lot
Autobusy

V Brně budou jezdit další kloubové Solarisy, polský výrobce vyhrál soutěž na až 33 autobusů

Autobus Solaris Urbino o délce 18 metrů. Foto: Solaris
Autobus Solaris Urbino o délce 18 metrů. Foto: Solaris

Polský výrobce Solaris dodá Dopravnímu podniku města Brna (DPMB) příští rok 20 nízkopodlažních kloubových autobusů Solaris Urbino 18. Dalších třináct může ještě DPMB koupit v dalších letech v rámci opce.

Solaris se stal vítězem části soutěže na dodávku autobusů v hodnotě více než půl miliardy korun. Druhá část zakázky na dodávku 51 nízkopodlažních dvanáctimetrových autobusů je už vyhodnocena, čeká se na podpis smlouvy, má jít o autobusy SOR. DPMB zatím vítěze tají. Kontrakt na kloubové autobusy je již v registru smluv.  Cena jednoho autobusu je 7,355 milionu korun bez DPH.

DPMB zatím nezveřejnil písemnou zprávu zadavatele, není tak jasné, kdo se všechno do soutěže ještě hlásil. Podle smlouvy má být dvacet autobusů dodáno do 240 dní po podpisu.  Autobusy budou klimatizované. Součástí bude wi-fi připojení pro cestující a USB zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky.

DPMB předpokládá ve svém plánu, že příští rok investuje do svého vozidlového parku 948 milionů korun. Do ulic by mělo vyjet devět nových tramvají EVO2, jejichž komponenty dodávají Krnovské opravny a strojírny. Finální montáž dodané stavebnice provádějí pracovníci ústředních dílen Dopravního podniku města Brna. Ještě letos by přitom z dílen měly vyjet první dva stroje.

Projekt má název Tramvaj pro Brno, nové vozidlo ponese název Drak. Během pěti následujících let by se měl vozový park dopravce rozrůst o 41 tramvají EVO2. Půjde o první tramvaje s klimatizací v Brně.

Podnik také plánuje nákup až 60 kusů dvounápravových nízkopodlažních trolejbusů s alternativním pohonem, čímž navazuje na pilotní projekt nákupu deseti sólo trolejbusů Škoda 26Tr v roce 2018. Takzvané parciální trolejbusy mohou část trasy jet na baterie. Dodávka trolejbusů je plánována v návaznosti na výsledky veřejné soutěže na léta 2020 až 2022. Nové parciální trolejbusy ve vozovém parku nahradí především nejstarší vysokopodlažní trolejbusy 14Tr a 15Tr, dále nejstarší trolejbusy typu 21Tr.

43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel

Ten plán na že budou v brně autobusy na CNG jim nějak nevišel !!!! 🚍🚍

Bludný Elektron

Právě naopak, už se „dávno“ pořídil maximální možný počet. Zbytek autobusů musí mít jakožto záložní evakuační autobusy základní palivo naftu.

liposh

Nechápu ty brněnské nákupy. Jaktože se koupí 10 Solarisů, za rok a půl se koupí 10 Ivec a za další rok a půl zase Solarisy. To má každá ta soutěž jiné zadání? Nebylo by i z hlediska oprav jednodušší zůstat u jednoho výrobce?

Oran Gutan

Ve svý podstatě si přečtěte zákon o veřejných zakázkách.

Poudy

Ve svý podstatě jde o to, že se mohla udělat jedná velká zakázka a to ještě s opcí, než tyhle a následující malé.

Peno

Nemohla. Iveca byla CNG toto budou nafťáky. Takže i kdyby se to soutěžilo najednou, stejně by se to muselo rozdělit na část naftovou a plynovou. A nakonec je možná lepší to rozmělnit na více let, protože pak za nějakých 10-15 let, až tyto autobusy skončí, nebude nutné nakupovat tolik autobusů najednou. Co ale nechápu je ten letošní nákup třídveřových nafťáků, aby se teď zase nakupovaly další. Tam se to mělo koupit všechno najednou a nedělit to. Jenže to by musel existovat nějaký jasný plán a koncept obnovy vozového parku DPMB. A ten bohužel zjevně neexistuje a nakupuje se podle toho,… Číst vice »

Karel

😁😁😁😁😁😁😊😁

M19

Až na to, že ten nákup je uplatnění opce. Zkuste zapátrat po starších článcích na tomto webu.

Kamui

Jaký smysl má koupit tady 33 autobusů, támhle 9 tramvají. Proč se neudělá pořádné VŘ třeba na 100 ks s opcí na dalších 500? Výhodou by byla lepší cena a jednotný vozový park. V Praze se to se SORy a 15T celkem povedlo (byť o Sorkách si myslím svoje).

Prosím?

Průběžná obnova vozového parku je mnohem lepší řešení. Jednorázové obnovy akorát přinesou to, že za pár let bude nutno řešit stejnou situaci, kdy je drtivá většina vozového parku na hranici životnosti…

Poudy

Ale vždyť se můžete domluvit na dodávkách na následujících x měsíců/let, což se běžně děje, nebo si myslíte že třeba Praha dostala stovky Sorek v jeden den a teď je pomalu vypouští do světa z nějakého tajného úkrytu? 😀

M19

Asi takový, že uplatňují nákup v opci. Hledejte ve starších článcích na tomto webu.

Petr Nick

Žít Brno, ojeté prosím do Liberce

Martin

Polaci jedou…

Jiří S.

Nějak postrádám informaci o pohonu těch Solarisů. Bude to klasika nafta, nebo zase ten rádoby ekologický CNG, se kterým je bus líný jak kdysi Ikarus 280 do bohunického kopce?

Luděk

Nafta aby mohli sloužit jako evakuační vozidla na popud hasičů

Peno

A taky proto, aby být deponovány v Medlánkách 😉

Jindra

Solaris-dobrá volba.

T.J.

V Ostravě by s vámi řidiči určitě nesouhlasili, stará generace ok, ale nová generace je děs a hrůza, nejen kvalitativně o několik tříd níž.

Petr

Až na sedadla na kterých v zimním období sedět je o zdraví jsou docela OK. To že se budou kupovat SOR je fakt neštěstí, to než autobusem by se spíš dalo nazvat dobytčákem pro rozvojové země.

Dáda

Tak nějak nevím, jestli to je dobrá nebo špatná zpráva. Já bych byl rád, kdyby se hlavně rozšířila trolejbusová síť a ubylo autobusů (třeba do Ořešína)

Pavel

S tím trolejbusem až do Ořešínem (okrajová část Brna v kopci nad městem) nevím, to vypadá spíše na baterii. Pro zajímavost, v 60/70.letech se plánovala trolejbusová linka Řečkovice-nádraží – nahoru na konečnou šaliny (tramvaje) a pak opět do údolí do Medlánek – k vozovně Medlánky a znovu do kopce na konečnou šaliny v Králově Poli. Proto je v Řečkovicích u nádraží široká smyčka a na ulici Vážného došlo k demolici mnoha domů a rozšíření silnice. Pak byly plány na trolejbus zrušeny a jak Řečkovice, tak sousední Ořešín jsou obsluhovány autobusy. Mimochodem, víte, který slavný český architekt dělal Řečkovické nádraží? http://www.onemanbrnoblog.cz/architekt-jaroslav-otruba-nadrazi-brno-reckovice/

PvvS

Jestli by ty trolejbusy měli rozšiřovat, jak naposled do líšně, tak to to ať se na to rovnou vybodnou..

Kubrt

Co je tam konkrétně špatně?

PvvS

Rozdrbaný linkový vedení, rozdrbaný JR, sami nedodržují schvalovací protokol.

LiborV

Myslíte si, že ta trať do Líšně opravdu může za linkové vedení, které se Vám nelíbí? Nebo za to mohou spíš lidé, kteří rozhodli jaké linky do Líšně pojedou? Máte informace, třeba tiskové zprávy, proč byly zavedeny do Líšně konkrétní linky? Co se stalo tak vážného v konstrukci jízdních řádů, že to brání tak vážně dalšímu rozšiřování trolejbusových tratí? Co znamená rozdrbaný jízdní řád. Znamená to, že není možné v části sítě dodržovat proklady intervalů mezi linkami nebo to, že jezdí trolejbus na některé páteřní lince ve špiččce 2x za 10 minut a pak 30 minut ne. Není možné, že… Číst vice »

M19

Nic se nestalo, pár linek změnilo trochu trasy, protože nebyl důvod, aby v úseku Jírova – Novolíšeňská jezdil trolejbus zároveň s autobusem, na který se z toho trolejbusu předtím přestupovalo. Prostě v tom úseku jezdí už jen trolejbusy, linka 55 se přesunula na trasu skrz sídliště, takže zastavuje na druhé straně kolejí v jiné ulici a pak pokračuje po své trase, linka 78 co jezdila tudy se přesunula na trasu po které jezdili v mnohem menším intervalu spoje linky 202 a v části trasy trochu změnila trasování, aby se zachovalo spojení, které vzniko během dvouleté výluky. Takže autobusy tudy jezdí… Číst vice »

Peno

Za prvé, výluka Zábrdovické trvala jen JEDEN rok, plus-mínus pár měsíců. Za druhé, jak už jsem napsal výše, d-8 je už teď přetížená. Cpát do ní další cestující, aniž by došlo k jejímu posílení, je nezodpovědnost a neúcta vůči cestujícím. A za třetí, dělat z a-78 okružní jízdu přes Vinohrady je totéž. To už ji raději měli vrátit do její původní trasy přes Rokytovu a Žarošickou, byť ideální trasa to také není.

M19

Za prvé jestli to bylo rok a pár měsíců či necelé dva je vcelku jedno. Za druhé osmičkou jezdím každý den a zase tak přeplněná není, navíc z těch dvou zastávek stejně většina cestujícíh na ni přestupovala. Je-li někdy plněnější je to nárazové, jako na jiných linkách, bezpochyby by jinak došlo k jejímu posílení. Za třetí úkolem veřejné dopravy není projevovat úctu cestujícím, ale zajišťovat jejich dopravu. 78 se z Jirovy směrem na Vinohrady zrychlila, neboť neprojíždí sídlištěm, což částečně pokryje prodloužení trasy přes Vinohrady, a právě ze snahy vyjít vstříc větší části cestujícím bylo zachováno jejím prostřednictvím spojení Vinohrad… Číst vice »

Peno

Ano, ideální trasa a-78 by byla kolem Zetoru a od Karolíny Světlé rovnou na Slatinu, a-55 nechat klidně v souběhu s trolejbusy, jen od Rotreklovi ji vést rovnou k Náměstí Karla IV., bez závleku na Jírovu, a a-58 vést po trase současné a-55. K tomu protažení t-27 na Novolíšeňskou, aby i druhá polovina Vinohrad měla rychlé spojení na Starou osadu a vnitroměstské spoje a-202 nebo jejich čistě městskou náhradu jakožto novou linku vést v současné trase a-78, je-li toto spojení opravdu tak nutně potřebné, což si já tedy rozhodně nemyslím, a máme myslím si ideální trasování v této části města,… Číst vice »

M19

Prostě naprosto rozhodit možnost přestupu přestupní vazby a za mnohem více peněz. Váš návrh je čistě zaměřen na obsluhu zastávek Bartákova a Rotrekova, pročež není žádný rozumný důvod. Tímto byste Líšeň prakticky odřízl od přímého spojení části staré Líšně s novou Líšní, tu část Lísně, kterou projíždí od spojení se Slatinou, Tuřany, Chrlicemi, Olympií. Linka 78 je specifická tím, že část cestujících jezdí jen mezi těmito městskými částmi, část jede z nich k Olympii a část jezdí mezi nimi. Rozhodně zajížďka přes starou Líšeň a nahoru do Líšně není zbytečná. Protažení linky 27 na Novolíšeňskou by žádnou druhou půlku Vinohrad… Číst vice »

Potěmkin

Žádná stará Líšeň neexistovala a neexistuje. Byla a je pouze Líšeň a po výstavbě sídliště se zrodila nová Líšeň, která zatím nemá žádnou výraznou hostorii. Líšeň byla důležitou obcí již i za napoleonských válek. Takže tak.

M19

Ano úředně neexistuje, ale místní moc dobře ví o které části je řeč, běžně se to používá. Ani nová Líšeň neexistuje podle vaší logiky, tudíž se nemohla zrodit, protože je jen Líšeň a rozrosta se. Tak asi tak. Když nejsou argumenty, dochází na trolení. 😉

Potěmkin

Díky zrušení autobusů linky 55 v úseku Novolíšeňská – Jírova nyní může tisíce lidí této části sídliště Líšeň klidně spát, protože došlo k podstatnému ztišení dopravy a dunící motory autobusů takto navždy odsud zmizely. Škoda jen, že to trvalo celou jednu lidskou generaci – prodloužení tratě trolejbusu bylo vyprojektováno již před více než 30-ti lety a dávno mělo být realizováno.
Snad do konce tohoto roku se opraví i všechny stavbou dotčené a zničené chodníky a veřejné plochy.

Peno

Hlavním problémem tohoto linkového vedení je to, že dosud měli lidé z okolí zastávek Rotreklova a Bartákova možnost výběru, zda pro cesty do centra použijí věčně narvanou d-8 nebo raději pojedou na tramvaj do Juliánova nebo na Starou Osadu, kde ty tramvaje zdaleka tak narvané nejsou. Další problém je, že na Českou teď musejí přestupovat vždy minimálně dvakrát, protože jízda na Tomkáč a přestup na d-4 není kvůli věčným zácpám použitelnou alternativou. Ale hlavní je, že místo toho, aby se magistrát snažil ulevit d-8, nacpe do ní další lidi, kteří se jí dosud mohli vyhnout (a většinou i vyhnuli), aniž… Číst vice »

M19

Linka 8 věčně narvaná není, běžně s ní jezdím. Jistě ve špičku je plná, jako všechny linky. Linak 2 a 3 jsou ve špičku narvané zcela stejně jako linka 8. Můžete pokračovat až na Pionýrskou a dojet linko č. 1 či 6, nebo na Konečného náměstí a dojet linkami 3,11,12 – podle toho která pojede. Pokud jste si stále nevšiml, je dlouhodobým cílem omezovat autobusy a preferovat tramvajovou a trolejbusovou dopravu. Dobrá půlka autobusu 55, když jezdil přes Bartákovu na Novolíšeňské přestupovala na osmičku. Nyní tedy pojedou trolejbusem a přestoupí rovněž. Směrování linky 78 přes Vinohrady není zbytečné, neboť vychází… Číst vice »

Peno

K tomu ale nedošlo z důvodu prodloužení trolejbusu, ale z důvodu nesmyslného a nesystémového požadavku Vinohrad na zachování výlukové linky x27, které magistrát nepochopitelně vyhověl, údajně aniž by to konzultoval s Líšní. A výsledek vidíme.

M19

Z důvodu požadavku Vinohrad (cca12 tisíc obyvatel) byla jen upravena trasa linky 78 v úseku Mikulovská – Stará Osada. Ostatní úpravy včetně úpravy trasy linky 78 v úseku Jírova – Mikulovská byly provedeny zdůvody zavedení trolejbusovu z Novolíšeňské na Jírovu. Stěžují si hlavně obyvatelé kolem dvou zastávek v Líšni kde přestala jezdit linka 55 (v okolí těch dvou zastávek může být cca 500 obyvatel).

Peno

Zajímavé, že dlouhá léta těm 12 000 obyvatel Vinohrad toto spojení nechybělo, ale když se najednou na rok zavede kvůli výluce, tak je nezbytně nutné ho zachovat. Trochu mi to připomíná situaci s x25/29. Také toto spojení nikomu nechybělo, ale když bylo zavedeno kvůli výluce, tak bylo nezbytně nutné ho zachovat, aby se stejně nakonec zjistilo, že ho reálně používá minimum lidí a kvůli úsporám bylo zrušeno. Tady očekávám podobný scénář.

M19

MHD je živý organismus, 29 nebyla málo využívána, jen v některých úsecích, a ano, bylo potřeba najít úspory, tak došlo k její zrušení a zajištění obsluhy jinak, kde bylo potřeba došlo i k posílení. I linka 55 na dvou zastávkách za čas nikomu chybět nebude. To je tak u většiny změn. Jinak spojení mezi Vinohrady a Dělnickým domem bylo poptáváno již dříve, když také jezdila linka x27 tudy, ale tehdy vyhověno nebylo (a žádali i dříve, což buď netušíte, nebo opomíjíte), neb by to přineslo zvýšení nákladů. Já zase očekávám, že zastávky Bartákova a Rotrekova linka 55 již obsluhovat nebude… Číst vice »

Cat

spíš Španělský výrobce z Polska…

Martin z Moravy

Něco jako Espolña? 😀

Kubrt

CAF koupil Solaris jako hotovou firmu s vlastním progtamem, to z něj ještě nedělá španělského výrobce.