lot
Doprava ve městě Tramvaje

Bombardier představil model nové tramvaje pro Drážďany

Tramvaj Flexity na vizualizaci v historickém centru Drážďan. Foto: Bombardier
Tramvaj Flexity na vizualizaci v historickém centru Drážďan. Foto: BombardierDresden, Germany- September 8, 2015 : Theatre Square (Theaterplatz) in the historic center of Dresden,to the right-Katholische Hofkirche. Center of the Old Town.Saxony, Germany.

Společnost Bombardier představila model v měřítku 1:1, který ukazuje podobu nových tramvají Flexity pro Drážďany. Nový typ má začít jezdit v saské metropoli od roku 2022.

Takzvaný mock-up ukazuje nejen vnější design, ale i uspořádání interiéru. K vidění je až do 19. ledna v drážďanském dopravním muzeu. Dopravní podnik Dresdner Verkehrsbetriebe (DVB) si objednal celkem třicet těchto tramvají.

Za dodávku včetně servisu na 24 let zaplatí drážďanská firma 197 milionů euro, tedy zhruba pět miliard korun. Samotná tramvaj bez servisu vychází na 4,2 milionů eur. Dopravnímu podniku přispěje výrazně Evropská unie, dotace je celkem 102,8 milionů eur.

Součástí smlouvy je i opce na dodávku dalších deseti tramvají i prodloužení servisu o dalších osm měsíců. Vozidla budou vybavena novými asistenčními systémy pro zvýšení bezpečnosti, například detektorem překážek.

V Drážďanech už jezdí starší generace tramvají Flexity, nové budou kapacitně zhruba o desetinu větší, přepraví až 290 lidí. Budou nízkopodlažní, sezení bude v uspořádání 2+2. Větší mají být oproti stávají generaci také okna. Dodávky mají začít v roce 2021, poslední ze zakázky má Bombardier dodat v roce 2023. Firma počítá s tím, že je bude vyrábět ve svých závodech v Sasku: ke svařování karoserie dojde v Görlitz, k finální montáži v Budyšíně.

Objednaná nová vozidla nesou typové označení NGT DX DD. NGT je zkratka pro nízkopodlažní kloubový železniční vůz, DX pro podvozky s deseti nápravami a DD pro Drážďany.

Tramvaj bude dlouhá 45 metrů, na šířku bude mít 2,65 metrů, o 35 centimetrů více než stávající generace. Podle výrobce ale nebude nutné kvůli tomu upravit zastávky. Výrazně větší jsou nástupní dveře i samotný prostor mezi sedačkami. Tramvaj bude plně klimatizována, vybavena zásuvkami pro dobíjení elektroniky či wi-fi připojením. Osvětlení interiéru bude pomocí LED, bude se měnit podle intenzity světla během dne.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Foto č. 5 je vtipné, názorně ilustruje, že na celé čtyřsedačce se pohodlně usadí jenom jeden člověk.

xxyy

To je hnusná tramvaj

Jan

K čomu je ten model vlastne dobrý? Keby im povedali, že to síce trochu zaktualizujú podľa dnešných možností (väčšie okná, LEDky a pod.) ale inak to v základe bude vyzerať viacmenej rovnako ako to čo tam už roky rokúce jazdí, tak by dosť ušetrili pri rovnakom výsledku.

Kubrt

Šířka skříně je dost zásadní rozdíl.

Martin V.

A to jim nebudou v obloucích tramvaje škrtat o sebe? Chápu, že zastávky vyřešili tím, že horní část tramvaje „přetéká“ přes užší spodek, ale v našich městech se s nástupem nových tramvají obvykle řešily nějaké konflikty v obloucích a na křižovatkách.

Blázen

Když jsem si zapomněl mobil v autě

V. K.

Jenom jedny dveře? To mi přijde jako chyba. Stejně tak vlastní dveře pro řidiče, 14T snad definitivně ukázali, že je to nesmysl.

Jiří Kocurek

Možná je to z důvodu bezpečnosti řidiče/řidičky. Obzvláště řidičky, neb v některých zemích mají ženy zakázáno řídit, mohlo by to někoho urazit natolik, že by snad i chtěl vykonat to, co by vykonali u něj doma, odkud utekl.

Martin V.

Nesené články mají dvoje, takže celkem 6 dveří na 45 metrů délky, navíc jsou široké. Ta okna (tedy spíš výlohy) nad podvozky jsou pěkná, ale jinak je to docela prolézačka. Pokud ale není prostřední článek poháněný, tak by mohl být nízkopodlažní skrz. A sedadla jsou látková, žádný plast nebo koženka.

Panoramix

Hm, kapacita o 10 % větší, ale za jakou cenu. Už takhle není v Drážďanech výměna cestujících zrovna plynulá, protože rozvržení interiéru tramvají tomu nepřispívá. Tohle bude možná ještě horší. Všichni postávají kolem dveří, protože jedou jenom kousek a nechce se jim cpát nikam do úzkého prostoru mezi sedačkami. A technické připomínky k článku – opravdu je opce na prodloužení servisu pouze 8 měsíců, když základní lhůta je 24 let? To je poněkud nepoměr. Neměla ta opce na servis být spíše dalších 8 let? A když už počešťujete německé názvy měst, měli byste tak činit všude. Görlitz má také český… Číst vice »

plp

Görlitz vs Zhořelec. My co bydlíme poblíž tím označujeme kterou část máme na mysli. Jestli německou nebo polskou.

hojakar

Moc pěkné….A v Praze a ostatních českých městech, snad kromě Ostravy, budou dále donekonečna opravovat/renovovat staré šroty T3

Nesoulad

Nemyslím si, že je třeba nazývat T3 „šroty“, to si zaslouží spíše jiné vozy. A tato tramvaj pro Drážďany určitě bude kvalitním produktem, nicméně nevypadá nijak zázračně. Když ponecháme stranou design exteriéru, tak schody v interiéru, uspořádání sedadel a místo na sezení nevypadá bůhvíjak lákavě. Jsou na světě lepší příklady, u kterých si lze postesknout.

Hojakar

Sorry ale tramvaj,která vychází z koncepce,která je skoro 60 let stará,je u mě prostě zastaralý šrot…ok muze se nechat pro retro a památkove jízdy , popř. Nechat na jedné retro lince, ale jako moderní dopravní prostředek,který každý den vozí desetitisíce lidi,už nema co na ulici dělat…

Kubrt

Ta koncepce je stará 90 let.

Luděk

Nemá být náhodou Plzeň 1. DP se 100% nízkopodlažní tramvajovou trakcí? Teda pokud pořídí všechny 40T!

David

Trakce není tramvajová, ale elektrická.

Jiří Kocurek

Nové výběrové řízení na 40 tramvají od Stadleru jste zaznemal? PDO už stihl všech 40 tramvají převzít, zatímco jste nadával.
https://zdopravy.cz/v-ostrave-uz-je-vsech-40-tramvaji-stadler-dopravni-podnik-je-s-nimi-spokojen-36212/

Jiří Kocurek

Pardon, blbě čtu. Tak si 40 tramvají od Stadleru a DPO zaměňte za 41 Draků v DPMB.

Azkaban

Ten prostor na nohy u „čtyřsedačky“ vypadá lákavě. Divím se, že zveřejní fotku s osobou, kde je evidentní, že už si naproti nemá šanci nikdo sednout 😀

X 1

Ve skutečnosti to taková trága nebude.