Anketa: Britští poslanci chtějí zakázat v autě i hands-free, čeští výzkumníci to podporují

Hands-free, ilustrační foto. Pramen: European Transport Safety CouncilHands-free, ilustrační foto. Pramen: European Transport Safety Council

Parlamentní dopravní výbor ve Velké Británii navrhl přísnější omezení týkající se používání mobilního telefonu během řízení a přísnější právní postihy

50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Myth Buster

V tom případě zakažme v autech:
– děti
– jídlo
– kávu
– kouřeni cigaret – to tedy na prvním místě
– poslouchání zpravodajství – to mě emočně vyčerpá a rozhodí spolehlivě vždy.

Zkrátka, je to hovadina, cokoli takto zakazovat. Naopak nechť EU dál pokračuje v nucení výrobců, aby veškeré možné dostupné bezpečnostní prvky byly součástí všech výbav. Není možné, aby nižší cena znamenala vyšší riziko smrti a zranění.

Kalanis

Britové už cigarety v autech omezili. Pokud vezou děti. Takže ve finále prašť jak uhoď. Ale pití bude problém. Jak to dopadá, je u Klatovské Rozvážkové na jůtubu. Pro ty, kterým se nechce koukat: Týpek dostal ve městě Trutnově čelňák od pána, co byl dehydrovaný a dostal mikrospánek.

Tomáš Gottschalk

By mne zajímalo, odkud se pořád bere tolik kreténů, kteří si říkají expert na bezpečnost silničního provozu.

Kamui

Jaký je rozdíl mezi používáním hands-free a bavení se se spolujezdcem? Nebo ve všech autech bude muset být nově tabulka „Nemluvte za jízdy s řidičem“?

Radek Janata

Ten, že většinou tam ten spolujezdec není. Průměrná obsazenost aut je totiž cca 1.3 osoby.

A troufnu si odhadnout, že u aut často telefonujících lidí („vytížení manažeři“, kurýři) to je ještě menší číšlo.

v.sp

Aspoň trochu příčetný spolujezdec trochu sleduje provoz kolem – takže když se něco děje, tak zmlkne. Plus vidí gesta řidiče, vidí, když se soustředí na něco jiného.
(Ano, děti už jsou horší, ty bývají více „mimo“.)

Ale to neznamená, že jsem pro tenhle zákaz… ty dotykové displeje (+ lidi co nepoužívají ani to handsfree) mi přijdou jako nebezpečnější a tedy důležitější, co řešit.

Jan Pytela

Behavioristicky – pokud zakážeme tu bezpečnejší variantu (hands-free), tak budou telefonisti hovořit s přistrojem v ruce. Tedy dojde ke zhoršení…

Dáda

Ono by bylo nejbezpečnější, kdyby se zakázaly mobily jako takové. Když byl telefonista omezen 1m dlouhou šňůrou, byl v relativním bezpečí s velmi omezenými možnostmi pohybu.

Medvěd

Hands-free (pevná) je skvělá věc do té doby, než po Vás chtějí odborné rady a VY už potom máte na řízení auta málo času (reflexy) ! Jsem řidič a ne skladník, údržbář. Podobně je to s fírama na mašinách. Nechte je v klidu řídit.

pony

Tak to je super, ze si muzete kopnout do strawmana a realitu ve ktere je prinejmensim v Praze naprosto bezne potkat blbecka koukajiciho do telefonu za jizdy proste ignorovat.

liberal shark

Přesně tak. Každý den potkám náklaďák nebo dodávku, kde řidiž drzí briketu u ucha a hledá ceduli s názvem ulice :-(. Být policajtem, tak jsem milionář.

AAA

tak proč nejste, lidi sháněj pořád….¨

koleyy

Ty dispaye jsou velký problém… a to nemluvím o tom, že zcela nová auta mají často „zemědělskou“ grafiku a fungují jako pc 286 s Windows 3.1.
První by ale měli šlapat po těch, kteří za jízdy zírají na filmy apod. A že těch kamioňáků, taxikářů a dalších je.

Jiří Kocurek

Jojo, za osobák v příkopě (osoba za volantem si hrála s telefonem) může samořejmě kamion na D1.

Adam H

Nakonec budou auta povinně propojena tyčí a budou jezdit po kolejích a stavit jen na určených zastávkách. Samozřejmě v zájmu bezpečnosti. Oh, právě jsem vymyslel vlak.

Takže hrabat se v rádiu, nastavovat klimu na displeji, jíst, kouřit, mít děti na zadních sedačkách, tchýni vedle sebe a psa v kufru je v pohodě ale telefonovat přes hands-free jen pomocí mluvení je nebezpečné. Gratuluji.

Ono v Británii je problém vést v autě vybavení na golf, basebalovou pálku nebo nedej bože nůž….

Jiří Kocurek

Jo, tam to došlo tak daleko, že problémem je i peřový sprej. Jako byste měli nelegální S&W 500, tresty jsou podobné.

Adam H

Když jsem byl před pár lety v Anglii na škole jazyka tak mi můj domácí vyprávěl jak vezl v autě sekyru když se vracel z venkova zpět do města a zastavili jej policisté.

Pokud někdo ČR nazývá „Absurdistánem“ tak doporučuji mrknout na Velkou Británii. Svého času největší země na světě se obrátila v pravidly sevřený ostrov se strachem ze sebe sama…

AAA

kingdom of condom

MiKi

A co kdyby raději zakázali ovládání funkcí auta skrz dotykový displej. Přenastavit a/c za jizdy například ve Scale je přímé ohrožení bezpečnosti provozu.

Zlámalík

Souhlas! jak na to není manuální čudlík, co se dá nahmatat, tak je to vždycky trochu „ohubní“.

Martin Ler

Takže za chvíli bude zakázáno se bavit se spolujezdcem?

Jirka

Přesně tak. Ono by to teoreticky bylo asi i bezpečnější, pokud by se řidič s cestujícími nebavil. Ale existuje něco takového jako akceptovatelné riziko. Neboť jeho eliminace by znamenala více škody než užitku.

Jouda

Tak nám všechno kvůli přehršel bezpečnosti zakažte, udělejte z nás totální pitomce, jednou denně nám nasypte do krmítka granule a je to!!!! A hlavně, co odvádí v současnosti pozornost od řízení, jsou ty miliony dotykových displejů v nových autech. Ani už to pojebany topení v autě si po hmatu u sebe nepustím. Ale pěkně se tím musím proklikat….. A to bez upřeného pohledu na displej neudělám. To je průser teprve, tyhle vymoženosti!

Pavel P.

Mě baví Android auto. Když chci někomu volat a listuji seznamem, tak mi to zpravidla těsně před požadovaným číslem napíše: Z bezpečnostních důvodů nemůžete dále listovat. (Bez ohledu na to, že třeba poskakujete 10 km/h v koloně, nebo jedete po dálnici se zapnutým asistentem v pruzích a na tempomat) Takže co? Odpojit telefon, vytočit a napojit zpátky? Nevím, jak si to představují? Spolujezdce v autě taky mít nemůžu? Podle mě je bezpečnost o co nejsnadnějším a intuitivním používání, ne o zákazech a buzeraci. Protože, kdo chce volat, volat bude, neodradí ho to, jen se mu to zkomplikuje na tolik, že… Číst vice »

Zlámalík

Naštěstí mi auto podporuje hlasové vytáčení. Jinak by vytáčelo ono mě.

Pavel P.

To funguje dobře jen na jednosimkovém telefonu, nebo pokud je nastavený na volání pouze z jedné SIMky. A ještě musí mít daný kontakt uložené jenom jedno číslo. Jinak to nedává.
Já mám naštěstí možnost si zobrazit poslední volané čísla na displayi v budce a vybírat kolečkem na volantu, takže s voláním na poslední čísla nemám problém, což je tak 95% hovorů.

Adam H

Absolutně nechápu snahu všechno nacpat na displeje. Hlavně klimatizaci, to je hodně ujeté.

Dáda

No ale kdyby se zakázalo řízení vozidel, bylo by to taky bezpečnější!!! Já bych to zakázal všechno.

liberal shark

Dneska ráno jsem potkal na ulici cyklistu, bez jediné odrazky nebo světla, navíc celého v černém oblečení. Toho bych zakázal jako prvního !

Zdeněk

Než se vydá plošný zákaz telefonování v autě během řízení, měli by si páni zákonodárci uvědomit, co je na telefonování v autě pomocí hands-free nebezpečné: je to manuální vyhledávání na dotykovém displeji, které vyžaduje pohled řidiče na úkor sledování dopravní situace na silnici. Pokud by byly hands-free sady povinně vybaveny hlasovým vyhledáváním a ovládáním (což není žádná novinka, možná by chtěla jen trochu zdokonalit), veškeré námitky proti hands-free sadám by ztratily opodstatnění. Pokud ne, tak zbývá už jen zakázat v autě hovořit se spolujezdci….

Dáda

Ale houby, prostě jsem už dlouho něco nezakázali, tak se hledá nějaký „výzkum“ který by další restrikci odůvodnil. Hlavně pak za to budeme ukládat mastný pokuty a odebírat body. Na chudej lid totiž musí být přísnost, aby si náhodou nevyskakoval.

Zdeněk

Vyjádřil jsem se nepřesně: měl jsem na mysli telefony s hlasovým vyhledáváním v hands free sadách, ne hands-free sady samotné.

Vláďa

Úplně jste mi to vzal z úst a plně s Vámi souhlasím. Myslím si, že dnešní a budoucí technologie umožní telefonovat bezpečně. Normy, které neustále EU „zdokonaluje“, by tomu měli napomoci. V opačném případě nemusejí výrobci dávat do auta radia a sedadla pro spolujezdce. Pak nebude v autě nic řidiče rozptylovat. Je to postavené na hlavu a ten, kdo to navrhl, nemá vůbec ponětí, jak inteligentní hans-free sady (originální, které jsou již do vozu zabudovány výrobcem) fungují.

Hanzi

Britští výzkumníci by měli hlavně zkoumat jak jezdit v pravo, když už tak jezdí celá Evropa. Jenže oni už vlastně ani Evropa nebudou. Hodně velky byznys ta silniční doprava, již jen z pohledu sankcí vůči řidičům.

Leinad

Proč vpravo? Důvod levostranného provozu byl, že se na koně nastupuje zleva.

AAA

Podle Greenwoodové by se mělo obecně používání telefonu během jízdy stát nepřijatelným stejně jako jízda pod vlivem alkoholu.

V UK maj toleranci 0.8 promile. Z toho by naše „experty“ jeblo.

Karel

Třeba schválí, že se bude moci telefonovat taky do tolerance 0.8 promile.😃😃😃

Brian Griffin

Tak když vynechám sprostá slova, nemám k tomu co dodat. Jenom předpokládám, že budou zakázány v autech i manželky, neřku-li tchyně.

Dáda

Dále zakážeme poslech rádia, jídlo, pití a kouření, neb všechny tyto činnosti odvádějí pozornost. Jezdit se bude moci pouze samostatně, protože i spolucestující rozptylují pozornost řidiče. Dále zakážeme jakoukoliv reklamu, zbourámě/zakryjeme veškeré přírodní úkazy, dominanty, které by mohly odvést pozornost řidiče, a ženy a muži kolem cest (na dohled) se budou miset halit do nějaké evropské obdovy nikkábu v maskovací nenápadné barvě, aby rovněž neodváděli pozornost řidiče od řízení vozidla. V případě, že se v zorném poli oběví nějaké zvíře, zastavíme v okruhu 15km veškeropu dopravu a počkáme, až tento pozornost odvádějící element přirozene sám zmizí. (Nevynechal jsem náhodou něco?)

Peno

Zrovna to kouření v autech se už někde zakázat pokusili. Mám pocit, že ve Francii. Ale s jakým úspěchem, to netuším.

Jan Pytela

ve VB taky, pokud máte v autě dítě

left-libertarianball

Fascinuje mi, kolik „odborníků“ žije v iluzi, že čím více zákazů a buzerací (řidičů), tím bezpečněji. Přitom to nemůže fungovat, naopak řidič na silnici má mít dojem svobody a zdopovědnosti. Zamyslete se sami jaký je pro vás rozdíl mezi „měl bych udělat X, protože jsem přesvědčen že je to správné“ a „měl bych udělat X, protože mi to přikázala autorita“. Druhé je nesmysl…

Juraj

Řidič na silnici má mít hlavně snahu nikoho nezranit – přesto se to statisícům z nich ročně povede.
Objektivně vzato lidé jsou docela mizerní v řízení techniky; jsou ale ještě horší, pokud svou pozornost tříští mezi řízení a telefon.

kubisek

Ano, pokud se to týká manipulace s telefonem. Na to postačuje existující úprava. Jaký je rozdíl mezi rozhovorem se spolujezdcem a rozhovorem po telefonu?

Kolin

Třeba v tom, že spolujezdec přestane mluvit, když je problematická situace (ted aspoň měl by). Jinak je to samozřejmě nesmysl. Třeba ty zmíněné dotykové displeje mi přijdou jako větší riziko.

AAA

ovšem zase ho nemužete tak snadno zavěsit

Dáda

Leda pokud pojedete v nějakým stromořadí.. pak by na nějakou větev zavěsit šel.

Dáda

a proto chodí po chodnících ženy (muži, děti) v nikábech a smaskovacím designem, aby netříštily pozornost.. a proto nejsou nikde reklamy, aby netříštily pozornost, proto nevysílají žádná rádia aby netříštily pozornost…

petr766

Nesmysl. Naopak – když jsem jezdil odpoledne po celém dnu v autě a u zákazníků domů, nic nebylo lepší, než si v klidu přes handsfree pokecat s kamarády nebo manželkou, krásně mi to udržovalo pozornost při řízení. Daleko lepší a bezpečnější než být potichu a poslouchat tak maximálně rádio a nechat se tím ukolébat.

Jiří Kocurek

Samozřejmě Juraji. Více než 100.000 zraněných ročně v ČR (při 3700 nehodách). To Vám každý sežere. Nebo to je myšleno celoplanetárně?
Překdpokládám, že když Vy zakopnete, tak jste to při chůzi udělal zcela úmyslně, není−liž pravda?