British Airways představily A320neo v nezvyklém nátěru z Ostravy. Má ukazovat cestu k udržitelnosti
A320neo v nátěru British Airways upozorňujícím na udržitelnost létání. Foto: BA
Letoun bude létat dočasně se syntetickým palivem během klimatické konference v Glasgow.
cetak k udržitelnosti..hm, kdybychom měli v celé Evropě takovu vysokorychlostní železniční síť a vlaky jako má teď čína, tak bychom tohle skoro nepotřebovali 🙂
To jakože v Číně nepotřebujou letadla, nebo je tam tak křišťálově čistý životní prostředí?
neni ten motor nejaky velky?
Verze NEO má vždy takové veliké motory
Také to způsobuje zkreslení širokoúhlého objektivu.
„Nátěr letadla a dohoda o využití syntetického paliva podle dopravce ukazuje závazek posunout udržitelnost létání do centra pozornosti aerolinek.“ – co jiného jim taky zbývá, když EU chce vysávat nějaký ten denár pomocí daně z paliva. Nejlepší je ta analýza k tomu. Předpokládají, že poklesne počet pasažérů asi o 11% ale do 5 let se to vrátí zpět, ale ročně vyberou pár desítek miliard euro ….
Není to nic jiného, než narovnání podmínek. Proč by silniční doprava měla platit spotřební daň z paliva a letecká ne?
protože letecká nepotřebuje silnice, který by se z toho primárně měly stavět a opravovat. za všechno ostatní se v letectví tvrdě cáluje. od použití vzdušnýho prostoru po poplatky letišti. a emisní povolenky taky kupujou, takže na ekologii to taky moc shodit nejde. ale socany a komáry vždycky nejvíc rajcujou peníze v cizí kapse.
To je podle mě rozšířený omyl. Poplatek za použití silnice je mýtné, ne spotřební daň z paliva. Tu platí i dieselová železniční vozidla nebo různé stavební stroje.
A slyšel jste už o silnicích bez mýta?? Jinak já tuhle legislativu asi schvaluju. Taky nevidím důvod, proč bychom my motoristé měli platit spotřební daň a velké aerolinky ne.
alebo aj inak…“ked mne zdochla koza nech susedovi zdochnu dve“
No existují i věci jako zelená nafta. A třeba lodní doprava to má podobně.
Zelená nafta zdaleka nepokrývá všechny „nesilniční“ stroje na benzín/naftu.
Ono někde mýtné pokrývá náklady na infrastrukturu? To umí jen komerční „toll roads“, třeba v ČR taková není žádná a v Evropě naprosté minimum, spíše úseky jako mosty nebo tunely a levné to opravdu není. To bude ten zásadní rozdíl.
Celkové náklady na infrastrukturu nepokrývá ani mýto (dálniční známky, silniční daň), ale ani ta spotřební daň, jak píše Rudolf T. níže. A jako daň za použití dopravní infrastruktury je to teda dost nešťastně konstruováno, když to není za kilometr, ale za litr paliva, hybridy platí méně a elektromobily vůbec.
A s chystaným zákazem spalovacích motorů ještě víc vyniká rozpor mezi silniční a leteckou dopravou: na silnici už ani nebudeme smět jezdit na benzín, zatímco letecká doprava by neplatila nic? Od roku 2027 budou pro aerolinky povinné emisní povolenky, tak uvidíme, třeba to zafunguje podobně.
No tak doba kdy se nebude smět jezdit na benzín je ještě dost daleko (relativně), tak je dost zbytečné tím operovat teď. Danění paliv se používá na další pozemní infra, nikoliv na eliminaci externalit, takže to s ekologií ani klimatem nemá souvoslost. Letecká doprava to bude mít zatížené emisními povolenkami, co už nebudou „přidělované“, což je asi nejzacílenější eko poplatek.
A proč má spotřební daň platit železnice, tak taky nepotřebuje silnice, proč mají spotřební daň platit majitelé elektrocentrál, stavební firmy používající stavební stroje nemající ani RZ – jsou převáženy na podvalnících. Proč mají spotřební daň platit dřevorubci – motorová pila nepotřebuje silnici ….
A vůbec jaká je příčinná souvislost mezi spotřební daní z PHM a silnicí ?
Cožpak VEŠKERÁ spotřební daň jde na silnice ?
Spotřební daň z pohonných hmot a mýto ze silnic jde do SFDI přičemž je to 20% příjmu, zbytek je ze státního rozpočtu. Z toho SFDI vyplatilo 46% ŘSD, 45% SŽ(bezDC), 4% krajům+SUS a zbytek je v kolonce ostatní. Zdroj výroční zpráva SFDI za rok 2020.
O letectví není na stránkách Sfdi ani zmínka takže není důvod zdaňovat letecké palivo, aerolinky platí za každý prd docela slušně poplatky.
Mně šlo spíš o to, že daň prezentují jako odrazení lidí od létání, ale ve stejnou chvíli vědí, že to tak nebude.
A souhlasím s názorem @dejf
Jakože ne? Pokud klesne počet pasažérů o 11 %, tak přece došlo k odrazení lidí.
Ostrava byla pro lakování logickou volbou, mohli využít zásoby barev DPO.
Taky mne to napadlo … podobnost „čistě náhodná“ ….