Bratislava šetří na MHD. Ruší linky, všechny zastávky budou nově na znamení
Další várka nových autobusů Otokar Kent C 18,75 pro Bratislavu. Foto: DPB
Opatření se týká všech autobusových a trolejbusových zastávek.
Opatření se týká všech autobusových a trolejbusových zastávek.
To je fakt prima, tyhle zastávky na znamení. Pár se jich projede a pak se stejně někde dobu čeká na odjezd podle JŘ.
Některá města mají většinu zastávek na znamení. Kdysi jsem se byl podívat do Rotterdamu a dostal jsem nápad, že si vezmu lodní shuttle bus a pojedu na mlýny- Kinderdijk. Mlýny jsem navštívil, nachodil asi 5 km po okolí a pak jsem šel do městečka poblíž na stanici autobusu. Čekal jsem asi 20 minut než autobus přijel, jenomže jsem si už nepřečetl, že tato zastávka byla na znamení, takže ujel. A to byl prosím poslední autobus. Takže jsem nakonec šel svižně pěšky na hostel do centra Rotterdamu asi 5 hodin a za celý den jsem napochodoval 35 km. Takže bacha na… Číst vice »
a to zrovna stavkovali taxikari?
V Rotterdamu jsem studoval a většinu času jezdil na kole, protože jsem si místní MHD nemohl dovolit.
Ale určitě tam nebyla „většina“ zastávek na zmanení – rozhodně ne v centru a širším centru (což Kinderdijk rozhodně není – to je spíš něco jako Průhonice pro PID).
Dávat jako výhodu „zkrácení jízdních dob“ je při existenci jízdního řádu poněkud ošemetné.
Samozřejmě že autobus musí při prvním vyžádaném zastavení stát do „času odjezdu dle jízdního řádu“ (který musí počítat s tím, že se bude zastavovat skoro všude).
Pokud by tam nestál a všude přijel mnohem dřív, nastane chaos.
Pokud tam stojí a čeká, tak je zkrácení jízdních dob nepodstatné.
Edit: respektive samozřejmě může nezastavování sloužit k dohnání zpoždění … ale to by neměl být základní koncept jízdního řádu.
Jazdné doby nie sú vytesané do kameňa. Ak sa niekde dlhodobo bude ukazovať že vďaka viac zastávkam na znamenie je možné skrátiť jazdnú dobu, tak sa to zrealizuje.
Všechny zastávky na znamení je krok správným směrem. I u nás by to tak mělo být všude. To, že jsou na znamení jen některé a někdy, vyvolává jen konfliktní a stresující situace pro cestující i řidiče. Cestující zapomínají upozorňovat řidiče včas nebo vůbec. Když budou na znamení všechny, lidé si zvyknou a každý kdo bude chtít vystoupit bude automaticky zvyklý, že si vždy musí včas zmáčknout tlačítko. To už mělo dávno být.
V Nizozemsku se člověku klidně může stát, že přejede i v metru, když neobslouží poptávku na otevření dveří. Stálé zastávky busů a tramvají jsou nesmysl. Na znamení mají být všechny.
Co dopravní uzly a výchozí a konečné zastávky? Take nesmysl stálé zastávky?
Posouvání na západ je konečně jasně patrné.
Zastavky na znameni a konec vozeni vzduchu kde je alterativa, nebo ano ta alternativa neni potrebna, v obou pripradech dobre zpravy,
Problém je že Bratislava neredukuje výkony tam kde existuje alternatíva, ale tam kde žiadna alternatíva nie je. Taký Lieskovec to bude mať mimo špičky na najbližšiu zastávku cez 2,5 kilometra. To v poriadku nie je.
Osady spolu s 91 obyvateľmi prídu o celodenný a celotýždňenný 1 h takt. Číra pohroma…
Btw. koľko koncových obcí na Slovensku s menej ako 100 obyvateľmi má celodenný a celotýždenný 1h takt verejnej dopravy?
1. Pre ľudí z tých „osád“ ako to nazývaš to pohroma je. 2,5 kilometra naozaj nie je akceptovateľná dochádzková vzdialenosť. Ako majú títo ľudia fungovať v denno-dennom živote?
2. Nikde som nepovedal že tam musí byť takt hodina, ale niečo by tam jazdiť malo.
3. Pevne verím že uvažovanie v štýle „inde je to horšie, tak sa na to vykašlime aj my“ sa v Bratislave nepresadí. To že VHD na Slovensku je úbohá vieme.
inu, pokrok a rozvoj nezastavis!
V Bratislavě už pochopili. Brno zatím ne a má zastávky na znamení tří druhů: nikdy, vždycky a někdy. Takže chaos, který nejenže stojí peníze, ale snižuje i bezpečnost, protože výjezd ze zastávky není nikdy bezpečný. A při chování brněnských řidičů, kteří zákonem uloženou povinnost umožnit výjezd busu ze zastávky ve městě snížením rychlosti nebo i zastavením vozidla, neplní, dvojnásob.
Ono má vliv zda je zastávka na znamení celodenně nebo ne na to, zda řidiči pouští vozidlo ze zastávky? Na to jste přišel jak?
Nic takového jsem netvrdil, psal jsem o riziku, které je v Brně znásobené neukázněností řidičů. Když zastávka není na znamení, nikdo nenastupuje a nevystupuje a zbytečně do ní musím zajet, tak je to další zbytečné a nebezpečné vyjíždění, které by zastávka na znamení eliminovala. Zákon v tomto bodě nedodržuje v Brně minimálně 30% řidičů. Nevím kolikrát jste dnes vyjížděl s kloubákem ze zastávky Vy, já za těch deset hodin asi dvěsta dvacetkrát.
Ono totiž z toho vašeho vyjádření vůbec jasné, o čem to vůbec mluvíte. Jízda autobusem také nikdy není naprosto bezpečná, vždy do vás může někdo narazit, i když jedete rovně. Ostatně poslední nehodu co jsem viděl, tak způsobil řidič osobáku tím, že narazil při výjezdu z parkoviště do trolejbusu zezadu. V Brně už je minimum zastávek, kde by se zastavovalo a přitom nikdo nevystupoval ani nevystupoval i když nejsou na znamení. Pro cestujícího to žádný chaos není, informačním systém o tom informuje dostatečně a pro vás jako řidiče také ne, informační modul u řidiče vám to zobrazuje dostatečně zřetelně, pokud… Číst vice »
A řešením té bezpečnosti je co, nezastavovat vůbec? Jakože „postavil si hospodu a voni mu tam lezli lidi“? Převážet cestující je primární funkce, pokud se bude výrazně omezovat pod rouškou „zvyšování bezpečnosti“ tak nejbezpečnější bude když tu MHD zrušíme úplně…
Všechny zastávky na znamení – tohle musí dělat z jízdního řádu trhací kalendář… nebo je cílem jednou za pár zastávek hodit parkovačku a „čekáme na pravidelný čas odjezdu“?
Mně v Brně hlavně vadil chaos v dávání znamení.
Nikdo neřekl, co to znamení je venku (stačí jen stát nebo se musí i nějak mávat nebo dělat stojku na jedné ruce?) a stejně tak byly různé způsoby uvnitř vozidla (někdy to byl speciální čudlík – ideálně na stropě busu – skvělé pro ženy a děti, někdy normální čudlík na otevírání dveří …).
Ale třeba to už za posledních 10 let co tam nežiju sjednotili …
To je hezký, obří zpráva o tom, že se má stlačit gombík, a pod tím jen tak mimochodem, na okraj, rušení linek. (Týká se i původního zdroje).
Na první dobrou bych souhlasil. Na druhou stranu zastávky na znamení se dotknout násobně více cestujících než tři nejméně vytížené linky.
Rušené sú absolútne minimálne využívané linky, ktoré mali úbohé intervaly
(L27 – 30min v šp. v sedle 0,
L58 – ešte horšie 45-60min,
a X70 – 2x v hodine na mega dlhej 5min trase s 3 zástavkami,
a zvyšok liniek 45, 79, 145, 147, 151 prejde len na servis počas pracovných dní..)
a ktorými jazdilo tak 5 ludí a absolútne si nikto ani nevšimne, že nejaký minibus zmizol z ulic a zvyšok boli aj tak len doplnkové linky..
Hej, „doplnkové linky“ bez alternatívy. Čiže časti mesta de facto prídu o MHD, lebo už sa tam bude dať dostať len v špičke. 79 – najbližšia zastávka od Lieskovca bude vzdialená 2,5 kilometra. V zime ideálne. 145, 147 a 151 všetko obsluhovali kopcovité oblasti.
Redukovať sa malo tam kde existuje široká ponuka liniek a negatívnym efektom by bola akurát nutnosť sa trochu viac „potlačiť“. Nie tam, kde žiadna iná MHD nejazdí a ľudia úplne prídu o možnosť cestovať inak ako autom.