Brno nakoupilo dva historické autobusy, rozšíří sbírku retro vozidel
Autobus Škoda 706 RTO pro DPMB
Brněnský dopravní podnik koupil dva historické autobusy, používá je hlavně pro marketing.
Brněnský dopravní podnik koupil dva historické autobusy, používá je hlavně pro marketing.
pokad sa na netu dívám,tak sů většinou linkový+dálkovýa sotva ani ne po kusu městský 706rto a šm11 a někteří si to raděj překopou měštáka na linkáčA (706 rto).. nevím proč….že by nebyly městský busy kurzu??? a ještě bych rád věděl jak pokračují se stavbů karosy 16,5 v Košicich??na pc není ani tuk a dřív byl na netu průběh stavby a pak vše smazaný.
Hezky se to rozřazuje…na historické tramvaje do Prahy a na historické autobusy jinam 🙂 nebo spíš 🙁 ?
Na brno si myslím celkem moderní technologie 😀
Mám rád tehdejší pastelové barevné odstíny – fialovou, zelenou, modrou, slonovou kost. Autobusy RTO jsem se něco najezdil.
Tak Praha koupila historické tramvaje, Brno autobusy. A tady se všichni můžou zbláznit.
Autobusy mají registrační značky jaké? Normální nebo V? Veteránskè?
U RTOčka mne překvapila mne zářivková svítidla známá z karos. Byla tam tato svítidla už z výroby nebo se objevila až při nějaké opravě? Pamatuji si jen na malá kulatá žárovková. Ale už je to dávno…
Podle detailů, tj. blinkry z Matese a zářivky, půjde o poslední ročníky 1972-1973.
Velice hezké. Jak budu v Brně a bude příležitost, tak se moc rád svezu.
..ještě pro fanoušky,…..maličko vozidel „RTO“ bylo uděláno pro Dp.hl.města Prahy, garáž Libeň, nikde jinde to nejedzilo, možná někde v Polslu, byla to karoserie Jelcz, stojatý motor ML 634 /z ŠL/ , řízení olejové servo, vzduchová ruční brzda, dobrá sedačka, docela podařená přestavba /omezená serie/
Jezczů s M634 Rábou a jezdilo po ČSSR více, když Karosa nestíhala vyrábět ŠM11 (a ČSAO generálkovat dožívající RTO).
..koho to napadlo, sedm let jsem denně „tahal“ linky s vlečkou, přes léto s vodákama na zájezdy z Chomutova na Slovensko, „makovákem nahoru teplota 100 st. C, sjžděli jsmeí řeky Hornád, Poprad, Váh, Dunajec…, přes celou republiku bez závad, staral jsem se o vozidlo, ale „erťáka jsem již nikde v ČR nepotkal, byl jsem totiž posledním řidičem ČSAD, které tyto vozidla měla ve vozovém parku, nemohl jsem se toho zbavit, už mě ani někteří kolegové, kteří dostali novou Karosu, mezi byly ještě řady ŠL- ŠD, ale od Karos užnezdravili,, schválně provokovali otáčeli hlavu, u kafe jsme si to vždy vyříkali,… Číst vice »
Neměl městský erťák dveře i vzadu?
…jasně zadní dveře byly u měšťáků většinou , já měl jednodveřáka, ten byl i rychlejší, lišilo se to diferenciálem , 65. 75, nebo 105 zubů, to byl LUX, tem „chodil“ 120km/hod., městským jednodveřákem jsem například na I.P.Pavlova všechny řidiče zdržoval než my všichni vystoupili, myslím v době kdy už jezdily třídveřové ŠM
Je to linkovy vuz (CAR), proti městskému má ještě ohradku na zavazadla. Nevím jak v Brně, ale třeba v Praze, a asi i leckde jinde, jezdily i na městských linkach.
Městské RTO dvoje dveře, a na jedné straně dvojité sedačky a na druhé jednoduché a vzadu nebyla pětka sedadel. Linkové u ČSAD jedny dveře a sedačky dvojité a vzadu pětka sedaček.
Od koho měl Zliner tu ešku? Erťáka občas někdo prodává, ale ŠM na prodej je hodně velká výjimka.
Bylo to SD a přestavba
Děkuji. Dovolím si ještě jednu zvědavou otázku: Převodovka zůstala původní mechanická?
Karosa ŠM11 byla na začátku své éry v hezčím provedení – s podélnými prolisy karoserie. Později, zřejmě z ekonomických důvodů, byla už karoserie hladká.
Z dnešního pohledu ano, tenkrát to taková krása nebyla, protože autobus vypadal jako kdyby ho svařili ze zbytků plotu (pro vysvětlení: tehdy se vlnitý plech velmi často používal pro oplocení staveb, průmyslových areálů apod.).
Kdo chce vidět vlnitý plech, ať se dostaví na Zvonařku. Stále tam je…
Ten počin samozřejmě chválím. Může historické vozy používat o víkendových akcích třeba na linkách z nádraží do ZOO nebo jiná atraktivní místa, jak to dělají i v jiných městech, je to dobrá propagace dopravního podniku. Třeba v Praze, Plzní, Ostravě i jiných. Ten typ SM 11 je zajímavý tím, že vznikl už v roce 1962, pouhé 4rok po zavedení 706RTO do výroby a dokonce i v kloubové verzí, ale o tu tehdy nebyl zájem, tak se nevyráběla. Ty prolisy na bocích karoserie nebyly z důvodu designu nebo náhradního vlnitého plechu, ale je to technologie pro zvýšení pevnosti bočnic, která se… Číst vice »
Na dráze bychom do něj narvali klimatizaci, USB, zásuvky a bylo by to moderní vozidlo pro 21. století.
Zapomínáte na nový motor splňující EURO III.
Nezapomněl, to až v dalším kroku. Tyhle věci je potřeba rozložit. Pak se na tom dá víc vydělat.
Já jen, že do nedávno představené 811 už nový motor namontovali. Ale možná jen chtěli předběhnout plán.
Bohužel dráha retrovozy provozuje komerčně doposud , takže tam se ten rozdíl stírá . U autobusu došlo už cca třikrát ke generační výměně .
Pro představu . Tento typ busu si nepamatují dnešní dvacátníci ale vlaky , kterými jezdili jejich babičky , tak těmi jezdí dodnes , mnohdy v původním . Když tam děda vyškrábal že babičku miluje tak mu to vnouček může dodnes připomínat 🙂
Ostatní železniční dopravci ovšem taky.
Že by něčí děda jezdil zamlada ve Stadleru GTW nebo dokonce v Desiru? narodil se 85. v 17 létech táta (to byl rok 2002) a dnes měl dvouletého vnuka? Možné to je…
Já měl na mysli jiné stroje , rozšířenější , Těch pár špiček tu v inkriminovanou dobu bylo akorát v odborných časopisech .
To odpovídá. Drážní vozidla jsou z podstaty konstrukce na několikanásobku životnosti.
K té dráze.
Loni na podzim rychlík ‚Svitava‘: retro vagony, červená koženková sedadla, vymražená kupé, elektrické zásuvky jsem nenašel, nefungující topení – průvodčí se za to ani neomluvila.
Stejně jako před 40 lety, jen snad nové podvozky pro 160 km/h a několikanásobně vyšší jízdné.
Zas tak důležitý nákup to nebyl, v dnešní době je třeba co nejvýhodnějších modernizačních kontraktů, nikoliv vyhazování peněz za rozmařilosti!
Nelze hovořit o rozmařilosti, marketing je pro business velmi důležitý.
Urcite si na brnenskem magistratu reknou, ze DPMB ma dobry marketing a ze je treba mu par set milionu pridat 😉
Marketing městské firmy obhospodařující své jisté a za své skoro jisté je obzvlášť důležitý .
Spíše bych chápal nábor a školení personálu vlaků pro JM kraj na provoz těch nových jednotek jako rozšíření a kooperaci městské a krajské , případně rozvoj příměstské dopravy .
Aby byl nákup ekonomicky smysluplný ( vycházím z toho , že autobus může být v NTM ) by při nákupu stroje za pět mega musel DPMB pronajímat pomalu denně a to je nereálné .
Díky borci za mínusy. Za deset mega můžete provozovat jeden nový , kvalitní , kloubový autobus , kterým budou jezdit spokojeni cestující , tzn ti co tu srandu platí. No , každý má jiné priority.
Zkuste si přečíst k čemu ty budu budou použity a zjistíte, že nepůjde o zas tak prodělečný akci.
Kdyby to bylo reálně výdělečné tak už to dávno nějaký soukromník provozuje . A jako propagace čeho . Společnosti vyrábějící tyto stroje jsou dnes už mimo tuto zálibu a společnost toto provozující by měla mít jiné priority . Kromě uspokojení srdéček zúčastěných místních fandů to nevydělá ani na provoz. DPMB nevím jestli má nahrazovat muzea ale mělo by hledět do budoucnosti , šlupek mají plné garáže .
Zachovávání a provozování historických, či retro vozidel v režii DPMB je věc názoru. Jistě, DPMB je hlavně dopravce jehož hlavním úkolem je přeprava lidí. Na druhou stranu historická vozidla mají nezanedbatelný společenský a kulturní přesah a kdo jiný by takovouto činnost měl zajistit, než město, respektive firma vlastněná a financovaná městem.
Asi se bude zvyšovat jízdné s argumentem rozšíření vozového parku 😀
Pokud se nemýlím, tak erťáka v mětské verzi vlastní technické muzeum a občas se s ním konají nostalgické jízdy. Nechápu, proč se DPMB raději nedomluví na občasném nájmu, než mít vlastního.
Tak technické muzeum v Brně má i ŠM11…
Otázkou je kde. Ve veřejnosti nepřístupném depozitáři, kam mohou jen povolaní, podobně jako do sakritsie v kostele?
To není pravda autobusy a trolejbusy jsou v areálu Řečkovicích kasáren kde je jednou za rok den otevřených dveří
Otevřeno 1 den v roce, letos nikoliv. Paráda.
Dohodnout se z muzeem je problematické
A proč je to problematické? Muzeum nechce aby se exponáty opotrebily v provozu?
Jak jsi napsal. Má ho TMB. Takže ho DP potřebuje taky.
Retro vozidla DPMB jsou určena zejména pro různé komerční jízdy, což u historických vozidel TMB nepřipadá v úvahu.
Po vzoru tramvaji T6A5 by je Brno mohlo nasadit do pravidelného provozu 🙂
Za tyhle dva busy koupíte těch salin snad 30ks. Asi vím,co je rozumnější investice