Autobusy Doprava ve městě Tramvaje Trolejbusy

Brněnský dopravní podnik investuje do vozidel miliardu, zavede bezkontaktní platby

Tramvaje v Brně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tramvaje v Brně. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Dopravní podnik města Brna předpokládá, že příští rok investuje do svého vozidlového parku 948 milionů korun. Vedení podniku to uvedlo v pondělí na tiskové konferenci a v následné tiskové zprávě.

Do ulic moravské metropole by mělo vyjet devět nových tramvají EVO2, jejichž komponenty dodávají Krnovské opravny a strojírny. Finální montáž dodané stavebnice provádějí pracovníci ústředních dílen Dopravního podniku města Brna. Ještě letos by přitom z dílen měly vyjet první dva stroje.

Projekt má název Tramvaj pro Brno, nové vozidlo ponese název Drak. Během pěti následujících let by se měl vozový park dopravce rozrůst o 41 tramvají EVO2. Půjde o první tramvaje s klimatizací v Brně.

Podnik také plánuje nákup až 60 kusů dvounápravových nízkopodlažních trolejbusů s alternativním pohonem, čímž navazuje na pilotní projekt nákupu deseti sólo trolejbusů Škoda 26Tr v roce 2018. Takzvané parciální trolejbusy mohou část trasy jet na baterie. Dodávka trolejbusů je plánována v návaznosti na výsledky veřejné soutěže na léta 2020 až 2022. Nové parciální trolejbusy ve vozovém parku nahradí především nejstarší vysokopodlažní trolejbusy 14Tr a 15Tr, dále nejstarší trolejbusy typu 21Tr.

Občerstvení se dočká i autobusová flotila. Tu v průběhu roku 2020 obohatí 20 dvounápravových nízkopodlažních autobusů a 20 kloubových nízkopodlažních autobusů, všechny se vznětovým motorem. Krátké dvanáctimetrové autobusy dodá SOR, dlouhé polský Solaris. U obou výrobců má DPMB opci na další desítky kusů. Nové autobusy nahradí především vozy CITELIS s emisní normou Euro 4 a autobusy B931 s emisní normou Euro 2.

Podnik rovněž plánuje zavedení platby za jízdné bezkontaktní kartou přímo ve voze. Osazení všech vozů novými validátory je v plánu na jaře roku 2020.

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
HonzaEM

A zrovna takový ošklivý tramvaje.

Kde se dá svézt ještě 14 a 15Tr?

Speedy

Já bych raději investoval do řidičů a aby jelo v exponovaných časech více spojů. Člověk si občas připadá jak v dobytčáku, jak je to narvané. Cestujme důstojně.

Bludný Elektron

Otázka je, jestli by to vůbec pomohlo… Obecně by to chtělo asi spíš větší vozy a především se vyhnout zdržením v zácpách a na křižovatkách, aby bylo reálné dodržet pravidelný interval. Více spojů bude znamenat dost možná jen to, že nepojede dvojice jeden narvaný a za ním hned poloprázdný, ale trojice narvaný, poloprádzný a zcela prázdný… Nepopulární řešení, které by ale toto částečně mohlo vyřešit by bylo rozdělení dlouhých linek na několik krátkých. Výhoda by bylo nepřenášení zpoždění z jedné části města do druhé a tím reálnější dodržování pravidelného intervalu. Nevýhoda potom více přestupování při delších cestách a potřeba mít… Číst vice »

Jiří Kocurek

Otázkou ale je, kde ty linky půlit. Ten autobus se musí někde otočit a dělat to podobným způsobem, jak se to dělalo na Merhautově je čekání na budoucí karambol. Takže je k tomu potřeba smyčku. 84∕44 se dá rozdělit v Krpoli. Ostatní linky nic moc.

A.R.

Ne jen do vozidel, ale i do trakčního vedení. Kdo se na ty trolejové prasárny má pořád koukat?? Třeba na Jugoslávské.

E.M.

Jsem rád za jakékoli zlepšení vozového parku…ovšem tady vidím jako promarněnou příležitost, že se pořizují zastaralé hlučné smrdící diesely místo elektrického pohonu – ať už se tomu říká dynamicky dobíjený elektrobus s pantografem nebo parciální trolejbus s prodlouženým dojezdem. Vzhledem k rozvinuté trolejové infrastruktuře by bylo možné se s minimálními náklady na mnoha linkách zbavit otravné nafty.

Bludný Elektron

Autobusy DPMB slouží zároveň jako nějaká evakuační rezerva pro případ mimožádných událostí pro hasiče. Kvůli tomu se například nepořídilo víc autobusů na CNG. Takže stav naftových autobusů v Brně je nyní na svém minimu a klesat jen tak nebude…respektive mohly by je nahradit leda tak hybridy s natovým pohonem.

Dalibor

Celý svět předěláme na baterky. Co bude až se vybijou? Konec světa? Já osobně, koukaje na situaci jsem si domů pořídil malý dieselagregátek, právě proto, že očekávám častější výpadky v elektrice. v případě krize mi udrží funkční bydlení a zárovn jej částeně jej i vytopí.

Jan Tichavský

Výhoda celosvětového zavedení velkých baterií je právě odolnost vůči výpadkům ve velkém měřítku a menší zátěž sítě. Ideální je mít výrobu elektřiny distribuovanou po celém území, rozdělenou na zdroje menšího výkonu než jen několik centrálních elektráren (ty mají výhodu pouze pro efektivnější využití fosilních paliv, která checeme omezit), kde se výpadek počítá v řádu gigawattů. K tomu baterie ke každému zdroji a ke každému spotřebiči, takže se vyrovnají výkyvy ve výrobě jako solární panely přes noc i špičkové nárazy – rozjezdy motorů apod. Koukněte do Austrálie nebo do Kalifornie kde Tesla instalovala svoje megapacky a stabilizovala přenosovou síť v době… Číst vice »

Jiří Kocurek

Jo a když přestane foukat, tak na území velikosti půlky Evropy. Čímž ten „decentralizovaný“ větrný park v Severním moři nedodá víc jak 500 MW z 60 GW. A díky decentralizaci zdrojů je pak potřeba protáhnout HVDC vedení zkr celé Německo.
To je realita OZE snu. Celá ta decentraliozvaná energetika potřebuje dvoj− až trojnásobnou kapacitu přenosové soustavy, než ty nenáviděné centrální zdroje, bez kterých … by podle Greenpeace nebyla přenosová soustava vůbec potřeba. Lžou si do vlastní kapsy.

pozorovatel

Já bych jen připomněl, že krátkodobě lze elektrickou energii „uchovávat“ třeba i prostřednictvím přečerpávacích elektráren – jenže tomu se prý brání jak mafie spojené s uhelnými elektrárnami, tak i jaderná lobby, protože by přišly o své zisky.

Jedine vlaky

Já jen doufám, že se nekoupí kloubové autobusy, kterým se 2 hodiny zavírají a otvírají dveře (Iveco 18M)..tedy doufám, že to bude jedině Solaris!

čecháček

„Občerstvení se dočká i autobusová flotila.“

To jakože se v nich budou prodávat párky v rohlíku a čepovat Starobrno?

E.M.

Ano, bude zavedena nová linka zvaná Bus pub a párek v rohlíku bude horkou novinkou 🙂

Tomáš H.

Upřímně řečeno, tohle mi zní jako něco, co by se v Brně stoprocentně ujalo. Byl by to hit.

Martin z Moravy

To snad ne, ty Solarisy a Sory jsou největší krámy ve městě.

LiborV

Jel jsem dnes v Brně vozy SOR, Iveco a Solaris. Subjektivně byl mě nejpříjemnější Solaris.

Dalibor

v solarisu je podstatně pohodlnější cetsa jak v SORu

HonzaEM

Všechno je lepší než SOR.

Tomáš Gottschalk

U SORek bych tomu věřil, ale Solarisy jsem viděl v Söldenu a myslím, že když se osvědčily v drsných podmínkách vysokohorského prostředí, že obstojí i v šalingradu. Hlavně předpokládám, že všechny nové vozy budou s klimou salónu.

Bludný Elektron

Nejpohodlnější jsou staré Karosy, pak Crosswaye, pak Solarisy, pak Urbanwaye, pak dlouho nic a dostaneme se k SORům, Citelisům a Citibusům. Aspoň tak tyto stroje v provozu působí na mě (jakožto cestujícího).

Jiří Kocurek

A jak často vídáváte někoho nastupovat o holích či s kočárkem? Tváří se u toho nadšeně? Hurá stará karosa, hurá schody!

myrha

Není to sice ofiko zdroj, ale dle mechošů v diskusi letos ve štatlu ještě žádná šalina EVO nevyjede, viz příslušné téma na https://forum.bmhd.cz

Luděk

Pak je tu zanedbatelná nesrovmalost v počtu vozidel kdy na ČT říkají 10 kusů ale zase je tam řečena informace která podporuje informace z fóra o zprovoznění v příštím roce
A teď kdo má pravdu?
https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10122427178-udalosti-v-regionech-brno/319281381991127-udalosti-v-regionech/obsah/735578-nove-tramvaje-pro-brno