Bratislavské letiště chce přilákat renomované dopravce, cílí i na charterové lety
Letiště Bratislava Foto: Facebook Letisko Bratislava / Airport Bratislava
Vedení letiště jedná s LOTem či Turkish Airlines, slovenský ministr dopravy sní o pravidelných letech do USA.
British Airways nabízeli koncem minulýho roku v Bratislavě-Petržalce asi 10 nových pracovních míst. Možná se schyluje k lince BTS-LHR. To by byl skutečný přínos.
Lufthansa má taky budovu v Manile nebo třeba Brně a nelítá tam. Tohle nic neznamená.
Souhlas. Akorát s drobnou výhradou, že do Manily LH občas přeci jen létá. A to za levnou údržbou letadel – třeba část reaktivačních prací na A380 má proběhnout právě na Filipínách… Ale chápu jak jste to myslel – cestující s LH z Německa musí na Filipíny s přestupem v Hong Kongu (na spoj Cathay) nebo Singapuru (Phillipine Airlines)…
To muze byt call centrum kvuli levnejsi pracovni sile.
Přesně to to je. Stejně jako mají v Brně již mnoho let.
Dokončená certifikace a 5000$ aerolince za rotaci na reklamu na spojení a budou tam mít 767 klidně každej den.
Bratislavě fandím, na podzim mě cestou odtamtud do Zagrebu letiště moc příjemně překvapilo. Být místním, tak by mě strašně mrzelo, že se odtamtud nedá skoro nikam dostat. VIE sice je blízko, ale pořád je rozdíl sednout do městského autobusu a být za 15 minut na klidném menším letišti oproti hodině cesty a letišti plném lidí.
By mě zajímalo, čím vás tak mile překvapilo? Že se tam dorozumíte? Ničeho zvlášť milého např. při letu do Eilatu jsem si totiž nevšiml 🙂
Litam z/do VIE každých 14 dní a ještě sem si nevšiml, že by tam bylo plno lidí
Já taky odtamtud a,vždycky je tam lidi jako (nechci být vulgární). Všude. Chodby restaurace není si při čekání ani kam sednout to platí pro vsechny terminaly
Jasne, pri vhodne zvolene zastavce (treba Avion) je to na letiste BTS 5 minut a VIE dve hodiny.
Z centra BA to na letiste VIE trva 45 minut od Mostu SNP, na letiste BTS 35-40 minut a s prestupem.
Mohou vzít stovky milionů a dotovat aerolinky, nebo mohou vybudovat rychlé spojení BTS – VIE – třeba shuttle bus v hodinovém taktu a dopravci se najdou, i když jen lowcosty. V Brně už to pochopili.
Tak spojení mezi BTS (letištěm) a VIE (městem i letištěm) je velmi dobré. Problém je, že pro letiště by to asi nic navíc proti dnešku nepřineslo, protože počet Rakušáků, co by jeli na odlet z BTS je zásadně nižší než počet Slováků, kteří pojedou do Vídně.
Pre upresnenie: Priame spojenie oboch letísk zabezpečuje iba Flixbus so siedmimi pármi spojov denne. Inak je potrebné dostať sa na AS na Nivách s MHD s prestupom
Lowcosty už mají. Tady je zase lidí co ten článek vůbec nečetli…
Ale četli. Žádný linkový dopravce tam nepůjde, protože nenaplní letadla, musel by nasadit ta nejmenší a to se projeví na cenách letenek a tak stejně spousta lidí pojede raději do VIE. Nabízí se tak varianta odlet z BTS s tím, že první úsek je po zemi tím shuttlem. Stejně to funguje i v Německu.
A co vlakové propojeni letiště s letištěm Bratislava-západ (někdy ještě nazývané Schwechat). Brno už sem přímé vlaky zavedlo.
Možná, že kdyby označili letiště jako „Wien-Ost“, nebo ještě lépe „Vienna-East“, tak by to třeba nějaký efekt mohlo přinést. 🙂
Pořád by se jednalo o poloviční vzdálenost, než je mezi oběma „Frankfurty“ FRA a HHN.
Vlakové spojenie týchto dvoch letísk si vyžaduje väčšie investície do infraštruktúry na oboch stranách hranice, takže ho nevidím reálne (momentálne sa modernizuje koľajové spojenie Viedne a Bratislavy cez Marchegg). Už v súčasnosti sa dá z Bratislavy na Schwechat dostať pohodlne autobusmi s hustým intervalom. Plus existujú dve zhruba časovo rovnocenné trasy (diaľnica aj stará cesta cez Hainburg), takže ani situácia v premávke nepredstavuje nejaký problém v spoľahlivosti
Tak jedině, co má v BTS smysl je prodej VIE, vybudování rychlého k olejového spojení a integrace do jednoho elkeho letiště s drahami dále od sebe….
První by měli vyměnit personál. Nepříjemnější než v Bratislavě jsem nikdy nezažil.
Prestupoval jste nekdy na SVO? ;o)
Chování k zákazníkům je obecně problém slovenských služeb. Stejné je to třeba ve vlacích, to máte oproti ČD (jakkoli k ním mám taky výhrady) návrat minimálně o 15 let.
Nějaký místní chytrák relativně nedávno vymyslel, že na security se smí jít až 2 hodiny před odletem, což např. původně dvouhodinovou návštěvu salonku poněkud devalvuje.
Ujedu 40km busem a doletím přímo téměř do všech důležitých měst či center celého světa. Proč by LOT nebo Turkish létaly do Bratislavy, když vypravují spoje z/do Vídně o pár desítek km vedle? Jediná motivace jsou opět možné dotace. Aby se ještě na tyto snahy nenaštval Ryanair a místo Blavy nenavýšíl kapacity báze ve Vídni. To by nastal v Blavě ze dne na den osud téměř totožný Brna.
Dotace ne, na to letiště nemá a nikdo jiný je nedá. Navíc, ne každý má prostředky zkoušet linku, jako to dělá RYR. Jinak, RYR navyšuje kapacity ve VIE bez ohledu na situaci v BTS.
O dotace ani tak nejde jako o slovenského ministra a jeho“EGO”.
On dneska ještě někdo z cestující veřejnosti řeší rozdíl mezi „standardními“ a „nízkonákladovými“ dopravci?
Spíš bych viděl podstatnější rozdíl mezi síťovými a p2p dopravci.
Což ve většině případů odpovídá dělení standard/low cost až na vyjímky.
„Síťová aerolinka“ dnes znamená low-cost s přestupem.
Já třeba, když na stejné trase letí Ryan a „standardní“ dopravce a není mega rozdíl v ceně, tak se snažím Ryan a Wizz vynechat. Snažím se vyhnout čekání v narvaných autobusech a čekání v rukávech. Nicméně díky low costům je cena příznivá.
Ano. Celkem hodně, minimálně na cestách s rodinou nebo na pracovních. Nejde ani tak o pohodlí nebo služby, ale o řešení případných problémů typu nestihnutý přípoj.
No tak zrovna nestihnuty pripoj v pripade lowcostu neni tema. Ale jinak souhlasim, mel jsem jednou cest resit problem s RYR a je to des. Pokud nemate pisemny dukaz, nic necekejte. A oni vam rozhodne zadny pisemny dukaz na nic nedaji.
Ano, řeší. Minimálně jedna nízkonákladovka je spíš banda banditů, takže rozdíl tu v jejím případě je.
Blava-Praha bych uvital na zacatek
Pre koho by to bolo? Tá linka mala zmysel kým z Prahy existovala široká sieť nadväzujúcich letov. Na point-to-point skrátka potenciál nie je, časová úspora oproti vlaku nebude po návrate EC cez Pardubice dostatočná.
Slovenský ministr dopravy asi netuší, jak daleko je vídeňské letiště se spoji do celého světa od toho bratislavského…
Chce se akorát zviditelnit, USA je vlhký sen daleké budoucnosti. Měli by si dávat postupné a reálné cíle. Jít spíš cestou low costu.
MinDop je čo sa leteckej dopravy týka dlhodobo absolútne mimo. To treba vnímať len ako materiál na zasmiatie sa.
A teď nám Apex konečně může napsat, jak to bude v Bratislavě a jestli budou aerolinky platit poplatky podle ceníků.
Já se těším opět na příspěvek od Air Traveller… snad nedovolenkuje
😀 😀
Na poplatky by vám měl odpovědět pan Keketi. Zatím to je tak, že se poplatky od začátku letní sezóny významně zvyšují. Vše ostatní je sice pěkné, ale diskutabilní. Především podíl cestujících, zejména z ČR, je sice docela významný, ale hlavně v létě. Z Maďarska je to méně a z Rakouska byl sice podíl kolem 6%, ale to bylo před příchodem ULCC do VIE. Aegean je fajn, ale pokud se RYR rozhodne se na linku vrátit, tak nemyslím, že by provoz zachoval. LO už létal, ale neudržel se, svůj podíl měly letové časy. TK se řeší několik let, otázka je, jaký… Číst vice »
Kategorie letiště 4C by nemusela být překážkou pro dálkové lety, některé aerolinie už nasazují na tyto lety úzkotrupá letadla. Mnohem větším problémem je získání klientely pro takové lety. Obávám se, že linky z BTS do USAjsou právě proto z říše snů asi jako linka do Papeete.
Přesně tak, z Prahy léta (a ještě sezónně, pokud se nemýlim) jedna linka, UA ani AA po pandemii provoz neobnovila (a to UA už na loňské léto prodávaly a pak se rozhodly linku do EWR zrušit) a to Praha nemá poblíž žádné jiné použitelné letiště pro cesty do USA, na rozdíl od Blavy.
Dokonce, pokud se nemýlím, tak ani z Vídně žádná americká aerolinka nelítá, přímé lety do USA má jen Austrian.
Air Canada YYZ
YYZ jaksi není v USA,o kterých píšu…
Praha že nemá jiné použitelné letiště na cesty do USA? A to od kdy?
Co třeba takový Mnichov? Nějakých 350km autem až na letiště popř. 30-50 minut letu s LH CityLine nebo Air Dolomiti a následným přestupem na lety
1) Lufthansy
– JFK/A346,
– BOS/A346,
– SFO/A359,
– LAX/A359,
– ORD/A359
– CLT/A359
– DEN/A359
2) United
– EWR/B764,
– IAH/B763,
– IAD/B772,
– ORD/B78X,
– SFO/B772,
– DEN/B789
3) Delta
– ATL/B763 (v létě B764)
– DTW/A332 (jen přes léto)
4) American
– CLT/B772
Zrovna před cestou do USA málokdo touží trávit čtyři hodiny v autě a trnout, jestli neskončí v zácpě. To samé po letu zpátky, nevyspaný sedat za volant. A let s přestupem už není ono, to by pak mohly létat jen největší letadla do největších hubů.
Tak když to vezmu i s veřejnou dopravou/autem z místa bydliště až na letiště do Prahy, odkud poletím do Mnichova (vycházim z toho, že jako cestující nebydlim hned vedle letiště, ale třeba v centru Prahy, na druhém konci Prahy nebo evtl. jejího okolí), tak jsem autem kolikrát rychleji v Mnichově na letišti, než letecky (když připočtu příjezd, zaparkování, check-in, pasovku, nástup do letadla, v zimě případný de-icing, samotný let a výstup z letadla a přestup na jiné letadlo). Konkrétně to mám já od sebe z domu (na letiště do Prahy 300 km a na letiště Mnichov nějakých 30), takže Praha-Mnichov… Číst vice »
Check-in a pasovku si odečtěte, na check-in jdete jen jednou (a je jedno zda v Praze nebo Mnichově), pokud tedy prodáváte kufry, jinak nemusíte ani jednou a na pasovku v Praze nejdete, na tu půjdete buď v Mnichově nebo vůbec. Nějak zajímavě šermujete nesmyslnými argumenty (o kterých buď musíte vědět že jsou nesmyslné nebo pokud ne,tak asi vůbec nelétáte).
Je to sice paradox, ale opak je pravdou. Cim delsi linka, tim vetsi ma spadovou oblast. Linky do USA z PRG stahovaly cestujici az z Drazdan a Lipska. Spousta pax uprednostnilo po zemi do PRG a primy let do USA pred opruzem ve FRA pri prestupech.
Ony ty linky ale byly jen do New Yorku, Newarku, Filadelfie a svého času do Atlanty. Pokud člověk potřeboval letět jinam (mimo dosah pozemní dopravy z těchto letišť), tak bylo lepší přestoupit ve FRA (pokud z FRA byl přímý let) než v USA, protože kufry přes celnici.
Ano, to byly přímé linky a o nich já píšu. Každá přímá linka má svoji spádovou oblast. Pro mnoho cestujících, pro které byla konečná destinace JFK, EWR a PHL, byla přímá linka z PRG lepší varianta přestup ve FRA.
* lepší varianta NEŽ přestup ve FRA
Zaměňte 4 hodiny za 3 (PRG) resp. za 2 (VIE) a přesně jste popsal mé pocity, když musím po transat letu autem z/do Brna… Jenže já se s tím smířil, že to (zatím?) nejde jinak…
Z hlediska kategorie máte pravdu, teoreticky by to možné bylo i s 321LR (než by byla k dispozici XLR), ale BTS je minimálně o 1.5 – 2 hod. dál, než kam dnes narrow body přes Atlantik létají. To znamená nějakých 10 hod letu (při průměru 420 kts). Pokud jde o klientelu, to je jistě klíčový faktor, ale pokud by byla cena byla dobrá…. Když bychom si jako modelový příklad vzali BTS-JFK, A321LR v konfiguracii 12C, 187Y (verze Air Transat), tak náklady letu tam i zpět jsou cca 120000€. Při realistickém průměrném load factoru 85%, tj. 170 cestujících na každém letu… Číst vice »
Když je tu řeč o těch A321 … jak to vlastně je s doletem u chystané verze XLR? Mám pocit že na tenhle typ se konkrétně v Praze dost sází, ale bude ta vzdálenost při plnym obsazení ještě realistická? Bratislava je ještě dál.
… a myslim tim vzdálenost PRG – East Coast, samozřejmě …
Dolet je 4700 mil, takže i Miami je z Bratislavy v pohodě, natož třeba New York.
Dolet je 4700 mil. I Miami je z Bratislavy v pohodě, natož New York nebo Boston.
Na sezónní lety momentálně v post covid době můžeme počítat LF 100%. Osobní zkušenost s dálkovkami i s vnitro US.
No, to je sice fajn, ale pro kalkulace výnosů to asi není nejlepší postup. Vždyť ani chartery v průměru nedosahují 100% obsazenost.
Díky za čísla, to nevidím reálně. Chce-li někdo využít dálkový let, tak to cesta do Schwechatu není překážkou. Když běžně se jede z Prahy do Mnichova, tak těch 60km navíc je ok. Vždyť máme stále plné autobusy, které vozí pasažéry z Prahy/Brna na letiště Budapešť nebo Katovice. A vzdálenost letišť VIE-BTS letišť je srovnatelná s Varšavou (Chopin – Modlin) a je o dost kratší než mezi londýnskými letišti nebo zmíněný HHN. Vsadil bych (jak napsal výše Karl vB.): udělat z toho VIE-East. Bratislavská aglomerace je srovnatelná s brněnskou a dvojnásobně vzdálené Brno pochopilo, že je levnější mít dobré spojení na… Číst vice »
Nebo Orio al Serio (BGY), které je běžně vydáváno za milánské letiště, doba jízdy srovnatelná.
Otázka je, co pak s tím letištěm… Ono Brno je přece jen v jiné pozici, BTS je letiště v hlavním městě a největší v zemi. Nedávné zkušenosti z covidových uzávěr navíc ukázaly, že přes všechny proklamace o Schengenu je 60 km vzdálené letiště dost k ničemu, když vás prakticky nepustí přes hranice.
Dobře, ale Slovensko neuživí celoroční linku do USA. Neuživí ji ani Praha, neuživí ji ani se Slovenskem srovnatelné Chorvatsko, které má v USA velkou diasporu.