Brněnští radní schválili přípravy soutěže na nové nádraží
Brněnští radní schválili přípravu mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonické soutěže, která má určit podobu nového hlavního nádraží a okolí. Vypsaná má být v
Brněnští radní schválili přípravu mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonické soutěže, která má určit podobu nového hlavního nádraží a okolí. Vypsaná má být v srpnu, bude dvoufázová a potrvá rok. Na základě vítězného návrhu může Správa železnic (SŽ) vypsat zakázku na stavbu nového nádraží a město na stavbu dopravního uzlu, přednádražního a zanádražního prostoru, řekli dnes novinářům primátorka Markéta Vaňková (ODS) a její náměstek Petr Hladík (KDU-ČSL). Soutěž bude stát 50 milionů korun, z čeho deset zaplatí město a 40 SŽ.
Soutěž je rozsahem mimořádná a zorganizuje ji Kancelář architekta města Brna. Zahrnuje nádražní budovu, kolejiště, přednádražní a zanádražní prostor, podobu uzlu městské hromadné dopravy, najít má také vhodné umístění pro autobusové nádraží. Nové vlakové nádraží bude v místě dnešního dolního nádraží, o čemž rozhodla Centrální komise ministerstva dopravy na základě studie proveditelnosti.
Studie byla zveřejněná před třemi lety a někteří příznivci vybrané varianty odsunu nádraží, hovořili o termínu zahájení stavby v roce 2020. Datum se ukázalo jako nereálné, což dokresluje dnešní vyjádření primátorky. „Věřím, že ze soutěže vyjde něco nádherného a vysoce funkčního a snad se nám to podaří za náš život uskutečnit,“ řekla Vaňková. Nyní se o termínu zahájení stavby nového nádraží za zhruba 50 miliard korun nemluví. Přednost bude mít modernizace stanice v Brně-Židenicích.
Autoři vítězného návrhu dostanou šest milionů korun, autoři druhého pět milionů a třetího čtyři miliony korun.
Nové hlavní nádraží se má stát dominantou tzv. jižního centra, což je část Brna mezi dnešním hlavním a dolním nádražím. Z velké části je nezastavěné, ale developeři počítají, že začnou s výstavbou v nejbližší budoucnosti, než se začne stavět samotné nádraží.
Nádraží v Brně se má přesouvat, protože současné nemá kapacitu pro další rozvoj železniční dopravy na jižní Moravě. Podle studie proveditelnosti je výhodnější stavět nové nádraží kilometr jižně od současného než za provozu přestavovat současné. Tramvají však bude z většiny míst v Brně hůře dostupné než v současnosti, vyplynulo ze studie.
Minulé vedení Brna utratilo téměř milion korun za anketu, jak se má nové nádraží jmenovat. Z akce vyšel název Brno – Šalingrad.
ČTK