Železnice Železniční průmysl

Bombardier vyjíždí s novým Traxxem, má lépe konkurovat kamionům

Nová lokomotiva Bombardier Traxx MS3. Foto: Bombardier
Nová lokomotiva Bombardier Traxx MS3. Foto: Bombardier

Kanadská společnost Bombardier oficiálně představila novou generaci úspěšných lokomotiv Traxx. Nový stroj Traxx MS3 má přinést dopravcům nižší spotřebu a vyšší výkon. Testování lokomotivy probíhalo i v Česku na okruhu ve Velimi.

Bombardier Transportation ukázal novou lokomotivu více než stovce zástupců dopravců ve svém závodě v německém Kasselu.

Bombardier dosud vyrobil přes 2200 kusů traxxů. Oproti dosavadním verzím má lokomotiva jiný design a lepší výkon. V praxi má zvládnout uvézt o jeden nákladní vagón navíc. Má mít nižší spotřebu a delší servisní interval. Maximální výkon má být 6 MW, dosud mají stejné lokomotivy výkon maximálně 5,6 MW. Maximální rychlost bude 160 kilometrů v hodině.

Nová lokomotiva zvládne jízdu pod čtyřmi napájecími soustavami: 15 kV/16,7 Hz a 25kV/50 Hz u střídavého proudu a 1,5 a 3 kV u stejnosměrného. Funkce Last Mile má umožnit i část provozu mimo elektrifikované úseky, například v přístavech. „Je to jediná lokomotiva na trhu, která má takovou funkci. Našim zákazníkům umožní lépe konkurovat dopravě po silnici,“ řekl šéf Bombardier Transportation v Německu Michael Fohrer.

Podle Petra Amman z Bombardieru Traxx MS3 reaguje na poptávku nákladních železničních dopravců, například vyšším výkonem a jednodušším rozhraním pro ETCS nebo větší spolehlivostí.

Prvním zákazníkem je italská společnost TX Logistik, která si objednala 40 lokomotiv s opcí na dalších 25. Akiem si objednal zatím deset kusů.

Traxxy jsou v Česku u tuzemských dopravců početně nejúspěšnějšími vícesystémovými stroji vyrobených. Letos začaly tahat po výhradně nákladních vlacích i soupravy RegioJetu. Největšími zákazníky jsou v Česku Metrans Rail a EP Cargo.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
noerf
Host
noerf

EP Cargo deutschland má v provozu pokud vím jen dva trojkové traxxy.

Josef Kubeš
Host

No vida. Všichni inovují, snaží se vylepšovat, prodávat… Jen Škoda se svým sráčem109E, alias 380 kromě trapné série na Slovensko a Německo neprodala nic… Je na čase aby ten neschopný a nekonkurenceschopný podnik přestaly ČD svými výběrkami na míru živit…. Vzhledem k další zakázce pro Siemens se to konečně děje. Škoda se pak začne snažit a prospěje jí to…

noerf
Host
noerf

Na druhou stranu Traxxy (dvojkové i trojkové) umí maximálně 160, takže v zahraničí, kde se dá jet 200 nebo jsou soupravy či vagony i na vyšší rychlost, může mít 109E výhodu v maximální rychlosti 230. Další věcí je cena, kvalita, výkon a náklady na servis.
Ale je pravděpodobné, že Kellner bude chtít vymyslet po Škodě novou lokomotivu a nový vagon (spolupráce se Simensem), aby doplnila výrobu výrobu patrových vagonů a elektrických jednotek.

Dušan
Host
Dušan

109E má maximálku 200 kmh…..Traxx bude umět 200-ku až to po něm někdo bude chtít…..to je to samé jak Vectron, který taky umí V = 230 km/h, ale zatím se to po něm nechce, protože nejsou tlaky na to, aby jezdil s Railjety – místo řady 1216OBB – v Rakousku viz třeba link zde:
https://www.mobility.siemens.com/mobility/global/en/interurban-mobility/rail-solutions/locomotives/vectron/technology/modular-locomotive-concept/flexible-drive/the-drive-system/Pages/the-drive-system.aspx

kl
Host
kl

Proč ten propagandisticko-ideologický výkřik? Škodovka opravdu je v lokomotivách neúspěšná, tak byste mohl bý spokojen a libovat si, ne? A vy tady takhle nespokojeně…

Petr.R
Host
Petr.R

škodovka je v lokomotivách na tu svoji velikost a počet pracujících uspěšná. 380 nemůže za blbost manažérů a majitelů, jejich projektanti a dělníci udělali myslím dobrou práci a nový majitel už se bude snažit-viz.spolupráce siemens atd. Všechno kolem 380 černýho udělali manažéři čd, že odebrali a nechtěli zaplatit, co udělali někdejší majitelé už nemá cenu diskutovat, když je tady nový.

Asdf
Host
Asdf

Uvidíme, co zvládne PPF. Myslím, že už samotný fakt, že je schválená pro provoz v Německu, může být dobrou referencí pro vývoz a to i kamkoliv mimo Evropu.

Karel
Host
Karel

Někde jsem četl, že Škodě to podělali při homologaci v Německu. Pro jakousi pochybnost (možnost vibrací na mostech) jim v Německu povolily max 160km/h. Čímž část zájemců odradili.
Můžeme jen hádat, jestli jejich nejasné obavy mají reálný základ nebo je to jen ochrana místních výrobců.

K.S.
Host
K.S.

Myslím že je v článku chyba, místo 1,5 a 3 kW by myslím mělo být kV, nějak nevím že by se pan Volta psal s dvojitým 🙂

Dan
Host
Dan

Jan Sůra: Výkon není silnější, ale vyšší (opakuje v textu 2x). Třetí věta od konce má jedno slovo navíc, nebo v ní něco chybí, asi celkový počet kusů vyrobených pro české dopravce. Neberte to prosím jako rýpání 😉 Děkuji za článek.

Do diskuze: Jde někde dohledat, kolik se celkem prodalo Vectronů a jak si vede Vectron v porovnání s touhle loko co se týče v článku zmiňované spotřeby a servisního intervalu?

Partneři