Borecký: Proč jezdíme v příměstských vlacích PID jako sardinky a proč situace potrvá do roku 2029
Jednotka CityElefant v Praze. Foto: PID
Jsme tedy dnes v situaci, kdy v systému středočeské železnice jsme u kapacitních vlaků zhruba 30% pod potřebným optimem, píše Borecký.
Borecký opět překrucuje fakta, stejně jako jeho, že Kraj platí 40% na VHD ( v rozpočtu je to lehce přes 20%).
Trat na Lysou posílena nebyla… Ano jezdí 5 spojů, ale všechny po jednom Slonovi… Před tím jezdily 3 spoje, ale celková kapacita byla taky 5 slonů… (S2/22) jezdily v soupravě….A to ještě štěstí, že na rychlíkovou R42 daly CD slony a ne o 100 mist menší pantery…
Tak ona by posílena byla, kdyby bylo čím jezdit. Dopravci ale jaksi chybí čtvrtina vozidel, takže i vyjezdit tu R42 je zázrak.
Když to čtu, skoro mi pro ně krvácí srdce, jak těžkou mají situaci… a pak si vzpomenu jak více než 10 let vysávali VEŠKEROU výrobu nových elektrických jednotek v celé ČR pouze pro sebe (takže ostatní se mohli nadále vozit akorát Tornády a Honeckery) a pak už se ta sympatie ztratí…
A bude to zase na pizzu až se definitivně konstatuje (ono už se to řeklo ale až to nastane) že ZASE musí nové jednotky (EMU400) jít znovu všechny do Prahy protože si ty Elefanty nechali vyrobit jednosystémové, a ono se ejhle bude přepínat…
Chudák monopolní výrobce z Kypru a napojený na penězovod Národního dopravce
Na druhou stranu se musíme říct, 471 byla vyráběna… První vyjela 1997, takže vývoj třeba 1993?
Teď pomineme, že kromě MSK žádný kraj nikdy nic podobného nepožadoval, a vrátíme se do doby monopolních ČD. Kam jinam asi ty vlaky měly jít, než do aglomerace, kde každý den dojíždí do jediného centra víc lidí, než mají některé menší kraje obyvatel?
Zajímalo by mě, kolik Elefantů už má nainstalované ETCS…
Protože od 22.1 se na S1 díky zapnutí ETCS od Běchovic dál budou dát vypravit jen Elefanty s ETCS……
Podle ministerské porady ze dne 10.1.2025 v 9:30 jich bude „dostatek“.
Ani si neumíte představit ty obličeje a nadávky cestujících, které musíme my průvodčí na S linkách schytávat.
Myslím si že ani ČD není rádo, že přichází o značnou část tržeb 😀 Oni si cestující totiž navykli, že když je vlak narvaný tak nechodí průvodčí, takže jakmile se já rozhodnu i během narvaného vlaku dělat revizi, tak vidím překvapené obličeje, když jim řeknu že to budou mít o 50 korun dražší 🙂
Nejlepší byl úsek Libeň-Masarykovo když probíhala rekonstrukce a tudíž se jelo z Libně na Masaryčku i klidně 10 minut. To jsem za ten úsek rozdal skoro i 20 přirážek.
Ne snad že bych se toho chtěl zastávat, ale když je to dobytčák, tak chápu, že ochota platit cenu stejnou, jako když je to normální spoj se sezením a příchozím vlakem, klesá
ČD jsou vybrané tržby celkem ukradené. Že nestíhá průvodčí projít vlak i za nornálního stavu je všeobecně známý fakt a relativně dost stanic jen na koridoru 011, 091 nebo 221 buď přestalo s prodejem jízdenek úplně, nebo se citelně upravily prodejní doby. Vůbec bych se tím nevzrušoval.
To samé 171.
Neví někdo, jaký je rozpočet Středočeského kraje na veřejnou dopravu vs IAD?
Rozpočet na IAD není žádný, protože tato je (jak již sám název napovídá) individuální.
Takže kraj staví silnice a udržuje je pouze v úrovni nezbytné pro IZS a MHD?
A po čem Vám do konzumu vozí rohlíky a pivo, resp. Po čem k Vám jezdí autobus?
A tu o červené karkulce můžu slyšet taky?
Na silnice šlo v roce 2024 z rozpočtu okolo 5,2 miliardy. Samozřejmě silnice používá jak individuální osobní doprava, tak doprava nákladní a doprava hromadná veřejná i neveřejná. Zároveň doprava v kraji využívá i silnice státní (dálnice, silnice 1. třídy) a místní komunikace ve vlastnictví obcí. Na veřejnou dopravu jako takovou bylo 3,5 mld. na vlaky a 2,8 mld. na autobusy. Uvedená čísla jsou podle schváleného rozpočtu – skutečnost bývá vždycky trochu jiná, ale aktuálně dostupné informace jsou neúplné a dozvíme se je až v rámci závěrečného účtu.
2 vteřiny v googlu: https://stredoceskykraj.cz/web/odbor-financni/hospodareni-kraje
Podpora VHD z rozpočtu Středočeského kraje něco přes 5 miliard, krajské silnice něco pod 5 miliard. Já samozřejmě nepovažuju výdaje na krajské silnice za rozpočet pro IAD, jen se se skřípěním zubů přizpůsobuju vyjadřování šoto-ultrazz. Ty silnice jsou nezbytné pro život.
Moc se šrotovalo a stejně to dopadne s hnacími vozidly dálkové dopravy
Hnací vozidla dálkové dopravy jsou nahrazena „novými hnacími vozidly dálkové dopravy“ 🙂
Tak neustálé přidávání spojů a linek na které nejsou vozidla, není na ně kapacita atd. Však „ono“ se to nějak vyjezdí. Vlastní infrastruktura nějakého městského ubahnu prakticky nulová. Příměstská doprava si pro sebe vyjedla veškerou kapacitu na úkor velmi důležité nákladní dopravy. Atd. Takže ono se na to dá koukat i z jiné strany…
Přesně.A v tuto chvíli bude tento pán trvat na zavedení nové linky do Úval,navíc ne tak,jak bylo v plánu, protože nikdo nepostavil zastávky,ani je nestaví,ale z Masaryčky,která nevyřeší vůbec nic, kromě lepšího spojení do jeho bydliště.O důsledcích tohoto kroku v dálkové dopravě,jak os tak nákladní, už se napsalo dost.SŽDC dokonce vyhrožuje rušením dálk.vlaků neobj.státem.např do Ostravy!
Ta linka ale šla zavést i bez těch zastávek… nebylo ji potřeba odesílat na Masaryčku.
Pláčete na nesprávném hrobě. Kdo měl postavit ony zastávky v Praze . Opravdu Středočeský kraj? Nebo někdo jiny? To samé odkud kam byla linka S61 plánovaná v době kdy Praha podepisovala smlouvu? Kdo se tim tenkrát chlubil vzpominejte? S 61 neměla vyjet z Prahy. Ty Úvaly jsou nouzové řešení, aby se splnila smlouva Je zajimave , že ačkoli se pan Borecky snaží situaci řešit , na některé z pisatelů působí slovo Borecky jako červený šátek na byka, v cem bude asi zakopán pes? Já osobně p. Boreckemu děkuji za vše co se mu povedlo a za snahu hledat řešení. Kvůli… Číst vice »
Pes je zakopán v komplexu méněcennosti těch pisatelů.
ad „percula“. Tak tak. V tomto je StčK zcela nevinně na rozdíl od ROPIDu a města Praha.
I já osobně vidím přístup pana Boreckého jako velice dobrý, známe se osobně a co se týká volebních preferencí: paní hejtmanka je dlouholetou zastupitelkou i starostkou města Mnichovice. Jako člen komise dopravní a stavební se s ní osobně znám a od té doby mám u voleb jasno, pokud je jisté, že je možno překročit kvórum.
Za mě Borecký akorát vytáhl pěníze u kapes občanů Kraje zdražením kuponů a zkrácením doby platnosti jízdenek…
To slavné VŘ na autobusy vidím každý den. Nové IVECO s klackem je super 😀 Že se dopravcům vozy rozpadají po 3 letech provozu je taky super, ale má to PIDžamo 😀
O kvalitě řidičů radši nemluvit….
Bohužel asi děti pana Boreckého nejezdí autobusy po Kraji….
Zkrácení platnosti kuponu: znáte nějaké spojení kde by jste se nedostal z bodu A do bodu B za dobu platnost kupónu? Já ne ., Jediné omezeni pro mne je, že když jedu do Prahy k zubari ,( Jízdenka na 7 pásem platnost 2,5 hodiny ) nestihnu obě cesty ( tam i zpět) na jednu jízdenku, což jsem před tím stíhal v pohodě. Ale s tím se dokáží vyrovnat.
A jak byste to řešil vy? Platil dopravci objednané výkony, aniž by tento dopravce vyjel? Trochu hloupé řešení platit za službu, která není vykonávaná, nemyslíte?
O infrastrikturu se má postarat stát MD/SŽ.
Vlastní infrastruktura nějakého městského ubahnu je zrovna v Praze naopak velmi dobrá. Teď už se staví čtvrtá trať.
Nepřidávat linky a spoje, ale prodloužit stávající spoje,
Ono by stačilo přitom vůbec se snažit o rozšiřování kapacity. Kdykoliv máte nějaký ucpanější úsek na dálnicích, hned se jedná o tom, jak se přidají pruhy. Ale že máme ucpaný železniční koridory se řešilo už před 10-15 lety a kolikrát jste slyšeli, že by se třeba jen uvažovalo o přidání kolejí?
Long time no see. Ono i těmi přidanými spoji jezdí dost lidí, takže by se na ně měla ta vozidla najít, akorát se na to mohlo myslet dopředu a třeba zajistit víc těch nových regiopanteru
Výmluvy. Nový vlak se dá financovat různě. Viz nové Vectrony u ČD. Dále: Dopravce může pořídit nové soupravy na kratší dobu než 10 let a mít smlouvu s krajem, že je nový dopravce odkoupí. Viz Pantery v Plzeňském kraji a transfer k Arrivě. Dodávky souprav rozložit v čase podle jednotlivých linek a nečekat na rok 2029, že přijde záchrana.
Financovat možná ano, provozovat ? ( záleží to i na stávající smlouvě)ale kdo by je v rozumné dobe dodal?
Zkuste se více rozepsat, jste na pochopení až příliš stručný. Děkuji.
To je zvláštní. Já tu poslední dva týdny neustále čtu, jak soukromníci nezvládnou soupravy, zatímco ČD jediné mají dostatek vozidel na plánované výkony. A pak najednou disponibilita elefantů 73 %…
Ne, teď vážně. Seběhlo se to velmi nešťastně, ale máslo na hlavě mají i dosud veškeré politické reprezentace Prahy, jejichž přístup byl: „nakoupily se dva tucty 471, všechno je vyřešeno!“ Nakonec vlastně bude fajn, že město nedokázalo vybudovat ty zastávky pro S61, protože to aspoň dočasně mírně posílí úsek Úvaly-Praha.
Chápu, že šroty z Mukranu nejsou zadarmo a všespásné, ale přecejen i s opravami dostupné dříve než v 2029 – nebylo by tedy řešení do te doby poskládat pár vratných patrových souprav a zkusit na leasingovém trhu sehnat pár modernich lokomotiv, které s nimi budou umět?
problém s topením
To je řešitelmný problém.
Ne, nebylo. Co by s nimi po roce 2029 ČD dělaly?
Prodaly by je novému dopravci. V Plzni to šlo.
Srovnáváte hrušky s ořechy
A proč by měl nový dopravce provozovat nějaké šroty z Mukranu, když objednatel nic takového nechce?Míra naivity některých pisatelů mě vyloženě šokuje.
Spíš bych ty vozy nekupoval, aby se nemusel tento problém řešit. DB Gebrauchtzug rádi vozy i pronajímají. Pokud už bychom to ale chtěli řešit vyřazenými šroty, tak se musíme zamyslet, jestli nějaké honeckery nevyjdou poměrem ceny a výkonu lépe
Teoreticky vzato Regiojet měl cca 10 vagónů R23, které jsou nahrazovány jednotkami Sirius, takže by byl schopen dva vlaky s lokomotivou řady 162 a pěti vagóny. Stejně tak maji ČD i Regiojet spoustu odstavených vagonů, které by šli využít pro posilové spoje. Problém je, nějak tento provoz zasmluvnit a počítat s tím, že tyto spoje budou čistě posilové a nebudou plnit standardy PID.
No ovšem většina těch odstavených vozidel má projeté kïlometry, takže je někdo musí opravit a kapacita opravců je vytížena.
Takže, když to shrneme tak jsme přesně tam. Delší a kapacitnejsi vlaky použít nejdou, protože SŽ(DC) nám v rámci optimalizace zkrátila nástupiště. Když vytahneme 150.2 151 a 371, tam kam ještě bez ETCS můžou, s tím co ONJ dá, nemáme kapacitu. No co na to říct, těch chyb se stalo dost. Jediné co by trochu mohlo pomoci odložit výhradní provoz pod ETCS v rámci pražské aglomerace.
Odložit ETCS Kupka nedovolí.
A to zcela správně.
Určitě by hned šlo poskládat pár souprav 150.2 + honeckry + 150.2, a to i bez vícečlenného řízení. Jen dynamika jízdy na osobák je dost zoufalá, výměna cestujících horší, nesplněny podmínky na bezbariérovost ani další standardy, takže ve výsledku dost špatné vnímání ze strany veřejnosti. To je celkem velký kompromis.
Na to není kapacita a delší vlaky např. 10-15 vozů zase nejsou nástupiště a že by ty 10-15 vozové hodně hodně pomohly.
Kdyz je problem chybejici kapacita, tak proc se resi neprovozni elefanty?
Jeden pojem je kapacita trati a druhá kapacita vlaku a obojí spolu jaksi souvisí, když není kapacita trati, nastavujete vlaky, aby bylo co největší možné přepravené množství cestujících a když nemáte Elefanta na zdvojení tak jste v p….., on totiž nejde s ničím spojit a díky krátkým nástupištím to nejde nahradit klasikou se stejnou nebo větší kapacitou. Do toho ještě požadavek nízkopodlažnosti a je z toho to co je.
No, ale tam kde nyni jede ten Elefant NEZDVOJENÝ, tak tam by přece „klasika“ délky minimálně 180metrů musela vejít, ne? A dokonce by měla i vyšší kapacitu než nezdvojený elefant… který by pak byl k dispozici „jinak“. Určitě by s tím byly nějaké potíže, ale potíže jsou dnes a denně všude, po celé republice, nikde nemají „klídeček“…
Mě by zajímalo, zda se někdo v oblasti Praha, Masaryčka – Český Brod a dál, zabejval možností spešných vlaků. Asi 15 let dozadu jezdili ráno na Prahu Šembera a Labe. Jezdil jsem z Úval, takže stavěli tam, v Klánovicích a pak až v Libni. Jsou tam delší nástupiště, takže i lidí se vešlo více. Šlo teda o vozy tažené vlakem, ne jednotky, ale pointa zůstává.
Na 011 jezdí a jmenují se R41.
A proč by v Úvalech a Klánovicích měly zastavovat spěšné vlaky, když rozdíl v dojezdu do Prahy oproti osobnímu vlaku by byl cca 5 minut? Zastavování v těchto zastávkách by okamžitě odradilo cestující ze vzdálenějších stanic, protože by se jim prostě nechtělo dojíždět po střechu napěchovaným vlakem jako v Pakistánu a ušetřit několik málo minut času. Takové spěšné vlaky by neměly s rychlou příměstskou dopravou nic společného.
Ono už dnes cestující z Kutné Hory a Kolína odrazuje 5 zastavení navíc a prodloužení jízdní doby od prosince na lince R41.
Ano, zabejval. Spěšné vlaky tam dnes jezdí, a to v množství, které nemá ve srovnání s minulostí obdoby.
V takove situaci bych hlavne rád četl, že se souteží soupravy EMU 400 a dopravce od roku 29. Ale ani toto tedy zrovna nikdo politicky netlačí. Je skoro jiste, že rokem 29 se nic nezmeni. Minimálne o rok se to bude muset posunout. Tolik souprav težko nekdo vyrobí tak rychle.
StčK odsouhlasil výběrové řízení někdy v létě 2024 a musel čekat na Prahu. Ta ho odsouhlasila v závěru roku 2024. Takže nyní vypsání VŘ, vyhodnocení, výroba, schválení a máte pravdu. Ani já si nemyslím, že to jde stihnout do roku 2029.
Ale obojí politici to svedou na dopravce, že nestíhá a ten na výrobce. Prostě vyrobit flotililu EMU400 a mít ji obratem schválenou prostě nejde.
Já si osobně myslím, že minimálně StčK to na budoucího vítězného dopravce nehodí a popíše pravdivě situaci.
Zdravím pana Boreckého 🙂
PID je jediný IDS u nás (a možná i na světě), který má (bohužel…) dva objednatele, dva plátce, dva organizátory a dvojí politickou reprezentaci. S takto rozdanými kartami se hraje opravdu blbě.
Jak funguje ETCS při víceslovném řízení?
Přenáší se přes uic?
Je možné provozovat na trati s ETCS tuto sestavu:
471 s ETCS + 471 bez + 471 s ETCS?
ETCS na neřízeném HV je v módu Stand by, ETCS musí být vždy funkční na vozidle, z něhož se řídí jízda vlaku.
Uvedený příklad je možno použít.
Ne v módu Stand by, ale v NL – nikoliv vedoucí, kdyby na neřízeném HV bylo v Stand by, tak po rozjezdu došlo k nouzovému brzdění, protože ve Stand by hlídá nulovou rychlost – tedy že se vozidlo nepohybuje.
Špatně – mód NL je pouze pro nevedoucí OBSAZENÉ HV -tedy obsazené stanoviště a zapnuté řízení.
Zde jsou elefanty ve vícečlenném řízení, takže zadní jednotka má vypnuté řízení a OBU v režimu SL (sleeping, režim spánku), opravdu tedy ne ve stand-by, jak správně poznamenáváte.
Na 3 spojené 471 nemáte dostatečně dlouhé perony.
Přesto jsem tak na berounské trati párkrát jel. Ztrojený elefant, bohužel na některých zastávkách zadní dva vozy mimo peron a výstup prvním vozem.
Ano, to se dělá hlavně při výlukách, kdy při směru proti špičce vezete zamčenou třetí prázdnou soupravu.
Několikrát jsem viděl jet takhle 471
Asi nejezdi na všech linkách, ale někde ano
Jezdí takhle třeba soupravové vlaky do Hradce Králové na myčku, ale tři spřažené jednotky 471 opravdu nikde s cestujícími nejezdí.
Úplně klidně pojede i 471 ETCS+471 bez ETCS. Akorát to budete muset v koncových stanicích objíždět a to fakt, ale fakt nechcete 🙂
To mi je jasné, právě mnou zmíněná kombinace by se po prodloužení peronu dala používat do budoucna aby se prvních 16 jednotek nemuselo vyřazovat
Ale problém není v tom, že by se 16 ks nechtělo vyřazovat. Problém je právě naopak v tom, že zbylé 471 není ekonomické vyřadit, a tak nás jejich problémy budou oblažovat i nadále. Vývoj už je výrazně jinde a nové vlaky budou potřebovat menší zálohu.
Perony se v poslední době staví na 220 m, včetně i Masaryčky, 3×3 elefant se ani k tomu nevejde. Leda jako spěšák nebo rychlík do stanic s peronem 250 m a víc. Vzhledem k celkovému nedostatku jednotlivých souprav poněkud zbytečná úvaha. Ty nejstarší dožijí na výkonech bez ETCS a bez uzavřeného systému WC.
Perony na Masaryčce ale všechny na 220 m naprojektované nejsou, nicméně už se vesele staví.
Někde se objeví údaj 220, někde zas 217. Délka 2×4 vozy vychází na 212 m, takže u šturcu to snad takový problém nebude.
Jihomoravský kraj nakoupí 37 nových vlakových souprav. Vlaky bude vlastnit jako jediný kraj v Česku.
Článek
Nákup nových vlaků za téměř 6,7 miliardy korun dnes odsouhlasili jihomoravští zastupitelé. „Je to pro nás historická investice,“ řekl na zastupitelstvu náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro dopravu Roman Hanák (ČSSD).
🤷♂️
Středočeský kraj to mohl udělat stejně a dávno! Nové soupravy budou potreba vždy a s jakýmkoliv dopravcem i v budoucnu
A co by se vyřešilo? Čekalo by se stejných minimálně 5 let, než ty soupravy někdo vyrobí. Středočeský kraj pod Boreckým tu dopravu řeší skvěle, bohužel ta banda netáhel, co tam byla před ním, bude znát ještě velmi dlouho.
Řešilo by to třeba to že už se mohly někde vyrábět, a ne že se MOŽNÁ za rok teprve začnou???
Ano, jenže je potřeba se podívat na to, kdy to JMK udělal a taky tím vybral veškerou dotaci (nic proti tomu, byl prostě připraven). A StčK to bez spolupráce s Prahou udělat nemohl a navíc v té době měl vedení takové, jaké měl (nabagrování bez výběrka v roce 2019).
Ještě by to do příchodu nových čtyřvozových souprav chtělo sjednotit délku nástupišť na těch 220 m, jinak se tam zdvojená souprava nevejde.
To je možná až moc prospěšné pro dopravu, to nevím, jestli SŽ dokáže, přeci jenom by to mohl dopravce a lidé zneužít !
jo, dopravce by mohl posílat kapacitnější vlaky a pak by mohl někdo přijít na to, že to někde nemusí jezdit každých 10 minut, ale bude stačit 12…. cestující by tak malý rozdíl ani nemusel poznat a ještě by se ušetřilo za fíru a průvodčího. Za hodinu místo šesti souprav po 6 vozech jen 5 po 8 vozech a trochu by se uvolnila kapacita trati 😀
Taky by to šlo nějakým levnějším a rychlejším řešením to prodloužení nástupišť. Ocelový rám na sloupcích a nějaké pevné protiskluzové panely.
Proč? V Anglii (též UDA)se také hodně vlaků nevejde do různých zastávek a jezdí se. Musíte mít tomu přizpůsoben systém odblokování dveří, což dnes není technicky žádný problém. Doufám, že to bude kraj a Praha požadovat i u EMU 400
Ne UDA ale USA
Němci Vás třeba vlak s lidmi delší než je nástupiště nedovolí tam vůbec zastavit. V Anglii a USA jde vůbec plno věcí, co u nás (v Evropě) předpisy nedovolují.
Ví osm Borecky o prisernem stavu opravenych bmto? Kdo za to nese zodpovědnost a kdy budou opravené? Jejich stav se jen dál rapidně zhoršuje díky neřešení reklamace, neopravování závad a totální neudrzbe
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/nekvalitni-rekonstrukce-vozu-bmto.A161222_110939_eko-doprava_suj
Cestující o příšerném cestování v nich (v soupravě spolu s bmto bývá řazena další hrůza) ovšem vědí bezpečně. A někteří nechápou: na Říčany relativní krása (včetně pěkného taktu i v sedle). Zato ty špičkové posily na „Řevnicích“… Navíc ráno v tom hlava na hlavě a na Smíchově v metru nyní potkání s ropidí vizí poloprázdnin.
171 je podél vody, 221 horská dráha.
Zas těch 10 promile tak nehaňte 🙂
Prostě souprava s horší dynamikou jede tam, kde je menší kopec a ještě pomalejší trať 🙂
Takto je to naprosto v pořádku, zdravím 🙂
Tak hlavně aby emu 400 koupili na všechny tratě najednou v dostatečném počtu a ne zase jak se psalo jen několik a jinde nechat Elefanty!
Takový počet souprav naráz nikdo neufinancuje
Tuším že to vychází na cca
54x EMU 400
54x 471 – které jsou v půlce životnosti
29x panter + pesa
+ myslim ze tech 16 starších elefantu ma take jezdit a pak se využije další opce na EMU400
A nevyrobí. Všude na světě se velké série dodávají průběžmě po dobu několika let.
To se skoro jistě nestane – stačí se podívat na plánované tratě nových EMU400 tady na webu.
Na druhou stranu pokud budou Elefanty stažené jen na pár linek, kde budou dál kapacitně stačit, tak bude prostor i pro lepší údržbu apod.
Velmi si vážím toho přístupu, snahy vysvětlovat, že věci fungují vzájemně provázaně a že všespásná řešení neexistují. Přesto však mám několik kritických poznámek, kéž poslouží k další diskuzi: 1. Je-li v Praze dislokováno 71 jednotek CityElefant, z toho 60 činí turnus, pak je záloha cca 15%. Pokud dopravce přistoupí na tyto podmínky, má vlaky prostě obsadit. Pokud má důvody, proč na ně přistoupit nemůže (třeba plánovaná instalace ETCS), má objednatele odmítnout než tyto důvody pominou. S podivem je i starší rozhodnutí zrušit jednu jednotku po nehodě. Ekonomika byla neúprosná, ale provoz bude plakat ještě dobrých deset let. 2. Vandalismus se… Číst vice »
Drahý krysy chtěly od DB koupit patrové vozy a předělat, ale neuspěly
„S podivem je i starší rozhodnutí zrušit jednu jednotku po nehodě.“ A co se jako mělo udělat? Vyrobit ešus dnes nemůžete, nesplňuje dnešní normy.
Protiřečíte si bodem jedna a dva. Chcete plnit turnusovou potřebu na 100%, ale zároveň kritizujete, že v oběhu zůstávají pomalované soupravy. To se vzájemně vylučuje
To je u šototeoretiků naprosto běžné.
S panem Boreckým se v zásadě dá souhlasit, jen nechápu, proč se při vědomí trvalého nedostatku vozidel navyšoval od grafikonu počet spojů. Kvůli Sp přes Lysou, které zatím nejsou příliš vytížené, chybí 471 na jiných linkách.
Mimo jiné proto, že ČD jako součást své veškeré obchodní strategie kdykoliv, tvrdily hodně dlouho, že instalace ETCS a opravy 471 nebudou žádný problém a vše se stíhá, tak no stress. No a vždy tohle vyvře v nejméně vhodnou chvíli.
Druhá věc, která se moc neříká, je, že 471 jsou neuvěřitelné keply ve stylu co kus, to originál, neschopné vyjezdit koncept s mírou zálohy, která dostačuje u všeho jiného, a ještě navíc v zimě hromadně zdechají. Toto se samozřejmě nevyřeší ani po roce 2029, až část vlaků budou zajišťovat vozidla na úrovni doby.
Vy jste u toho jednání byl, že to tak přesně víte?
Výsledek nedodržování smluvních závazků zde vidíme včetně odůvodnění na menší disponibilitu vlivem zasmluvněných požadavků (ETCS), tak kde bude chyba?
Asi v tom, že jste to jednání nevedl, vše by fungovala výborně a za polovinu.
Sice ty Sp jezdí plné, že už jsem i stál a nesedl si, ale vypadá to, že máte lepší informace…
„Pokud někdo tvrdí, že se to dá vyřešit dříve, tak buď neví, o čem mluví nebo lže.“
To zní jako zbytečný dohady. Proč prostě nevypsat dostatečně benevolentní soutěž a počkat jestli se někdo s něčím nepřihlásí?
Víte kolik stojí vypracovat takovou smlouvu? Veřejná správa si nemůže vypisovat tuny soutěži jen tak z pleziru a pak si vybrat, co vlastně chce.
No prosím, tak nač ten rozruch, když nám to ani za vypsání soutěže nestojí? Vždyť je to jenom 5 let (když to dobře půjde; jakože už i ti největší optimisti přiznávají, že to dobře nepůjde).
Soutěž nelze vypsat na realizaci před rokem 2029. Tehdy končí současná smlouva. Středočeský kraj absolvoval s výrobci vozidel tržní konzultace a od nich ví kolik času na výrobu nových jednotek potřebují.
Soutěž na realizaci třeba posilových výkonů staršími vozidly s bližším datem vypsat samozřejmě lze, nicméně je otázkou, zda se to vyplatí.
Problém je, že prostě vhodná vozidla chybí prakticky po celé Evropě. Kdyby byla k dispozici, myslíte, že by si je nepronajal třeba žluťák na S61, když zatím PESy nemá…
Protože tam je to problém na 3-4 měsíce a ne na 5+ let? Protože žluťák v zásadě nemá problém – prostě zkásne výrobce?
Optimisto. Bude rád, když začne jezdit o prázdninách.
Do švestek 🙂
Dotaz: To je smlouva z 2019 pro kraj tak nevýhodná, že nemá sankce za nedodržení kapacity? Nebo je tam takový nárůst poptávky, že i kdyby vyjelo všechno, co má, budou vlaky narvané?
Sankce samozřejmě má, potíž je:
A) zda pokud se uloží, tak se i reálně vymáhají od dopravců, nebo se jim z různých důvodů odpouští (např. že je jich hodně a hodně stojí – no ale nepodepisoval s tímto faktem dopravce smouvu) – např. graffiti, tam půl roku žádné sankce neplynuly, aby se ČD motivovaly s tím něco dělat, s výsledkem dalšího zhoršení stavu a nutnosti cpát další peníze navíc od objednatele dopravci na úklid
B) i pokud se sankce uhradí, tak v případě použití nespolehlivých vozidel bohužel samotná sankce vozy neoživí, což se přesně teď děje.
B je správně.
No tak dává objednavatel sankce, dráha platí sankce, ale řeší to problém, že se lidé nevejdou do vlaku? Neřeší….
Mám pocit, že z článku nevyplívá, proč by se stav věcí měl zlepšit od prosince 2025. Samozřejmě je možné, že jsem to přehlédl. Ale myslím, že je to schováno v kontextu někde mezi řádky, tak že to není úplně zřejmé a jednoznačně jasné.
Taky to mic nechápu, ale možná se očekává zlepšení disponibility elefantů – dokončení zástaveb ETCS?
Skončí instalace ETCS…
V článku se píše o opravách Elefantů (nejen) kvůli ETCS v tomto roce.
Super, že to takhle napíše. V jakém stavu jsou dvoupatráky RegioJetu, které teď nepotřebuje? Má tuším cca 11 vozů nízkopodlažních a pak ještě dalších cca 10 s nástupními schody nad podvozkem. Z toho by šla udělat nějaká kapacitní kombinace, která aspoň trochu vyhovuje. Dát k tomu třeba 371 nebo jiné lokomotivy, o které zas taková nouze podle mě nebude, když se vyřazujou nebo prodávají Cargu. Pokud to nějak technicky nejde, tak mě hned neukamenovávejte, jen zkouším přemýšlet nad řešením.
Jo tak podle Vagon webu 11 ks vysokopodlažních dokonce s Wifi. A 10 ks nízkopodlažních s klimou. Výroba v 90. letech. Mi neříkejte, že i kdyby to měl i teď rok v největší krizi tahat pod dráty nějaký půjčený Herkul, že to nepomůže. Jednu linku to pokreje úplně v pohodě.
A Vy to zadáte bez výběrka okamžitě někomu, kdo ty vozy má a snad i sežene pár Herkulů s topením? Mimojiné –> běžte na trh a zkuste si pronajmout Herkula. Neuspějete.
A za další: Herkules je emisní nafťák a v zastávkové osobní dopravě má ale opravdu brutální spotřebu.
A proto s nimi nejezdí na S61. Svatá prostoto, všechno není tak šotojednoduché.
Pravděpodobně hnijí někde na Zličíně. Potřebovali by generální rekonstrukci (např. CZE), proto od toho Jančura ustoupil.
Pak se obávám, že aby to ty vlaky kapacitně odjezdily, tak nebude zbývat nic jiného, než ze záhrobí probudit Honeckery a Bdt, kterých je teď všude plno a holt to provizorně vydržet. Každou takovou soupravu obsadit jedním Bdmteeo kvůli nízkopodlažnosti pro ty, kteří to opravdu potřebují a zbylou kapacitu holt zajistí vysokopodlažní vozy. Pak jen záleží kdy se kde bude osazovat ETCS. Když to hodně přeženu – lokomotivy 150.2, 151, 371 se ještě nesešrotovaly a 380 dost nevědí, co čeho píchnout. Takže aby šotouši ještě neměli žně.
Honeckery + patro na S7 už běžným zjevem.
Kam je chcete posílat? Od 22.1. (snad se nepletu) bude výhradní provoz pod ETCS z Běchovic až do Třebové a dál na Moravu.
Souhlasím vranci smlouvy lze vždy upravovat nejake výkony,
Klidne mohl PID zkusit napsat soutěž kde by potreboval 20 vysokopodlaznich vozu a tim by se zlepšila obslužnost v PID
Co si mám představit pod pojmem „napsat soutěž“? Taková věc trvá i 2 roky a na jejím znění se musí stoprocentně shodnout dva kraje, tedy přesněji: jejich politické reprezentace.
Jednáme o náhradách. Neříkejte mi, že ČD nezvládnou vyhrabat několik souprav honekrů.
jen aby nevytekl paní hejtmance na hlavu 😀
Myslím, že lidi si zaslouží trochu jinou kvalitu cestování.
No potřebujete hlavně vratnou soupravu, na objíždění nemáte čas a ani kapacitu (Praha hl.n., Mas.n., Kolín) a někdo to nejde ani fyzicky (Milovice).
Děkuji panu Boreckému za shrnutí situace včetně neradostného krátkodobého výhledu do roku 2029. Nicméně když koukám na datum, tedy 11.1.2025, jeví se mi rok 2029 pro dodání podstatné části EMU 400 jakéhokoliv výrobce jako dosti optimistický.
A co infrastruktura v roce 2029?
Přesmyk nebude, Výtoň nebude, možná bude 171, Nehvizdy nebudou, bude dokončená Vysočany – Lysá včetně ETCS, což ale je asi ta nejmenší bolest do postavení prodloužení do MB.
V roce 2029 možná bude dokončena rekonstrukce úseku Kladno – Praha-Ruzyně a to je asi tak vše. Ještě možná bude dovedena druhá kolej ze Spořilova na Zahradní město, protože jde o jednoduchou záležitost, která má pro svůj vznik prakticky vše připraveno.
171 za čtyři roky hotová nebude…
Na 171 má být příští rok dokončen úsek Beroun-Karlštejn, kde rekonstrukce by tedy měla trvat 2 roky. Tudíž mnohem delší úsek Karlštejn-Radotín rozhodně za 3 roky hotový nebude. Reálně tipuji roky 2032-2035.
Proč? Vyjma mostu přes Berounku tam není nic komplikovaného. Sanace skal se tam dělat skoro nikde dělat nemusí a trať je daleko přístupnější.
Má pravdu. Smutné.
Existuje vůbec nějaká koncepce SŽ na řešení problému s kapacitou na koridoru? Příprava realizace dalších kolejí atd. nebo se na to kašle a všichni se tváří, že je to takto v pořádku?
Koncepce? Myslíte například mezi Velimí a Poříčany, kde se před pár lety za velké peníze zabetonoval současný stav (kapacita i rychlost) a kde se ještě pro jistotu zrušilo jedno nástupiště ve Velimi, aby se nedalo rozumně (bez vynucených jízd osobáků křížem) dostat na okruh? Nebo snad ETCS, které kapacitu mohlo zvýšit (benefitizací), ale akorát kopíruje současný stav (ano, přidaly se LZ aspoň na záda vjezdům, což aspoň trošku pomůže)? Ale určitý pokrok asi pod tíhou skutečnosti, která se ulhat už nedá, přece jen nastal – bylo přiznáno, že vybrané tratě jsou přetížené. Přitom institut pro to existuje v zákonu o… Číst vice »
no dvěma písmeny: ne.
Však máte v Praze draze opravené budovy Masarykova i Hlavního nádraží. Co byste furt jako chtěl?
Myslím že kombinace Nového spojení 2 a rychlých spojení do Prahy tohle vyřeší. To jsou dvě dobré koncepce, některé části z nich velice daleko v přípravě, jiné (především NS2) ještě v jednání.
V praxi nové rychlé spojení (možná až 4 směry) přivede do Prahy ty nové koleje pro dálkové vlaky a vyklidí je ze stávajících koridorů a v těch místech kde se napojí na uzel, naopak zajedou pod zem příměstské vlaky a nahoře v centru to z části vyklidí dálkám. Kombinace těchto dvou opatření je velmi dobrá, bohužel, bude se to všechno stavět, když Bůh dá, minimálně 30 let.
Tohle ovšem nejsou koncepce Správy železnic. Ta jen více či méně ochotně plní přání ostatních subjektů, které na ty věci tlačí.
Třemi písmeny pouze koncepce VRT.
Veškeré elefanty z Moravskoslezského kraje přesunout do Prahy a tam je třeba je nahradit Regiopantery. Jenže to je taková z nouze ctnost. Jinak se závěry Petra Boreckého lze zase jen a jen souhlasit, protože od roku 2011 až do roku 2019 provozovalo ANO ve spolupráci s ČD typický smrádek a teplíčko. Tak alespoň, že se Petru Boreckému podařilo dojednat dodatek smlouvy s ČD a mohou tak do provozu přicházet Regiopantery. Chtělo by to ale asi ještě další smluvní dodatek, který by umožnil dodání dalších alespoň pěti Regiopanterů pro zmírnění nedobré situace v Praze a okolí. Šotouši (a obecně všichni lidé… Číst vice »
Jen by měl říkat celou pravdu a ne jen co se mu hodí do krámu.
?
A o jakou že to pravdu jde, smím-li se zeptat?!? To je nějaká zaručená pravda absolventů Vysoké školy života, kterou obdrželi v řetězovém mailu, nebo si jí přečetli na Sputniku či Aeronetu?!?
Aha…..a ta celá pravda je jaká? Podělte se s námi neznalými o ni, buďte od té dobroty!
A co přesně nenapsal, může být konkretni, nebo chcete jen kritizovat ač nemáte argumenty?
Što éto tákoje přesunout vozidla z MSK do Prahy? S kulometem u hlavy či co? Vozidla jsou zasmluvněná a objednatelé za ně platí, jak to chcete udělat? Že je provozovatel zrovna náhodou v obou případech jeden dopravce, nehraje extra roli.
Náhradou za Regiopanter, jak jsem psal. Tedy ne s kulometem u hlavy, jak si myslí nějaká vysmažená smasska :-). Jenže na tom se musí dohodnout Praha, Středočeský kraj, ČD a Moravskoslezský kraj, což bude docela obtížné…
Njn, ty náhradní pantery se někde za tři dny zhmotní 🙂
Možná je budou mít příští týden v Kauflandu v akci…. 🙂 Není to ještě tak dávno, co se čekalo rok a půl na osobní auto.
Ty se zhmotní v případě úspěšného jednání nejdříve tak za dva roky :-).
A kde by jste těch 22 panterů navíc vzal
471= 2x 650.2
Když on seškrtal 810 do Trhového Štepánova, Kralovic, Městce, Mochova a dalších luxusních destinací 🙂
To 7. slovo velmi silně připomíná jméno člověka, který tu nevýhodnou desetiletou smlouvu v roce 2019 s Českými drahami uzavřel.
Přesně, ve stmívači to funguje 😀