Brno jedná s architekty nového nádraží o řešení okolního prostoru, město vystavilo návrhy ze soutěže
Vítězný návrh nového hlavního nádraží v Brně od nizozemského studia Benthem Crouwel Architects. Pramen: Město Brno
Součástí výstavy je i velký 3D model nové čtvrti Trnitá.
Hezky nalakovaný dopravní zmetek.
Hmm. První co mě napadlo bylo opera v Sydney. Tak už jen to moře.
Až bude nějaká povodeň, tak se dočkáte.
nádhera … tak to se pražáci poserou závistí 🙂
jasně, to jistě, je rozhodně daleko hezčí než wilsoňák nebo masaryčka. fakt to už nehulte.
a ta lokalita, to je teprve eňo ňůňo
Závist je hrozná vlastnost. Lepší je se řídit podle „přej a bude ti přáno……“
Závistí bych se podělal, kdyby si tam postavili repliku Těšnova.
včetně toho…aby bylo hlavové? 😉
Odsun ze současné polohy, kde je tramvový uzel je hloupost.
Nicméně si říkám, jaké neskutečné tlaky musí v zákulisí být pro odsun za každou cenu. Vždyť ať v Brně zvolí na magistrát kohokoli, tak i ten kdo odsun předtím nezastával najedou ve funkci zjistí, že odsun je vlastně strašně fajn.
…těch peněz na úplatcích, co se už za posledních 30 let rozdalo. …těch mladých talentů, co by se za tyhle prachy mohlo vychovat (ve vědě a sportu). …No tak se vám ta bezvýznamná pole koupená za pár korun prostě nezhodnotí, no bóže. Život jde dál. Kdybyste nerozdávali ty úplatky, tak by vás to celý stálo jen pár kaček. Můžete si za to sami.
Nesouhlasím, současný tramvajový uzel by neměl blokovat rozvoj železnice, ale měl by jej sledovat. Tedy výstavbou nového nádraží by měl vzniknout nový tramvajový uzel na který budou přivedeny všechny důležité směry. Navíc v Brně už desítky let existuje návrh na síť páteřních rychlých tramvají. Ten by se dal modifikovat pro potřeby nového nádraží. Mě by se třeba líbilo pokud by se „1“ vedla v problematických úsecích na Lidicko-Štafánikovsko-Palackého třídě částečně v tunelech a částečně odděleně od silnice, stačilo by vyvýšením. To by umožnilo plynulejší průjezd. Hodil by se také tunel pod Špilasem (nějaká verze prý navrhovala zastávku v prostředku, to… Číst vice »
Všechno hezké, jenomže jsem se nedávno „mezi řádky“ dočetl, že ve slavných 90tých Brno rezignovalo na výstavbu tramvajových rychlodrah na oddělených tělesech včetně už i přípravy stavby prvního podpovrchováho koridoru pod centrem. Nastal chaos, udržování dosavadního statuquo, v podstatě nicnedělání a aktivistický blábol o severojižním diametru.
Bohužel, nic takového jako přenesení uzlu MHD k novému hlavnímu nádraží (nebo spíš vytvoření nového) se neplánuje. Má tam vést jedna tramvajová trať, možná s celými dvěma linkami, pokud se na ně najdou peníze. Dodatečně tam něco přidat nebude jak, leda autobusy. A i tak bude tramvaj od nástupišť docela daleko.
Takže současný stav, kdy na žádnou zastávku MHD (jakéhokoli typu!) v Brně nepotřebujete od nádraží víc než jeden přestup, poletí do koše. Propojení železnice s MHD jak stehno.
Mohl tomu pomoci podzemní diametr, ale jednak jen pro jeden směr (i když důležitý), a jednak stejně nebude…
Myslím se bude daleko snáze do projektu prosazovat doplnění MHD podle současných potřeb a trendů než kvůli tomu blokovat a vyhazovat celý projekt.
kudy, odkud a kam to chcete vést? od bohunic to uhne z mostu u ronda doprava na 4proud. a pak se to napojí asi na stávající trať na plotni. to je vše co vymyslite. ale proč bych z kenigu na mendlak jezdil závlekem přes dolní, to mi nevysvetlite. prostě kolem nádraží ani za ním skoro nikdo nebydli. skoro všichni to budou mít proto s přestupem nebo bude úsek u dolního pretizen počtem prakticky prázdných tramvají. toto je zcela neopravitelne. a další výstavba za dolním nadrazi v komarove a dal narazí strašně brzo na herspicke odstavné nádraží s depem, průmyslové stavby/sklady,… Číst vice »
vymysleli nádraží ale pak tam chtěli dát i koleje, neslýchané
Ano a u plánování a projektování to skončí.
Ale plánuje, jedna linka tam už je a počítá se s dalšími dvěma tratěmi, od Petrova po novém bulváru a podél Svratky další. Právě to se má vyjasnit. Bohužel, minulé politické vedení magistrátu v tichosti souhlasilo s novostavbou dispečerské budovy dráhy v prostoru napojení plánované tramvajové tratě.
výborně…a která od petrova tam zahne? protože logicky bude chybět její konec v bohunicich či pisarkach nebo modricich či bystrci. nebo snad pojede z husove hned k dolnimu bez možnosti přestupu na hlavním? a ta podél svratky, to bude odklon opět od bohunic mimo stávající uzel? to bude radosti…
Z Nových Sadů je asi stráášně daleko na Rolu. A mimochodem, až se zprovozní nové nádraží, k tomu starému už koleje nepovedou.
pěšky to je 400-500 metrů. což je už celkem dost na pravidelné pochodové cvičení. a hlavně zbytečně zdržující. mimochodem není opakovaný argument všech nenávistníků k lokálkám apod, že bus stojí na návsi a ne až za vesnicí (třeba 600m od návsi)? kdosi tu dával už i experimentálně zjištěnou dochozí vzdálenost 800m pro vlak, co lidi ještě snesou. tady už jste přes oproti stávajícímu stavu. fakt nechápete, že lidi opravdu vytočí, když jim cestu na nádraží prodloužíte o 10 minut cesty tramvají a 500 metrů pěšky a jeden přestup? že je to i s nějakou rezervou třeba 30 minut navíc? víte… Číst vice »
Ještě že se v dohledu sta let nezprovozní.
jenže viadukty nikdo nikdy nedásouhlas zbourat. Byť tam budou slunečníky, je to památka…
Mno i kdyby to bylo jen 5 minut . Denně to je 10 minut, za rok (při 250 pracovních dnech) to je 2500 minut, což je necelých 42 hodin. Opravdu nechci prochodit 2 dny navíc. A osobní čas je to nejdražší.
Žádný nový tramvajový uzel nevznikne. Modifikovat cokoli nikoliv podle potřeb města, ale podle potřeb nádraží, jenž by mohlo sloužit výhradně VRT je nesmysl.
Plus názor, že ti, co nešli k referendu chtějí nádraží v odsunuté poloze.
To je jako by strana prohlásila, že vyhrála volby, protože jí patří hlasy těch, co nešli k volbám.
Nové hlavní nádraží v Brně je jedno z mnoha současných novostaveb evropských nádraží. Jedná se o obvyklou kombinaci velkorysích obchodních prostor (díky tomu si nájemci ohlídají, právě ty bezdomovce) a nádražní funkce. Z mého pohledu to nové nádraží není ničím mimořádné, ani v dobrém, ani ve zlém. Průměrné.
V Českém prostředí však bude takové nádraží prvotina a tím je vlastně mimořádné.
co teprve na Moravě ! 🙂
Nebylo by levněší nadále platit ochranku, která ty bezdomovce vystrnadí? Přičemž na odsunutém nádraží bude ta ochranka potřeba taky. Představa, že ji zaplatí přilehlé Tesco apod. je poněkud mimo.
Oni jsou možná i částečně vystrnadění, část jich polehává dole u staré myšiny, část za trafikou u parkoviště AN Benešova, část kolem Letma a zbytek tak různě…
Bezdomovci budou vždy tam kde je šance něco vysomrovat. A to je u nádraží. Možná nebudou v čekárně a na peronu ale v blízkém okolí určitě. Dost blízko na to aby zkazili dojem.
Myslet si že když přesunu nádraží tak zebraci zůstanou na místě je blahove. A argumentovat tim pro přesun jednoznacna lež.
S těma barierama je to taky fakt – jsou památkově chráněné takže zůstanou.
Škoda že se to nádraží nedá v současné poloze narovnat. To by museli zbourat nejen tesco ale i katastr.
Hlavně ať tam je dost místa i pro bezdomovce a smažky s čoklama. I nějaký kiosek s krabicovým „vínem“ by tam mohl být
tenhle projekt nenávratně poškodí drtivou většinu Brna a širokého okolí, které dojíždí vlakem, nechápu tu zaslepenost a už jsem ztratil naději, rozhodujou o tom lidi kterých se to vůbec netýká..
Ja bych zacal s drevenym nadrazim pro hyperloop.
a nedaj si pokoj a nedaj…
jako odsun nádraží do horoucich pekel, což zkomplikuje docházku a dojíždět vsem, ktere neřeší vůbec nic a VRT by stejně jezdila uvrati nebo zastavovala v Modricich…
a ktomu zhoorseni průjezdu naklady
doba stavby cca 20 let…
fakt nechapu
A) To nejsou horoucí pekla.
B) Brno potřebuje signifikantní expanzi a přestavbu centra. Jak faktickou, tak mentální (není možné se tvářit že centrum vymezuje Nádraží, Česká, Husova a Rooseveltova.
C) Brno potřebuje zásadní modernizací dopravního systému. Ten současný koncept je mnohdy hrubě nedostačující.
D) Přednádražní prostor je šíleně přetížený pěší a tramvajovou dopravu.
Co myslíte tou signifikantní přestavbou centra, – strhnout sv. Jakuba a postavit místo něho office park? Můžete nesouhlasit, že centrum je vymezeno hradebním okruhem (Ringstrasse), můžete proti tomu protiestovat, ale to je tak asi všechno. Přednádražní prostor přetížený je, ale to se dá řešit i jinak než vyhnáním role na periferii – třeba přesunutím šalin do úrovně -1 (se zachováním povrchového napojení trati do/z Masarykovy. Pořád lepší a levnější než rozvrátit současný fungující systém za cenu horentních pořizovacích i provozních nákladů. Už teď je nedostatek řidičů, nové vozy a vozovny by taky nebyly zadarmo a bez nich by se odsunutá… Číst vice »
To co tím myslím, signifikantní přestavbu při které přeteče hradební okruh a zároveň se nějakou formou umožní jeho obměny. Už to že tam je mizerná únosnost půdy je jistá ochrana před office parky. Toto je, podle mne, pocitové centrum Brna. mapy. cz/s/poletedogo Takto by se mohlo myslím rozšířit mapy. cz/s/rajemepope Ale to znamená že se třeba buď koliště zakope do -1, nebo vznikne nová okružní třída, a Koliště se zúží. Něco se udělá s tím zbytkem hradby za nádražím tak aby nebránil (to má ale smysl až po tom co se udělá něco s Kolištěm). Uvažoval bych o možnosti zplnoprůtočnění… Číst vice »
kolejiště se zruší, pristresky na peronech zůstanou…bo památkově ochrana. dtto nytovane mosty u malé ameriky. vypravni budova i pošta jsou památkově chráněné, stejně malá amerika a tuším i Rotunda na kridlovicke i podjezd ke krenove vč. návazných budov. a mimo nádraží třeba zastreseni starého autobusaku (od Fuchse, tuším).
bloky bytu mezi úzkou a opuštěnou…fakt nic moc k rozšíření centra nepřinesou. až na velké prachy developerum
Jak je, ksakru, možné, že pražské Vinohrady vypadají tak, jak vypadají, přestože jsou za nádražím?
Jsou za nimi totiž další nádraží 🙂
třeba hostivar
Vinohrady byly samostatné město, tedy měly své centrum a na něho nabalené okolí.
a co kdy bylo kolem úzké, v komárově a dál na jih? není to právě ten důvod proč tam nic není doteď a nic nikdy ani nebude (záplavové území, spousta kolejí, 4proudých komunikací a dodnes i fabrik, vše zakončené D1)?
vše co lze tak nějak normálně zastavět končí dolním nádražím, pak už musíte zdemolovat stávající, byť zcela ohyzdnou, ale někomu patřící sídelní kaši. což se nikdy nestane. a pak povídání si o rozvoji si strčte za klobouk.
Ta současná situace je výsledkem umělých zásahů v minulém století, stejně jako mnoho dalších dezolátních míst po Brně. Doporučuji si k ruce vzít mapu z roku 1906 a v současnosti. Do organicky se rozvíjející struktury byly vecpány zcela nesmyslně fabriky. www. vilemwalter. cz/mapy/ (plán 1906) Pak po válce, někdy, došlo k tomu že se to celé překopalo a vývoj změnil jiným směrem a proti tomu jakým směrem by šel jinak. Další věc je že současné nádraží je pořád na provizorním místě. Původně mělo vzniknout tam jako je Dolní, ale někdo nechtěl prodat pozemky, tak vznikla ta současná situace. toto umístění… Číst vice »
Souhlas!!
Idea legitimní a správná. Brněnské řešení v reálu ale pokulhává na obě nohy. Resp. ono ani nepokulhává. Jemu obě nohy už ujel vlak, takže bez noh se jen tak plazí po zemi.
Můžete mi vysvětlit, proč rozšíření centra vyžaduje přesunutí nádraží? Pražské hlavní nádraží je také na někdejším hradebním okruhu a nějak jsem si nevšiml, že by byla na Žižkově „pustina“ jako v Brně. Je sice pravda, že současné řešení nádraží má nedostatky, ale dovolím si tvrdit, že samotná poloha nádraží problém není. Co se týče bodů C) a D), tak tenhle problém jen neřešíte, jen přesouváte (spolu s nádražím) o kus dál. Samotné nádraží má obrat kolem 60 tis. lidí denně (cca 6 tis/hod ve špičce, tzn. plná šalina co 2 minuty) a předpokládá se nárůst na dvojnásobek. Řešením by bylo… Číst vice »
Byl jste už v tom „horoucím pekle“? Jih Brna se prudce mění, brownfieldy jdou k zemi. Jednak na sever už rozšiřovat Brno moc nejde a za druhé se tím splácí starý dluh. Po válce se na jih vyvážela suť z rozbombardovaného Brna a pak už tam jen chcípl pes a rostly kopřivy. Rozvoj jihu blokoval propletenec tratí s nízkou podjezdnou výškou na těch pár mostech, navíc příšerně hlučných. Uzel potřebuje vyřešit a tzv odsun je jen jeho menší součástí. A z porovnání nákladů – cena přestavby celého uzlu je 60 mld, z toho nové nádraží 12 mld + 5 ml… Číst vice »
Propletenec vytváří komárovská spojka, kterou lze nahradit např. šimickým trianglem. Nákladový průtah lze odklonit podél dálnice a máte rázem území odblokované za zlomek deklarovaných nákladů. Co tam ale v záplavové zóně stavět? Předkové nebyli hloupí a moc dobře věděli, proč tam nic nevybudovali.
su Brnak.
posun nádraží na dolní ho časově i vzdálenostne oddálí pro cca 90% obyvatel města i přijíždějících do města.
k rozšíření centra – máte pocit, že stávající centrum je přecpane lidma? já teda moc ne… krom toho, nevidel jsem ještě uspokojivé a lidský řešenou novou čtvrť. většina budov zcela mimo lidské měřítko, nepříjemná, neosobní.
oblíbená floskule o bariere rozvoje je taky blbost. komplet horní nádraží od koliste až ke svarcave zůstane zachovane vč. naspu a drtivé většiny budov.
takže, sorry, ale je to blbost
Stačí se podívat na mapu Brna a okolí a na první pohled vidíme, že 90% je dost přestřelené číslo.
aha…takze které městské části to budou mít rychlejší na dolní než na horní? komarov a vlastně celá městská cast brno jih (10tis obyvatel…). tuřany (2700). možná kousek cernovic. a to je vše… max 15tis obyvatel. pokud prictu bloky kolem plotni a dornychu…tak jsme na 20tis? bohunice, styrice, liskovec by stejně musely kolem ronda (buď po nových sadech na horní nebo po opuštěné na dolní), většina trnite to má asi rychlejší na horní nebo případně stejně, cokoliv na východ musí jet přes krenovou. východní část starého brna to má většinou lepší na horní. chrlíce jezdí spíš asi vlakem, tudíž těm je… Číst vice »
Než jsem svůj příspěvek napsal, pro jistotu jsem si to i spočítal.
tak mi odhalte, koho jsem nezapočetl. rád se poučím, kde jsem udělal chybu. své výpočty jsem odhalil, tak prosím, teď vy.
PS: most u malé ameriky i krenove je památkové chráněný. takze tam smůla. to zůstane tak jak je. chráněné jsou i pristresky na peronech. a tak by se dalo pokračovat.
dolní nebude mít dostatečnou kapacitu a dostatečně kapacitní napojení od severu (simice) je neprojednatelne v realnem čase (a možná vůbec kvůli hluku v noci, takže konec nákladní dopravy celkově, což je v současné situaci absolutní demence)
Jaké brownfieldy? V prostoru budoucího nádraží je tak leda kolejiště a zahrádky… Jih Brna je samá kancelářská budova, obchoďák… Tam skoro nikdo nebydlí… až pak dál na jihu, ale to už je takový venkov.
Jih Brna se prudce mění, …. rozvoj jihu blokoval propletenec tratí s nízkou podjezdnou výškou
Jak je to možné, že se jih Brna prudce mění, když ten zásadní blokující faktor stále exsistuje?
Jih Brna je stále víceméně stejný. Poslední velké stavby tam jsou Avion Park u křižovatky dálnic a Olympia ta už je z větší části v Modřicích. Máte-li na mysli okolí průmyslové zony, kolem ulice Vídeňská směrem na Modřice, tak tam jsou relativně nově postavené obchoďáky typu Hornbach a kancelářské budovy. Tam vlastně nikdo nebydlí. Tak kde ten prudký rozvoj a velká změna tedy probíhají? Ty čísla klidně z dvojnásobte, to bude reálná cena nejméně, než někdo kopne do země. Doufám, že už v Brně nebudu bydlet až zruší nádraží v centru.
Kde vystoupíte v roe 2035?
Touhle rychlostí výstavby doženeme Německo… no nikdy.
Nemůžeme se už prosím stát 17 spolkovou zemí Německa?
Spolkova Republika severni Turecko?, Dekuji, nechci.
Trapný komentář.
Protinávrh, stát se 10 spolkovou zemí. Výměnou získáme skutečné hory, pořádnou řeku a Rakousko pak námořní přístavní území.
Nevýhoda je jenom dlouhá hranice s Maďarskem.
A některými jiným by se mohlo líbit získání povinné neutrality.
Nezíská, ten přístav v Hamburku byl jenom zdarma pronajatý na 100 let jako reparace po první světové. Víme kdy skončila.
Jo a proč vlastně nádraží ve Vídni neodsunuli na Wienerfeld, aby neblokovalo rozvoj centra?
Kdepak, to není žádný stoletý pronájem, to se pletete. Část území v Hamburském přístavu skutečně patří České republice.
Pro velký úspěch navrhuji hlasování:
SRN – palec dole
Rakousko – palec hore.
V Brně na hlavním nádraží jsem nedávno čekal časně ráno na vlak. Koukám na odjezdovou tabuli, když tu slyším za sebou jakési šoupání. Záhy se přidá i štiplavý zápach. Ohlédnu se a vidím bezdomovce šourající ho se k automatu na kávu. Nikoliv však pro kelímek povzbudivého nápoje, ale proto, aby se na něj vymočil. A poté se zase odšoural ulehnout do jiného koutu. Pohybná ochranka, mimochodem bez respirátoru, se otočila raději k bezdomovci zády, aby ho při vykonávání potřeby nerušila. Co chci říct, je, že pánům architektům měl někdo vysvětlit, že navrhují nádraží pro Brno. A možná ještě lépe by… Číst vice »
Kdybyste nekecal.
Řekl bych, že větší ostuda než současné nádraží je jeho okolí, ať už budovy naproti nádraží, okolí kolem Benešové nebo mezi nádražím a Vaňkovkou (tím nemyslím primátorku). Skutečnost, že se určité soudržné skupiny zdržují právě kolem nádraží, potom ale vyvolává otázku, jestli na stávajícím místě zůstanou trvale nebo se přesunou k tomu novému. Ale možná to záleží také na tom, jestli se k němu přesunou i služby typu dealeři, večerka, odpudivý chicken grill nebo trafika s levným alkoholem.
Brno ma jedno z nejlepe polozenych nadrazi v centru mesta, s rozjezdem tram do vsech smeru. Ve svete se buduji tunely pro priblizeni centra, ale Brno si porad jede svou písničku o presunuti nadrazi. Doufam, ze na to nedostanou ani korunu a kdo todle vymyslel, tak zavrou do teplaku.
Jestli nejste jó mlaďoch, tak buďte v klidu. V Brně se ještě tak 60 i víc let bude o novém nádraží jen moudře hovořit a budou se zadávat další a další studie. To není otázkou života člověka, kterému je dnes třeba okolo 40i.
člověka ty studie ale štvou. schválně, kolik km cyklostezek jde postavit za těch 42 milionů pro vítěze arch. soutěže na nádraží? Vážně, kolik?
Musím říct, že mě to neustálé protěžování a prosazování stezek pro pumpičkáře pěkně štve
No dobře, tak kolik by stálo zřízení nějakého pěkného urnového háje…ať tady i starší kolegové mají nějakou zajímavou alternativu? 😉 😀
Možná by stálo za to podívat se na koncepci cyklostezek v Česku od základu a změnit ji. Místo neustálého přidávání pruhů na poměrně úzké silnice to změnit opravdu na síť maximálně oddělených stezek.
A podíváte li se následně na zemi ze vzduchu, tak to bude asfalt tady, asfalt tuhle, asfalt támhle.
Pumpičkář i se stezkou zabere míň místa než lojza v SUV, kterej má tu svou plechovku už přirostlou k zádeli. Ano, někteří cyklisté dělají na cestách manévry, které hlava nebere. Ale to ti v autech taky. A jestli s tím má někdo až takový problém, ať vrátí řidičák a sedí doma.
A nebylo by prostě jednodušší se konečně spolu sžít a respektovat se ? To, že zde budeme všechno štěpit a oddělovat propasti ještě prohloubíme.
A k čemu ty cyklostezky budou? Určitě budou tak jako nádražní budova sloužit široké veřejnosti od novorozeňat co na kole ještě jezdit neumí po seniory, kteří už na kole jezdit nemohou. A jestli předpokládáte, že tady budeme jako v nějaké jiné rovinaté zemi všichni jezdit na kole, tak to asi těžko.
Můj syn jezdí (se mnou) na kole od 18 měsíců a moje prababička jezdila na kole denně do 77 let. Takový váš argument není validní.
Nej nádraží v centru, kde se nedá zaparkovat, na šalinu se musí člověk prodírat davy, protože ráno tu na tom malým plácku není k hnutí. A to nemluvím o tom, že vlak jede 30 minut do Brna a dalších 30 minut po Brně na vlakáč. Vážně super..
Marku, to co jste tady vyjmenoval se všechno dá vyřešit bez přesunu, nebo o tom jen nevíte, parkoviště?>Vaňkovka/Uhelná
malý plácek? proč tam doteď mohou jezdit auta? místo nich by se tam vlezlo další nástupiště…
„vlak jede 30 min po Brně“ nevím odkud jezdíte, ale já projíždím Brnem na hlavák od Tišnova tak max 20 min, a to je ta nejdelší trasa..
Dekuji, reagoval jste rychleji. Plne souhlasim.
Ad1/ Vaňkovka je komerční obchodní centrum. To rozhodně nemůže suplovat veřejné parkování u nádraží. A například před Vánocemi tu mnohdy nezaparkují ani nakupující.
Ad2/ já jezdil každý den, víc jak rok směr od Břeclavi a po Brně se to mnohdy táhlo 20 km rychlostí. Hlavní nádraží je zkrátka špunt, je tam těch nástupišť málo.
A to bylo před kolika lety? Brno hlavní nádraží Modřice šest až sedm minut jízdy někdy i rychleji.
a nejezdil jste náhodou v době nějaké výluky? 20km/hod není běžná rychlost od břeclavi. a podívejte se na počet nástupišťních hran na projektu dolního…víc jich tam není vůbec…. a ano jsou delší. ale za to se tam pošlou náklady. což radikálně omezí propustnost zhlaví (čtěte dobře – náklady neprojedou přes den a v noci nebudou smět přes šimice) jinak myslíte, že u nového bude něco jako dálniční sjezd a obří P+R? o tom nic nevím…. současné nádraží (horní) má mnoho chyb. např. podchody jsou blbě řešené, ty trhovce je odtam všude třeba vypakovat a propojit prostor před a za nádražím.… Číst vice »
Tak to je Brno **** velké, když ten vlak jede půl hodiny rychlostí 60 km/h po městě.
Zkuste si to autobusem na Zvonařku, a´t to máte na šalinu blíž.
Momochodem, do Břeclavi je to 31 minut Expresem.
který vlak jede 30 min po Brně? a myslíte že bude jezdit na dolní kratší dobu?
0dkud jede na vlakáč a který po Brně půl hodiny?
To tak teprve bude…
Beztak je to celé dělané pro tágoše. Jak letiště Ruzyně odtržené za Prahou…
A to melo být na Václaváku?
To není Brno. To je ČSD/ČD/SŽDC/SŽ. V 50. létech se to naplánovalo
Samo…