Brno končí s dieselovými autobusy z Králova Pole do Soběšic, nahradí je trolejbusy
Trolejbus Škoda 32Tr v Brně. Foto: DPMB
DPMB chystá náhradu parciálními trolejbusy i na dalších autobusových linkách.
DPMB chystá náhradu parciálními trolejbusy i na dalších autobusových linkách.
Proč by nemohli protáhnout ty trolejbusy až do Útěchova?
Počítám, že to bude záviset na praktických zkušenostech. Ze Soběšic se dá dolů přinejhorším dojet samospádem, a ještě při tom něco dobít. V těch opičích horách u Útěchova to platit nemusí…
Protože současná trasa je na hranici, co lze vyjezdit. Musely by se protáhnout dráty.
Na kole se jezdí, kolo se nevozí … 🙂
Protože tam jezdí 57. 🙂
Za mě skvělá věc! Nejen pro komfortnější obsluhu Kociánky, ale také pro výletníky na Vranov a přilehlých lesů!!!
Existuje vubec nejaka mhd co koupila neco bez dotaci v posledni dobe?Myslim ze kdyby byla dotace na kone tak je mesta respektive dopravni podnik taky koupi.
Snad Teplice pořizovaly vždy za hotové, alespoň za Kubery.
Za Kubery si pořizovala trolejbusy Arriva.
Třeba brněnské EVO2 a TNS12 dotované nejsou.
Zrovna na MHD má dobře vypsaná dotace určitě smysl.
Ne, zkurví to trh. 20 mil za kloubák v karosérii SOR je hodně blbý vtip. Ale co chceme. Kompletně vyrobené vozidlo „z východu“ je dražší, jak to stejné že Švýcarska…
Hmm v 2018 stál HESS v dvoučlánkové verzi přes 30 milionů . Brno v roce 2021 dalo za 27tr necelých 12 milionů. A švýcar rozhodně nezlevnil..
Hess, dnes, pro Nancy 1 M€, Solaris do Prahy 31 MKč…
Článkový SOR do ČB 20MKč
Zapomínáš, co způsobilo propad ceny… 😉 Jinak by vyšel na cca 14 do Brna.
Ani omylem. To co tu k**ví ceny je nedostatek konkurence Schadewerku a homolopgace podle DU.
Krásně to je vidět na Pardubicích. V okamžiku, kdy zmizela konkurence, tak stejný vůz šel s cenou o 1/3 nahoru.
Jenže nikomu se nevyplatí homologovat jednotky vozů.
Dotace také. Viz elektrobusy. Když byly nedotované, tak cena byla asi o 2-3 mil nižší, jak trolejbus. Okažitě s odklepnutím, že elektrobus je pod dotačními tituly šla cena nahoru. A platí to všude. Kolega si spočítal, že by ho FVE vyšla na 250 000 za materiál. Není nijak velká. Dotace od státu je 200 000, ale musí to dělat firma. Tak si udelělal poptávku a hle, cena za stejné 450 000…
Konkurenci nezmiňuji, to bylo tehdy vidět krásně na ceně 27Tr Ústí vs. Brno. Stejné, ale Brno bylo levnější, proč, Jihlava si dovolila dát šanci někomu jinému.
Takže o tom nic moc nevíte. Nebo je vám snad známo, že Ústecký trolejbusy mají hnaný 2 nápravy a baterie ? Proti tomu brněnský vozy mají jen jednu hnanou a bez baterií.
ne tento nákup, ale ten předchozí v ÚnL, který byl před Brnem.
Furt tam mají navíc baterie… A doporučuji se podívat na to, jak Ústí vypisuje zakázky.. Kolikrát jí byly zamítnuty, protože je okatě vypsali tak aby vyhrál JSV.
Takže. Brno 12mil, ÚnL s baterií 17, Bratislava s bat. 13,7. Vše jednomotorové.
Co jim shodili je irelevantní, co zaplatili jen uvádím.
Tak nezapomeťe napsat, že za tu cenu měli v BA jen 8 vozů. Zbytek stál přes 15.3 milionu.
Pořád to je o nějaké 2 méně… Pro prostředí s dotacemi a bez konkurence dělá z trolejbusu luxusní zboží.
A kterej DP to měl bez dotací ? Čerpaly všechny. Jediný co sníží cenu je konkurence a likvidace těch homologačních nesmyslů od DU.
Zlín elektrobus Škoda s katoserií Heuliez z předváděčky pár let nazpět. Mám pocit, že ta 911 ještě jezdí.
Hlavně nevím, proč už dávno nejezdí trolejbusy do slatiny nebo na letiště z Vinohrad, když už tam natáhli před rokem možná dvěma dráty! Přestup na Novolíšeňské a pak na Bělohorské na 75 je katastrofa! Hlavně intervaly 75!
Trať z Černoviček na Novolíšeňskou je pouze manipulační a využívá se při výjezdech a zátazích do vozovny Slatina.
Ta trať zmizí při rekonstrukci silnice. A neutáhne víc vozidel zaráz. V rámci úspor se nepostavila měnírna.
Kdyby se natáhla na SO, udělala by více parády.
??? Jak ? Na SO už dráty jsou.
Místo na Novolíšeňskou je měli postavit na SO, od Černoviček…
To by dávalo smysl za předpokladu, že by se s tou tratí počítalo na trvalo. Trať je pouze dočasná, tak se zvolilo výrazně jednodušší a levnější řešení.
Jo, jenže ta dočanost už od začátku stejně byla vykazována jako jeden furt, protože se prostě hodí. S ohledem na cenu stavby by bylo lepší na tu SO, kdy by nebylo pak nutné nic zbytečně demolovat.
Nebylo. Proto se ani nestavěla ta měnírna.
Ve smyslu, že ta trať je třeba a stejně se musí hledat náhrada. Měnírna je potřeba i bez této trati.
Ta se bude stavět až s přesunem tram. tratě.
No jo, ale to by tam v tu samou dobu nemohli rozkopat most…
Snad jste si nemyslel, že by v Brně někdo uměl 2 mouchy jednou ranou. Trať je manipulační a hotovo. Vetšina centrální části nejvytíženější trol. linky 25/26 byla také desítky let jen manipulační, Brno prostě následuje své tradice.
Ta trať je hlavně dočasná. Při zahloubení Jedovnické a stavbě MÚK Bělohorská bude zrušena.
Titulek článku je vlastně mírně zavádějící. Do Soběšic jezdí určitě i plynové autobusy.
Nechci kecat ale myslím že 43 obsluhují pouze Medlánecké autobusy (až na mimořádnosti) a ty jsou pouze naftové
Jo tak to potom jo. To mě nenapadlo.
Jestli jsem to správně slyšel (abych jim nekřivdil, ale jsem si vpodstatě jist), tak ta městská část, která je ochotná si připlatit něco navíc, ta dostane plyn. Standardně bez příplatku je nafta… Ochrana přírody? Co to je. DPMB mluví jazykem peněz.
Figu borovú, rozdělení nafta/plyn na linkách je čistě podle potřebného typu vozu a vozovny (plyňáky jsou pouze v jedné z nich), žádné připlácebí v tom není 😉
Podložíte nám tuto zajímavou teorii nějakým důkazem? Díky.
V tom případš bych byl pro, aby všechny části přestaly platit. Páč naftovej Solaris je podstatně pohodlnější a svižnější, jak plynovej Urbanway.
Ne nadarmo se říká, že plyn patří jen do sporáku..
DPMB mluví jazykem peněz. Ale v době pořízení se dotace vypisovaly na snížení ekol. zátěže ve městech. A tam CNG vyhovovalo. Navíc plyn byl levnější.
Že se koupily šmejdy, kvůli kterým bylo mezi Ivecem a DPMB hodně korespondence a dodneška ty krámy stojí za *****, je věc druhá.
Zase se ale DPMB poučil a už vědí jak vypisovat jistý technický požadavky u nových výběrových řízení.
Na 43 jezdí zpravidla SOR NS, dlouho jsem tam neviděl nic jiného, ale možná jezdím jenom ve špatné časy
Já vám nevím. Trolejbusy mají problém že sice jedou dobře do kopce, ale jinde zase musí dost pomalu. To vidím i u nás v Praze že tam kde původní autobus mohl řezat zatáčku pod plynem tak trolejbus teď jede krokem, aby mu sběrače nevypadly.
Tady pojedou trolejbusy bez trolejí
Problém je pouze s výhybkami, kde se jede 30-40km, jinak by zatáčky neměly vadit.
No a prodloužila se nějak výrazně jízdní doba? Ono je taky faj, když při řezání zatáčky nepadají cestující…
Vše je o kvalitním projektu, stavbě a umu řidiče. Já neměl problém i předjíždět autobus a některé zatáčky projíždět i rychleji jak bus. Sice to bylo jen třeba o 5km/h, ale rychleji to bylo.
K tomu řidiči – když umí, tak si i botky (sběrací hlavice) a stahováky před výjezdem zkontroluje. Pak si může dovolit hodně.
A co uvidí? Stahovák dnes bez natažení nedovolí nasadit sběrač. A u botky co kontroluje, jen vůle, které má dílna řešit včas a uhlík, který toho ovlivní málo. Předvýjezdová kontrola řeší jen aby neničil trolej. Rychlost je jen o projekci, stavbě a pak umu řidiče, jestli umí správně odhadnout co si může dovolit.
Co mě trochu děsí je vyjádření DPMB, že kapacita baterie před natrolejením bude okolo dvaceti procent a že je to velká rezerva.
Snad to opravdu mají dobře spočítané.
Navíc s ubývající kapacitou baterie se bude rezerva snižovat.
Ale abych nekritizoval, přesně tuto trasu občas jezdím a jsem rád že nebudu muset přestupovat. 🙂
20% rezerva je ok. Dôležité je na tento model prechádzať postupne aby sa nestalo že podnik o tri roky bude mať more tbusov ktoré nemajú kde jazdiť. Ak sa ukáže že to nefunguje, tých pár kusov navyše na 43 sa uplatní aj na bežných tbus linkách. Ak by tým nahradili 15% výpravy abusov, už by to bol väčší problém. Ale výdrž batérie po rokoch prevádzky by známa mohla byť z elektrobusov, nie? Tie DPMB myslím nemá, ale iní dopravcovia ich prevádzkujú už celkom dlho. Do parciálov teraz vo veľkom išiel aj DPB a ten už s elektrobusmi skúsenosti má, takže… Číst vice »
Není, je to už dost málo na zimu. Při 10% se vůz automaticky odstavuje.
Obava není o spolehlivost funkce, ale o dojení baterky a zde už ty obavy jsou na místě.
Odkud kam jezdíte? 🙂 Já nikoho podobného neznám. Ze Soběšic se člověk přece potřebuje dostat na šalinu 1 nebo 6, takže za mě to spojení 43 a 30 do jedné linky docení jediný cestující v Brně – Jirka. Všichni ostatní budou nadávat, že má linka na nádraží v Krpoli 10 minut sekeru, co nabrala po cestě z Bystrca. 🙂
Tak když někdo chce na tu linku 1, tak to má bez dalšího přestupu, protože ho to doveze k Semilassu. A na Slovaňák, kam jezdí školáci… A neujede vám večer připoj 30, protože řidič nespěchá a přijede k nádraží minutu po odjezdu 30. A když to bude mít 10 minut, tak to ve špičku pojede ten předtím. 🙂 Někdo hledá důvody a někdo způsoby… 😉
A co když ta sekera bude jen 9 minut, he? 😀 A těsně vám to ujede. A v zimě…fujavica, mrholení, kosa. A teď mluvte…:-D
A co když zítra spadne meteorit přímo na Brno a všechny nás tu zabije?
Já bych se na jakékoliv plánování vykašlal, to nemá cenu..
Netušil jsem že si někdy budu psát s člověkem, který zná všechny obyvatele Brna kromě mě. 😃
Jinak jezdím ze Žabin nahoru. Takže mě odpadne přestup. Ale musím říct že je to od dopravního podniku hezké, že kvůli mně takto překopávají linky 😃
Ze Soběšic je to z kopce, doufám, že to umí i rekuperovat.
Umí. S tím se počítá.
Jenže výkon je takový, že to v zimě pokryje pomocné pohony, trakci moc ne.
To uměla už 21Tr, totiž do troleje.
Upřesním to; rekuperaci do troleje umí pouze ACčko. Stejnosměrná 21Tr rekuperovat do troleje neumí. Bylo s tím sice pocítano a rané série vozů (v Brně do čísla 3015) byly osazeny rekuperačním tyristorem, ale devadesátkový software si neuměl poradit s průjezdy křížením, kde byla možnost, že se vůz „dotkne“ opačné polarity troleje. Z toho důvodu mají tyto vozy tyristor odpojen od „gate“ a tudíž je tam pouze ve funkci ochranné vstupní diody (je to zpětně propustný tyristor). U vozů novějších sérií byl již o výroby nahrazen diodou. Stejnosměrné 21Tr tedy umí rekuperovat pouze „do sebe“. Oproti tomu vývojově mladší regulátory ve… Číst vice »
A co okružní linky, které také z velké části vedou pod dráty?
Tam jezdí kloubáky a parciální kloubáky v Brně nejsou. Sólo by to nepobralo a než kupovat parciály, tak to raději vyzkoušet na té třicíctce.
Koupíme zánovní tříčlánky z Práglu. Tam s nima maj prej děsně-děsný problémy…
Z tiskové zprávy DPMB: „Nabízí se oblast Slatiny, Černovické terasy a letiště, výhledově také linka 67. Spolu s vedením města Brna také nyní prověřujeme variantu rozdělení okružních linek 44 a 84, které by mohly být obsluhovány parciálními trolejbusy,“ vysvětlil Havránek.
Takový úsek Mendlák-Opuštěná-Stará osada moc pod dráty nevede, stejně jako od Štefánikovi čtvrti po KrPolské nádraží. Tona většinu trasy moc nevypadá. Takový dojezd bez drátu zase parciály nemají.
Z KrPole do Soběčic je to snad 2x dál a dozajista větší kopec než do Štefánikovy čtvrti.
A to od Mendláku na Starku? Nevypichujte si jen tu část co se vám hodí. 😉
To je 7,5 km, zato prakticky po rovině. Měl byste vědět, že deklarovaný dojezd současných paricálních trolejbusů je 10 km.
A vypíchl jsem fakt, že jste uvedl nesmysl.
A k tomu ten 4 km úsek Štefánikova čtvrt KrPole a zajížďka přes Rosického náměstí. A náhle je tov součtu vice. Ten úsek z Mendlaku je ve špičce docela popojíždění, takže to až taková rezerva není. Stoupani je tam výrazné též, ten rozdíl délky úseku není tak výrazný. Spotřeba energie stoupá. Do Soběšic je to 5 km, vs. 4 km kolem Lesné není dvojnásobek. Takže jste napsal jen lež. 😉 Linky 44 a 84 to jezdí jako okruh a zejména u 84, která po příjezdu na Starku pokračuje obvykle brzy na další kolo, by nebylo dost času na dobití na… Číst vice »
Ty úseky bych nesčítal, ona je mezi nimi asi kilometr dlouhá trolej, což je docela dost času na dobití baterie.
Kilometr jsou 2 minuty jízdy takže tak 5%… Úžasný výkon na nabití.
Při popojíždění to žere baterku míň, ne víc…
ŠČ – Krpole Nádraží se myslím postaví za chvíli, je to logická paralela k klasické trase 25/26 a zkrátí se tím režijní výjezdy z Komína na Lesnou po zprovoznění tratě kolem Lesné
Možná by spíš stálo zauvažovat o elektrizaci a67.
Moc drátů na linku, obsluhovanou krátkým busem…
Jezdí často a to je důležité. Když stavět PTZ, tak je nutné to využívat a zrovna 67 to na většině trase odůvodní, nebo dokonce využije už existující. Konečná Jundrov je otázka.
Dodrátovat 44/84 dává mnohem větší smysl…67 jezdí exotickou trasou, kde nejezdí nic jinýho, a drátovat dálnicu, nevím nevím…
I na to jsme vybavení, aby trolejbus nebrzdil provoz, ale ano, zde by třeba uplatnil ty baterie.
Trasa exotická je, ale má dost úseků s dráty, nebo s existujícími dřívějšími závěsy. Nereálné to není. Ale souhlas 72, 44/84 jsou větší adepti.
Jestli se ten experiment osvědčí, tak má podle mě smysl drátovat úseky s více linkama, kde se budou dobíjet parciály. A taky prudký krpály, typu Jihlavská, Tunýlek, koneckonců i tu Kociánku…
Z 50%, ale tohle je jeden z prvních adeptů, kde by měla být trolej, je to levnější jak baterky.