cargo

Brno: Nákladní dopravci chtějí nádraží v centru, vyhovuje jim oddělení od osobní dopravy

Nákladní vlak ČD Cargo po výjezdu ze stanice Praha - Libeň. Foto: Jan SůraNákladní vlak ČD Cargo po výjezdu ze stanice Praha - Libeň. Foto: Jan Sůra

Do hry o osud brněnského hlavního nádraží se výrazně vložili i nákladní dopravci. Jejich sdružení ŽESNAD.cz se postavilo za zachování

Do hry o osud brněnského hlavního nádraží se výrazně vložili i nákladní dopravci. Jejich sdružení ŽESNAD.cz se postavilo za zachování nádraží v centru, takzvanou variantu B Petrov. Důvodem je především skutečnost, že tato varianta počítá se zachováním dnešního odděleného provozu osobních a nákladních vlaků. Naopak v případě velkého stěhování nádraží k řece Svratce (varianta A Řeka) se osobní i nákladní doprava promísí.

„Z celého prověření byla námi vyhodnocena jako výhodnější varianta B, která nepředpokládá odsun ŽST Brno hl.n. Tato varianta odděluje nákladní a osobní železniční dopravu v úseku Brno-Maloměřice – Brno-Horní Heršpice, díky kterému nedochází ke kolizím s osobní dopravou, a je tak umožněn plynulý průjezd uzlem Brno,“ píší zástupci dopravců předsedovi sněmovního podvýboru pro dopravu Martinu Kolovratníkovi (ANO). Upozorňují na to, že přes železniční uzel Brno vede transevropský nákladní koridor RFC7, který propojuje severní část Německa, Českou republiku, Rakousko/Slovensko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko a Řecko. Jeho význam bude podle ŽESNADu vzhledem k politice Evropské unie narůstat a přes Brno bude proudit stále více nákladu.

„Dle našeho názoru je varianta B jediná ze zpracovaných variant, která umožňuje bezproblémový rozvoj nákladní železniční dopravy a současně je nejméně omezující pro průjezd nákladních vlaků uzlem Brno,“ stojí v dopise, který má deník Zdopravy.cz k dispozici. Podle dopravců sloučení nákladní a osobní dopravy na jedné vícekolejné trati navíc vyvolá větší hlukovou zátěž a tím i budoucí tlak města na omezení nákladní dopravy.

V Brně se o nádraží rozhoduje právě v těchto týdnech. Velké stěhování k řece (A) už schválilo krajské zastupitelstvo a včera i rada města Brna. Příští týden je na řadě městské zastupitelstvo, konečné slovo bude mít vláda.

Výhody varianty B podle sdružení nákladních dopravců ŽESNAD.cz

1. Zejména pro našeho největšího člena ČD Cargo, a. s. je prioritní rychlý a bezkolizní průjezd ve směru seřaďovací stanice Brno-Maloměřice – ŽST Modřice, kdy v současné době je na tomto úseku vedeno průměrně 70 až 75 vlaků denně. Téměř všechny tranzitní vlaky společnosti ČD Cargo, a.s. ve směru Česká Třebová / Havlíčkův Brod – Břeclav jsou vedeny přes vjezdové kolejiště ŽST Brno-Maloměřice z důvodu zpracování vlaku a technologických prohlídek.

2. Varianta B zachovává ve stávající poloze obsluhu vleček posvitavského areálu, který je obsluhován pravidelnými vlaky kategorie Mn, oproti navrhovaným variantám A, které kolizně obsazují zhlaví ŽST Brno-Židenice a hlavní koleje při obsluze tohoto vlečkového areálu.

3. Varianta B zajišťuje bezkolizní průjezd vlaků ve směru Brno-Maloměřice – Chrlice. Ve variantách A jízda vlaku znamená obsazení koleje ŽST Brno hl.n. minimálně na několik desítek minut z důvodu úvrati vlaku a objetí HV.

4. Varianta B umožňuje přetah soupravy vlaku ze žst. Brno-Maloměřice do Terminálu Brno bez kolize s vlaky osobní dopravy

Tagy brno nádraží Žesnad.cz
32 komentářů