Brno chystá studii proveditelnosti na své „metro“, chce dotaci od státu
Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Brno udělalo první větší krok k vybudování takzvaného severojižního kolejového diametru, který má pomoci v druhém největším městě v zemi
To co mi na tomto článku podobně jako i na spoustě ostatních vadí je používat pojem „metro“. zde je to o to více překvapující, když se jedná o specializovaný server o dopravě. SJKD by neměl být metrem, ale tzv. S-bahnem, bohužel novináři potřebují vymyslet bombastické názvy, které šokují. zde to navíc evokuje dojem, že Brno chce dohnat Prahu a chce taky metro 🙁 Pro ty, kteří to neví. Má se jednat o železniční trať pro regionální vlaky, která protne město Brno ze severu na jih přes nejvýznamnější přestupní body a dopravní cíle v Brně (v centrální části vedená tunelem). Není… Číst vice »
Myšlenka na Severo-jižní kolejový diametr vznikla v 90.letech jako společný projekt města Brna a Kraje. S hlavním cílem financovat projekt i z „krajských“ peněz. Postupně se trasování SJKDiametru měnilo. Od původního napojení ze severu z Králova Pole (úvraťově), přes Řečkovice (tady zase není žádný přestupní uzel). Měnilo se i ukončení na jihu, z původních Chrlic (málo lidí), až po Slavkov (tady ale už je žel. trať do Brna). Jak ukázala předchozí Studie, docházelo by na hranici města ke skokovému nárůstu počtu cestujících. Jen co by trať dojela na hranici města, poptávka by opět prudce spadla. Aby podzemka měla smysl pro… Číst vice »
Tato myšlenka je mnohem starší.
V 90. letech sice staré kraje existovaly, ale po zrušení KNV v roce 1990 jen jako územní členění.
Hlavně to chce dotlačit stát, aby se šlo do Ac místo Ab – nebourat masnou burzu, nekomplikovat zbytečně severní zhlaví a připravit to na budoucí protažení na sever.
A jak by to provozně fungovalo, pokud by kolejové nebyla propojena trať od Chrlic že zbytkem nádraží a při problémů by se muselo zajet zpátky až do Holubic!? Toto bohužel taky není cesta, celé to bude zmrsene.
Teoreticky by se dala ponechat stávající trať od Svitavy k zastávce Černovice, ale její přínosy (co kdyby náhodou) podle mě nepředčí urbanistická pozitiva jejího odstranění (otevření Černovic k řece). Náhradní souprava může být v tunelu, Chrlicích nebo Sokolnicích a na návoz souprav a pro nákladku jsou Holubice v pohodě. Ostatně byl by to mezistav, v budoucnu by bylo ještě propojení v Řečkovicích.
Varianty Ab a Ac jsou z dopravního hlediska prakticky totožné. Stát, resp. centrální plánovací komise, vybrala variantu Ab protože je o nějakou mld lacinější. Jinými slovy, stojí-li Masná burza za 1,5 mld můžeme … Státu je to jedno, když to Brno zaplatí. Ještě k napojení na SJKDiametru na Chrlickou trať. Ta je jednokolejná a nepočítá se ani s jejím zdojkolejněním, protože málo lidí. Proto byl i návrh na protažení SJKD až do Slavkova. Ale odsud už dvojkolejná trať do Brna vede a mít dvě tratě ze Slavkova do Brna … A napojovat „brněnské metro“ na jednokolejku je z dopravního hlediska,… Číst vice »
Pokud vím tak je pořád v plánu trať do Chrlic zdvoukolejnit, protože jinak není možné zde dosáhnout plánovaného 15 minutoveho taktu. A že by tam jezdilo málo lidí? Ze Sokolnic do vlaku nastupuji lidé z navaznych autobusu a v Chrlicich lidi využívají vlak ve větší míře od zavedení Idsjmk. Celkove tedy bývají slušně zaplněný. V porovnání s koridorovou trati od Břeclavi se to samozřejmě nedá, ale jinak je to slušně vyřízená trat(alespoň od SOKOLNIC).
Nabízí se analogie s VC Brno: chceme pořádat (t.j. rejžovat budeme, co se dá), ale garance zaplať někdo jinej…
Jakok že by si Brno mělo platit železnici za svoje a pak to „za flašku“ předat SŽDC?
Nebo potřebnou infrastrukturu „za flašku“ od SŽDC odkoupit a vlastní dobudovat? Ona infrastruktura pražského metra patří SŽDC?
Bingho………zásah do černého. Jenže zapomněli, že už z Bruselu dostanou max.50% a zbytek bude někdo muset zamáznout …….hádali se až mají nic!
Dobře, až se změní současné nespravedlivé rozpočtové určení daní, tak se můžeme bavit o tom, že si to Brno může spravedlivě zaplatit samo 🙂
Současné (ne zcela spravedlivé) rozpočtové určení daní velmi nahrává největším městům a zrovna Brno nemá právo kňučet. V roce 2018 byl rozpočet (příjmy) Brna cca 13 miliard (cca 380000 obyvatel) a například rozpočet Liberce >2 miliardy (cca 105000 obyvatel). Poměr k počtu obyvatel je jasně nespravedlivý, ale ne v neprospěch Brna.
Ale tady porovnáváme Praha – Brno, nikoliv Brno – Liberec. Tím neříkám, že toto je v pořádku, pouze kontruji „Praha na to má, tak šetřete si na to taky sami“.
To můžete rovnou porovnávat Brno třeba s Tokiem.
No nevím jestli je Brnu třeba další podobná fraška. SJKD pro železnici je stavba tak nákladná a snaha z ní udělat metro tak pošetilá, že se to jen tak nevidí, navíc v železniční podobě mi to trochu zavání snahou maskovat či řešit nedostatečnost nového nádraží. Nevím jak je budou mít přesně zapojený, ale jestli bude sjízdný i pro nákladní dopravu, tak tam může v nepřímější trase do Krpole vycházet sklon <10 promile. Do Řečkovic ještě pohodlněji i pro rampu. Osobně si ale myslím že by bylo lepší udělat částečně podzemní tramvajový diametr pro jedničku a provozovat tam soupravy o až… Číst vice »
Tramvaj na Kobližné… Tam je na to fakt hodně místa.
Mohl bych se, s dovolením, zeptat mínusářů, co jim přesně na mém návrhu patrně mnohem levnějšího řešení vadí? Tedy asi krom tratě přes Kobližnou. Systém „šalinmetra“ by byl na rozvoj jednodušší a umožnil by napojit více lokalit, než to zvládne železniční diametr.
1) Zahrabal byste šaliny pod zem, tzn. zhoršil jejich dostupnost, nebo by zůstaly i souběžné povrchové tratě k obsluze ulic? 2) Byla by častěji zastavující šalina ještě dostatečně rychlá pro spojení na delší vzdálenosti po městě? 3) Zůstal anebo by se zvýšil počet přestupů.
Mimochodem, v Praze dopadla podobná snaha tak, že jde nakonec o samostatný systém (leckde prakticky souběžný se železnicí), léta marné snahy obnovit povrch obsluhující tramvaje a dostat z ulic přebytek aut. Podobně dopadla i jiná evropská města.
Zahrabal bych šalinu tam kde to je výhodné/nutné, v případě prvního úseku je to z důvodu stísněných poměrů, výhodného terénu, kdy se nemusí dělat sjezdová rampa, ale dá se zajet přímo do tunelu a kříží to I. okruh (Koliště) a Kotlářskou, lidická je celkem zatížená a ještě jsou tam hasiči kde to kříží koleje, to není moc dobré, takže buď podzemí od Janáčkova divadla a pak dvě či tři podzemní stanice – Buď zhruba jak jsou, nebo nová s názvem Lužánky zhruba na úrovni Burešovy ulice. Zcela jistě by vznikla ale stanice Moravské náměstí. Další úsek by byl z důvodu… Číst vice »
Upozorňuji že využívání rychlosti blízké maximální konstrukční šaliny je převážně nereálné, a to jednak frekvencí zastávek (jak nám ta šalina staví „na každém rohu“ tak to na tu maximálku nemá moc šancí rozjet), druhak stavem svršku – musel by být téměř perfektní rovný hladký, jinak při maximálce budou minimálně drnčet okna v přilehlých ulicích, když nic horšího… 🙁
Projektanti mají žně. Jsem jednou dělal studií na objednávkové MHD menšího města. Sice jen za půl milionu, ale ten počet různých požadavků a dalších tlaků bylo tolik, že nakonec z toho byl takový paskvil..občas si to vytáhnu ze šuplíku a pročtu si to…no ale úkol splněn, politici spokojení a to je oč tady běží. Přijela televize, novináři o studii (problematice) věděli jak jinak než kulový. Pohoda. Všichni spokojení. A já naštvaný….
Chorobné představy politiků včetně místních nemohou být náhradou profesionálně zpracovaných strategií včetně dopravních. Popisujete vlom politiky tam kam z podstaty věc nepatří. Ona nepatří na žádný resort…
Už jsem tak dlouho nezasmál, jako při čtení Vašeho příspěvku. Politika je to, co určuje všechny strategie a studie proveditelnosti. Tak to prostě je.
Proč by o tom měli novináři něco vědět? To snad vy jste dostali půl mega za „vědění“, ne oni.
Ten kolejový diametr je důležitý i bez přesunu nádraží. Brno ho prostě potřebuje. Tady není co řešit.
Tak ať si ho zaplatí. Praha si metro platí komplet že svého.
A je to správně, že Praha platí metro jen ze svého?
Ale nechci zde rozjet flame o rozpočtovém určení daní, kdy Praha s centrálami všemožných firem s celostátní působností získává do rozpočtu jako jediné město část daně z příjmu těchto firem..
Jakožto pražákovi mně vůbec nevadí, když se na brněnském diametru bude podílet stát.
Asi jako si Praha platila ze svého Nové Spojení.
Výborný názor, hodný skutečného inteligenta (nejspíše původem z Brna): Praha totiž „Nové spojení“ rozhodně nepotřebuje pro sebe, protože do Libně či jinam si návoz a odvoz svých lidí v pohodě zajistí svojí MHD (kterou si samozřejmě platí sama), ale takové „inteligenty“, kterým financování „Nového spojení“ ze společných peněz vadí, klidně tedy vyložíme v té Libni, a když se budou chtít dostat do města, ať Praze zaplatí za použití jiné dopravy než „Nového spojení“!
Ach to spravedlivé rozhořčení… to si myslíte že jako brňáci nějak zvlášť toužíme jezdit vlakem z jednoho okraje města na druhý? Anebo bude převážné využítí dojíždějícími mimoměstskými, aby mohli vystoupit co nejblíže cíli své cesty??
Tady jde opravdu o srovnatelný projekt, koneckonců to metro je fakt nesmyslné označení, JE to železniční projekt.
Jak to bylo? SJKD je pro nádraží u řeky naprostá nezbytnost. Při existenci SJKD je zbytečné stavět nové nádraží s 10 kolejemi, součastné nádraží by bylo zcela dostačující.
Však ony nejsou prachy ani na jedno, natož na oboje, tím se problém elegantně řeší 😀
Tak ony nejsou ani prachy na Pragotrony na peronech v KrPoli (platí SŽDC), natož na zesílení mostu na Merhautově a protažení šaliny do Lesné (to by asi mělo platit město).
SJKDiametr není pro dopravní obsluhu nového brněnského nádraží varianty Řeka třeba. Dopravní kapacitní výpočty ze Studie proveditelnosti 2017 s ním ani nepočítají, protože jeho výstavba bude tak jako tak probíhat až po modernizaci brněnského železničního uzlu. Bavíme se o letech 2035 a později. Při výstavbě nového nádraží se počítá se založením podzemní stanice.
Kocourkov na druhou. Při vybudování SJKD a podzemní stanicí neexistuje žádný rozumný dúvod nádraží odsouvat.
Já jsem názoru, že odsunuté nádraží společně se SJKD by byl úžasný celek (a nejen názoru, mám i poměrně dostatečný objem informací, které většina z vás nemá). Ovšem prachy vládnou světu, takže TO se nikdy nestane.
Pan RnDr. Chvátal řekl, že bez SJKD nové nádraží prostě nebude. A je to logické, bez SJKD by bylo nádraží jen megalomanským projektem v poli bez jakéhokoliv napojení na infrastrukturu.
Takže výsledek kdy? Za čtyři roky? A potom zase aktualizace, šuplík. A znovu dokola?
Vítejte v Česku. Aktuálně už realizujeme projekty z období 2000-2005!
Zase tak optimistický bych nebyl. Stačí si vzpomenout na projekty jako rychlodráha na letiště nebo tunel do Berouna, o těch byly úvahy už ve 20.století a zatím se ani nekoplo.
Studie nejsou projekty, to za prvé, za druhé, tam, kde se dbá na dostatek miliard v soukromých rukách, tam chybí miliardy na veřejné projekty a pak se kdedko plazí před Bruselem…