Boris Čajánek skončil ve vedení Jindřichohradeckých místních drah, odvolali ho věřitelé

Úzkokolejka u Nové Včelnice, únor 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářÚzkokolejka u Nové Včelnice, únor 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Počítá se s přechodem z monistického řízení (správní rada) na dualistické řízení (představenstvo a dozorčí rada).

Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), které v září 2022 skončily v insolvenčním řízení, přišly tento týden o svou dlouholetou tvář. Věřitelský výbor odvolal předsedu správní rady Borise Čajánka, který se ujal vedení firmy jako většinový majitel po akcionářském rozkolu v roce 2012.

Věřitelský výbor odvolal celou tříčlennou správní radu, kde vedle předsedy Čajánka seděli i jeho syn Ondřej Čajánek a Vladimír Zachoval. Nově je správní rada dvoučlenná, přičemž členy se stali bez určení předsednictví Janové Kysela a Píšala.

Jan Kysela z pozice věřitele na konci ledna nečekaně prosadil na schůzi věřitelů (s posvěcením krajského soudu) reorganizaci JHMD. Právě v případě, kdy s reorganizací přijde věřitel a je mu schválena, rozhoduje o složení statutárního orgánu věřitelský výbor.

Jan Píšala je vedoucím oprav JHMD, který se zasadil o udržení posledních zaměstnanců a zachování činnosti dílny i po ukončení vlakového provozu začátkem října 2022. Mladý inženýr se před lety přestěhoval z Brna do Jindřichova Hradce právě kvůli úzkokolejce.

Úzkokolejka u Nové Včelnice, únor 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářÚzkokolejka u Nové Včelnice, únor 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, nádraží Jindřichův Hradec (únor 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, nádraží Jindřichův Hradec (únor 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, nádraží Jindřichův Hradec (únor 2024). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, nádraží Jindřichův Hradec. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářJHMD, poslední vlak do Obrataně (2. 10. 2022) před pauzou na neurčito. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářBoris Čajánek.
Autor: Jan Šindelář

Boris Čajánek stál u samého vzniku JHMD ve druhé polovině 90. let, kdy se u privatizace úzkokolejky sešly dvě skupiny: podnikatelská s Čajánkem a železničářská s Janem Šatavou. V roce 2012 došlo k rozkolu a místo Šatavy se vedení firmy ujal Čajánek.

O deset let později, v říjnu 2022, byl v poslední den provozu před nuceným ukončením pasován zaměstnanci na hlavního padoucha a viníka problémů firmy. V listopadu 2022 přinesl deník Zdopravy.cz obsáhlý rozhovor, kde Boris Čajánek vysvětluje svůj náhled na cestu JHMD do finančních potíží: Já si toho viníka na sobě nechat nechci.

Sám prosazoval reorganizaci, soudy ji ale nepovolily s poukazem na podezření, že jde o nepoctivý záměr.

Aktuální změny ve vedení firmy přitom nemají být poslední. Počítá se s brzkou změnou struktury, která bude spočívat v přechodu z monistického řízení (správní rada) na dualistické řízení (představenstvo a dozorčí rada). V představenstvu zůstane Kysela a Píšala, v dvoučlenné dozorčí radě mají zasednout zástupci obcí kolem trati a firmy Swietelsky Rail CZ. Obce i Swietelsky Rail patří k hlavním pilířům reorganizace.

Podle Kysely „bude výraznější kontrola nad úkony členů představenstva Dlužníka než v případě přijímání všech rozhodnutí pouze v rámci správní rady“.

Seriál článků o JHMD v nesnázích najdete pod tagem Insolvence JHMD.

Analýza: Nečekaný zvrat otevřel cestu k reorganizaci JHMD. Pomohla zvučná jména, nadějí jsou obce

Tagy Boris Čajánek insolvence JHMD JHMD reorganizace JHMD
49 komentářů