Brno jako Ostrava. Pro cestu MHD bude od 1. července stačit bezkontaktní karta či hodinky
Validátor pro platbu jízdného v brněnské MHD. Foto: DPMB
Brno bude od 1. července dalším městem, kde pro cestování MHD bude stačit bezkontaktní platební karta a pípnutí při nástupu
Třeba v Ústí se od 1.7. ruší bezplatná přeprava pro důchodce nad 70 let. Budou si muset koupit kartu, jinak dostanou pokutu. Jsem zvědavý kdo ty stovky starých lidí nažene do Regisračního centra. Lidem tady o tom odbavovacím systému lžou, říkají třeba, že kartu nemusíte přikládat při nástupu do jakéhokoli spoje a člověk musí utíkat vždy do přední části vozu, kde je jediný terminál, přitom podmínky mluví zcela opačně, dále tu lidem bulíkují, že si musí pořizovat kartu od ČSOB, přitom si mohou pořídit kartu kraje, která platí ve všech spojích v Ústí, což ČSOB karta ne. Kromě levnějších kupónů… Číst vice »
Ještě žýe je Ústí na druhý straně republiky 🙂
V Budějovicích je to totéž, tak ještě že těch stran republiky máme tolik.
Jojo! V Českých Budějovicích by chtěl žít každý… kromě mě teda
Koho rozum opustí, stěhuje se do Ústí.
Pokud nezruší papírové jízdenky, tak mi to je jedno, je to fajn rozšíření, pro ty, kdo chtějí všude, a za každou cenu, platit kartou.
Papírové jízdenky jsou přežitek, a v Ostravě fungujeme bez problémů i když je nemáme
Možná pro Vás přežitek, ale ne všichni mají kartu neustále u sebe (platební), já si ji beru pouze, když vím, že budu dělat větší nákup, nebo potrebuji vybrat. A kvůli 3 cestám si pořizovat kartu na MHD, kterou bych si nabil hotovostí se vážně vyplatí.
Někdo tahá kartu někdo hotovost. Dobrý je, že se dá použít oboje!
tak můžete použít SMS jízdenku, mobil snad máte ?
Firemní??
Romane, bylo by na čase pochopit, že někteří si prostě nepřejí, aby bylo možné dohledat kdy jeli kterým spojem. Ač se to může zdát paranoidní a já osobně s tím problém nemám, tak dokážu pochopit lidi, kteří opravdu chcou využít na jednu jízdu za rok papírovou jízdenku a nechcou si přitom kupovat kreditní jízdenku za 100 Kč, kterou za ten rok stejně vyhodí, protože si bude muset koupit novou…
Ale to je věcí dopravních podniků, jak (de)inspirují cestující k nákupu jízdenky. Jen ze svého okolí vím, že nemluvíme o jednotkách lidí…
Možná řeknete, že někdo hledá výmluvy a někdo způsoby, ale vzhledem k ceně sms jízdenek, je jejich použití demotivující. Například v Pardubicích stojí jedna jízdenka 25,-, ano když vím, že budu jezdit celý den, tak si mohu za 50,- pořídit celodenní, ale zas musím uskutečnit, alespoň 4 jízdy, aby se to vyplatilo. Navíc, já mám třeba na svém mobilu všechny prémium sms blokovány, i když uznávám, že zrušit to, není obtížné.
Ještě že Brno nejsou Hradubice….
a na co potřebujete vybrat? Já vybíral naposled v únoru 3000 Kč a ještě z nich něco mám. A utratil jsem za tu dobu asi 30 krát tolik.
Tak holt platíte mnohonásobně víc kartou, když to řeknu v nadsázce, každý malý prd. To já zas ne, já platím kartou maximálně velký nákupy, pokud občas vyrazíme (jednou za 14 dní – měsíc), jinak chodíme průběžně na nákupy, ale to bývá většinou do tisícovky. Jo znám lidi, co i 4 rohlíky platí kartou (mě to přijde zvláštní). Ale to jsem odbočil, hotovost používám na dobíjení elektronické peněženky na kartě do MHD (jen menší část automatů ve městě umožňuje i dobití pomocí karty), cca 200 – 400 měsíčně. Poté, když jdu do hospody, to zas kvůli dýšku. Atd…
Za každou cenu ne, jen pokud to má smysl. Ale pokud někdo nutně pociťuje vlastní ego v tom, ze mu po kapsách chrastí dost těžké mince a a nosí s sebou papíry plné bacilů, je to jeho vítězství.
To rozhodně není o egu, ale prostě hotovost, je pro mě na placení lepší. Pokud to má smysl? To je hodně subjektivní hodnocení, pro někoho to má smysl skoro vždy, i kdyby měl platit jen 4 rohlíky.
Navíc, mě placení v hotovosti přijde i rychlejší, je teda, že si často dělám průběžně mezisoučet, takže u pokladny pak vím, kolik budu cca platit, takže už mám přichystané peníze. Kdežto kartou musím počkat, než se platba zobrazí na terminálu, pak pípnout (občas 2 krát, protože si to na poprvé špatně načte), pak čekat, než se platba schválí.
A jak se takové pípnutí kartou dává do cesťáku, pokud pojedu do Brna služebně třeba vlakem? Zlaté papírové jízdenky…
Vytiskneš si výpis z účtu, v čem je problém? Když tedy pominu, že min. v JM kraji se papír zatím rušit nebude.
Z webu si stáhnete daňový doklad…
normálně si stáhnete daňový doklad a na účtárnu jej pošlete přžečba emajlem. netřeba ho ani tisknout.
Takhle jsem měl rovnou lístek, teď člověk si musí sednout k počítači, trávit tím zbytečně čas a něco tisknout. Přinuťe zaměstnavatele, aby to udělal za Vás, nebo mu stačil mail. Většinou po Vás bude chtít papír.
Nicméně sednete v pracovní době k pracovními počítači na pracovní tiskárně vytisknete na pracovní papír a donesete babě na účtárnu, kde si dáte případně i kafe a pohovoříte na tém ajak se plýtvá papírem…. Krásně strávený den v práci.
Z Vás musí mít zaměstnavatel radost, řešit cesťáky na desetikorunové částky
… když třeba do toho Brna a zpět dojel vlakem za pětikilo, vy desetikoruno… Cesťák se předkládá kompletní, tedy včetně MHD.
Na stránkách dopravce se si vytiskněte daňový doklad
V momentě, kdy to začne platit v celém IDS JMK (což má být, jestli jsem to dobře vyčetl, v průběhu léta), tak to bude bomba, pecka, díra do světa, whatever you wanna call it… prostě takto má vypadat odbavení v regionální dopravě! Žádné komplikace, tarifní výjimky jako v ODISu, všechno přímočaré a maximálně jednoduché. A hlavně to nevyžaduje žádnou novou kartičku s kreditem. Nulová bariéra pro vyzkoušení veřejné dopravy. Gratuluju Brnu a JMK. Nasadili jste laťku hodně vysoko. Skoro bych si troufal tvrdit, že je to jedno z nejlíp vyřešených odbavení na celém světě.
Výhoda je i pro uživatele IOS díky podpoře Apple Pay Express Tranzit
Přesně tak.. Docela rád bych slyšel vyjádření někoho z ODISu, jaký má smysl zeleny plastový nesmysl jménem ODISKA, kterou je podminovano zvýhodněné jízdné.. Nezlobte se na mě, ale věrnostní kartičky s dobijenym kreditem patří někde do raných 90.let,a ne do roku 2020.V kontrastu s tím, jak Kodis jde tvrdě proti papíru a snaží se být za každou cenu moderní, je tohle ukázkový krok vedle…
Lidi, kteří občas někdy něco ztratí velmi ocení takovou skvělou plastovou kartičku s několika stovkama než platební kartu s desetitisíci. Já třeba velmi oceňuji, že (nová) ODISKA (vydaná tento rok) půjde brzo použít při cestách pražskou MHD a byl bych rád, kdyby fungovala i v brně.
Řekněme že žádnou věrnostní kartičku mít nebudete a zruší se někdy i papírové jízdné. Lidé bez platební karty najednou ztratí právo cestovat nebo jak chcete tuto situaci řešit než kartičkou?
Kartička je v pohodě, pokud jde o takto popsanou záložní možnost. Ale prosazovat ji jako primární platební metodu, když má každý v kapse mobil s Apple Pay nebo Google Pay, to není moc future proof řešení. Třeba v Ostravě sice můžu platit bankovní kartou nebo Apple Pay, ale oproti Odisce má některá omezení a rozbíjí koncept IDS, kdy bych správně neměl řešit, s jakým dopravcem jedu. To už mám radši na první pohled zastaralejší řešení z PID, kdy už teď skoro všude jde zaplatit bankovní kartou a Apple Pay, ale dostanu papírovou jízdenku, zato 100% plnohodnotnou bez žádných omezení a… Číst vice »
No, tak pro mě se to stává bariérou stoprocentní.
Bohužel takto snadné to nebude, protože v systému zatím nebudou vlaky. Kordis sice do budoucna počítá s tím, že vymění označovače na nástupištích za terminály na platební karty, ale letos to nejspíš nebude, jestli jsem jejich vyjádření na Facebooku pochopil správně. Průvodčí sice budou mít čtečky karet, ale ty budou jenom číst už nahrané jízdenky. Pokud budete chtít ve vlaku platit kartou, dostanete klasickou papírovou jízdenku a ještě možná zaplatíte pisné nebo rovnou pokutu, Takže stejně jako v ODIS výjimka z výjimky pro výjimku 🙁
V Praze Sci-fi
Možná se dočkáme Lítačky nahrané přímo v mobilu s využitím NFC
Ale to už nějakou dobu funguje. Jen se o tom moc nemluví.
Konečně i v Brně. v Ostravě to už chvílu funguje a já osobně jsem s tím maximálně spokojenej.
Když už se tu vysvětluje, tak taky poprosím: jedu já + další třeba 1 dospělý + 2 děti. Napípám to slavnostně v první tramvaji – teda sorry, šalině -, OK. Pak přestoupím na něco jinýho a udělám co? a) Pípnu a je vyřešeno? Tedy neprovádím už v každém dalším dopravním prostředku eskamotáž s dalšími spolucestujícími? Protože jestli jo, tak je to vážně super. b) Mám z prvního dopravního prostředku napípanýho sebe, manželku a dvě děti. Vystupujeme po deseti minutách, tedy odpípnu si odchod. Pošlu manželku na nákupy a s dvěma dětmi jedu po chvíli něčím dalším. Takže platí varianta, že… Číst vice »
Stačí číst. Návod máte na https://pipniajed.cz/. Sám si pípáte při každém nástupu do vozidla. Spolucestujícím dokoupíte jízdenky na terminálu dle potřeby. Manželce 15 minutovou, dětem zlevněné hodinové. Pokud pojedete o víkendu a pojedete téhož dne zpět je lepší si na terminálu bez pípání zakoupit celodenní jízdenku rovnou.
Omlouvám se za svou nebetyčnou hloupost, ale odpověď na svoji první otázku stále nenálézám. Tak ještě jednou: při přestupu se jedním pípnutím automaticky validují všechny zakoupené jízdenky?
Ne, musíte to navolit viz obrázkový návod na https://pipniajed.cz/
Aha. Takže je to přesně tak na ***, jak jsem si myslel.
RTFM
Praze si děláme srandu z Brna a Ostravy, ale v tomhle směru má Praha jednoznačně co dohánět. Snad se něčeho podobnýho taky někdy dočkáme.
testoval jsem ted pri prestupu v Praze na ceste mimo CR ten vas system, co obratem vytiskne listek. je to to same, jen mi na tom vadi, ze misto jizdenky na karte to porad tiskne ten blby papirek. podle me to za par roku budou zase preprogramovavat. osobne vubec nechapu, proc to neudelali stejne jako Brno, ze to prevezmou presne tak, jak to je, kdyz uz to v Ostrave ctyri roky funguje.
Proč? Mám něco v ruce a ne si pamatovat, kdy mi jízdenka končí. Navíc pro nemístní je určitě snadnější naťukat něco, co je na terminálu na hlavní obrazovce (poloviční, celodenní, počet osob) než se kdesi na nezmámém systému proklikávat kamsi do hloubi stromu. A nějaká „ekologie za netisk jízdenky“? Podívejte, kolik tun papíru potisky čutálistické kluby, aby na tribuny posadily kartonové fanoušky…
karton jde alespoň zrecyklovat narozdíl od toho termopapíru
Omlouvám se za dotaz mimo téma, neví někdo, v jakém stavu je elektrizace trati do Zastávky? Už je vyřešena Vechtrovna? Jelikož na této trati začala výluka, ale nejsem si jistý, jestli se to zrovna týká té elektrizace? Komukoliv děkuji za odpověď.
Vechtrovna vyřešena definitivně zatím není.
Řehořka vysírá a brzdí stavební povolení. Klasika. jeden si hraje na obstrukce a celej projekt se zastaví nebo řádně zpozdí. Prej se mu zhroutí ten jeho hospodskěn business – možná po rekonstrukci budou místní alkáči míň chlastat nebo co….
Nemyslím, že zrovna tady jde primárně o business – možná by stačilo, kdyby se stát nechoval jako v případě „výkupu“ pozemků pro D11 od paní Havránkové.
Tady by stačilo, aby se dlal na váhy jedna potroublá hospoda – modernizace tratě. A pokud řwhořka argumentuje že hospoida ztratí po rekonstrukci ztratí romantiku, tak pardón… Stojí ten barák na pozemnu SŽ, rekonstrukcí ona nemovitost dotknutá není, protože rekonstrukce se bude dotýkat pouze okolních pozemků, tj sousedící s rekonstrukcí je parcela SŽ nikoliv ona nemovitost. Takže do toho nemá co kafrat a blokovat důležitou stavbu, která bude sloužit, na rozdíl od té hospody, mnoha lidem, nikoliv jen klubu místích ožralů.
Banda místních ožralů bude blokovat modernizaci dosti vytížená trati, páč jejich nálevna nebude už tak romantická. To je teda úroveň.
Z dostupných informací jsem zatím nepochopil, jestli bude opravdu nutné si „pípnout“ po každém nástupu do vozidla, jinak bude jízdenka neplatná. Nebo stačí jednou koupit jízdenku na 60 minut a mohu nový způsob využít jako klasickou papírovou jízdenku a během 60 minut přestupovat a sám si hlídat čas, který samozřejmě nikde nebude napsaný a je potřeba si ho pamatovat.
https://pipniajed.cz/ až na dole na stránce…
Doupřesnění: sjet o něco níže z bodu „Jak to funguje“, respektive „Jak přesně náš systém počítá, kolik ti za cestu účtovat?“
Díky, ale asi jsem natvrdlý, stránku jsem si pročetl, ještě než jsem se ptal, ale ve všech příkladech a vysvětleních např. „Cesta na koleje“ dole na stránce píše o pípnutí po každém nastoupení, případně je to graficky znázorněno. A jasnou odpověď na otázku, jestli bude platit jízdenka šedesát minut i bez pípnutí po přestupu jsem zatím jasně nenašel. Podobně mi to nebylo jasné, když jsem si již dříve četl o ostravském systému.
Koupíte si při prvním pípnutí automaticky hodinovou dvouzónovou… ta je přestupní… 🙂
dodatek, pokud budete pípat pokaždé nestane se vám, že vám přestane platit, či nepůjde jinde správně načíst…správně byste si měl pípnout pokaždé, nebo si rovnou navolit druh jízdného
Tak to také chápu, ale je zásadní rozdíl mezi „mělo pípat při přestupu“ a „musí pípat při přestupu“. Dodnes si vzpomínám, jak o víkendech při nástupu mimo zóny 100 a 101 řidiči tvrdošíjně odmítali uznávat pro držitele roční předplatní jízdenky bezplatnou přepravu další osoby v dané zóně, že prý to platí jen v Brně. A bylo lepší nosit sebou kopii tarifních podmínek.
Uvidíme až bude aktualizované znění tarifu.
Každopádně díky, že se snažíte vše vysvětlovat.
Hned na začátku stránky máte výrazným červeným písmem „při každém nástupu do vozu přilož kartu ke čtečce u dveří“.
Díky, je to asi logičtější výklad a věta o které mluvíte vypadá jasně. Pak by ovšem pro jednoduchost bylo snažší napsat: „při každém nástupu do vozu přilož kartu ke čtečce u dveří, jinak není jízdenka platná“
… především, aby se předešlo případným sporům mezi cestujícím a kontrolou. Tento způsob odbavení bude nový a odlišný od dosavadní praxe, zatím byly jízdenky vždy přestupní bez dalšího po prvním označení.
Platnost tarifu a jízdenek se nijak nemění. Jízdenky jsou stále přestupní. Máte-li někde napsáno pípni při nástupu do vozidla, znamená to, že si člověk pípne při nástupu do vozidla to znamená při každém. Proč myslíte, že jsem vám tam psal ten dodatek o správném načítání… 😉 Jinak to revizor nezkontroluje, vy budete muset na DPMB a tam dostanete pokutu za jiné porušení přepravních podmínek. Proto to tam červeně večer zvýraznili a dodali „při každém“… Když je to třeba polopaticky tak polopaticky…
nebo na vás mohou nahlížet jako na pasažéra bez platné jízdenky, výsledek je stejný, prostě pípnout při nástupu
Už Váš začínám chápat, ale pořád mi přijde, že informace o pípání není jasná a cestující nechápe účel a je to opsané z Ostravy, kde to také nevysvětlují, že je to podmínka platnosti, případně jiné porušení, odprostím se teď od přesných právních rozdílů. Cestující by si totiž mohl myslet, že pípá proto aby získal výhodu pro sebe, maximální denní výše platby nebo prodloužení platnosti jízdenky v posledním spoji. A důvod je asi nějaký technologický. Protože mi nepřijde logické, když si zakoupím jízdenku papírovou, SMS nebo pomocí aplikace Poseidon na určitou platnost tak proč by musel být u nákupu kartou rozdíl.… Číst vice »
Vlak neprovozuje DPMB. Pípáním si nekupujete lístek, označujete svou přítomnost ve voze. Systém pak dle pípání spočítá jízdné. Pokud si koupíte konkrétní jízdné je to něco jiného. Tohle je možnost pro ty, co nechtějí nic řešit. Když nechcete pípat, koupíte si konkrétní lístek…
a) Bude taky platit jako v Ostravě, že zaplacení jízdného jiným způsobem (hotově) se výrazně ztíží?
b) Jak bude probíhat revize jízdenek, to bude muset cestující předložit revizorovi svou platební kartu?
a) Je třeba číst až do konce: “ Za cestu půjde vždy zaplatit i v hotovosti, jak byli lidé doposud zvyklí,“ dodal Hanák.“
b) Stejně jako u předplatných jízdenek na bankovní kartě, které v Brně už nějaký ten pátek fungují.
Můžete mi, prosím, podrobněji vysvětlit to b)? Jak se prokážu revizorovi? Neznám, jak to chodí s jízdenkami na bankovní kartě. Díky 🙂
Přiblížíte platební kartu k čtecímu terminálu (platit přes to nejde, umí jen načíst číslo karty a to pak srovná s databází). Umí to z několika centimetrů kartu máte stále v držení vy, revizor ji v ruce mít nebude…
Jen doplním, že jízdenka je vázána na konkrétní kus plastu/čip, tj. i když pro bankovní účely platnost karty propadne, tak pro DPMB je pořád (a asi navždy) použitelná jako „nosič“ informace o šalinkartě..
Koho dneska zajímá placení hotove když každý má kartu nebo jezdí zdarma??? Nebo taky se prevujete jen na provozech nebo využíváte auto/vlak/bus/tram? Bezhotovostní placení by mělo být standart, hotovostní úplně zrušit
Budu nadale pouzivat univerzalni jizdenku v papirove forme.
To leporelo?
Nikdo Vám nechce brát bezhotovostní placení, tam Nám ostatním neberte hotovost, já třeba kartu používám při nákupech sotva v 10% případů. Resp. kartu používám jen na větší nákupy a platby v eshopech.
To, že vy něco nepotřebuejte, ještě neznamená, že to je univerzální a celosvětový stav.
Asi jako zakazovat klavír, když jsou tady klávesy. Podobná blbost.
Možná to úplně nechápu, ale co mi bude bránit, když budu chtít platit méně, abych při výstupu pípnul ještě jednou a měl snížené jízdné (15 místo 25 Kč)?
Čas, který uplyne od prvního pípnutí. Pokud pojedete více jak x minut pípnutí se neuzná
A u spousty spojů taky spolucestující 🙂
To, že když přijde revizor nebudete mít platnou jízdenku.
Systém pro cesty v rámci Brna funguje tak, že při každém nástupu si pípnete kartou. Zaznamená to i každé pípnutí při výstupu. To, ale nemusíte dělat, pokud jedete déle než na levnější jízdenku. Podle rozdílu času mezi pípnutím při nástupu a výstupu pozná zda na ni máte nárok či ne. Pokud pojedete vícekrát během 24 hodin, systém dle nástupních pípnutí vypočte nejvýhodnější jízdné pro vás za tu dobu a to je vám pak naúčtováno.
Už jsem to pochopil, špatně jsem si to přečetl. Měl jsem za to, že to za těch 15 Kč je dětská jízdenka, proto mi to nebylo jasné.
více zde, včetně jak na více zón či zlevněné jízdné… https://pipniajed.cz/
Jestli jsem to pochopil, tak systém účtuje pouze jízdenky hodinové za 25 Kč a čtvrthodinové za 20 Kč, případně jednodenní za 90. Takže třeba cesta na 90 minut, která se dá jet na papírovou jízdenku za 27 Kč, se poněkud prodraží. Podobně při intenzivnějším 24hodinovém cestování mi to naúčtuje dvě celodenní (protože to účtuje po dnech), zatímco papírová stačí jedna. Na běžné situace je to výborné, ale tvrdit, že to naúčtuje optimální jízdné, je hodně odvážné.
Vzhledem k tomu, že devadesátiminutová je třízónová, je to prioritně jízdenka pro jízdy mimo Brno. To, že se dá použít i pro jízdu po Brně je bonus. Takovou jízdu nedokážete absolvovat tak, aniž byste si neodpípnul poslední nástup, již před koncem platnosti 60 minutové jízdenky až na opravdu vzácné případy cest a tedy vám bude naúčtováno jen hodinové jízdné i když pojedete o něco déle. Pro naprostou většinu jízd to platit bude. Pro použití dvouzónových jízdenek stoprocentně. Takže zas tak odvážné to není, když tak vynechávající extrémní případy, respektive kombinace, které jsou reálně používány minimálně.. Naúčtu je to optimální jízdné… Číst vice »
90 min jizdenka ke ve Štatlu ideální. Ctvrthodina na cestu do centra, hodina na vyrizovani, 15 minut cesta domu. Vse na jeden lupen…
Jen pro někoho, opět jen mizivý počet cestujících. Primárně k tomu není. Od toho máte rozum, abyste vybral nejlepší přístup pro vás. Pokud jezdíte denně, také pípání ani nákup třízónové jízdenky nebude nejlepší variantou. Tou bude nákup předplatní jízdenky.
Dodatek, to co popisujete jsou jízdy dvě, ne jedna.
Nepochopil, základní pointa je v tom, že vás systém nenutí hned pípat při nástupu, místo toho si v záložce další jídenky nakoupíte jízdenku na 3 zóny 27 Kč a až následním pípnutím potvrdíte nákup. Jen si dále nejsem jistý, či během těch 90 min můžete dále pípat při nástupech, aniž by se vám započetl nástup. Asi ano, protože se píše, že máte-li už platnou jízdenku, další si nekupujete a na displeji se pak pravděpodobně zobrazí to, co jste si zakoupil (3 zóny a její platnost).