lot
Letecké společnosti Letectví Lidé

Breeze Airways. Nový americký dopravce tvrdí, že bude „nejvstřícnější na světě“

Embraer E195 v barvách Breeze Aviation
Embraer E195 v barvách Breeze Aviation

Na největší letecký trh na světě míří nová aerolinka. Stojí za ní podnikatel, pro kterého letecký byznys rozhodně není novinkou: David Neeleman zakládal například úspěšné společnosti JetBlue, WestJet či Azul, teď stojí na počátku společnosti Breeze Airways.

Původním plánem bylo pojmenovat dopravce Moxy, proti tomuto názvu se ale postavil hotelový řetězec Marriott, který tento název používá pro některé své hotely. Neeleman před startem nešetří superlativy. „Bude to nejvstřícnější letecká společnost na světě,“ říká Neeleman, který drží podíl například také v portugalském dopravci TAP.

Breeze v pátek zažádaly o provozní licenci. Byznysově má jít o model, který připomíná amerického dopravce Allegiant Air, jenž vyrostl na propojování menších měst v USA, o které velcí dopravci neměli zájem, s některými většími městy nebo oblíbenými místy na dovolenou. Allegiant létá i do tak malých měst, jako například dvacetitisícového Kalispellu v Montaně.

Nový dopravce začne létat s letouny Embraer E195, které si pronajme od brazilské společnosti Azul. Ta se jich chce zbavit, aby mohla rychleji modernizovat flotilu o novější generaci letadel embraer. Jde o podobný kontrakt, jaký Azul uzavřely s polskými aerolinkami LOT.

Už příští rok má ale Breeze létat s novými letadly: má objednáno celkem 60 Airbusů A220. Ty chce ale Breeze nasadit na jiné trasy než embraery. Neeleman jde proti proudu ostatních leteckých společností, které se v poslední době kvůli snižování jednotkových nákladů zaměřují na větší letadla. Sází na to, že z menších a středně velkých měst chtějí lidé létat po USA přímo, nikoliv s přestupem přes některé z větších letišť. Řada menších letišť naopak kvůli politice velkých dopravců o letecké spojení přišla. „Nezačínám s novou aerolinkou jen proto, abych s nějakou začal, ale proto, že vidím na trhu velký prostor,“ řekl například Neeleman serveru Deseret News. Věří, že si lidé připlatí za to, že poletí přímo. Na seznamu má mít 500 tras, o kterých uvažuje.

David Neeleman. Foto: Breeze Aviation
David Neeleman. Foto: Breeze Aviation

Neelemanovi pomáhá se startem Lukas Johnson, který dříve pracoval právě pro Allegiant. Ten je v USA unikátní právě svojí sítí linek do malých měst. Breeze s nimi ale nechtějí soupeřit.

Server Skift upozorňuje i na jinou zajímavou skutečnost: Neeleman staví byznys na embraerech, kterých se naopak spousta dopravců zbavuje s odkazem na vysoké náklady. Podle serveru je ale budou mít Breeze pronajaté velmi levně, což ekonomiku celého provozu značně mění. „Breeze má tak dobré podmínky kontraktu, že ani nepotřebuje mít letadlo každý den v provozu,“ uvádí Skift. V případě A220 bude byznys zcela jiný. Skift upozorňuje, že letadla objednal ještě u Bombardieru v době, kdy se výrobci nedařilo najít dostatek zákazníků. Teprve po vstupu Airbusu a prvních výsledcích provozu začal být o kanadská letadla podstatně větší zájem.

Airbusy A220 chce firma mít v luxusnějším provedením. Zatímco embraery budou mít jen ekonomickou třídu, A220 budou mít větší podíl míst v byznys třídě. Neeleman dokonce tvrdí, že s nimi chce létat do Evropy.

Americký trh v letecké dopravě prošel po 11. září 2001 a ekonomické krizi velkou koncentrací, kde má většinu trhu čtveřice dopravců: American Airlines, Delta Air Lines, Southwest Airlines a United Airlines. S velkým odstupem za touto čtveřicí jsou další dopravci, jako například JetBlue, Spirit nebo Allegiant.

Neeleman klade velký důraz na mobilní aplikaci, ve které chce mít všechny služby od koupě letenky, odbavení až například po objednávku občerstvení na palubě. „Náš cíl je jednoduchý. Zákazník nemusí s nikým mluvit, když nechce. Když chce změnit let, když si chce objednat hotel, vše půjde přes aplikaci,“ dodal Neeleman. Jím založené aerolinky Morris Air, které koupily Southwest Airlines, byly prvními aerolinkami, které skončily s papírovými letenkami.

Nová aerolinka bude sídlit v Salt Lake City, létat chce začít do konce letošního roku.

19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mata

Ze začátku mi to přišlo že to bude další aerolinka která krachne do dvou až tří let ,ale když jsem viděl ta jména jako Jet Blue ,West Jet a Azul tak jsem si řek že to nemusí být až tak marný .

Přemek

Přeji mu dobrý start a hlavně udržitelnost, která je založena na mnoha menších, snáze se adaptovatelených a poptávkově stabilních destinacích. Neeleman je formát, který dočasně zatlačily zfúzované a syndikované velké společnosti na okraj byznysu a nyní je čeká velký kolaps. Ó, jak mi to připomíná pražské Hop on – hop off… Spolehlivost letů technicky a přívětivost lidsky je základem tohoto byznysu, pokud se ceny letenek nestávají nadlimitními z hlediska průměrného rozpočtového omezení US notně zadlužených domácností.

Jen tak

zajimave… 🙂 vetsinou na me nápady nových aerolinek v posledních letech spíš … pobavily .. ale tohle vypadá, že má hlavu i patu.

Captain777

co se vám třeba líbí na tom konceptu?

Ten_z_Bíliny

Dneska nikdo nechce nic s nikým řešit, s nikým mluvit. Většina lidí chce jen kliknout na něco na mobilu. Nic víc.

Captain777

ano souhlas kolego. take jste pilot?

Přemek

Většina lidí chce cestovat z místa A na místo B bez rizik všeho druhu za částku, která je oproti jiným druhům přepravy na oně trase konkurence schopná. Možná to z pilotního kokpitu není vidět, ale i onen „one click“ to vyjadřuje – „svezte mne z A do B tak, abych se cítil dobře bez otravných formalit a rizik, jichž bych se měl obávat.“ A propos, až budete schopen přistávat nejen na perfektně vybavených letištích za perfektního počasí, pak místo utrácení času na diskusních fórech raději trénujte aorodynamické řízení za různých podmínek včetně kritických. Vracet se na trenažér není ostuda, ale… Číst vice »

Captain777

souhlas kolego

Pája

Co tohle je za tatrmany….

Captain777

drzime palce, snad budou v budoucnu letat take s boeingem triple seven

Pája

Nebudou, nedává to smysl.

VojtaPepaJednicka

už jste se proletěl Xkem?

Captain777

kdepak kolego, 777X zatim testuji kolegove v BOEINGU. To vite ale ze se tesim. 🙂

Y.K.

kolegové v Boeingu… 😀

Přemek

Alter ego? Podporované nákupem v Pilotokshopu? Vám bych knipl do ruky nesvěřil.

Captain777

myslíte me kolego?

bohyn

Já jsem zastáncem toho, že každý web má mít svého komika. A Vy jste právě našel kolegu. 😀

Captain777

🤪

Potěmkin

Nebo s L410 😁😁