Bourání jako optimalizace. Správa železnic začíná se zmenšování některých nádraží
Výpravní budova ve stanici Varnsdorf. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra
Řada výpravních budov je už pro potřeby Správy železnic zbytečně velká, začíná jejich demolice.
SŽ by neměl být finančně bezednou opravnou rozsáhlých- předimenzovaných nádražních budov, co tady nastavěl František Josef I. Některé budovy, u kterých si slibuje SŽ rozsáhlé pronájmy, ty se ale vůbec nemusí realizovat, a budovy mohou zůstat poloprázdné či prázdné. Zbudou jen náklady na jejich údržbu.
To jsem napsal ale jen z pohledu úzce ekonomického.
ČI-li ještě jednou: pouze ekonomický pohled na věc, bez hodnocení ostatních aspektů.
Nabídka služeb u nástupu zvyšuje atraktivitu cestování a přitáhne víc cestujících, proto se na nadražích budovaly stánky, hospody, nově obchody apod. SprZel jde opačnou cestou, zřejmě se domnívá, že cesta vlakem je tak atraktivní, že se cestující raději vydá na stojáka pod přístřešek bez možnosti dát si tam blbý kafe, než aby jel busem nebo autem. Za sebe si o tom dovolím pochybovat.
V Dětřichově fakt kafe nerozhoduje o tom, zda člověk bude jezdit do práce vlakem nebo nikoliv. Komerční vybavenost je důležitý atribut u velkých přestupních uzlů a terminálů, kde cestující chtě-nechtě tráví nějaký čas a ocení určitý komfort, avšak O&D stanice (kde cesta začíná nebo zcela končí) obvykle toto neutáhnou, protože lidi prostě chodí na svůj spoj. Stejně tak se trochu změnily chutě, takže ač klasická nádražka skýtá určitou romantiku, většinového cestujícího neosloví – a často to má dobrý důvod. Prostě dnes doprava vypadá jinak než před sto lety a stojan na kolo, informační systém a v lepším případě čisté záchody… Číst vice »
Problém Správy železnic je také ten, že ne všechny volné prostory na nádražích chtějí pronajmout. Znám mnoho nádraží, kde mají volné nebytové prostory, ale SŽ nemá chuť namotivovat podnikatele, aby si to pronajali. Přitom by poptávka byla, ale na webu SŽ ani na nádraží moc nabídek nenajdete.
To stejné platí i pro nádražní byty.
A kde se nenabízí, tak ani smrt nebere. Čtyři zdi mají pak objednané pouze demoliční firmy….
Možná pojďme tuhle historku trochu konkretizovat: podnikatel AB oslovil OŘ Brno s poptávkou po nebytovém prostoru v ŽST XY a oni mu neodepsali?
SŽ nenabídla veřejně pronájem a tvrdí že pronájem nikdo nechce.
A nemají ty objekty náhodou ve vlastnictví ještě ČD? Ono je to s vlastnictvím dost ošidné a člověk se stále diví, co všechno má ještě „národní dopravce“ pod palcem.
Posuzoval bych případ od případu. V případě že ta budova nemá využití pak nemá smysl platit vytápění tak velkého objektu. Pak je na místě v krajním případě i demolice objektu. Nesnažme se za každou cenu opravovat ruiny. Kdyby se takto chovali naši předkové tak tady máme dřevěnky všude.
Budovy nemělo ČD a.s. prodávat Správě železnic, ale přímo obcím, Správa železnic se chce všeho zbavit, stejně tak likviduje i dopravny, v nichž ve výměnách odstraňuje jazyky- viz Budyně nad Ohří i jinde. správu železnic zajímají jen koleje a zabezpečovací zařízení , je to sice logické, ale pro zachování železničních památek zničující. Tak holt budou všude budovy typu antivandal-bunkr a ten bude navíc posprejovaný..
To teda nevím. Například Zdice nejsou ochotné postavit ani přestupní terminál na autobusy (i když v místě terminálu, jsou odstavované mezi spoji.) u vlakového nádraží.
to je argument jako noha… ony mají Zdice nějakou povinnost?
Proto jsem proti nechávat obcím ještě nádraží. Bohužel jsou jediný kdo tu zastávku autobusu může vybudovat.
Představte si, že by měly obce budovat a opravovat zastávky a stanice.
Tak v první řadě neměly ty budovy vůbec připadnout ČD za toho zpackaného dělení v éře Šimonovského. Ve druhé řadě – když se tento obří přehmat začal napravovat, nemělo se to řešit PRODEJEM. Proč má státní firma prodávat majetek státní organizaci? Ten vnitřní dluh ČD na vozovém parku se mohl řešit i elegantněji, a ne tak, že povede ke snaze vytřískat co nejvíce z prodeje nemovitostí (a to i za cenu rozprodání pozemků a objektů uprostřed kolejišť). Z vývoje v posledních letech mám jednoznačně pocit, že právě ČD jako vlastník byly brzdou nějaké kultivace těch budov. Možná by si někde… Číst vice »
„budovy neměly připadnout ČD“ ???? „vnitřní dluh se mohl řešit elegantnějí“ „možná by si někde“, ….
přemýšlím, co na takovém příspěvku plusujete, ale nenarazil jsem na nic, je to totiž hodně spekulativní.
Obce nemají zájem si kupovat nádraží, pak by je musely samy budovy rekonstruovat a udržovat.
Zdá se mi, že stržené troleje jsou u nás velmi často. Je něco co by dokázalo přispět k tomu, aby ke střežení troleje docházelo minimálně (1x – 2x za rok)?
SŽ řekla, že by pomohla rutina. Takže žádné nečekané stahovačky atd.
Jo bourat a zakazovat různé znělky na nádraží, to jím jde výborně. Ale něco opravit, vybudovat, na to už nemají.
Vlastíku, jel jste v uplynulých deseti letech vlakem?!
Já jen že moderní bezbariérovou zastávku s informačním systémem má už kdejaký zapadákov, a většina velkých nádraží prošla velkou opravou, takže tento výkřik bych chápal u člověka, která se právě probudil z kómatu po 20 letech.
Pan Svoboda mě začíná už pěkně štvát 👿 od té doby co je i koryta jen demoluje. Myslím si že by by bylo na čase ho odvolat. Jako staré nádraží zbourat a dát tam jen unimobunky. Asi by se měla policie podívat na hospodaření tohoto státního podniku muslim tím i to že firma jde moc na ruku stavebním firmám. Takže myšleno klientelismus
Kdyby blbost nadnášela…
Místo kdyby to pronajali na byty či prostory prospěšné pro veřejnost, tak to nechají raději zbourat. Jsou to historické památky z 19.století a nezaslouží si tyto stavby demolovat. Zase je to jakási pračka špinavých peněz, i demolice stojí těžké prachy…
My Prahu nedáme, radši ji zbouráme,
radši ji zbouráme, zbouráme hned.
https://www.karaoketexty.cz/texty-pisni/slapeto/ci-je-praha-nase-my-jsme-ti-prazaci-183503
Co si představujete prostory prospěšné pro veřejnost? Herny, hospody, protidrogová centra? Problémem, je že ty budovy stojí většinou na okrajích měst a obcí, nebo v nežádoucích lokalitách kam se těžko budou sťehovat třeba úřady. A byty se nedaří dlouhodobě pronajmout ani tam kde se demolice neplánují: https://www.spravazeleznic.cz/o-nas/nemovitosti/pronajem-bytu
A pokud je tam zájem developerů, tak taková je bohužel dnešní doba asi jako když se bouraly celé bloky starých zástaveb a stavěla panelová sídliště.
Bavíme se o Varnsdorfu. Nádraží bylo dimenzováno jako pohraniční stanice v dobách čilé obchodní výměny s Německem. Od roku 1945 se poměry v oblasti poměrně radikálně změnily, změnil se počet obyvatel, snížila potřeba železničních přeprav, tomu bohužel musí odpovídat i redukce infrastruktury.
Můžete zkusit dát dohromady pár milionů a do něčeho lukrativního se ve Varnsdorfu pustit sám, určitě to bude šlágr.
Kupte si tu „památku“ a předveďte nám, jak je skvěle využitelná.
Tak to má být.
Známý usiloval několik let o koupi jistého drážního objektu ČD. Několik let ho příslušný vedoucí ujišťoval, že to půjde, jen musí počkat, že mají nařízeno vyřizovat přednostně požadavky obcí. Na účtě byl připraven milion Kč na koupi, ač to by to nestálo ani za půl. Najednou nastoupila firma a objekt byl za patřičné peníze srovnán se zemí. Žádný důvod k tomu nebyl.
ČD, resp. daňový poplatník, jakožto jediný akcionář vysolil xy Kč za demolici, místo aby vydělal 1 000 000 Kč. Co na tom je k nepochopení?
Ze známého úředník nic neměl.
Z demolice zacinkalo.
od známého by úředník měl do budoucna jen bolení hlavy, podívejte se, jaké potíže dělají majitelé Vechtrovny u Brna, za další potížisty, kteří budou dělat neustálé problémy ten milión nestojí
přesně tak.
Kecy v kleci. Tohle mělo být využito ke stejným účelům, ke kterým to 100 let sloužilo, ne nějaká nálevna. Navíc jsou na přilehlých pozemcích jisté developerské zájmy nemající s dráhou nic společného, což mohou být budoucí problémy. Ne s dílnou na opravu drážních zařízení.
Jo Pošta neumí doručit dopis a může za to Vechtrovna.
Utratit miliony za zbourani budovy, to by dobry sprave slo, ale opravit elektronicky ukazatel nastupist na nasem nadrazi, ktery roky ukazuje kraviny, to je neprekonatelny problem.
Za 25 milionů? To bude mít i kliky ze zlata? Za to by byla 3 patrová vila s bazénem a tenisovými kurty nebo nový hotel.
Tak to dopadá když nezkušeného a mladého člověka zvolí do čela důležité organizace jako „byla“ SŽDC.
On sice vypadá mladý, ale asi tak přes měsícem mu bylo 50 let a ve funkci je 2 roky. Takže by se dalo říct, že je ve své funkci v optimálních letech. Na Správě železnic se dá najít miliony chyb, některé jsou i zásadní, ale zrovna optimalizace některých výpravních budov je věc pozitivní.
Při dnešním nedostatku státních nebo městských bytů mi nejde na rozum, proč to nevyužít tímto způsobem. Stále více mladých rodin nemá na bydlení a já se jim nedivím. V roce 2012 se v Brně dal koupit byt 1+1 za 500 000 Kč! Dnes se pomalu neprodává pod 2 000 000. Zdražení o 300 % neodpovídá realitě a především mladí lidé na to prostě nemají.
Problém hluku, nízké výše nájmu a věku objektů znamená, že rentabilita je v červenejch číslech. Jak by jste vy hájil před NKÚ, že stavíte byty v objektu, kde vám to hygiena nepovolí?
On reálně chce málokdo bydlet na nádraží. Většina těch nádraží je buď na okraji obcí (nebo i pár kilometrů od nich) nebo naopak to je velké a rušné nádraží, kde je silný provoz vlaků a všeho s tím souvisejícího . Hodně těchto nádražních bytu jsou úrovní bydlení nejlépe osmdesátá léta, ty novější. Není úplnou výjimkou topení tuhými palivy, voda ve studni, koupelna mimo byt a vlastní byt cca 50,60. léta minulého století vysoké stropy, škvarková podlaha…. V jednom drážním bytě primo v budove nádraží bydlím, druhý znám od kamaráda a to jsou to ty lepší kousky, kde před 40 lety… Číst vice »
Podobně se bude „optimalizovat“ i nádraží v Jindřichově ve Slezsku, kde se bude ubourávat celé patro.
Souhlasím se zachováním historicky a architektonicky cenných budov jako Ústí nad Orlicí, i když naštve že za něj aktivisté bojují a pak se prázdné rozpadá samo. V případě Prostějova, či Dětřichova je však zbytečné oddalovat demolice, podobně v případě optimalizace Varnsdorfu jako kdysi Vejprt. Věří snad někdo že bude zase potřeba x bytů a zázemí pro celníky, topiče, přednosty stanice, dozorčí, brzdaře, telegrafisty, staniční dělníky… ?
Pak by si ho aktivisti měli udržovat na svý náklady.
Tak by si ho aktivisti měli udržovat na svý náklady
Jenže v Ústí šlo původně o zachování budovy i s funkcí, což se na truc nestalo. To je pak jasné, že se o to hůř bude hledat využití; přitom potřeba funkce v místě nezanikla.
To si tu funkci jen vysnili ti zachránci. Protože se změnila konfigurace a příjezd k nádraží úplně se vším všudy, tak funkci nádraží to ztratilo. Když přicházíte/přijíždíte od města, tak si koupíte lístek a jdete na příslušné nástupiště. Kdyby zachoval prodej jízdenek na ostrov, tak by jste taky blbe chodil do podchodu i dvakrát, kdyby jste nenastupovat od budovy. Dovedu si představit ve staré budově spoustu věcí (knihovna, hospoda, nějaký modelářský/sportovní klub,…), ale jako výpravní budovu pro nádraží už nee. Budu-li si dělat srandu, tak v tom klínu mezi kolejemi (teda nevím kolik tam je kabelů?) by si mohli modeloví… Číst vice »
souhlasím se zachováním jakékoliv budovy, která bude udržována a provozována – prostě bude mít nějaké využití. Ústí n. O. považuji za odstrašující příklad, kudy cesty nevede.
To je ta dnešní generace, nic neumí pořádně udělat, ale bourat co kvalitně vybudovali jejich předkové to jim jde. Je to k zblití.
A k čemu opravovat něco, co mi akorát stojí náklady na údržbě? To přece nedává smysl, ne?
Tak co do těch budov nacpat třebas poštu která také hledá optimalizaci nákladů, služebny republikové nebo městské policie, klidně i úřady nebo služby jako ordinace pro obvodní lékaře. Trafiky, hospody, různé balíkové služby a výdejní místa. Samozřejmě záleží v jaké lokalitě budova je a jaká je hustota obyvatel a jak je budova dostupná. Chtělo by to jen trochu více obchodně realitního ducha. A rozumné nastavení nájmů.
hmm tak mám cpocit, že nic z vámi zmiňovanýho např v Ústí n. O. nějak nevyšlo…
To budou obyvatelé obcí nadšeni chodit na kraj obce nebo ještě lépe 2 km za obec do lesa na poštu nebo k lékaři. A ten trafikant nebo hospodský si tam budou připadat jak v „Hospodě na mýtince“… to budou kšefty… Kolik nádražních budov leží v místech přirozeného pohybu obyvatel obce? A pokud jde o nájmy, tak je potřeba počítat s tím, že nájem musí být v místě a čase obvyklý a ještě musí za zhruba 20 let zaplatit tu rekonstrukci. Takže to bude pěkná pálka…
Máte doma telefon? Ten starý, jak se na něm točilo ciferníkem? Stále by fungoval, i s digitální ústřednou.
Jo mám, mám jich dokonce povícero i ty s kličkou, ty sice s ústřednou si už nepopovídají…
Máme, a dost mě mrzí, že ho nemůžeme používat. Ale třeba si někdy udělám radost a koupím ústřednu a konvertér pulzní volby na tónovou.
Stačí si koupit správnou VOIP bránu.
A máte doma byt? Ten už mnoho desetiletí starý.
Nebo jste příznivec havlistických fantasmagorií, kdy taky noví progresivisté chtěli po revoluci zbourat všechny paneláky, ale naštěstí se po 30ti letech žvástů teda nakonec zmohli jen na to ubourávání části nádraží.
S novými ústředna mi nefunguje, museli jsme hoho vymenit…
Lubosch: některé stvby mají architektonickou úroveň, dobré technicky a podobně.
Ale z druhé strany je spouta objektů prázdných nebo jsou v několika podlažním objektu dvě, tři místnosti s technologií a zbytek slouží maximálně bezdomovcům a takových staveb je po celé ČR několik.A pro cestující je to spíše odpuzující.
Máte na mysli třeba nádraží Ostrava – Vítkovice?
a k čemui je opravovat něco co udělali nyši předkové, ale nelze to nijak rozumně používat?
Máme stále dokola poravovat a udržovat prázdné baráky?
Hrady jsou ještě zbytečnější a přesto je nebouráme a stále dokola je opravujeme. A představte si, že právě tyhle staré „baráky“ sem přitahují miliony turistú. Na nějaký moderní prosklený posprejovaný přístřešek, kam prší i když nefouká vítr ale zvědaví nejsou – to mají doma taky.
Mě by ani tak nevadilo, že nahrazují zbytečně předimenzovanou stavbu menší. Vadí mi že nahrazují opravdu hezké stavby škaredými.
I dříve se bouralo o 106. Klidně 20 let staré nádraží nebo most, když se zjistilo, že to nevyhovuje provozu. To spíš teď je tendence zachovat všechno z principu a konzervovat tak situaci.
Kde jsou Nádraží nedáme? Kde je paní Sommerová? Kde je 16000 šotopetentů?
Mno, je fakt, že v diskusi o nedávno započaté optimalizaci úseku Vysočany-Lysá nad Labem se objevilo pár mistrů, kteří ve spojitosti se zrůdností stávající budovy ve Vysočanech v diskusích vykřikovali cosi o kulturních památkách, zájemcích, pronájmu a kancelářích, snad dokonce došlo i na hanlivá označení jako kancelářské krysy atd. Někteří mají na takové věci holt jiný názor, i když je to dost s podivem. U některých jedinců totiž platí, že čím déle přichází s něčím konkrétním do styku, tím více v tom začnou vidět něco s vyšší hodnotou, než to ve skutečnosti má. Typickým příkladem z trochu jinýho soudku jsou… Číst vice »
SORky jsou v pohodě – rozhodně mnohem měkčí pérování než MANy, Mercedesy, Scanie nebo Iveca…
V případě NB12/18 tohle byl snad trochu argument dřív, ten ale úplně zmizel v s poslední revizí modelu. Bohužel pro cestující. CityBus proti aktuálním NB12 působí jako luxusní gauč.
To nemůžeš myslet vážně, však citybus je hroznej kostitřas asi jako sorka NB
Pokud má v pořádku tlumiče, silentbloky atd., tak to není tak zlý. To o poslední revizi NB bohužel říct nemůžu, ta o všechnu pružnost přišla už z výroby.
Naprosto logické a správné řešení. Udržovat zbytečné a nijak cenné budovy je nesmysl a co se prodeje či převodu týče, Ústí nad Orlicí a Vechtrovna jsou dostatečným varováním…
Někdy ano, někdy ne. Já mám nejčastěji u mně známých případů pocit, že nejen, že se nechce, ale ono se přímo nesmí. Byl jsem před lety u toho, když se využívaná budova s perspektivou stejně zbourala, přestože zájemci o odkup stáli v řadě. Místo zisku přišly náklady.
Je mnoho případů, kdy nádraží jsou zbytečně velká. Například hraniční stanice Horní Dvořistě či České Velenice.
A pak je spousta nádraží, které jsou prázdné, které by šlo zbourat a postavit přístřešky pro cestující.
Víte, zbourat barák to je dnes už vcelku snadná věc. Kupodivu něco postavit ve slušné kvalitě a to ta stará nádraží rozhodně byla, trvá dosud stále dost času a každopádně to stojí vždy spoustu peněz. V úplně neposlední řadě jde i o to, že s téměř naprostou jistotou bude nový přístřešek strašlivě ošklivý už v ten den, kdy ho dostaví. Takže, pokud chcete jezdit po železnici a ne výtahem jako jeden pán tady, tak já bych byl opatrný. Ona by nám ta optimalizace, efektivizace, modernizace a kýho čerta ještě, mohla taky přerůst přes hlavu.
Z vlastní zkušenosti vím o několika objektech, kde se rozbitá okna zabedňovali OSB deskami a cestující pak čekali venku na dešti. V tomto případě by byl například prosklený přístřešek vhodný. A vzhledem k častějším dispečerskemu řízení tratí, rušení pokladen bude prázdných budov přibývat v malých stanicích přibývat.
A některé objekty jsou například pro obce nevyužitelné, protože jsou mimo obce apod.
To je relativní. Kdyby SŽ Vechtrovnu zbourala, sice by to něco stálo, ale noví majitelé by dnes nedělali problémy.
Relativní je nakonec dnes prý úplně všechno. Jen bych byl, v naprosto obecné rovině, velmi opatrný při bourání všeobecně. Ono nám to celkově jaksi zrychluje, aby nám jednou něco z toho zbouraného nechybělo…
Uprimne, i kdyby se nakonec zjistilo, ze nektery chybej a stavely se znovu (odpovidajici pro aktualni potreby) bude to ve vysledku mensi zatez nez udrzovat spoustu zbytecnych.
jojo třeba jako Vechtrovna v Troubsku… Prodáný dráhou za pár švestek , 3x překoupeno a teď se byví sabotováním modernizace trati. V žádném případě neprodávat soukromníkům stavby přilehlé k dráze nebo jejímu „ochrannému pásmu“. To je pak továrna na obstrukce jako malovaná
Já bych řekl, že po aktuálních zkušenostech právě s Vechtrovnou platí u SŽ „Vždycky ano!“.
Sice se mi to taky nelíbí, ale důvody chápu.
A pak se ze zájemců o odkup stojících v řadě stanou brzdiči a stěžovatelé při plánovaných investicích- viz. Brno – Zastávka:-)
Vechtrovna… ano, hrozné že někdo chce aby státní organizace dodržovala zákony státu, který ji zřizuje a nedělala si co se jí zlíbí.
A co se Ústí týče, tak to se dalo také vyřešit i se zachováním budovy o něco lépe.
Nedalo. Nejlepší řešení konfigurace kolejiště právě bylo bez budovy.
Ústí? Jak? Naznačte!
Asi by něco vyřešil triangl, protože by nemuselo být v sudé skupině tolik kolejí na úvraťování nákladů.
Podle mě je největší průšvih v tomto místě, že nepočítali ve městě (v Ústí n.O.) se třetí kolejí. Ona se tam dřív nevešla, byl tam roh továrny, která byla později zbořena.
K trojúhelníku, ten tam má být už dávno, tak od té doby co Franta Pepa jednička dopadl jak Rakušáci u Hradce. (Co se pamatuji a co jsem slyšel tak Bismarck si do podmínek dal lepší drážní spojení s Pruskem) Bohužel je od toho vylágoše je 150 roků a triangl není. Vadí tam dnes obchodní dům, nebo o kus vedle čistička. Takže minimálně se bude muset postavit nová, nebo ten přesmyk bude muset být v +1 a pak jít tunelem na Letohrad, ale je tam problém – zvodně. Pak by byla možnost zkusit tam nacpat tam nějaký malý oblouk, ale nevím… Číst vice »
Jak? poraďt jim, máte-li řešení, určitš jej přivítají!
Přesně tak. Souhlas.