Brněnský parník Dallas se z opravy vrátí na přehradu znovu jako Moskva. Z pověrčivosti
Brněnská výletní loď Dallas prochází opravou. Pramen: DPMB
Specializovaná firma Jesko CZ završuje v těchto dnech v obci Hlavečník na Pardubicku nejnáročnější část renovace výletní lodi Dallas z
Jestli tu loď postavili zaměstnanci DP svépomocí a vydržela 56 sezon do GO, klobouk dolů před nimi !
Trochu jsem se ztratil: kdy se Dalkasomoskva jmenovala Dallas? V článku je napsáno, že loď byla pojmenována Moskva hned od počátku a také že dopravní podnik už jednu další loď Dallas má. Tedy?
1955-1992 to byla Moskva. 1992-2011 Dallas. V roce 2011 vyřazen a nahrazen 2012 fungl novým jiným Dallasem.
Pamatuji si, jak jsem jako dítě měl své oblíbené lodě. Každá byla jiná. Dokonce i Dallas a Veveří se trochu lišily. Ale teď jsou ty lodě všechny stejné a ztratily duši. Jsem moc rád, že se DallasoMoskva vrací, abych ji ukázal svému malému synkovi. Akorát to teda nezávidím lodi Veveří, která je v přístavu na suchu jako restaurace. Uvidí své dvojče jezdit na vodě, ale sama už se tam nikdy nepodívá. :-/
Jaký bude mít loď pohon? Jedná se opravdu o parník, nebo je v článku slovo parník použito jako synonymum pro loď (se spalovacím motorem nebo elektro pohonem)?
Je to elektricka loď, jak je v Brně zvykem.
Jak už vysvětlil Kubrt, žádný parník to není (i když jako dítě jsem je tak vždycky nazýval). Brněnská přehrada byla po dlouhá desetiletí kuriózní tím, že spojovala roli rekreační nádrže (opravdu intenzivně využívané) s nádrží na pitnou vodu pro Brno (dnes naštěstí už voda z pisárecké vodárna není potřeba) Proto tam byly z obav o znečištění ropnými látkami zakázány spalovací motory. Brněnské „parníky“ tudíž odjakživa měly pod palubou olověné akumulátory a lodní šroub poháněly motory ze starých tramvají. https://cs.wikipedia.org/wiki/Dallas_(lo%C4%8F,_1955) Dnes, kdy do módy přišla elektromobilita ve všech myslitelných podobách, by připomínka tradičních elektrických akumulátorových lodí na Brněnské přehradě mohla být… Číst vice »
V Brně měli lodní „elektrolety v době, kdy Musk tahal kačera… Akorát se tento potenciál nikdy nikde jinde nevyužil.
To těžko. Elon Musk v době elektrické lodní dopravy v Brně ještě ani nebyl v plánu svých rodičů, protože v roce 1946 ještě nežil ani jeho tata.
V padesátých letech byly v provozu i motorové (naftové) lodě, které sloužili jako pojízdné prodejny https://cs.wikipedia.org/wiki/Lodn%C3%AD_prodejny_na_Brn%C4%9Bnsk%C3%A9_p%C5%99ehrad%C4%9B Moc dlouho to ale nefungovalo.
Jen vysvětlení pro termínové puristy: slovo parník slouží už dávno jako běžné označení výletní lodě bez ohledu na pohon a tak je i užito v textu. Například trolejbus už také dávno za sebou netahá po drátě vozík (trolley) a pořád je to trolejbus. Stejně tak stále píšeme perem, i když už to dávno není husí brk …
Jasně, vašemu vysvětlení rozumím. Ale zatímco husím brkem dnes nepíše nikdo a vozíky za trolejbusy znám jen z historických fotografií, tak skutečné parníky stále v aktivní službě existují. V Praze dnes stále plují dva velké kolesové parníky (Vyšehrad a Vltava) mezi spoustou motorových lodí. V Drážďanech jsem měl možnost se tento týden svézt na parníku z roku 1885 s úžasným parním strojem. A Němci stále důsledně rozlišují Personendampfer a Motorschiff viz https://www.saechsische-dampfschiffahrt.de/schiffe/ , proto se nemůžete divit, že jste použitím neodborného termínu „parník“ na odborném dopravním serveru mohl někoho zmást.