Brněnští radní schválili přípravy soutěže na nové nádraží
Stanice Brno, hl. nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Brněnští radní schválili přípravu mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonické soutěže, která má určit podobu nového hlavního nádraží a okolí. Vypsaná má být v
Ti Brňáci s tím nádražím už trošku unavujou, né???
Urbanisticko-dopravně-architektonické soutěže jsou moc fajn!!! Takové to kresleníčko za pár mega. Vím, že se o nádražích napsalo už spousta, ale něco si neodpustím zopakovat. Nádraží pod petrovem s poloměry 300m zní strašně, ale ten poloměr je u Nových sadu a směrem na jih se zvětšují až na cca 700m, reálně jsou tedy poloměry okolo 500m. Za to nádraží u řeky je sice v přímě ale drtivá většina oblouků má poloměr 300 m a v hlavních kolejích převýšení 120 mm což je pro tak vytížené koleje maximum. Nádraží v obloucích jsou běžné např Berlin HBF, Wien HBF, Bern HBF i London… Číst vice »
Vždycky mě štvalo, že se s přesunem nádraží tak otálí, a zároveň jsem se děsil, co v té nové čtvrti vznikne. Vypadá to, že počkat bylo nutné k tomu, aby česká společnost dozrála do stavu, kdy architektonicko-urbanistická soutěž na takto obrovské a významné území je aspoň někým brána jako naprostá nutnost.
A tady? Drtivá většina diskutující (většinu z nich jsem tu nikdy neviděl) řeší již tisíckrát omleté a uzavřené otázky, ale smysl článku jim uniká – tedy to, že se jedná o největší brownfield v centru druhého města ČR, nádraží nenádraží.
Myslím, že nekladete správné otázky. Jediná správná otázka je : „Jakto že, pokud byl v roce 1999 vytvořen územní plán, se v roce 1999 nezačalo stavět to tzv. Jižní město?“ „Proč je tam po 21 letech bronwnfield?“ A odpověď zní „spekulanti“
Pan architekt kdysi řekl, že jižní čtvrť se může začít stavět až bude nové nádraží u řeky…
Nedává to sice žádný smysl, ale očividně měl pravdu…
Možná to bude tím, že jste na dopravním serveru a lidé tudíž více řeší to, jaká bude poloha nádraží a nikoliv, co tam vznikne za „architektonické skvosty“. Mně je to například úplně jedno, mně záleží jen na poloze a na ní navázané dostupnosti do dalších míst Brna. Proto budu kritizovat nesmyslný odsun, i když tím nic nezměním.
Jezdil jsem často z Tišnova a v Krpoli se panťák prakticky vyprázdnil. Lidi šli na šalinu. K čemu je asi perfektní dostupnost hlavního nádraží ze severních předměstí? Součástí přestavby železničního uzlu je „rozdýchání“ nádraží Židenice, Královo Pole, Černovice a dalších. K tomu, aby vlak nejel z předměstí do centra krokem, musí být modernizované nejen tratě, ale i centrální nádraží. V prostoru, kde je teď, to ale nejde. A developeři skutečně čekali, protože brownfield vznikl mimo jiné kvůli dopravní nedostupnosti a ta zase propletencem tratí na jihu.
Přesně tak. Doprava a urbanismus spolu úzce souvisí, proto taky článek a diskuse o urbanismu v návaznosti na dopravu na toto fórum patří.
Hmm… zajímavé, já jsem tedy žádné extra velké úbytky cestujících v Krpoli s výjimkou stavu, kdy právě vlaky kvůli výluce jezdily přes dolní nádraží, skutečně neviděl (taky bydlím v Krpoli :)) … Umístění našeho nádraží hlavního nádraží je naprosto klíčové, protože díky tomu, že tramvaje zde mají hlavní uzel, dostanete se vždy všude rychle. Tramvaje do nového nádraží nepřemístíte a stejně jako u Dolního se toto stane hlavním úzkým místem dopravy. Ano, pak bude nucena dojíždějících opět vystupovat na jiných nádražích, protože na „hlavák“ už se jim nevyplatí dojíždět 🙂
Je to z doby, kdy pře Tišnov na Žďár jezdily dva spřažené pantografy, kolikrát jsem byl poslední, kdo v Kéniku nastoupil, bylo to nadupané po střechu. Zpátky jsem si už za Krpolem mohl v poloprázdném vagonu sednout. Jednou jsem chtěl využít pokračování směrem na jih do Horních Hrešpic…no, pěšky bych tam asi byl rychleji.
Dnes je zase apríla? Město schválně nekoupilo pozemky po Prioru, aby mohlo tvrdit, že v současném místě není kapacita. Jediná záchrana je, že na nové nádraží nikdy nebudou peníze.
Majitel Prioru si řekl o docela slušnej balík, korespondující s důležitostí a možnou využitelností toho místa. Nechci kecat, ale tuším, že ten barák a pozemek pod ním mají tržně hodnotu např. 100-200 milionů a on si řekl o miliardu. Proto to neklaplo.
Podle mne je hodně důležité, aby vícenáklady za případný přesun nádraží (úprava městské infrastruktury) neplatilo Ministerstvo dopravy, ale město Brno. Ministerstvo dopravy tento přesun k ničemu nepotřebuje, z nějakého důvodu ho prosazuje město. Není proto důvod, aby daňoví poplatníci z celého státu včetně lidí dojíždějících za prací z okolí Brna hradili to, co jim je k ničemu.
Nepsalo se nedávno o tom, že půjde k zemi Prior… pardon, Tesco? Pokud by tomu bylo, padá jediný důvod, proč se nedalo modernizovat současné nádraží na patřičnou kapacitu. Ale ne, ten nesmysl s přesunem si odsouhlasili, tak se ho budou držet jako klíšťata.
No jo, Brnaci :DDD
Počkejte, ale to není samo sebou. Tesco půjde dolů, ale aby se tam postavily kanceláře, které budou navazovat na nějaké náměstíčko a ulici vedoucí k „novému“ nádraží, pod kterou pozemky vlastní zase nějaký radní. A abych jen tak nefabuloval a řekl i nějaké jméno, největší křivák je na magistrátu v tuto chvíli nějakej „Hladík“, ten z toho rozhodně něco dostane.
Důvod pro přesun je mimo napojení na okolní tratě je ten, že pro dodržení 400 m dlouhých nástupišť by se musela zplanýrovat Křenová až po Špitálku nebo Nové Sady až po Rondo. Nehledě na to, že by se propletenec tratí na jihu ještě zahustil.
No tak ať se to udělá ničemu by to nevadilo
V Bělehradě taky přesunuli nádraží. Patrně by se tam měl někdo z Brna vypravit, aby viděl, jak to dopadlo.
Proboha, oni s tím nepřestanou. Tady je jediná šance, že nebudou peníze a dalších třicet let už to bude zase jinak.
Takže to dopadne jak s Brněnským orlojem. Vlk sežere všechnu trávu a koza chcípne hlady.
Nádraží prostě zůstane tak jak je. Rychlostně to stačit bude, protože v Brně stejně všechno staví.
A zaujalo někoho že soutěž bude stát 50 mega, ale za odměny vítězům se dá 15? Kam se poděje těch zbylých 35 milionů? Odměny porotě?
To je tak no tady se vždy všechno tak akorát prolustruje a pak nejsou prachy. Kdyby radsši udělali tak jak to bude se Smíchovem.
Přesun je blbost, cestující ho nechtějí a o ty v dopravě jde.
Cestujici kppou sami za sebe. Tak to proste je. Kdyz nekteremu z cestujicich, reknete ze teda ok ale linka, kterou jezdi bude koncit uz (treba) v zidenicich tak uz tak v klidu nebude 🙂
No jistě. Lidé prostě jsou sobci a chtějí pro sebe to nejlepší i když je to komplikace pro jiná místa dopravní obslužnosti.Ovšem v tomhle konkrétním případě jde pouze o to, aby se zhodnotily pozemky, které vlastní radní. O lidi jim vůbec nejde. A dokonce i ti lidi od architekta města Brna mě neoslnili resp. překvapili v negativním smyslu slova. A já přemýšlím, jestli mám doufat v to, že ten tým architekta města Brna je sestaven ze samých neschopů, abych o nich neztratil morální ideály, anebo mám doufat v to, že jsou schopní, ale všichni „podplacení“. Co je horší?
Nebo je celá KAM pod politickým tlakem a odbornost šla stranou. To bylo nejlépe vidět na prezentacích KAMu o nádraží v jednotlivých městských částech.
Přesně o tom mluvím. Já na té prezentaci byl (na 2 různých) a jenom zíral. I naprosto základní logika se jim vytratila.
Byl jsem na představování variant nádraží a byla to jasná propagace nádraží u řeky, Bylo to hanění nádraží v centru a když měl někdo otázku negativní otázku proti nádraží u řeky vzali mu mikrofon a šlo se dál.
Nikdy to nebylo odborně zpracované, možná byly snahy, ale politika je důležitější, teda vlastně peníze…
jsem cestující z Brna, poměrně často jezdím služebně i soukromě delší trasy (např. Praha, Pardubice, Bratislava, Vídeň, Bratislava, Č. Budějovice, Košice, Berlín) a přesun si přeji. Horní nádraží ať si klidně zůstane pro příměsto…
Jsem cestujici z Brna, velmi casto jezdim do podobnych lokalit a presun si nepreju.
Tak dobře položené a napojené nádraží jako v Brně má málokteré velké město. Rušit ho je zoufalství.
Těším se až za 100 let přijedou pražáci na Moravu a uslyší poprvé v hlášení: Stanice Brno – Šalingrad.
Čistě teoreticky by nádraží u řeky nebyl problém, ba naopak mohlo by to být báječné, akorát že v praxi je ten plán prostě diletantství v téměř každém málém detailu. Proto prostě doufám, že v nejbližších 50 letech to nebude. Je děsné, že jsem po letech příznivcem nulové varianty, když jsem se před 20 lety na nové nádraží tak těšil, ale život je takový.
Tak snad je napadne od Židenic tam udělat 3 kolejku, aby byla dostatečná příjezdová kapacita a na druhé straně směr Břeclav, Přerov a Jihlava, aby byli na vyústění alespoň 4 koleje. A taky, aby nádraží mělo minimálně 5 nástupišť o minimálně 9 nástupištních hranách.
Ty počty kolejí na vjezdu a odjezdu, je žalostně málo. Nesmíš totiž zapomenout na průjezd nákladní dopravou. Jinak to může dopadnout stejně blbě jako Vídeň.
Plán dle studie proveditelnosti je: Mezi Židenicemi (Tišnov, Blansko) a Černovicemi 4 koleje, od Slatiny (Přerov, Slavkov) do Černovic 3 koleje, na jih (Břeclav, Střelice, VRT Vídeň, Praha, a odstavné nádraží) 8 kolejí. Zásadní problém je ale v tom, že od nádraží do Černovic má být jen 6 kolejí, kam se mají vejít osobáky do pěti směrů (Tišnov, Blansko, Vyškov, Slavkov, Chrlice), kde 4 z nich jsou v taktu 15 min. Dále všechny rychlíky do uvedených směrů, a to včetně VRT Praha-Brno-Ostrava. A k tomu ještě průjezd nákladu, nejlépe celodenně. Na takový rozsah dopravy 6 kolejí, hlavně když je vše… Číst vice »
A proto už se vymýšlejí způsoby, jak ten budoucí problém řešit. Např. novou tratí z Heršpic do Křižanova – zoufalství. Případně dvojkolejný tunel z Dolních/Horních Heršpic do Maloměřic. To už není až tak zoufalé, ale furt na palici.
Jo, když by se obětovala zahrada u hospody na Tenisu, kus stavebnin, staré garáže kolem trati a celé se do strčilo na estakádu, tak se na současné hlavní dají přivést 4 koleje od Židenic. Musel by se předělat most přes Koliště.
Na jih od nádraží již 4 koleje vedou, jen jedna z nich je manipulační, nelze po ní vést vlak, jen posun.
Tak nová trať z Heršpic do Křižanova (resp. Osové Bítýšky) není nic jiného než jedna z etap VRT Praha – Brno. Nakolik se to bude dát použit pro nákladku nevím, ale vzhledem k terénu to do pro nákladku ideálních max. 8 ‰ jistě nebude.
Za rozumnější než přidávat dvě koleje na Židenice bych považoval dvě tunelem až do Králova Pole nebo Řečkovic – postavit SJKD, což by zároveň přineslo i další dvě koleje na jih. Pokud by k tomu byla zdvoukolejněná Komárovská spojka a používány minoúrovňové přesmyky na jihu, tak nebudou až do stavby VRT kapacitní problémy.
Nádraží v Brně se má přesunovat, protože ti co otom rozhodují na tom vydělají. S kapacitou to opravdu nemá nic společného.
Co se stane se současným hlavním nádraží, až se dostaví nové? Snad to nádraží nezačne chátrat, za ty vyhozený peníze na roční „neviditelnou“ rekonstrukci…
Co by, bude zastavka pro primestskou dopravu. Polohu na to ma OK a kapacitne snad postaci…
Stávající nádraží, tedy alespoň všechny koleje od Heršpic až do Židenic, se mají zrušit. Zůstat má jen budova a památkově chráněné objekty.
On tam má pan Kotzian pozemky, tak se na stavbu spěchá…
A kde je prosím mám? A které to jsou? Když mi to napíšete a bude to pravda, máte u mě výhru! Nabídka platí i pro různě skrytě vlastněné pozemky, když pravdivě popíšete, které to jsou a jakou formou je vlastním. Tak se nebojte a směle do mě! P.S. Mám na mysli pozemky dotčené budoucím novým nádražím nebo v Jižním centru. Už se těším na Vaši odpověď. Víte totiž zjevně to, co sám nevím.
Například ten zasypaný viadukt, který tvoří bariéru v rozvoji města. Především tím, že je zasypaný. Kdyby se tehdy nešetřilo a starý viadukt se rozšířil, tak by tenhle argument pozbyl platnosti.
Postavit vedle starého viaduktu nový, jak je tomu v Hranicích, to by se asi památkáři zvedli ze židle s výskokem – mnozí z nich raději nefukční torzo.
Kdyby jen roční, ta rekonstrukce už trvala dvakrát třičtvrtě roku, teda v součtu rok a půl a zatím to tam pro náhodného pozorovatele vypadá, že za rok a půl jen natřeli okapy na zeleno.
Protože náhodný pozorovatel nepozná … že na motoru veterána byla provedena generálka s výbrusem a převložkováním. To prostě není vidět. Stejně jako oprava mostní konstrukce pod štěrkem.
A když se postaví to nové nádraží, co udělají se starým?
Budou zkrz něj pouštět nákladní vlaky, které by jinak musely čekat na Dolním, až bude volná kolej. To je ten druhý nejhorší scénář.
Bude sneseno kolejiště, násep a viadukt od Židenic se odstraní. Napojí se přetrhané ulice. Už žádné podjíždění pod nízkými „tunýlky“. Skončí „dočasná“ výjimka na provoz šaliny (tramvají) pod nízkým mostem na Křenku. Viadukt ze současného Horního nádraží bude zachován jako technická památka, resp. budou z něj odstraněny všechny pozdější nánosy. Rovněž z budovy nádraží se odstraní pozdější přístavby.
Já mám pocit, že ten násep se neodstraní (ale už si to nepamatuju). Jistej si jsem tím, že od jihu k nádru tam má být cyklostezka.
Jakože i budova Pošty?
A ty přetrhané ulice, tím si nejsem jist. Jelikož prvně tam byly pole. Pak přišla trať a potom teprve továrna Maxe Kohna a Tugendhatových (Emil, narozen 1867). Takže v tomto případě platí, že ulice vznikly až po stavbě železnice.
Ovšem proč to nepřevrátit a neudělat z těch tunýlků přetržení ulice, žeáno?
Jediná ulice starší než trať je právě tak, kde jezdí šaliny. Technicky by se to dalo řešit změnou konstrukce mostu, ale památkáři a překrucovači ho raději zbourají.
Budova se zachová, na trati bude promenáda a cykloška, viadukt se otevře a mohou být v něm prodejny a stánky.Celý ten šílený mumraj se má celkově uklidnit.
Do dvaceti let to stát nebude a v důchodě o berlích se už do Brna vlakem cpát nebudu, v nejhorším případě mne tam přiveze sanitka 🙂 Tak si dělejte, co chcete 😀
Co nádraží v Brně, ale takový Bern! Hlavní bernské nádraží je v oblouku a uprostřed zástavby. Vlaky na něj přijíždějí po mostě přes řeku, na tom mostě jsou 4 koleje. Před mostem je ještě jedno místní nádraží, kde zastavují jenom osobáky – Wankdorf. A těsně před tímto nádražím se odpojují koleje pro nákladní vlaky, aby tyto nemusely projíždět přes osobní nádraží, je tam kolejový triangl. A co dějalí v Bernu? Mezi Wankdorfem a Hbf. staví mimoúrovňový přesmyk. P+R je na střeše Hbf. stejně jako autobusové nádraží. Přesouvat to nádraží někam mezi Neufeld a dálnici by je asi nenapadlo. Přičemž by… Číst vice »
Snad nechceš švýcarský progresivní přístup naroubovat na českou palici s nelogickou mentalitou? 😀
Pravdou je, že SŽDC, její předchůdci i nástupnická společnost si musí všechny chyby vyzkoušet. Co kdyby to byl všude jinde podvod a tady to zafungovalo. Prašitt se do prstu kladivem. Jau, v Německu to taky bolí.
Komedie ..nové nádraží pokračuje.zbytecne vyhozené peníze.
Zbořit Tesco, poštu, katastrální úřad, postavit tam 10 průběžných, 4 kusé koleje, zastávku šalin přesunout k Novým sadům. Pod nádraží postavit autobusák, nějaké obchody a velké parkoviště. Pak zbořit Zvonařku, dolní nádraží, postavit tam síť ulic, obytné budovy a podél Svratky park. Kam mám zaslat vizualizaci a číslo účtu?
Zvonasřku nebourat! Moc pěkná poříhradová deska!!!
Památkovou ochranu pro trapézový plech! 😀
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2020/06/zvona%C5%99ka2-990×557.jpeg
Tesco/Prior se skutečně zbourá, ale postaví se tam 6 budov a náměstí
Sice s tebou souhlasím, ale naprojektovat to není taková sranda. To, co jsi napsal, je jen myšlenka.
On projekt nádraží v centru existoval už před výstavbou Prioru. Poté ho autor upravil, aby se to vešlo i s Priorem, dokonce s tím návrhem vyhrál nějakou cenu v 90. letech.
Poštu, prosím, nebourat. Krásná funkcionalistická stavba snad i v tom Brně to již pochopili, i když neradi.
Právě se rozhodlo o vyhození padesáti milionů korun do kanálu. Co na to říci…
Ale alespoň nyní už se nehovoří o zahájení termnínu výstavby odsunutého nádraží, protože jestli je něco tak vzdáleného časově a tedy i budoucí realitě, tak je to právě odsunuté nádraží. Naštěstí a třeba za několik let konečně dojde k (auto)destrukci odsunovačské lobby, protože i sami odsunovači si uvědomí, že boj s časem už prohráli… Ale škoda promarněného času, protože nebýt této zvrácené odsunovačské lobby, mohlo se již před lety přistoupit k modernizaci (tj. rozšíření a zkapacitnění) současného hlavního nádraží…
Hmm jak rozšířit Hlavák a nebourat v okolí?
Odnese to parkoviště u Tesco, jeden stánek u jezdících schodů. A to je všecko, pokud se mají přidat dvě průjezdné koleje. Mezi nádražím a budovou Tesco/Prior je cca 25 metrů prostoru.
No a co zhlaví, aby krajní nástupiště neměla délku pro jednu regionovu?
Tesco půjde k zemi tak jako tak. Při reko II. – IV. nástupiště se promarnila velká šance udělat pasáž pod kolejištěm současného HBf., ano jako ve Vídni. Ale V. průjezdné nástupiště se vejde i bez destruktivních zásahů do okolí.
Pasáž pod nádražím by byla. Dokonce přímo s přístupem na nástupiště. Stačí otevřít jedny plechové dveře na konci podchodu. Ovšem brání tomu §1
Ty už jsou asi rok zase otevřené.
Není možné! Já zírám!
Ale jenom u příjezdového podchodu.
Už jsou otevřeny. Jestli myslíte ten podchod z odjezdove haly. A dokonce místo plechovych dveří jsou skleněné na fotobunku…
Ja jen nevím jak přesně to půjde napasovat do obou zhlavi. Hrozí, že to budou nutné kratší nástupiště. Protože nádraží je na obou koncích ukončeno na mostech, z nichž alespoň jedna strana nejde rozšířit. Na druhé je zase na jedné straně památkově chráněné stavedlo a skladiště…
Jakkoliv se přes kolej u dnešního 4.nástupiště vedlo dřív urovnove křížení s náklady od Zidenic – byla tam spojka na Rosicke nádraží podel Vankovky – a šlo to.
Sice se budou utrácet velké peníze za zbytečné soutěže a projekty, ale naštěstí se nikdo ze současných brněnských smrtelníků stěhování nádraží nedočká.
Konečně se dávají i v Brně projekty do pohybu. Doufám, že zvítězí varianta širokého světlého podchodu v úrovni uliční sítě (inspirováno Vídni). Protože v minulosti padaly i návrhy na nadchod, což mi přišlo hodně, jak to říci, „ostravské“.
Samozřejmě se těším i na nové nádraží Židenice, co bude nad ulici Bubeníčková, resp. nad zastávkou Kuldova. Ale nevím, nevím jak to bude. Protože nové nástupiště musí být už nasměrovány na nový směr. Proto mne trochu udivuje, že přesun židenického nádraží by měl předcházet výstavbě toho nového brněnského nádraží.
Podle Vašeho psaného projevu bych odhadl, že máte povinnou školní docházku už za sebou. V tom případě ale nemáte vůbec šanci dožít se byť jen prvé přestěhované kolejnice.
Doufam ze je Vam tak 7 let protoze jinak se toho nedockate. Zidenicky nadrazi bude dal tak hnusny jak je a brnenska lobby pravidelne ob rok vyhodi par (desitek) milionu za studie ktery k nicemu nepovedou.
Jinak: Brněnští radní schválili kolaps veřejné dopravy v centru Brna a okolí. 😉
Já jsem v klidu. Jestliže i politici (viz. primátorka nyní) říkají, že snad se stavba stihne během jejich života, pak se ta stavba nestihne.
Pořád sice budeme jezdit na současné, kapacitně nevyhovující nádraží, ale aspoň bude rychlý přestup a zachován dopravní uzel. Protože přesun k řece vidím jako degradaci dopravní obslužnosti.
(neviděl bych to tak v případě vybudování SJKD či něčeho podobného, ale to je ještě větší sci-fi než nový nádr)
Nezbývá než doufat, že tomu tak bude. Výtahy už tam jsou, perony jsou opravené, výhybky mají elektrický ohřev, aby nezamrzly v chumelenici, stanice má novou zabezpečovačku, přístřešky na nástupištích jsou osazeny sítí proti holubům a v podchodu se odvážili použít VAPku – nezřítil se. Ochranka vyhazuje bezdomovce – kupodivu je jednodušší přemísti bezdomovce než nádraží.
Nevěřím, že tohle říkám, ale snad se toho nedožiju. Prostoru u současnýho hlaváku je habaděj. Argumentovat bouráním Tesca je nesmysl, protože ten hnus má jít stejně k zemi. K tomu, aby vznikl nový Jižní Centrum, nepotřebujeme vlakové nádraží někde v poli, k tomu stačí parky, byty, kanceláře..propojení vlaku se Zvonařkou je také dost ubohý argument, protože z toho překrásného autobusáku dobrovolně nikdo jezdit nechce. Jestli bude SJKD, možná bych to i snesl. Bez něho ani náhodou. Oni si neuvědomují, že zničí dopravní uzel a zkomplikují dojíždění tisíce lidem..
Do tý doby budou už auta ilegální nebo tak předražený, že si je koupí pár vyvolených 😀
Tak v tom případě nebude chleba, prostě nedovezete mouku do pekárny. 120 kg nákladu 2 km daleko s převýšením 80 metrů? To považují propagátoři cyklodopravy za naprosto mimónzí případ, který je extrémě těžce realizovatelný. To je 100 bochníků chleba, což je tak pro 500 lidí. Bystrc 500x více obyvatel.
Právě. Protože nikde na světě nenajdete město, kde funguje veřejná doprava vzdor tomu, že všechny linky nejezdí přes nádraží. Když i v takový obci jako jsou Č.B. pochopili, že se nezhroutí civilizace, když všechny linkdy MHD nepojedou přes nádraží, mohli by to pochopit i odpůrci přesunu v Brně. A postavit pár set metrů nových tramvajových kolejí v Brně taky zvládnou (ostatně teď realizují daleko větší stavby a nezdá se, že by se kvůli tomu mělo Brno zhroutit)
Jenže v Brně opravdu, ale opravdu nejezdí všechny linky přes nádraží.
Aneb rádobyodborná argumentace založená na lži.
OK, tři z jedenácti šalin nejezdí, dejme tomu skoro všechny.
Tramvajové tratě k novému nádraží je pěkná věc, problém je ale v tom, že se na nádraží předpokládá takový obrat cestujících, že ani ty dvě plánované tratě (Plotní, Bulvár) nestihnou všechny odvážet.
Jasně, místo 7 tramvajových linek bude linek maximálně 4..některé směry nahrazeny jen autobusy nebo trolejbusy, nezlobte se, ale pokud má dojít k nárůstu cestujících v příměstské dopravě, tak to nemají vozidla MHD při takovém plánování šanci pobrat.
Ještě má přibýt tahle trať: https://mapy.cz/s/mozopoduze
Mnozí jsou přesvědčeni (a přesvědčují ostatní) že takto se tramvají dostanou na vlak z/do Lískovce a Vinohrad rychleji, protože cestou bude méně křižovatek, ve kterým musí tramvaj zastavit. Přičemž tam pojede každá druhá linka a navíc bude možnost přestupu na osobní vlak někde pod Černovickou s intervalem 15 minut a jízdní dobou 2 minuty. Čas na přestup se nepočítá, čekání na spoj se nepočítá, pak to vyjde.
MHD v přednádražním prostoru je na hranici kapacitního kolapsu už několik let, například každoroční „vánoční“ odklon linek 4 a 9 přes Husovu a zastávku Nové sady spolehlivě způsobí souvislou kolonu tramvají od Nových sadů až někam k Malinovského náměstí. Nějaké posílení provozu přidáním spojů, nebo nasazením delších tramvají je už téměř nemožné.
Z dlouhodobého hlediska jsou udržitelné pouze dvě možnosti. Zahloubit alespoň část tramvají pod zem, nebo odsunout nádraží, aby se koncentrace cestujících přesunula do prostoru s větší kapacitou a rozprostřela se do většího prostoru.
Veľmi dobre.