Bratislava shání třicet nových tramvají, chystá další soutěže. Na nákup použije evropské dotace
Tramvaj Škoda 30T v Bratiislavě. Foto: DPB
Modernizací tramvají chce dosáhnout Bratislava většího zájmu obyvatel o cestování hromadnou dopravou.
jo, o 75% NP v Prahe si mozeme nechat zdat aj ked do nej zaratame tie parodie na nizkopodlaznost v podobe wani
Parametre vozidla jasne hrajú do kariet Škodovke s typom 29T. Ostatní výrobcovia musia do ceny premietnuť aj vývoj a schvaľovací proces. Škoda má proste všetky trumfy v rukáve. Len aby nebola nenažratá a nepýtala moc, mohlo by sa stať že by dal niekto lepšiu cenu… Uvidíme. Môj osobný tip je na ďalšie 29T. A rovno všetkých 30ks, ešte počas dodávania prvých 10 kusov sa podpíše opcia na zvyšných 20. A aj obojsmerné dodá „dvorný dodávateľ“ s okrídleným šípom na čele. Len dúfam že sa nové vozne nebudú od starších odlišovať, napr. dizajnom alebo náterom. Dizajn 29T/30T je mimoriadne vydarený a… Číst vice »
Komentrář? METRO !!!
Při obsazení 5 osob na metr čtvereční?
Zajímalo by mě, jestli ti, co nadávají v diskuzi na Prahu, někdy vůbec v Bratislavě byli. To co tam kromě šalin koupených v posledních letech jezdí, jsou daleko větší herky než co mají v Praze
Tie veľkokapacitné Mercedesy čo jazdia na hlavných linkách sú práveže fajn. Praha má taký veľký vozový park oproti BA, že má človek väčšiu šancu odviesť sa v nejakom šrote. Ale to je len moja dojmológia ako návštevníka oboch miest.
Aha, takže jelikož je v menším městě, v chudší zemi situace ještě horší (byť se s tím snaží něco dělat), tak si máme říct „zaplaťpánbůh za nesmyslné wany, mohlo by to být horší“?
Tak jsem zvědavý, jak to dopadne. Myslíte, že by se teoreticky přihlásila Škoda opět s 29T nebo něčím novějším? Případně kdo všechno by podle vás mohl dát nabídky?
Pokud se prihlasi skoda, tak by mela s 29T, ma vyhodu v jednotnosti vozidel a tim lepsi udrzbe…
Pokud si to nedají do požadavku, což si myslím by bylo diskriminační, tak bych s tím vůbec nepočítal.
V pozadavku muzete mit i naklady na udrzbu a v takovem pripade by skoda mohla uspet s levnejsi udrzbou…
Diskriminacni to neni, pac vyhrat muze i nekdo jiny,…
Hmm a proto se smlouvy na udrzbu v BA jako dodavatel zbavili, hned jak mohli ..
Podle ČS dopraváka zadávaci dokumentace odpovídá 29T. I s ohledem na počet jistě odehraných vozidel vypisujeme na vítězství Škody kurs 1,0001.
ted to asi tezko pude kdyz delame 39 a 40T a hlavne na to nejsou lidi je to nemozny jsou to blazni jestli to skodovka veme
Jaci lidi nejsou?
Kdyť mají Elkovu a ta je v podstatě za rohem
Hm jistota odběru deset vozidel. To je tendr do kterého se zájemci jen pohrnou 😉
Žeby „poistka“, ak by to nevyhral ten „správny“ dodávateľ, tak by sa opcia nepodpísala??
Mezitím DPP modernizuje T3 na wany…
Spíš zhoršuje
Zřejmě nejezdíte s kočárkem a nohy máte zdravé… takže Vám ty schody navíc nevadí.
A to je takovy problem pockat si na druhou tramvaj nebo nekoho pozadat, at Vam pomuze? Nevidim duvod, aby byla 100% nizkopodlaznost.. vcetne budovani vytahu do metra pro kazdou stanici. Ale chapu, ze je to politicky velmi libive a tezko se to rika, ale ekonimcky to proste neni obhajitelne, zvlast za soucasne situace.
U nízkopodlažnosti nejde zdaleka jen o pohodlí. Jde i o co nejrychlejší výměnu cestujících na zastávkách v centru, kde jsou tratě na hraně kapacity. Plus se kvalita společnosti hodně pozná právě na tom, jak umí myslet na lidi s různými hendikepy.
takze chcete rict, ze dostatecne nemyslim na hendikepovane, kteri aktualne maji kazdy druhy spoj tram nizkopodlazni? bus 99%? metro cca.50%? jaky je pocet takto prepravovanych osob? s tim, ze pocitejme, ze atraktivitu to muze zvysit.. hodne nadnesu 7%? dobre 10%.. neni si pak rict, ze misto 100% nizkopodlaznosti vybudujeme lepsi apku pro handikepovane lidi, kteri budou presne vedet, kdy a jak se dostanou nekam a rozvijet pripadne jine aktivity? cenovy pomer/uzitek proste ekonomicky nevyhazi.. tim nerikam, ze bych tu taky nechtel mit krasne nove tramvaje.. ale proste.. nejvetsi tram sit v Melbourne zdaleka neni nizkopodlazni a to jsou Aussieci uplne… Číst vice »
Jak už jsem psal, nízkopodlažnost tramvají nemá zdaleka přínos jen pro hendikepované, ale umožňuje i výrazně zrychlit nástupy a výstupy. U plně nízkopodlažních je to samozřejmě o dost silnější efekt, než u těch částečně nízkopodlažních, ale i u nich to zrychlení je, když ti, kdo by se do vysokých schodů vyškrábali, kdyby museli, ale hodně pomalu, použijí tu nízkopodlažní část. A tohle zrychlení zvyšuje kapacitu hodně vytížených úseků bez budování (drahé) infrastruktury. Plus si uvědomte, že každý z těch problémů, který vám přijde jako drobnost, se může nasčítat do hodně nepřijemného výsledku – místo jednoduché cesty metrem, kde ale chybí… Číst vice »
Přesně. To se ti „handicapovaní“ za posledních 20 let nějak rozmnožili?
Nebo jak jinak si vysvětlit, že od pradávna to šlo i se schody? Nastupovat ze země do „rybáků“ těm babičkám a dědečkům šlo…
Co se vytrácí, je slušnost mezi lidmi.
Jak můžete do jednoho příspěvku psát cosi o vytrácející se slušnosti mezi lidmi a pak že ti hendikepovaní (staří, nemocní, lidé s kočárky…) si mají trhnout nohou, protože jich je málo…
Ano, za minulého režimu nebyli invalidé a s klasickým kočárkem se cestovalo zřídka. Protože to prostě rozumně nešlo, všechno bylo barierové. Ale ty lidi tu byli, akorát museli být zalezlí doma a spoléhat na pomoc ostatních. Já jsem tedy radši za to ať může každý svobodně cestovat s co nejmenším odporem, tedy bezbarierově, výtahem, nízkou podlahou, rampou. Vyspělost společnosti se pozná podle toho jak se stará o lidi spostižením, ať je to mentální nebo fyzické, z důvodu úrazu nebo věku. Navíc si můžete všimnout že naše populace významně stárne. Koukněte se taky třeba do Ameriky, kde byl v roce 1990… Číst vice »
Bohuzel to tady asi nevysvetlime.. ja se jen snazim poukazovat, ze je to ekonomicky neospravidlitelne.. zvlast, kdyz mame 100% busy.. tramvaj kazdy druhy spoj.. ale asi marne 🙁
Tak já ty důvody zase vidím, většinu z nich Vám již vyjmenoval Jakub P. Bohužel wany nízkopodlažnost nezajistí. Je to omyl. Na noční linky (oficiální důvod nákup wan) by bylo lepší něco jako EVA2 (nikoliv nutně tento typ), tj. nízkopodlažní vozidlo o délce cca 1,5 násobku T3.
EVO 2 stoji 25-30 mil, T3RPV 10-15.. nezlobte se, ale to je opravdu takovy ekonomicky rozdil, ze si ho nemuzeme dovolit.. aktualne je nizkopodlazni tramvaj kazda „druha“ kdy prumerny interval 10 minut/20 mimo spicku opravdu neospravedlnuje takoveto vydaje.
Když se do těch sólo T3 na nočních linkách a dvojic T3 na denních nevejdem (což byla před Covidem leckde realita a po něm může být brzy zas), tak nám to, že byly levnější, asi moc nepomůže….
Tak ja Vam vsem preji 100% nizkopodlaznost. Jen si pak nestezujte, ze tramvajenka treba bude za 10K. Nebudou dostupne spoje jako dneska a jine.. pokud si myslite, ze je to dlouhodobe udrzitelne, dobre 🙂
Cim lepsi a kapacitnejsi MHD mesto ma, tim min ovsem potrebuje superdrahe infrastruktury pro IAD. Jo, dobra MHD je drahej spas. Ale furt je to celkove ve vysledku pro mesto jedna z tech levnejsich moznosti. Ta otazka tedy paradoxne nezni, jestli si mesto muze dovolit kvalitni MHD. Ona zni jestli si mesto muze dovolit ji nemit… A u mest velikosti Bratislavy nebo Prahy je odpoved dost jednoznacny ne.
Ano, rozdíl to je, ale věřím, že kdyby se chtělo, tak se peníze najdou. Např. zrušením stavby lanovky do Bohnic. Jenže ono se nechce.
Až budete méně pohyblivý, nebo neschopný chůze, budu doufat, aby jste bydlel na metru bez výtahu a jezdili k vám jen tramvaje, které nejsou nízkopodlažní
To uz mam vse nyni.. a narozdil od vas, ja nepreju nic nikomu spatneho, ale iiz ted jsem ohleduply a chapu, ze to neni mozny a proste cekam na nizko tram, ktera ma luxusni 10interval a popojedu 3zastavoky a sup do metra.. a ne, neni to problem. Ale vsichni se snazi byt hyper korektni, ale nezeptaji se dotycnych lidi, jak jim to vyhovuje.. by jste se divili..jj,teoretikove 😅
Jasně, muzeum na kolečkách na věčné časy a nikdy jinak. VP vozy už dávno měly projíždět akorát vysokou pecí.
https://www.dpp.cz/spolecnost/o-spolecnosti/dpp-v-datech
tram je cca. 50% nizkopodlaznich, coz je velmi dobre cislo a bude se jen zvysovat..
Tak Praha by už taky mohla začít poptávat další tramvaje. T3 jsou krásné, ale nízkopodlažnost by dneska už měla být samozřejmost.
Od toho jsou wany, ne? 🙂
Wana je od toho, aby alespoň jeden vstup byl nízko. Je to sice stokrát lepší než žádný vstup nízko, ale doba už je dál. Před 15 roky to bylo výrazné zlepšení oproti T3 za nepříliš moc peněz. Wanu dnes považuju za překlenovací typ. Pozor: stále má své místo, bez nich by to nejen v Praze zkolabovalo. Jako nové vozidlo snad jen do malých provozů.
Já vím. To bylo myšleno s určitou nadsázkou.
Jsem to asi mohl víc zdůraznit..
Ak potrebuješ vozidlo o kapacite T3 Wany, tak nový provoz bude oveľa lacnejšie vybudovať a prevdázkovať ako trolejbusovú dráhu. Sólo tramvaje s dĺžkou cca. 15 metrov sú prežitkom. Nepoviem systémy, kde jazdia aj kapacitné vlaky a nejaké to sólo tam vymetá bočné trate s tým, že zdieľa už existujúcu a vybudovanú infraštruktúru. Ale stavať nový systém s tým že na ňom plánujem prevádzkovať 15 metrové vlaky je ekonomický nezmysel.
jo, do wany sa na tych 6 metrov stvorcovych vlezu uplne davy, boh ochranuj ak by sa v jednej chceli zviest tri kociky, to sa tam uz neda vobec hybat
wany su parodia na nizkopodlaznu elektricku
Proč? V Rusku a na Ukrajině se vyskytují nízkopodlažní tramvaje až od relativně nedávné doby.
Nejsem si jistý, jestli v některých jiných zemích (Rumunsko, Makedonie, Bulharsko…) vůbec znají NP tramvaje…
Neskuteční hlupáci!! Za 2,3 miliard by mohli mít přes 200 moderních vozidel T3PLF.
Bratislava je nejbohatší region v EU, a hlavně tolik dalších tramvají nepotřebuje.
Ale potřebují více T3, za T3 jezdí do Prahy miliony turistů ročně, to nevíte?
Otázka, jak jsou na tom s Kapacitou. CO jsem totiž četl jinde, tak jeden z důvodů nákupu je i zvýšení kapacity, neboť budou nahrazovat vozy typu K2.
Což je věc, kterou by mělo udělat i Brno. Ale to místo toho pořídí hromadu EVO2 a zabetonuje tak současnou kapacitu linek na dalších minimálně 20 let. A to mě dost děsí.
S tím nesouhlasím EVO2 je rozhodně posun v před co do komfortu přepravy a jako bonus se dají spřahovat.
Za mě byla možná trochu chyba 30m vozy primárně pro 8, ale to opět narážíme na rozvazovnu ÚD která si s delším jak 30m vozem neporadí, ale to by se mohlo vyřešit při přestavbě vozovny Medlánky kterých jsou součástí i ÚD.
S tím zase nemohu souhlasit já. Ano EVO2 je posun v komfortu neskutečný, oproti tomu, co tu jezdí dosud, ale to je tak všechno. Jediné dvě linky v Brně, kde za normálního provozu (nemyslím současný Covidový provoz) tramvaje délky a kapacity K2 ještě stačí, jsou 10 a 11 a i u nich je otázka, jak dlouho tomu tak bude, což platí zejména o lince 10 po prodloužení do Líšně. Ostatní linky, kde K2 jezdí, jsou už na hraně kapacity a další zkracování intervalů už není příliš myslitelné. A proto je potřeba je posílit kapacitnějšími vozy. K čemu je dobré to,… Číst vice »
Zapomínáte na linku 4. Prodloužení 10 do Líšně se čím dál víc mění ve vlhký sen magistrátu. Kdyby se se spřahovaním vůbec nepočítalo tak by se asi vůbec nepožadovalo a ani netestovalo, ale samozřejmě při současném počtu vozů je to otázka nejdříve za 2 roky. I pro 12 by se souprava EVO2 hodila. Se stavem trolejbusů plně souhlasím že nesystémové nakupování ojetin spolu s ukončením GO 21tr podřizlo větev celé trolejbusové trakci. KT8 je asi v podstatě vyřešena až na financování v současné corona době. Otázkou bude čím se budou nahrazovat takové Anitry protože i těm bude pomalu začínat zvonit… Číst vice »
Na linku 4 rozhodně nezapomínám. Naopak, je to přesně ta linka, na které už teď K2 ekvivalentní tramvaje nestačí a lepší to do budoucna nebude, naopak, dá se očekávat, že to bude horší. Právě linka 4 je ta, kvůli které se EVO2 kupovat neměly, protože právě na této lince je už dnes problém s kapacitou dokonce i 13T a to jsou, prosím pěkně, 30m tramvaje. 20m tramvaje už na této lince nemají co dělat, na tom si trvám. Pokud vím, tak EVO2 bez mnohačlenu ani pořídit nejde a jelikož VŘ bylo účelově psáno na EVO2, tak prostě byl požadován a… Číst vice »
Bratislave nielenže nestačia K2, na niektorých linkách to nezvládajú ani 2xT3/T6 a 29T. preto sa uvažuje aj o nákupe ešte dlhších električiek.
To bolo pred pandémiou. Dnes sa vozí vzduch. Ale pandémia raz skončí. Problémom je aj kapacita meniarní, preto sa dlhšie súpravy tak skoro v premávke neobjavia. Musí ich zvládnuť infraštruktúra.
Modernizované K2S s pôvodnými skriňami už majú dvadsať rokov od modernizácie. Vozové skrine väčšiny sú zo 70. rokov 20. storočia. Sú na odstrel ako prvé.
Mám rád ironii, ale zde je potřeba zůstat objektivní. Jasně, není a nikdy to nebude ideální řešení, nicméně si myslím, že je dobré si uvědomit, že v Blavě nemají jiný, troufám si tvrdit že investičně i provozně dražší druh dopravy, tudíž asi mají menší problém do toho ty prachy vrazit. Nový pekáč vždycky prostě bude za větší love, cestující v Praze bude na tom hůř, ale je to funkce sakra více proměnných…
+ pokud vím, Praha je prý „příliš bohatý region“ takže nemůže na vozidla čerpat peníze z fondů EU.
Bratislava by měla rychle nakoupit, protože ještě postaví jednu automobilku a přijde malé zchudnutí středomoří, a taky bude patřit k „bohatým regionům“ a už z EU nedostane nic.
V T3R.PLF se jezdí šikovně. Ale řekl bych, že Pesa by dodala 30 tramvají levněji než 78 mil. Kč za jednu. Lodž si koupila 30 Gamma 53 milionů za jednu.
V Blavě mají rozchod 1m. U T3 by museli upravit podvozky. Prodražily by se…
Nemuseli. V Liberci jazdia T3 Wany bez problémov na metrovom rozchode. S pôvodnými podvozkami.
Vybočenie vnútornej časti skrine pri vzdialenosti otočných čapov 7,5 metra by mohlo byť problémom na niektorých úsekoch. Preto to Wana bude mať v Bratislave ťažké. Ak keby bola zadarmo.