Dopravci Železnice Železniční průmysl

Borcad poprvé uspěl u Alstomu, dodá sedadla pro vlaky v Braniborsku

Jednotky Alstom Coradia Lint pro ODEG. Foto: Alstom
Jednotky Alstom Coradia Lint pro ODEG. Foto: Alstom

Tuzemská společnost Borcad získala první zakázku pro jednoho z největších výrobců železničních vozidel na světě. Pro francouzskou společnost Alstom dodá sedadla pro motorové jednotky Alstom Coradia Lint, které mají jezdit v Braniborsku. Jde celkem o osm jednotek.

Jde rozsahem o relativně malou zakázku, která je pro nás ale přelomová. Do Alstomu jsme zatím ještě nedodávali, je to pro nás další velká důležitá reference a zkušenost,“ říká šéf a majitel firmy Ivan Boruta. Borcad ve své továrně ve Fryčovicích vyvíjí a vyrábí sedadla pro řadu jiných velkých výrobců, aktuálně největším zákazníkem je Siemens.

Pro Alstom vyrobí Borcad sedadla i díky zakázce pro Siemens, který do Braniborska dodá elektrické jednotky Desiro HC. Zákazník si vybral pro oba projekty stejné sedadla typu VISIO.

Borcad ve Fryčovicích už vyrábí aktuálně sedadla pro dva typy vlaků od Siemensu. Jedním je projekt vozů pro České dráhy, které vyrábí sdružení Siemens – Škoda Transportation, druhým je zakázka na vozy pro dálkové noční a denní vlaky, které  budou jezdit pro rakouské spolkové dráhy ÖBB.

Borcad prošel před dvěma lety změnou vlastnické struktury, zakladatel firmy Ivan Boruta koupil zpět většinový podíl od ruských investorů. Podle něj byl rozchod přátelský. „Slibovali jsme si od nich hlavně zakázky v Rusku. Vývoj na tamější železnici ale směřuje spíše k jednodušším typům sedadel, my se orientujeme na složitější typy,“ říká Boruta. Největší chloubou firmy je aktuálně plně elektricky ovládaná sedačka do Glacier Expressu ve Švýcarsku. I díky ní firma dodá podobný typ sedaček do business třídy v ruských rychlovlacích Sapsan.

Sedačky z Borcardu tvoří velkou část flotily vlaků v Česku, objeví se například nově v RegioPanterech pro Plzeňský a Karlovarský kraj.

 

14 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Flex

Pendolino ČD neni od Alstomu? I pred modernizaci interieru zde byly sedacky od Borcadu.

ian

Alstom koupil 51% podíl ve Fiatu v červnu roku 2000. Pendolino ČD bylo dodáno v roce 2003 již plně pod hlavičkou Alstomu.

Baal

Pro mne je moderní verze borcad synonymum nepohodlných tvrdých židlí, pohodlí skončilo u sedaček comfort a SEL. Daleko lepší je třeba MSV interier, který má daleko pohodlnější a hlavně ne tak šíleně tvrdý sedačky na kterých cejtíte každou nerovnost tratě.

Ryk Mat

No vidíte. A v Nizozemí sedačky z Borcadu v průzkumech spokojenosti s přehledem vedou.

ušatá

No ono je také otázkou, co si objedná dopravce a co chce. Když se šetří, pak to nikdy dobře nedopadne. Viz např. autobusy MHD v Praze, ve kterých jezdit je za trest. Stejně jako nápady plastových sedadel do metra, autobusů, ale bohužel i těch hrůzných v tramvajích.

Dan

Tak ale to přece není věc Borcadu, ne? Každý výrobce má v portfoliu sedačky od nepohodlného lowcostu až po supr čupr premium třídu a záleží, co si zákazník objedná. A i v rámci jedné modelové řady existuje několik variací. Co si kdo objedná, to má. Bohužel kvalita sezení se třeba u ČD kdovíjak neřeší 🙁 Taky si to dovedu představit lepší, ale to by se muselo chtít. Borcad má subjektivně pro mě palec nahoru aspoň za modernější vzhled, sedačky od MSV vypadají jak navržené v roce 1995.

Jiřík

Ano Havelko, máš pravdu. To si snad píšeš sám, protože to nikdo jiný takový nesmysl snad ani vypotit nemůže

dopravak

Jenomže to pak srovnáváte Mercedes s Dacii. Comfort jsou sedačky určené primárně do dálkových vlaků které stojí výrazně více, než zmiňovaná Visia. Ty jsou jednodušší, prostorově méně náročné, určené pro jízdy na krátké vzdálenosti. Přes svojí relativní tvrdost jsou ale poměrně pohodlné zejména díky velkému sklonu opěráku a dobrému bočnímu vedení v pánevní oblasti. Za mě rozhodně pohodlnější, než kolmé desky instalované v některých repasech dálkových vozů, i když jsou možná o něco měkčí.

Radim

Úspěch české firmy vždy potěší, škoda, že spousta firem musela vstát z popela a tunelů divokých 90. let, ale to je vývoj.

Peeetr

Kdyby nebylo „divokých“ 90. let, tak by tu naopak nejspíš žádný domácí vývoj nezůstal a stali by jsme se skutečně jen prostou montovnou, naštěstí se to jen říká a reálně tu máme vysokou přidanou hodnotu, jen se to dostatečně neprojevuje na platech kvůli tomu, že jsme dividendově nejvíc vysávanou zemí světa.

Jiří Kocurek

S první částí souhlas.
Ale ta druhá část o dividendách, to je teda věc. On většinou ten zahraniční inevestor nalil do vyžilých firem docela dost peněz. Co je špatně na to, že chce návratnost investice? A většinou to byl zahraniční investor, protože češi na to neměli peníze. Ano, můžete jim ty firmy sebrat. Podobně jako to nedávno udělal Chávez ve Venezuele. Za celou květnovou měsíční mzdu si tam v červenci nekoupíte pomalu ani ten chleba.

ušatá

No oni ti noví majitelé spíš ty fabriky zlikvidovali, zbourali nebo nám to bylo i nařízeno – viz cukrovary, zemědělství jako celek apod.

PetrD

Stačí, aby jste si nakoupil akcie firem, které působí v ČR(např. SIE.DE , ABBN.ZU, MDLZ) a můžete taky „vysávat“ dividendy.