Brno: Nákladní dopravci chtějí nádraží v centru, vyhovuje jim oddělení od osobní dopravy

Nákladní vlak ČD Cargo po výjezdu ze stanice Praha - Libeň. Foto: Jan SůraNákladní vlak ČD Cargo po výjezdu ze stanice Praha - Libeň. Foto: Jan Sůra

Do hry o osud brněnského hlavního nádraží se výrazně vložili i nákladní dopravci. Jejich sdružení ŽESNAD.cz se postavilo za zachování

32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alex, Havířov

Konečně nějaký rozumný názor a ne jen papouškování všech politiků navzájem, kterých lidí nezajímají a pošlou je do háje (v tomto případě k řece). Dolního nádraží jsme si dost užili vloni v létě a je to pěkná kravina a to mne ještě vůbec , že si tam koliduje (překáží) osobní a nákladní doprava. Rozhodně mezi obyčejnými lidmi převládá centrum – pod Petrovem. Tak doufám, že to ODSunáci vezmou na vědomí. Je to jistě dobré, že se oddělí osobní a nákladní doprava. Konečně nějaký argument vůči těm křiklounům, co chtějí stále něco měnit a stále jen vyhazovat peníze pro kšeftičky svých… Číst vice »

Pavel Boucník

Součástí Studie proveditelnosti 2017 jsou samozřejmě i kapacitní výpočty / simulace provozu jak v krátkodobém, tak hlavně v dlouhodobém horizontu. Ještě v předchozí Stuii z roku 2015 „Dopracování varinat ŽUBrno“ byla zvažována možnost, že se bude muset mezi Novým hlavním nádražím a Židenicemi stavět mimoúrovňový přesmyk. Ale v nové Studii z roku 2017 byla změněno vedení tratí a výhybyek tak, že bylo dosaženo větší stability a odolnosti provozu. Mimoúrovňový přesmyk nebude třeba. Podorobně v Díl B2: Dopravně technologické řešení železniční dopravy, 436 stran textu + přílohy. Ve zkrácené podobě na: http://www.boucnik.cz/studie-proveditelnosti-2017-simulace-stability-navrzenych-variant/

Petr31

Ale v této studii také připouští, že stabilita takového systému bude špatná, ale že se to pravděpodobně zvládne. Takto si tedy modernizaci za desítky miliard nepředstavuji.

Já

PB: To ale vychází z určitých odhadů vývoje, ty jsou ale, jak se zdá, poněkud podceněny.

Rado

Musím říci, že ačkoliv se s panem Sládečkem názorově často rozcházíme, v tomto případě má naprostou pravdu. Aspekt oddělené nákladní dopravy je jedinečným prvkem městského urbanismu. A také sněm každého, kdo se na radnici zabývá dopravou. Co by za to v jiných městech dali. Brno, potažmo Jm kraj, si ani neuvědomují co mají a s čím mohou pracovat. Ono, navrhnout samotné nádraží je mezi námi práce pro školáka zš. Ovšem přivést k němu dostatečně kapacitní síť, je už tak trochu umění zasluhující vyšší odbornost. Vymezuji se upřednostňování jakékoliv varianty. Ale ať zvítězí ta lepší. Staví se minimálně na dalších 150… Číst vice »

T

Škoda jen, že železniční dopravci se vždy proberou pozdě… varianta řeka sice nabídne supermoderní nádraží, ovšem blíže centru se budou nacházet i obchodní centra, rozlehlá parkoviště a některé průmyslové objekty… osobně si myslím, že by to mělo být obráceně – osobní nádraží co nejblíže centru (je vůbec nějaké město v Evropě, které odsunuje nádraží z centra města? – i Wien HBF radši postavili v oblouku, jen aby bylo opticky co neblíže centru města) a obchoďáky, velká parkoviště na okraji. Představitelé města bohužel neví, o čem rozhodují – z jedné strany tlačí developeři, z druhé vidina SŽDC, jak proinvestuje desítky miliard… Číst vice »

železničář v důchodu

Pro Krista Pána – kdo dělal v rámci té studie proveditelnosti posouzení provozní technologie, když to nevyplynulo už z toho posudku?
Nové vídeňské hlavní nádraží je posunuté v podstatě úplně stejně, jako by to v Brně odpovídalo poloze pod Petrovem = asi o cca 300 metrů (1 zastávka tramvají) – a už to je mírně horší poloha, než v jaké byl původní „Südbahnhof“. Tak to klidně může Brno pohnojit ještě víc …

Petr31

Ve Vídni mají naštěstí v centru nádraží Mitte a nikdy nikoho nenapadlo ho se zprovozněním hlavního rušit, či nějak odsouvat.

Martin

No tak já nevím… Když se na to podívám tak většina nákladů bude jezdit ve směru Tišnov-Břeclav a osobka Blansko-Břeclav. To znamená, že ve variantě Petrov budou všechny náklady křížit cestu dálkovce v Židenicích a polovina z nich znovu v Heršpicích. To mi jako výhoda moc nepřijde… Ve variantě řeka bude je polovina z nich křížit v Židenicích. Po trati Brno-Přerov náklady jezdit nemají (Břeclav – Přerov přímo). maximlnš nějaká místní obsluha….TAkže mě z hlediska nákladů přijde výhodnější naopak Řeka…

a8n

V Židenicích je ale mezi 250 a 260 mimoúrovňový přesmyk, takže dochází jen ke křížení směru na Tišnov směrem od Tišnova (oni stavitelé Maloměřic zas nebyli úplně blbí). Zároveň na jihu by neměl být problém upravit stávající přesmyk ze střelické tak, aby zajistil plně mimoúrovňové zapojení nákladního průtahu směrem na Břeclav.

Lukáš

Náklady Brno – Přerov jezdit nemají. A ty náklady z Brna na Ostravu budou jezdit kudy, přes Břeclav?

Navíc ve variantě Řeka jsou ještě další bonusy. Kde bude odstavné nádraží? To jsou další vlaky, které budou snižovat propustnost.

No a jako třešnička na dortu bude VRT. Pokud opravdu přijde od jihu od dálnice, tak pokud to pojede na Břeclav, tak se bude muset dělat úvrať. Což pro mezinárodní vlaky bude jistě super a ta kapacita tam taky bude….

Petr31

Lukáš:náklady Brno -Přerov jezdit mají viz studie proveditelnosti. Proč píšete opak?

Lukáš

Protože to tvrdil Martin z 22.2. 22:37.

a8n

Otázka spíš zní, kolik jich bude. Oproti trase Kolín/ČT-Břeclav minimum.

Honza

Není palčivějším problémem ŽESNAD spíš (ne)kapacita navazujících tratí? Je hezké projet z Maloměřic do Heršpic rovnou, ale celkem k ničemu, pokud tam pak budu čekat než projede S, EC, R, znovu S a pak bude volno…

a8n

Ony by směrem na jih měly další dvě koleje časem přibýt, ale pokud neprojedou uzlem, byly by jim stejně k ničemu.

sladlu

Tyjo ale doufam ze to zase nespocitali tu kapacitu trate a pocitaji i nakladni dopravou… me prijde ze treba na 4.koridoru ubylo nakladni dopravy za poslednich 20let :/

sladlu

A proc neumisti dopravni nadrazi na kontajnery blize k prumyslovym zonam a k D1. At kamiony atd nemusi do centra… tj. tzv kombinova doprava

Jen vymyslet prujez vlaku od severu

Jan

A k tomu tam přibude ještě nová trať Přerov Brno, po které velmi pravděpodobně taky nějaký náklad pojede.
Já se docela divím, jak u nás ruší a rozprodává infrastruktura. Když se člověk podívá ve Švýcarsku, tak ta nádraží a počty kolejí jsou obrovské. Zejména pro náklad.

Josef Sandr

Hezky napsané, jsou tam další argumenty pro variantu, kterou podporuju i já (podporuju variantu Petrov), a které by mě nenapadly ihned. ŽESNAD, dobrá práce :).

Milan

Jaká je motivace osobní nádraží vůbec někam stěhovat? Cestujícím, tedy uživatelům služeb, nádraží v centru jednoznačně vyhovuje a stěhování jim nic pozitivního nepřinese

MildaIV

Dotace z EU. Samozřejmě se předpokládá že při jejich „proinvestování“ kápne něco i pro politiky…

Nekdo

To je pouze Vas osobni nazor. U stavajiciho nadrazi neni kde zaparkovat ani v ramci formatu K+R, natozpak treba jet na den sluzebne z Brna vlakem. Prechod z nadrazi na MHD je bezbarierovy docela obtizne. Zausteni VRT sci-fi. M.j. nadrazi za kapacitnimi moznostmi a jeste v oblouku, takze pomaly prujezd. Pro S-bahn a primestskou dopravu to mozna staci, ta at tam klidne zustane, ale pro jakoukoliv dalkovejsi dopravu je zcela nevyhovujici a melo se prestehovat do nove lokality jiz davno…

jan

někdo.
Parkování P+R Vám tam beztak nedají ani tak. To bych se možná i vsadil. Nebo za nějaké brutální peníze. A za chvíli stejně nikdo ani autem nebudeme jezdit. Protože EU, nenažranost, zóny, buzerace..

K.S.

Nekdo: Dá se udělat všechno, jak dát P+x k nádraží současnému (třeba využití kusu hradeb u koliště, chtělo by to je ale rekonstruovat do cihlové podoby), tak udělat přesmyky u Dolního. Dá se všechno skoro. Dají se udělat trojkolejky na Břeclav, daly by se krom tunelované části udělat od Králova pole do Tišnova, Lesná by se dala rozšířit o další koleje aby osobáky nestrašily na hlavních kolejích… S oběma variantami se dá čarovat, dokonce by se snad dalo ještě trochu začarovat i s variantou BP a i do ní nacpat VRT z jihu, ale tam bude úvrať na všechny směry,… Číst vice »

vlákno

Protože Řeka znamená největší uvolnění drážních pozemků v centru, na které mají předkupní právo ti správní lidé. Uvolněné plochy po zrušeném nádraží v centru a kolejové infrastruktuře jsou obrovské. To byl i hlavní argument KAM, kterého nezajímá doprava, ale chce hlavně pozemky.

T

Tak tak, o to asi jde…

Petr

bkp : bohužel i pro tebe nejde a variantou Petrov naopak se to více pokaká .. budou chtít se vměstnat skrze Petrov potom dál a mít držkovou při x leté výluce hlavasu, že je výluka a musí omezit vlaky, nebo jezdit pomalejí ..

Petr 766

Má to akorát ten problém, že o nákladní dopravce tady vůbec nejde. Chápu, že lobbují za svůj byznys, ale ten Brno neřeší. Řešíme problém s nádražím a stavět nevýhodný Petrov jen kvůli nákladům je nesmysl.

ApolloXI.

Ten problém tam řešíte už téměř sto let a obávám se, že ho ani tato generace nepořeší 😀

bkp

To je právě ten omyl, že o nákladní dopravce nejde. Jde, tečka.

Matěj Vondřička

Jde i o nákladní dopravce. Nikdo neříká, že by se stavělo pod Petrovem jen kvůli nim. Je to další z mnoha argumentů.