Doprava ve městě Tramvaje

Velká tramvajová zakázka těsně za hranicemi. 30 tramvají do Drážďan dodá Bombardier

Tramvaj Flexity na vizualizaci v historickém centru Drážďan. Foto: Bombardier
Tramvaj Flexity na vizualizaci v historickém centru Drážďan. Foto: BombardierDresden, Germany- September 8, 2015 : Theatre Square (Theaterplatz) in the historic center of Dresden,to the right-Katholische Hofkirche. Center of the Old Town.Saxony, Germany.

Drážďanský dopravní podnik Dresdner Verkehrsbetriebe (DVB) výrazně zmodernizuje svůj tramvajový park. Od společnosti Bombardier nakoupí třicet nových velkokapacitních tramvajích Flexity.

Za dodávku včetně servisu na 24 let zaplatí drážďanská firma 197 milionů euro, tedy zhruba pět miliard korun. Samotná tramvaj bez servisu vychází na 4,2 milionů eur. Dopravnímu podniku přispěje výrazně Evropská unie, dotace je celkem 102,8 milionů eur.

Nákup nových tramvají oznámily Bombardier i DVB v tiskové zprávě. Součástí smlouvy je i opce na dodávku dalších deseti tramvají i prodloužení servisu o dalších osm měsíců. Vozidla budou vybavena novými asistenčními systémy pro zvýšení bezpečnosti, například detektorem překážek.

V Drážďanech už jezdí starší generace tramvají Flexity, nové budou zhruba o desetinu větší, přepraví až 290 lidí. Budou nízkopodlažní, sezení bude v uspořádání 2+2. Větší mají být oproti stávají generaci také okna. Dodávky mají začít v roce 2021, poslední ze zakázky má Bombardier dodat v roce 2023. Firma počítá s tím, že je bude vyrábět ve svých závodech v Sasku: ke svařování karoserie dojde v Görlitz, k finální montáži v Budyšíně.

Interiér nové tramvaje Flexity pro Drážďany. Foto: Bombardier
Interiér nové tramvaje Flexity pro Drážďany. Foto: Bombardier

„Nutně potřebujeme nové tramvaje s větší kapacitou, abychom uspokojili rychle rostoucí poptávku našich cestujících,“ řekl člen představenstva DVB Andreas Hemmersbach. DVB neuvedl, kdo další se do soutěže přihlásil, Bombardier ale podle zprávy nabídl nejlepší podmínky.

Objednaná nová vozidla nesou typové označení NGT DX DD. NGT je zkratka pro nízkopodlažní kloubový železniční vůz, DX pro podvozky s deseti nápravami a DD pro Drážďany.

Tramvaj bude dlouhá 45 metrů, na šířku bude mít 2,65 metrů, o 35 centimetrů více než stávající generace. Podle výrobce ale nebude nutné kvůli tomu upravit zastávky. Výrazně větší jsou nástupní dveře i samotný prostor mezi sedačkami. Tramvaj bude plně klimatizována, vybavena zásuvkami pro dobíjení elektroniky či wi-fi připojením. Osvětlení interiéru bude pomocí LED, bude se měnit podle intenzity světla během dne.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Ušatá
Host
Ušatá

Smutné je, že se tam opět neobjeví české tramvaje, které v bývalé NDR byly skoro všude. To jsme to dopracovali!

Pražák
Host
Pražák

Co jsme dopracovali? To si vážně myslíte, že pokud by mohli soudruzi z NDR vyhlásit třeba v 70. letech otevřeně výběrové řízení, tak by si koupili T3 nebo KT4?

Ušatá
Host
Ušatá

A proč ne? Ty tramvaje byly snad špatné? Co navíc vidíte tak výhodného a krásného na těch nových a zahraničních? Nebo na těch předražených a drkotajících ze Škodovky?Zlatě tramvaje z ČKD.

Pražák
Host
Pražák

Špatná asi ne, ale T3 byla v 70. letech totálně zastaralá, KT 4 také nebyl žádný etalon moderní techniky. V podstatě jednoduché stroje, které vznikly na základě požadavků hlavního zákazníka, Severní Asie a měly vydržet i ne zrovna jemné zacházení.
To se třeba se západoněmeckým Düwag TW 6000 nedalo moc srovnat.
Prostě monopol, minimální tlak na inovaci.
Na mezinárodním trhu naprosto bez šance. Jinak co je na 15T špatného, nejlepší co v ČR jezdí.

Gremli
Host
Gremli

Hlavně mě zaráží ta ilustrační fotka čtyřsedačky…chtěl bych tam vidět 4 dospělé lidi s nějakými drobnými zavazadly (třeba baťužek či malá taška s nákupem) – ti se tam podle mě nemají šanci vůbec narvat, natož cestovat s jistou úrovní komfortu.

Mat
Host
Mat

Úplně v pohodě. Do těch stávajících NGTček se ty čtyřky vlezou taky a dá se tam sedět i ve 4 lidech úplně v pohodě.

MartinS.
Host
MartinS.

Divím se, že autor článku neporovnal cenu za tuto 45 metrů dlouhou tramvaj se dvěma spojenými tramvajemi Stadler nOVA (24,9×2=49,8 m), které DPO koupil za 28,5 mil Kč za kus, tedy 57 mil. za soupravu, protože tím mohl DVB ušetřit skoro 2 mil. euro na každé takové soupravě a ještě by byla kapacitnější 🙂 Přitom v případě modernizace 1 ks T3 v Olomouci to vydalo na takový pěkný investigativní článek 😉

Mat
Host
Mat

No ale u týhle tramvaje se dá využít tak 42 metrů k stání (3m kabina řidiče). U Stadlerů je to míň (z každý tramvaje odečíst kabinu a výjde nám -6m) tj. 44m. U Stadlerů bychom ještě připočetli délku spřáhla a sme přes 45m. Navíc v Drážďanech není metro a tohle je jejich jediná náhrada. Plus je lepší mít jednotný vozový park a navíc, Drážďany jsou povědomý „žlutejma housenkama“. Navíc by Stadlery vůbec neslušeli drážďanským ulicím 😀

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Plus je lepší mít jednotný vozový park“
No, neřekl bych, že právě tímto jej více „sjednotí“ – spíše naopak …

MartinS.
Host
MartinS.

Myslíte? Všechno mají od Bombardieru, starší NGT6DD a NGT8DD, novější NGTD8DD a NGTD12DD už jsou typ Flexity… takže mi doplnění o NGTDXDD, což je také Flexity příjde celkem logické. Navíc mají 100 ks tramvají délky 30 metrů a 43 ks délky 45 metrů, takže dalších 30 kousků o délce 45 metrů také dává logiku.

Sauber DPP
Host
Sauber DPP

Skoda ze Ropid nejezdi casteji na zapad… Vcetne toho byvaleho „vyvhodniho“… Jak to ze soudruzi z NDR neporidili taky wany?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A co by s tím Ropid dělal? Neměl jste na mysli DPP?

Kubrt
Host
Kubrt

Ropid definuje požadavky na vozidla.

Radek
Host
Radek

… a proto jsme koupili 250 vozů 15T za bratru 20 mld.

MartinS.
Host
MartinS.

A jste si jist, že by něco takového mohlo v Praze jezdit?
1) v Drážďanech tvoří tramvaje páteř dopravy, neboť tam není metro, takže soupravy musí být kapacitnější
2) celé Drážďany jsou vlastně novostavba, tramvaj se tam nemusi proplétat centrem s oblouky o minimálním poloměru jako v Praze
3) na některé zastávky v Praze by se 45 metrů dlouhá tramvaj nevešla
4) nevíme kolik to má hnacích podvozků, protože výškové uspořádání Drážďan – placka kolem Labe s kopečky do Bühlau a Coschütz – je dost jiné než v Praze

liposh
Host
liposh

To si pamatuju, to se kdesi asi před rokem probíralo. Že Drážďany chtěly širší tramvaje, ale ony by se jim nevlezly na zastávky, tak se musí dělat tyhle speciální s těma speciálníma dveřama a o dost procent to zdraží tu tramvaj.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll