeba pomocí reakcí).
Mínusy neberu za konkrétní vyvracení, ale jen za trolling. Vy jste jediný, kdo zde páše něco jiného, než já. Znám lidi z té oblasti, kteří linkou 7 jezdí denně a skutečně potvrzují mé zkušenosti. Takže promiňte, ale vaše názory skutečně nemohu brát vážně, protože pokud náhodně narazím na plný spoj po půl sedmě, po sedmé, po půl osmé a dokonce i po osmé, vždy z Nových sadů, tak si skutečně musím myslet, že vaše zkušenosti jsou jen prachobyčejné štěstí a nic jiného. Že bych měl až takovou smůlu se mi totiž nezdá.
Naprosto zbytečná investice, nezlobte se na mě. Tyhle tramvaje jsou malé na 99% linek v pracovní dny (zejména ve chvíli, kdy na většině z nich máme stále sedmiminutové intervaly) a kupovat je a následné udržovat jen pro víkendový provoz je nesmysl. Smysl mají jen spojené na linkách 1 a 12, ale tam je přesunout nelze, protože by chyběly jinde. Brno potřebuje zkapacitnit tramvajový provoz a když to nejde (nebo spíše nechce jít) zkracováním intervalu, musí to jít zkapacitňováním tramvají. Proto by Brno do budoucna mělo nakupovat již jen tramvaje délky 30 m a více a to nejen jako náhrada T3… Číst vice »
Tak tolik mínusů jsem nečekal. Ale co se divím. Ono je jednodušší dát mínus, než vysvětlit s čím nesouhlasím, že ano 🙁
No anebo v provozu, kde je nejmenší jednotkou 30m šalina, se o víkendu natáhne interval na 20-30, aby to nevozilo vzduch. To cestující v systému založeném na přestupech jistě ocení…
Z hlediska provozních nákladů je rozdíl mezi 20m a 30m tramvají minimální. Největší položkou je řidič, který musí být přítomen tak jako tak.
To, že vozí cestující nejčastěji na linkách 4 a 9 je aktuálně dost zavádějící fakt, vzhledem k tomu, že aktuálně na lince 4 jezdí jen obousměrné vozy a na kurzech 009XX výhradně 13T. Pravdou je, že je lze dennodenně spatřit na všech linkách, kromě 8 a 12, a aktuálně 4.
Ta devítka je taková sporná, neboť 13T jsou zde pouze v pracovní dny a to jenom od rána do konce odpolední špičky.
Nicméně v pracovní dny v současné době nejčastěji vozí cestující na lince 7. Kde ale často (pravda, pokud nejsou vedra) lidé na zastávkách jásají nadšením, když přijede 13T, protože je konečně šance, že se do toho i dostanou. Platí pro úsek hlavák – Lískovec. Mezi hlavákem a Černými poli to zase tak strašné není.
Celkem jich je 29, z toho 18 v Medlánkách a 3 v Pisárkách, to mi nějak nevychází…
„Tramvaje Drak vozí cestující nejčastěji na linkách 4 a 9“ no zrovna dnes jsou na linkách 2, 7, 10 a pět zdvojených souprav na lince 1… Na lince 9 jsou skoro výhradně 13T „Porsche“ a na lince 4 teda jezdí kvůli dlouhodobé výluce na Tomkáči výhradně KT8
Tedy používat jako argument růst cen materiálu, když železné výrobky a plechy šly naopak slušně dolů, je celkem podpásovka. 10% růst se snad dá svést na mzdové náklady a všeobecný růst cen u nás. Proč vymýšlet naprosto konkrétní důvod, který není úplně reálny?
Tramvaj je jen kus plechu?
Zdražuje všechno, i to, co je levnější. Kdyby tomu tak bylo jen u tramvají, bylo by to super.
No ono šly slušně dolů z loňského absurdního nárůstu klidně o 250 %. Ale oproti době před tou špičkou (2021) jsou pořád nahoře. Kromě toho zdražilo všechno, nejdříve 16 % inflace teď menší, ale už to budou dva roky a to je znát, tramvaj není jen železo. jen ta lidksá práce bude značný podíl.
Brno by výhledově potřebovalo nakoupit i dlouhé soupravy (delší než KT8) na linky 1 a 12, možná i 8.
Jinak docela dobrá zpráva, nicméně koncepčně je to vozidlo o délce 1,5 T3, což je často málo i na zmíněných linkách. Delší soupravy, jaké by se nakoupily kdekoliv v Evropě, by nabídly vyšší komfort (namátkou Oslo nahrazuje tramvaje dlouhé jako Drak delšími).
Ono to s tou délkou vozů a souprav není zase tak zcela jednoduché. Jsou tu omezující faktory jako zejména délka nástupišť, propustnost křížení a výhybek a řízených křižovatek, délka stání na odstavných kolejí a pod. Na samostatných tramvajových tratí to není nějaký problém, ale v městském centru ano.
Tak v Brně je zrovna tohle vyřešené, a těmi dlouhými soupravami (Vario 2+Vario 1 nebo 2x EVO) je plně pokrytá 1, a částečně 12.
S nostalgii vzpominam na casy, kdy jezdily Vario 2 + Vario 2. Jednicka a dvanactka jsou i ve stavajici podobe porad strasne precpane.
Na linkách 1 a 12 jezdí snad běžně: – kloubová TRAM + sólo TRAM, a to obé s nízkopodlažními středy, takže délky cca 23 + 16,5 m = cca 40m = souprava je delší cca o 10m než cca 30m dlouhá KT8RN2P = čili ji překonává cca o 1/3 její délky a kapacity! – soupravy složené ze tří sólovozů o délce 15m = celková délka cca 45m = větší o 1/2 délky a kapactity KT8 – na lince 1 se objevují i soupravy dvou dvouklobových vozů délky cca 23m = celkem cca 46m! Jinak pro cestující je výhodnější více častěji… Číst vice »
KT8 jsem zmínil jako nejdelší typ tramvaje v Brně. O soupravách vím, nicméně kdyby namísto soupravy jela stejně dlouhá tramvaj, nabídla by ještě více místa (prostor spřáhla by byl využit) pro cestující. Navíc co se 12 týče, tak na jaře (netuším jak teď) byla pokryta pro nedostatek souprav z poloviny právě KT8 nebo 13T.
12 je pořád z necelé poloviny T6, KT8 nebo 13T.
Neví někdo, proč zrušili trojice T6 na 1? Kdyby zůstaly, zbylo by více Varií na 12.
Myslím že v tom není potřeba hledat složitosti v současnosti je vyšší potřeba vypravovat 30m vozy než ty 20m takže se upřednostňují dvojce T6 a velkokapacitní dvojce EVO2
Řekl bych, že na 12 už není možnost zkracovat intervaly ve špičce vzhledem ke kapacitě křižovatky na České a možná i na nádraží.
Ano, Brno by si 40 m (třeba vzor Altom Citadis) zasloužilo, určitě by jich alespoň 30 uživilo.
To ale znamená taky vybavit dílny pro takhle dlouhé vozy.
Hlavně v obousměrné variantě na lince 8 😉
Na takové vozy ovšem není infrastruktura a ani dílny v Medlánkách.
Taky tu budou nenávistné komentáře směrem ke Krnovským strojírnám jak v předešlém případě na Škodu?
To je neporovnatelné, zdražili daleko méně i když je smlouva starší a měla by více podléhat inflaci, plus celkově jsou v podstatě za poloviční cenu a nejlevnější na trhu.
Doufám, že za dva roky vypíše Brno soutěž na dalších 40 kusů a EVO2 opět vyhraje.
„“ … celkově jsou v podstatě za poloviční cenu a nejlevnější na trhu. …““ porovnáváte celkovou cenu TRAM délky přes 30m moderní konstrukce s celo nízkopodlařní podlahou v obousměrném provedení, 2 dvěmi kabinami řidiče, více jak dvojnásobkem dveří (protože je v obou bočnicích 5 kusů) a TRAM délky cca 23m, ale jen částečně nízkopodlažní podlahou a v jednosměrném provedení (se 4 dveřmi v jedné bočnici)? + Škoda dodává celá vozidla, ale Draky si kompletuje DPMB sám – nerostou náhodou mzdové náklady nejen řidičů, ale i lidí ve výrobě – včetně dílen DPMB, takže další navýšení ceny na pořízení Draků se… Číst vice »
EVO je celonízkopodlažní
zase mínusujete za pravdu joo? :))))
Evo2 už ne. Kapacitně je to nic moc, na linky, kde jezdí sóla jich je dost a jinde nedostačují. Ledaže by jezdily v soupravách na 1 a 12, ale tam je už lepší koncept dlouhá šalina, kde odpadne nevyužitelný prostor druhé kabiny a spřáhla.
A kde má EVO2 vysokou podlahu? (Samozřejmě nepočítám sedadla na stupínku, to mají všechny autobusy a skoro všechny tramvaje s otočnými podvozky)
O vysokou podlahu se nejedná. Můj příspěvek se jí netýkal, ale týkal se kapacity samotného vozidla.
Doslova souprava dvou Draků je to nejlepší na linku 1
Tady je to asi o 10 %
Škodovka asi o 25 %
Docela podstatný rozdíl, což?
Ale v případě Škody se (pokud mě paměť neklame) neřešila velikost zvýšení ceny, ale to, že vůbec došlo k navýšení ceny opce.
Hurá, daleko lepší než ty škodovácké krámy.
Proč?
Jel jste s s oběma pro porovnání? Já jo, a je to nebe a dudy.
Zrovna jízdní vlastnosti 45T mi přijdou super, rapidní zlepšení úrovně na lince 8 (na vybraných spojích), jen ty sedačky by mohly být trochu jiné… Drak mi ale přijde uvnitř ze šířkového hlediska o něco prostornější
Mi přijde, že ta 45t nějak divně duní…za ty love…naproti tomu, Drak je snad to nejtišší, co se na kolejích vyskytuje….
Tak já jel nedávno jedním z prvních sestaveným drakem (asi 1824) a jako už při příjezdu to hučení a nepopsatelný zvuky. Uvnitř ještě horší, jako kdyby to tu jezdilo už 10let. Doufám jen, že se toto nebude postupně objevovat u všech. Jinak drak je hooodně tichý vozidlo. A lesné chtějí radši autobusy :-)))
Tak autobusy mají jisté výhody…například kola jsou kulatý, a ne ve tvaru mnohoúhelníku, že jo (typicky Varia…)
Výrobky škody transportation obecně trpí různým duněním, zvláštními rázy, ránami atd. Pantery jsou na tom stejně. Nedávno jsem na R13 myslel, že se ten krám snad rozpadne, a to zdaleka 160 nejel. Rány takové, jak kdyby někdo mlátil do střechy palicí.
A to, že EVO při rozjezdu mečí jako koza, to je v pořádku? Zlaté dunění škodovky…
Co se týče jízdních vlastností a komfortu, tak jsou srovnatelné. To, že Škoda 45T stojí cca 3x víc, než stavebnice Draka už je věcí jinou a o tomto bodě lze diskutovat. Mně se ale ani o tom diskutovat nechce, pač je mi to jedno. 😉
z aktuálního článku „“ … Nové tramvaje ale budou dražší. DPMB s Krnovskými opravnami a strojírnami uzavřel dodatek ke smlouvě, který řeší navýšení ceny z 26,48 milionu korun za stavebnici na 29,08 milionu korun. …““ vs. – https://zdopravy.cz/nove-tramvaje-pro-brno-zdrazi-o-ctvrtinu-skoda-obhajila-narust-nakladu-181263/ „“… Tento týden dopravce uzavřel se Škodou Transportation dodatek, který navyšuje kupní cenu tramvají z 59,9 milionu korun na 75 milionů korun za jedno vozidlo. …““ – nějak nemohu na webu Škody transportation – https://www.skodagroup.com/cs/reference/tramvaj-forcity-smart-plzen tu brněnskou verzi její TRAM najít, a zjistit její paramatry délkou a kapacitou počínaje!
Minusy za pravdu? klasika..
Drak>45T
Get over it
🙂
Nejel. Proto se ptám. Jel jsem jen 40t v Plzni a ta mně přišla přijemná (krom blízkosti umístění sedaček u sebe).
To je pouze o názoru jednotlivce. Jeden tak, druhý onak. Za mě lepší 45T než EVO. Jako jeden důvod uvedu počet sedadel proti směru jízdy. U obousměrné 45T se s tím jaksi počítá, ale EVO jich má opravdu hodně. Můj názor: v tomto se EVO hodně nepovedlo. Důvodů proč já radši 45T je několik.