Autobusy Doprava ve městě

Brno koupí až 51 nových autobusů SOR, nahradí nejstarší karosy

Autobus SOR NS12. Foto: SOR Libchavy
Autobus SOR NS12. Foto: SOR Libchavy

Společnost SOR Libchavy dodá až 51 autobusů Dopravnímu podniku města Brna (DPMB). Tuzemský výrobce vyhrál soutěž s nabídkou za 252 milionů korun.

Vítězství SOR Libchavy vyplývá z uzavřeného kontraktu v registru smluv. SOR dodá dvanáctimetrové dvounápravové autobusy. Jeden autobus vychází na 4,95 milionu korun bez DPH.

Jde o rámcovou smlouvu, která výrobci garantuje odběr 20 vozidel, na dalších 31 má DPMB opci k využití do konce roku 2022. SOR potvrdil, že půjde o autobusy NS 12.

„Nové autobusy budou sloužit k náhradě nejstarších vozů, například autobusů Karosa 931,“ řekla mluvčí DPMB Hana Tomaštíková. Podle ní budou nové autobusy přiřazeny do garáže Medlánky, budou tedy jezdit převážně na linkách 52, 54, 67, 43 nebo 70.

DPMB na konci loňského roku uzavřel kontrakt i na dodávku až 33 kloubových autobusů, ty dodá Solaris.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ryk Mat
Host
Ryk Mat

Další město bude zohyzděno touhle Kotasovou zrůdnou odporností. No ale Prnu to přeju. Podotýkám, že z důvodů ryze osobních, po kterých tu nikomu nic není

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

No že by byl člověk nějak nadšený z toho, že to bude SOR, to se říct nedá.

Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

Kupují se také nové kloubové autobusy Solaris Urbino IV, proč o tom není zmínka?

Luděk
Host
Luděk

Protože se o tom už psalo dřív protože Solaris smlouvu s DPMB oznámil prakticky okamžitě

Brzdič zániku
Host
Brzdič zániku

A poslední odstavec článku je asi o čem?? 😊

Martin z Moravy
Host
Martin z Moravy

To vepředu nebudou sedadla? Nebo zvolilo Brno jinou variantu?

Martin z Moravy
Host
Martin z Moravy

To vepředu nebudou sedadla? Nebo si ho Brno nakonfigurovalo jinak?

Kuba
Host
Kuba

Naftové NS12 za předními dveřmi nemají sedadlo(a), protože tam mají nádrž. V tomhle ohledu mají lepší interiér elektrobusové NS12, které vpředu mají sedadlo a vzadu nemají motorovou věž narozdíl od naftové verze.

Martin z Moravy
Host
Martin z Moravy

To teda není zrovna šťastně vyřešený interiér. Jiné busy mají nádrž pod sedadly.

Jaroslav
Host
Jaroslav

V pohodlí cestujícího bohužel stále vítězí stará Karosa 931 proti, i poměrně novým, pražským Sorkám. Lépe se v tom stojí a tolik se tam toho neklepe. Škoda, že už se standardně nevyrábí uživatelsky příjemné autobusy.

Travegoist
Host
Travegoist

Ono je tohle trochu nefér srovnání – nízkopodlažní vůz bude vždy tvrdší a vyklepanější, právě daní za bezbariérovost… Stačí se podívat na šílené uložení náprav a tlumičů u LF vozu… … a člověk se skoro diví, že se to po prvním roce nerozpadne úplně.

Pražák
Host
Pražák

Ano to je pravda. Na druhou stranu, LF autobus umožňuje rychlejší výstup a nástup, o komfortu pro starší, hendikepované či rodiče s malými dětmi nemluvě.
Já třeba u těch pražských SORů oceňuji právě ty jedny dveře navíc (je to jako by se otevřel celý bok autobusu), nebo to jak se dokáže naklonit k chodníku. Prostě něco za něco. Ale výhody LF autobusů nad nevýhodami podle mě převažují.

Honza D.
Host
Honza D.

Tak mě napadlo jestli by nešlo udělat pérování tak, aby jízdní úroveň byla dejme tomu třeba o cca 5cm vyšší a v zastávce by levá strana klesla právě o těch 5cm a levá pro snížení nástupní hrany ještě víc. Zřejmě by to vyžadovalo výkonnější kompresor, ale pro vyšší pohodlí a snad delší životnost autobusu by to možná stálo za úvahu.

vetchý stařík
Host
vetchý stařík

Dokud jsem se pohyboval pěšky úplně snadno, tak jsem Karosy měl asi také raději, ale teď už také spíše vítám nízkopodlažnost SORů i za cenu jejich jiného menšího pohodlí – ale to platí pro MHD nebo jen velmi blízké „příměsto“: jezdit denně jakýmkoli nízkopodlažním autobusem třeba ráno z Příbrami do Prahy a odpoledne zpět bych rozhodně nechtěl – na takové cestování se už překonání schodů rozhodně vyplatí i špatně pohyblivým osobám, jsou-li toho schopné.

liposh
Host
liposh

Tenhle modrej SOR NS12 zapůjčenej odkudsi z PID tady v Brně, v medláneckých vozovnách před pár týdny na pár týdnů byl na zkošku. Zvenku se není za co stydět, ale uvnitř je to celý nějaký slabý. Ty sedačky, jejich kvalita, jejich počet…tenhle autobus je v podstatě celej na stání 😀 …A popři to.

Pražák
Host
Pražák

Co si DPMB objedná a zaplatí, to tam bude mít. Výrobci je to jedno, klidně masážní křesla.

Kubrt
Host
Kubrt

Je to předváděcí vůz výrobce https://seznam-autobusu.cz/vuz/68840

Jiří
Host
Jiří

To lze říct asi o čemkoli od SORky. Po Praze se tím vozím a i nové okamžitě šíleně vržou, mlátí, pohodlí nula. Řidiči s tím sice jezdí jako prasata a cesty na krajích Prahy jsou hrozné, ale po stejných jezdí i Irisbus/Iveco, Mercedes atp. a tam je to mnohem utlumenější.

Laik
Host
Laik

Díky bohu za Solarisy na CNG v Ostravě.

Já, kdo jiný
Host
Já, kdo jiný

Proč autobus s naftovým motorem? Proč ne na zemní plyn, elektrobus nebo parciální trolejbus?

Robert
Host
Robert

Na parciální trolejbusy je jiné výběrové řízení.
V Medlánkách není plnička CNG, a není ani plánována. Mít vše v plynu by se nemuselo vyplatit.
Elektrobus snad raději ne, cena vysoká, dojezd nedostatečný atd.

Anonym
Host
Anonym

Jak bylo výše uvedeno, v Medlánkách není plnička CNG a navíc je DPMB zapojen do evakuačního plánu (snad i JE Dukovany).

Růža
Host
Růža

Pán je asi Grétou nakažen.

Jirka
Host
Jirka

240 dnů je celkem krátká doba. Nevíte, jak se to běžně předává? Všechny najednou anebo bude první už během jara v Brně?

Robert
Host
Robert

Obvykle to chodí postupně, ale v relativně krátkém časovém období. Očekával bych první kusy někdy začátkem léta.

Filip
Host
Filip

Většinou během posledního měsíce, třeba po pěti kusech za den

jva
Host
jva

Museli mít všechny typy šalin, teď už i autobusů :-).

Luděk
Host
Luděk

V Brně není ani jedno 15T a ani jeden vůz od Inekonu takže už toto klišé neplatí tak od roku 2008

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

v Brně jezdí patrové autobusy? Nebo dvoukloubáky jako je chtěli v Praze, ale kam jim to nikdo nechtěl prodat?

Mirvald
Host
Mirvald

Proč ty autobusy budou modré? Bary města jsou přece bílá a červená. Budou vybočovat ze zavedeného barevného schématu.

Travegoist
Host
Travegoist

No ona ani ta leštěná litá kola nejsou „zavedeným schématem“ DPMB. 😀 Jistě to bude nějaký předváděcí vůz na ilustračním obrázku. 😉

Pražák
Host
Pražák

Ilustrační snímek, slyšel jste někdy tento termín? Logicky, snímek SOR NS v barvách DPMB ještě neexistuje, takže redakce použila dostupný snímek z propagačních materiálů SOR.

Mirvald
Host
Mirvald

Ale jsou počítače a programy na obrázky.

Tomáš
Host
Tomáš

Já bych počkal na oficiální snímek 🙂

Přemek
Host
Přemek

Přihlaste se do redakce.

Mirvald
Host
Mirvald

Kde, prosím? Děkuji.

Mirvald
Host
Mirvald

Ale Škodovy závody takové obrázky zveřejňují. Třeba tramvaj pro Plzeň nebo pro Ostravu, NSR aj.,

Pražák
Host
Pražák

A SOR je evidentně nezveřejňuje.

pony
Host
pony

vsak taky to, ze v SORu maji vubec nejake pocitace a „programy na obrazky“ je velmi odvazna spekulace

Anonym
Host
Anonym

Co vím, tak je nezveřejňuje Iveco ani Solaris.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Spíš byste mohl nasměrovat vás ostrovtip na skutečnost, že ten autobus ani nemá registrační značku.

Luděk
Host
Luděk

Ale tady je problém že tramvaj pro Plzeň technicky vzato v reálu ještě neexistuje a nic jiného než počítačová vizualizace neexistuje a na takovou vizualizaci můžete naplacat jaký barvy chcete