Přes Atlantik na použitý kuchyňský olej. Air France má za sebou první dálkový let na udržitelné palivo

Plnění Airbusu A350-900 Air France speciálním palivem. Foto: AFPlnění Airbusu A350-900 Air France speciálním palivem. Foto: AF

Udržitelná paliva mají pomoci snížit uhlíkovou stopu letectví.

Letecká společnost Air France má za sebou první úspěšný dálkový let na palivo, které není vyrobeno jen z ropy, ale také z použitého kuchyňského oleje.

Let AF342 byl v úterý na první pohled běžný jako jakýkoliv jiný na trase z Paříže do Montrealu. Airbus A350-900 byl ale namísto jen kerosinu částečně naplněn takzvaným udržitelným leteckým palivem (Sustainable aviation fuel – SAF) od francouzské společnosti Total. Směs paliva obsahovala 16 % SAF.

Podle Air France je úterní let výsledkem ambicí o dekarbonizaci letecké dopravy a rozvoj výroby udržitelných paliv. Biopalivo použité pro tento konkrétní let bylo vyrobeno z odpadu a zbytků pocházejících z oběhového hospodářství. Společnost Total vyrobila SAF z použitého kuchyňského oleje ve své biorafinérii La Mède v jižní Francii a v továrně Oudalle poblíž Le Havru, aniž by použila jakýkoli panenský rostlinný olej. Tato první 100% francouzská společnost na výrobu SAF získala certifikaci ISCC-EU od Mezinárodní organizace pro certifikaci udržitelnosti a uhlíku.

Povinné přimíchávání

Spolu s obnovou naší flotily představují udržitelná letecká paliva naši hlavní páku, jak ve střednědobém horizontu snížit do roku 2030 emise CO2 na jednoho cestujícího/km o polovinu. Tato dvě opatření jsou proto vedle ekologického pilotování a dosažení uhlíkově neutrálního pozemního provozu ústředním bodem naší strategie,“ uvedl Benjamin Smith, generální ředitel společnosti Air France-KLM.

Francouzská legislativa požaduje, aby letadla k roku 2022 využívala alespoň 1 % SAF pro všechny lety z Francie, což předbíhá evropskou ambici postupného zvyšování na 2 % k roku 2025 a 5 % k roku 2030 v rámci Evropské zelené dohody. Aby společnost Total splnila tyto požadavky, bude od roku 2024 vyrábět SAF také na své plošině Grandpuits nedaleko Paříže.

Šestnáctiprocentní podíl biopaliva je zatím nejvyšší z testovaných směsí. Kromě tohoto letu provádí společnost Airbus několik sérií testů, jejichž cílem je certifikovat letadla, která budou v příštích desetiletích létat se 100% použitím SAF.

Tagy air france biopalivo SAF Total udržitelné letecké palivo
56 komentářů