Doprava ve městě Vodní doprava

Brněnský parník Dallas se z opravy vrátí na přehradu znovu jako Moskva. Z pověrčivosti

Brněnská výletní loď Dallas prochází opravou. Pramen: DPMB
Brněnská výletní loď Dallas prochází opravou. Pramen: DPMB

Specializovaná firma Jesko CZ završuje v těchto dnech v obci Hlavečník na Pardubicku nejnáročnější část renovace výletní lodi Dallas z roku 1955, kterou provádí od února pro Dopravní podnik města Brna. Jeho vedení zároveň v pátek rozhodlo, že se lodi po opravě vrátí její původní jméno Moskva. To nesla do roku 1992.

Hlavní práce na lodi budou hotové do konce října. „Jde o etapu, během které se prováděla výměna a tvarování žebrování a dnové a boční obšívky, oprava vodotěsných přepážek, montáž nové plynotěsné hlavní paluby, vyrovnání deformovaných částí tělesa a podobně,“ uvedl vedoucí lodní dopravy DPMB Martin Ecler.

Další práce už budou z pohledu obtížnosti spíše kosmetické. Půjde například o instalaci požární a sanitární soustavy nebo kormidelního a kotevního zařízení. V opravně na lodi pracuje 25 řemeslníků – od svářečů a truhlářů, přes karosáře až po okenáře a zámečníky.

Loď postavili zaměstnanci dopravního podniku svépomocí v roce 1955, tehdy také dostala jméno Moskva. Z provozu byla pro špatný technický stav odstavena v roce 2011. Návrat k původnímu jménu vysvětluje mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková především tím, že Brno má od roku 2012 další loď, která nese název partnerského města Dallasu. Dva Dallasy na jedné přehradě by proto byly matoucí.

Roli zároveň sehrála námořnická pověrčivost, podle které přejmenování lodi přináší smůlu. Než výběr třetího jména v pořadí je proto údajně lepší návrat k tomu původnímu.

Brněnský dopravní podnik má flotilu šesti funkčních lodí plus nefunkční Dallas (Moskvu) v opravě. Díky znovuzařazení Dallasu (Moskvy) do provozu má v sezoně vzrůst počet spojů, plavidlo má zároveň sloužit jako připomínka dopravní historie, podobně jako si podnik připomíná minulost historickými tramvajemi, trolejbusy a autobusy.

Sezona na přehradě začíná po zimní přestávce v dubnu, Dallas (Moskva) se k ostatním loím připojí o prázdninách. Přípravy Dallasu (Moskvy) na příští lodní sezónu se však netýkají jen samotné opravy lodi. V brněnském areálu lodní dopravy se připravuje projekt na rozšíření plovoucího mola pro noční stání lodí. To současné má totiž kapacitu šesti lodí, parník po opravě bude sedmý. Jeho oprava vyjde na téměř 16 milionů korun.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Bivoj
Host
Bivoj

Jestli tu loď postavili zaměstnanci DP svépomocí a vydržela 56 sezon do GO, klobouk dolů před nimi !

PedroKV
Host
PedroKV

Trochu jsem se ztratil: kdy se Dalkasomoskva jmenovala Dallas? V článku je napsáno, že loď byla pojmenována Moskva hned od počátku a také že dopravní podnik už jednu další loď Dallas má. Tedy?

liposh
Host
liposh

1955-1992 to byla Moskva. 1992-2011 Dallas. V roce 2011 vyřazen a nahrazen 2012 fungl novým jiným Dallasem.

liposh
Host
liposh

Pamatuji si, jak jsem jako dítě měl své oblíbené lodě. Každá byla jiná. Dokonce i Dallas a Veveří se trochu lišily. Ale teď jsou ty lodě všechny stejné a ztratily duši. Jsem moc rád, že se DallasoMoskva vrací, abych ji ukázal svému malému synkovi. Akorát to teda nezávidím lodi Veveří, která je v přístavu na suchu jako restaurace. Uvidí své dvojče jezdit na vodě, ale sama už se tam nikdy nepodívá. :-/

Modré zábradlí
Host
Modré zábradlí

Jaký bude mít loď pohon? Jedná se opravdu o parník, nebo je v článku slovo parník použito jako synonymum pro loď (se spalovacím motorem nebo elektro pohonem)?

Kubrt
Host
Kubrt

Je to elektricka loď, jak je v Brně zvykem.

Martin V.
Host
Martin V.

Jak už vysvětlil Kubrt, žádný parník to není (i když jako dítě jsem je tak vždycky nazýval). Brněnská přehrada byla po dlouhá desetiletí kuriózní tím, že spojovala roli rekreační nádrže (opravdu intenzivně využívané) s nádrží na pitnou vodu pro Brno (dnes naštěstí už voda z pisárecké vodárna není potřeba) Proto tam byly z obav o znečištění ropnými látkami zakázány spalovací motory. Brněnské „parníky“ tudíž odjakživa měly pod palubou olověné akumulátory a lodní šroub poháněly motory ze starých tramvají. https://cs.wikipedia.org/wiki/Dallas_(lo%C4%8F,_1955) Dnes, kdy do módy přišla elektromobilita ve všech myslitelných podobách, by připomínka tradičních elektrických akumulátorových lodí na Brněnské přehradě mohla být… Číst vice »

Dalibor
Host
Dalibor

V Brně měli lodní „elektrolety v době, kdy Musk tahal kačera… Akorát se tento potenciál nikdy nikde jinde nevyužil.

Hačava
Host
Hačava

To těžko. Elon Musk v době elektrické lodní dopravy v Brně ještě ani nebyl v plánu svých rodičů, protože v roce 1946 ještě nežil ani jeho tata.

bohyn
Host
bohyn

V padesátých letech byly v provozu i motorové (naftové) lodě, které sloužili jako pojízdné prodejny https://cs.wikipedia.org/wiki/Lodn%C3%AD_prodejny_na_Brn%C4%9Bnsk%C3%A9_p%C5%99ehrad%C4%9B Moc dlouho to ale nefungovalo.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll