regio-vlak

Borecký: Proč jezdíme v příměstských vlacích PID jako sardinky a proč situace potrvá do roku 2029

Jednotka CityElefant v Praze. Foto: PIDJednotka CityElefant v Praze. Foto: PID

Jsme tedy dnes v situaci, kdy v systému středočeské železnice jsme u kapacitních vlaků zhruba 30% pod potřebným optimem, píše Borecký.

Odebírat
Upozornit na
guest
603 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hoho

plus do toho vstupujou děti Husákových dětí, kteří jezdí do škol z míst, kde dříve bylo pole. Naproti tomu Pze1, Pze2 ubylo faktických obyvatel.

Petr Herbrik

Ano, kapacita tratí díky dlouholeté antiželezniční politice státu se jen tak nevyřeší, ale tady za situaci nemůže jen špatná dopravní politika. I pražská bytová politika ovládaná všemocnými developery má svůj lví díl viny. Díky nim je pro většinu lidí nezaplatitelné bydlení přímo v Praze a tak musí shánět bydlení mimo Prahu a dojíždět. Dokud budou Prahu ovládat peníze a vliv developerů a jiných bezskrupulózních skupin, situace se nezlepší ani kdyby se postavily nové tratě pro další linky (jakože se díky naší politice určitě nepostaví jako se běžně staví v jiných metropolích).

Daniel Jablonecký

Developer = padouch? Ve vašem jednoduchém světě bych chtěl žít.

luzkovyvagon

Ukažte mi jednoho normálního developera? To je jako byste říkal, že v porno průmyslu jsou všichni naprosto v pořádku. Moc dobře víme, že nejsou. Jsou to zlí lidi, co chtějí moc a peníze. Z 99,999999% (jasně, asi se najde výjimka).

svatej

Mám dočasný nápad. Vsem pracovníkům ve veřejných službách, pokud je to možné nařídit homeoffice min 3x za týden. V rámci oddělení to koordinovat podle směru dojíždění. Mám zkušenost že je jedno jestli je pracovník na homeoffice nebo v kanceláři, výkon je úplně stejný;). no a tím možná ušetříte 10000 tisíc lidí za den

tarten

Naše firma udělala zkušenost opačnou. Homeoffice = 80% výkonu.

Náhodný Kolemjdoucí

Osmdesát procent považuji spíš za argument pro home office.

Jan Sova

Jeden pojízdný Oliphant máte furt v Přerově v DPOV. Stojí a popostrkuje se tam řadu let… pak čteme, že kapacity chybí…

PeterM

Takové zamyšlení, spoje jezdí plné o tom žádná, ale denně vidim následující situaci v autobusech. Spoj je opticky plný, ale když se podíváte blíže tak na některých sedačkách sedí tašky cestujících, stojící jsou namačkaní u dveří, ale málokdo postoupí dále do vozu směrem k řidiči nebo po “schodech” kde je hromada místa. Takže často se dá říct, že optickou přeplněnost si dělají lidé svým chováním sami.

Honza

To je ve vlacích to samé. Většinou je to já a můj batoh. Neochota uvolnit místo až tragická. S tím že v autobusech se to ještě častěji dělá že si každý sedne do uličky aby měl dvousedačku pro sebe, protože málokdo požádá o uvolnění místa.

Daniel Jablonecký

A to je právě chyba. Tady musí nastoupit asertivita.

SYN

Pokud to místo vůbec chce. Já se přiznám že v MHD tedy raději postojím (pokud je jen trocho solidní místo ke stání) než se tlačit k neznámému na dvojsedačku… a to je mi přes 50.

SYN

Pravda, když na dvojce sedím tak u okna, jednak je blbost zavazet do uličky, druhak pokud je na tom hůř než já a místo vedle mě si vybere, tak to je OK…

Neonym

Dojíždím opravdu hodně a tohle rozhodně není pravidlem. Když je bus plný, tak je opravdu plný. Občas se někomu musí připomenout, aby si popostoupil, ale ve finále stojí lidi na každém možném místě. Místa bývají obsazena úpně všechna v době, kdy první člověk zůstane stát (jezdím busem, který jede dlouho bez zastavení). To samé vlak, když nejede Bčko s 8 „místy“ v kupé, tak bývá vlak obsazen do posledního místa. Jediné místo, kde v tomto vídám rezervu, je metro, ve kterém si lidé nestoupají do volného prostoru u dveří pro průchod mezi vozy.

Pavel

A to se tu vůbec neřeší, že spuštění S71 z Radotína přes most inteligence na Krč a dál je nyní naprosto v nedohlednu, o zastávce v Libni U Kříže také ani slovo a to jsou místa, kde by elefanty nebyly třeba

Dominik Janda

Ano, naprosto souhlasím, ta vlaková doprava v Praze a jeho okolí je přeplněná a CityElefantů je málo. Ale napřed bych chtěl upozornit že nejsem žádný odborník ani se za něho nepovažuji. Vím a věřím, že se budou snažit v co nejlepší možný řešení. Z mých informací je hodně vozů Bdmtee294/296 odstavených, ty by mohli projít menší opravou (myslím tím umytí vozu, vyčištění sedaček apod.) Pokud by byl jejich nedostek, byla by zde i možnost vozů Bdmtee275/281 nebo dokonce i vozů B249, ale furt by bylo dobré mít v soupravě alespoň jeden vůz Bdmteeo, aby byla zajištěna nízkopodlažnost. Dále by se… Číst vice »

Dominik Janda

Ještě jsem zapomněl dodat, klimatizace by zde nebyla ale průvodčí např. u Bdmteeo může nastavit výšku v jaké bude okno otevřeno, bohužel u vožu Bdmtee tato možnost není.

markuc

Ok, úvaha propracovaná… Vozy netuším, dejme tomu, že tedy jsou dostupné. Zkusím pár výhrad: -Jsem pesimistický, že byste někde vyčaroval nějaké sysluschopné lok + sysly. Zmiňujete Děčín, tam se to má snad do budoucna provozovat místo panterů, tak jich asi nebude nadbytek. -Zmíněný příklad R11, linka je ježděná klasickými 362, tam míříte špatně… -dvouhlavé soupravy…i kdybyste někde sebral dost mašin, tak provozovat 2 lok na jedné soupravě taky není Hilton… zásadní je, že budete potřebovat 2x personál :D, toho taky není zrovna dost; nebo si budete hrát na vtip v podobě, u každého obratu, přípravy na tažení jedné mašiny a… Číst vice »

Sap1k

Sysly Ústecký kraj (resp. Děčín) bude potřebovat víc než kdy dřív, s největší pravděpodobnosti k 12/25 odejdou Panteři do Pardubického kraje, a linky U1/U3 nejde provozovat jinak než jednotkou nebo soupravou s řídícím vozem (kvůli nemožnosti objíždět v Litvínově a Kadani předměstí), takže jich tam bude muset být minimálně 12 + zálohy.

Dominik Janda

Ach tak na to jsem úplně zapomněl 😀 No tak se nabízí přechod z lokomotivy na lokomotivu….

Jitka Myškovà

Souhlasím. Jezdím po trase Praha- Ústí n. L. ze stanice Kralupy n. Vlt do Vraňan a dále do Lužce n. Vlt. již 30 let. A cesta se mi za poslední 4 roky protáhla ze 30 na 45 min. Návaznost vlak-bus a čekánī je čím dál horší zážitek.

Clovek

Sam to naznacuje, reseni nedostatku vlaku se prece vzdycky nachazi v koprivach.

tarten

Jako že tam mají někoho hodit? Nebo tam mají hledat neopravené kusy, které jen vysoutěžit opravy/rekonstruovat, opravit a vyreklamovat trvá několik let? Nebo s nima snad jezdit bez papírů?

martin

na trati 171 (Beroun – Praha Smíchov) už dříve jezdili posilové vlaky v relaci Dobřichovice – Praha Smíchov složené z elektrické lokomotivy , starších (repasovaných) patrových vozů a řídícího vozu (přezdívka Sysel) . A teď ta hlavní otázka : Tyto soupravy by mohli jezdit na trati přes Praha Vysočany (kde není potřeba ETCS ) a City-Elefanty přesunout na S1 kde bude povinnost ETCS . Je to jen názor. Neznám množství těchto jednotek. Ale chápu že tam není klimatizace a tak to není vhodné na letní provoz

markuc

Sysly s patry tam pendlují stále, asi na 3 nebo 4 soupravy, navíc něco do Kralup… jak píšete, bohužel jich také není nekonečno, aby se jimi posilovalo i jinde.

František

Zajímavé řešení, jenže to má své ale.
1. Než se nainstaluje ETCS do všech Elefantů, bude to ještě trvat.
2. Pro lidi, kteří jezdí po trati na Lysou, by to byl návrat do 90. let a ne všichni by to brali pozitivně.

Michal

Takhle jezdí do práce půlka Japonska a nebrečí 😀

Daniel Jablonecký

Přesně tak. Takže až se mi zase někdo zeptá, kdy budeme mít vlaky jako v Japonsku, tak mu s hrdostí odpovím, že už je dávno máme!

Sarastro

Železnici budeme udržovat ve stadiu pomalého chátrání. – Stráský

Železnice je relikt 19. století – Říman

VRTjecesta

Sáhnete na režijky, nehne se kolo…

Co mají všechny tyto výroky společného? Ano, jsem staré 25-30 let. Teď jsme naštěstí o generaci dál a na Kraji jsou lidé jako Borecký, největší nepřítel šotoušků. Naštěstí.

Jaaa

Jenže v ODS a velké části populace přežívají doteď.

Petr

Dokázali jsme, že to dokážeme.

Michal M

Ale kňů. Ty abys zase odněkud nevylezl…

Michal M

Třeba na nic jiného nebyly v devadesátkách peníze.
Ale aspoň vlaky začaly bejt umytý a tekla v nich voda. Narozdíl od předchozí etapy, která dráhu mocně podporovala, zejména ve verbální rovině..

Petr

😀 😀 Ale zase se nacvičovala na Orlické vlečce likvidaci lokálek.

Petr

Mohou jezdit tři Elefanty spojené do sebe aby se zvedla kapacita a snížilo zatížení tratí? Tím by to šlo částečně řešit. Nebo pri rekonstrukcich hloupě zkrácená nástupiště nestačí délkou?

Emu400 budou tři soupravy?

Pacicka

Už tu všechno bylo řešeno. Mohou, ale nemá to smysl, protože se nevejdou k nástupišti. EMU 400 budou jezdit rovněž dvojitě.

Jaaa

Ono nejde ty nástupiště prodloužit? Ale jděte…

rodilyslavkovak

jistě, když se před lety nákladně zkracovala

Michal Štěpán

Jádro problému je ve zkracování nástupišť. Kdyby se nástupiště nezkracovala, dalo by se ledacos vyjezdit s jednopodlažními vozidly, kterých je relativní dostatek.

Pacicka

Ne všude. Limituje vás zhlaví. Podívejte se třeba v Praze hl.n. na 7 nástupiště a zkuste ho prodloužit…

Michal Štěpán

V Praze hl.n. problém není, tam se nástupiště nezkracovala, většina jich je kolem 400m. Ale v současnosti se za několik miliard zkracuje Masarykovo nádraží, aby se problém zvětšil. Dřív tam stanicovalo 14 vozů UIC-Y s lokomotivou, po rekonstrukci se tam vejde max. 8 vozů délky 26,4m. Do 14 vozů UIC-Z je vejde1120 sedících, do 8 patrových vozů 1008 sedících. Takže kapacita se sníží o 10% i při použití patrových vozů. Do 13 patrových vozů by se vešlo1638 sedících, To by se tam vešli i lidé, kteří jezdí auty, byla by rezerva pro rostoucí suburbanizaci. Tři nové jednotky by měly mít… Číst vice »

MartinS.

Dobrá úvaha, ale… kdyby do těch 13 patrových vozů nastoupilo na Masaryčce 1638 cestujících, kde by po cestě vystoupili? Obávám se, že až v Kolíně.

tarten

Tak se vy jděte zeptat SŽ, proč už dávno ta nástupiště neprodloužila na 250 m, nebo proč to aspoň nechystá. Nebo proč je neprodloužila aspoň na těch minimálních 220 m. Ten problém nevznikl dnes.

Petr

Viděl jsem to před pár lety v Příbrami. No raději bych to nepopisoval.

Milan

Zkuste třeba v Úvalech ta boční nástupiště, která mají 200 m, prodloužit o 15-20 m, kam až se dostanete.
Na 3×3 elefant ještě o dalších 25 m. 😀

Daniel Jablonecký

EMU400: 2×4

Dusmor

Přesněji řečeno: EMU 400 = čtyřvozová dvoupatrová jednotka.
2 × EMU 400 = potřeba nástupiště minimálně 220 m dlouhé.

Daniel Jablonecký

Přesně tak.

SYN

Je vhodné poznamenat že EMU400 budou čtyřvozové, takže dvojitě už délku nástupišť typicky téměř využijí (a pravděpodobně budou stačit)…

Lukáš Novák

Mohou, ale kromě toho, že se nevejdou na mnohá nástupiště, tak je i v textu uvedeno, že jich je málo.

VRTjecesta

Ne

Mirek

…vsechno, co je v tom komentari, je vicemene tak. Trochu mi prijde, ze za vse muzou vsichni kolem (tedy jasne, kazdy svym dilem nejak ano), nicmene, kdyz se pred cca 5 lety resily nove smlouvy s CD, bylo to v cele s tehdejsim sefem IDSK (nastesti jen kratkodobym), ktery prisel z vysoke ridici pozice u CD. Takze to asi hovori za vse. Jinak, pokud dopravce neplni objednavku, tak sankce cestujicim nepomuzou, leda snad jako zdroje kraje aby se hned nemuselo strasit zdrazovanim, jak je psano 🙂 …a pokud se jedna s dopravcem o nahradni souprave/soupravach, je to asi cesta, i… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Kdo chtěl přesednout už dávno přesedl.

tarten

Ovšemže ne. V Praze a bezprostředním okolí Prahy má zároveň auto i lítačku kdekdo. A v příštích 20 letech se do té oblasti přistěhuje další čtvrtmilion.

Daniel Jablonecký

A je to v rozporu s tím, co jsem napsal, nebo mi tím dáváte za pravdu?

tarten

Je to v silném rozporu. Kdo má lítačku i auto se nerozhodl vůbec, ale používá běžně obojí. Nebo tvrdíte například, že ten čtvrtmilion se rozhodl, přestože tu ještě vůbec není? 😀

Matěj

RegioPantery na S2/S22/S9 a R42 od začátku GVD nikdy nejezdily, kapacita ráno je tristní a víckrát tady vyjel syslograf než zmíněný panter…

František

RegioPantery vám tam skutečně ani jednou nevyjely, protože na linkách, které jste vyjmenoval, vůbec nejezdí a jezdit ani neměly. Tyhle linky mají stále spravovat Elefanty, dokonce i tu novou R42. Jestli k tomu nedochází a vyjíždějí syslové, pak to souvisí s tím, co píše pan Borecký. Elefantů je aktuálně nedostatek.

Michal

na S22 jel panter 4x a na S9 jezdil každý pracovní den 4 spoje

Pacicka

Ale to bylo ve starém JŘ. Důvodem byl výcvik strojvedoucích.

ABCD

Model vyšších územně správních celků má své chyby a tohle je prostě jedna z nich. Ten prstenec osídlení okolo Prahy je problém který Praha „způsobila“ (berte opravdu v uvozovkách, tady jde o faktickou stránku věci) a odmítá ho řešit, že není její. Přitom se ve velkém na jejím území pohybují lidi, kteří tam jezdí jí tam dělat pracovní sílu, ale zároveň tam jezdí ze všech možných důvodů jako třeba práce, nakupování, kultura, školy (pro příklad vysoké) atd atd. Co si budeme říkat kraje vznikly před čtvrt stoletím spíš proto, aby byla místa jako odkladiště pro kamarády politiky, když se nedostanou… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Toto je velmi dobrý komentář, který vystihuje podstatu problému.

rodilyslavkovak

se těžiště všeho (nebo minimálně Čech) posouvá do Prahy, nešlo by s tím např. v rámci řízení dani něco udělat?

umístěnky?

Jan

Umístěnky na státní úřady. Úřad vlády, ministerstva, poslanecká sněmovna. Žádná pobočka, ale sídlo.

Petr

Domovská obec.

rodilyslavkovak

SPD tleská

Petr

Víte vůbec co to znamenalo. Máte ho např. ve Švýcarsku. https://www.smocr.cz/cs/cinnost/bezpecnost/a/domovske-pravo

rodilyslavkovak

Samozřejme že to vím – povinnost obce postarat se o svého občana, pokud zchudl. Obvykle formou nějakého chudobince.

Dneska si od toho radikálkové slibujou prostředek k odsunu nepřizpůsobivých kteří se stahují do velkých měst. Nějak ovšem netusím jak by to rešilo problém dojízdění pracujících do Prahy a rozložení této zátěže.

Petr

Musíte začít po malých krůčkách, nejste v diktatuře, aby jste jim to zakázal. Pokud nebudou mít nutnost mobility, tak se mobilita sníží. Berte to tak, že pokud nebudete mít v Praze domovské právo, nedostanete podporu od Prahy, tím se zabrání přílivu náplav a také jejich usazování v okolí Prahy a tím navyšování dopravní zátěže. Pan Borecký naopak tvrdí, že je nutné mobilitu zdražit. Tedy konec dnešní levné mobility.

tarten

Vždyť se podpora nedostává od obce ale od státu. Naše právo je zcela jiné.

ABCD

No tak to jsem nemyslel, tady jde o to, aby se co nejvíce zachovala svoboda, demokraci a trh. Bohužel je to těžké. Na jednu stranu si myslím, že to způsobuje trh, ale na druhou to možná stát dnes křiví například tím jak a kde investuje do infrastruktury a samozřejmě rozpočtovým určením daní. Další věc je, že nadnárodní firmy, chtějí sídlo v Praze například pro to, když přiletí jejich hlavouni, aby to měli rychle na otočku, no s tím se dělá něco blbě, ale asi umím představit, že by byly hodinu cesty od letiště někde mimo Prahu. Podmínkou je funkční dopravní… Číst vice »

Jaaa

“Řízení daní” = umístněnky?

Vy asi budete spíš součástí problému než řešení, když tady vytahujete něco, co nikdy nikdo nenavrhoval.

Jan

„Řízení daní“ není úplně špatný nápad.
Zkusme zrušit RUD a o to snížit daně, ze kterých jsou počítané a nahradit to daní z nemovitosti, kterou by si určovaly samy samosprávné celky.
Daně mohou mít i regulační a motivační účinky.

tarten

Jako zdvacetinásobit daň z nemovitostí v půlce Středočeského kraje?

Náhodný Kolemjdoucí

Takže stejně jako v USA, kde část nízkopříjmových obyvatel (různí důchodci apod.) nedokáže zaplatit daně ze svých nemovitostí, zatímco ty drahé jsou vesměs podhodnocené?

Daniel Jablonecký

Spíš decentralizaci úřadů a klidně i ministerstev.

tarten

Je to přirozený proces, který se za Československa uměle zabrzdil, a teď se znovu rozjel. Bezprostředně s tím nejde dělat nic, ale až se přistěhuje další čtvrtmilion, půjde to zabrzdit díky VRT.

Jan

Problém je v tom, že kolem center moci se soustřeďuje bohatství zatímco na periférie se vyváží problémy. Samosprávný územní celek = centrum moci. Dobrým příkladem jsou třeba Dluhonice, místní část Přerova. Ve chvíli, kdy se trasovala D1, se Dluhonice chtěly od Přerova oddělit, aby o jejich území nerozhodoval mnohem silnější Přerov. Osamostatnění bylo ministerstvem vnitra zatrhnuto. Ministr vnitra by tehdy z Přerova a Přerov by přišel o tolik obyvatel, že by spadl do nižšího pásma RUD a dostával méně peněz. A tak Přerov obětoval místní část Dluhonice, aby dostal dálnici co nejdál od sebe i přes nesouhlas obyvatel Dluhonic. Být… Číst vice »

rodilyslavkovak

Osamostatnění bylo ministerstvem vnitra zatrhnuto

A můžete nám z říct z jakého důvodu? Nelžete takhle trošku?
Doporučuji paragrafy 20a – 22 zákona o obcích….

Jediné k čemu musí dát ministerstvo vnitra souhlas je název nové obce.

Jan

Doporučuji prostudovat zákon platný pro rok 1993. https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1990-367#hlava1 Konkrétně § 11 (1) Obec se může rozdělit na dvě nebo více obcí, pokud každá z nich bude mít alespoň 300 občanů s trvalým pobytem, vlastní katastrální území a bude tvořit jeden územní celek. Návrh obec podá na základě výsledků místního referenda konaného v té části obce, která se chce oddělit. Nepodá-li obec návrh do 30 dnů ode dne vyhlášení výsledků místního referenda, učiní tak okresní úřad. (2) Návrh na rozdělení obce musí obsahovat názvy vznikajících obcí, zda rozdělením obec zaniká, vymezení území vznikajících obcí včetně příslušných mapových podkladů, rozdělení majetku včetně… Číst vice »

nowas

Takže ministr rozdělení neschvaluje.

Jan

Tehdejší ministr byl z Přerova a Přerov by rozdělením hodně utrpěl.

rodilyslavkovak

Výborně a které ustanovení z tohoto znění tedy dávalo ministerstvu vnitra pravomoc to „zatrhnout“?

Jan

Je to implicitně uvedené v bodě 4.

„Do tří měsíců po ustavujícím zasedání obecního zastupitelstva nově vzniklé obce předá dosavadní obec nově vzniklé obci majetek, který jí náleží podle návrhu schváleného ministerstvem vnitra.“

„podle návrhu schváleného ministerstvem vnitra.“ Tj ministerstvo vnitra by muselo návrh schválit.

nowas

To je ale jen předání majetku. Ne osamostatnění obce jako takové.

Jan

V rámci celého paragrafu se slvem návrh rozumí návrh na rozdělení obce, tedy nejen majetek, ale vše.

nowas

V odstavci 4) už je nová obec vzniklá, hovoří se jen o majetku. „Do tří měsíců po ustavujícím zasedání obecního zastupitelstva nově vzniklé obce předá dosavadní obec nově vzniklé obci majetek…“

rodilyslavkovak

Myslíte tvrzení aktivistů? To pak jo. A co na to řekly soudy?

Herold

To je naprosto nesmyslný výklad.

rodilyslavkovak

samozřejmě

Jaaa

Ale takto se “výklad” ve státní správě běžně dělá. A když není síla, která by to zvrátila, prochází tyhlety nesmysly. Ne vždy se dá o všechno soudit. Bohužel.

rodilyslavkovak

o tohle se samozřejmě dá soudit zcela bez problémů a navíc i levně, neboť se pohybujeme ve správním soudnictví.

MartinS.

Středočeský kraj nevznikl v lednu 2000. Od Středočeského kraje z roku 1960 se totiž liší jen pramálo. A KNV jsme tu měli 40 let. Teď jen máme těch krajů víc, ale krajské uspořádání ČR není zase taková novinka.

rodilyslavkovak

a krom toho jsme měli i síť okresních úřadů, zrušených bez náhrady.

Luk

Bez náhrady ne. Místo nich jsou dnes obce s rozšířenou působností, které vykonávají státní správu v přenesené působnosti (kromě té části, kterou převzaly kraje). Oproti okresům se to liší tak, že obvody ORP jsou typicky menší a hlavně na rozdíl od okresů tam nemají žádné slovo jiné obce v území než samotné ORP. Okresy mívaly okresní shromáždění volené zastupitelstvy obcí v okresech (podle tzv. směrných čísel), takže i menší obce tam měly své zástupce.

rodilyslavkovak

Trojkové obce ale vykonávají v podstatě jen provozní agendy typu registr obyvatel a vozidel, protože na to by byla síť krajů příliš řídká. Ale žádnou státní správu nad „svým“ územím narozdíl od okresů nevykonávají.

Jaaa

Kraje byly už za Rakouska. Ale to neznamená, že neměly jinou roli.

Petr

Jen trochu jiné.

Lukáš Novák

Problém je, že kolem Prahy bují 30 let nekontrolovatelná výstavba, bez občanské vybavenosti, tito obyvatelé žijí svůj sen o bydlení v přírodě se 2-3 auty v rodině, kterými chtějí jezdit do „města“, stát není 30 let schopen vyřešit ani kolejovou, ani silniční (kterou stát dlouhodobě preferuje) dopravu atd.
A Praha onen prstenec požrat nemůže, protože by tento prstenec přišel o jakékoliv evropské peníze, tak jednoduché to je.
A k té diverzifikaci…ono je velmi jednoduché říci „přesuňme úřady například do Ostravy“, ale jak tam chcete přesunout úřad o 200-500 lidech, když je na tamní pobočku problém nabrat 2 lidi 🙂

ABCD

No není to ideální návrh, ale nebylo by pak lepší dát těmi lidem příplatky (třeba až do důchodu nebo alespoň 10 až 20 let a nebo/a jim dát příspěvek na přestěhování). Otázka co vyjde dráž jestli tohle nebo fedrovat infrasturu v Praze kvůli dalším přírůstkům obyvatel, když po republice, ta infrastruktura ve městech jakž tak je. Samozřejmě by to trvalo třeba 5-10 let. Protože i ty byty na krajích jsou problém. Samozřejmě se vylidňují vesničky v pohraničí, ale to fakt teď nevím co s tím. Každopádně Německo trochu decentralizované je (díky rozdělení po WWII a dalším důvodům) Francie je myslím… Číst vice »

v

Skvělé, už tedˇ mi dělá kontrolu na FU nějaký FU z Rychnova na d Kněžnou a přídavky pro děti vyřizoval úřad v Havířově. Bydlím vedle václaváku, daná místa skoro ani neznám, požadoval jsem permanentně místní příslušnost, tak kontrolu zrušili

Jan

Vyházet ty v Praze a v Ostravě dát třeba i relokační bonusy, tržní mzdu apod.

Daniel Jablonecký

Nekontrolovatelná výstavba? Jako že živelně a bez stavebního povolení? Ve vašem světě bych chtěl žít.

Petr

Tak proč se staví okolo budoucích komunikací, čímž vzniká NIMBY problém. Stavební úřady nezvládají tlak politiků a developerů, někdy je to tatáž osoba.

Jaaa

Řeší se to, urbanisté, regionální geografové a ekonomové na to upozorňují už od začátku. Jenže tohle je celé prostě o korytech pro “naše lidi”. Takže se nic řešit nebude, budou se vytahovat zástupná témata – hlavně aby se rodina a kámoši měli dobře a je jedno, že je to na obrovský úkor všech. V tomhle jsme prostě východ se vším všudy.

rodilyslavkovak

Jistě, urbanisté a regionální geografové by taky rádi ke korytu, že. Bráno Vaší optikou…

Mirlav

Praha ten problém aspoň z dopravního hlediska chtěla řešit.

Jan Dobiáš

Praha si je problému “prstence ve Středočeském kraji” vědoma a aktivně jej řeší – tedy v současné a minulé reprezentaci. Ale je to běh na dlouhou trať (infrastruktura, kvalitní a plánovitá výstavba v intravilánu).

Kraje jsou právě součástí té decentralizace, která z Prahy dělá alespoň o něco menší magnet a posiluje roli ostatních měst.

Prikner

Kraje je opravdu jeden článek řízení který je nadbytečný. Sedí tam zbyteční úředníci bez odpovědnoti za jakoukoliv realizaci svých pitomých nápadů , bez odpovědnosti na návaznost krajských jízdnich řádů, bez jakéhokoliv plánování za stav dráhy ( např. čekají kdy spadne vyšehradský most a min 6 let nehnou prdelí aby něco postavili. A tak je to se vším.

Tomáš Záruba

Možná by se dalo trochu pomoci přestupy za zásadním lomem frekvence: Třeba na S1 v Úvalech (2×471 zde konec, UVA – CBR „nějaký pendl“), na S9 co já vím Senohrabech atd. Ale nevýhod to má samozřejmě taky hodně a aspoň částečně přijatelné to nejspíš je jen tam, kde existuje vyšší vrstva i pro regionální relace.
Co ale vůbec nechápu, proč se nezařízne S2 v Nymburce (ne-li v Lysé), stejně většina přestupuje do/z R.

Michal M

Jojo, taky jsem se divil k čemu mezi Nymburkem a Kolínem potřebujou elefant. Ale zase – namísto toho je potřeba někde vyhravbat (nebo vyrobit) jiná vozidla, do Kolína s ETCS?

Tomáš Záruba

Samozřejmě, ale to ETCS je krátkodobá mrzutost, obecný nedostatek pater potrvá dlouho.

Tomáš Záruba

Nehledě tedy na to, že pokud jen NB – KO a zpět, tak ETCS netřeba.

Martin Prager

Podle mého mínění se mělo již dávno pracovat na postupné segregaci příměstské dopravy od té regionálni, dálkové a nákladní. Chybí dlouhodobé smysluplné koncepční plány. Myslím, že stávající koncepce „Esko“ je již přežitá, připomíná spíše nesourodý slepenec.

zyx

Ta koncepce přežitá není, podívejte se vedle na západ. Jen se s příměstskou dopravou musí počítat v koncepci a podle toho posilovat dopravní cestu.

Pacicka

Přežitá není, jen bohužel u nás se pro tu příměstskou nepostavil prakticky ani metr kolejí…

Martin Prager

… a o tom to je! 😉

Milan

Za tu segregaci by se dala považovat VRT Polabí a i Berounský tunel, ovšem na to si ještě dlouho počkáme.

Mirlav

Pokud budou vlaky z tunelu budou zastavovat v Berouně, bude se jako příměstská doprava využívat i ten tunel…

Petr

A zase jsme u toho, že Beroun nemůže tvořit terminál Praha-Jihozápad, protože je stýle v úzkem hrdle Litavky.

tarten

Jenže zastávkové příměsto podél Berounky segregované bude, a o to jde.

tarten

U VRT Polabí o segregaci nejde, protože po zbylé trati budou kromě příměsta jezdit stále náklady i některé rychlíky. Berounský tunel segregaci doufejme znamená.

Martin Prager

Rozdíl v segregované a nesegregované příměstské dopravy (S-bahn) je třeba dobře patrný na případech Berlína a Drážďan. Kdo chce, jistě si sám nastuduje. Mě ten berlínský model přijde prostě koncepčnější.

Lukáš Novák

Vše je to o infrastruktuře. VRT v nedohlednu, koridor Praha-Poříčany se už měl tehdy stavět 4 kolejný, teď je to 3 koleje, ale jen když to vyjde, navíc bez přesmyků. Vyhrazené koleje pro Esko by byly super, ale toho my se nedožijeme, ani zpracovávaná koncepce pražského železničního uzlu nic takového nebude mít…

tarten

Právě že VRT je docela v dohlednu, na rozdíl od NS2. NS2 (ta „zpracovávaná koncepce“) koleje vyhrazené pro Esko samozřejmě má, ale jen v rozsahu NS2, tedy pod centrem.

Martin Prager

Souhlasím. Jenže pak se z přeplněnosti kolejí v pražském uzlu stane chronická obtíž a zpožďování spojů folklórem. Neverending story.

Petr

Mám rád optimisty, ale situace potrvá déle než do roku 2029. Pokud tedy někdo nenašel kouzelný prsten. 🙁 🙁 🙁

Daniel Jablonecký

Pokud se na tom začne intenzivně pracovat, tak jsme z nejhoršího do r. 2040 venku. A pokud se do roku 2050 povedou i nové tunely pod Prahou, tak začne být ve druhé polovině století městská a příměstská železniční doprava v Praze a okolí konečně plně funkční.

Nemel

Tak snad do té doby nepřijde nějaká ta megacunami 😀

Voracek Petr

Před několika lety se rekonstruovala trať na Dobříš. Nemalá investice za stamiliony. Zrychlení v řádu několika minut. Nedávno jsem zaznamenal, že ji snad xhtějí zrušit. Proč? Asi tam jezdí málo lidí. Proč ? Prozože je vedle dálnice po které se jede víc než 50 km za hodinu a tedy i rychleji. Měla tato investice smysl? Mám rád železnici ale přesně tato investice kdy je zrychleni v jednotkách minut snad ani nedavala smysl To snad bylo lepší tam udelat cyklostezku. Z Dobříše trať stejně dál na Příbram neprodloužli. Škoda.

Petr Struhař

Hm a co narovnat trať do Dobříše, elektrizovat, dát tam nové vlaky a povolit rychlost 130km za hodinu? V Mníšku nádraží přiblížit centru, to by nešlo? Pak by lidi rádi přesedlali v Dobříši na vlak a do centra dojeli rychleji, než se kodrcat v kolonách. To je obdobný případ, jako zoufale pomalá trať kolem D10. Dávno to mohlo být elektrifikováno, ale to by pak bylo rychlejší než dálnice a to se nesmí.

Polohovač

Naučte se číst v mapách vrstevnice. Pak uvidíte, kolik desítek miliard by takové narovnání stálo.

Michal M

Já bych opravdu chtěl vidět experta, který to narovnává na 130 km/h. Tak za 2-3 miliardy by to možná šlo mezi Braníkem a Jarovem….

Petr Struhař

Aha, ale úplně nová dálnice za miliardy, kde se dá jezdit i 150km/h nebyl problém, že? Dálnice je téměř v rovině, ale kolem kolejí je téměř alpský terén, že?

Michal M

A dálnice se staví do devítitisícových městeček?
Strakonice mají 22 tisíc obyvatel a dálnice tam nikdy nepovede…

Jaaa

Nejde o velikost městeček, ale o velikost dopravního proudu. Denní dojížďka ze Strakonic do Prahy bude řádově jinde, než z Mníšku a Dobříše. Navíc to umožní vytvářet pracovní místa i v té Dobříši.

Michal M

Výborné vize, ale tím koridorem na 130 bych začal na Kladno, Bolku a třeba jednou dojde i na Dobříš.

David 814-047

Jednak stavitelsky srovnáváte nesrovnatelné, ani na těch dálnicích v ĆR není souvislých 130 km/h. Trať na Dobříš je vhodné srovnávat se silnicemi druhé třídy a těch se také moc nestaví a hlavně nenarovnává. A na zbytek Vám odpověděl Michal M.

Jaaa

Současnou trať ano, ale ne dopravní potřeby.

MartinS.

Tak si spočtěte, kolik lidí a nákladu projede po té dálnici a kolik lidí a nákladu by projelo po té trati. Je to zcela nesrovnatelné.

Michal M

A to o několik řádů. Ale na Vysoké škole života není moc dobrá výuka matematiky, takže to oni netuší.

Jaaa

Ne, není.

Petr Struhař

Hm, před tím než se postavila dálnice většina lidí a nákladu, šla po té železnici. Takže váš komentář je nesmysl.

Někdo

Zrovna trať Praha – Dobříš, v úseku Praha Vrané nad Vltavou docela dost zastavěném terénu a z Měchenic skoro až k Mnížku pod Brdy ta trať stoupá .

Daniel Jablonecký

Potenciál dobříšské trati není v tom, aby vozila lidi do centra Prahy. Tato trať nebude nikdy rychlejší než dálnice D4. Její potenciál je hlavně v tom dovézt lidi do oblasti Prahy 4, ať už je to Bráník s přestupem na tramvaje, Krč s přestupem na metro D, nebo Kačerov s přestupem na metro C. Sama Praha 4 nabízí spoustu pracovních příležitostí, které jsou pro lidi z regionu atraktivní a pro ně může být doprava vlakem rychlejší, než kdyby jeli na Prahu 4 autobusem přes Smíchov. Mimochodem sama Praha 4 má tolik obyvatel že kdyby byla samostatným městem, tak bude třetí… Číst vice »

percula

Bohužel to neni pravda, i ta Praha 4 je z Dobrise Mníšku rychleji dostupná Busy s prestupem u Lihovaru. A další – pro vlaky jsou intervaly mezi spojí. Vlak možná s Čisovice Bojova a Vraneho

Michal M

A s Dvoreckým mostem se tahle vazba ještě zlepší.

Daniel Jablonecký

Dnes ano. Proto mluvím o potenciálu, nikoli o realitě roku 2025.

Milan

Některé oblouky by se tam upravit daly, ale o parametru 130 km/h si můžete opravdu nechat zdát. Na to potřebujete poloměr oblouku bezmála kilometr. Na rychlost 70 km/h 270 m. Za nějaké únosné náklady se dostanete sotva na poloviční rychlost a to jen někde. Z 50 se můžete dostat na nějaké rozmezí 60-75 km/h. A při frekvenci jeden vlak za 60/120 minut těžko prosaditelné. Od Braníku do Komořan je aspoň 80 km/h, pak 60 a do Vraného je to v souběhu s další linkou, ale je to z velké části v zástavbě, takže počítejte i s odporem obyvatel proti výraznému… Číst vice »

Jaaa

Kdyby se chtělo, tak na těch 90 (poloměr cca 500 m) se tam dostat dá. A to už je pro rekonstrukci slušné a časově srovnatelné s autobusem, který navíc nejede až do centra.

Michal M

Zato vlak jezdí hezky do centra Mníšku i Dobříše.
Možná tak tchýni bych tam poslal vlakem…

Petr Struhař

Jasně, umíme nové dálnice v nové stopě, ale koleje v nové stopě neumíme. Nebo se to nesmí?

kulich

Dálnice už tam je, tak proč to dublovat. Potenciál, aby místo jednoho busu jela třistasedačková jednotka, tam naopak není.

Milan

Zkuste to srovnat s tratí Plzeň-Domažlice třeba s tím zbytkem Holýšov-Blížejov… Když neprojde přeložka kvůli ekonomickému hodnocení ani na mnohem významnější trati, tak novostavba do Dobříše je čistá utopie.

rodilyslavkovak

tohle by chtělo vytisknout, svázat do tvrdých desek a omlátit o hlavu každýmu, kdo zase bude tvrdit že P+R se mají stavět u středočeských nádraží ideálně mají středočeši nechávat auta na vsi.

Václav M.

Jednak ne ze všech vesnic Středočeského kraje je přímé (vlakové či autobusové) spojení do Prahy. A když už je, tak zrovna autobusová spojení nejsou zrovna těmi nejrychlejšími.

Proto je čísi „požadavek“ na ponechání aut „doma“ pěkný nesmysl.

Juraj

To, že momentálně příměstská železnice nestíhá, automaticky neznamená, že ten nápad není validní.
Problém na železnici se časem vyřeší, ale přetlak IAD na vjezdu do Prahy bude problém pořád.

Michal M

Respektive bude problém do zavedení mýtného pro IAD.

percula

Recipročně navrhují zavést mýtné pro Pražáky při výjezdu z Prahy( třeba na chaty a chalupy).

Adam Ř

IMO je rozumné základní výši poplatku za využití silnice zahrnout do spotřební daně, a příplatky vyžadovat pouze na vysoce hodnotných silnicích (ať už kvůli pozemkům či výstavbě), to jest na dálnicích, centra velkých měst a některé vysoce vytížené turistické oblasti

Michal M

Tam je potřeba regulovat kapacitu cenami?
Ucpaná Praha je ekvivalent fronty na hajzlpapír. Prostě zcela nefunkční alokace zestátněných statků bez možnosti využívat cenu k nastolení priorit v přístupu.

rodilyslavkovak

Tak časem budou i německé platy, autonomní elektromobily a nebo taky časem všichni shoříme. Ale lidé se potrebují dopravovat i dnes.

Jiří Kadlec

Docela chyba že se přestaly vyrábět Elefanty.. I dvojnásobek stávajícího počtu Elefantů by se na tratích v okolí Prahy dovedl slušně zaplnit.
A taky chyba s příliš krátkými nástupišti, mělo by se to dimenzovat minimálně na ztrojený Elefant. Třeba se z toho poučí při rekonstrukci Černošice – Karlštejn a nástupiště se tam prodlouží.

pesimista

Na „koridoru“ ovšem SŽ při té rádoby modernizaci původní peróny délky 250 metrů naopak úspěšně krátila na pouhých cca 200 metrů a nikomu z odvětví dopravy to zjevně ani nevadilo …

Daniel Jablonecký

Nevadilo, protože v 90. letech, když se dělaly ty projekty, byla železnice v úplně jiné situaci než je dneska.

pesimista

Právě na „štégu“ byla ovšem velká frekvence a při tehdejších intervalech příměstských vlaků by se trojmo „ešusy“ hodily už tenkrát – a zrovna tehdy se projektovala krácení perónů třeba v Kyjích, atd.

tarten

Jenže to zkracování perónů ty devadesátky hodně přežily, i když po 2005 železnice hodně rostla.

FR 8519

Cerhenice, Tatce
Po reko ~1999: perony ~260 m
Po reko ~2022: perony ~220 m
PD druhé rekonstrukce rozhodně nebyla z devadesátek
Psalo se i zde

Úvaly, Klánovice
Reko ~2015, zkrácení peronů na ~200m
PD 2004–2005

Já tam nedostatečnou délku nástupišť v devadesátkách nevidím ani v PD.

Milan

Aktuálně by mělo být nástupiště minimálně 220 m, což vyhovuje konceptu čtyřvozových souprav ve dvojici, to se dá asi na mnoho let považovat za maximum pro příměstskou dopravu. 9 vozů se po modernizaci nevejde už ani na Masaryčku. Těch 200 nebo méně se bude muset upravit.

Martin Jedlička

Na trhu byly a jsou mnohem lepší vlaky než Elefanty. Jen by se musely včas vysoutěžit a objednat.

Michal M

Ono není problém, že se něco nevyrábělo, problém je že se nic nenakupovalo.

Václav M.

Až na to, že byste potřeboval spíše EMU, které budou mít ne jeden, ale spíše dva či tři vložené vozy.

SYN

No, víte, ono se to nezdá, ale ty Elefanty musely skončit. Nebo teda nemusely, ale důsledkem by bylo že by si ČD sice pojistly pozici ve středočeské dopravě, ale ztratily by objednávky skoro všude jinde… Škodovka nedokázala (ekonomicky) uživit výrobu dvou malých sérií elektrických jednotek – elefantů a „něčeho jiného“ (panterů). A protože nebylo donekonečna udržitelné aby ostatním krajům říkali při výběrkách „ne, opravdu u vás nemůžeme jezdit s novými vozidly, protože žádná taková která by u vás byla použitelná nemáme“ (kdyby to udělali, pak by na 90% z několika krajů „vypadli“ a začal by tam jezdit někdo jiný, kdo… Číst vice »

tarten

To samozřejmě žádná chyba není, protože elefanty se od schválení oněch TSI norem už kupovat nedaly, protože je ani omylem nesplňovaly. Ale chtělo to už před lety kupovat další podobný typ.

Jaaa

Minimálně za to druhé mohou konkrétní lidé, kteří dál na ministerstvu a SŽ straší.

Jaaa

Tak asi by šlo sehnat nějaký kýble z Polska, když už jsme si zrušili všechny panťáky pro zastaralost. 😉 😉 😉

SYN

Z kýblů se dá nějak sestavit 220m dlouhá jednotka (spojené jednotky) které by měly aspoň těch 600-700 osob kapacitu?

Jaaa

No to nevim, ale v článku se shání další vlaky…

Aleš Chramosta

ČD teď ztratily pár tratí na Moravě, tak musejí mít nadbytek vagónů. Nebudu to Elefanty, ale jako vložené by stačily. A že nejsou lokomotivy? Stačí nakoupit na 5-10 let ojeté diesely a vykašlat se na greendeal

a8n

Trojkibel by měl 195 m a 540-600 sedících.

Dušan Vítek

A co takhle, pane Borecký, pracovat na větší nabídce pracovních příležitostí ve Středočeském kraji? Aby tolik lidí nemuselo jezdit do Prahy.

Luk

To asi není úplně náplní práce radního pro veřejnou dopravu. Pracovní příležitosti v kraji má v gesci náměstek Skopeček.

pesimista

Rada by snad měla fungovat jako celek, nemyslíte? To, že pro jednotlivé referáty má specialisty, přece neznamená, že by se radní neměli snažit ve vzájemné shodě, aby kraj fungoval.

Luk

Rada by sice měla fungovat jako celek, ale není od toho, aby připravovala návrhy – jen je poté projednává a schvaluje. Příprava je úkolem jednotlivých radních, optimálně v konzultaci s příslušnou oborovou komisí, pokud je zřízena (což v tomto případě úplně není, ale komise pro spolupráci s městy a obcemi by k tomu něco říct mohla) a s příslušným odborem či oddělením úřadu. Maximálně může rada uložit radnímu, aby nějaký návrh připravil. Ale to dává smysl jen v případě, že dostane podnět zvenčí a z projednání vyplyne, že dává smysl to dál rozvíjet. Aby si radní vzájemně lezli do zelí… Číst vice »

Jaaa

Tak to leccos vysvětluje…

Mirlav

Já problém vidím v tom, že Středočeský kraj je naprosto umělý administrativní útvar. Který již dávno vůbec nedopovídá dnešní realitě. Hlavní město už dávno překročilo v rozvoji své hranice a cca polovina Středočeského kraje plní funkci bližšího či vzdálenějšího předměstí evropské metropole. Hranice Prahy a Středočeského kraje je tak pouze umělá politická hranice. Funguje tu sice společný integrovaný systém PID, ale všichni vidíte že to jsou vlastně dva systémy spojené do jednoho, kde každý určuje svoje vnitřní zvláštní pravidla. Řešením je totální integrace, kde se nebude brát zřetel krajské hranice. Jenže to zas neprojde politiky, protože jak Praha, tak Střední… Číst vice »

Michal M

Takže by měl vzniknout superkraj Prahostřed, v němž by žila čtvrtina obyvatel ČR? Ona je to docela těžká věc, tyhle vztahy hlavních měst a přilehlých regionů…

Mirlav

Hranice Prahy v současné podobě je z roku 1974.
Od té doby už uplynulo tedy více jak 50 let.
Roky před tím se hranice měnila cca každých 10 let. podle toho jak město rostlo a rozvíjelo se.
A to je ten problém.
Současné hranice Prahy rozděluje ulice a obytné čtvrtě vejpůl.
A veřejná doprava si kvůli tomu hraje městskou a příměstskou..
Máme tu kvůli tomu dvě organizace ROPID a IDSK, které se v plno kauzách neschopnou
Přitom u některých linek je takové škatulkování směšné

SYN

Hm, a uvážil jste kdy se naposledy měnila („nahoru“) hranice České republiky?? Ono je totiž jedno po jak malých kouscích hodláte zvětšovat Prahu, jednoho dne dosáhne velikosti 100% celé republiky a zvětšovat už nebude kam…
Takže kontinuální zvětšování je trvale neudržitelné. Pravda, pár desetiletí by se to asi ještě udrželo…

tarten

Nevím proč píšete takové nesmysly. Praha roste samozřejmě tím, že se do ní koncentruje obyvatelstvo ze zbytku republiky. To je normální, jen se to v Československu trochu zdrželo.

Michal M

Trochu, ale otázka je o kolik. Masivní výstavba králikáren a nakonec i metra se děla jako opožděná reakce na neúnosnou situaci v bydlení po celá 50. a 60. léta…

Milan

A když se staví nějaká trať trošku v předstihu, tak je plno řevu, že to vede do polí… třeba tramvaj ke Slivenci je už z poloviny oběstavěná z obou stran a na konečné se na jaře otevře kaufland.

Honza V.

Slučovat města nebo střediskové obce s jejich spádovými oblastmi frčelo v 70. a 80. letech a nedá se jednoznačně říct, že by se to osvědčilo. Jen jakýsi fantasta z NERVu by se k tomu rád vracel.

Michal M

Frčelo to, protože už tehdy se venkov vylidňoval.
Nesrovnával bych s totáčem, ale s jinými současnými státy.

tarten

Víte, ve středověku zemědělství vyžadovalo, aby na vsích žilo tak 90% obyvatel. Po 1945 nějakých 8-9%. Dnes je to zas mnohem méně. Tím je to dost dané, na vsi moc práce k sehnání není.

Mirlav

Budete se divit, ale cizinci situaci u náš už takto dávno vnímají.
Minimálně Čechy bez Moravy berou jako širší okolí metropole Prahy a to včetně pohraničních oblastí.
Za okolí Prahy cizinci například považují Krkonoše.
Česká republika je relativně malý stát s velkým a významným hlavním městem minimálně evropského významu.

Honza V.

A co navrhujete? Zrušit všechny hranice obcí, krajů a států, protože jsou přece všechny umělé, něco rozdělují a způsobují škatulkování? Myslíte, že v takovém nekonečném kontinuu by se všechno organizovalo lépe?

Mirlav

Pro začátek by úplně stačilo, kdyby by PID měl jen jednoho organizátora dopravy…

smasska

Ano, to mají ve Vídni a právě se jim dopravně rozpadl – spolková země Dolní Rakousko převedla organizaci busů od VORu, kde měla podíl, ke svému vnitřnímu dopravci NÖVOG, vlaky zůstaly na VORu. Už dříve něco podobného udělalo Burgenlandsko. Prostě tohle je administrativní záležitost, je spíše potřeba si říct, co dělat, když ty zájmy jsou různé objektivně…

Bram

Ano, mělo by to tak být. Jenže je to politicky zcela neprůchodné,.neb by to zablokovali ve sněmovně poslanci z ostatních krajů ze všech stran.

Luk

Nejde až tolik o politiky, jako o postoje mnohých lidí. Mnozí Pražáci považují obyvatele kraje za „vidláky“, kteří jim jezdí zacpávat ulice. Naopak mnozí obyvatelé kraje považují Pražáky za zpovykance, co se jezdí do kraje luftovat a kteří by se nedotkli podřadnější práce, na kterou si raději berou Středočechy. Už třeba expanze PID do kraje je pro leckoho jak červený hadr na býka. Ti lidé to berou tak, že „nám PID ničí naši osvědčenou dopravu“ a „zavádí pražské novoty, které tu nechceme“. To se projevilo třeba v tom, že bývalý hejtman Rath chtěl PID v kraji zlikvidovat (naštěstí ho zatkli… Číst vice »

tarten

To zní jako nějaký leninský princip – řídit stát podle toho, co si myslí ti nejpitomější.

Dusmor

Vítejte ve světě demokracie s všeobecným volebním právem.

tarten

Tady je vhodné upozornit, že zastupitelská demokracie je ještě mnohem lepší než přímá demokracie.

Michal M

Rath byl sociopat a je dobře, že je pryč.
Paradoxně se na rozvoj PID z 2. poloviny 90. let navázalo po skoro 20 letech v okamžiku, kdy v Praze i StČ kraji seděl ANOfert a byl ochotný si sám se sebou povídat.

tarten

Umělý administrativní celek není ani tak Středočeský kraj, ale Hlavní město Praha. Problém je v tom, že skutečně funkčním celkem je Pražská metropolitní oblast, ale ta je asi moc velká na to, aby se při stávajícím uspořádání krajů stala administrativním celkem.
https://www.atlasobyvatelstva.cz/cs/vymezeni-metropolitnich-oblasti-aglomeraci-pro-potreby-iti-2020

Daniel Jablonecký

Řešením je, aby kraj Praha zanikl a stal se součástí kraje středočeského. To význam Prahy nijak nesnižuje, protože na úrovni obce může fungovat stejně, jako funguje dneska.

Petr

Ani náhodou. Už takto je průšvih, že kraj má sídlo v jiném kraji.

Daniel Jablonecký

To je marginálie.

Lukáš Novák

A tím připravíte celý Středočeský kraj o evropské peníze 🙂

Lukáš Novák

Všechny současné kraje jsou umělými administrativními útvary, které ani nesplňují požadavek základní statistické jednotky a musely se vytvořit i tzv. regiony soudržnosti.

SYN

Protože byla snaha to udělat co nejmíň konfliktním způsobem a tedy vyhovět i menším městům které byly třeba i jen 20km od sebe, aby se staly krajskými městy…

kuna

Co stavět dostatek dostupných bytů v Praze, aby lidé nebyli vyháněni žít a dojíždět z venkova?
Stejné Sci-fi jako zkapacitněí železnic a silnic okolo Prahy.

Petr

Ano, dříve se také stavěly kolonky.

Někdo neznámý

Uvědomujete si že všichni nechtějí žít v Praze? 😉

percula

A co by si Praha bez Středočechu počala ? Nejspíš zkolabovala.

Lukáš Novák

Co by si počala ČR bez prahy? Nejspíše zkolabovala.

SYN

Nebo by se – ó hrůzo – muselo volit nové hlavní město…?

zyx

Nevíte jak dlouho se fakticky připravovala dokumentace pro realizaci opravy/dostavby Mostu inteligence a tratí směr centrum a dále?

Já jen, že toto mohlo být dávno hotové a přitom je to dosti vhodné. Že SŽ (nejen) v Praze připravuje megastavby a na drobnosti, které by pomohly (neříkám, že přímo řešily jádro problémů), se zapomíná. Řekl bych, že řada takových (byť už mnohem menších) vylepšení by šlo stále realizovat a to poměrně rychle.

To k stavu infrastruktury.

Michal M

To zní strašně sofistikovaně, jedinou chybičkou na kráse je, že jsi žádnou z těch mnoha užitečných drobností nejmenoval.

zyx

Prosím odpovězte mi nejdříve na původní otázku, pokud to vite.

Třeba se dozvíme, že „Most inteligence a připojení“ bylo intenzivně připravováno celých 20 let a něco už zdědily z předchozí organizace. Tak potom by nemělo cenu jakkoliv mařit čas drobnostmi, a nechat SŽ dělat jen velké věci, které se některé z nich dotáhly i do zdárného konce.

Michal M

První stopa je asi tady: https://zdopravy.cz/szdc-chce-druhou-kolej-od-branickeho-mostu-az-na-sporilov-23667/

Nějaké bratru tři roky? Ale je to stavba na vlastních pozemcích a na připraveném tělese…

Dusmor

Libeňský přesmyk.
Nový most na Výtoni.
Dostatečné délky nástupišť na koridorových zastávkách.
Dobudování zastávek s dobrým napojením na MHD v úseku Malešice – Vršovice.

Michal M

Tak moment – bavíme se o „drobnostech, na které se zapomíná“.
Libeňský přesmyk a most na Výtoni jsou zapomenuté drobnosti?
V úseku Malešice-Vršovice chybí nějaké zastávky?
Nástupiště je třeba prodloužit kvůli ztrojeným ešusům, které nemáme?

Milan

Nástupiště je potřeba prodloužit kvůli novým čtyřvozovým jednotkám, protože zdvojená (212 m) se taky leckde nevejde, troješus by byl ještě o vagon delší a na to už nestačí ani Masaryčka po rekonstrukci. Infrastruktura nám zamrzla v parametru do 200 m a teprve v poslední době se drží délka 220 m. Před lety dokonce stačilo i 170 m, protože asi nikdo nepočítal s ničím větším než dvoješus.
Ty chybějící zastávky budou nejspíš ty, kde měla jezdit linka S61
https://pid.cz/praha-chysta-soutez-na-dopravce-7-novych-elektrickych-jednotek-pro-mestske-zeleznicni-linky-s49-a-s61/

mlokXCM

Oni ty elefanty by nevypadaly tak narvané, kdyby velká část cestujících, zejména v horním patře, neobsazovala běžně dvě místa (tzn. na jednom sedadle sedí, na druhém sedadle má batoh). Navíc umístění háčku na bundu mezi dvě sedadla je také velmi nešťastné, což vede k tomu, že zimní bunda zabírá i velkou část sousedního sedadla, kam už si pak nikdo nechce sednout.

Martin Jedlička

Technika pokročila, moderní dvoupatrové vlaky mají širší vozovou skříň, mají tenčí bočnice a lépe využívají tolerance obrysu, je v nich více místa.

a8n

My už máme na všech relevantních tratích GC, abychom toho mohli využít? Elefanty byly optimalizované na národní GCZ, který je v patře oproti jiným standardizovaným profilům vyjma GC velkorysejší.

Dusmor

Když jste líný si říct o místo k sezení, tak se budete muset tlačit u dveří.

mlokXCM

Chápu tedy správně, že když napíšete, že velká část lidí něco nějak dělá, že to tak také děláte, jak jste to dovodil u mé osoby? Nebo u vás tenhle závěr neplatí?

Dusmor

Asi zcela nerozumím řeči Vašeho kmene, tak to zkusím zformulovat jednodušeji. Když je plný vlak a sedadlo je obsazené zavazadlem, slušně požádám o jeho uvolnění a následně si tam i sednu. Činím tak i v případě, že bych těch pár zastávek i klidně mohl stát, ale to bych překážel v uličce ostatním. Ještě se mi nestalo, že by mé žádosti nebylo vyhověno. Když něco chci, tak si o to řeknu. Nespoléhám se na telepatické čtení myšlenek. Kéž by tak činilo více lidí.

Kubrt

Pan Borecký je první, kdo ve veřejné dopravě ve Středočeském kraji něco posouvá.

pesimista

Ano, posouvá – ale jde o to, jakým směrem. A je-li ten směr tím nejlepším možným.

Daniel Jablonecký

Dobrým směrem. A posouvá ho tak jak mu okolnosti dovolují. Ostatně všechno je to v tom článku poměrně systematicky vysvětlené a popsané.

Jaaa

Bohužel musel ten hrnec přetéct…

Tomas

Posouvá leda kulový a ještě blbě.

Petr Šimral

A za koho byste ho vyměnil? Jméno prosím.

optimista

Já bych věděl, ale on by to (aspoň zatím určitě) nebral, protože by to pro něho byl jen velký krok zpátky – a navíc už toho i tak pro dopravu v PIDu jako celku dělá sakra dost.
Ale nikdo není nenahraditelný (a tedy ani Borecký), a i mezi těmi, o nichž toho dosud mnoho nevíme, se klidně může nečekaně objevit nějaký „génius“ – ostatně i ten, na koho jsem narážel v první větě, vzešel právě z takové skupiny nadšenců.

Daniel Jablonecký

Nebuďte slušnej, řekněte jméno.

pesimista

Když jste to nepoznal z té nápovědy, tak by vám to jméno stejně k ničemu nebylo.

Jan Sůra

Pane Zikmunde, vaše hry se stopadesáti profily zase ukončíme. Nashle.

Michal M

Na ten popis mi sedí Hugáč, ale ten je názorově úplně jinde než Zikmund.

Daniel Jablonecký

Jako že by si funkcí radního pro dopravu středočeského kraje pohoršil? Řekl bych, že naopak.

Michal M

Ona je v realitě většina věcí přesně naopak než jak je vidí Zikmund.
Ale vyčkejmež – on zase z vyleze z ilegality a třeba nám jméno modrogumního zachránce vyjeví…

Honza

Teď ještě tu pohádku o tom proč se nedá posílit ani směr Neratovice,kde se do vlaků už taky nevejdeme. Teď sedím v osobaku a je narvany opět do posledního místa. A to nemluvím o vlacích v ranní špičce. Tady je problém prozmenu proč přidat jeden orvany historický vagón navíc?

Petr Šimral

V sobotu v 19:00? Vy sedíte v neprosto plně obsazeném osobním vlaku? Číslo vlaku nebo odkud kam a čas.

nowas

Tak asi do Neratovic(9536?). Jestli jede sólo 854, tak to plný být může.

Honza

Ano kupodivu ano.. Ale už do posledního není a ani už lidi nestojí u záchodu. Už se tady na napocitat ve vagónu asi deset most. Jedu vlakem 9536 ve vagónu 95545/854 007-2. Nevím proč bych si měl vymýšlet? Jo a jedou dva vagóny. Fotku posílat snad nemusím…:-)

Petr Šimral

Když se snažím pochopit, co jste vlastně napsal, tak by ta fotka byla vhodnější…
Chápu to tak, že vlak neměl plně obsazena všechna místa k sezení, nicméně se Vám zdál plný?

Juraj

Já to chápu tak, že z Prahy vyjížděl úplně plný, ale cestou už se pár míst stihlo uvolnit do momentu napsání druhého komentáře.

Honza

Pardon, bohužel tady neexistuje možnost editovat komentáře. A když si to po sobě nepřečtu, mobil si udělá opravy, jak se mu zachce. Uvedu tedy na pravou míru: Při odjezdu z Hlavního nádraží byl vagon, do kterého jsem nastoupil, naprosto plný (ale jestli do posledního místa, to neodpřísáhnu). Dokonce stáli lidé i v zádveří u WC. Při příjezdu do Čakovic už bylo vcelku volno (cca 10 volných míst). Při příjezdu do Neratovic lidé seděli po dvou, maximálně po třech. V druhém vagonu jsem nebyl, nicméně vím, že v něm moc místa není, protože jeho polovina je „první třída“. Pouze jsem do… Číst vice »

Michal M

Jestli nebude problém v tom, že je to k vám dost do kopce a jedna šunka s dvěma vagony by nestíhala jízdní doby.
Mimochodem, nechápu proč jdou regiosharky na nějaké ztracené varty typu Beroun-Rakovník a do Neratovic jezdí to, co tam máte…

Honza

Jo to je prý proto že „se to tady bude modernizovat“ co jsem slyšel. Jenže to už se tady říká 40let a furt nic. Ale tak ministr řekl že koncepce elektrické trakce je závazná a v ní je uvedeno že v roce 29 tady bude modernizováno. Já mu věřím. On by nekecal. Takže za 4 roky to bude hotové. Sice ještě není ani projekt (ten se dělá jen do Čakovic), ale to nevadí. Přece by takhle v podcastu veřejně nelhal. 😀
Ne fakt lepší vlaky by se líbily, ale ono s tou jednokolejkou toho stejně moc víc vymyslet nejde.

Michal M

Jednokolejka je na prd, ale s vozidly se kouzlit dá – přívěšáků k hydře je hafo a na Kladno to umělo jezdit s řidičákem a brejlema. Brejle snad nějaký jsou, když se půjčujou PKPIC…
Stejně tak se stále snad dají sehnat ojetá desira namísto popelnic značky mravec. Jen teda to vyžaduje nějaký výron motivace…

nowas

Brejle tam jezdí(750.7). A 743.2

David 814-047

Ono ne každé brejle umí jezdit s řídícími vozy.

MartinS.

Ještě loni na tom vlaku jezdil 750.7 se dvěma Bdtn a řidičákem i v sobotu. Hydra s Bdtn byla před lety jen na neděli.

tarten

Mě spíš přijde, že by se měly objednat i nějaké třívozovky lišáků, aby se s tím dalo kapacitně laborovat.

SYN

Do regiosharku stejně vagon nepřidáte, a ten důvod proč nějaké regiosharky musely i do jiných krajů je snad evidentní – protože by jinak odtama ČD vypadly, objednatelé by to „doma“ neustály že jsou nové vlaky rezervované výhradně do středočeského…

nowas

Jakých jiných krajů? Řeč je o jednom.

Tomas

Ta “ztracená varta ”jak vy říkáte… tak je celkem využívaná mimojiné proto, že vede kolem Berounky a cestou je takovej nepodstatnej hrad jménem Křivoklát.

nowas

Takže na výlety dobrý. A kolik lidí s tím jezdí pravidelně do práce?

Michal M

Takže když tam byly dvacet let regionovy, tak by to dalších pár let nedaly?
Do Neratovic jezdí naprosto nesrovnatelné objemy lidí…

smasska

Trať 174 je v SČK nejsilnější trať, která nevede do Prahy (resp. kde nejezdí vlaky do Prahy).

Petr Nick

Chybí mi S7 , přímé Fanty z Běchovic na Smíchov. ROPID na dotazy mlčí.. Byly dostatečně vytížené

nowas

To si bude chtít počkat na novej most.

Chronosphere

Jáák nový most? Přece nebudeme ničit historické památky,vy nekulturní osobou!

Václav M.

Nebo možná, že dříve bude hotové podzemní spojení mezi hlavákem a Smíchovem – než bude stát pod Vyšehradem nový most.

Juraj

Ropid se k tomu vyjadřoval několikrát před změnou JŘ.
Jednak to souvisí s nespolehlivostí S7 a velmi omezenou kapacitou mostu, a jednak teď velký kus špičkové kapacity z hlaváku na Libeň bere R41 (a to je tam ještě slot pro S61 od léta).

mic

No já tedy nejsem žádný železničář, ale tvrdit něco o nedostatečné kapacitě dráhy, když se mi tam prohánějí soupravy o třech vozech, to mi přijde poněkud, ehm, nepatřičné …

pesimista

A na „koridoru“ kromě toho i poměrně krátké rychlíky v intervalu jako tramvaje v Praze.

percula

Já myslím, že je to kvůli cestujícím, aby vlak používali. Pokud nestihnu spoj a další pojede do 20 minut, muzu počkat. Pokud pojede za hodinu nebo dýl, budu jezdit raději autem. A možná s tímto názorem nejsem sám.

Petr Šimral

Ono nejde až tak úplně o soupravy, které jedou za sebou. Jenže v Libni (v Poříčanech, Kolíně atd.) jsou soupravy, které musí přejet křížem a nejsou třívozové. Takový kontejnerák Metransu má 670 metrů a smí tam jet podle varianty 50 nebo 60 km/h.

Mic

Jo, to říkám pořád, že výhody mimoúrovňového křížení už silnice objevila, ale na dráze je to pořád sprosté slovo…

Náhodný Kolemjdoucí

Téma Libeňský přesmyk se tu na serveru řeší roky.

Petr Struhař

Spíš neřeší, než řeší. Té stavbě, kromě nechuti zlepšit kolejovou dopravu nic nebrání.

Náhodný Kolemjdoucí

Vysočanské nimby?

Václav M.

Ani nevím, kdo to teď zase zablokoval – a to jen kvůli tomu, že se mu nelíbí provedení.

Jako kdyby to v tom místě nebylo (tak trochu) úplně jedno.

Michal M

Prý není. Území se změnilo. Houmlesáci si netopí petflaškama, ale plynovým teplometem. Místo krabicáku pijou vybraná vína Chateu Lidl doporučená Markem Vašutem. Železniční most by je mohl rozptylovat ze zenového rozpoložení.

https://zdopravy.cz/boj-o-libensky-presmyk-co-vadi-mistnim-na-reseni-nejvetsiho-uzkeho-hrdla-ceske-zeleznice-219698/

mic

Možná se řeší na serveru, ale řeší se taky na Nábřeží?

Luk

U dráhy se to realizuje mnohem obtížněji než u silnice (poloměr oblouků, sklony atd.). Je to jednak výrazně dražší, dále to vyžaduje získat výrazně více pozemků. Proto se do toho SŽ nežene.

SYN

No, a zase jeden důvod proč železnice zaostává… holt to teda nejde.

Pacicka

Na české dráze. V civilizovaném světě se to umí…

nowas

Na dráze to zabere trochu víc místa 🙂

Lukáš Novák

za pár let se na MD a SŽ budou divit, co to vyrobili v Bubnech…

Daniel Jablonecký

…takže to zhlaví zablokuje minimálně na 3 minuty.

Air Traveller

tak jasne, muze tam jednou za hodinu jet 20 vagonovy vlak… ale tom lidi do vlaku nedostanete.

Mic

Stačil by dvakrát třikrát za hodinu osmivozový…

pesimista

Osm vozů třikrát do hodiny rozhodně nestačí, a když tím smí jezdit regionální frekvence za tarif PID třeba do Kolína, tak to už vůbec ne. Ale ta současná souhrnná kapacita rychlíků by se do menšího počttu vlaků určitě zredukovat mohla.

mic

Někdo tu výš psal o pěti spojích za hodinu s celkem šesti Slony. To 18 vozů za hodinu. Troufám si tvrdit, že i v takovém případě by 3×8 vozů za hodinu pomohlo citelně …
Rychlíky jsou zase jiná kapitola …

Michal M

Že ti do toho hraní s vláčky mluvím, kapacitním problém nezpůsobují svazky rychlých vlaků, ale vlaky pomalé…

Pacicka

No ono to není o tom, zda ty svazky jsou rychlé nebo pomalé, ale to že ty svazky jsou rozdílné a čím větší rozdíl, tím větší problém. V metru máte všechny svazky pomalé a problém to není.

Tomáš Záruba

Miluju tyhle absolutistické pravdy… 🙂

SYN

No nemůže, 500m nástupiště nemáme nikde…

tarten

Když už jste u vymýšlení absurdit, tak proč to nedotáhnete do představy 20 Rybáků? 😀

Milan

Ono je to u těch elefantů dáno tím, že je to ucelená jednotka, takže buď 3 nebo 6, varianta 4, 5 nebo 7 nejde a 8 a víc se už často nevejde k nástupišti. A protože je jich v provozu nedostatek, tak jezdí s lokomotivou a řídícím vozem soupravy 2-3 starších patrových vozů někdy ještě doplněné honeckrem. V budoucnu to snad budou i varianty 4 nebo 8

Náhodný Kolemjdoucí

Osm by se asi vesměs vešlo (viz délka EMU400), ale devět už ne a i kdyby ano, tak tři Elefanty stejně jen tak neseženou.
Možná něco jako 362, šest honeckerů a sysel? 🙂

Michal M

A to tak dopadne – honecker, zachránce PIDu 2. poloviny 20. let…
Mohly by se do nich pomalu začít osazovat zásuvky, wifi a vakuové toalety…

SYN