Bosch podle slovenské vlády postaví u Prešova továrnu na výrobu motorů pro elektrokola

Elektrokola NextBike v Berouně. Foto: Nadace TipsportElektrokola NextBike v Berouně. Foto: Nadace Tipsport

Výroba má zaměstnat čtyři tisíce lidí, Bosch zatím investici nepotvrdil.

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karl vB.

Těch 37 milionů Eur, (ca. 0,9 miliardy Kč) to má být tzv. „motivace“ aby šel Bosch na Východní Slovensko, nebo jaké je zdůvodnění požadavku jedné z nejbohatších německých firem o tuto „podporu“ od slovenské vlády?
Pokud by taková suma byla rozdělena mezi menší domácí podnikatele, v součtu by mohla přinést podobný efekt, navíc v regionu rozptýlený a ne koncentrovaný na jednu plechovou haluznu v Prešově.
V součtu bude tak, jako tak platit, že 3 tamní zaměstnanci si dohromady vydělají tolik, jako jeden zaměstnanec identické fabriky v Německu, takže pro Bosch velmi výhodné…

V.N.

Proč myslíte, že touto cestou pobídek se snaží přitáhnout investory všechny země Evropy ? Protože si spočítali, že se jim to vyplatí. Když se porozhlédneme u nás. Vidíme regiony, kde se dobře daří díky velkým zaměstnavatelům a tam kde nikdo takový není jde všechno do kopru. Nějakých 20 let jezdím tak jednou za dva roky do Ostravy. Když jsem tam začal jezdit, bylo to město beznaděje . Doly zavřené, ocelárny už také nezaměstnávaly tolik lidí jako dříve. Po příchodu Hyundai šel celý region úplně neskutečně nahoru. Podobné to bylo v Košicích. Když byly železárny před bankrotem a Slovensko díky pobídkám… Číst vice »

V.N.

Závidím Slovákům, kolik moderních investic s vysokou přidanou hodnotou se jim podařilo za poslední dobu získat. To u nás máme jednu velkou nulu. Naše země, až skončí auta s klasickými spalovacími motory půjde do kopru…

Radek Vičík

Tohle bude další montovna, ne žádné vědecké pracoviště 🤭

Viktor Nárožný

I kdyby to byla „jen“ montovna , je to prestižní firma, dobře platící a vůči svým zaměstnancům korektní… a perspektivní…. jaké aktivity bude BOSCH mít v ČR , až skončí spalovací motory ? BOSCH DIESEL zaměstnává v Jihlavě nějaké čtyři tisícovky lidí. Bez nejvyššího vedení v roce 2021 zde byla průměrná mzda 47.000 Kč, tudíž o dost více, než český průměr. Já se směji nad hodnocením některých málo myslících lidí, kteří pomalu před zaměstnavateli, kteří živí celé regiony zavírají oči. Ano , je lepší zde mít high-tech firmy. Když nejsou , co je lepší ? Montovny anebo nic ? V… Číst vice »

tomash

Ona by taková místa dokázaly vytvořit i české (slovenské) firmy, kdyby dostávaly takto štědré dotace a nemusí to být 1 fabrika pro 4000 lidí, stačí 4000 podnikatelů, kteří zaměstnají 1 člověka. Mám však osobní zkušenost, jak je pro drobné podnikatele obtížně o dotaci žádat.

Viktor Nárožný

To, že BOSCH zaměstnává 4000 lidí znamená to , že generuje dalších 10000 pracovních míst právě u těch menších podnikatelů. Dotace a daňové pobídky pro velkou korporaci v podstatě znamená dotaci i pro toho malého podnikatele, který by jinak žádnou práci neměl…

blume

Ja ted premyslim, co tam tech 4000 lidi asi bude delat?

Takto vypada vyroba elektromotoru pro i3 (a na YT najdete i dalsi videa):

BMW i3 Electric Motor Production, Landshut
https://www.youtube.com/watch?v=MNj9lSG0JtU

erik

Tak ono obvykle lidé co jsou v přimém výrobním procesu tvoří pouhých 25% všech zaměstnanců-ostatní jako například: securiťáci, skladníci, uklízeči, personál v závodní jídelně, ajťáci, HR oddělení, účetní, elektrikáři, bezpečáci atd, tvoří 75%, takže to není tak, že 4 000 lidí budou dělat elektromotory. Navíc se pojede na tři směny.

Karl vB.

Ano, ty nevýrobní složky, jako kantýna, úklid, ostraha atd. nebudou kmenoví zaměstnanci Bosch, ale vybraní levní subdodavatelé, kterým bude umožněno napsat si do referencí, že je dodavatelem pro Bosch.
Pozn.:
„…zaměstná nepřímo až 4000 lidí“ je ta samá floskule, jako u naší SŽ, když použije oblíbený obrat: „traťová rychlost bude až 200 km.h“

tomash

Prešov je blízko od hranic s Ukrajinou i s Polskem, asi tušíte, koho budou na takovou práci s vysokou přidanou hodnotou zaměstnávat.

V.N.

Znáte východní Slovensko ? Mimo jedné košické ocelárny s velmi nejasnou budoucností tam není vůbec nic. Tato fabrika a automobilka s elektroauty ten region totálně vytáhnou z bídy. Prioritně tam mohou pracovat Slováci, místních na práci je v tomto regionu dost a dost…

Jeřdno

V podstatě e dá souhlasit s vámi oběma. Nicméně možnost Poláků a Ukrajinců je určitě výhoda pro zamětnavatele, proptože to bude snižovat tlak na růst mezd. Ale celkově pro východní slovenko super, mezi Bratislavou a východem je větší rozdíl než mezi Prahou a např. Osoblahou, a tím nemyslím východoslovenské osady a ghetta.

tomash

V Prešovském i Košickém kraji je nezaměstnanost okolo 10%, nezdá se tedy, že by zbylí všichni pracovali pro košické ocelárny či návazné firmy. Také nevím, kolik z oněch 10% obyvatel „hledajících práci“ je nepřízpusobivých, kteří stejně pracovat nepůjdou, na V Slovensku prý hodně, no oficiální statistiky neexistují.

Peter

Pekne video, ide o same roboty… oficialne nebola investicia zo strany Boschu potvrdena. Snad sa ten zavod vydari, lebo v jednej diskusii som cital, ze info o investicii mala byt utajena do oktobra. tak neviem, co je tom pravdy. Sulik a Matovic sa len hadaju a odkazuju cez FB.

https://presov.korzar.sme.sk/c/22992406/spolocnost-bosch-by-mala-v-zaborskom-pri-presove-zamestnat-4-000-ludi.html?ref=njct