Letecké společnosti Letectví

Přes Atlantik na použitý kuchyňský olej. Air France má za sebou první dálkový let na udržitelné palivo

Plnění Airbusu A350-900 Air France speciálním palivem. Foto: AF
Plnění Airbusu A350-900 Air France speciálním palivem. Foto: AF
Udržitelná paliva mají pomoci snížit uhlíkovou stopu letectví.

Letecká společnost Air France má za sebou první úspěšný dálkový let na palivo, které není vyrobeno jen z ropy, ale také z použitého kuchyňského oleje.

Let AF342 byl v úterý na první pohled běžný jako jakýkoliv jiný na trase z Paříže do Montrealu. Airbus A350-900 byl ale namísto jen kerosinu částečně naplněn takzvaným udržitelným leteckým palivem (Sustainable aviation fuel – SAF) od francouzské společnosti Total. Směs paliva obsahovala 16 % SAF.

Podle Air France je úterní let výsledkem ambicí o dekarbonizaci letecké dopravy a rozvoj výroby udržitelných paliv. Biopalivo použité pro tento konkrétní let bylo vyrobeno z odpadu a zbytků pocházejících z oběhového hospodářství. Společnost Total vyrobila SAF z použitého kuchyňského oleje ve své biorafinérii La Mède v jižní Francii a v továrně Oudalle poblíž Le Havru, aniž by použila jakýkoli panenský rostlinný olej. Tato první 100% francouzská společnost na výrobu SAF získala certifikaci ISCC-EU od Mezinárodní organizace pro certifikaci udržitelnosti a uhlíku.

Povinné přimíchávání

Spolu s obnovou naší flotily představují udržitelná letecká paliva naši hlavní páku, jak ve střednědobém horizontu snížit do roku 2030 emise CO2 na jednoho cestujícího/km o polovinu. Tato dvě opatření jsou proto vedle ekologického pilotování a dosažení uhlíkově neutrálního pozemního provozu ústředním bodem naší strategie,“ uvedl Benjamin Smith, generální ředitel společnosti Air France-KLM.

Francouzská legislativa požaduje, aby letadla k roku 2022 využívala alespoň 1 % SAF pro všechny lety z Francie, což předbíhá evropskou ambici postupného zvyšování na 2 % k roku 2025 a 5 % k roku 2030 v rámci Evropské zelené dohody. Aby společnost Total splnila tyto požadavky, bude od roku 2024 vyrábět SAF také na své plošině Grandpuits nedaleko Paříže.

Šestnáctiprocentní podíl biopaliva je zatím nejvyšší z testovaných směsí. Kromě tohoto letu provádí společnost Airbus několik sérií testů, jejichž cílem je certifikovat letadla, která budou v příštích desetiletích létat se 100% použitím SAF.

56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
lvy

Velice neekologický postup.

Gwann

tak v Budyni na to jeden místní létal se svým pekacem už před deseti lety. zjevil se v obleku dýmu a odmsrdel zase pryč. jen pach pochutiny co se v aktuálně spálenem palivo fritovala po něm zůstal…tu file, tu hranolky…

on spokojeni, v hospodách taky, měli po problému co s olejem

Raddie

To je zase geniální nápad ve stylu je to sice nesmyslný, ale určitě zelený 🤡🤡🤡

Lukáš F.

Jenže co jiného s tím olejem dělat? Lít do řeky? Takhle se alespoň zlikviduje.

Martin Csabo

A kolik je tohle upravené palivo stálo? Dvakrát? třikrát? či dokonce čtyřikrát více jak normální palivo?

Tomáš Zeman

A jak moc jim to pocuchalo motory?

Kalanis

Jen aby si nevšimli, že existuje i tuk a hlavně rybí tuk – a taky teče a hoří.

Gwann

rybí tuk chtěli hoši z oleo chemical systetizovat na methylester do nafty už před lety (2008). zda jim to fungovalo, fakt nevím. ale skončili v konkurzu, tak tam asi nějaký problém byl.

Bohdan

Na prvni pohled hezka myslenka, ale… kolik paliva spotrebuji letadla za rok? Kolik oleje se pouzije v kuchynich? Fakt to dava smysl?

Jakub P

Co jsem dohledal, tak před deseti lety to bylo v ČR několik set tun oleje ročně z každýho z velkejch fast-foodovejch řetězců. Ty se od tý doby dál rozrostly, plus se olej sbírá i z dalších velkokapacitních kuchyní a začíná se sbírat i z domácností. Takže úplně málo ho není. Taky je otázka, jestli dokážou takto zpracovat a spálit i jiný oleje, než ty potravinářský. Těch taky není úplně málo.

Bohdan

hmm.. v roce 2019 dosáhla spotřeba leteckého petroleje v CR 448 tis. tun. Ty stovky tun oleje od kazdeho retezceasi budou sedet – dohledal jsem clanek z r 2011: …za loňský rok bylo v KFC vytříděno a k dalšímu využití předáno asi … 256 tun jedlého oleje a tuku a 264 tun směsi tuků a olejů z odlučovače tuků obsahujících pouze jedlé oleje a tuky. Cili jeden retezec (ktery na rozdil od vetsiny restauraci stoji vyhradne na smazenych produktech) udela cca jedno promile, asi bychom se k jednotkam procent dostat mohli, otazka je jestli to bude davat smysl i ekonomicky… Číst vice »

ČD4ever

Ani ekologicky to nemusí vyjít. Použitý olej se musí nějak ukládat. Např. v plastových nádobách jednorázových (ekologická zátěž) nebo opakovaně použitelných (mytí nádob=spotřeba vody). Pak se to sváží auty s naftovým pohonem. Olej se skladuje ve skladu (možná vytápěném), pak se upravuje, apod. Když to všechno sečtu, je eko přínos nejistý.

Kubrt

Když ten olej nebudu skladovat a převážet – vyleju ho tedy do kanálu? To je oč tu běží.

Jakub P

Přesně tak, ukládání, svoz a likvidaci je třeba zajistiti tak jako tak, protože lít spotřebovanej olej do kanálu a poslat ho do čističky nebo rovnou do přírody opravdu není dobře (a nesmí se to). Často se navíc daj pro sbírání a svoz použít obaly od čerstvýho oleje, takže další nový nejsou potřeba.

Karel_x

Tak mě nějak nesedí to letecké palivo. Raději bych hledal využití v nějakých pozemních motorech, třeba kamionech nebo diesel lokomotivách. Všichni víme, že u biopaliv bývají problémy se stabilitou, tuhnutím, korozivností, karbonováním, působením na gumy, plasty atd.
Aby se tomu předešlo, bude přepracování na letecké palivo hodně drahé, hádám mnohem dražší, než pro diesely. Proč pokoušet zrovna ty úplně nejdražší motory v nejtěžších podmínkách (např. na hladině může být teplota klidně -65°C), kdy jakákoliv porucha má obrovské finanční nebo bezpečnostní dopady.

Alibaba

Jenže na prostém nalití do dieselových motorů (po nějakém jemném přefiltrování) se nedá tak vydělat.
Některé starší diesely na to jezdily po naředění naftou normálně.

Gwann

presne tak, viděl jsem to v praxi. kdy dojezdil, to nevim

Jakub P

To nevím, reagoval jsem na to tvrzení, že samotnej sběr a svoz k dalšímu zpracování je něco navíc. Což není, ten je nutnej tak jako tak.

Jestli je vhodný zpracování zrovna na letecký palivo si netroufám hodnotit, ale celkem předpokládám, že společnost jako Total dokáže vyhodnotit, jaký palivo z toho půjde udělat nejlíp. A proudový motory obecně maj některý nároky na palivo výrazně menší než pístový (jiný zas naopak).

Karel_x

Myslím, že technická vhodnost nebo nevhodnost nehraje velkou roli. To je celé o tzv. „ambiciozních cílech Bruselu“.

Kubrt

Smyslem není nahradit konvenční palivo, ale nějak smysluplně využít odpadní olej.

Modré zábradlí

Ovšem jak dlouho bude trvat než nějakého vykuka napadne, že by se dal přimíchávat čerstvý rostlinný olej a podpořit to nějakou dotací?

Jiří Kocurek

A nebo navíc zakáže vařené a budeme muset smažit i rýži. Aby toho oleje bylo dost. A když to stačit nebude (a to nebude, viz Bohdan výše), tak se bude olej do FR svážet z celé Jižní Ameriky i z Indonésie. A možná nebude ani tak moc použitý, ale jen přepapírovaný jako nafta vs LTO.
Načež budou vyhlašovány blokády palmového oleje v potravinách, ale druhý den bude tenýž palmový olej oslavován jako biopalivo. Jak v šaškecu.

Gwann

esterifikovany repkovy olej se už míchá do nafty, možná někde už i palmovy, ale to se nás netýká.

a někde výše zmiňovaný rybí tuk se principiálně také dá esterifikovat a používat jako biopalivo. jen si nepamatuju, co tam je za problém s řetězci mastných kyselin, jak moc se to musí stepit na kratší /jednodussi kyseliny. každopádně se to nějak sirovkou mělo „prohnat“ , ale nejsem chemik, takze detaily nedodam

Gwann

a ten methyl ester repkoveho oleje je prosím co jiného než esterifikovany potravinářský olej (synteza s methanolem)

Bohdan

Pak to beru a prodavejme to jako recyklaci odpadu. Nemyslim, ze je to o udrzitelnem palivu. Plus riziko, ktere zminuje @modre zabradli.

Y.K.

Je to oboje. 🙂 Jedna stránka je využití odpadu, druhá stránka je, že když to namíchají s normálním ropným palivem tak je menší podíl nového CO2, což se u letadel jinak dosahuje velmi špatně (jedině novými typy a jiným technickým pokrokem). Otázka je jestli toho odpadu je dost aby to bylo signifikatní, ale každé využití odpadu, i marginální, je super věc (na rozdíl od pěstování řepky).

Petr

A musí to být zrovna v letectví a ne třeba v lodích, jejichž motory spálí „cokoliv“?

Kubrt

O kousek níže jsem se toho lehce dotkl. Nejsem odborník na paliva, nikde nepíšu, že právě letecké palivo je ten nejvhodnější a nejperspektivnější produkt recyklace oleje.

Y.K.

Protože letectví hledá cesty jak snížit emise (CO2)? To podle mě je jediná motivace k takovým pokusům.

VíKo

Řekl někdo před letem cestujícím, jak úžasného dobrodružství se budou účastnit? 🙂 Je m jasný, že všechny bezpečnostn atesty to palivo mělo, ale presto… letělo se přes atlantik… Dost nasycena směs 16% SAF… kdyby mi to řekli, před odletem, rozhodně bych nenasedal s příjemným pocitem v podbřišku. 🙂

Marcel

Jedna hranolka se dostala do motoru?😅

rtep

To nebyla hranolka, to byl jen malinký kousek topinky. Ty mám rád mnohem víc, než hranolky…

Jiří Kocurek

Součástí testů je prohození mraženého kuřete běžícím motorem.

mauricio

Moc se díváte na Jamieho Hynemana 🙂

Jiří Kocurek

Tak tomu asi naletěli nejenom na History channel, na Wiki, ale také na BBC.
To ensure that engines continue to operate even after a bird strike, engine manufacturers do just that: throw dead birds into test engines on the ground with a so-called “chicken gun”– a large-diameter, compressed-air cannon. The chicken gun was invented in the 1950s by de Havilland in the UK.
https://www.bbc.com/future/article/20140319-stress-tests-for-safer-planes

Y.K.

Nikoliv, takové testy se opravdu dělají.
https://youtu.be/0qpD6MDYEGY

Lukáš F.

Vy si z toho děláte legraci, ale pro simulaci srážek letadla s ptáky se skutečně používají mrtví ptáci.

Pája

Původně jsem chtěl napsat, že osobně bych se toho experimentu asi nezúčastnil. Ale ta hranolka mně dostala 😀 👍

Fučida

Tak ještě zjistit, jaký bordel to bude časem dělat v motorech, aby to nedopadlo jako u aut.

Lukáš F.

Mě by taky docela zajímalo, jak energeticky/ekologicky náročná je výroba toho paliva – ten fritovací olej se musí nějak vyčistit, jestli se na to používají nějaké chemikálie? A prostě jak si to stojí oproti rafinaci paliva z ropy, nebo klasickému biopalivu.
Mimochodem biopalivo pro letecké motory není tak žhavá novinka, už před 4 lety létal Gripen na 100% řepkový olej: https://www.biofuelsdigest.com/bdigest/2017/04/10/saabs-gripen-flies-successfully-on-100-biofuel/

Adam H

Emirates zase měli něco od Shellu, to samé KLM.

Kubrt

Jde o to, že s tím použitým olejem se tak jako tak musí něco udělat, protože lít ho do kanálu není úplně „nejoptimálnější“. Z podstaty věci produktem recyklace je nějaké palivo nebo mazivo. Nevím, jestli právě letecké palivo je ta pravá cesta, ale určitě my snaha recyklovat kuchyňský olej přijde – logisticky, environmentálně – smysluplnější, než snaha recyklovat vylouhovaný čaj, cibulové slupky nebo cigaretové špačky. A tyhle příklady jsem si nevymyslel, fakt jsou lidé, kteří se tímto zabývají. Takže snaha udělat něco s olejem je chvályhodná a smysluplná.

Jakub P

On ten čaj a cibulový slupky, když se to napíše takhle, samozřejmě zněj jako kravina. Ale reálně tvoří po odseparování už obvykle tříděnýho papíru, plastů, skla a plechovek, kompostovatelnej materiál překvapivě velkou část odpadu domácností. Část, která je navíc často mokrá a blbě se spaluje. Alespoň teda tam, kde se kupuje a jí čerstvá zelenina a ovoce. Co jsme objednali k baráku popelnici na kompostovatelnej odpad, snížilo se v naší domácnosti množství směsnýho odpadu na půlku. Navíc se přidalo aspoň pár sousedů (a časem se třeba přidaj další) a před činžákem je předzahrádka, takže i z ní nějaká ta tráva,… Číst vice »

Kubrt

To si úplně nerozumíme. Kompostování bioodpadu je samozřejmě super, taky praktikuju. Ale ty „moje“ příklady (z odborných článků, které mi prošly rukami) byly o tom, že tyhle odpady by měly vlastní využití recyklační systém. Např. ten článek byl o tom, že cibulové slupky by se použily jako složka sádrokartonových desek. Tedy by to znamenalo, že se musí vytvořit logistický řetězec, který bude sbírat cibulové slupky tak, jako se dnes sbírá papír nebo sklo, tedy (víceméně) čistý materiál, svážený do fabriky na sádroš. U biomateriálů je to okořeněné tím, že velmi rychle začnou hnít/plesnivět. Takže unreal.

Jakub P

Tak to jo, to je fakt dobrá kravina. Maximálně kdyby byla fabrika na sádroš hned vedle mrazírny/konzervárny, která zpracovává cibuli po kamionech. A i tam by byla velká otázka, jestli to za to stojí. Se svozem z domácností leda by měli všichni spotřebu jak Franco Nero ve Vůni cibule.

Karel_x

Já jsem také všemi deseti pro kompostování a sám je praktikuji, jen bych rád trochu ochladil nadšení těch, kteří nedávali v biologii pozor. Z kompostu se uvolní stejné množství CO2, jako bychom všechnu organickou hmotu spálili. To v lepším případě – v horším uniká i CH4, který je z hlediska skleníkového efektu o dost horší. V každém případě je ale kompost ideálním hnojivem, proto se to vše dělá. Je to tedy takový opačný proces než spalováním biomasy (tam se organická hmota spaluje (a půda se drancuje). Je docela zajímavé, že zapálení ekoaktivisté tuto dvojakost nevnímají. To, že jsou biologické odpady… Číst vice »

Kubrt

Vlhkost ve spalovaných odpadech snižuje výhřevnost. Ve vrstvě odpadu v bunkru už toho moc nevyschne.

Y.K.

Metan by v kompostu vznikat neměl, to je příznak hnití, anaerobního procesu, co moc vítaný není. Klasické kompostové organismy produkují CO2. Nicméně je to CO2 s nulovým významem, z atmosféry přišel, do atmosféry odešel, uzavřený cyklus, na rozdíl od „nového“ CO2 z fosilních zdrojů. Oproti pálení je to čistý proces, kdy nevznikly další škodliviny co se jinak do vzduchu dostanou.

M19

Kde se vezme ten uhlík na metan, když se podle vás všechen uvolní při přeměně na CO2?

Rudolf Tuček

Taky by mě zajímalo jestli nějak řešily bod tuhnutí toho oleje, aby jim to při -50 nezatuhlo v nádržích.

Kubrt

Oni totiž v tom Totalu jsou, co se týče paliv, úplní dementi. Běžte jim poradit, určitě se vyznáte líp.

Karel_x

Pokud tam bylo jen 16% SAF, a navíc úplně čerstvého, tak to nebude tak zlé. Při větším podílu, dlouhodobém používání nebo delším stání si umím představit problémy, třeba něco na způsob BA38.

Marek Janík

„plošina“ poblíž Paříže…. celkem pochybuju, že tam jsou vrtné plošiny, když tam není moře …. 😀

dejf

tak když jí postavíš nad mekáčem a navrtáš jim friťák….
ale seriozně, pokud to teče nebo přesněji proudí, dá se to zapálit a po spálení to nenechává svinstvo, tak je proudovýmu motoru celkem fuk odkud to vyteklo, zhltne to jak malinu.

Kubrt

V Grandpuits je rafinerie firmy Total zaměřující se na biopaliva. Plošina je špatný překlad slova platform, lépe by bylo říci základna nebo to nějak opsat.

Karel_x

Nebo třeba ve svém závodě… Mimochodem, pro závody na výrobu biopaliv obvykle neužíváme pojmenování rafinerie a petrochemie.