Brno má stavební povolení pro novou lanovku z Pisárek do Bohunic

Lanovka Pisárky - Kampus, vizualizace. Pramen: DPMB, dokumentace EIALanovka Pisárky - Kampus, vizualizace. Pramen: DPMB, dokumentace EIA

Město uvádí na svých stránkách zahájení stavby letos, není ale ještě ani vypsána soutěž na zhotovitele.

77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal

Aby to nedopadlo jak s novou hokejovou halou na výstavišti tam není jasné zda vůbec vznikne.

Joker

Lepčí než jet šalinó.

Pepa z depa

Nevíte náhodou jaká bude cena lístku na lanovku protože provoz lanovky není zrovna levná záležitost mrkněte v zahraničí

Michal

V Praze stojí na Petřín 60 Kč a spadá to do DPP takže taky cítam kolem 60 Kč a možná to bude patřit DPMB.

Liboros

Kdo by tím pak ovšem jezdil 😀

Zlámalík

Existuje nějaké srovnání, kolik by stála výstavba tramvajové tratě v podstatě stejnou stopou? Připadlo by mi to smysluplnější.
Jinak lanovka se plánuje od šedesátých let, teta pracovala ve Stavoprojektu a už tehdy tam ty návrhy byly. Podobnost s odsunem hlaváku čistě náhodná.

SYN

Tramvajová trať plusmínus stejnou stopou je poměrně nereálná, z Pisárek do Starého Lískovce je dost velké stoupání plus vyžadovalo by to poborat nejmíň tucet (spíš víc) rodinných/menších nájemních domů… ostatně proč když tama vede linka trolejbusu. Tohleto má nějakou trochu výhodu v tom že to krátí trať (řízne to po tětivě oblouku), nikde to nestojí na (dosti rušných) křižovatkách a má to jen nástupní a koncovou stanici = předpoklad rychlého spojení mezi dvěma body. Já bych tu měl trochu obavy o vhodné dimenzování a provozní dobu, jako ve špičce to bude potenciálně dost nacvaknuté, mimo špičku poloprázdné a večer/v noci… Číst vice »

hank

2 minuty pěšky jsou dneska fakt považovány za nemístnou docházkovou vzdálenost?

Marek

Stejnou stopou :)) naučíte tramvaje létat?

JackBrno

V Brně nejezdí tramvaje, ale šaliny 😉 Každopádně podobnou stopou je kolejová trať zcela nereálná, terén tam je nesjízdný. A kromě toho, taková trať by byla proti lanovce nesrovnatelně dražší, lanovka vyžaduje jen minimální úpravy terénu a nevyžaduje ani mosty přes silnice a řeku, ani tunely a obojí by tam bylo pro kolejovou trať nezbytné.

Kuna

Neobávám, že se dožiju lanovky na Pisoárek. Mnohem potřebnější tramvaj se dokončuje s asi 13-letým zpožděním. Tramvaj převezmě část cestující z trolejbusu ve směru centrum a hlavní nádraží.
Plánovaná sportovní hala vedle Kampusu zústane jen tématem předvolební kampaně. Tento měsíc zmizelo oplocení místa pod plánovanou halou, bannery a bilbordy slibující novou halu vítr urval již dávno. Volby dopadli jak dopadly, tak není potřeba dál slibovat něco, na co stejně nejsou peníze. Lanovka do Pisoárek, sportovní hala a ODSunuté nádraží se zařadí k brněnskému folklóru, jako je hantec, nebo metro v Brně.

czhunter

Zrorvna nedávno jsem jel kabinovou lanovkou s kočárkem, a je to poměrně nepříjemný zážitek (je tam velký časový pres při nástupu, kdy se snažíte kočárek dostat do poměrně malého prostoru), předpokládám že u vozíčkáře nebo jiné osoby „se sníženou mobilitou“ je to ještě o dost horší.

Je to vhodný dopravní prostředk do koncepce MHD města, které nemá hory?
Za mě určitě ne.

Ondrys

Tak hodně záleží, jak je řešeno nástupiště, na velikosti kabiny a na rychlosti ve stanici. Ty městské mají většinou bezbariérový nástup, sníženou rychlost ve stanici oproti lyžařským lanovkám, dokonce umí i v určitém bodě na chvíli zastavit. Ve světě přibývá městských lanovek jako houby po dešti, nejsou na všechny na horách a jsou s nimi pozitivní zkušenosti, jak že strany provozovatele, tak ze strany cestující veřejnosti. Jestli je lanovka vhodná i v tomto konkrétním případě v Brně, neumím posoudit.

SYN

Bylo by potřeba vědět nějaké detaily, buď o konkrétně kterou lanovku se jedná, nebo o tvar+velikost kabiny a rychlost posunu ve stanici… ale když o tom přemýšlím, asi to bez úplného zastavení kabiny nebude nic moc, to co pro pěšího (i v lyžákách a s lyžema v ruce) je snadný krůček tak to asi pro „příčně“ jedoucí čtyřkolý („dvounápravový“) podvozek kočárku bude znamenat v určitém okamžiku menší boční „smýknutí“…
Ale nemělo by to zase až tak drasticky vadit, s řádově 10min ztrátou (delší jízda + nějaké čekání) obě zastávky obslouží jedna a ta samá trolejbusová linka s nízkopodlažními vozy…

Pavel

Hlavním důvodem pro stavbu lanovky je přetížená kapacita trolejbusů v úseku Mendlovo náměstí – nemocnice Bohunice. Proto si myslím, že bychom měli počkat do prosince na zprovoznění šaliny k bohunickému špitálu a udělat nové dopravní šetření. Pokud se ukáže, že ty trolejbusy i nadále nebudou stíhají, klidně v přípravě lanovky pokračujme. A i kdyby lanovka vznikla, tak si myslím, že lanovku za účelem přepravy nahoru ke špitálu nikdo využívat nebude a to z důvodu přestupů. Místo lanovky bych ale postavil novou tramvajovou trať, která by nabídla přímé spojení Bystrce – Pisárek – 2x zastávka na znamení Výstaviště zadní vstup a… Číst vice »

Andrej

Nebolo by ako o mnoho lacnejsie riesenie vhodnejsie napr. pridat niekolko dalsich trolejbusov, pripadne expresnych autobusov ktore by mohli byt vedene pisareckym tunelom?

Pavel

Expresní autobusy E56 tu už jsou a jsou vedené pisáreckým tunelem. Ale není o ně zájem. Tedy, abych byl přesný, autobusy bývají i plné, ale jen minimum lidí nastupuje / vystupuje v Pisárkách. Většina míří z Bohunic do Krpole. Ale jestli je to intervalem (15 minut) a proto o ně není zájem, nebo tím, že nikomu se v Pisárkách nechce z trolejbusu vystupovat a přecházet dvě křižovatky…

SYN

Takovým přestupem v Pisárkách (pokud už někdo sedí v trolejbusu) se dá ušetřit tak maximálně 1-2minuty (pokud to zrovna pojede ideálně v okamžiku kdy dojdu na zastávku), ale snadno se dá ztratit 10minut pokud to právě odjelo… a to se přece za těch pár desítek kroků a čekání na semaforu velké křižovatky (jó jó, ta NEpreference chodců je přece výborná věc že?) vyplatí, ne? 🙂

SYN

Riviéra-Kampus je úsek který A) vyžaduje tramvajový most přes Svratku B) vyřešit velké stoupání (serpentýna??) C) cestou poničit lesopark na stráni okolo tunelu To fakt nemá cenu zkoušet za každou cenu kolejovým vozidlem. Případná lanovka má výhodu že potřebuje na zemi jen ty nosné sloupy, a může snadno vést nad ulicemi případně i nízkou zástavbou a lesem… Jinak s tím přehodnocením potřebnosti po začátku provozu tramvaje 8 do kampusu samozřejmě nelze než souhlasit. S tím několikerým přestupováním to výbec nemusí být tak hrozné, ti co přijíždějí linkou 1 buď z centra nebo z Bystrce tak těm se počet přestupů nezmění… Číst vice »

Ondrys

Bude zajímavé sledovat, kdo bude dodavatel technologie lanové dráhy. Na výběr jsou v podstatě jen dva dodavatelé, buď Leitner nebo Doppelmayr. Dá se předpokládat, že poslední jmenovaný udělá vše, aby vyhrál, když české zastoupení sídlí v Brně.
Jinak dost nechápu požadavek na osmimístné kabiny, když dnes jsou standardem spíše desetimístné.

SYN

No nevím, spíš bych se snažil hnát nahoru parametr rychlost než hodně zvětšovat kabinky… těch 8 míst k sezení plus dostatek prostoru pro kočárek/kolo (možná 1-2 sedačky sklápěcí?) by mě oslovil víc… takže ano, kapacita řádově 10 ale po započtení dvou stojících…

Ondrys

Větší kabiny = menší počet kabin při stejné kapacitě = méně údržby, revizí, defektoskopií úchytů.
Vyšší traťová rychlost sice také umožňuje menší počet vozů při stejné kapacitě, ale vyžaduje delší stanice kvůli zrychlování/zpomalování = větší požadavek na prostor, dražší technologie, více údržby.

Vendelin

Brno je „zvláštní“ město:

Hlavní nádraží budou mít v poli, chtějí lanovku od nikud nikam, co bude dál?

Granja

Když i UnL má lanovku na Větruši, tak proč by ji nemohlo mít Brno, že. Nejen dohnat, ale i předehnat.

Martin Prager

jj, a sousedovi ať to prase taky chcípne🙈. Miluji tu klasicky českou povahu 🤗

Granja

Já taky, zejména když se otočí význam slov.

SYN

Vy to tu asi dobře znáte že víte že je „odnikud nikam“… POKUD už se někde uvažuje lanovka tak nepřekvapivě nebývá z nádraží na hlavní náměstí, že?

Maxik

Problém je zcela jinde ! Pořád se staví, Brno se stále zvětšuje, stále další byty a kampusu a nákupní centra prostě všechno z čeho jsou prachy přímo do kapes těch co výstavbu prosazují a zhotovitele těchto staveb ! Je to jen pozlacená zlodějina. V posledních 25r jsou ve vedení Brna sami zloději a darebaci a podle toho to vypadá. Doprava se od otevření pisáreckého tunelu neřešila a nezastavil se ani jediná malinká silnička zato se stále jen opravuje vše co se nekvalitní postavilo a několikrát nekvalitně opravoval. ŘSD, Bkom a spřátelené dopravně stavební firmy si ohromně mastí kapsy a brno… Číst vice »

hank

„… radnice Nov. Lískovce ignoruje požadavky obyvatel…“

…takže asi proto je tam Drápalová starostkou už 20 let a letos ji lidi zvolili už pošesté za sebou…

… a součástí toho ignorování jsou i participativní položky rozpočtu MČ…

highway

Pokud je autobusové nádraží Zvonařka v polích a ta pole jsou 8 minut pěšky od současného vlakového nádraží tak Brno bude mít nové nádraží v poli. Mít pole v centru města to zní docela dobře 🙂 O tom, zda lanovka je vhodný dopravní prostředek, můžeme diskutovat, ale výstaviště, jednu z dominant brněnského centra nazvat „odnikud“ a Kampus, kam denně dojíždí 17000 lidí, nazvat „nikam“, no zajímavý námět na názvy stanic.

Carda

Občan Carda

petr

Lanovka dává smysl tam, kam je jiný typ dopravy komplikovaný. Tady ale vede kapacitní silnice o kousek dál.

P_V

„Má jít o jednolanovou oběžnou kabinovou lanovou dráhu“
tak to asi bude vizualizace něčeho jiného, neb ta lana vidím dvě

mgr.pavel

Jednolanovou = kabinka visí na jednom laně.

A aby se vám po cimrmanovsku ty kabinky nehromadily, potřebujete i lano druhé, po kterém kabinky pojedou v opačném směru.

Varianta s jedinou kabinkou pendlující sem a tam po jediném nataženém laně by byla hodně neefektivní, že? 😉

P_V

Zvětšete si ten obrázek, kabinky visí na 2 souběžných lanech. Pod střechou je to schované, ale vlevo to je vidět.
(taky tam zaclánějí dráty od trolejbusu, ty nepočítám 🙂 )

mgr.pavel

Aha ok. Rozlišení není dostatečné, abyhc posoudil, zda ty dvě čáry jsou omyl (špatně zkomprimovaný obrázek?) nebo úmysl (autor chtěl vyznačit dvě lana).

Ale „vizualizace něčeho jiného“ to asi nebude, celý zbytek obrázku ukazuje lanovku na správném místě vedoucí správným směrem 😉

SYN

Klidně se v nějaké fázi mohlo uvažovat o dvou lanech, ale pak se to zkrouhlo a rendery už nepředělávali…
Potenciálně existují i systémy s nosným lanem (nepohyblivým) plus tažným, ty ale nejsou uspořádány takto vedle sebe.

filo

Doplňte si vzdělání, resp. před hejtem zkuste hledat. Jednolanové jsou takové dráhy, kde je sloučená funkce nosného a poháněcího lana do jednoho a to bez ohledu na to, zda je skutečně jen jedno, nebo je jich paralelně vedeno víc (obvykle dvě). Typickým příladem jsou dnes používané funitely, kde je rozcod lan obvykle relativně velký – zde se to dělá jednak kvůli zvětšení nosnosti systému, ale hlavně pro významné zvětšení odolnosti proti bočnímu větru, kdy lze lanovku provozovat i za podmínek, kde by jen s jedním lanem už provoz musel být zastavený. Doplňme, že z důvodů technických (obě lana musí skutečně… Číst vice »

Martin

Neudelal jste se zebe trochu trolta? Vzdyt jste vubec ten prispevek nepochopil ale vyhejtovat jste ho musel.

Zlámalík

Tak abychom výčet možností doplnili ad absurdum, nosné lano by mohlo být jedno, vedlo by tam a zpět a konce by byly spletené do sebe. Blbost to je, ale pak to vyhoví zadání 😀

mgr.pavel

Jaký je užitek této investice za miliardu korun, jestliže:

– dopravní poptávka přímo mezi stanicemi lanovky je minimální
– osud haly (která by nějakou poptávku vygenerovala) je velmi nejistý (nejsou peníze ani provozovatel)
– dopravní poptávka z jiných směrů nějaká existuje, ale přestup na lanovku by byl zdlouhavý a v nejzajímavějším směru jej suplují trolejbusy
– ještě frekventovanější relaci centrum-kampus obslouží nová tramvajová trať

Jací cestující tedy tu lanovku využijí, prosím?

Peeetr

Trolejbusy můžou velmi snadno uvíznout v zácpě.
Fakultní nemocnice a kampus jsou dostatečně obří cíle dopravy.
Lanovky je v podstatě jen půlka, a druhá polovina se velmi pravděpodobně později přistaví na opačnou stranu do centra se zastávkou v blízkosti Špilberku.
Významní budou i turisté, kteří přijedou autem po dálnici a zaparkují v obřích parkovištích u výstaviště.

Není to až tak klíčová stavba, ale rozhodně důležitější než ty mnohonásobně dražší nové další atletické a koncertní haly, které spíš by se měly odložit.

mgr.pavel

Jak často ty trolejbusy zůstávají stát v zácpě? Zrovna jejich trasa je poměrně pohodová.

Ano, kampus a FN jsou cíle dopravy, ale kde je zdroj dopravy, který by k nim použil tuto lanovku?

O plánech na protažení lanovky ke Špliberku slyším poprvé, kde to kdo jak plánuje? U kterého přestupního uzlu by měla být konečná?

Turisté parkující na výstavišti pojedou do kampusu či FN proč? Nebo proč nezaparkují na existujících parkovištích u FN?

SYN

Stojí ty trolejbusy běžně na křižovatkách, a v případě hustého provozu stojí třeba i dva cykly křižovatky… nedajbože pokud se stane nějaké „bum“ případně ve Starém Lískovci mají třeba i jen částečně rozkopanou silnici…
Neříkám že to je nutnost, ale jako dodatečný benefit (alternativní/objízdná trasa) to je príma.

Maxik

Trolejbus trčí v zácpě každý den ráno a odpoledne. Trbusy nejsou schopny dodržet jízdní řád a hlavně, my obyvatelé okolních domů nejsme ochotni snášet neustálé navyšování počtu vozů, protože zločinci postavili kampus dále plánuji KV II a na dopravu ser.. a lanovka ? Zase si jen náměstí kapsy a efekt NULA !!

mgr.pavel

Takže vám vadí nedostatečná doprava MHD, vadí vám trolejbusy a bude vám vadit i lanovka.

Jak si tedy představujete řešení, jestliže vám vadí prakticky vše?

Martin Verner

A na ten Špilas byste to chtěl táhnout proč – ale hlavně, kudy? Dolní konečná má být u křížení Pisárecké s Lipovou, odtamtud je to na Špilberk vzdušnou čarou půl druhého kilometru, ovšem v cestě je Žluťák, koleje na Vinařce, zahrádkářská kolonie, špitál, pivovar (podle toho, kudy to povedete), pak údolí Úvozu (postavíte podpěry padesát metrů vysoké, nebo lochnesku?)… a nakonec skončíte na Špilberku, kam se z Hlinek opravdu potřebuje dostat extrémně moc lidí, odhadem tak deset denně. A co dál? Na petrovskou věž a odtud sešup na nové Hlavní? Na Svoboďák, kde se za účelem stanice ztopoří orloj? Podívejte… Číst vice »

PvvS

Od toho tam je z nádraží nově tram. trať .

VHbrno

A k druhému bodu bych ještě dodal, že návštěvnost utkání Komety se nyní pohybuje okolo 5-6 tisíc diváků, čímž jaksi odpadá i ten úplně nejdůležitější důvod pro stavbu haly, který se tady v Brně diskutuje už nějakých skoro 15 let, což byla nedostatečná kapacita Ronda. To se navíc někdy v roce 2010 zrekonstruovalo a plně vyhovuje podmínkám extraligy, takže tady není vůbec žádný tlak na co nejrychlejší výstavbu nové haly jako třeba v Jihlavě, kde museli v dubnu zimák zavřít, protože jim vypršela platnost statického posudku na střechu. Pokud by Brno mělo v příštích letech investovat do sportovní infrastruktury, tak… Číst vice »

mic

Asi že něco takového připravují i v Praze, že…
No nic. Jezdí tam trajfly a pokud opravdu nezvládají nápor cestujících, stálo by za úvahu prodloužení šaliny od špitálu lesem, mostem přes Čertík a po Pisárecké dolů k vozovně…

SYN

nereálná trasa – oooobrovský vysutý most přes celé údolí i přes čtřproudovku…

VHbrno

A nejen trolejbusy, takovou E56 přes Pisárecký tunel tam jste ještě rychleji než nějakou lanovkou 😁

mgr.pavel

Pravda, na E56 jsem zapomněl. Na druhou stranu ta expresní linka jezdí jen ve špičkách a jen občas.

M19

Jezdí celodenně a v pravidelných intervalech.

M19

Pro ty minusáře, co si myslí, že špička je pracovní den od šesti do šesti.. https://poseidon2api.idsjmk.cz/api/jrady/E56.pdf?date=2022-09-01

SYN

no však, „mimo špičku“ jede „každých“ třicet minut… to je průměrně 5 minut jízdy + 15 minut čekání, čili hezkých 20minut…
Ve „špičce“ se to potom vyšplhá na závratných 12,5 minuty. Jeden krátký bus s nic moc kapacitou, který jede z opuštěná zastávky na mostě Pisárecké křižovatky, přístup přes mňamkovou křižovatku s cyklem dvě minuty (tedy průměrně další minuta čekání na světlech).

tmsq

950 milionů je cca. 16 tramvají 45T. Vzhledem k tomu, co znamená linka 8 pro brněnskou hromadnou dopravu a s přihlédnutím k tomu, že KT8D5 jsou na hranici / za hranicí životnosti, raději bych viděl ty tramvaje než utopit peníze do tohoto nesmyslu. Uvidíme, jaké jsou priority na magistrátě – kam ty peníze půjdou.

mgr.pavel

Tak nějak. Nějak nevidím dostatečnou poptávku po přepravě v tomto směru (tak aby to ospravedlnilo miliardovou investici a každoroční další náklady). Kdo tím bude jezdit? Pár turistů? 🙂

P_V

Lepší by tam bylo prodloužit šalinu, dalším tunelem. Pak by žádné další 45T nebyly potřeba. 😀

M19

A na Mifkově se budou otáčet jak?

SYN

Rychlý nápad, málo přemýšlení… Stále ještě by byla potřeba předělat i Mifkovu. Kromě toho obousměrné šaliny jsou potřeba i pro výluky, takže ten typ tu bude vždy, snad jen v jiném počtu, a to už nic neznamená… Jinak Osová – Netroufalky máte nějakých 800m vzdušnou čarou, převýšení 30m. Netroufalky – Vozovna Pisárky je víc než dvojnásobek (1900m vzdušnou) s převýšením 90m. Současný úsek se mohl stavět kopáním z povrchu (mělký tunel), dále to místy není možné, kombinace mělký+hluboký+vysoký most/estakáda přes Svratku i přes čtyřpruhovku + areál výstaviště. Cenově začínáme někde na 5 miliardách a uvidí se jestli to nebude víc.… Číst vice »

hank

„Kdo tím bude jezdit? Pár turistů?“

Já bych řekl, že dost lidí by tím mohlo pendlovat například mezi FN Bohunice a NCONZO Vinařská… A takových specifických skupin klientely se možná nasbírá víc.

SYN

Nákup náhrady za Kačeny (tedy nová obousměrná tramvaj s podobnou kapacitou) už běží… takže tam to není výhradně buď to nebo toto. Miliarda není málo, ale třeba pro srovnání – nyní postavené prodloužení ke kampusu = 1,5 miliardy, nyní stavěný tunel tramvajový + galerie pro čtyřpruhovku dole v Pisárkách = 2,5 miliardy…
Pokud se skutečně postaví ta hala na výstavišti tak bych řekl že to smysl mít bude. Pokud se nezvýší rozpočet (na lanovku)…

Panoramix

Podle plánku trasy jim asi ještě nikdo neřekl, že lanovou dráhu jak tak nezlomí do jiného směru, ale že je k tomu potřeba mezistanice. Podle zlomu v plánku má být tato mezistanice někde v lesích nad Svratkou. To nejspíš v reálu nenastane. Jak mohou mít stavební povolení, pokud není trasa a umístění všech objektů naprosto zřejmé?

K.S.

V té mezistanici se musí přestupovat, nebo je to jenom nějaké technické zařízení? Nejde to udělat tak, že tam bude sice nehezká, ale funkční konstrukce s mnoha kladkami po kterých to lano poběží do oblouku?

mic

V mezistanici Štart jsem jako dítě taky nepřestupovalo. Byli tam chlápci, co kabinku přestrkali na další úsek. Dneska se ale přestupovat musí.
Jestli by přestrkání kabinky šlo nějak automatizovat je otázka… Ohýbání nosného lana do jiného směru někde funguje?

K.S.

Nevím, proto se ptám.

Nicméně jsem cosi jako lanovku se zatáčkou našel:
www. skilifts. org/old/images/resort_images/ca-squawvalley/pulse/pulse. htm

Jakub Kováč

Lanovka na Sněžku je asi to co hledáte jako příklad.

filo

Zrovna tahle lanovka je pulzační, tedy sestavy kabinek neobíhají dokola ale jezdí po stejné větvi nahoru a dolů (v koncových stanicích tedy mění tvar) což umožňuje konstrukčně zajistit, že jsou na obou větvích zavěšené na laně ze stejné strany (tedy nikoliv z vnější jak je obvyklé, ale na jedné straně z vnější a na druhé z vnitřní) a pak je zalomení snadné. Lze to ale řešit i jinak (mírné lomy jdou jen s pomocí šikmých kladek). Doporučuji přečíst: https://snow.cz/clanek/3640-lanovkove-kuriozity-2-dil-lanovky-a-vleky-se-zalomenou-trasou-poprve https://snow.cz/clanek/3642-lanovkove-kuriozity-3-dil-lanovky-a-vleky-se-zalomenou-trasou-podruhe Ostaně celý ten seriál o lanovkách od Radime Polcera, co na snow vyšel je moc pěkný. Možná by bylo zajímavé… Číst vice »

filo

A zase překvápko, lanovku (i lyžařský vlek) v trase zalomit lze a to i bez mezistanice. Jen v závislosti na konstrukci dráhy a zavěšení vozíků to je více či méně komplikované.

SYN

Vzhledem ke vznikajícím „bočním“ silám to vyžaduje citelně masivnější „sloup“ (spíš konstrukci než jediný sloup) ale jde to…

Ondrys

U odpojitelných LD se pro zalomení trasy standardně používají mezistanice, ostatní řešení jsou spíše ojedinělé experimenty.

Filo

Tak tady můžeme diskutovat, co ještě znamená „mezistanice“ a co už spíš ne… U odpojitelných LD je samozřejmě nejsnazší to provést tak, že se kabiny (nebo sedačky) v daném místě na trati odpojí, z lana, to se pohodlně zalomí pomocí soustavy kladek a lanáčů, zatímco kabinka projede oblouk po kolenici a opět se připojí.

Pokud z toho vynecháme možnost výstupu a nástupu (a tady máme tu otázku, je to pak mezistanice), může taková konstrukce být relativně jednoduchá a může být v ne zrovny přístupném místě (ve výšce třeba).

Ostatně, přesně to je uvedeno v těch článcích na snow.

Ondrys

Ano, pro cestující by se nejednalo o mezistanici s možností výstupu/nástupu, ale technicky (a věřím že i z pohledu DÚ) by se jednalo o klasickou mezistanici bez perónů a ve výšce trati, to znamená že kabina se odpojí od lana, zpomalí na rychlost úměrnou danému oblouku (např. 1 m/s) a zase zrychlí pro připojení k lanu. Takové řešení ale dává smysl pouze v případě velmi obtížného terénu, kdy nelze vést trasu jinudy, protože to jinak zbytečně prodražuje celou stavbu i následný provoz. Proto se většinou tyto zlomy trasy plánují ve stanicích určených pro výměnu cestujících.