Brno, město tramvajových tunelů. Trať na Kamechy zamířila do procesu EIA
Brno, pohled na Bystrc od tramvajové trati. Pramen: dokumentace EIA/Ecological Consulting a.s.
V Brně chystají další tramvajový tunel.
V Brně chystají další tramvajový tunel.
Jestliže ale poměrně krátký tunel v Bystrci bude stát (spolu s přilehlými povrchovými úseky) přes 2 mld. Kč, raději ani neodhadovat, kolik by stál např. tramvajový (nebo byť železniční) tunel vybudovaný v rámci tzv. Severojižního diametru.
V Bystrci jde o tunel v podstatě ve skále, ve městě kudy má tunel vést jsou ty horniny poněkud měkčí. Tam by mohl být problém spíše spodní voda.
Brno, město tunelů…………………….. a zásahů NCOZ.
Dokud budou blokovat 43ku, tak nic nebude!
Kamechy jsou od R43 vcelku daleko (cca 1,8 km).
Řekl bych, že „blokující“ jsou spíše z východní části sídliště.
Docela by se hodila propojka/tangenta od kampusu dolu k vozovne do Pisarek. Taky v tunelu… 😉
Tím směrem má být vybudována lanovka (!).
A abych tu na rozdil od sotousku jenom neplacal tak do vetru – v polskem Olstyne v minulem desetileti postavili fungl novou tramvajovou sit, jedna paterni linka s dvema odbockami a jednou manipulacni trati do fungl nove tramvajove vozovny. Ackoliv se to neobeslo bez problemu,tak finalni verdikt zni – za stavbu tramvajove site bylo utraceno 496 mln. zlotych, tj. cca 3 mld. Kc. Komplet trate i s vozovnou, kde jsou provozovany 3 tramvajove linky. Nyni se chystaji na druhou etapu vystavby sve site, bude postavena druha paterni trat, nova krizovatka v centru a nova kratsi spojovaci trat. Celkem 13 novych… Číst vice »
Pan „Tady na Moravě“ asi není z Bástru, protože na jedničce nejezdí T6 ale VarioLF, takže jako fakt ne. Nevím taky, jak chcete srovnávat placatou Olstyni s Bystrckým masivem, který jinak řešit nejde než tunelem. A mimochodem by se ta trať vyplatila i za 3,5 mld., protože desetitisícové sídliště nelze efektivně obsloužit třemi autobusovými linkami, z nichž jedna jede asi tak pětkrát denně, jedna je s taktem deseti minut a 12m autobusy na hranici možností silnic přilehlého Žebětína. Když si nějaký populista vymyslí „neomezený“ rozpočet, tak z něj taky něco chceme, takže si Vaše názory prosím nechte pro zbytek té… Číst vice »
Brno pokračuje v astronomických investicích do krátkých prodloužení tratí. Nejdřív 2 zastávky k nemocnici za 2 mld., teď o tři zastávky na Kamechy za 2 mld. Olomouc mezitím musí škemrat o 300 melounů na prodloužení o 3 zastávky na Nové Sady, to jen pro porovnání.
Jestli na to Brno má peníze a nemá důležitější investice, budiž jim přáno. Ale vzhledem ke stavu vozového parku… Možná by se někdo měl zamyslet
– Trať k FN Bohunice není „prodloužením“, ale odbočnou tratí.
– Je rozdíl v tunelové trati (Brno – Kamechy i kampus/FN) vs. netunelové.
– Vozový park tramvají je řešen paralelně jinými zakázkami (mj. nové obousměrné tramvaje na linku č. 8 vedenou ke… kampusu).
Vozový park v Brně je bída s nouzí. Málo kapacitní soupravy, nákup ojetých T6 z Prahy…
A opravdu je potřeba dělat tunel, cpt. Obviousi?
Vůbec nerozumíte problematice kapacitních souprav je pro současnou síť (hlavně smyčky) dostatek
T6 se ale nekupují aby tady jezdili dalších 20 let, ale aby nedošlo na další kolo GO T3
Trať na Kamechy je potřeba
Takže uznavate, ze Brno musi nakupovat 25 let stare vysokopodlazni soupravy aby nemuselo generalkovat 40 let stare vysokopodlazni soupravy.
O tech kapacitnich soupravach si myslim udela obrazek kazdy Brnak, ktery jede salinou ve spicce. Problem je, ze pulmilionove Brno povazuje za vysokou kapacitu tramvaj delky 30m, tj. ekvivalent 2 T3. Pritom adekvátní jsou spis 50m a vice (na zapad od nas bezna delka tramvaji i v mensich mestech).
Ona většina těch T3G má stáří 31 let ale jsou v dezolátním stavu. Linky které by potřebovali delší jak 30m soupravu/ vůz jsou tři 1(která už ty vozidla v podstatě má LF2+LF a 3x T6 [brněnské]), 8 a 12. Jen tak na okraj kdyby se měli provozovat ty vaše 50m vozy tak by vnitřní koleje smyček musela mít délku minimálně 100m a to není kde umístit Takže bohatě by stacila 40m vozidla K problematice smyček Linka 1 Ečerova kapacitně dostačující, ale Řečkovice nedostatečná hranice kapacity je maximálně těch 40m vozidla (asi si nepamatujete dobu kdy po Brně jezdila souprava 2x… Číst vice »
A na roli i jinde se nevejdou k zastávkám, případně budou stanicovat po jedné. Raději kratší vozidla v častějším intervalu, samozřejmě s opatřeními na zvýšení propustnosti tratí (preference MHD na křižovatkách).
Brno provozuje nejdelší tramvajové soupravy v republice (délka 46 metrů), kvůli nim nejprve získalo výjimku a nakonec protlačilo změny příslušné legislativy tak, aby tyto soupravy mohly do běžného provozu. Ani v Curychu jsem tak dlouhé neviděl (tamní Cobra má o deset metrů na délku méně). Tramvaj o délce 50 metrů a více, jste viděl kde konkrétně? V Hamburku pokud vím tak dlouhé také nejezdí, v Ženevě jsem také nic podobného neviděl. Tramvaje nad 50 metrů jezdí například v Dublinu, což je město velikostně nesrovnatelné s Brnem, když tak s Prahou a tam tak dlouhé tramvaje také nenajdete. Další tramvaje s… Číst vice »
„A opravdu je potřeba dělat tunel, cpt. Obviousi?“
S ohledem na hlukové limity a s tím spojenou projednatelnost se domnívám, že je to prakticky nevyhnutelné; nemluvě o terénní výhodnosti takového řešení (jinak by trať vedla „přes kopec“).
Takze uznavate, ze vystavba tunelu, ktery z bezne ceny tramvajove trati dela stavbu o bezne cene metra, neni nezbytna. Ze jde jen o pohodlnost jak nevymyslet komplikovanejsi ale levnejsi reseni. A trochu to ma i co docineni s potrebou byt hogofogo.
„Takze uznavate, ze vystavba tunelu, ktery z bezne ceny tramvajove trati dela stavbu o bezne cene metra, neni nezbytna.“
Nemáte pravdu (ostatně, když si uvědomuji celé situování tratě ke kampusu, tak tam by to tak jako tak vycházelo buď na hluboký zářez, anebo na tunel, tzn. terénní práce skoro stejné, jediný rozdíl je v tom, zda to pak celé zakrýt či nechat nezakryté; s ohledem na hluk říkám, že rozhodně zakrýt; situaci v Bystrci přece jen neznám tak detailně).
Pro příště prosím mi nepodsouvejte něco, co jsem nenapsal a ani si to nemyslím.
Mluvite o hlukovych limitech a terenni vyhodnosti. Hlukove limity lze splnit i bez tunelu, tramvaje lze s moderni technologoii postavit takrka bezhlucne. Jde to vsude jinde, slo by to i v Brne.
Terenne vyhodne to mozna je, ale je to setsakramensky financne nevyhodne. Terenne mene vyhodne reseni by mohlo znamenat, ze spolu s trati na Kamechy by za usetrene penize mohlo Brno stavet druhou trat na Lesnou a treba by zbylo jeste na obnovu trate do Lisne.
Hlukové limity v Bystrci bez tunelu splnit nelze
Protoze to rekla betonarska lobby? „Nejde to“, krasny argument na vse.
Problematika hlukových limitů je v gesci hygienických stanic.
Ne „betonářské lobby“.
V gesci betonarske lobby je vymyslet co nejdrazsi reseni na co nejtrivialnejsi problem
V Bystrci je hluková zátěž z točny katastrofická, prodloužení by pak vytvářelo tento hluk z obou stran zasažené zástavby, tudíž zdaleka nejlepší by bylo ji vést v celé délce tunelem, na to však peníze nejsou.
Srovnávate nesrovnatelné Olomouc kde je v trase budoucí tratě v podstatě rovina vs kopec v Bystrci a Bohunicích/St Lískovci
No to víme, že je tam kopec. Ale v obou případech se jedná o tramvajovou trať, tj. dopravní infrastrukturu o stejné využitelnosti a stejné kapacitě. A vidíte porovnání nákladů. Dva případy za 2 mld. a jeden případ řádově nižší.
Opravdu nelze stavět na Kamechy efektivněji, je potřeba dělat hogofogo Brno tunel? Však na Kamechy jim v cestě nestojí žádný Špilberk ale jenom menší kopeček. Tunel prodražuje stavbu a provoz několikanásobně, i když je jenom pár set metrů dlouhý.
Vy jste blázen tvrdit že cena stavby v rovině vs do kopce je stejná?
Právě že tunel je nejefektivnější a ono nejde o to stoupání ale spíš o následné klesání ke smyčce Kamechy.
Copak neco takoveho tvrdim? Spis jste blazen vy, kdyz mate nejake halucinace v mem textu :-))
Ja pisu, ze tunel stavbu prodrazuje a take tvrdim prosty fakt, ze stavet dve zastavky tramvaje za 2 mld. je proste astronomicka castka, za kterou by jinde postavili pomalu celou sit tramvaji. A pokud se to opakuje uz u druheho pripadu v jednom meste, tak to neni normalni.
Takže lepší je postavit delší trať na povrchu než podstatně kratší v tunelu
Vy nejste normální
V klidu, v Olmiku jsou těžce v mínusu, tam se žádne prodloužení trati stavět nebude..
Možná by ses měl zamyslet, co všechno projekt v Bohunicích obnáší.
Ja se zamyslim nad tim, jestli to, co obnasi, je skutecne hospodarne nakladani s verejnymi prostredky.
Kdyby tam postavili vodotrysk, tak ja budu tvrdit, ze jsou to vyhozeny prachy a ty mi budes tvrdit, ze to vyhozeny prachy nejsou, protoze je tam prece vodotrysk a ten stoji spoustu penez…? :-)))
Vodotrysk tam nikdo nestaví. Buduje se odbočná trať, která zvýší efektivitu koncového úseku ve Starém Lískovci a zlepší dopravní obslužnost jak špitálu, Kampusu, tak oblasti kolem Labské (Nová Jihlavská).Rozpůlit sídliště tratí by fakt nebyl dobrý nápad – hlučné, nebezpečné, bariérové.
Dokážeš rozlišit společenský přínos vodotrysku a tramvajové tratě?
tím chcete říct, že odbočka tramvaje k FN Bohunice je zbytečnost?
Tim chcete rict, ze neumite cist?
Část tratě vede zcela mimo sídliště. Jízdní doba +35 minut do centra. To už je lepší bydlet v Kuřimi.
Ja keď sedím v MHD bez nutnosti viacerých prestupov tak mi je celkom jedno či cesta trvá 15, 35 alebo 45 min. ..
Pokud sedím na vozíku pouťové atrakce, tak dokonce ocením, když obsluha atrakce je velkorysá a jízdu trošku prodlouží oproti zaplacenému času. Ale MHD využívám někdy taky k tomu, že se potřebuju někam dostat. I když zejména v zimních měsících nebo za chladných nocí tam také potkávám ten druh cestujících, kterým jde hlavně o to, aby tam v teplíčku mohli sedět co nejdéle a nemuseli přestupovat ani vystupovat.
Ty lidi už tam bydlí, evidentně i se současným přestupem to považují za pro ně lepší než bydlet v Kuřimi, jinak by si koupili byt tam.
Chybí tam ta tramvaj někomu?
Pokládáte sugestivní otázku v očekávání odpovědi „ne“.
(Reálně nemůžete předpokládat, že zde někdo z diskutujících zná všechny obyvatele Kamechů, resp. jejich názor na to, zda jim tam tramvaj „chybí“).
Na Kamechá chybí tramvaj docela dost lidem, sami po ní dlouhodobě volají.
Kterou myslíte? Prodloužení od komínské vozovny dál k ZOO? Určtitě se tehdy našel někdo, komu nechyběla.
Brno, město nejen tramvajových (šalinových) tunelů …. 🙂
Ruda, ne Rudá 😉
Je rozumne v kopci tramvajovou trat nebo silnici postavit do tunelu, jako v Bystrci, v Bohunicich a v Zabovreskach. Drzim tedy vsem trem projektum palce.
Akorat mestska cast Obrany si absolutne zcestne mysli, ze bude budovat novou silnici II/374 do Bilovic v kopci do zarezu – a tim celou lokalitu pretne bez postaveni mostu – i kdyz Brno co nejvice prosazuje zachovani prostupnosti uzemi. Obrany by se mely probudit a vystrcit hlavu ze zeme :-).
no, já si ještě pamatuji (úplně to sem nepatří, ale když jste zmínil ty Obřany), když jezdila šalina ze Staré Osady okolo židenických kasáren do Obřan … 🙂
Třeba jednou opět začne jezdit. Ostatně s propojením šaliny z Táborské po Gajdošové na Starou osadu se počítá. Jen se napřed musí dobudovat Velký městský uzel. Čímž se uvolní silnice kolem židenických kasáren. A jsme znovu u tunelu. Tentokrát pro auta pod Vinohrady.
Doufejme, že tentokrát už to vyjde. Nevíte, zda se ještě reálně počítá s obnovením šaliny do Líšně na Holzovu? Nějak se o ní přestalo mluvit.
DPMB do toho jde znovu od začátku, a vypadá to, že majitelé černých staveb zapláčou. Když to nešlo po dobrém…
No jenom aby nezaplakalo DP. Pokud si majitelé staveb najmou dobrý právníky a dokážou, že se DP o pozemky a jejich černý stavby desítky let nestaral. Nebo dokonce najdou nějaký důkaz o tom, že je i toleroval, pak si DP nemusí ani škrtnout.
Nastudujte si pojem „ochranné pásmo dráhy“
I kdyby nestaral stále se jedná o černé stavby, zda je DPMB toleroval je v tomto případě irelevantní.
Na cerne stavby v ochrannem pasmu drahy je potreba buldozery. Pak at se soudi doaleluja…
Soudce jistě uvěří tomu, že se DMPB nestaral, navzdory listiným důkazům o jednání mezi DPMB a majiteli.
Ne že bych se chtěl těch černých staveb zastávat, ale DPMB se skutečně nestaral – ta „trať“ je nesjízdná, zarostlá, rozkradená… Pokud by po celou dobu byla ve funkčním stavu, těžko by na ní vznikly nějaké černé stavby.
A jak sjízdnost souvisí s platným ochraným pásmem dráhy?
Nijak. Však píšu, že se těch černých staveb nezastávám.
Ale vůbec by nevznikly, pokud by tam DPMB měl sjízdné koleje a jezdil po nich.
Chybějící napojení Kamech na tramvajovou dopravu je jeden z největších problémů současné MHD. Nezbývá, než doufat, že se projekt podaří dotáhnout do realizace.
Chtěl bych doufat, že nejpozději v tu dobu bude do Kamech jezdit i linka č. 3 a/nebo 11, kdy linka č. 3 kdysi jezdila až na Ečerovu, ale v rámci tzv. úsporných opatření, byla od počátku roku 2013 (stav trvající dodnes) utnuta už na Rakovecké.
Spíše linka 3. 11 nejezdí například o víkendu.
Jednička jezdí jednou za pět minut. To je takový problém si přestoupit na ZOO, nebo je šalina jednou za pět minut málo na jedno sídliště pomale 15 km od centra?
„To je takový problém si přestoupit na ZOO“
Považuji to za celkem problematické – ve chvíli, kdy PÁTEŘNÍ tramvajový systém by měl být o tom, že PÁTEŘ by měla nabízet přímé spojení všemi směry.
P. S. jednou za 5 minut jezdí linka č. 1 v pracovní dny (nyní dokonce jen v jejich špičkovou část); o víkendech je interval 2x delší.
V metru v Praze je o víkendu interval 7,5 minuty, oproti tomu je 10 minutový interval šalin z mého pohledu úplně OK. Kdyby měly šaliny jezdit odevšad všude, tak to teda fakt nevím, jak by vypadalo. Líšeň má taky jen osmičku a to je blíž k centru, než Bystrc.
„přímé spojení všemi směry“
Takže to máme linku z Bystrce do Lískovce, do Modřic, do Komárova, do Líšně, na Starou Osadu, (Dělňák a Obřany vynecháme), do Černých polí (Masarykovu čtvrt a Tech. park vynecháme) a do Řečkovic. Dokupy 7 linek z jedné konečné. Když poje šalina á 5 minut, tak budete mít přímé spojení každých 35 minut. A nějakých 60 tramvajových linek celkem. Úžasný systém!
„Takže to máme linku z Bystrce do Lískovce, do Modřic“
Opravuji na: z centra do všech směrů.
Mimochodem, po přinejmenším 17 let (1995 – 2012; pozn. rok 1995 = rok, kdy se opustilo ono neefektivní „všemi směry a proto s dlouhými intervaly“ + došlo ke snížení počtu linek + spolu s tím ke zkrácení intervalů) to fungovalo (v podobě linky č. 3 jedoucí až na Ečerovu) bez problémů.
Plus si ještě dovolím zaspekulovat, že nynější stav, kdy linky č. 3 i 11 jsou ukončeny již na Rakovecké (tzn. de facto na okraji bystrckého sídliště) a jen linka č. 1 jezdí až na Ečerovu, přispívá k vysokému vytížení linky č. 1 tím, že kdo jede ve směru z Ečerovy do centra města, pojede přednostně linkou č. 1 (bez přestupu na linku č. 3 kdekoliv mezi Rakoveckou a Vozovnou Komín) až do centra, tzn. o to méně dochází k přirozenému rozprostření přepravních proudů do obou směrů.
To si nemyslím, v Bystrci jsem jeden čas bydlel, na Přístavišti přestupovalo z jedničky či na jedničku docela dost lidí. Jet na Hlavní nádraží a pak jít pěšky na Českou, nebo se cpát do čtyřky či devítky… to si dost lidí počká ty dvě minuty na trojku či jedenáctku na Přístavišti.
Tomu se říká brněnská salámová metoda, jak si nakonec postavit to metro…
Su Brňan a su hrdé. Naše Šalinky budú mnohem lepši než cajzlovské metro
A co je tím měřítkem, podle čeho se to pozná?
O tom ovšem vůbec ale vůbec nikdo nepochybuje !
dost špatnej trolling
Taky fandím Kometě, letos jsme mistři republiky. Když jsme porazili obě Prahy Stepp i Slavii.
Taky jsem Brňan. Ale zase takhle bych to nevychvaloval. A co se týká trolejového vedení pro tramvaje, je Brno absolutní odpad.
Drobná technická poznámka:
„tři nové zastávky: Rudá“
Naštěstí se ta (nyní autobusová, poté i tramvajová) zastávka jmenuje „Ruda“ (= hornina), nikoliv „Rudá“ (podle „pokrokové/revoluční“ barvy).
Stejná chyba v nedávném článku, holt pokrokoví novináři se nezapřou 🙂
automatická kontrola pravopisu? 😉
To je chabá výmluva. Než něco odešlu, přečtu si to po sobě. 😉