Boom nočních vlaků. ÖBB spustily spojení s Bruselem, Švédové plánují linky s podporou státu. Česko žádné nové
Nighjet ve Vídni. Foto: ÖBB
Jsou to jen dva páry spojů týdně, ale dostalo se jim nezvyklé pozornosti. Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) tento týden spustily
„Noční vlaky jsou objednávány a financovány z veřejných rozpočtů například v Rakousku, v Itálii, ve Velké Británii a v mnoha dalších státech,“ řekla Novotná. Paní Novotna se mýlí, alespoň co se týče Velké Británie. Služby nočních vlaků jsou soukromé franšízy. (pro lepší nebo horší). V parlamentu však mají zajímavou skupinu stálých zákazníků – politiků, kteří zastupují Skotsko nebo daleký jihozápad Anglie. Mohou to jen považovat za vhodné, ale některé mohou také nelíbit létání. Věřím, že mezi českými „eurokraty“ existuje podobná skupina zákazníků. Ale rozhodně bych i ja použil noční vlak Brusel – Praha, místo abych létal do Londýna a zpět.… Číst vice »
Mám zkušenost víceméně na trase Ostrava – Berlín a zpět. Absolvoval jsem to v klasickém vagonu i lůžkovém….Jako špatné to není, ale….Doba trvání je šílená, protože má snad tři zastávky které tu cestu neskutečně prodlouží. Ve finále při cestě z Berlína je pro mě nejlepší si zajistit Odvoz z polského Rzeszowa a jsem doma v posteli dříve než vlak vůbec dorazí do Ostravy na hlavní. Obecně vlakem vždy rád, ale ceny poslední dobou poněkud šílené občas. Obzvláště pokud potřebuji narychlo. Pro legraci, často jsem měl do zásoby nakoupené letenky Berlín – Brno za pět euro když hrozily komplikace a když… Číst vice »
„Ve finále při cestě z Berlína je pro mě nejlepší si zajistit Odvoz z polského Rzeszowa a jsem doma v posteli dříve než vlak vůbec dorazí do Ostravy na hlavní.“
To nechápu. Noční vlak z Berlína je v Rzeszowě v 7:20. V Ostravě ve 2:27.
Ještě mnohem lepší ale byla před lety možnost cestovat nočními vlaky CNL přímo z Prahy do Amsterdamu či Kodaně, bylo to fantasticky pohodlné, příjemné a relativně levné při koupi lůžka/lehátka dopředu na konkrétní data ( 49/69 euro za 1 cestu) a bylo to včetně snídaně, kávy, čaje, džusu a ve vagonech byla i sprcha. Z Amsterdamu pak bylo možné pokračovat navazujícími vlaky Thalys a Eurostar do UK (nebo trajektem StenaLine) a z Kodaně zase vlaky X2000 do Stockholmu, nočním vlakem Nattag do Laponska či spojem IC do Norska. Já to využíval velmi často při pracovních i soukromých cestách do Skandinávie… Číst vice »
Asi máte dost času a i peněz..nebo zeleznicar? Do Norska nebo laponska, amstru, istambulu atd. dobrovolne může jet jen šílenec….vlak je konkurenční do cca 600 km.
Co máte všichni s těmi 600 km. Vždyť to je blbost. Samozřejmě, nikdo nepojede vlakem 2 dny, takže třeba cesta do Řecka či Finska je zapovězená (kromě fajnšmekrů). Pokud ale cesta trvá do cca 15 hodin (pro noční vlak), tak v tom nevidím žádný velký problém. K večeru nastoupím, dopoledne vystoupím. Pohoda (rozhodně lepší, než třeba 6-7 totálně totálně zabitých cestou na letiště, čekáním na let, samotným letem, čekáním na kufry, cestou do civilizace a dalšími chuťovkami s tím spojenými).
Asi mají dost vozů………… Německý průvodčí mi před pár lety řekl toto: noční souprava dojede tam, přes den čeká a večer jede zpět. Jsou to přes den blokované vozy! Proto se budou noční vlaky rušit a vagony jezdit přes den na tratích. Odvezou víc cestujících.
Dotaz do publika. Komu se v lůžkovém voze dobře spí?
Já mám vlaky rád a přes den jimi jezdím běžně, ale lůžkem jsem za život jel jen párkrát, protože se mi prostě na hýbající se posteli nedařilo usnout. Když jsem za takovou noc dokázal nahnat tak 2-3 hodiny mrákotného polospánku kolem 04:00, bylo to maximum. A pak jsem se celý den cítil zbitý a těšil se do hotelu.
Docela by mě zajímalo, jak na tom jsou ostatní. Nejde mi o plusy a mínusy, jde mi o zjištění stavu. Komu se spí v lůžkovém voze aspoň stejně dobře jako v hostelu?
Mně se spalo dobře i na sedačce v Railjetu, když jsem se vracel ráno o půl 5 z Prahy do Brna 😀
Procestovali jsme se synem tímto způsobem RUMUNSKA města, SOFII, BELEHEAD, ISTANBUL a vzdy to byla paráda, ráno nasnidani, umyti jsme vyrazili za turistikou a krásami, dalsiho města, vychozi stanice byla vzdy BUDAPEST KELETI, odkud ještě spaci vozy jezdí, za nás naprostá pohoda, letadlem tohle neuděláte i finančně to vyslo parádně, jizdenka EUROSTAR DO ISTANBULU A ZPET 4200 kaček, bohuzel spojení s 1 prestupem BELEHRAD v současné době neexistuje, ŠKODA
V lůžkovém voze se mi nijak dobře nespalo v žádné z několika mých zkušeností, a to mj. z toho principu, že délka lůžka je limitována šířkou vozidla (mínus ulička) a tedy že ta délka je přibližně stejně dlouhá (ne-li o něco málo kratší) než kolik činí moje výška.
mně se spí v lůžkovém voze hezky, mě naopak pohyby a zvuky vlaku ukolébávají.. ale je pravda, že třeba manželku starší výhybky budí.. To jsme procestovali nočními vlaky různé země světa od Tibetu po Švédsko či Chorvatsko. Vždycky se těším na každou další noc ve vlaku!
Nemá s tím problém, ve vlaku se mi spí výborně, jen nemám rád uspořádání v podobě tří lehátek nad sebou, protože je tam tak málo prostoru, že si připadám poněkud jako v rakvi. Mám radši otevřené lehátkové vozy typu „plackarta“, které stále jezdí v zemích bývalého sovětského svazu – tam jsou vždy jen dvě lehátka nad sebou.
Souhlasím…lůžkovým vozem jsem jel jednou do Košic, v podstatě z toho důvodu, že jako malému klukovi mi to připadalo děsně romantické a chtěl jsem to zkusit. Zaplatil jsem si singl kupé (nedovedu si moc představit, že bych spal v takovém malém prostoru s někým úplně cizím), ale o nějakém kvalitním spánku se vůbec nedalo mluvit. Lůžko úzké a krátké, pohyb vlaku mě rušil a v Košicích jsem vylézal z vlaku rozlámaný a nevyspaný. Nedovedu si představit, že bych v takovém stavu (neoholený, neosprchovaný) šel někam na obchodní jednání.
Dotace a zelené žvásty…. takže budeme dotovat nesmyslně pomalý vlak a na letadlo uvalíme speciální daň.
Pomalý. Ale velice efektivní.
A v rámci snižování emisí budeme i nařizovat, kolik CO2 smí být na člověka a při překročení snižovat počet lidí? V Německu už vyzkoušeno, ale pán co to tehdy rozjel ve velkém, nakonec skončil u volby mezi pistolí a tribunálem co ho odsoudí k šibenici. Zvolil pistoli, přidal ampulku kyanidu a měl po starostech a oddechl si i zbytek světa. Takže možná pro některé nadšené ekoteroristy inspirace, ale ten konec se jim nakonec nemusí líbit.
V případě nočních, ubytovacích vlaků neefektivní co do počtu cestujících přepravitelných jedním vozem, tak i co do personální náročnosti (průvodci ubytovacích vozů).
Průvodců tam může být i méně, než stewardů u denních vlaků Regiojetu. Stačí, když se jeden průvodce bude starat o více vozů.
Dokonce by tam nemusel být průvodce žádný. V Turecku jezdívaly ve druhé třídě lehátkové vozy bez povlečení (a samozřejmě i bez občerstvení). Normálně to fungovalo a pak průvodce k ničemu nepotřebujete. Budík si na mobilu nastaví každý sám.
Jakou speciální daň? V současné době je letecká doprava daňově zvýhodněná a proč by tomu sakra mělo být?
Stručná verze pro ty co chtějí ušetřit čas při čtení: Je rozdíl mezi tím, když noční vlak funguje jen jako předražený hotel na kolečkách, kde bonusem je riziko breberek, strávení více času mimo domov a že to s vám háže na toaletě ze strany na stranu (typická západní Evropa) a je rozdíl, když noční vlak funguje jako low cost verze Orient expresu, jede se několik dní, většinou nekonečnou přírodou, rána do ní nabízí výhled a cesta je cíl (USA, Kanada, Rusko, JAR a tak). Jistě by šlo vytvořit takové vlaky i v Evropě, nejely by pro začátek po hlavních tratích,… Číst vice »
Loni vyzkoušen nightjet Řím – Vídeň a naprosto bez připomínek. Cena nižší, než 3xxx hotel, komfort v pohodě. Pokud máte urologické problémy, není lepší zůstat na klidné toaletě doma?
Byla cena nižší než letadlo? Ubytko za kolik? Já obvykle neberu ubytka nad 3k za noc při 3 osobách. Ty do 3k mi připadají, že na slušné ubytko úplně stačí. Nemusím si nic dokazovat, investujeme do chalupy. Loni jsem se ve 3 lidech ubytoval třeba tady – Locanda Orologio ve vesnici Brazzano, nedaleko městečka Cormons, na trati Udine-Gorizia. Cesta samozřejmě autem, ale i k vlaku jsme se ty 2km prošli a svezli do krásné Gorizie (tak snad mě ekoteroristé neukřižují). A hezká procházka, pokud se jde jednou za týden. A bylo to krásné vinařství, pokoje s výkonnou klimatizací (nic zavěšeného,… Číst vice »
Jinak cesta autem z Psár až do Brazzana v klidu zvládnuta za denního světla za 9 hodin. Hezká a příjemná jízda po dálnicích, s dostatkem času na pauzy. Z vlaku nejspíš, co jsem koukal na mapy, ani nebude nic vidět, je celý v tunelech. Odvahu zjišťovat, jak dlouho by se tam jelo vlakem a s kolika přestupy a zda jezdí od nádraží v Cormons do Brazzana taxík, to nemám. Už jen ta představa nervů, kdyby něco ujelo a člověk uvízl někde na rakousko-italské hranici. Ale pokud se nudíte, můžete to mrknou a napostovat sem. Včetně jistě velmi sympatické ceny. Připomenu,… Číst vice »
Hezký příběh z dovolené. Děkujeme, že jste se podělil k věci.
Protože porovnávat noční vlaky, které jsou poměrně drahou záležitostí, s levnějšími alternativami, to je nějak to úplně poslední, co člověka u článku o nočních vlacích napadne… tak jasně.
Co takhle, pokud nemáte co napsat, tak prostě mlčet? 🙂 Příspěvků které nejsou úplně k tématu, je celé Zdopravy plné, ten můj rozhodně nepatří k těm nejvíc nesouvisejícím, tak začněte s cenzurou laskavě u jiných. 🙂
Jistě cena není podstatná. Daleko důležitější je neprodukovat CO2.
jako bonus prolézání vlaku pohraničníky na italsko rakouské hranici … welcome to Schengen ….
To jsem nezažil, usnul jsem někde v Boloni a probral se za Klagenfurtem.
tak to já pokaždé
Přesně tak stejnou relaci jsem platil 89 EUR ,když vezmu vzdálenost a náklady na hotel je cena slušná.
Stručná verze pro ty, co pořád nedokáží pochopit základní věci: 1) Užitečnost Vašeho času se skutečně odráží v tom, kolik ho strávíte doma a mimo domov? Potřebujete vlastní záchod, musíte koukat na televizi nebo proč považujete čas strávený doma tak důležitým a užitečným? 2) Předražený hotel? Už jsme si snad jasně dokázali, že vlak Vídeň – Brusel je levnější, než letadlo + hotel na dané trase (vyjde Vás to vlastně stejně, jako když byste vzal nejlevnější let + nejlevnější hostel na bookingu). 3) Nevím, co pořád tady řešíte s tím, že to musí být nějaký superlux se supervýhledem. Samozřejmě, je… Číst vice »
Typické skupiny cestovatelů v západní a jižní Evropě na delší trasy (nad 600km, kde už se noční vlak stává alternativou), první 4 skupiny jsou dovolenkáři (či lidi jedoucí na návětěvu), pak následují pracanti: 1) máme auto, je nás víc a chceme hodně ušetřit – jedeme autem, střídáme se v řízení, spíme v autě či kempech (vlak okolo toho cenově v západní evropě ani neprojde a takto dnes jezdí mladí, co chtějí vidět hodně za málo, navíc díky autu můžou i tam, kam socka nejede… smiřte se s tím…) 2) máme auto, nechceme tahat stan a nešetříme za každou cenu, ale… Číst vice »
Srovnání s Čínou se objevuje u nevěřících globální změny klimatu. Je nicméně málo vhodné: 1. Globální změna probíhá, na to je hafo důkazů. Není to ale jen globální oteplování (které podle měření také už mnoho let probíhá) a to zase není způsobené jen skleníkovým efektem a ten zase není způsoben jen CO2. Těch zjednodušení je tu až příliš mnoho. 2. Emise ze spalování fosilních paliv nezahrnují jen CO2 (který je skleníkovým plynem a proto přispívá ke globálnímu oteplení, není ale úplně jasné jak významný je tento příspěvek ve srovnání s dalšími i přirozenými vlivy jako jsou sluneční cykly nebo změny… Číst vice »
Na druhou stranu, bezproblémový odbyt ropných produktů je pro ty arabské země, ale také pro Rusko, klíčový z hlediska jejich hospodářství, tzn. byli by sami proti sobě, kdyby ty ropné produkty neprodávali.
A i uran pro české jaderné elektrárny pochází (zcela nebo jen z větší části?) z Ruska.
Ano. Závislost na vývozu surovin z těchto zemí je naše naděje do budoucna. ALe třeba emiráty nebo Írán se snaží investovat do rozvoje a závislosti se zbavit. Rusové zase v minulosti mnohokrát ukázali, že vydrží „nežrat“, kdy je potřeba.
Zbavit se závislosti je důležité. EU tady tahá za těžce kratší konec, kromě uhlí tu energetické zdroje nejsou, proto je potřeba šetřit a hledat alternativy, tedy obnovitelné zdroje.
Podepisuji a jen k tomu dodám z vlastní zkušenosti – s manželkou si děláme nějaký evropský výlet třikrát, čtyřikrát do roka. Ať už se vydáme do jakýchkoliv končin, bezkonkurenčně nejlevněji vždycky vychází letadlo plus půjčené auto (výjimečně, např. ve Francii, letadlo plus lokální hromadná doprava). Což je přitom absurdně zároveň ta nejpohodlnější možnost.
Strašně rád bych si někdy vyzkoušel cestu nočním vlakem, ale jestli to někdy udělám, bude to pouze a jenom pro ten zážitek. Jinak je to doprava nepoužitelná jak z pohledu časového, tak finančního.
Když do Francie žádný mezinárodní noční vlak nejede (teda kromě jednoho z Milána, který se Čechovi nehodí), tak není divu, že to nevychází. Pokud by noční vlak Praha-Paříž existoval (jízdní doba by vycházela cca 13 hodin), tak by hned srovnání variant vyšlo jinak. Obdobně třeba pro cestu do Benátek, kam přímý vůz jezdil z Prahy ještě nedávno. Vlak vás za 1 noc bez přestupu dopravil až na ostrov (a po městě se autem stejně jezdit nedá). Ostatně o současných spojích Nightjet (či např. spoji Praha-Krakov) nelze říct, že by jezdily prázdné. Tak kdo tím sakra jezdí, když se to podle… Číst vice »
Tak tak. Na konci září (tedy v podstatě už po sezóně) jsem jel Praha-Bratislava Metropolem a ubytovací vozy byly prakticky vyprodané. Převážná klientela turisti a lidé na služebních cestách jako já.
Přesně tento typ vlaku mi chybí. Po dálnici je to cca 10 hodin a když bych preferoval nebýt utahaný z řízení , tak lůžko nefunguje . Jel jsem tam jednou přes noc. Praha-Linz-Zurich-Strasbourg-Nancy. 25 hodin , vinou výluk jinak oficiálně bych to jel 18 h. No nekup to …
A mě chybí prakticky autovlaky. Tedy že 1 den se naložím s autem a druhý vystupuju o 2000km vedle. Obzvlášť s růstem elektromobility, kde je problémem dojezd. Je tu několik linek, kde by se to mohlo velmi zajímavě uživit – Varšava – Berlín – Hamburk – Amsterdam – Brusel. Nebo ze Stockholmu a Kodaně přes Frankfurt do Říma a Neapole. Nebo Berlín – Praha – Bratislava – Budapešť – Bělehrad – Sofie – Burgas. Jediný funkční je ten na Slovensko. A ten prázdný rozhodně nejezdí. Dál by se na těchto vlacích mohl uplatňovat systém Rola – tedy že kamion najede… Číst vice »
Asi tak, jako jednou někdy s dětmi jako zážitek z neobvyklé cesty proč ne, ale jinak to nedává racionální smysl. Pokud chci vidět noční krajinu z vlaku, tak stačí pendlovat z Prahy do Pardubic, v noci ten výhled není o moc jiný než v noci někde u Frankfurtu a ušetřím tisíce. Kdybychom se tu bavili o tom, zda jet za dne někam přes Jugošku, Rumunsko a jiné takovéhle divoké krajiny, tak to já chápu, že tady pro mnohé může být cesta cíl, ale noční vlaky v západní Evropě? To mi nedává v roce 2020 smysl. Pokud chci šetřit čas, tak… Číst vice »
Ptal jsem se už v jiném vlákně, asi to zapadlo… Jezdím z Liberce do oblasti Davos, St. Moritz – léta kombinací BUS, lůžko, vlak…
Jsem rád, když dorazím v sobotu po ránu , dovolenou si v pátek brát nechci. Řídím nerad. Jak bych to měl zvládnout (např. letecky) ve srovnatelném čase za srovnatelnou cenu (= cca 2000 jedna cesta)?
Jeďte si jak chcete, to je váš problém. Já neřeším konkrétní cestu do specifického místa, já se bavím o tom, co většina lidí používá. Někdo řídí nerad, jiný nerad léta, třetímu se dělá špatně v autobusech. Tak si to proberte mezi sebou, vemte si na ten sraz třeba dřevěnou mašinku pro radost a nazdar. Asi jste nepochopil pointu příspěvku. Většina lidí je ochotná trasu pozměnit při plánování, pokud zjistí, že tam není kloudné spojení. Kdysi při leteckém výletu do Španělska (tam jsem také nechtěl řídit a vlak za 2500 jsem nikde nenašel) a dál do hor, jsem si nechtěl půjčovat… Číst vice »
Tolik práce to určitě dalo, celý to sepsat, a přitom taková blbost
Jsem v čl.7 a stejně bych raději noční vlak.
Ale napsal jste to opravdu důkladně a na 90% pravdivě, za mně like.
ÖBB jezdí do Bruselu, aby dosáhlo na dotaci. Švédsko chce dotovat vlak do Německa. No ještěže ten kapitalismus máme, abychom ho mohli dojit.
Teď budu označet za neokomunistu nebo tak nějak podobně. Ale veřejné služby a kapitalismus se úplně dobře nepotkávají. Takže zdravotnictví funguje lépe jako veřejné než soukromé, podobné je to i u školství (zejména v technických oborech) a o veřejné dopravě to platí také.
Ano, jsou výjimky na trasách, kde jezdí davy (u nás Praha-Ostrava a možná Praha-Brno), ale jinak ne.
Nabídka poptávka, a oblíbené téma zrušeného Excesioru.Asi stačí v rámci naší malé česko-slovenské kotliny stávající nabídka.
Doplním, že v časové poloze Excelsioru ve směru jízdy z Prahy chybí jen menší úsek cca mezi Ostravou a Žilinou.
V opačném směru pak chybí úsek poněkud větší, což mj. znamená, že vlak z Ostravy směr Praha jede po 19. h a pak až ve 2 h v noci.
To byla právě výhoda Excelsioru, kdysi dávno v 22h směr Praha, Ústí, Cheb.
Později 23.50 , ale přesto jste byli v Praze v nelidský čas. Ale těm cestujícím, kteří byli v lehátku nebo lůžku bylo úplně jedno kam ten vlak jede, pro ně byla rozhodující jejich cílová stanice. Dnes i tzv. ranní standart.
Snad se někdo inspiruje od ÖBB.
Nejsou všichni z Prahy. Když jedu od nás z Teplic do Ostravy, tak běžný denní spoj jede cca 5,5 hodiny. To je na jednodenní cestu na otočku už moc, musím někde přespat. Noční spoj se svými prostoji pojede nějakých 7-8 hodin a to už se solidně vyspím a čas naopak ušetřím.
Noční spoje u nás na severu mi chybí. Metropol zkrátili jen do Prahy, Excelsior zrušili, kdysi dávno jezdil i přímý vůz do Bánskej Bystrice. Jednou jsem jel přímým vozem i do Kodaně a odtud následně do zmíněného Mamö. Nic z toho už nejezdí.
Když se svezu z Teplic Arriva expresem + pak přesednu na rychlejší vlak, rozhodně to nedá 5,5h
Jako autobusem? Jsem šotouš, fuj 🙂
Ale trochu vážněji. Arriva expresem už jsem jel a je to dost sardinkoidní dopravní prostředek (a to ani nejsem žádný baskeťák). Rozdíl v jízdní době mezi vlakem Teplice-Praha a autobusem není tak velký, aby to stálo za to. A to nehovořím o tom, že bus jede jen na Holešovice, takže si přidejte ještě metro na hlavní nádraží.
Vcelku to ale nic nemění na faktu, že Ostrava je od Teplic daleko na jednodenní cestu a nic kloudného nočního tu po zrušení Excelsioru není.
Noční spojení Praha – Brusel (- Amsterdam) bych uvítal. Kvalitní přímé dálkové železniční spojení k západnímu pobřeží z Prahy nyní chybí.
Ví někdo, kudy a jak by ty vlaky do Švédksa jezdily? Je možné takhle jezdit přes Oresundský most ? …Jinak ke švédskému „studu z létání“ se raději nevyjadřuju, ten národ byl vždycky tak trochu střelený, nicméně tohle je už i na snad nejsocialističtější národ v Evropě trochu moc a pochybuju, že je tanto pojem nějak víc rozšířen mezi obyčejné lidi, tzn rozuměj mimo kruhy ekomagorů, ekobioalternativních obyvatel a podobných individuí 🙂
Jinudy než přes Öresundský most se do Švédska nedostane.
„Stud z létání“ je ve Švédsku o to zvláštnější v situaci, kdy je tato země „od severu na jih“ velmi rozlehlá, takže letecké spojení dává smysl i co do velké vzdálenosti a ušetřeného času; stejně tak je tato země i odlehlá od hlavní části evropského kontinentu, do kterého tedy také dává smysl cesta letadlem.
Také je paradoxní, že poměrně chladné Švédsko se tedy snaží (IMHO marně) neoteplovat podnebí.
Samozřejmě, přes Öresundský most to samozřejmě jde. K tomu je ještě tunel mezi pevninským a ostrovním Dánskem.
Přes most jezdí mezi Malmö a Kodaní osobní vlaky každých 20 minut, rychlost na mostě je tuším až 200 km/h. I pro nešotouše je to slušný zážitek.
Podle starší informace Ukrajinské Centrum dopravních strategií informovalo o prohlášení ministra dopravy Volodymyra Omeljana, že vláda uvažuje zřídit koleje mezi Oděsou a Kyjevem (a pak i po celé zemi) s rozchodem o evropské šířce. Možná je tento názor již překonaný, ale pokud ne, pak v takovém případě by mělo smysl uvažovat o (z většího nočním) spoji Praha – Kijev (a třaba i jinam). Spojení z Ukrajiny k nám a naopak by jistě bylo značně frekventováno.
Aneb další pohádka na téma „co všechno se na ukrajinské železnici změní, až na to budeme mít peníze“. Bleskové změny rozchodu se dobře dělaly za války na dřevěných pražcích, ale dneska už by to byla taková megaakce, že je to nereálné, a v ukrajinských podmínkách už vůbec.
Toť otázka přístupu. Pokud budou dělat něco na způsob koridoru – tzn. že překopou všechno, tak není problém instalovat pražce pro dva rozchody (betonové), viz západní část Španělska, kde takové pražce jsou.
Se splítkama má zkušenosti i Ukrajina, viz Čop a okolí.
Jinak je to ale finančně a logisticky náročnější než změna trakce u nás v ČR.
V Litvě, Lotyšsku a Estonsku taky projektují Rail Baltica na rozchodu 1435 mm, dokonce s utopickým podmořským tunelem Tallinn – Helsinki. Ale jestli se dokončení byť jen pozemní části dožijeme, těžko říct.
1435 se blíží stavebně už do Kaunasu.
nepsalo se ještě nedávno že noční vlaky nemají budoucnost??
„Se psalo“ neexistuje. Pokud to někdo psal, tak šlo o KONKRÉTNÍ OSOBU s konkrétním subjektivním názorem.
Bylo tak psáno zřejmě v souvislosti, že DB se před několika lety rozhodly již dále neprovozovat tzv. noční vlaky ve smyslu „vlaky s ubytovacími vozy“ – což mimochodem někteří chybně pochopili jako úplné zrušení „vlakových spojů jedoucích od večera až do rána“. Nicméně namísto toho došlo ze strany DB k nasazení „ryze sedacích“ souprav na ony noční vlaky, čímž mj. došlo ke zvýšení kapacity takovýchto vlaků (protože do 1 vozu se vejde poněkud více sedadel než lůžek).
https://wave.rozhlas.cz/nocni-vlaky-ohrozeny-druh-na-evropske-zeleznici-nechame-ho-vyhynout-6931622
Děkuji za odkaz potvrzující mnou uvedené – v článku jsou coby „noční vlaky“ uváděny vlaky s ubytovacími vozy, přičemž DB tyto vlaky nahradily nočními spoji, na nichž jezdí výhradně vozy k sezení, tzn. k „rušené nočních vlaků“ v Německu reálně nedošlo.
„Není to jen případ České republiky – noční vlaky v posledních letech až na pár výjimek zmizely také z Německa, Beneluxu, Francie a Španělska. V prosinci vyjel navzdory protestům naposled i tradiční noční spoj z Paříže na francouzskou Riviéru. Cestujícím je doporučováno využívat rychlejší, ale dražší vlaky TGV. Denní i noční alternativy k rychlovlakům jsou postupně likvidovány.“
A je to jen prvni odkaz, dalsi si zajiste muze dohledat kazdy sam. Ale chapu, ze pokud si zacnete zavadet vlastni terminologii, da se podporit nebo vyvratit cokoliv.
Já si umím především dohledat (+ sám mám zkušenost z reálného cestování) realitu – v Německu i DB provozují řadu nočních dálkových spojů (byť jen „na sedačku“), v Nizozemsku je noční spojení mezi největšími městy provozováno po celou noc.
Nizozemsko a Belgie jsou samy o sobě natolik malými zeměmi, že „celonoční“ vlak by do nich byl tak jako tak jen výchozí či průjezdnou stanicí; i díky zlepšené železniční infrastruktuře se dá napříč těmito zeměmi dostat poměrně rychle (resp. za krátkou dobu) a v krátkých intervalech v denní době.
V Nizozemsku jezdí noční vlaky mezi jejich velkými městy, akorát nemaj lehátka/lůžka, protože to na dvě hodiny nemá cenu.
Nemají. Současné drobné oživení je jen důsledkem útoků ekoteroristů na leteckou dopravu. Ale až ekofašisti zase zalezou pod zem a všechno se vrátí do normálu, tak zase opadne zájem 🙂
Zapomeň Víťo, končí éra levné ropy a s ní i levná éra si každé pr…. ať už si petrolheads malují co chtějí. Povolenky vyšplhaly že 7 na 25 eur a cíl je 50, na naftu uvali Němci a pak i ostatní uhlikovou daň a pak se vlaky naplni.
éra levné ropy pravidelně končí každý rok. asi tak posledních 20 let….
Však to tak je. Ropa v dlouhodobém měřítku trvale zdražuje, a to i s uvážením inflace.
https://www.macrotrends.net/1369/crude-oil-price-history-chart
V rozvinutém světě jsme bohatí a většinu koncové ceny ropných produktů tvoří daně, takže změnu tolik nevnímáme, ale chudé země už s tím začínají mít problém.
jenže ta už měla růst pořád a trvale a do nebeských výšin a ne spadnout ze 160 na 60 a pak ještě níž a lítat mezi 40 a stovkou 🙂
To jsou sezónní výkyvy. Já mluvím o dlouhodobém trendu. Zkrátka ropa už neteče ze země sama, nová ložiska jsou stále dražší na těžbu (nejen měřeno penězi, ale především měřeno energií, což je velmi důležité, máme-li ropy jako zdroj energie).
A jaký je dlouhodobý trend? 40 dolarů v roce 1990, 60 dnes, tak za dalších 30 let 90? Tak to můžeme být do důchodu víc než v klidu.
Můžete mi prosím osvětlit, jaké teroristické činy jsou spojeny s ekologií? Nebo je typické zneužití pojmu, protože to zní cool? Tím ekofašismem jsme mě ovšem rozesmál. Do dnešního dne jsem netušil, že takový pojem skutečně existuje a stojí za ním dokonalá spiklenecká teorie k ovládnutí Německa 😀
vy jste nikdy neslysel ekofasismus, ekoterorismus?
vitejte do reality… ale s ovladnutim nemecka to fakt nesouvisi.
greta je novodoby hitler.
Ale jistě slyšel. Definici ekoterorismu je následující: „Ekoterorismus, též ekologický či environmentální terorismus je násilné jednání (terorismus) související s ekologií. Jako ekoterorismus je označováno násilné jednání, které má za cíl životní prostředí bránit,[1] případně se zaměřuje na dílčí otázky, často např. práva zvířat, která brání např. poškozováním laboratoří, v nichž probíhají pokusy na zvířatech.“ // Tedy se znovu ptám, kdy byl ve vztahu k přírodě spáchán teroristický čin? Protože 99,9 % lidí to používá a nezná význam tohoto pojmu. A ekofašismus už je i na mě silná káva 😀
Argument ad hitlerum, aneb jak poznat hlupáka snadno a rychle.
aaa, opet godwinuv zakon! https://en.wikipedia.org/wiki/Godwin%27s_law
To nic. To je Víťa si rád zjednodušuje pohled na svět, jako to mají ve zvyku třeba někteří politici, třeba Zemani, Burešové a Klausové.
problém je v tom, že dnes nejvyšší hodnota je „já“ jiné hledisko lidé neumí unést, proto jakmile někdo rád lítá, a jiný poukáže na ekologické problémy létání, ten někdo začne hned prskat a nadávat, protože si myslí, že mu někdo chce vzít jeho hračku…..
Poškozování ekonomických zájmů státu a jeho občanů. Zpravidla jako zneužití informace v obchodním styku, zneužití pravomocí úřední osoby. Blokování tvorby infrastruktury zátěž omezující a rozvoj podporující. Vyšší cena práce => nižší schopnost konkurovat => stát nedostane dost na daních na provoz => seškrtání výdajů na občany => nepokoje v ulicích => až pád státní moci.
Doufejme, že do toho vašeho takzvaného normálu se nikdy nic nevrátí.
Včera není dnes, vezměte si trumpetu a běžte se učit nějaký lidový písničky. 😃
Noční vlaky jsou skvělé v USA, Kanadě, Rusku, Jižní Africe i té Skandinávii, kde je to zážitek a ráno vstáváte často s pohledem do přírody a můžete do ní koukat třeba hodinu a pak jít do jídeláku na kafe a snídani. Abych se ale po nějakém za protihlukovými stěnami schovaném a přelidněném (samé obce) Rakousku, Německu, Česku, Itálii a takových zemí vláčel nočním vlakem, když to můžu letět a vyjde to i s hotelem na +- stejné peníze, tak to mi smysl nedává ani trochu. Kdyby tam byl významný finanční rozdíl, ale takhle? Co z toho? Ušetřím čas a peníze?… Číst vice »
Flygskam na tebe. Styď se 🙂
Tak určitě, zakážeme letadla (nebo je aspoň pořádně zdaníme) a ceny za dálkové a noční vlaky se budou smět konečně výrazně navýšit, takže většina lidí pojede autem či busem a nebo zůstane doma. Přístup ekoteroristů má jako vždy hlavu a patu. 😀 A nebo můžeme noční vlaky výrazně zadotovat, protože nic lepšího k financování v Evropě není. Noční vlaky dávají dnes smysl už jen jako zážitek na víc dní a to v malé a přelidněné Evropě překvapivě moc nefunguje. 🙂 Ale marketérům gratulace, že vytvořili poptávku po něčem, co vlastně nikdo moc nechce. Jenom aby jim za 5 let ta… Číst vice »
Co je „ekoteroristického“ na tom, že se má letadlům zrušit daňová výjimka na palivo, kterou ze záhadného a nepochopitelného důvodu mají?
Na tom nic záhadného a nepochopitelného není. První stát, který tu daň začne vybírat, bude taky prvním, kde ta letadla přestanou pokud možno doplňovat palivo, a lidi budou létat delší trasy z letišť nacházejících se v sousedních státech. Je to podobné, jako s DPH: kdyby se přeshraniční sazba zásadně lišila, začnou lidi jezdit nakupovat za hranice.
Tento druh daně se dá zavést jedině na celém kontinentě naráz.
Jo a mimochodem – ta poptávka „děcek“ až si za 5 let začnou vážit času vlakům opravdu spadne. Ale do letadel se nevrátí.
„Děcka“ totiž (třeba) na rozdíl od gerontiodních politiků vědí, že existuje Skype/Twitch/Webex/… a není třeba všude vláčet svůj fyzický zadek, když chtějí o něčem „jen tak pokecat“ (což je celá práce politků – nechápu proč se kvůli tomu vláčí do Bruselu, Davosu nebo kamkoliv jinam).
Mno, když pozorujete složení davu třeba o víkendu v Barceloně, převládají mladší ročníky. Ty „eurovíkendy“ se nedělají za účelem pokecání, hraje v tom roli i možnost zmizet z očí rodičů někam, kde vás nikdo moc nezná, a trochu si zařádit.
Ano, přesně tak, šotoušká modla 🙂 V roce 1988 jsem jako šotouš z osmé třídy ZŠ toužil jet v létě lůžkem první třídou do Berlína. Splnilo se mi to, mám z té cesty dodnes schovanou ještě lepenkovou jízdenku, ale přesně od toho okamžiku mě to lákat přestalo. Asi jsem byl tehdy ještě omámený nostalgií po mladším školním věku, kdy jsem absolvoval cestu lehátkem na trase Brno – Veselí/Mor. – Bratislava – Bihárkeresztés – Konstanca. Dokonce dvakrát: 1981 a 1984. 36 hodin v lehátkovém kupé v šesti lidech je pro malého kluka dobrodružství, ale pro normálního dospělého noční můra. Od té… Číst vice »
Peníze sice neušetříte, ale čas rozhodně ano 🙂 Rozhodně lze dělat více věcí (produktivních), než při jízdě na letiště, čekání na let, čekání na kufr a odjezd do města 🙂
My víme, každý ve vlaku (a ještě v noci) bude pracovat 😀
V nočním vlaku se spí a to je základem produktivity. Spaní v letadle není nic moc.
Máte tak trochu problém s úzkým pohledem, nemyslíte? Nebo si vážně myslíte, že každý bere užitečný čas jen to, že pracuje? Za mě je rozhodně užitečnější čas strávený delší dobu v jednom dopravním prostředku, než pořád někde přestupovat a na něco čekat (a proto jsem přešel z pohodlnějších vlaků přes Českou Třebovou do skoro šrotů, ale přímých na lince Šumperk – Brno).
Jo a mimochodem, dokonce jsem se spletl, protože rozhodně ušetříte. Pokud byste chtěl letět letadlem z Vídně do Bruselu, tak letenka Vás vyjde převážně na 4000 Kč (jedna nízkonákladovka za 2000 Kč, serióznější podniky i na 8000 Kč), což je přesně cena, kterou zaplatíte za spací vůz se třemi lůžky a máte to i se snídaní 🙂 … Takže nejen, že neztrácíte čas při cestování na/z letiště, čekání na odbavení a čekání samotný let, ale navíc vás to ani nepřijde dráž (pokud nepočítám tu nízkonákladovku), takže je to jistě levnější, než letadlo + hotel. Je dobře, že snaží touto nabídkou… Číst vice »
Poprosím o relaci, kde neušetřím řas a peníze… Započti prosím minimálně 2 hodiny cesty autem na letiště (Praha, Dresden, do Wroclavi 3 hodiny. Započti čas na odbavení, parkovné na Ruzyni (anebo další čtyři hodiny času – poveze-li mne kolega, nejspíš tak nějak očekává že mu to oplatím)
Chci-li být v sobotu ráno ráno v Zurichu (Davosu), jdu v pátek do práce, v 16 hodin busem RJ do Prahy, v 18 lůžkem a v Davosu jsem před devátou. Jak to vychází letecky? Stačí na letenku a nocleh dva tisíce?
Tak, aby se dalo rozumně jezdit vlakem po Evropě, tak by museli napřed být rozumné jízdní řády. Např: Z Bukurešti jeden jeden vlak za den do Sofie, ale první vlak od Budapešti tam přijede hodinu a půl po jeho odjezdu. To samé Budapešť. První vlak z Česka tam přijede hodinu po ranním rozjezdu všech vlaků do sousedních států. No a pro jistotu zbylé vlaky z Česka jedou na jiné nádraží. Takže cesta k moři ať už Černému, nebo Jaderskému je uzavřená. No a další problém je cena, kdy letenky jsou silně dotovány, např: Bratislava – Sofie v lednu za 10,-Eur,… Číst vice »
Dotované letenky? Kým dotované? To slyším poprvé.
Dotované jsou nepřímo přes nulovou spotřební daň z paliva, zatímco pozemní doprava tyto daně platí.
Před časem jsem to počítal, vychází to za ČR (tedy v podstatě za lety z/do PRG) na cca 900 Kč na segment a cestujícícho.
Já jen věřím, že v kontextu klimatické diskuze dojde brzy ke zrušení výjimky, kdy je letecké palivo osvobozeno od zdanění. Jak a proč toto pokřivení mohlo vůbec vzniknout, komu se to podařilo prolobovat?! Jedná se o bezdůvodné zvýhodnění jednoho druhu na úkor pozemní dopravy u které dělá daň z paliva asi polovinu jeho ceny!
Osvobození od daní a cel má základ v Chicagské úmluvě z roku 1944.
Tehdy nějaké klima opravdu nikdo neřešil a cílem bylo usnadnit rozvoj oboru.
Samozřejmě by tuto úmluvu šlo novelizovat, ale signatáři jsou téměř všechny státy světa a to je pak dohoda těžká. Navíc pokud nějaký stát s tím zdaňováním začne sám (například definicí jiné daně, než spotřební, např. odletové taxy, viz Něměcko), poškozuje tím hlavně sám sebe.
Na wiki tedy píšou něco jiného „K tomuto opatření došlo v roce 1986 na 26. plenárním zasedání Mezinárodní organizace pro civilní letectví“. A jak píšu, klimatická diskuze jde prakticky napříč rozvinutým světem, takže šance pro narovnání podmínek snad je reálná.
Na druhou stranu si musíte uvědomit, že létání státy obvykle nic nestojí (kromě těch co se snaží dotovat své oblíbené krachující aerolinky a regionální úlety), je to krutý byznys v dnešní době, často jsou naopak zdrojem čistých výnosů (jako třeba letiště Praha). Zatímco železnice a silnice daň platí, ale také potřebují fantasticky drahou infrastrukturu, které stojí opravdu hodně peněz.
Opravdu spravedlivé to bude jedině když:
– všichni budou platit stejnou daň
– nikdo nebude dotovaný a jinak státem podporovaný
– všichni budou přímo platit veškeré náklady na infrastrukturu
– trh bude neregulovaný, konkurenci otevřený
A to nákladné zdravotnictví, sanaci poškozeného prostředí a války o ropu platí kdo?
Zapomněl jste na externality.
Řešením by bylo snížit /zrušit/ daně či poplatky pro vlaky např. A ne zdražovat zbytečně letenky jen aby pár ekobláznů z toho mělo Vánoce.
A teď na mně vyskočila reklama Vídeň – Varna letecky za 3,- Libry. Odlet za 7 dní.
Třeba dotace leteckých v Brne i Ostravě
https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/leteckou-linku-do-mnichova-zaplati-kraj-jako-regionalni-vlaky-a-autobusy-20171004.html
https://tn.nova.cz/clanek/ceska-letiste-prodelavaji-lety-z-ostravy-bude-dotovat-kraj.html
Vlak má nevhodně zvolený čas odjezdu. Pokud by byl o dvě až tři hodiny dříve, tj. aby příjel mezi 8 a 9h ráno, byl by spoj pro služební cesty užitečnější.
Chtějí ukázat, že něco dělají, ale nechtějí, aby se to moc používalo?
Včera jsem náhodou zabrousil na stránky Nightjetu a nestačil se divit těm cenám. Předloni jsem s nimi párkrát jel na socku za 20 – 30 eur, teď si řeknou do Bruselu skoro 80 eur za blbou sedačku i při nákupu hodně dopředu. Pro mé ujeté šotoušení nic moc, navíc ten pozdní příjezd. Snad se rozumná klientela najde.
„V seznamu možných spojení do roku 2035 je i linka Praha – Kodaň – Stockholm.“
Což je relace, která se rozhodně nestihne ujet za noc. Tzn. rozhodně nepůjde o něco, čemu se dá dle zažitého názvosloví říkat „noční vlak“.
Ostatně, i ze Stockholmu „jen“ do Malmö jede příslušný noční vlak celou noc.
Ten noční vlak Stockholm – Malmö je „natažený“, místo 7 hodin by mohl jet 5 hodin. Praha je samozřejmě daleko, ale Stockholm-Hamburg by byla taková použitelná noční relace.
V roce 2035 už by měl být hotov tunel pod Fehrmanovou úžinou, takže Stockholm-Hamburg bude za 8 hodin.
Hamburg-Praha se díky dokončení modernizací Dresden-Berlin taky trochu zkrátí, dejme tomu na 6 hodin.
Celkem 14 hodin, přitom vlaky Budapest-Bucuresti s jízdní dobou 15-17 hodin se taky prezentují jako „noční vlaky“.
Pořád to z mého pohledu bude maximum pro zavedení nočního „skoku“ ze Stockholmu do Berlína s návaznostní v Berlíně na některý z denních expresních spojů směr Praha.
Ostatně, je z vícero důvodů nevhodné, trasovat (z principu netaktový) „noční“ spoj např. mezi časně dopoledními vlaky.
Hlavním problémem je prostě cena takové dopravy. Pro cestování v noci je potřeba mít určité soukromí, určitý prostor. No a za to se samozřejmě platí. Na druhou stranu je to určitě pohodlnější způsob dopravy než v letadle (máte více prostoru) a v podstatě vám to šetří produktivní čas, protože cestování v letadle není jen o samotném letu, ale i o cestě na letiště v dostatečném předstihu (nebývá v centru jako vlak), čas odbavení, čas čekání na zavazadla, odvoz z letiště do města. Ve vlaku můžu celou tu dobu dělat v podstatě cokoliv. Při cestování letadlem je ten čas mnohem „zabitější“.
v plně obsazeném lehátkovém kupé pro 6 to s tím prostorem fakt sláva není
Tak ono lehátko stojí také podstatně méně 🙂
obávám se že lehátko je tak zhruba srovnatelné s letadlem
No, to je možné 🙂 Také si nemyslím, že lehátka mají až takový smysl 🙂
A to já si třeba rád v noci zdřímnu, nemusím ztrácet čas přes den (i když výhledy si v takovém případě užiji), a hlavně nemusím překonávat nepříjemný pocit z nepřirozené výšky. Plus k tomu patrně i přes delší čas cesty alespoň trochu šetřím emise všeho možného.
Předpokládám, že lehátko není tou cestou, jak získat klientelu z letadel.
Z těch na stání možná ano. 😉
Pokud z nějakého důvodu toužíte po tom, jet dlouho vlakem přes noc a spát v něm a nechat se houpat a dát za to více peněz než za letadlo a hotel, tak na tom není špatné nic, jen to většině lidí, kterým už není 20, nedává smysl.
Nemyslím si, že Vy zastupujete většinu 🙂
Problém je patrně jen v tom, že to stojí více. Smysl je v tom, že alespoň trochu ušetří to, z čeho vychází jejich život.
Neušetří to téměř nic. Cestování samozřejmě přírodu značně zatěžuje, ale to byste musel celou poptávku po cestování, která stále roste, protože lidé po celém světě bohatnou a technologie zlevňují, zafixovat na stávajících hodnotách. Jste prezident zeměkoule, abyste toto dokázal?
Mimochodem, docela by mě zajímalo, jakým právem lidem nařídíte, kolik CO2 smí ročně vytvořit. Budou znovu výjezdové doložky? 😀 A víte, že když lidem zakážete cestovat i na domácí půdě, že to také ušetří spoustu emisí a přírody? A zvířátka si pomalu zase budou moci chodit kam chtějí. Stačí lidi masivně pozavírat do koncentráků, pak nasadit známý německý plyn a snížíte emise jako nikdy v historii. Ale pozor na to, jeden pán, co takhle zkoušel snižovat emise před lety, skončil nakonec u volby mezi pistolí a tribunálem, co ho odsoudí k šibenici. Lidem se většinou snižování emisí pomocí snižování lidí… Číst vice »
Kdysi jsem jezdíval přímými nočními vlaky vleže do hor rumunských, bulharských. Nyní mne tam dopraví hodně autobusů, hodně cestovek – ale také 15 až 30 hodin vsedě, což je docela děs. Pokud chci je vlakem někam dál, tak na žádné přímé vlaky ani vozy člověk nenarazí. Docela slušná díra na trhu…
Do Rumunska to stále jde celkem snadno s jedním přestupem v Budapešti nebo Vídni.
To vím, jenže ten přestup je k ničemu. Tu cestu výrazně prodlouží, už jen proto, že se v Budapešti většinou musíte přesunout na jiné nádraží a odtud je bezpečné vyjet o vlak dříve, jinak přípoj nemusíte stihnout. To už bych raději seděl v tom autobuse.
Za vlak i za lehátko nebo lůžko si rád připlatím, ale jen pokud to spojení bude pohodlné a relativně rychlé.
Myslel jsem samozřejmě přestup z Metropolu na vlak 75 Fagaras, co jede přímo kolem hor. Pak se mezi nádražími nepřesouváte. Přestup ve Vídni na Dacii je taky na jednom nádraží.
No jo, jen na ten Metropol se normálním vlakem z různých koutů Česka nedostanete, pokud nemáte to štěstí že u vás zrovna zastavuje. Takže udělat jeden použitelný vlak, na který není přípoj, tudíž jízdní dobu navýšíte o cca 8 hodin.
Odkud se na Metropol nedostanete? Myslíte z Moravy? Odtamtud to ani nepotřebujete, protože je to Budapešti blíž a není takový problém prostě do Budapešti dojet navečer a pak jet Dacií.
Takto do podrobna to nesleduji, ale ta podstata je pořád stejná. Zatímco autobusoví dopravci Vás dopraví přímými spoji i do dost slušných dálek, vlakem se někam dál bez hromady přestupů prostě nedostanete. A je jedno, zda jde o Bulharsko, Rumunsko nebo třeba Španělsko.
kam nejdál se dá z Prahy dostat bez přestupu? moc daleko si ne že
To nevím, ale třeba do Rumunska nebo Bulharska ano.
Tam už tak 2(?) roky právě ne-e (ani v letní sezóně).
Ale ano, přímé spoje jezdí. Do Bulharska celoročně a denně, do Rumunska v letní sezóně, byt jen několik spojů.
A bavíme se o vlaku nebo o autobusu? Já o vlaku.
Tak to já o autobusu. Přímé vlaky bohužel nejezdí.
Asi do Moskvy.
nezbývá než doufat, že se ČD a MD proberou (a dávat jim to najevo). totéž je ale potřeba v Německu, které s nočními vlaky vymetlo úplně – a je to vcelku nedávno, takže jim asi přijde, že pořád ještě nenastal čas chytit se za nos.
Jestliže je úterý, musíme být v Belgii ? 😃
tak zrovna němci v tomhle docela marní. třeba bojují proti klimatické změně tak, že zavírají jaderné elektrárny a nechávají v pohotovosti uhelné… 😀
To mně přijde zásadnější, že přesouvají náklady na silnice, aby po železnici mohlo jezdit více lidí, a současně je pořád trend vozit a jezdit více a více, čili i přes úspornější zařízení pořád roste spotřeba.
Jak se dává MD najevo, aby se probudilo? Mám si postavit na nábřeží stan s transparentem?
Zavolat Grétě. Ona už to zařídí.
určitě budu rád, když si ho tam postavíte 🙂 nepřímo se to ale dělá třeba i takovouto medializací.
V noci se má spát a ne někde courat. Od spaní je hotel.
No však ano. Hotel na kolejích 🙂
Houpání je výhoda?
Kdyz se vam nechce usnout, tak vas to uhoupa. To nereste, vy nejste houpaci.
Přímé vozy Praha-Moskva jezdí už dlouhou spoustu let nepřetržitě 😉
To ano, ale v jízdním řádu 2019 jezdily pouze jednou týdně. Dnes jezdí denně.
Bohužel… Rusáků je tady asi pořád málo, nebo co. Protože Čechů tím asi moc jezdit nebude.
Proti leteckým spojům je „příspěvek“ toho vlak naprosto marginální.
Formálně a legálně Češi stejně nemohou vlak použít pro cestu do konečné stanice.
otázka zda je to žádoucí
A pamatujete tu neonovou reklamu na náměstí Republiky?
Z Prahy do Mosky v sovětských vagonech.
Pohodlně – bezpečně – vždy včas
Jo, to pamatuju. To bylo v době, kdy i sovětské železnice rozhodovaly o tom, jaké bude na ČSD zpoždění a nařídily, aby vozy SŽD neměly nikdy žádné 😀
Okolo jezdila, mj, tramvaj č. 5 do Hlubočep a u Prašné brány zase zatáčela 26 do Hybernské….
Jó, to byly časy. Teda ne že bych byl starej, jen toho dost pamatuju. 🙂
Sorry za OT.
Paradoxně je v Rusku dnes poměrně komplikované najít dálkový vlak, který nejede načas.. Přihlédnem-li k tomu, přes jaká horoucí pekla a kolik časových pásem projíždí…
Dobrý večer,děkuji za vzpomínku,vypadla mě z hlavy ! Reklama byla obrovská přes celou stěnu domu a dokonce snad blikala… jsem ročník že dodnes pamatuji i CKM a lituji že jsem si tam nekoupil zájezd typu Taškent, Buchara, Gruzie,ceny byly poměrně mírné a pocestovat po těchto destinacích v těch dobách jitří dodnes moji fantasii… už samo čekání na tramvaj na vami zminenem namesti republiky za zimniho večera kdy jsem pozoroval onu neonovou reklamu vonělo dálkami… diky za pripomenutí….
To je ten vlak, kterým Čech nesmí do Ruska cestovat legálně (přes Bělorusko)?
Já bych ale raději cestoval na opačnou stranu. 🙂
Nezájem o noční spojení je opravdu smutný. Třeba na trase mezi Prahou a Ostravou, kde se denně přepraví desítky tisíc cestujících, je pak v noci díky nezájmu dopravců i MD zhruba 6hodinové „okno“. Podle mého názoru velmi chybí nějaký rychlík se zastavováním i v menších městech cca v trase Praha (0:30) – Přerov (3:30) – Ostrava (4:50) – Žilina (6:30) a opačně cca v trase Žilina 21:30 – Ostrava (0:00) – Přerov (1:30) – Praha (4:30), který by měl nejen řadu zajímavých návazností (stačí se podívat do JŘ). Tento vlak by případně šel i prodloužit z/do Zvolena (v trase existujícího… Číst vice »
Více nočních vlaků smysl má na skutečně dlouhé vzdálenosti, např. Cheb-Košice přes Bohumín nebo přes Bratislavu. Chtělo by to ovšem zřídit reciproční spoje se slovenským dopravcem. Ujasněme ale pojmy. Noční = pouze lůžkový, lehátkový? Viděl bych možná smysl i v denních lehátkových vlacích. Možná je budoucnost v jakýchsi „hotelových“ vlacích, kde by bylo kupé event. dvoj- i trojkupé (třeba jednoho či dvou vagónů) dálkového spoje (pro dálkové cesty k moři i jinam při cestě po Evropě), rezervovaných pro rodinu či uzavřenou skupinu.
Tohle už tu ale bylo, byl to R 440/441 Excelsior a byl zrušen pro nezájem cestujících (já jej doprovázel jako vlakvedoucí ,vím o čem mluvím) Kolín-Hranice na Mor v celé soupravě cca 30 lidí (krom ČT,PÁ)zpět relace Praha -Cheb 2 lehátka,1 lúžko vesměs prázdné a z Chebu se lůžka zaplnila až od Prahy.Jo a jen se chci zeptat ,když se zaplní ta díra v noci ,kdy projedou náklady ,když přes den nemají skoro šanci?
Jasně. Kdykoliv jsem jel z Ústí nad Labem na Slovensko, byl ten přímý vůz z Chebu plný. (Jezdil jsem tak jednou za měsíc).
Noční spojení mezi Prahou a severní Moravou zajišťuje už dneska IC 519, od léta pak přibude ještě RJ 1023. V opačném směru jede např. RJ 1020. To smysl má. Ostatní nápady (Zvolen/Západní Čechy) by byly zajímavé tak pro jednotlivce (jak píše i Vlado), ale ne pro významnou skupinu cestujících.
Skvělý nápad. Tohle by bylo ideální. Škoda, že to asi nevyjde v našich podmínkách. Pro mě od nového jízdního řádu fakt propadák o 100 %. Minulej rok a i ty předešlé jsem využil vlak z Prahy do Českých Budějovic (odj. z Prahy hl. n. 23:31) asi dvacetkrát. Zrušeno. Netuším, co budu dělat. Asi jezdit z Tábora taxikem za 1200 Kč :). Pak např. vlak Krušnohor od Chebu už nenavazuje na rychlík na České Budějovice a o deset minut ujíždí. Pak přijedete do ČB a ujíždí za minutu přípoj (negarantovaný přestup) osobák na Linz. A včera jsem přijel do stanice Rybník… Číst vice »
Ubytovací vozy = ekonomicky, ale i ekologicky („mrtvá váha“ vagónu vztažená na 1 osobu) nepříznivý poměr počtu cestujících vůči celkovému prostoru.
Noční vlak z Vídně je v Bruselu až před 11. h = ukázka, že takto dlouhá relace je pro (byť noční) vlakové spojení již nevhodná a že v takové relaci má smysl použití leteckého spojení.
Z prvního argumentu usuzuji, že se těšíte na ty sedačky na stání v letadle. Ekonomika dá všem na frak a budete jistě spokojen 🙂 … Co je špatného na tom jet 11 hodin do Bruselu? Pokud vyjedu v 8 večer a přijedu v 7 ráno, tak mi to přijde jako naprosté optimum 🙂
„Co je špatného na tom jet 11 hodin do Bruselu? Pokud vyjedu v 8 večer a přijedu v 7 ráno“
Reálně vyjedete z Vídně ve 20:38 h a v Bruselu jste v 10:55 h.
Tzn. jedete 14 hodin a 17 minut.
A v Bruselu jste před 11. hodinou. Ne před 7. hodinou.
https://www.nightjet.com/en/reiseziele/belgien.html
To jsem nestudoval. Vy jste napsal, že to trvá 11 hodin a z toho jsem vycházel 🙂 I kdybyste tedy dojel v 11, pořád to považuji lepší než absolvovat zbytečné martyrium s letadlem na takto krátkou vzdálenost 🙂
Aha, pardon, tak jsem to blbě přečetl 🙂 Tak se omlouvám. Nicméně pořád si myslím, že letadlo je na takovou vzdálenost zbytečnost 🙂
Vzdálenosti do cca 1000km je výzva pro zlepšení infrastruktury, aby vlak byl časově konkurenceschopný vůči letecké dopravě. A nebojte se, že po VRT nebude nikdo jezdit, nebude dlouho trvat (po zahájení provozu) a budou ze spojovat soupravy, zkracovat intervaly…
A teď to vysvětlete běžnému cestujícímu…
Proč, protože je většinou levnější a i se započtením cesty rychlejší?
Pokud z nějakého důvodu toužíte po tom, jet dlouho vlakem přes noc a spát v něm a nechat se houpat a dát za to více peněz než za letadlo a hotel, tak na tom není špatné nic, jen to většině lidí, kterým už není 20, nedává smysl.
Mně zase nedává smysl trpět zbytečně velkým bordelem z letadel a aut, když to jde šetrněji (netvrdím, že vlak je 100% bez těchto emisí). 20 už mi není dávno, tak možná právě proto.
Vy cítíte letadla co nad vámi létají? Závidím vám takový čich. Mně se nepodařilo cítit letadla ani v Hostivici. A do aut, které při větší koncentraci cítit lze, ty lidi zakazováním letadel akorát vyženete sám. Oni si ty peníze na noční vlaky rozhodně nevytisknou a ty noční vlaky z principu levnější než letadla nebudou, jen si spočítejte, kolik personálu potřebujete na cestu vlaku do Bruselu a taky jak dlouho to ten vlak jede, tj. jak dlouho ta lokomotiva nemůže pendlovat jinde, s větším ziskem. A o tom, kolik místa zabere sedačka v letadle oproti lůžku ve vlaku ani nemusíme mluvit.… Číst vice »
Proč věc bagatelizujete ? Když něco necítíte tak to neexistuje ? Jako třeba CO , plyn bez barvy a zápachu , spolehlivě hubici vše živé vznikající mimo jiné při spalování paliva vyrobených z fosilních materiálu? Nebo neexistuje jiný jev , který nevidíte nevíte a momentálně vás neobtezuje? Zřetelně si vzpomínám cca před osmi lety nebo tak nějak , z důvodu aktivity nějaké islandské sopky na omezené lety nad Evropou. Čtrnáct dnů astronomove jásali jak je troposféra průhledná. A pak to opět spustili. Takže ano , i letadlo 10 km nad mou hlavou má vliv na náš zivot.
na tohle nemám čas
To je přesný…. Na tohle nemám čas.. Většinová společnost nemá čas 😀 Potřebujete žrát a čumět na youtube, co? 😀
test test
[i]test[/i] [b]test[/b]
„Noční vlak z Vídně je v Bruselu až před 11. h = ukázka, že takto dlouhá relace je pro (byť noční) vlakové spojení již nevhodná“
—————
To je tím, že se jedná pouze o 2x týdně prodloužený každodenní vlak Wien-Kolín nad Rýnem.
Pokud byste vedl samostatný vlak Wien-Brusel, na což poptávka po rozježdění linky klidně být může, tak omezíte prostoje a dojedete tam ráno.