Brno chce dál dotovat vlaky na vídeňské letiště, podle radnice se spojení osvědčilo
První vlak z Brna na vídeňské letiště. Foto: Zdopravy.cz
Příští rok dá město na vlaky na letiště přes 28 milionů korun.
Příští rok dá město na vlaky na letiště přes 28 milionů korun.
Kdyz se to tak osvedcilo, proc je potreba to stale dotovat?
V červenci v plné sezóně 130 lidi – teď tedy odhaduji polovina max. 2/3 to vozí do Brna vlak Oslavany – Brno každý ráno a stačí na to 2 vagónky
Jsem z Olomouce a z Vídně létám několikrát ročně. Jak už tady někdo psal: je problém se dostat do Brna na takový ranní odjezd. Takže většinou volím autobusy SA nebo Flix, linky z Polska přímo na Schwechat. Pohodlné, levné, jezdí to tak z cca 80% obsazené.
Některé bohatší moravské firmy mají smlouvy se spřátelenými taxislužbami a nechávají své pracovníky vozit na služební cesty do Vídně na letiště jejich vozidly. Vím o dopravci, který si kvůli tomu pořídil i minibus.
Teda ne ze bych se jich chtel nejak zastavat, ale dotovany jsou snad vsechny rj a EC co jezdi do Vidne (teda krome Regiojetu). Tak proc to vadi u tohodle vlaku a u jinyho ne?
Protože proto, přece. Málokdo má nějaké relavantní argumenty, natož ucelené. Bohužel.
Tak ty relevantni argumenty tu asi jsou. V kostce:
– proc dotovat nekomu cestu na dovolenou (soukromou zabavu),
– proc tam honit vlak, kdyz by ty pocty cestujicich pobral i autobus.
Jenze stejnejma argumentama rozeberete nejen 90% dotovanejch vlaku, ale 90% cely dotacni kultury.
Takže reálně nejsou. Proč zrovna tento vlak a jiný na stejné trase ne, když to platí téměř pro všechny.
Tak on by to nemusel být expres, noční Sp vlaky Brno-Vídeň-Blava by měl taky opodstatnění pro různý flamendy a pozdní kancelářský workoholiky.
60 lidí v jednom vlaku? To je tam jen o víkendu , když se lidi vrací z večerní pařby v Brně. A za Břeclaví je zase téměř prázdno.
Ranní a večerní/noční spojení do Vídně se určitě hodí. Problém je, že se nedá dostat v okruhu 100km slušně do Brna. Nechtějí zadotovat i tohle.
Ano ano hlavní zádrhel cesty po silnici na vídeňské letiště bohužel neleží ve Vídni ale v Brně…
Přesněji u Mikulova, což je od Brna hodně daleko.
Ne, v běžnou denní hodinu v Brně, navzdory absenci dálnice za Pohořelicemi…
Brno plánuje stavbu dálnic? Už je Morava samostatná?
Cenově to dává smysl maximálně pro dva cestující. Potřebuji být ve Vídni okolo 4 ráno, ale ve 4 lidech je pro mě bohužel jednoznačně výhodnější auto+nejlevnější parking včetně 10 denní rakouské dálniční známky…
Tak to ale po sérii zdražení platí o hromadné dopravě v ČR obecně 😀 Jízda vlakem je už ve dvou lidech ekonomický nesmysl.
Zda to je či není ekonomický nesmysl závisí na tom, co započítáte do nákladů osobního auta… to auto má vyšší náklady, než pouze cenu paliva+ parkování+ dálniční známka…
To auto nemá nijak extra vysoké náklady na jednu cestu navíc, pokud to auto už máte.
Podnik musí do takové bilance firemního osobního vozidla počítat přinejmenším i náklady na údržbu vozidla a odpisy; často i leasing. Tyto náklady „normální“ člověk při hospodské diskusi na internetu většinou nebere v úvahu.
Při pohonu auta na LPG to někdy přestává dávat smysl do konce i při jednom cestujícím…
Je otázka, kam případně odkud letíte. Budete-li mít za sebou dvanáctihodinový let, poté je mnohem příjemnější se nechat dovézt do Brna , než jet svým autem…
Protože auto prostě je a nic nežere.
Jan ale má pravdu. 4 lidi tam i zpět je 2x4x429 Kč je 3432 Kč. I kdybychom do ceny za kilometr připočítali nákup normálního auta a servis, dostaneme se na nějakých max. 7 kč/km (a to to i hodně přeháním, pokud nekupujete nové auto co 3 roky). Z centra Brna je to na vídeňské letiště cca 150 km, tam i zpět 300 Kč = 2100 Kč za cestu + 250 Kč dálniční známka = 2350 Kč. Při parkování na tigerparking za 5 eur/den vám zbytek ceny vystačí i na 9 dní parkování, aby jste byli cenově nastejno. Plus pokud nejste… Číst vice »
To jsou prostě ty scénáře lišek, který potřebujou chválit svůj ocas. Dokážu vám vymyslet deset dalších scénářů, kdy to autem zase výhodnější není – třeba když žádný auto nevlastníte, nebo když se do Vídně nechcete vracet, nebo když to auto, který byste zaparkoval ve Vídni, bude někdo potřebovat používat v Brně.
Problém Vašich scénářů je v tom, že pro Vaše scénáře vlastní auto alternativa ani není a vymýšlíte nesmysly, abyste si dokázal svou pravdu. Je jasné, že nikdo nepojede svým autem do Vídně, zaparkuje ho tam a zpátečním letem se vrátí do Prahy.
Já jsem uvedl nejběžnější případ, kdy z Vídně odlétáte a také se tam vracíte, a máte možnost jet buď vlastním autem nebo vlakem.
Teď to ještě přepočítat na elekromobil, ať se zbavíme jednoho strašáka – externality z emisí. Ano, JMK jede na Dukovany, ale nevyčítejte jim Černobyl.
Ale jo, žere, s LPG cca 1,50 Kč/km, tigerparking 6€ denně, dálniční známka 250, takže to máme 300*1,5+250=700 + počet dnů parkováníx150, v našem případě 6, 900+700= 1600, tedy levněji než zpáteční za dva cestující. Poslední 2€ stojí příměstský vlak Schwechat-Flughafen, ten stačí koupit jen pro řidiče, takže zbylí dva by museli jet Gepardem zadarmo…
Mě by spíš zajímalo. Jak je možné že nejdražší spojení do Vídně a se musí dotovat. Ostatní jsou bez dotací a vychází levněji. A měl jsem štěstí že jsem tím jednou jel a vlak do posledního místa vyprodán.
A ještě mě řekněte proč to nejezdí Jančura když k tomu pronajal vlaky. Takhle na to vydělávají dva. To asi nemůže být levnější pro město.
V noci jezdí jen zlomek cestujících co ve dne. Ono se nemusí dotovat, ale chce se..
To všechno je přece známá věc. Výše dotace byla daná. Gepard nabídl rychlejší spojení (což se nakonec moc nepovedlo) za cenu vynechání hlavního nádraží. Jančura pronajímá vlak za fixní cenu, takže to má bez rizika. Takže platí zákazník, proto je tento vlak pro cestující nejdražší.
Je to celé samozřejmě padlé na hlavu, což se dá o jednání současné městské koaly říct tak nějak obecně.
Strašné. Pokud se řekne pojem dotace v dopravě, představím si autobus či vlak, který zajistí, aby se lidé z nějaké malé vesnice dostali do zaměstnání či školy. A který, kdyby nebyl dotován, tak by nejezdil.
Ale určitě ne to, aby všichni lidé, tudíž včetně nejchudších, kteří nikam nepoletí dotovali bohatší třídě cesty za byznysem či dovolenou.
Dále v tom vidím další příklad obrovského úpadku kdysi pravicové ODS. Máme tady vůbec nějakou politickou stranu, která by měla za cíl hospodařit s veřejnými penězi s péčí řádného hospodáře…
Před tím „obrovským úpadkem“ byla ODS řádný hospodář? Kdy?
Vždycky a je i dodnes, když bereme v úvahu jenom hospodaření jejích loutkovodičů do vlastních kapes.
Ale to bylo přece základní ideologické zadání začátkem 90. let: Vytvořit co nejrychleji a za každou cenu novou třídu vlastníků.
125 denně? To jsou 2 busy tam a 2 zpět…
ještě lépe – je to denně, takže za dva spoje. To je dokonce 1 autobus tam a jeden zpět.
Takže Brno dotuje svoje vlastné letisko a zároveň aj spoje na letisko do Viedne…
Pick one disability, please…
Do Brna nechce nikdo létat. Nejvíc to žije max přes léto, kde létá charter. K tomu kolikrát je letadlo prázdné, že se ještě v Ostravě přibírají lidé.
To ve Vídni je svět ještě v pořádku. Má 5x víc pasažérů než Praha.
To je řada pěkná hloupost co jste napsal 😁 ale zase buďme rádi že to Ostrava doplní. Jinak by to muselo zaletět ještě do Budějovic 🤣🤣🤣
Plácáte hlouposti. Stejně velký Dublin v Irsku má 150linek, spádová oblast 1,5 mil lidi jako v Brně. Kupní síla o 30% menší. Z toho vychází, že by se Brně s přehledem uživilo pár letadel s postupným nárůstem provozu. Jen město nechce. Mktg šílený až žádný.
Srovnáváte nesrovnatelné. Dublin je na ostrově s žádným blízkým velkým letištěm poblíž, jako má Brno, takže je to téměř jediná rozumná možnost spojení se zahraničím.
Plus ještě frekvence přes oceán, kde žije víc Irů než v Irsku. Každopádně je to naprosto nesrovnatelná situace.
„… je to téměř jediná rozumná možnost spojení se zahraničím.“
Což platí pro ostrovní státy obecně.
Do Ostravy ovšem neletí doplnit lidi z důvodu malého obsazení z Brna, ale proto, že ten charter naplní cestovky z obou krajů.
Podobné je to i u třeba autobusových zájezdů, že poslední dovolenkáři nastupují třeba 50km od počáteční místa.
Vídeň nemá ani 3x tolik co Praha, je to blíž spíš dvounásobku, kdy ta Vídeňská aglomerace je taky dvakrát větší, než Pražská.
Ještě se můžou přidat Budějovice a vypravit nějaký noční vlak na vídeňské letiště.
Ještě navíc Slatinu zařízli už dávno a ty Tuřany, to je spíš předměstí Slavkova u Brna.
Kdy to tam začne jezdit z Prahy?
Vy mate v Praze letiste na Ruzyni, my v Brne mame letiste ve Vidni. XD
No ale vždyť to tak je…
No a a rozdíl od Prahy vám tam jezdí vlak až do haly.
To sice ano, ale s MHD je to tři hodiny cesty. Žádná extra výhra.
Nebylo by to lepší jezdit OBB CityJetem a už/do Blavy?
Nebylo.
Musím říct, že jsem v absolutním šoku. Takže Brno dotuje vlastní letiště, aby tam někdo letál…
…a pak ještě dotuje vlak, aby mohli lidé letět z Vídně.
Asi úplně nechápu roli státní správy a samosprávy, ale tak nějak mi to celé čím dál více připomíná nějakou absurdní povídku.
Co není dotované, tak neexistuje.
Z dlouhodobé perspektivy brněnské letiště nemá šanci přežít. Pro většinu Moravy je odlet z Vídně kamkoli logickou volbou.
Ano logiku to má, vždyť Brno je poslední zatáčkou před Vídní.
Ono kdyby Brno nemělo s většinou Moravy spojení po jednokolejce nebo pomalým motorákem…
Pak by si asi měl magistrát Brna vybrat kanál do kterýho ty prachy bude sypat, protože sypat do obou je do očí bijící. Anebo vlastně by se na to mohl vykašlat a začít hospodařit rozumně….. Noooo, i když to je na brno příliš logické.
Brno má do hubu vlak, Ostrava letadlo.
Berte to tak nějak, že pro nekoupáky je dobré mít spojení na linky do celého světa a pro koupáky slouží vlastní letiště.
A ta měla docela velký nárůst cestujících.
Minimálně letiště Ostrava bude nejspíš i letos v zisku.
A i do něj kraj dotuje vlak.: – )
To máte sice pravdu, ale to ještě nevysvětluje, proč mají daňoví poplatníci přispívat na to, aby se lidé na vídeňské letiště dostali. Přijde mi to naprosto nepatřičné.
Koho si v Brně zvolili, toho tam na magistrátě mají. Jestli se to voličům nelíbí, ať tu magistrátní mafii vymetou. Pro náhradu mají kam sáhnout, viz některé ÚMČ.
Je to jednoduchý, řekli si prostě to chceme a tak to bude a hotovo. No a tak to je. Můžeme to nechápat, můžeme s tím nesouhlasit, ale moc s tím neuděláme.
Rozpočtová odpovědnost se v této zemi nenosí. Nemluvě o prioritách a plnění slibů. Ale počkejte, až budou další volby, to bude zase slibů za miliardy…
Je třeba rozlišovat chartery a síťové spojení. V Brně se charterům daří velmi dobře ale pro byznys klientelu a individuální cesty je nejlepší možností Vídeň. Takže i pravidelné a časté spojení na síťové letiště ma pri 300 000 město význam. Mělo by to ale jezdit ideálně ne jednou, ale 6x denně.
byl jsem k tomu skeptický, ale nakonec je to dobrá věc, kterou jsem i využil
Ač pravidelně využívám, tak souhlasím, že je nesmysl, aby mi město dotovalo to, že si letím na prodloužený víkend s Ryanairem/Wizzem do destinace xy ranním rozletem … Zvlášť když za jízdenku platím 430,- což je běžná cena plně komerčních spojů, takže z toho koukám nějaký pěkný kamarádšoft Gepardu.
Nesmysl především je, že se vyplatí kamkoli létat na prodloužený víkend.
Ano, zřídíme na to komisi, která bude lidem vycestování povolovat. Ta komise bude zcela neúplatná a členství bude čestné, žádosti vyřídí obratem.
Zakázat preventivně všem mimo ty nejpomazanější hlavy, co potřebují létat do Štrasburku a Bruselu.
Omyl. Stačilo by na dodnes bůhvíproč nezdaněná letecká paliva v mezinárodní dopravě napálit podobnou DPH a spotřební daň jako na silniční. Ono by se to velice rychle vyčistilo, navíc tržně konformním způsobem.
Já bych k tomu té aeroplánové dopravě napálil ještě i silniční daň, aby to bylo úplně fér!
mají letištní přistávací poplatky, tj. daň z infrastruktury platí.
Letištní poplatek není daň z infrastruktury, ale cena za použití této infrastruktury. S daní to nemá nic společného.
A co takhle „vzdušné“, který je poplatkem v určitých lokalitách.
Jako když se zvednou ceny letenek do Turecka o 20% tak polovina lidí přestane létat? No to asi ne..
To je jenom to DPH. Jsou ještě další možné daně ve větší výši, zvláště pokud jde o fosilní palivo, které tak extrémně vadí u aut.
Co takhle přidat k autobusové a vlakové dopravě poplatek za použití stanic a zastávek stejně jako na letištích. Zpoplatnit jakékoli veřejné stání pro osobní auta, aby to bylo naprosto spravedlivé.
Kecy… Jednak by pořád letecká doprava byla výhodnější, zdražila by, ale ne nijak významně. Ale proč ne, souhlasím, pokud se zruší dotace do ostatních druhů dopravy a zavedou se pro všechny emisní povolenky, které letecká doprava už nějaký ten rok platí.
Já jsem třeba vegetarián, tak bych zase mohl orodovat o 200% daň na maso. Ale mám dost rozumu chápat, že to tak jiní mít nemusí, a nebudu jim z vlastní škodolibosti dělat zle. Což vy si bůhvíproč užíváte. Zkrátka levicový volič magor.
Argumentační faul.
Evropská komise už existuje. Zatím zadupává individuální mobilitu (vlastně i tu komerční) v automobilech, včetně nákladních. Je jen otázkou času, kdy se vševidoucí oko zla přesune na individuální zájezdovou leteckou dopravu za podnákladové (ve vztahu k ekologii) ceny.
Přesně tak, na prodloužený víkend jedině k nejbližší řece pod stan! Létat by měl správný soudruh na zahraniční rekreaci jen jednou za rok!
Ale chcípnout na důsledky této rozmařilosti tu můžeme všichni, což…
No, zatím to evidentně dopad nemá, ani u nás, ani ve světě. A jinak víte, že třeba v okolí letiště pěstují včely, jejichž med je zcela nezávadný…Nevěřte tolik na strašení apokalypskou…
Dopad to samozřejmě má, cca v jednotkách % celosvětových emisí skleníkových plynů. Někdo samozřejmě řekne, že to nestojí za řeč, ale stokrát nic umořilo i osla; dtto platí pro jednotlivé údajně zanedbatelné zdroje emisí. A někde se začít musí.
To s tím medem je samozřejmě argumentační faul.
2% to má globálně, 0.3-0.4 z toho je jenom USA, kde se za studiem, prací a rodinou cestuje na úplně jiné vzdálenosti než v EU. Evropani nebudou mít ani 1% globálních emisí z létání.
Vyplatí se létat na prodloužený víkend… Jak to myslíte? To jako že utratím méně, než když zůstanu doma?
Proč vlastně jezdí GE se soupravou od Jančury a ne se svými vozy, s kterými měl prezentační jízdu na letiště (viz úvodní fotka)?
řekl bych, že jde hlavně o logistiku vozů. Z časového hlediska jde o noční spoj Vídeň-Brno-Vídeň, a pak celý den by vozy stály ve Vídni, nevydělávaly a platily za odstavení.
Jančura v noci s jedním vlakem ve Vídni nocuje a stojí tam tak jako tak, a tak je pro všechny výhodnější, když si GE od Jančury pár vozů na noc půjčí, když je Jančura zrovna nepotřebuje, a nad ránem mu je zase vrátí.
Díky, už mi to dává smysl.
To se nám to hoduje (podniká), když nám vozy půjčujou a současně i dotujou.
Řekl bych, že zadarmo mu ty vozy Jančura nepůjčuje.
Jistě, však proto je dotován.
To byla od začátku Jančurova akce, jen to bylo třeba zamaskovat, poněvadž Jančura se tu ale třeba i na Slovensku už rozhádal s příliš mnoha politiky, a hlavně musely být pro soutěž připravené minimálně 2 nabídky.
Takže prišli dve ponuky, jedna od RegioJet a druhá od JegioRet 😀
Akorát že vůbec. Jančura se mohl zbláznit, když to nevyšlo. Chtěl to mít jako jednu z taktových linek na vídeňské letiště. Když to Fikáček podstřelil, zůstalo by to jako noty na buben, což dohromady s pravidly ostrých obratů na letišti přestalo dávat smysl. A tak dnes Vídní přes den jen projíždí, nebo se točí na hauptu. Na letiště se jezdí na riziko Geparda.
Otázka – je potřeba tyto vlaky dotovat? V článku se píše, že denně vlak využije průměrně 125 lidí, tedy 62 lidí na jeden spoj.
62 lidí za 429 Kč udělá tržbu 26 598 Kč.
Hledal jsem nějakou průměrnou cenu za vlakokilometr z veřejných soutěží, dohledal jsem ceny okolo 130-150 Kč/vlkm na různé rychlíkové tratě, což na 161 km trase dělá 20 930 – 24 150 Kč.
Předpokládám, že ceny za vlakokilometr ze soutěží jsou i s přiměřeným ziskem, z čehož vyplývá, že současné spoje se současným obsazením si na sebe vydělají a jsou celkově v plusu.
Rychlíky jsou soutěženy v netto režimu. Tzn příjem z jízdenek je příjmem dopravce a objednatel doplácí rozdíl mezi vybraným jízdným a náklady.
Na Zdopravy jsem našel pár článků o brutto režimech, ty byly ale jen na motorové osobáky. I tak se ale ceny pohybovaly v podobném duchu – Liberecký kraj 120-160 Kč/vlkm nebo Pošumaví 142 Kč/vlkm. Jasně, těžko se srovnává elektrický expres a motorový osobák, ale za tu jednu lokomotivu + jeden až dva vagony GE si myslím, že náklady nebudou zas tak moc jiné.
Mě se to taky nelíbí, ale v tom vašem výpočtu může chybět, že to cena za vlakokilometr u nás, ne za poplatek a strojvedoucího v Rakousku na noční.
To máte pravdu, poplatek za dopravní cestu jsem nezohlednil, nedočetl jsem se nikde, jak moc velký je rozdíl mezi českým a rakouským. Platba za stojvedoucího nebude za tu hodinu rakouského času zas taková pecka navíc, i kdyby to bylo 50 EUR navíc, pořád to vychází do černých čísel.
Jsou minimální výkony a v ČR nevím, že by někdo platil méně než 6 hodin, tak nevím, ale myslím si, že společnosti která dává Rakouského strojvedoucího se musí platit nějaká ta minimální 6 hodinová sazba. Tady ten fira také určitě má nějakou tu minimální hodinovku, tak to za 50 euro asi nikdo neudělá.
Jezdí to každé dvě hodiny celý den jak by to dávalo smysl? Hledám to a nachází mi to jen v noci což je na nic
Jede to pozde večer z Vídně a po 2 do Vídně. Reálně neznám nikoho, komu by tento spoj vyhovoval, mimo koupáků v létě. Nechapu dotování z peněz města, místo aby se snažili rozletat dotovane letiště Brno-Tuřany. Žádná snaha o ní e linky, nic…Jen další vyhazování milionů…
Mně to přijde logický, že lidi z radnice (psychicky nemocní jedinci) dotují tyhle vlaky pro koupáky. Kam sahá asi mozek politika? Zná snad i jiné cestování než k moři? Kam asi jezdil politik v mládí? Do Bibione bych tipoval a teď do Chorvatska.
Raději půl nové šaliny…
tak teď co je vlastně horší, tenhle bizár nebo letiště v Budějkách?
Tohle je řádově 1000 Kč na cestujícího. Budějovické letiště 20.000 kč/osoba. Takže Budějovice 20x horší. 🙁
Obojí politické finanční hrátky politiků v krajských rozkradených městech.
To celé je neuvěřitelná saškárna? Proč je potřeba nějaký takový vtip dotovat, když tak běžně jezdí komerční vlaky, které jsou levnější?!
Komerční vlaky?
Který tam jede přímo? Žádný pouze tento dotovaný je primy ostatní s přestupem
Tož to je katastrofa, když tento přímý jede 2:02 a a přestupem 2:05
No a co?