Infrastruktura Železnice

Brnbán, NáBr nebo Šalingrad? V polovině ankety vede Brno, hlavní nádraží

Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

První kolo ankety brněnského magistrátu o pojmenování přesunutého nádraží je přesně v polovině. Zatím město po vyřazení duplicit a pravidla porušujících názvů eviduje 1174 unikátních návrhů. První kolo sice skončí až na konci prázdnin, favorité už se ale rýsují.

Pokud by anketa skončila dnes, stavěly by vlaky ve stanici Brno, hlavní nádraží. To je nejčastější návrh, lidé jej zaslali již téměř stokrát. Mezi další horké adepty patří názvy inspirované slavnými osobnostmi, jako je J. G. Mendel a T. G. Masaryk nebo recesistický název Brnbán tulipán.

„Překvapila nás velká oblíbenost Járy Cimrmana. Osobně bych se klonil k pojmenování nového nádraží po historické osobnosti spjaté s Brnem, ale poslední slovo bude na samotných Brňanech,“ uvedl primátor Petr Vokřál.

V září proběhne hlasování o tom, kterých deset názvů postoupí do finále. Z deseti finalistů pak během října vyberou název nového nádraží držitelé účtu na portálu BrnoID. Podle pravidel jsou vyřazovány například názvy spojené s žijícími osobnostmi (nádraží Karla Gotta nebo Bolka Polívky) či názvy, které odporují dobrým mravům.

Nej návrhy

Nejkratším schváleným názvem je NáBr, naopak nejdelším ŽEBRADLO – Železniční brněnská akceptovaná dopravní lokalita. Samostatnou a velmi oblíbenou kapitolou jsou názvy vycházející z brněnského hantecu. Opakovaně se objevují Šalingrad, Rola Brno, Nádr či Hlavas.

Z okruhu historických osobností se v došlých názvech nejčastěji objevují tato jména (v pořadí podle počtu návrhů): J. G. Mendel, T. G. Masaryk, Franta Kocourek, Leoš Janáček a Václav Havel.

Samostatnou kapitolu tvoří pošťuchování přespolních. Mezi návrhy tak je třeba Antiprágl, Osvětlená zatáčka na trase Praha–Vídeň, Praha-východ či Praha-brněnské předměstí.

28 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Nádraží bratrů Pospíšilových. 20x být mistry světa a posbírat mnoho dalších cenných vítězství je kumšt.

  • Me mrzi neprejmenovani prazskeho hlavniho nadrazi na Wilsonovo nadr….
    Tak v Brne zvolte dobre….

    • Aby to ovšem Brno charakterizovalo skutečně věrně, musel by tam takových soch stát celý velký les …

  • Představa, že by vyhrál jeden z názvů Brnbán, NáBr nebo Šalingrad, je dosti děsivá 😀 To i nádraží Tvojí mámy by bylo snesitelnější. Tak snad to dopadne dobře a nebudeme se muset stydět 🙂

  • Myslím si, že pojmenování po českém velikánovi Jára da Cimrman je velmi vhodné. Takové.. dvojsmyslné 🙂

  • Móda přidělovat letiště osobnostem se přelívá do železniční dopravy. Když se to dělalo tu a tam, bylo to zajímavou zvláštností. Když se to stává „společenskou nutností“, pak v mých očích je z toho pouhá tendenční hloupost. (Pražská nádraží tuhle současnou módu kdysi hodně předběhla.) Držel bych se názvu „Brno“. Když je ve městě jediné podstatné hlavní nádraží, není potřeba řetězec „hlavní nádraží“ dávat do názvu. To ostatní zastávky jsou Brno-něco-na-předměstí, zde je opravdové Brno, přívlastků netřeba.
    (Nádraží nebude, dáme lidu aspoň anketu, baví je to.)

    • Název pouze „Brno“ ovšem asi naprosto nevyhovuje už současným (a určitě už nikdy ani budoucím) potřebám systémů IT a vyhledávačů v nich na rozlišení kategorií „železniční stanice“ („vlakové nádraží“) a „město“ („obec“, „lokalita“, apod.) – takže s takovým (zdánlivým) zjednodušením nakonec asi nikdo stejně neuspěje.
      Osobně bych navrhoval sice trochu dlouhý, ale vývoj co nejlépe charakterizující název = například „Brno – nádraží vyhnané Vokřálem a jeho předchůdci a jejich nohsledy, podržtašky a řitilezci z centra do bažin u kalného potoka proti vůli mnoha jeho uživatelů“- kdyby jim ten „ODSun“ nakonec přece nevyšel, lze jej dodatečně upravit podle aktuální situace …
      A propos: nerozhoduje náhodou v konečném stadiu o názvu tarifního bodu stejně nakonec DÚ ČR, pro který není rozhodující požadavek „zvenčí“, ale skutečně objektivní důvody?

      • Nevidel by som to úplne tragicky: Kladno, Karlovy Vary, Kolín nemajú žiadny prívlastok a funguje to v pohode. IT systém si to dokáže celkom bez problémov rozlíšiť.

        • No, sice asi máte pravdu, ale pak to dělává zase problémy uživatelům: když mi v pomalém MT „zjednodušený IDOS“ po zadání základních dat a odkliknutí „vyhledávání“ místo výsledku program znovu nutí nejdřív vybrat z několika různých tarifních bodů začínajících názvem lokality, protože chci jet do tarifního bodu se shodným názvem jako ten název lokality („Kolín“), a tak jsem pochopitelně nezadal žádné další písmeno z celého názvu zastávky, do které jet nechci (třeba „Kolín-Zálabí“), tak mě „čert může vzít“ – a to by se v případě názvu pouze „Brno“ stávalo v podstatě vždy. V klidu u PC (navíc vsedě), kde je nabízena „plná verze IDOSu“ a pro výběr máte k dispozici myš, tak to samozřejmě nevadí, ale v případě staršího pomalého dotykového MT s jen zjednodušenou klávesnicí na monitoru takové vyhledávání skutečně žádnou pohodu neposkytuje – a proč kvůli tomu ten MT vyhazovat, když jinak funguje dobře? To bych klidně raději zadával třeba „brn h n“, aby ta nepříjemná komplikace nenastávala.

      • Ano, někdy v době, kdy jste studoval, dělaly počítačům takové záležitosti problémy. Leč, vývoj se nezastavil. Brno – 4 písmena a přitom skvěle jednoznačné, každý markeťák by se radoval. Ale tvůrci informačních systémů mají rádi slintavá hlášení a přikloní se raději k vašemu názoru.

  • Tak ať Vokřál konečně přitáhne vodítko Anderovi, Hollanovi a jejich aktivistickým kamarádům, aby vůbec nějaké nádraží někdy bylo…

    • Mno zrovna Vokřál má dost másla na hlavě. Hlasoval v rozporu s koaliční smlouvou, a nebýt právě vámi zmíněných pánů anebo Pirátů, tak není požadavek na SJKD ani v návrhu města – a doprava na odsunuté nádraží by kolabovala.

    • Ander a Hollan mají alespoň o nádraží zájem, ostatní politikové se jen těší, až si rozdají všimné z evropských dotací…

  • Jestli podle historických postav, tak asi jedině J.G. Mendel, jinak se podle nich už něco jmenuje, podle Masaryka nádraží, podle Janáčka Letiště a Havel je také letištěm. Nehledě na to neustálé zneužívání V. Havla je jen a pouze příznakem vážných společenských problémů kdy nejsme schopni najít další osobnosti moderních dějin. Částečně i třeba protože mnoho osobností, které by si zasloužily uznání, bylo z povědomí, v lepším případě, v horším i ze světa, smazáno minulým režimem.

    Proč máme takový nemastný neslaný vztah k odboji za 2. světové? Nebo k vojákům obou stran za 1. světové? Je to jen a pouze tím jak se s tímto zacházelo minulým režimem a nikdo se neměl k tomu to napravit. I to je důvod proč nemám krom Havla pořádně nikoho v kolektivní paměti, jehož jméno by se dalo lepit na domy. Tak končíme s milionem nudných uliček a hlavních, dolních, horních a jiných nádraží, bezejmenných letišť a bez připomínek toho co bylo a jen vrtkavý záznam v paměti pár lidí nestačí.

    • Nejmenuje se podle Mendla už universita a náměstí? (Což samozřejmě není na překážku.)

      • Ale ano (trochu jsem zapomenul 🙁 , omlouvám se), ale to nám nebude dělat dopravní chaos :), Masaryk, Janáček a Havel by mohli, zejména bych se tomu vyhnul v případě pana presidenta Masaryka. Nevím sice jak se hlásí v jiných zemích, ale z Budapešti bylo občas slyšet jen Keleti [pajabudvár], dneska Nyugati, nebo jak se to píše, sice na Masaryčku nejezdí žádná mezinárodní doprava, ale co víme? Že EC budou stavět na Dolním, také nikdo před deseti lety netušil.

        Byť odbíhám asi 300km daleko, tak je škoda že se asi nebude dát s EC zajet až na Pražské letiště. Bohužel to asi směrové uspořádání tratí v Praze neumožní, tak by se mohlo do hry dostat Masarykovo nádraží v Praze. A už by mohl nastat problém. A co víme, třeba se tam někam stáhne ze Smíchova stáhne RegioJet. Kdyby měl základnu v Kladně a byť úvratí, mohla by to být zajímavá trasa co do počtu cestujících. Akorát je třeba přepřah minimálně na Masarykově nádraží.

        P.S. Já jsem navrhoval nádraží císaře Ferdinanda.

        • V Brně se narodil Ernst Mach, tak to je asi ideální kandidát 😉

          • S Machem bych počkal až na hyperloop 2.0 pohybující se nadzvukovou rychlostí 🙂

          • Jenže Ernst Mach byl německy mluvící Rakušan, který navíc brojil proti vzniku samostatných českých vysokých škol (z ekonomických důvodů). V Brně je po něm pojmenována pouze jedna z budov v Technologickém parkru v Krpoli, co tedy já vím.

            Další osobností z oblasti vědy a techniky byl Viktor Kaplan – jenže ten působil na německé technice a na českou přišel až poté, co jej na německé technice odmítli s jeho novou turbínou (vylepšenou Francisovou). Je po něm pojmenován snad jen Odbor fluidního inženýrství Viktora Kaplana při Energetickém ústavu FSI VUT.

            Tak si vyberte 🙂

    • Jelikož Brno je jediný vtip, v kterém se dá bydlet, tak bych se nedivil, kdyby to skončilo Frantou Kocourkem. A dle mě by to bylo hezký a zasloužený.

Newsletter

Partneři


Výběr editora