Brno lákají další pražské tramvaje T6A5, DPMB má zájem o dalších dvacet kusů
Tramvaj T6A5 v Brně. Foto: Roman Hloch / Tramvaje v České republice
Současnou flotilu třiceti tramvají T6A5 by v Brně mohlo rozšířit dalších dvacet kusů vozidel z konce devadesátých let, kterých se zbavuje pražský dopravní podnik.
Koukám, v Práglu mají peněz jako šlupek. Tak proč je nerozfofrovat? On to daňový poplatník z ostatních krajů ČR s chutí zaplatí, že?
Všechna města vyřazují T3 a kupují novější, Praha radši vyřadí T6 a kupuje T2…co dodat.
Vrakoviště republiky
Magdeburg bude prodávat první NGT8D – niskopodlažní. Proč o to DPMB ne ma zajem?
huh trochu z ruky….
Asi nechuť riskovat s úplně neznámou konstrukcí vozidla.
Ale asi nejzásadnější problém bude v homologaci a samotném uzpůsobení na české drážní zákony.
Protože ty český jsou fakt dobrý a jejich inovace se vyplatí.
Nemám z toho radost. Kdyby šlo o tři kusy na díly, budiž. Z pohledu cestujícího byla K3R mnohem lepší než je trojice T6. Teda pokud K3R zrovna nestála porouchaná ve vozovně, což bylo většinu času.
A mám obavy, že u tramvaje za 1/100 ceny nové bude technický stav odpovídat ceně vcelku přesně.
Liberec by zajem nemel?
Za 350.000 to jde i kdyby v tom měli ve vozovně pěstovat slépky a králíky, možná i jako skleník by to šlo použít…
Kolik je v tom mědi? Vykupuje se za cca 100.000 Kč za tunu.
Zajímá mě – proč Praha vyřazuje kousky z 90. let vevelmi dobrém stavu a T3 které jsou o dvě avíce generací si nechává??? Důvod kromě toho, že je to jednoduchej nezničitelnej stroj?? Nakupuje KT8 šroty z Miškolce, kam si koupili nový Škodovky – aby je nalakovala, vykopla prostřední článek za nízkopodlahu a dává to do provozu… Obecně sice fandím klukům a holkám z PPF/Škoda Transportation a obecně opětovnému a úspěšnému rozvoji ryze českého průmyslu v českých rukách – ale ruku na srdce, tramvaje o stejné kvalitě z Polska nebo Turecka by byly řádově mnohem levnější (tedy za stejně peněz mnooohem… Číst vice »
No a kdo tvrdí, že jsou T6 v dobrém stavu? Již několik let neprobíhají žádné prohlídky/opravy vyšších stupňů a na jejich spolehlivosti je to víc než vidět.
T3R.P prošly celkovou modernizací, na rozdíl od T6, spojenou s instalací moderní výzbroje.
Jsou v příšerném stavu, v Brně to neustále chcípá, ale prostě jich musí koupit víc. Brno se stalo šrotovištěm.
Tak my si to opravime trochu a da se to do vune.
Vy určitě, už se na vás těšíme.
T6 jsou v hrozném stavu. Skříně korodují, stále původní pohony z ČKD jsou bez rekuperace a asi pomalu těžko udržovatelné (zralé na nahrazení), podvozky také mají své mouchy. Kromě toho je DPP odepsal a nedělá na nich velké opravy což je dost vidět. K T3 se vyrábí alternativní skříně (Vario) dokonce nízkopodlažní k T6 ne (ač zrovna moc fanda Wan nejsem). Zjevně není odůvodnění dělat velkou modernizaci jako byly T3R.P ve své době, tram je dost, žádané jsou nízkopodlažní a tak jsou po doježdění resursu odepsané. Měl jsem T6 rád, ale holt se přežily. KT8 jsou (po modernizaci) obousměrné a… Číst vice »
Elektrobusy od Yutongu si Italové (tuším Turín,nepletu-li se?) nekupují proto,že by chtěli ušetřit a nechtěli „drahé“ evropské výrobky,ale proto,že se do toho tendru žádný jiný výrobce kromě čínských nepřihlásil.Vedle vítězného Yutongu to byl už pouze BYD.Takže neměli moc na výběr
Jasně můžeme kupovat skoro všechno z ,,venku´´. Aby jsme ,,ušetřili´´. Ale za co, když my sami nebudeme nic vyrábět? A Češi se budou pást? Teda vy jste ekonom k pohledání. Přihlaste se MF, tam takový hledají. Ještě jsme tu naši zem úplně neprom.dali.
Upřímně nejsem nadšený ale za současného stavu asi nejlepší varianta když se pořád ještě neví jak dopadlo výběrové řízení na obousměrné tramvaje (předpokládám nějaký protest ze strany neúspěšných kandidátů)
lepší než další GO T3 na kterou by musely nastoupit
Já bych byl radši pro znízkopodlažnění těch T3, to by bylo aspoň trochu na úrovni, ale kupovat šrot z Prahy fakt úroveň nemá.
Proč wanizovat zastaralou technologii na kterou ani nejde namontovat klimatizaci. Varii je tu dost tak proč v něčem tak šíleném pokračovat
Když se na tu Wanu dá vyrobit úplně nová vozová skříň, tak tu klimu tam dát by nebyl technický problém.
Nevím jestli by to vůbec někdo chtěl vyrábět.
Podobný experiment provedli na jednom nebo dvou už provozních Variich v Ostravě a zatím to není ani funkční a bůhví jaky to klimatizovaní Varii bude mít osud v souvislosti s prodejem Elkovy Škodovce
Zajímavé, jak jednomu městu se nevyplatí ani údržba a vyřazuje vozy na dojeté kilometry a druhé město si je dovolí drze nakoupit i modernizovat a ještě mu to vyjde násobně levněji než za novou tramvaj. Tady je něco špatně.
Tak asi záleží jaká je koncepce provozu, ne? V Česku byl do konce 90. let problém, že vozy dodávalo jen ČKD a to v délce odpovídající vozu T3. (RT6 se nechytilo a KT8 byla už zastaralá) A to nebylo zdaleka vyhovující. Dnes je už naštěstí běžné kupovat delší kloubové tramvaje a tak se krátké vozy mohou vyřazovat. Krátkých vozů v provozu typu Prahy stačí pár jednotek až desítek na doplňkové linky a Praha si, logicky, vybrala cestu alespoň částečně-NP wan. Oproti tomu DPMB, kdoví proč, se stále drží vypravování souprav složených z krátkých vozů. Nejnověji nakoupilo několik EVO2, i když… Číst vice »
Bych řekl, že T6A5 jsou teď poptávány hlavně z důvodu plánované výluky VMO Žabovřeská, protože při stavbě okruhu bude prostě potřeba více souprav. Na lince 1 jezdí většinou soupravy dlouhé + krátké Vario, a 3*T6 jim kapacitně odpovídá…
Je trochu drzost říct že DPP má jen kloubové tramvaje když pořád nejzastoupenější typ je T3 a kterých zbytečně moc vypravuje v sólech a šoto vedení ať DP nebo Ropidu zařídili super obnovu další Wanizaci T3 když minimálně linka 22 by potřebovala 40m vozy DPMB je zásadní problém že zatím nemá zázemí pro opravu cca 40m vozů zatím je limit cca 30m (dáno rozvazovnou ústředních dílen) Ale na druhou stranu se v Brně provozují dlouhodobě a pravidelně nejdelší soupravy tramvají v ČR. Třeba zrovna včera se testovala souprava 2x EVO2 s délkou 44,4m a ano není to ideální řešení ale… Číst vice »
Pořád lepší 2xEVO2 než 3x T6. Trojice T6 má jednu nevýhodu a to zabitý prostor, kdy 2 ze 3 kabin jezdí neobsazené + k tomu spřáhlo.
Myslím že tyto vozy do provozu ve třívozové soupravě nepůjdoulp protože to by vyžadovalo další investice o které nikdo nestojí. Samozřejmě že je souprava 2x EVO2 efektivnější ale kolik jich v Brně máme? Přesně 9 a z toho jsou 3 provozní, 2 v procesu schvalování a 4 v různé fázi kompletace. Jinými slovy zatím jich tady není dostatek
Jsou linky, na které by EVO2 bohatě stačily (d4,5, 10,11), po většinu dne i d2,3,9). Když to obrátím, tak kapacitnější vozy jsou potřeba akorát na d1 a 12, zvláštním případem je d8 s úvraťovými konečnými (současnými u budoucími).
Vy nemáte nejspíše nejmenší tušení, jak plné jezdí linky 2 a 9. Na 9 by EVO2 fakt nestačila, když ve 13T se stojí přes celou tramvaj.
Stačila. Kdyby jezdila po 5 minutách.
A o jaké modernizaci je řeč? Pokud vím, tak Brno pouze vyřešilo polaritu a nainstalovalo OIS.
To byla chyba u 1. 10 T6 z Prahy, teď už aspoň proběhne modernizaci, pak by to nemělo být tak poruchové.
To že ty doježděné dlouhodobě stojí a zapadávají městským popílkem ve zbořené vozovně Hloubětín jim taky asi moc nepřidalo. Spíše naopak, vylítaná elektronika se definitvně rozhasí.
Možná to je tím, že bnák odvede za peníze pražáka trojnásobek práce. A v Brně se i pracuje, ne jen mačkají tlačítka na klávesnici.
To je škoda měly radši vyřadit T3 nebo z nich nedělat ty wany
Proč? Kromě schodů mají T3 lepší interier, sedadla nejsou ve dvou řadách takže se dá lépe procházet, vystupovat i nastupovat a člověk nemusí při plně obsazené tramvaji každou zastávku vystupovat aby pustil lidi za sebou. Pro pražský provoz jednoznačně lepší varianta. Rekonstrukce na wany je, zvláště nyní, daleko levnější a efektivnější. Praha stále splácí nové 15T a nevím kdy budou v rozpočtu prostředky na další serii, když se teď vkládají značné prostředky do stavby metra a dostavby městského okruhu. Navíc je potřeba mít variantu menších vozů na méně vytížené linky a na noční spoje.
On se staví městský okruh? 🙂
Ale on nenapsal, ze se stavi 😉
Pardon, měl jsem na mysli městký okruh uvnitř Prahy, kde byla schválena nákladnější tunelová varianta. Ještě se bohužel nestaví, papírování bude trvat dlouho.
Že se do vysoké T3 nastupuje líp je obvyklý argument těch, co nemají ani děti ani roky. A ani si nedovedou představit, že by je to mohlo potkat.
Spíše očekávám, že je DPMB bude spojovat do trojic na linku 12 po rekonstrukci ulice Veveří. Takže k žádné likvidaci T3 by nemělo dojít.
Tak první zásadní věc aby mohli začít jezdit v třívozové soupravě museli by se exprazské T6 dovybavit dveřním kamerovým systémem.
Na 12 se podívají dlouhé soupravy nejdřív až se vrátí do Komárova a to nejdříve v roce 2021
Jak dopadlo testování provozu trojic T6? Plánují je v Brně i nadále využívat?
už rok se využívá na lince 1
jezdi na lince 1… mozna i jinde…
Myslím že testování bylo ukončeno s koncem letních prázdnin roku 2019.
V současnosti jsou dvě normálně provozní soupravy kterých by se měl z původně brněnských vozů ještě navýšit v souvislosti s dlouhodobými vylukami
Kupovat ojeté vysokopodlažní tramvaje a ještě z toho dělat velkou slávu, je v dnešní době výsměch všem platícím cestujícím.
Až budete platit 60-100 korun za hodinový lístek, jak je zvykem ve světě, budou i nové vozy…
Jakožto občan města, kde odvádím nemalé daně, platím za vše možné vč. odpadu a parkování, zaměstnávám pět lidí, dotuju město kde jakou věcí, tak bych očekával, že MHD bude pro mne zdarma. Ale budiž. Rád 100 Kč za lístek zaplatím, pokud tomu budou odpovídat služby. A brněnský dopravní podnik rozhodně nenabízí služby na úrovni 21.století.
Zrovna u vás mám pochyby, že jezdíte šalinou.
Asi tak…
Dvě-tri nové tramvaje stojí skoro jako Panter. Kolik by pak stalo úplně nahrazení starých tramvají novými….
Souhlasím, nicméně pokud je třeba posilovat linky (např. 1 a 12), nějak se to řešit musí. Nové tramvaje bohužel nepřijedou mávnutím kouzelného proutku.
Nikdo nedělá slávu jen je možná perspektivnější než dělat další GO T3 která zabije obnovu vozového parku na dalších 30 let kopit jiný vysokopodlažní vůz který umožní překlenout období 5-10let
Ještě že neřvou ti, co jezděj na černo
Ono všeobecně by bylo záhodno, aby většina českých MHD s tramvajemi uspořádala nějaké setkání a tam formou aukce učinila velkou vzájemnou výměnu, aby nejraritnější typy tramvají skončili jen v jednom nebo dvou městech, kde by se na jejich opravy a modernizace efektivněji specializovali.
Doporučuji sundat růžové brýle z očí.
Ještě by se taky měli setkat ze všech měst a naplánovat si společné nákupy nových vozidel. Budou mít výhodnější ceny než když to malé provozy berou po 10 kusech a můžou si k tomu domluvit i výhodný balíček servisu na x let po dodání.
A jak by potom firma „TW Team“ jako vydělávala? Pěkně po jednotkách kusů, ať se penízky pro kamarády roztáčí!
Nevím jak souvisí to že si DP neumí nastavit výběrová řízení a smlouvy tak aby si mohli nějaká vozidla doobjednat formou opce.
Logicky jednokusová výroba je dražší tak není důvod když jsou lidi co vedou DP a jsou nekompetentní jsi od nich říct o pořádný balík
Copak po 10, ale po jednom! Tomu říkám teprve kšeft.
Zásadně po čtyřech kusech od každého typu! Jinak to nemá smysl.
Mám 82let,chodím o holi, ZTP.
Nekupovat!!!
Ty co v Brně jezdí nejsou nízkopodlažní!!!
Na určitých linkách jezdí v určitých časech nízkopodlažní vozy. Stačí si zjistit kdy…
Za cenu 20 těchto poměrně moderních (na Brněnské poměry) tramvají, neseženete ani jednu novou.
Především by se mělo omezit vypravování vysokopodlažních vozů o víkendech, kdy jsou delší intervaly.
Před cca 10 lety kupovala Praha první i druhé serii nových tříčlánkových tramvají 15T
– jedna tramvaj stála 90 000 000 Kč (4 mil USD / 3,7 mil EUR) …
Takže koupit 20 velmi zachovalých a pečlivě servisovaných tramvají z Prahy za 350 000 a více – za kus – je pro tak malé město jako je Brno doslova výhra v loterii!
A v té loterii vyhraje co? 30 let starou kastli, výzbroj i koncepci? Jaké bude zlepšení pro cestující, kvůli kterým MHD existuje? Co nového jim tyto vozy přinesou? Na jedné straně se vyhazují miliony a miliardy z (i městských) rozpočtů na zbytnosti a na straně druhé vydáváme za úspěch neustálou reinkarnaci dávno po všech stránkách zastaralých, až muzejních, dopravní prostředků. Má-li MHD soupeřit s IAD, nemůže poskytovat „komfort“ 60. let. Lidi už taky dávno nejezdí ve embéčkách a stodvacítkách, ty tam jsou i RTO a ŠM. Doprava tu není pro šotouše, kteří se vyžívají ve staré technice, ale pro cestující… Číst vice »
Tou výhrou v loterii bude to že nebude potřeba další GO T3.
Protože moc dobře víme jak to v ČR chodí s výběrovými řízeními a než se neúspěšnými účastníky dohadate přes ÚOHS o tom proč zrovna vyhrál ten účastník uplynou roky
co nového čekáte od šaliny? jede z místa a do místa B, buďme rádi, že jede…Možná časem se k nám dostanou i stroje s klimou….
Nízkopodlažnost, dostatečnou kapacitu (fyzický kontakt s ostatními lidmi v narvané tramvaji není zrovna příjemný) a tu klimatizaci?
Tichý provoz? A za dílenské: snadnou údržbu?
Tichý provoz určitě, snadná údržba je také fajn, ale jako cestujícího mě ze všech výše uvedených kritérií zajímá asi nejméně.
to buďte rádi, že ti nemáte – pokud to nemáte – ono jezdit v mrazáku je vážně o zdraví.
Příklad – venku je na sluníčku 40 a vlezete do tramvaje kde je sotva 20 je o opětovnou rýmu a těžce na angínu.
Kdyby byl senzor, že klima bude nastavená na max 5 stupňů pod venkovní teplotu, tak ani nepípnu..
Nebyli za 90 ale „jen“ za 76 milionů.
To o těch pečlivě servisovaných je dobrý vtip když většina hnije v Hloubětíně
Tu poslední větu snad radši komentovat nebudu.
je velmi malé – ale hraje si na pupek světa, vymýšlí kraviny (letiště na které nikdo pravidelně nechce lítat) a pak se diví…
je na stejné úrovni jako Plzeň, nebo Hradec a Budějky
Když už jsem na něco narážel tak na to že bychom měli Praze ještě děkovat za to že jich zbavíme nepotřebné techniky.
Prodali by to na Ukrajinu, kde by jim za to líbali ruce – jako předešlé „serie“ vyřazených T6 a T3 – třeba do Charkova kde jsou za ně na těch zvlněných a popraskaných kolejových lochneskách vyloženě vděční…
Takhle skončili v Brně…
O žádnou loterii se nejedná. O špatném stavu díky pražskému kašlání na údržbu poslední desetiletí, a pak ještě doražením zbytečným u nškterých kusů i několikaročním nevhodným parkováním, se ví.
A Brno není jediným zájemcem o koupi, hlásí se i města z Ukrajiny, takže odkupová cena je tržní.
pokud oci stale slouzi, najdete v jizdnim radu oznacene nizkopodlazni vozidlo. nemusi byt uplne vsecky nozkopodlazni, tolik postizenych neni…
Ale to není o jednotlivých důchodcích o holi. Snadnější = rychlejší nástup a výstup. Těch kočárků a méně pohyblivých nevozí MHD tak málo, aby se to neprojevilo. A za 20 let, tedy v době, kdy se budou t6 slavnostně vyřazovat, budou na ty schody nadávat i místní šotouši-milovníci skanzenu.
Myslím že 20let je hodně optimistické když už do tech co se koupili minulý rok investovalo minimum můj předpoklad je max 10 let ale furt lepší 20 let než dalších 30 let v T3
prostě v JŘ si můžete vybrat, jezdí oba druhy vozů. Na to aby bylo všecko nízkopodlažní, nejsou prachy.
Jenže pak už se nebavíme o MHD (tedy přijdu na zastavku a cca do 10 minut většinou něco jede), ale vzhledem k tomu, že musím čekat na určitý spoj, který jede třeba jen jednou za hodinu spíše o příměstskou dopravu). A zdaleka to není problém jen pro invalidy, ale pro starší lidi obecně (těch bude čím dál tím více), rodiče s kočárky, lidi co mají krátkodobý problém , třeba zlomená noha atp.
Proti tomu je zájem šotousů na focení starých tramvají zcela irelevantní.
Ono stačí, aby každá tramvaj měla alespoň jeden vstup nízkopodlažní. Což Wany splňují. Ani ta slavná Poršetra není zcela bez schodů a že by si u ní někdo stěžoval ausgerechnet na schody v interéru, to jsem nezaznamenal. Na jiné věci ano a hlasitě.
Od té doby, co se nemusí ukrývat težký zrychlovač před světem (prach, vlhkost) pod podlahu, tak je to vcelku jedno, jestli nízká nebo vysoká podlaha.
13/14T jsou taky zločin vzhledem k tomu, že s námi budou ještě dlouho a klima tam nacpat nejde (vnitřní uspořádání u těch novějších 13T je řekněme snesitelné). Přitom opce v Brně byla uplatněna v době, kdy už se kupovaly jen klimatizované autobusy.
Mám 82t
Čeho máš 82?? vokurek? rajčat? dioptrií???
Týkat pánovi, kterému je 82 let…
moment a na ten věk jste došel jak, já vidím, že má 82 tun. (první příspěvek tohoto dredu)
Dalibor:
přesně na to jsem reagoval… palec nahoru §
82000kg? Čéče to už je opravdu morbidní nadváha!!!
Vzhledem k tomu, jaké zastaralé kousky T3 v Brně jezdí, tak by Brno mělo koupit všechny zbývající T6A5 z Prahy. Škoda, že se k nákupům nerozhoupalo dříve, mohlo je postupně nakoupit téměř všechny a sjednotit si vozový park…
Obávám se, že ač T3 a K2 jsou v základu starší než T6, prošly modernizací a mají tedy novější výzbroj (a úspornější s možností rekuperace – většinou TV8 a Progres), než je TV3 (v Brně je dále i v KT8); o přístupnosti T6 (podlahy výše než T3/K2) nemluvě. Hodně špatná koupě pro cestující (i když pro dopravce to v papírech vypadá lépe).
Jenže zdaleka ne všechny T3 jsou po odpovídající modernizaci. Když jsem na vlastní oči viděl (ve vozovně na kanále, ne jen z venku jako cestující), s čím se v Brně jezdí, tak T6 jsou jasnou volbou.
Bál bych se toho, jak budou ty T6 vypadat. Aby to nebylo podobné nebo i horší.
Jenže T3 (přesněji řečeno podtypy T3G a T3P) se blíží okamžiku kdy budou muset podstoupit GO a to by vedlo k dalšímu zbrzdění obnovy vozového parku takže koupit něco podobného co může jezdit 5-10 let a mezitím nakoupit něco nového.
Tak nejnovější město, kde jezdí ex-Prahy ne Kamjanské (po staru Dněprodžerdžinsk)… Já si myslím, že než se Brno rozkouká, seberou jim je…
Proč se vlastně vyřazují T6A5 a ne různé mutace T3 ? Čistě ze sentimentu nebo je tam ještě nějaký jiný důvod ?
V Praze je T6A5 v podstate nejzastaralejsi vyzbroj. Vsechno starsi proslo progresizaci. K tomu neexistujici program modernizace/wanizace.
Aha děkuji.
Za mě sice Wanizace je docela paskvil. Co jsem slyšel tak dynamika jízdy při ní značně utrpí a to vnitřní uspořádání je taky „úžasný“, ale chápu, že je to levnější a zachová to tu „tvář“ Prahy.
T3-vana je nejhorší tramvaj, která v Praze jezdí. Už tak málo míst k sezení u typu T3 bylo dále redukováno. Naštěstí je jich relativně málo, každopádně pokud přijede, raději počkám na jiný spoj.
Tak snad i v Praze existují nějaké linky, kde většina lidí jezdí krátké trasy a sednou si potřebují jen důchodci.
Kteří se musejí procpat stojícími, jimž se na krátkou trasu nechce šplhat při rozjezdu po schůdcích vzhůru a při dojezdu padat dolů? 🙂 Řekl bych, že „vana“ má v důsledku toho většinu plochy vhodnou právě spíše pro delší trasy. Ještě bych doplnil dvojsedačky. 😉
Dvojsedačky ne! Právě v 15T a 14T se člověk musí procpávat protože v úzkém interiéru stačí dva lidi na zablokování celého článku. Nemá schody, ale půl tramvaje musí vystoupit a nastoupit aby pustilo třeba sedícího u okénka. Horší je, když to lidi nedělají a stojí u hned dveří, pak se vystupuje a nastupuje doslova po jednom člověku. Pražský provoz potřebuje prosotrný interier.
Co byste od ing. arch. Kotase chtěl… Relativně málo jich je, ale budou přibývat.
https://www.lidovky.cz/byznys/doprava/legendarni-tramvaje-t3-dostanou-uz-treti-tvar-nakreslil-ji-kotas-bude-jich-az-90.A170505_154838_ln-doprava_pave
Kotas už je na tom jak Kalousek koukám, může za všechno. S tímhle zoufalým zadáním by nikdo nic moc lepšího nevymyslel.
Nečekejte na jiný spoj, zkuste druhý vůz téže soupravy!
Na dvojce jezdí wany sólo 🙂
Nejhorší je bezkonkurenčně kachna. 🙂
Určete tramvaj (T3, T3SU, T3PLF, VariloLF) :
Míst k sezení 23
Míst k sezení 36
Míst k sezení 22
Míst k sezení 32
Ano, správně, ubyla 1 sedačka.
No kromě již zmíněného jsou prý i T6 znatelně více poruchové než T3.
Asi nejzásadnější bude problém se zvyšováním nástupních ostrůvků kdy nastane okamžik v kombinaci se sjetymi koly že T6 neotevře dveře