Brno chce vodíkové autobusy, plánuje testovací provoz. Vodík bude vyrábět například ze štěpky
Vodíkový autobus Solaris Urbino 12, ilustrační foto. Pramen: Solaris
Ještě letos má vzniknout plnicí stanice na vodík.
Ještě letos má vzniknout plnicí stanice na vodík.
DPMB si pořídí svůj podnikový HZS?
Tak blahopřeji všem zúčastněným za super kšeft pod hlavičkou pseudoekologie. Unipetrolu za rozkradení EU dotací na plničku vodíku + min 10 let jistota jeho předraženýho monopolního prodeje. Dopravnímu podniku Brno za rozkradení dotací a rozpočtu občanů na předražené krámy, co půjdou po 10 letech jako slepá ulička do šrotu. No a na městě Brně si úředníci určitě také zaslouží odměnu za to, že jim ekologie vlastní kapsy tak moc leží na srdci. Jinak pálit bordel v kotli s emisema, abych z něj s obrovskýma nákladama a ztrátou vyrobil vodík, který za přemrštěnou cenu prodám státu na předraženej bus, je typická… Číst vice »
Takhle se tu vyzvracet …
no, nemusím souhlasit se vším ani s formou, ale pravdou bohužel je, že:
– biopaliva u nás zdiskreditoval Babis s repkou
– solary nezvladnuty boom 2010 a následně vyrvavani alkoholika na Hradě a agenta v podhradí o zlodejich
– výroba vodíku spalováním či elektrolyzou nevypadá jako úplně bezva zelená technologie
a to o zvýšeném sklonu tu vše ukrást či zneužít…to je bohužel taky pravda. pak tu máme tak složité zákony, až se tu pomalu nedá žít…a stejne to nepomuze
Takže skoro jako na dřevoplyn. Doufejme, že energetická účinnost bude o dost vyšší než u toho dřevoplynu. A že se ta štěpka nebude dovážet ze Sibiře přes půl světa, to na efektivitě moc nepřidá.
Dřevoplyn se spálil tak, jak vznikl. Pokud má být plyn použit pro palivový článek, musí se nejdřív plynná směs rozdělit – získat čistý vodík. Takže další aparáty, se svými dalšími energetickými a investičními náklady.
A nebyl by ten dřevoplyn technologicky jednodušší …
Ještě že né dřevoplech
A nebude to spíš tak, že ze štěpky vyrobíme proud a tím rozložíme vodu. na vodík a kyslík? A to je to pravé bio.
Jakože čím víc energetických transformací, tím vyšší celková účinnost? 🙂
Čím více technologií při zpracování tím více bioprodukt? To snad ne…
pokud takto, tak ty kriply co tohle plánují patří do toho kotle přihodit ke stepce
„bude spalovat dřevní štěpku aby vyrobily vodík“ …
To mi opravdu nedává logiku – sorry jako..
Nebude se jednat o „dokonalé spálení“ na CO2 a vodu, ale o „částečné spálení“ – parciální oxidaci, pyrolýzu, zplynování či jak tomu chceme říkat, kde oxidace proběhne jen na směs vodíku a CO. Tato směs se částečně použije jako palivo pro parciální oxidaci vsázky (štěpka, obecně jakákoliv organická hmota), částečně právě jako zdroj vodíku. Ten se musí ze směsi separovat a velmi dobře vyčistit. Palivové články jsou na nečistoty, třeba právě CO, citlivé. Plán je to dosti ambiciozní. Štěpka a jiná biomasa je dnes velmi žádaná – palivo, papírny – jaká bude její dostupnost a cena v letech po kůrovci,… Číst vice »
Já jsem to pochopil tak, že tam bude ještě elektřina jako mezičlánek.
Snad to má mít psychologický efekt, že je to „ten náš“ vodík, který jsme si sami vycraftili.
Místní pidivýroba by z logiky věci neměla mít šanci cenově konkurovat velkým elektrolyzérům. Jenže ty zatím vodík nedodávají, takže to může být jen přechodné a toho času nejdostupnější řešení.
(Tímto nikterak neobhajuji nasazení této technologie v těchto konkrétních podmínkách)
Ježiš, takováhle opičárna mě nenapadla, ale bohužel máš asi pravdu. Já jsem to pochopil tak, jak jsem napsal výše – a tam by skutečně bylo co zkoumat a vyvíjet..
Elektrolyzou se vyrabi asi jen 5 % svetove produkce. Vetsina se vyrabi rozkladem metanu (zemni plyn). Velci „elektrolyzeri“ nejsou.
K tomu, aby se vyplatilo vyrábět vodík elektrolýzou, musí nastat stav, že bude-li zároveň svítit sluníčko a foukat vítr, bude tolik elektřiny, že jí nebude možné spotřebovat výhodněji.
Takové dny v Evropě jsou, ale nejsou „elektrolyzační řetězce“ poblíž zdroje, kde by se to využilo jako akumulátor (a nezatěžovala zbytečně dálková distribuční síť)…
A ideálně 4 kusy, ať se udržuje tradice prošlapávání slepých uliček.
Tato tradice už snad byla zlomena a bylo s ní naloženo jako se suchou větví: Do kotle, hoř ohníčku hoř.
…. „zlé oči umoř“…..
Myslím, že Brno by mělo naplno využít potenciál parciálních trolejbusů a pomocí stávající trolejové sítě (případně jejího rozvoje) elektrifikovat co nejvíce městských autobusových linek. Zavádět další systém s dalším typem vozidel mi přijde neekonomické a nerozumné…
To je přece v Brně dobrou tradicí, že mají rádi pestrý vozový park složený z mnoha typů vozidel. 🙂
Neni vylouceno, ze vodik muze jednou nahradit trolejbusy. Postavit a udrzovat troleje neni levne a ve finale ani moc esteticke. Trasu limituji draty, parcialni vozidla jsou resenim jen zcasti.
A jaká je životnost měnírny a trakčního vedení vs životnost autobusu s palivovým článkem ? U samotných palivových článku se většinou uvádí životnost tak 40 000 hodin, neboli zhruba 5 let. Takovej Trihybus dal 5let a to byl většinou jako záloha.
Tak spíš porovnávejte cenu obou infrastruktur a cenu obou vozidel. Infrastruktura na vodík bude nejspíš řádově levnější na instalaci i údržbu než trakční vedení a měnírny. Životnost šasi vozidel bude +/- stejná, palivový článek bude mít životnost kratší než šasi, patrně bude vyměnitelný.
Nejspíš… patrně….
Vodíkový autobus stojí zhruba dvounásobek ceny trolejbusu. Kolik jsou náklady na vodíkovou infrastrukturu by věděli v zemích, kde jsou dál, než my. Provozní náklady H-busu jsou opět násobkem nákladů a/t-busu.
https://www.kr-ustecky.cz/assets/File.ashx?id_org=450018&id_dokumenty=1748691
Celková cena paliva
za dobu životnosti
autobusu
(900 000 km)
Diesel 8 269 619 CZK
CNG 4 447 526 CZK
Baterie 6 578 632 CZK
Vodík 20 847 780 CZK
cože????? infra na vodík levnější než dráty? no, jedná nádrž jistě levnější než dráty v celém statlu…ale jinak…
vodík je mrcha plyn. odevšad uteče a boucha…
Tam, kde je hustý provoz, bude vždycky výhodnější natáhnout dráty, než jezdit na vodík. Vodík může mít perspektivu tam, kde nepovedou dráty ani nebude možné dojet na baterie.
Výroba, skvapalnenie, skladovanie a transport vodíka je značne stratová. K tomu je nutné prirátať straty pri výrobe elektrickej energie v palivovom článku, ktorý má tiež obmedzenú životnosť. Navyše sa drvivá väčšina vodíka vyrába z metánu, t.j. neobnoviteľného zdroja. Vodík vyrobený elektrolýzou, je oveľa drahší. Celková účinnosť od elektrickej energie potrebnej na výrobu vodíku + vyššie uvedené skvapalnenie, skladovanie, transport + účinnosť a životnosť palivového článku na výrobu elektrickej energie je približne 20%. Inými slovami: 80% spotrebovanej energie je stratovej. Pri použití trakčných akumulátorov je účinnosť od výroby elektrickej energie, jej distribúcie, meniča pre nabíjanie, akumulátora, trakčného meniča a elektromotora na… Číst vice »
Vodík vyrobený elektrolýzou je dražší pro případ spotřeby elektřiny z neobnovitelných zdrojů. Ale co takhle vyrábět vodík ze solárů v době špiček?
Vodík tlačí němci aby využili nadbytek energie v noci z větrníků-když fouká….stejné solily-když svítí. A co když nesvítí a nefouká?
soláry…
To je ta základní myšlenka, bohužel ještě nerealizovaná. Pak budeme vědět víc.
Jenom, ze jdu zrovna kolem…. a co treba synteticky benzin namisto vodiku? Aspon to tolik neunika, neboucha, nepotrebujete na dlouhodobejsi skladovani to drzet pri teplotach kolem -250 stupnu v kapalnem skupenstvi, … Samozrejme, politicke zadani pro vsechny granty a dotace zni: elektro, vodik, nase budoucnost, na negativa nehledte. Nastesti existuje i vyzkum prave v oblasti syntetickych paliv za vyuziti (prebytku) energie z obnovitelnych zdroju a atmosferickeho CO2. Par let zpatky do tohoto vyzkumu nasypal dost penez Gates, letos proletela zprava o podobnem pocinu od Porsche, treba tohle muze byt racionalnejsi pristup (bez nutnosti radikalnich rezu a odstrihnuti se od vseho,… Číst vice »
No jeden můj kamarád už kdysi navrhoval celou MHD v Brně změnit na bateriovou. Náklady pokryje prodej mědi z vedení, úspory v údržbě trolejového vedení. Dobíjení na konečných ev výměna baterií….
A kolikpak by vyšly měnírny na konečných nebo kabely z nebližších měníren ?
Parciálních trolejbusů má Brno velmi málo. Nákupy váznou, ještě nejsou ani nahrazeny veterány a soutěžení vozů se nedaří. Možná bude vodík snáze průchozí. Na VŘ zatím tolik zájemců není.
Soutěžení trolejbusů se nedaří snad jen v tom Brně. Nikde jinde už tak zastaralý vozový park u nás není… :-/ V čem je asi ta příčina?
Hlavní příčina problémů je v tom, že se dlouhý roky kašlalo na průběžnou obnovu vozového parku trolejbusů. Teď se prostě nahromadilo příliš velký množství trolejbusů, které je nutno pro jejich špatný stav, zastaralost, nedostatek náhradních dílů, či obtížnost provedení generální opravy a modernizace vyřadit. Kdyby fungoval průběžný nákup nových trolejbusů, tak velké problémy by teď nebyly.
ÚOHS to nezdržuje kvůli kravinám?
Nákupy váznou… a když se síly rozdělí na další technologie, tak vzroste riziko, že se ani nedokončí.
A ti co volali po dalších a dalších začátcích budou nadávat, že se nic nedotáhlo do konce, furt se jenom začíná něco nového, přesně jak oni chtěli. Takový šéf je na dvě věci.