Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje Železnice

Brno chystá studii proveditelnosti na své „metro“, chce dotaci od státu

Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Brno udělalo první větší krok k vybudování takzvaného severojižního kolejového diametru, který má pomoci v druhém největším městě v zemi navýšit kapacitu železniční dopravy.

Radní se dnes dohodli na podání žádosti o dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury na vypracování studie proveditelnosti na železnici, která by vedla většinu trasy pod zemí. Brno to oznámilo v tiskové zprávě.

Už dříve zastupitelé při klíčovém hlasování o budoucí podobě Železničního uzlu Brno rozhodli o tom, že město má pokračovat v přípravě diametru. Brno původně doufalo v to, že jeho vybudování zaplatí stát, ten ale takovou garanci odmítá poskytnout.

Město předpokládá náklady na studii ve výši 16,5 milionu korun. „Nové řešení železničního uzlu Brno umožní významným způsobem navýšit počet spojů zejména v dálkové, ale také v regionální dopravě. Studie proveditelnosti má proto prověřit dopravní varianty z různých hledisek: zda jsou ekonomicky proveditelné, technicky realizovatelné, jak odpovídají územnímu plánu, jaký vliv by měly na životní prostředí a zejména zda a nakolik by zlepšily dopravní obsluhu města i regionu,“ popsal radní pro územní plánování Filip Chvátal.

O podzemní dráze, někdy přezdívané jako brněnské metro,  se v Brně mluví několik desítek let, zůstává stále ale jen u debat. Trasa má spojit budoucí hlavní nádraží v místě dnešního dolního nádraží s tratí na Tišnov v Králově Poli či Řečkovicích a má výrazně odlehčit přetíženým tramvajovým linkám v severojižním směru.

45
Diskuze

avatar
9 Komentáře
36 Reakce na komentáře
26 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
28 Autoři komentářů
SYNliposhMarPetr31železničář v důchodu Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Mar
Host
Mar

To co mi na tomto článku podobně jako i na spoustě ostatních vadí je používat pojem „metro“. zde je to o to více překvapující, když se jedná o specializovaný server o dopravě. SJKD by neměl být metrem, ale tzv. S-bahnem, bohužel novináři potřebují vymyslet bombastické názvy, které šokují. zde to navíc evokuje dojem, že Brno chce dohnat Prahu a chce taky metro 🙁 Pro ty, kteří to neví. Má se jednat o železniční trať pro regionální vlaky, která protne město Brno ze severu na jih přes nejvýznamnější přestupní body a dopravní cíle v Brně (v centrální části vedená tunelem). Není… Číst vice »

Pavel
Host
Pavel

Myšlenka na Severo-jižní kolejový diametr vznikla v 90.letech jako společný projekt města Brna a Kraje. S hlavním cílem financovat projekt i z „krajských“ peněz. Postupně se trasování SJKDiametru měnilo. Od původního napojení ze severu z Králova Pole (úvraťově), přes Řečkovice (tady zase není žádný přestupní uzel). Měnilo se i ukončení na jihu, z původních Chrlic (málo lidí), až po Slavkov (tady ale už je žel. trať do Brna). Jak ukázala předchozí Studie, docházelo by na hranici města ke skokovému nárůstu počtu cestujících. Jen co by trať dojela na hranici města, poptávka by opět prudce spadla. Aby podzemka měla smysl pro… Číst vice »

MildaIV
Host
MildaIV

Tato myšlenka je mnohem starší.

a8n
Host
a8n

V 90. letech sice staré kraje existovaly, ale po zrušení KNV v roce 1990 jen jako územní členění.

Vojta
Host
Vojta

Hlavně to chce dotlačit stát, aby se šlo do Ac místo Ab – nebourat masnou burzu, nekomplikovat zbytečně severní zhlaví a připravit to na budoucí protažení na sever.

Petr31
Host
Petr31

A jak by to provozně fungovalo, pokud by kolejové nebyla propojena trať od Chrlic že zbytkem nádraží a při problémů by se muselo zajet zpátky až do Holubic!? Toto bohužel taky není cesta, celé to bude zmrsene.

Vojta
Host
Vojta

Teoreticky by se dala ponechat stávající trať od Svitavy k zastávce Černovice, ale její přínosy (co kdyby náhodou) podle mě nepředčí urbanistická pozitiva jejího odstranění (otevření Černovic k řece). Náhradní souprava může být v tunelu, Chrlicích nebo Sokolnicích a na návoz souprav a pro nákladku jsou Holubice v pohodě. Ostatně byl by to mezistav, v budoucnu by bylo ještě propojení v Řečkovicích.

Pavel
Host
Pavel

Varianty Ab a Ac jsou z dopravního hlediska prakticky totožné. Stát, resp. centrální plánovací komise, vybrala variantu Ab protože je o nějakou mld lacinější. Jinými slovy, stojí-li Masná burza za 1,5 mld můžeme … Státu je to jedno, když to Brno zaplatí. Ještě k napojení na SJKDiametru na Chrlickou trať. Ta je jednokolejná a nepočítá se ani s jejím zdojkolejněním, protože málo lidí. Proto byl i návrh na protažení SJKD až do Slavkova. Ale odsud už dvojkolejná trať do Brna vede a mít dvě tratě ze Slavkova do Brna … A napojovat „brněnské metro“ na jednokolejku je z dopravního hlediska,… Číst vice »

Petr31
Host
Petr31

Pokud vím tak je pořád v plánu trať do Chrlic zdvoukolejnit, protože jinak není možné zde dosáhnout plánovaného 15 minutoveho taktu. A že by tam jezdilo málo lidí? Ze Sokolnic do vlaku nastupuji lidé z navaznych autobusu a v Chrlicich lidi využívají vlak ve větší míře od zavedení Idsjmk. Celkove tedy bývají slušně zaplněný. V porovnání s koridorovou trati od Břeclavi se to samozřejmě nedá, ale jinak je to slušně vyřízená trat(alespoň od SOKOLNIC).

Premek
Host
Premek

Nabízí se analogie s VC Brno: chceme pořádat (t.j. rejžovat budeme, co se dá), ale garance zaplať někdo jinej…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jakok že by si Brno mělo platit železnici za svoje a pak to „za flašku“ předat SŽDC?

Přemek
Host
Přemek

Nebo potřebnou infrastrukturu „za flašku“ od SŽDC odkoupit a vlastní dobudovat? Ona infrastruktura pražského metra patří SŽDC?

Medvěd
Host
Medvěd

Bingho………zásah do černého. Jenže zapomněli, že už z Bruselu dostanou max.50% a zbytek bude někdo muset zamáznout …….hádali se až mají nic!

BoH
Host
BoH

Dobře, až se změní současné nespravedlivé rozpočtové určení daní, tak se můžeme bavit o tom, že si to Brno může spravedlivě zaplatit samo 🙂

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Současné (ne zcela spravedlivé) rozpočtové určení daní velmi nahrává největším městům a zrovna Brno nemá právo kňučet. V roce 2018 byl rozpočet (příjmy) Brna cca 13 miliard (cca 380000 obyvatel) a například rozpočet Liberce >2 miliardy (cca 105000 obyvatel). Poměr k počtu obyvatel je jasně nespravedlivý, ale ne v neprospěch Brna.

BoH
Host
BoH

Ale tady porovnáváme Praha – Brno, nikoliv Brno – Liberec. Tím neříkám, že toto je v pořádku, pouze kontruji „Praha na to má, tak šetřete si na to taky sami“.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

To můžete rovnou porovnávat Brno třeba s Tokiem.

K.S.
Host
K.S.

No nevím jestli je Brnu třeba další podobná fraška. SJKD pro železnici je stavba tak nákladná a snaha z ní udělat metro tak pošetilá, že se to jen tak nevidí, navíc v železniční podobě mi to trochu zavání snahou maskovat či řešit nedostatečnost nového nádraží. Nevím jak je budou mít přesně zapojený, ale jestli bude sjízdný i pro nákladní dopravu, tak tam může v nepřímější trase do Krpole vycházet sklon <10 promile. Do Řečkovic ještě pohodlněji i pro rampu. Osobně si ale myslím že by bylo lepší udělat částečně podzemní tramvajový diametr pro jedničku a provozovat tam soupravy o až… Číst vice »

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tramvaj na Kobližné… Tam je na to fakt hodně místa.

K.S.
Host
K.S.

Mohl bych se, s dovolením, zeptat mínusářů, co jim přesně na mém návrhu patrně mnohem levnějšího řešení vadí? Tedy asi krom tratě přes Kobližnou. Systém „šalinmetra“ by byl na rozvoj jednodušší a umožnil by napojit více lokalit, než to zvládne železniční diametr.

Frantisek
Host
Frantisek

1) Zahrabal byste šaliny pod zem, tzn. zhoršil jejich dostupnost, nebo by zůstaly i souběžné povrchové tratě k obsluze ulic? 2) Byla by častěji zastavující šalina ještě dostatečně rychlá pro spojení na delší vzdálenosti po městě? 3) Zůstal anebo by se zvýšil počet přestupů.
Mimochodem, v Praze dopadla podobná snaha tak, že jde nakonec o samostatný systém (leckde prakticky souběžný se železnicí), léta marné snahy obnovit povrch obsluhující tramvaje a dostat z ulic přebytek aut. Podobně dopadla i jiná evropská města.

K.S.
Host
K.S.

Zahrabal bych šalinu tam kde to je výhodné/nutné, v případě prvního úseku je to z důvodu stísněných poměrů, výhodného terénu, kdy se nemusí dělat sjezdová rampa, ale dá se zajet přímo do tunelu a kříží to I. okruh (Koliště) a Kotlářskou, lidická je celkem zatížená a ještě jsou tam hasiči kde to kříží koleje, to není moc dobré, takže buď podzemí od Janáčkova divadla a pak dvě či tři podzemní stanice – Buď zhruba jak jsou, nebo nová s názvem Lužánky zhruba na úrovni Burešovy ulice. Zcela jistě by vznikla ale stanice Moravské náměstí. Další úsek by byl z důvodu… Číst vice »

SYN
Host
SYN

Upozorňuji že využívání rychlosti blízké maximální konstrukční šaliny je převážně nereálné, a to jednak frekvencí zastávek (jak nám ta šalina staví „na každém rohu“ tak to na tu maximálku nemá moc šancí rozjet), druhak stavem svršku – musel by být téměř perfektní rovný hladký, jinak při maximálce budou minimálně drnčet okna v přilehlých ulicích, když nic horšího… 🙁

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Projektanti mají žně. Jsem jednou dělal studií na objednávkové MHD menšího města. Sice jen za půl milionu, ale ten počet různých požadavků a dalších tlaků bylo tolik, že nakonec z toho byl takový paskvil..občas si to vytáhnu ze šuplíku a pročtu si to…no ale úkol splněn, politici spokojení a to je oč tady běží. Přijela televize, novináři o studii (problematice) věděli jak jinak než kulový. Pohoda. Všichni spokojení. A já naštvaný….

Přemek
Host
Přemek

Chorobné představy politiků včetně místních nemohou být náhradou profesionálně zpracovaných strategií včetně dopravních. Popisujete vlom politiky tam kam z podstaty věc nepatří. Ona nepatří na žádný resort…

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Už jsem tak dlouho nezasmál, jako při čtení Vašeho příspěvku. Politika je to, co určuje všechny strategie a studie proveditelnosti. Tak to prostě je.

czhunter
Host
czhunter

Proč by o tom měli novináři něco vědět? To snad vy jste dostali půl mega za „vědění“, ne oni.

A.R.
Host
A.R.

Ten kolejový diametr je důležitý i bez přesunu nádraží. Brno ho prostě potřebuje. Tady není co řešit.

Dr.Vaclav Kulihrach
Host
Dr.Vaclav Kulihrach

Tak ať si ho zaplatí. Praha si metro platí komplet že svého.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

A je to správně, že Praha platí metro jen ze svého?

Ale nechci zde rozjet flame o rozpočtovém určení daní, kdy Praha s centrálami všemožných firem s celostátní působností získává do rozpočtu jako jediné město část daně z příjmu těchto firem..

Xaver
Host
Xaver

Jakožto pražákovi mně vůbec nevadí, když se na brněnském diametru bude podílet stát.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Asi jako si Praha platila ze svého Nové Spojení.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Výborný názor, hodný skutečného inteligenta (nejspíše původem z Brna): Praha totiž „Nové spojení“ rozhodně nepotřebuje pro sebe, protože do Libně či jinam si návoz a odvoz svých lidí v pohodě zajistí svojí MHD (kterou si samozřejmě platí sama), ale takové „inteligenty“, kterým financování „Nového spojení“ ze společných peněz vadí, klidně tedy vyložíme v té Libni, a když se budou chtít dostat do města, ať Praze zaplatí za použití jiné dopravy než „Nového spojení“!

SYN
Host
SYN

Ach to spravedlivé rozhořčení… to si myslíte že jako brňáci nějak zvlášť toužíme jezdit vlakem z jednoho okraje města na druhý? Anebo bude převážné využítí dojíždějícími mimoměstskými, aby mohli vystoupit co nejblíže cíli své cesty??
Tady jde opravdu o srovnatelný projekt, koneckonců to metro je fakt nesmyslné označení, JE to železniční projekt.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jak to bylo? SJKD je pro nádraží u řeky naprostá nezbytnost. Při existenci SJKD je zbytečné stavět nové nádraží s 10 kolejemi, součastné nádraží by bylo zcela dostačující.

Zlámalík
Host
Zlámalík

Však ony nejsou prachy ani na jedno, natož na oboje, tím se problém elegantně řeší 😀

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tak ony nejsou ani prachy na Pragotrony na peronech v KrPoli (platí SŽDC), natož na zesílení mostu na Merhautově a protažení šaliny do Lesné (to by asi mělo platit město).

Pavel
Host
Pavel

SJKDiametr není pro dopravní obsluhu nového brněnského nádraží varianty Řeka třeba. Dopravní kapacitní výpočty ze Studie proveditelnosti 2017 s ním ani nepočítají, protože jeho výstavba bude tak jako tak probíhat až po modernizaci brněnského železničního uzlu. Bavíme se o letech 2035 a později. Při výstavbě nového nádraží se počítá se založením podzemní stanice.

MildaIV
Host
MildaIV

Kocourkov na druhou. Při vybudování SJKD a podzemní stanicí neexistuje žádný rozumný dúvod nádraží odsouvat.

liposh
Host
liposh

Já jsem názoru, že odsunuté nádraží společně se SJKD by byl úžasný celek (a nejen názoru, mám i poměrně dostatečný objem informací, které většina z vás nemá). Ovšem prachy vládnou světu, takže TO se nikdy nestane.

liposh
Host
liposh

Pan RnDr. Chvátal řekl, že bez SJKD nové nádraží prostě nebude. A je to logické, bez SJKD by bylo nádraží jen megalomanským projektem v poli bez jakéhokoliv napojení na infrastrukturu.

bkp
Host
bkp

Takže výsledek kdy? Za čtyři roky? A potom zase aktualizace, šuplík. A znovu dokola?

Márty
Host
Márty

Vítejte v Česku. Aktuálně už realizujeme projekty z období 2000-2005!

XXXD
Host
XXXD

Zase tak optimistický bych nebyl. Stačí si vzpomenout na projekty jako rychlodráha na letiště nebo tunel do Berouna, o těch byly úvahy už ve 20.století a zatím se ani nekoplo.

Přemek
Host
Přemek

Studie nejsou projekty, to za prvé, za druhé, tam, kde se dbá na dostatek miliard v soukromých rukách, tam chybí miliardy na veřejné projekty a pak se kdedko plazí před Bruselem…

Partneři



CSCARGO
RSD