Železnice Železniční průmysl

Bombardier vyjíždí s novým Traxxem, má lépe konkurovat kamionům

Nová lokomotiva Bombardier Traxx MS3. Foto: Bombardier
Nová lokomotiva Bombardier Traxx MS3. Foto: Bombardier

Kanadská společnost Bombardier oficiálně představila novou generaci úspěšných lokomotiv Traxx. Nový stroj Traxx MS3 má přinést dopravcům nižší spotřebu a vyšší výkon. Testování lokomotivy probíhalo i v Česku na okruhu ve Velimi.

Bombardier Transportation ukázal novou lokomotivu více než stovce zástupců dopravců ve svém závodě v německém Kasselu.

Bombardier dosud vyrobil přes 2200 kusů traxxů. Oproti dosavadním verzím má lokomotiva jiný design a lepší výkon. V praxi má zvládnout uvézt o jeden nákladní vagón navíc. Má mít nižší spotřebu a delší servisní interval. Maximální výkon má být 6 MW, dosud mají stejné lokomotivy výkon maximálně 5,6 MW. Maximální rychlost bude 160 kilometrů v hodině.

Nová lokomotiva zvládne jízdu pod čtyřmi napájecími soustavami: 15 kV/16,7 Hz a 25kV/50 Hz u střídavého proudu a 1,5 a 3 kV u stejnosměrného. Funkce Last Mile má umožnit i část provozu mimo elektrifikované úseky, například v přístavech. „Je to jediná lokomotiva na trhu, která má takovou funkci. Našim zákazníkům umožní lépe konkurovat dopravě po silnici,“ řekl šéf Bombardier Transportation v Německu Michael Fohrer.

Podle Petra Amman z Bombardieru Traxx MS3 reaguje na poptávku nákladních železničních dopravců, například vyšším výkonem a jednodušším rozhraním pro ETCS nebo větší spolehlivostí.

Prvním zákazníkem je italská společnost TX Logistik, která si objednala 40 lokomotiv s opcí na dalších 25. Akiem si objednal zatím deset kusů.

Traxxy jsou v Česku u tuzemských dopravců početně nejúspěšnějšími vícesystémovými stroji vyrobených. Letos začaly tahat po výhradně nákladních vlacích i soupravy RegioJetu. Největšími zákazníky jsou v Česku Metrans Rail a EP Cargo.

17 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • No vida. Všichni inovují, snaží se vylepšovat, prodávat… Jen Škoda se svým sráčem109E, alias 380 kromě trapné série na Slovensko a Německo neprodala nic… Je na čase aby ten neschopný a nekonkurenceschopný podnik přestaly ČD svými výběrkami na míru živit…. Vzhledem k další zakázce pro Siemens se to konečně děje. Škoda se pak začne snažit a prospěje jí to…

    • Na druhou stranu Traxxy (dvojkové i trojkové) umí maximálně 160, takže v zahraničí, kde se dá jet 200 nebo jsou soupravy či vagony i na vyšší rychlost, může mít 109E výhodu v maximální rychlosti 230. Další věcí je cena, kvalita, výkon a náklady na servis.
      Ale je pravděpodobné, že Kellner bude chtít vymyslet po Škodě novou lokomotivu a nový vagon (spolupráce se Simensem), aby doplnila výrobu výrobu patrových vagonů a elektrických jednotek.

    • Proč ten propagandisticko-ideologický výkřik? Škodovka opravdu je v lokomotivách neúspěšná, tak byste mohl bý spokojen a libovat si, ne? A vy tady takhle nespokojeně…

      • škodovka je v lokomotivách na tu svoji velikost a počet pracujících uspěšná. 380 nemůže za blbost manažérů a majitelů, jejich projektanti a dělníci udělali myslím dobrou práci a nový majitel už se bude snažit-viz.spolupráce siemens atd. Všechno kolem 380 černýho udělali manažéři čd, že odebrali a nechtěli zaplatit, co udělali někdejší majitelé už nemá cenu diskutovat, když je tady nový.

      • Uvidíme, co zvládne PPF. Myslím, že už samotný fakt, že je schválená pro provoz v Německu, může být dobrou referencí pro vývoz a to i kamkoliv mimo Evropu.

      • Někde jsem četl, že Škodě to podělali při homologaci v Německu. Pro jakousi pochybnost (možnost vibrací na mostech) jim v Německu povolily max 160km/h. Čímž část zájemců odradili.
        Můžeme jen hádat, jestli jejich nejasné obavy mají reálný základ nebo je to jen ochrana místních výrobců.

  • Myslím že je v článku chyba, místo 1,5 a 3 kW by myslím mělo být kV, nějak nevím že by se pan Volta psal s dvojitým 🙂

        • nemůže, nebot výběrko zakazuje mět pod trolejama diesel. Možná to je jen slovíčkářství, ale raději bych to nezkoušel.

        • „Takže může na Bechyňku!“
          No, výrok „A máme lokomotivy pro Bechyňku“ samozřejmě napadne hned kde-koho, a pokud jde o trakci, tak by to asi šlo (byť s nějakými omezeními proudů), ale já bych si rozhodně nebyl jist přechodností – nejen kvůli mostu v Táboře (a konec konců i v Bechyni), ale také kvůli poloměrům oblouků …

  • Jan Sůra: Výkon není silnější, ale vyšší (opakuje v textu 2x). Třetí věta od konce má jedno slovo navíc, nebo v ní něco chybí, asi celkový počet kusů vyrobených pro české dopravce. Neberte to prosím jako rýpání 😉 Děkuji za článek.

    Do diskuze: Jde někde dohledat, kolik se celkem prodalo Vectronů a jak si vede Vectron v porovnání s touhle loko co se týče v článku zmiňované spotřeby a servisního intervalu?

    • Díky za upozornění. Siemens loni oznámil 500 prodaných kusů,ale TRAXX je na trhu v různých verzích od roku 1996.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora