cargo

Bratislava otevřela nové moderní autobusové nádraží, je součástí nákupního centra

Nové autobusové nádraží v Bratislavě. Foto: Bratislava.skNové autobusové nádraží v Bratislavě. Foto: Bratislava.sk

Nový terminál má zvládnout odbavit až pět tisíc autobusů denně.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
97 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
zdeněk

jako je to pěkný, o tom nepochybuju, ale pořád mi vrtá hlavou jestli je normální uzavřít do garáže padesát nastartovaných autobusů. Nechtěl bych tam půl hodiny sedět na lavičce a čekat na bus. Tohle moc nechápu a nevěřim že odvětrávání je tak super vyřešený.

zdenek

Tak klíčové je tam dostat to nákupní centrum do toho.

Potulný wechtr

Nákupní centrum je logický krok. Podívej se jak vypadají kvalitní nádraží na západě. Jsou to nákupní galerie s množstvím restaurací i možností odpočinku.
Pokud výstavbu a provoz autobusáku přehodilo město na soukromého investora, je to od něj logický krok.
V Praze se Florence taky zabavili. Jinak by s péčí řádného hospodáře dopadla asi jako Černý Most.

Paolo

Zdenku je, bol som tam v bus stanici a je tam lepsi vzduch ako vo viacero castiach OC Chodov v Prahe

zdeněk

tak v tom případě je to v pořádku, protože v některých podzemních parkovištích se člověk fakt dusí.

David

V době nízkoenergetických domů je stavba podzemního autobusového nádraží docela úlet.

Ibragim z Bastru

Jak mimo byl autor, když chtěl napsat „příšernou ostudou“ a překlepl se na „spíše ostudou“?

Jenda

Tak podobné spolupráce developera a výstavby infrastruktury dopravní obslužnosti najdeme i v ČR. Například Bondy v Mladé Boleslavy či lanovku na Větruši v Ústí.

zdenek

V banánistánech to tak prostě bývá. By mě zajímalo, jakým transparentním způsobem vybrali toho provozovatele, nebo vyvoleného majitele obchodního centra.

dvojiteF

Centrum vrátane stanice postavil developer-majitel, takze ho nikto nevyberal.

zdenek

Ano, v překladu takže stát měl autobusové nádraží nyní ho již nemá. Super deal?

dvojiteF

Ano, miesto zdevastovanej stanice a prisernemu prilahlemu okoliu stoji nove nakupne centrum so stanicou ktoru postavil za vlastne peniaze developer. Takze ano, super deal.

Frantisek

A hromada energie na větrání výfukových plynů, nutnost překonávat výškové rozdíly, žádná vazba na vlaky. Zkrátka ideál. 🙂

dvojiteF

na aké vlaky ?

Karl vB.

František má oprávněnou připomínku, má zřejmě na mysli pokud někdo jede dál přestupuje z vlaku na bus, nebo naopak.
Je nějaká aktuální studie rozvoje železničního uzlu Bratislava? Současný stav, ve srovnání s nedalekým novým Wien Hbf. je tragédie, spíš to vypadá, jako dvojče současného Brna.

Paolo

V tuto chvilu sa sporacuvava studia na zmeny uzla Bratislava – jedno z rieseni bude mozno aj pridanie nastupistia ponad ulicu(uvidime) zaroven sa finalizuje usek statna hranica s CR az Devinska N. Ves – ktory caka vela pozit zmien

Svojsin

Františkovic, ale ten by na bus stejně nepřestoupil, raději by šel pěšky po koryte až do Prahe….

Zbyněk

Hromada energie se ušetří vypinanim ventilace.

Paolo

A kontroly Vas rovno a zvysok si dopovedzte ( to nie je Pha!)

Paolo

Na vlaky mate dve fungujuce varianty spojenia trolejbus 210 od 1.11. kvoli uvoleniu ciselnej rady pre reg. dopravu 40 a cca 7 min peso tram… a jedna stanica , ktora je vyuzivana je menej ako odvetravanie poloprazdnych obchodakov ( napr. v Prahe N. Butovice, Krakow, cca 1/3 OC Chodov mimo zapasov Harfa a podobne) – nemyslite

zdenek

Tak jak byla zdevastovaná, to bylo na slovenském státu.

zdenek

No a kdo je v katastru vlastníkem:-) To asi nebude pronájem co:-)

Ľubo

Máš nejaký problém ?

Ľubo

A načo potrebuje štát, resp.mesto vlastniť autobusovú stanicu ?
Štát je odjakživa najhorši hospodár.

Gabrieluss

Autobusová stanica patrila dopravcovi (SAD Bratislava – neskôr Slovak Lines). Developer v roku 2004 sprivatizoval dopravcu (ponúkol najvyššiu cenu) len aby získal pozemok pod stanicou.
Potom, za svoje, postavil novú stanicu spolu s obchodným centrom.

Paolo

Drahy Zdenek, bavme sa k veci a nie s podtonom komplexov zo SR, ktory je viac nez citit. Cela stvrt Ml. Nivy vcetne stanice bola neskutocne ohavna cca 10 rokov do zadu. Konecne ma cela stvrt uroven aku ma mat… a to, ze su tam vysoke budovy… podla uzemneho planu Bratislavy je to tzv. mrakodrapova stvrt + nevidim nic zle na tom ked developer neskutocne zanedbane priestranstva a verejne zariadenia vcetne byvalej zbomardovanej rafinerie Apollo kde sa nedialo nic od 2 svetovej….. Treba ist do Viedne, alebo Berlina pripadne mate blizsie Ceske Budejovice a zistitte , co je normal.

Indijanek

A u nás Zvonařka, Florenc… Prostě country for future 🙂

PetrN

Zvonarku neznám, protože do Brna jezdím buďto vlakem na hlavak, nebo busem na autobusak u Grandu(který je mimochodem taky „spica“), ale zrovna Florenc mi nijak hrozný nepřijde 🙂

Frantisek

Aspoň není v žádné budově, natož aby byl uzavřený ve sklepě nebo vynesený do několikátého patra, se všemi takto vyvolanými externími náklady.

Karl vB.

Pane Františku, z vašich komentářů jsem vyrozuměl, že se vám nelíbí zřídit autobusové nádraží ani v přízemí budovy ani na střeše – přirozeně větrané.
https://www.archiweb.cz/b/dopravne-obchodni-centrum-ceske-budejovice
Myslíte si, že zabrat velký pozemek v širším centru města jen velkou vyasfaltovanou plochou autobusových stání a odbavovacím objektem je právě to pravé ořechové? Jaké řešení navrhujete vy?

Pezos

Přece zakázat autobusy jako třídního nepřítele.

Karl vB.

Františku, nezapomeňte prosím zodpovědět můj dotaz, tedy jak byste situaci s umístěním nového autobusového nádraží v Bratislavě navrhoval řešit vy, podle vašich pevných zásad.
Děkuji a zdravím…

Paolo

Treba sa ist Frantisku pozriet aj mimo Prahu napriklad do Ceskych Budejovic, Viedne, Berlina, Krakowa a podobne – vyjst zo svojej komfortnej zony a zistite, ze v Bratislave sa nevymyslelo nic nove… O kritizovani – len preto, ze je to SK mam svoj nazor… radsej si treba urobit poriadok napriklad pri vstupúoch z metra Florenc na nadro( upratat pred svojimi dveramu)… a nie riesit a nadavat na Bratislavu – je to trapne

Honza

Na Florenci nemá autobusák co dělat. Prodírat se ven s města Magistrálou. Ten už měli dávno zavřít.

PetrN

A kam měli dát největší autobusak pro dálkovou dopravu jinam, než do relativniho centra nedaleko vlakového nádraží? Na Zličín, Černý Most, či do ještě větší prdele?

zdeněk

je to nesmysl, nevim jestli jste někdy jel busem na florenc, ale v reálu to probíhá tak, že 2 hodiny jedete z Brna na kraj Prahy a pak se hodinu prodírate z Chodova na Florenc. Kdyby ty busy končily třeba na Chodově, tak je časová úspora půl hodiny když do toho započtu cestu metrem do centra. Jediná výhoda je pohodlí, že jste přímo v centru, která ale mizí v okamžiku, že většina lidí na Florenci sedne na metro a jede na Lužiny nebo Háje 🙂

Pezos
PetrM

hodně dobrý, palec hore

Frantisek

Autobusy do sklepa a pořádně větrat, jinak se udusíte. No nevím, přízemí by bylo mnohem energeticky šetrnější a uživatelsky přívětivější.

Pavel

No a v Praze máme Florenc. Najdi 5 rozdílů…

Jmeno

v Praze jsou autobusaky decentralizovane na konecnych stanic metra. To je u metropoli lepsi zpusob, nez tahat busy pres mesto.

MirekK1

Jenže na těch konečných stanicích metra to vypadá ještě hůř, než na Florenci. Strašný je Černý Most, Zličín. Roztyly taky žádná paráda… Na Smíchově provizórium.

Frantisek

Florenc celkem ideál, ještě ten podchod/nadchod od nádraží (Masarykovo, hlavní), a je to. Ty okrajové mají zase výhodu nezajíždění kolonami aut do centra, chybí jim často hlavně údržba.

Paolo

Vam sa Florenc asko stanica pre dialkove a medzin linky zda ok? AHA… HMMM tak uz sa vacsine komentarov nedivim…. viem AJ aj SP J ciastocne nemcinu a nemozem tu pisat vulgarity zahr. navstevnikov.

zdeněk

Tak ono to metro v Barceloně neni taky žádnej etalon hygieny 🙂 To je o lidech, né o tom že je něco blbě postavený.

Jméno

Zpravidla to jsou venkovní zastávky, což obvykle stačí nebo má stát na každé konečné metra podobný multifunkční autobusák ?

Paolo

Bratislava metro nema – kedze dostava vyrazne menej penazi na obyvatela ako Praha… z viacerych casti doplna funkciu IDS BK.. niektore linky napriklad oblast Podunajskej ulice obsluhuju vylucne primestske linky…… busy su vyuzite po celej trase vcetne subeznych liniek MHD v niektorych usekoch

Bjorn

Za mě je Florenc úplně v pohodě. Myslím tím nádraží jako takové. Jeho okolí (třeba přístup na metro a prostory kolem rušné silnce/křižovatky) už samozřejmě ne, ale ten prostor se už mění a je násobně větší, než nádraží v Bratislavě. A navíc je pravda, že autobusových nádraží je v Praze několik a Florenc je pouze pro dálkovou dopravu).

Jan

Je pravda že je v Praze několik nádraží ale upřímně v úplně otřesným stavu.

Ondřej

Co je špatně s Florencí?

Paolo

Ma daleko velkostou aj sluzbami k 21 st… stanica o velkosti Adamova, aleno na nizsej urovni ako chystane napr. v Kurimi sa Vam zda na hl. mesto Ok?

David

To je zpráva jak ze 70.let, kdy otevírali Zvonařku nebo CAN Plzeň a pobobné socialistické skvosty.

Igor Mauricio

Nebyla Zvonařka spíše až v půlce 80.let…?

Karl vB.

Co by za takové nové bratislavské autobusové nádraží dali ve Stuttgartu. Tam teď není nic a před tím, než se začalo předělávat vlakové nádraží, tak to byla tragédie na úrovni okresního města.

jal

V Katowicích mají něco podobného už od roku 2013. Hlavní nádraží vlakové, obchoďák a podzemní autobusák v Galerii Katowické..

Radius

Nebo České Budějovice

Zkep

České Budějovice bych zrovna jako dobrý příklad nedával, cesta na střechu obchoďáku je zdlouhavá a přestup vlak bus a tím výrazně prodloužil…

Kuba

Oproti té Bratislavě je to pořád pohoda.

Frantisek

Aspoň to nahoře větrá a je tam denní světlo, to je fakt. Ale zase je to dál z ulice.

Petr

K čemu je na nastupování do autobusu dobre denní světlo? Na strechu je mnohem užitečnější dát nějakou zeleň a terasu restaurace/kavárny.

Paolo

Ta zelen a relaxacne miesto tam je a je to super… architekti sa s tym vynikajuco vyhrali.. fotia si to aj turisti z Viedne a inych statov a iny ako pozit nazor som nepocul

Paolo

Bratislava nie je ani prve a ani posledne nadro v EU a ani v Amerike Frantisku…. nezaberat plochu na povrchu a koncentrovat vystavbu dole aj hore je trend vo velkomestach mimo Prahy…. znizuje to naklady na obsluznost a relax zelena zona na streche je 100 x lepsia a vyssia pridana hodnota ako parkovisko a rozpadnuta st. ktora tam bola

dvojiteF

Aj v Banskej Bystrici 🙂 ikonický Vlak Bus Shopping 😀

mgr.pavel

Proč k tak velkému autobusovému nádraží nevede (žádná) kolejová doprava?

esc
Jiří Kocurek

Nejbližší zastávka Košická bude asi půl kilometru daleko, pokud je ten autobusák na rohu ul. Mlýnské Nivy a Karadžičovy, kam mě posílá mapa.

MartinS.

To vás mapa posílá špatně, když vchod 24/7 je na rohu Mlynské Nivy × Svätoplukova. Nová AS a komerční centrum je tam, kde byla původní AS Mlynské Nivy z 80. let.

Romino

Presne tak. Tá budúca zastávka na križovatke Košická bude pár metrov od vstupu do AS. Je tam samozjreme niekoľko vstupov z rôznych strán tak ako aj v Prahe sa dá do metra ísť v uzloch ako Mústek z rôznych strán a tie vstupy sú od seba aj 300-400 m. Ale k električke. Plán ja čo najskôr (horizont do 5-7 rokov) dobudovať a prepojiť električkou Pribinovu (Eurovea, zóna pri Dunaji) a Košíckú ulicu (projekty Zwirn, Sky park, AS Mlynské Nivy, Twin City). Preteže tá zóna sa dramaticky mení. Z browndfiedu vzniká úplne nová a moderná obytná a kancelárska štvrť v podstate… Číst vice »

Kalanis

Docela by mne zajímalo, jak hodlají řešit ohyb tady: https://mapy.cz/turisticka?mereni-vzdalenosti&x=17.1282571&y=48.1405158&z=19&rm=9njFox6tQV8GgQAhvNflqRnQIWGgcbg715fqg89hSDff9gjbNgPS
Protože to bude nejspíš znamenat zásah do ramp mostu. Dokážu si představit výsledek, v Praze na Vltavské a Těšnově je něco podobného. Jen si nedokážu představit realizaci.

Romino

nie, trať pôjde pod most Apollo od Eurovei, tam je miesta dosť a zatočí vľavo pozdlž areálu nákladného prístavu (využije sa dnes východzia vetva cesty od Eurovea, zrejme bude spoločná aj pre tra a autá) a pôjde pozdlž Košickej vpravo (nie v strede ulice) po križovatku na Nivách pri AS (Nivy Tower).Až za križovatkou na Košická/Mlysnké Nivy sa presunie trať do stredu. Je to vymyslené 🙂
Tu sú aj nejaké vizualizácie a články: https://www.yimba.sk/elektrickova-vetva-kosicka

Romino

problém je že SND otravuje a vymýšľa že nemá ísť električka pred vchodom do divadla a že bude hluk (opera aj činohra má odhlučnené sály nového SND, ktoré sa stavalo 30 rokov, na opačnej strane budovy, takže absolútne nerelevantný argument). Je to tak ale aj v iných mestách, že električka ide pred divadlom (samozrejme väčšinou je to historicky). Navyše dnes sú technológie na odhlučnenie tratí a aj tie vozidlá sú o dosť iné ako ťažké T3-jky. Na druhaj strane pod námestím pred SND sú podzemné garáže Eurovea (3-4. poschodia do zeme) a tiež garáže SND, takže sa to bude musieť… Číst vice »

Kalanis

Tak jim sdělte, že Praha bude stavět tramvaje před Operu a navrch tam má magistrálu. Tak ať nefňukají.

Pezos

Tak je to v podstatě jediná vec, kterou dělá tamní ministryně kultury (jinak absolutně neviditelná).
Proto už dostala posměšnou přezdívka „ministerka blokovania električky pred SND“.

Kalanis

Díky za vizualizaci, to vysvětluje víc. Jen tam mám trochu strach o prostor – je tam nějaký komerční dům a vedle normální. Vypadá to, že je hodlají zdemolovat. Mám tam trochu obavy o místo a pozemky. U tržnice to vypadá taky na spoustu demolic.
K vizualizaci: SND – 1435 útočí!

Petr

Co dodat – velmi povedené a takto by to mělo být snad v každém větším městě, ideálně ještě poblíž s vlakem

Pardubák

Už se těším, až se tam pojedu podívat. Dlouho jsem tuto stavbu sledoval a pomatuju si i starou stanici. Máme Slovákům zas co závidět. Tohle u nás třeba v Praze nebude nikdy. Až na ty kukaně to nemá chybu, víc uvidím osobně. Celá čtvrť Nivy má oproti Praze velký progres a nejsou tam tak hnusné budovy jako v Praze, celkem mi to tam všechno pasuje i když, nějaké budovy by mohli být menší. Teď koumu co budou dělat se železniční stanicí to je ostuda. Uvidíme jestli dopadnou plány viz toto video. https://youtu.be/_pIPJKFQ7p8 No taky je celkem trága rozestavěné propojení dálnic… Číst vice »

Ondřej

Jeden z typických pohledů ve stylu „soused má zelenější trávník“. Když se něco moderního a zajímavého postaví v ČR, je dle lidí tohoto smýšlení hnus (např. autobusové nádraží v HK). Když se na Slovensku postaví jeden moderní autobusák ve sklepě, tak je to věc, kterou jim máme závidět…

😀

Paolo

Mna tiez zaujmaju vydarene stavby v Cesku napri. Autobusak Mercury na streche OC v CB…. zo neznaci ze soused ma zelensi travnik…… zpusob prispevku je na doktora pan Ondrej

Beekee

U nás se staví a dotují terminály pro integraci bus-železnice, v Blavě integrují s obchoďákem…
I když je teda zajímavé, že původní železnice do té oblasti vedla…
https://www.onemanbrnoblog.cz/zeleznicni-uzel-bratislava-studie-proveditelnosti/

Pardubák

V Praze taky nemáte busové nádraží u Vlakového i ty vlakový jsou dost decentralizované, stejně tak busové. Tohle je náhodou velký krok v před. Jinak tam se bude koncentrovat nejvíce lidí, díky největší čtvrti v Bratislavě. Železniční stanice je trochu dále a nešťasně. I tak plánují další přestavbu v podobném duchu s obchoďákem. Na čekání a potkávání lidí super. Třeba časem postaví Metro, mezi busovým a hlavním nádražím 🙂 I když tolik lidí tam nejezdí. V praze jeden velký hnus. Na hlaváku ani nejsou lavičky tam si sednout. To tohle je o dost lepší.

Vít Jůza

V Praze mají autobusové nádraží u nádraží v Holešovicích a na Smíchově.

Dzejejc

V Praze na hlavním nádraží už lavičky jsou. Trvalo to, ale jsou. Ale zatím jsem je viděl jen nahoře „pod Pragotronem“.

Frantisek

Florenc je u Masarykova nádraží, jen tam chybí dostavět podchod či nadchod. Hlavní je kousek dál, ale ten přechod Masarykova jej také trochu přiblíží. Bratislavě by spíše než metro slušelo nějaké vlakové propojení přes Filiálku na Petržalku (obdoba původní tratě, akorát přes současné nádraží, s pokračováním do Wolfsthalu), akorát asi ještě pár let potrvá, než bude tramvlak přijatelným prostředkem do nově obestavěné ulice – a vlak vítaným dopravním prostředkem vůbec… 🙂

zdeněk

On je hlavně v Bratislavě největší problém s lidma, polovina místních městskou hromadnou nejezdí protože je to pod jejich úroveň, radši berou taxika nebo jedou autem. MHD je tam je považovaná za dopravu socek. Nehledě na to, že roční kupon je 2x dražší než v Práglu a intervaly 3x větší. Mám tam kus rodiny, byl jsem tam stokrát, takže vím co říkám.

Jiří Kocurek

S obchoďákem a trolejbusovou linkou. Ono vůbec propojení toho autobusáku s hlavním nádražím je takové… kdyby chtěl někdo na vlak, tak ať raději nechce na vlak.
A co se tak dívám na tu odkazovanou studii, tak prý v EU nesmí být nádraží v oblouku… tvrdili všem.

Ketchup1970

A tak se to opraví i v zatáčce na dálnici do Vídně i v předměstí od Vídně .

Svojsin

Pán má mindrak…..

Tomáš Gottschalk

Pán je cajzlovské hňup

Ketchup1970

Nein mein bruder, ich bin SwarzeHandeln

Ketchup1970

Nie nemá. Len si robí srandu. A potrefená husa zagágala…

Svojsin

Nejsem z Brna, ale těch narážek i od lidí, co Brno prakticky neznají, je trochu moc. I když uznávám, že to okolo Tesco apd neni zrovna výstavní.

Ketchup1970

Tož omlouvám se , koneckonců okupace Brna Slováky už taky pokročila ..

xyz

„U nás“ se taky integrovalo s obchoďákem (a ne s vlaky) – viz České Budějovice.

MartinS.

No ale vlakové nádraží je v ČB přes ulici (skrz podchod).

Karl vB.

Pokud by šlo z prvního nástupiště vlakového nádraží postavit lávku pro pěší přímo na střechu Mercury, centra, bylo by to pro přestupující přívětivé řešení.
https://www.stavbaweb.cz/admin/fotogalerie/images/3227-v-doc_mercury_mala.jpg

Paolo

a je v Mercury super garazovy maraton i s medzin ucastou ( mimo SR i dalsie staty) je to tam velmi fajn.

Paolo

To sa dotuje aj u nas a busak s obchodakom najdete aj v Cesku – Ceske Budejovice …. nepoznate vlastnu krajinu odkial pochadzate ???