Brno končí s dieselovými autobusy z Králova Pole do Soběšic, nahradí je trolejbusy

Trolejbus Škoda 32Tr v Brně. Foto: DPMBTrolejbus Škoda 32Tr v Brně. Foto: DPMB

DPMB chystá náhradu parciálními trolejbusy i na dalších autobusových linkách.

Odebírat
Upozornit na
guest
88 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Spocenej cyklista

Proč by nemohli protáhnout ty trolejbusy až do Útěchova?

Nose Peak

Počítám, že to bude záviset na praktických zkušenostech. Ze Soběšic se dá dolů přinejhorším dojet samospádem, a ještě při tom něco dobít. V těch opičích horách u Útěchova to platit nemusí…

Zdeněk Sýkora

Protože současná trasa je na hranici, co lze vyjezdit. Musely by se protáhnout dráty.

PvvS

Na kole se jezdí, kolo se nevozí … 🙂

Jaaa

Protože tam jezdí 57. 🙂

Cuba

Za mě skvělá věc! Nejen pro komfortnější obsluhu Kociánky, ale také pro výletníky na Vranov a přilehlých lesů!!!

Lukas

Existuje vubec nejaka mhd co koupila neco bez dotaci v posledni dobe?Myslim ze kdyby byla dotace na kone tak je mesta respektive dopravni podnik taky koupi.

Pan průvodčí

Snad Teplice pořizovaly vždy za hotové, alespoň za Kubery.

M19

Za Kubery si pořizovala trolejbusy Arriva.

Ondra K.

Třeba brněnské EVO2 a TNS12 dotované nejsou.

Cuba

Zrovna na MHD má dobře vypsaná dotace určitě smysl.

Zdeněk Sýkora

Ne, zkurví to trh. 20 mil za kloubák v karosérii SOR je hodně blbý vtip. Ale co chceme. Kompletně vyrobené vozidlo „z východu“ je dražší, jak to stejné že Švýcarska…

PvvS

Hmm v 2018 stál HESS v dvoučlánkové verzi přes 30 milionů . Brno v roce 2021 dalo za 27tr necelých 12 milionů. A švýcar rozhodně nezlevnil..

Zdeněk Sýkora

Hess, dnes, pro Nancy 1 M€, Solaris do Prahy 31 MKč…
Článkový SOR do ČB 20MKč
Zapomínáš, co způsobilo propad ceny… 😉 Jinak by vyšel na cca 14 do Brna.

PvvS

Ani omylem. To co tu k**ví ceny je nedostatek konkurence Schadewerku a homolopgace podle DU.

Krásně to je vidět na Pardubicích. V okamžiku, kdy zmizela konkurence, tak stejný vůz šel s cenou o 1/3 nahoru.

Jenže nikomu se nevyplatí homologovat jednotky vozů.

Zdeněk Sýkora

Dotace také. Viz elektrobusy. Když byly nedotované, tak cena byla asi o 2-3 mil nižší, jak trolejbus. Okažitě s odklepnutím, že elektrobus je pod dotačními tituly šla cena nahoru. A platí to všude. Kolega si spočítal, že by ho FVE vyšla na 250 000 za materiál. Není nijak velká. Dotace od státu je 200 000, ale musí to dělat firma. Tak si udelělal poptávku a hle, cena za stejné 450 000…
Konkurenci nezmiňuji, to bylo tehdy vidět krásně na ceně 27Tr Ústí vs. Brno. Stejné, ale Brno bylo levnější, proč, Jihlava si dovolila dát šanci někomu jinému.

PvvS

Takže o tom nic moc nevíte. Nebo je vám snad známo, že Ústecký trolejbusy mají hnaný 2 nápravy a baterie ? Proti tomu brněnský vozy mají jen jednu hnanou a bez baterií.

Zdeněk Sýkora

ne tento nákup, ale ten předchozí v ÚnL, který byl před Brnem.

PvvS

Furt tam mají navíc baterie… A doporučuji se podívat na to, jak Ústí vypisuje zakázky.. Kolikrát jí byly zamítnuty, protože je okatě vypsali tak aby vyhrál JSV.

Zdeněk

Takže. Brno 12mil, ÚnL s baterií 17, Bratislava s bat. 13,7. Vše jednomotorové.
Co jim shodili je irelevantní, co zaplatili jen uvádím.

PvvS

Tak nezapomeťe napsat, že za tu cenu měli v BA jen 8 vozů. Zbytek stál přes 15.3 milionu.

Zdeněk Sýkora

Pořád to je o nějaké 2 méně… Pro prostředí s dotacemi a bez konkurence dělá z trolejbusu luxusní zboží.

PvvS

A kterej DP to měl bez dotací ? Čerpaly všechny. Jediný co sníží cenu je konkurence a likvidace těch homologačních nesmyslů od DU.

Pája

Zlín elektrobus Škoda s katoserií Heuliez z předváděčky pár let nazpět. Mám pocit, že ta 911 ještě jezdí.

Petr Vávra

Hlavně nevím, proč už dávno nejezdí trolejbusy do slatiny nebo na letiště z Vinohrad, když už tam natáhli před rokem možná dvěma dráty! Přestup na Novolíšeňské a pak na Bělohorské na 75 je katastrofa! Hlavně intervaly 75!

Ondra K.

Trať z Černoviček na Novolíšeňskou je pouze manipulační a využívá se při výjezdech a zátazích do vozovny Slatina.

PvvS

Ta trať zmizí při rekonstrukci silnice. A neutáhne víc vozidel zaráz. V rámci úspor se nepostavila měnírna.

Zdeněk Sýkora

Kdyby se natáhla na SO, udělala by více parády.

PvvS

??? Jak ? Na SO už dráty jsou.

Zdeněk Sýkora

Místo na Novolíšeňskou je měli postavit na SO, od Černoviček…

Ondra K.

To by dávalo smysl za předpokladu, že by se s tou tratí počítalo na trvalo. Trať je pouze dočasná, tak se zvolilo výrazně jednodušší a levnější řešení.

Zdeněk Sýkora

Jo, jenže ta dočanost už od začátku stejně byla vykazována jako jeden furt, protože se prostě hodí. S ohledem na cenu stavby by bylo lepší na tu SO, kdy by nebylo pak nutné nic zbytečně demolovat.

PvvS

Nebylo. Proto se ani nestavěla ta měnírna.

Zdeněk Sýkora

Ve smyslu, že ta trať je třeba a stejně se musí hledat náhrada. Měnírna je potřeba i bez této trati.

PvvS

Ta se bude stavět až s přesunem tram. tratě.

Nose Peak

No jo, ale to by tam v tu samou dobu nemohli rozkopat most…

tomash

Snad jste si nemyslel, že by v Brně někdo uměl 2 mouchy jednou ranou. Trať je manipulační a hotovo. Vetšina centrální části nejvytíženější trol. linky 25/26 byla také desítky let jen manipulační, Brno prostě následuje své tradice.

Ondra K.

Ta trať je hlavně dočasná. Při zahloubení Jedovnické a stavbě MÚK Bělohorská bude zrušena.

Miropiro

Titulek článku je vlastně mírně zavádějící. Do Soběšic jezdí určitě i plynové autobusy.

Luděk

Nechci kecat ale myslím že 43 obsluhují pouze Medlánecké autobusy (až na mimořádnosti) a ty jsou pouze naftové

Miropiro

Jo tak to potom jo. To mě nenapadlo.

liposh

Jestli jsem to správně slyšel (abych jim nekřivdil, ale jsem si vpodstatě jist), tak ta městská část, která je ochotná si připlatit něco navíc, ta dostane plyn. Standardně bez příplatku je nafta… Ochrana přírody? Co to je. DPMB mluví jazykem peněz.

Tomáš Kowalski

Figu borovú, rozdělení nafta/plyn na linkách je čistě podle potřebného typu vozu a vozovny (plyňáky jsou pouze v jedné z nich), žádné připlácebí v tom není 😉

Igor Mauricio

Podložíte nám tuto zajímavou teorii nějakým důkazem? Díky.

PvvS

V tom případš bych byl pro, aby všechny části přestaly platit. Páč naftovej Solaris je podstatně pohodlnější a svižnější, jak plynovej Urbanway.

Ne nadarmo se říká, že plyn patří jen do sporáku..

DPMB mluví jazykem peněz. Ale v době pořízení se dotace vypisovaly na snížení ekol. zátěže ve městech. A tam CNG vyhovovalo. Navíc plyn byl levnější.

Že se koupily šmejdy, kvůli kterým bylo mezi Ivecem a DPMB hodně korespondence a dodneška ty krámy stojí za *****, je věc druhá.

Zase se ale DPMB poučil a už vědí jak vypisovat jistý technický požadavky u nových výběrových řízení.

Hoermalmeister

Na 43 jezdí zpravidla SOR NS, dlouho jsem tam neviděl nic jiného, ale možná jezdím jenom ve špatné časy

Vesper

Já vám nevím. Trolejbusy mají problém že sice jedou dobře do kopce, ale jinde zase musí dost pomalu. To vidím i u nás v Praze že tam kde původní autobus mohl řezat zatáčku pod plynem tak trolejbus teď jede krokem, aby mu sběrače nevypadly.

-mm

Tady pojedou trolejbusy bez trolejí

Luboš Beneš

Problém je pouze s výhybkami, kde se jede 30-40km, jinak by zatáčky neměly vadit.

Jiří Kocurek

No a prodloužila se nějak výrazně jízdní doba? Ono je taky faj, když při řezání zatáčky nepadají cestující…

Zdeněk Sýkora

Vše je o kvalitním projektu, stavbě a umu řidiče. Já neměl problém i předjíždět autobus a některé zatáčky projíždět i rychleji jak bus. Sice to bylo jen třeba o 5km/h, ale rychleji to bylo.

Pája

K tomu řidiči – když umí, tak si i botky (sběrací hlavice) a stahováky před výjezdem zkontroluje. Pak si může dovolit hodně.

Zdeněk Sýkora

A co uvidí? Stahovák dnes bez natažení nedovolí nasadit sběrač. A u botky co kontroluje, jen vůle, které má dílna řešit včas a uhlík, který toho ovlivní málo. Předvýjezdová kontrola řeší jen aby neničil trolej. Rychlost je jen o projekci, stavbě a pak umu řidiče, jestli umí správně odhadnout co si může dovolit.

Jirka

Co mě trochu děsí je vyjádření DPMB, že kapacita baterie před natrolejením bude okolo dvaceti procent a že je to velká rezerva.
Snad to opravdu mají dobře spočítané.
Navíc s ubývající kapacitou baterie se bude rezerva snižovat.
Ale abych nekritizoval, přesně tuto trasu občas jezdím a jsem rád že nebudu muset přestupovat. 🙂

Samo

20% rezerva je ok. Dôležité je na tento model prechádzať postupne aby sa nestalo že podnik o tri roky bude mať more tbusov ktoré nemajú kde jazdiť. Ak sa ukáže že to nefunguje, tých pár kusov navyše na 43 sa uplatní aj na bežných tbus linkách. Ak by tým nahradili 15% výpravy abusov, už by to bol väčší problém. Ale výdrž batérie po rokoch prevádzky by známa mohla byť z elektrobusov, nie? Tie DPMB myslím nemá, ale iní dopravcovia ich prevádzkujú už celkom dlho. Do parciálov teraz vo veľkom išiel aj DPB a ten už s elektrobusmi skúsenosti má, takže… Číst vice »

Zdeněk Sýkora

Není, je to už dost málo na zimu. Při 10% se vůz automaticky odstavuje.

Škrpál

Není třeba se bát. V Plzni, Hradci Králové, Zlíně, Římě, Solnohradu, Linci, San Franciscu, Bratislavě a mnoha jiných městech po celém světě tato technologie funguje v každodenním provozu už dlouhá léta naprosto spolehlivě.

Zdeněk

Obava není o spolehlivost funkce, ale o dojení baterky a zde už ty obavy jsou na místě.

Liposh

Odkud kam jezdíte? 🙂 Já nikoho podobného neznám. Ze Soběšic se člověk přece potřebuje dostat na šalinu 1 nebo 6, takže za mě to spojení 43 a 30 do jedné linky docení jediný cestující v Brně – Jirka. Všichni ostatní budou nadávat, že má linka na nádraží v Krpoli 10 minut sekeru, co nabrala po cestě z Bystrca. 🙂

M19

Tak když někdo chce na tu linku 1, tak to má bez dalšího přestupu, protože ho to doveze k Semilassu. A na Slovaňák, kam jezdí školáci… A neujede vám večer připoj 30, protože řidič nespěchá a přijede k nádraží minutu po odjezdu 30. A když to bude mít 10 minut, tak to ve špičku pojede ten předtím. 🙂 Někdo hledá důvody a někdo způsoby… 😉

liposh

A co když ta sekera bude jen 9 minut, he? 😀 A těsně vám to ujede. A v zimě…fujavica, mrholení, kosa. A teď mluvte…:-D

mgr.pavel

A co když zítra spadne meteorit přímo na Brno a všechny nás tu zabije?

Já bych se na jakékoliv plánování vykašlal, to nemá cenu..

Jirka

Netušil jsem že si někdy budu psát s člověkem, který zná všechny obyvatele Brna kromě mě. 😃
Jinak jezdím ze Žabin nahoru. Takže mě odpadne přestup. Ale musím říct že je to od dopravního podniku hezké, že kvůli mně takto překopávají linky 😃

Jaroslav

Ze Soběšic je to z kopce, doufám, že to umí i rekuperovat.

Miropiro

Umí. S tím se počítá.

Zdeněk Sýkora

Jenže výkon je takový, že to v zimě pokryje pomocné pohony, trakci moc ne.

Jiří Kocurek

To uměla už 21Tr, totiž do troleje.

OndraS

Upřesním to; rekuperaci do troleje umí pouze ACčko. Stejnosměrná 21Tr rekuperovat do troleje neumí. Bylo s tím sice pocítano a rané série vozů (v Brně do čísla 3015) byly osazeny rekuperačním tyristorem, ale devadesátkový software si neuměl poradit s průjezdy křížením, kde byla možnost, že se vůz „dotkne“ opačné polarity troleje. Z toho důvodu mají tyto vozy tyristor odpojen od „gate“ a tudíž je tam pouze ve funkci ochranné vstupní diody (je to zpětně propustný tyristor). U vozů novějších sérií byl již o výroby nahrazen diodou. Stejnosměrné 21Tr tedy umí rekuperovat pouze „do sebe“. Oproti tomu vývojově mladší regulátory ve… Číst vice »

Kamui

A co okružní linky, které také z velké části vedou pod dráty?

Jiří Kocurek

Tam jezdí kloubáky a parciální kloubáky v Brně nejsou. Sólo by to nepobralo a než kupovat parciály, tak to raději vyzkoušet na té třicíctce.

Nose Peak

Koupíme zánovní tříčlánky z Práglu. Tam s nima maj prej děsně-děsný problémy…

Hoermalmeister

Z tiskové zprávy DPMB: „Nabízí se oblast Slatiny, Černovické terasy a letiště, výhledově také linka 67. Spolu s vedením města Brna také nyní prověřujeme variantu rozdělení okružních linek 44 a 84, které by mohly být obsluhovány parciálními trolejbusy,“ vysvětlil Havránek.

M19

Takový úsek Mendlák-Opuštěná-Stará osada moc pod dráty nevede, stejně jako od Štefánikovi čtvrti po KrPolské nádraží. Tona většinu trasy moc nevypadá. Takový dojezd bez drátu zase parciály nemají.

Jiří Kocurek

Z KrPole do Soběčic je to snad 2x dál a dozajista větší kopec než do Štefánikovy čtvrti.

M19

A to od Mendláku na Starku? Nevypichujte si jen tu část co se vám hodí. 😉

Jiří Kocurek

To je 7,5 km, zato prakticky po rovině. Měl byste vědět, že deklarovaný dojezd současných paricálních trolejbusů je 10 km.

A vypíchl jsem fakt, že jste uvedl nesmysl.

M19

A k tomu ten 4 km úsek Štefánikova čtvrt KrPole a zajížďka přes Rosického náměstí. A náhle je tov součtu vice. Ten úsek z Mendlaku je ve špičce docela popojíždění, takže to až taková rezerva není. Stoupani je tam výrazné též, ten rozdíl délky úseku není tak výrazný. Spotřeba energie stoupá. Do Soběšic je to 5 km, vs. 4 km kolem Lesné není dvojnásobek. Takže jste napsal jen lež. 😉 Linky 44 a 84 to jezdí jako okruh a zejména u 84, která po příjezdu na Starku pokračuje obvykle brzy na další kolo, by nebylo dost času na dobití na… Číst vice »

Jiří Kocurek

Ty úseky bych nesčítal, ona je mezi nimi asi kilometr dlouhá trolej, což je docela dost času na dobití baterie.

Zdeněk Sýkora

Kilometr jsou 2 minuty jízdy takže tak 5%… Úžasný výkon na nabití.

Nose Peak

Při popojíždění to žere baterku míň, ne víc…

Satano

ŠČ – Krpole Nádraží se myslím postaví za chvíli, je to logická paralela k klasické trase 25/26 a zkrátí se tím režijní výjezdy z Komína na Lesnou po zprovoznění tratě kolem Lesné

Tomáš Gottschalk

Možná by spíš stálo zauvažovat o elektrizaci a67.

Nose Peak

Moc drátů na linku, obsluhovanou krátkým busem…

Zdeněk Sýkora

Jezdí často a to je důležité. Když stavět PTZ, tak je nutné to využívat a zrovna 67 to na většině trase odůvodní, nebo dokonce využije už existující. Konečná Jundrov je otázka.

Nose Peak

Dodrátovat 44/84 dává mnohem větší smysl…67 jezdí exotickou trasou, kde nejezdí nic jinýho, a drátovat dálnicu, nevím nevím…

Zdeněk Sýkora

I na to jsme vybavení, aby trolejbus nebrzdil provoz, ale ano, zde by třeba uplatnil ty baterie.
Trasa exotická je, ale má dost úseků s dráty, nebo s existujícími dřívějšími závěsy. Nereálné to není. Ale souhlas 72, 44/84 jsou větší adepti.

Nose Peak

Jestli se ten experiment osvědčí, tak má podle mě smysl drátovat úseky s více linkama, kde se budou dobíjet parciály. A taky prudký krpály, typu Jihlavská, Tunýlek, koneckonců i tu Kociánku…

Zdeněk Sýkora

Z 50%, ale tohle je jeden z prvních adeptů, kde by měla být trolej, je to levnější jak baterky.