Boj o Západní expresy. Druhý v miliardové soutěži zvažuje odvolání, Arriva si za nabídkou stojí
Souprava InterJet jako Západní expres do Chebu v Praze na hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Arriva si za nabídkou s optimistickým vývojem tržeb stojí.
Laciná věc vždycky smrdí. Tohle nebude dobré z hlediska spolehlivosti.
A co když tam začne třeba ČD jezdit na vlastní riziko?Jak to pak Arrivavrakům bude vycházet s tím odhadem tržeb?
K Berounce už se nevejdou.
Proč by to ČD dělaly?
Docela by mně zajímalo,co by nastalo,kdyby tam ČD začalo jezdit na vlastní riziko.Myslím ,že by to mohli zkusit a pak by bylo zajímavé, kdyby s nimi jezdilo dost lidí,jak by to Arrivavrakům s tím odhadem tržeb vycházelo.
Nenastalo by nic, protože by to nikdy ČD neudělaly:-)
Nevyjedou.
Sice mimo tento clanek ale komercni clanek o naboru strojvedoucich k Jancurovi je velmi velmi zajimavy a s podminkami CD se to neda porovnat. Byt v Praze tak nevaham s prestupem.
Já bych k Jančurovi nešel.. Kolega tam byl a hruza
A proc? Mne jeden rikal ze fira vzdy dostal vsechny penize a ze si je povazovali. Jiny pristup byl k ostatnimu personalu.
Arrivou jezdím celkem často v páteční odpolední špičce z Prahy motorovým rychlíkem do Berouna, není to extra rychlé, ale bývá to pohodlnější varianta proti rychlíkům R16 Berounkám, které zastavují i v Karlštejně a v Srbsku. Personál bývá přátelský a cestuji tudy docela rád. Jestli jsem dobře pochopil zadání soutěže, budou muset být nové rychlíky R16 nízkopodlažní, takže něco jako Pantery. Nemělo by tedy hrozit, že tam arriva nasadí lokomotivu plus 2 vagóny s kupé, tak jako to někdy dělal regiojet na trati z Ústí do Kolína. Líbily by se mi na Berounkách dvoupatrové elektrické jednotky, podle potřeby zdvojené nebo ztrojené,… Číst vice »
jen dve poznamky
1) neco jako Pantery ktere jezdi max 160? zkuste si prosvistet internetove presentace vyrobcu takovych castecne nizkopodlaznich vozidel s Vmax 200 navic co do trakce vicesystemovych
2) nemelo by hrozit ze dopravce nasadi misto slibeneho HUJ velke stare FUJ? – ono pokud ty nove soupravy budou mit co do nasazeni zpozdeni a/nebo jich nebude dostatek pro vyjezdeni tech vykonu, tak Vas/nas ty stare sunky napujcovane buhvi od koho stejne neminou
Takže sleva, kterou si na časové období může člověk předplatit na In Kartě ČD, bude pro cestující těmito vlaku k ničemu, že? Jaká vlastně pro cestující plyne ze změny provozovatele výhoda?
Třeba, že stát může za ušetřené peníze objednat víc spojů na těchto nebo jiných linkách? Nebo že je to transparentně vybraný dopravce s dlouhodobou smlouvou? Beru, že v obou případech je to cestujícímu jedno pokud je přesvědčen, že „všetci kradnú“ a hledí jen na svoji peněženku.
In karty mají ČD z jednoho důvodu. Aby dostali lidi do svých vlaků. Příjem z ceny In karty je čistě příjmem ČD, které se o něj s jinými dopravci (zcela pochopitelně) nedělí.
Můžete využít komerční nabídky Arrivy.
Pamatuju dobu, kdy se tvrdilo že Regionova je nové vozidlo.
Podobně 854.
Dopravce Arriva, který je znám svými repasovanými jednotkami s nízkým výkonem, co škrábají Jedlovou a k Ještědu bude operovat na expresním rameni Praha-západ s dvěma napájecími soustavami.
Nabídne nízkou cenu a nemá u nás soupravy, které by se ani trochu podobaly, tomu, co tam jezdí dnes nebo se blíží výběrovému zařízení.
hmmm to bude zajímavé
A čím jezdí dopravce Arriva v Plzeňském kraji? A na co by měl mít teď nějaké jednotky, když má vyjet v roce 2028 s novými jednotkami?
Zkuste si aspoň přečíst, o čem ta soutěž byla…
Ty jednotky nepatří ARRIVA, ale Plzeňskému kraji.
Jednotky patří Arrivě, která je odkoupila od Českých drah. Jediný kraj, který vlastní nějaká vozidla, je JMK.
Arriva jednotky nekoupila, ale převzala.
Viz článek zdopravy:
„Ke střídání dopravců, které nemá v tuzemsku obdoby, dojde v noci ze soboty na neděli na lince P1 Horažďovice předměstí – Plzeň (– Pňovany). Provoz zde od Českých drah přebere Arriva, a to včetně devíti zánovních jednotek RegioPanter. Právě předání/převzetí vlaků dělá z tohoto střídání dopravců tuzemský precedens….“
ARRIVA tyto jednotky nemohla ani koupit, protože na tyto jednotky byla dotace z EU.
Ne, nemáte pravdu.
„Od Českých drah odkoupíme devět jednotek, které na této lince v současnosti jezdí. Byly totiž pořízeny s pomocí evropských dotací. Převod vlaků nakoupených za dotace z jednoho na druhého dopravce zatím nikdo v republice neprovedl,“ uvedla Arriva v tiskové zprávě.
https://zdopravy.cz/podepsano-arriva-ziskala-kontrakt-na-provoz-vlaku-v-plzenskem-kraji-159467/
nepište tu nesmysly, jednotky patří arrivě, ale jsou vázany dotací
Arriva je musela odkoupit od ČD. Takže patří arrivě a je to její majetek. Jen nesmi nikde jinde jezdit, protože byla dotace od Plzeňského kraje.
ne Arriva jednotky koupila od ČD. máš to trochu popletené
Však Arriva by ty Pantery ani neměla, kdyby je jí nedali ČD😂
Význam slov dát a prodat je přes jejich podobnost značně odlišný.
Nikdo aktuálně nemá soupravy, které by to zadání splňovaly, takže klid.
ČD ano, ComfortJet, u kterého by, s přimhouřením obou očí, snad mohla projít i definice nové soupravy LOL Ale ty jsou nutně potřeba na Ex3, kde včera bylo pozdě nasadit něco normálního. Hlavně místo Bdpee231, což jsou vagony maximálně na rychlíky, ne na mezinárodní dálkové vlaky. Na ty je nikdy nikdo neměl povolit. Ale teď vážně. Podle podmínek smlouvy bude muset každý, kdo by vyhrál, pořídit nové soupravy. A pak je už jedno, jestli vyhraje Arriva, RegioJet, Leo Expres, nebo ČD. Nakonec se každý z nich stane rukojmím některého z výrobců kolejových vozidel, kterým v poslední době dodržování termínů nic… Číst vice »
Protože MD nechtělo vyhlásit soutěž, protože básnilo o hybridních vozidlech, která nebyla na trhu. Pokud by vyhlásil soutěž kde by požadovalo nová vozidla, tak by je dopravce dodal. Ale pokud se pamatujete i když měly R26 ČD z ruky, tak nebyly schopné dodat Desira, která veřejně slíbily ústy svého mluvčího. https://www.zelpage.cz/zpravy/6174?lang=cs
Z UL do LIB jezdím často a řekl bych, že ojetiny Arrivy se plazí k Ještědu stejně pomalu jako před tím 843 od ČD. Jako bonus mají velké stolky, zásuvky a internet, některé i klimatizací. Není to vrchol techniky, ale pro běžného cestujícího mírný pokrok.
Kdyz to tak všechno čtu – nemohl by stát zcela převzít kontrolu nad jízdenkami? Soutěžit tedy veškeré výkony (z hlediska ceny, neodmítám další kritéria a ani netvrdím, že cena musí mít v hodnocení brutální převahu) na základě toho, “za kolik to pro nás odjezdíte?” a zcela vyjmout faktor tržeb z té rovnice ? (Ano, samozřejmě včetně ČD) To by umožnilo státu: 1) nabízet celosíťovou jízdenku pro lidi co jezdí opravdu hodně za relativně přijatelnou cenu (ideálně tak aby nalákala i lidi co ji ve finále “neprojezdí”) 2) agresivně pracovat s obsazeností vlaků pomocí cenové politiky 3,…? Schválně by mě zajímaly… Číst vice »
Samozrejme by to malo byť presne tak ako píšeš, prístup MD k objednávaniu dopravy kedy na jeho rôznych linkách platia rôzne tarify je absurdný. Pre „ministerské“ vlaky by mal platiť jeden „ministerský“ cenník, vrátane rôznych komerčných ponúk a cestujúci by nemal musieť skúmať päť rôznych taríf na vlakoch jedného objednávateľa.
Zjednodušenie odbavenia a tarifná harmonizácia ale predsa nemusí nutne znamenať brutto objednávku všetkých výkonov. Švajčiari a Holanďania to prvé zvládli bez toho druhého.
Dá se to ještě nazvat komerci, když by to provozoval stát?
Tahle by to samozřejmě bylo ideální, kdyby jízdenky řešil stát a soutěžil se jen samotný výkon. Jenže takhle se dá hodně šachovat s cenou a je tu opravdu velký prostor pro korupci. Jakmile máte položku, která se nedá nijak přesně spočítat, můžete si s ní manipulovat jak chcete a pokud se se zadavatelem domluvíte, že vám případné ztráty nějakýma pozdějšíma přiobědnávkama vynahradí, můžete si tuto nevypočitatelnou částku dle libosti podhodnotit nebo nadhodnotit a tím své konkurenty snadno a legálně přebijete.
Nemohl, protože by to bylo moc jednoduché a pro cestujiciho přehledné……….a to přece nikdo nechce
A ještě by to někdo mohl využívat. 😀
Tak si nastudujte tohle, kde už to jednou je vysvětlené: https://zdopravy.cz/brutto-nebo-netto-pravni-pohled-na-smlouvy-statu-a-kraju-s-dopravci-30398/
Až na to „lákání lidí, co ji neprojezdí“ v zásadě souhlas. Aby to nedopadlo jako s „lítačkou“ v Praze, jejíž cena je patrně motivována tím, aby to nebyl astronomický výdaj pro ty, kteří už stejně všude jezdí autem, a kompenzována tlakem na co nejdražší jednotlivé jízdné, jímž trestáme ty, kteří opravdu potřebují jet po Praze jen občas, a nechtějí do ní také jet autem. Neměla by to být podpora dopravního konzumu, jehož výsledkem jsou akorát narvané vlaky a tramvaje vedle stejně auty zatarasených širokých silnic.
Cena lítačky v Praze vychází z toho, že primátorka Krnáčová se zhlédla ve Vídni, kde se tehdy jezdilo za 1€/denně, tj. 365 €/ročně a tak se v Praze jezdí za 10 Kč/denně, tedy o 1100 Kč za rok méně než před 10 lety.
Přesně takto fungují brutto smlouvy a některé kraje se touto cestou vydaly. Argument proti je, že dopravce má nulovou motivaci snažit se dělat cokoliv nad rámec prostého dodány služby přesně dle parametrů, naopak víc cestujících je spíš proti jeho zájmu. Nejspíš by to znamenalo i konec In Karet a ČD bodů, místo toho by veškeré nabídky určoval stát a nesl by riziko, když se přepočítá. Agresivní cenová politika samozřejmě znamená i to, že se náklady musí pokrýt jinde a na úkor jiných kapitol. Třeba na Slovensku je tarifní politika velmi populistická (jízdné se nezvyšovalo přes deset let, velká část populace… Číst vice »
Které vozidlo/souprava/jednotka by splňovala kriteria a kdo s nimi v současné době disponuje ?
Trošku mi to smrdí Siriusem.. Schválení budou mít, cenu můžou dát víc než lákavou, aby měli víc EU referencí, do té cenové politiky by to mohlo zapadat…
Pokud vím, Sirius nemůže 200 km/h.
CRRC Soko ktorý vyrobili pre Srbsko môže 200km/h, teoreticky by mohli jednotku začať schvaľovať aj pre česko v blízkej budúcnosti, aktuálne sa dve nachádzajú na okruhu VUZ
Sirius nesplňuje.
PESA 200, v současnosti objednáno RJ na R9.
Giruno by to splňovalo.
Nebo zkusit patrovou jednotku. Třeba od Bombardieru, co jezdí u SBB na lince IC1.
Nebo ten KISS, co hraje roli Railjetu 3. generace.
Arriva vyhrála cenou za ujetý kilometr, tak zanechte blouznění o jednotkách, co jezdí u SBB.
Siemens: Viaggio NG s Vectronem nebo Mireo
Škoda: něco jako InterPanter, s úpravami
Stadler: FLIRT 200 nebo Traverso (SOB)
Alstom: Coradia Stream 200
CAF: Oxygène (jako verze pro SNCF)
PESA 200 (odvozeno z platformy Dart)
CRRC: něco jako Sirius
Vozidlo zcela odpovídající nemá aktuálně v ČR nikdo.
Pro Ex6 by teoreticky pasoval ComfortJet, pro R16 nesplňuje nízkopodlažní nástup aspoň u jedněch dveří.
Ke CJ existuje nízkopodlažní vůz, Rakušáci ho mají.
Arriva dělá RJ subdodavatele, bude zajímavé kdyby naopak Arriva hodila vidle zase RJ a na subdodávku se vykašlala (samozdrejme smluvně to asi podchycené bude)
na městrských linkách jezdí zedy fyzicky kdo? RJ nebo Arriva
Na S49 jezdí RegioJet, na licenci a s personálem RJ, s vozidly Arrivy.
Dnes jsem jel S49 v Praze pod novym dopravcem Regiojet a jako obvykle se prokazuji InKartou s nahranym kuponem DP a byl jsem upozornen, ze InKartu neuznavaji, ale ze me necha dnes jet, i kdyz ksem nemital, ze mam kupon na MHD.
Tak jsem zvedavej priste, u Arrivy to bylo bez problemu.
U Arrivy to platí? Já jen, že u ČD zaměstnanecké jízdné DPP neplatilo nikdy.
Umíte číst?
Ne. Slibuji, že příště mobil v posteli raději odložím. 😏 Já se chytil pouze toho “kuponu DPP”, což jsem detekoval v tu chvíli tak jak jsem napsal. A pak zhasnul lampičku…🥱
Platí to u všech dopravců…,.jen musíte mít jako zaměstnanec DPP doplatek na vlak….
Žádný kupon DPP neexistuje jde pořídit jenom lítačku, která platí i ve vlacích (pokud nejdou zaměstnanecké jízdné DPP.
Samozřejmě, že existuje kupon. Mesíční, čtvrtletní, roční. Pro P0 a pak i pro další pásma. A jeho platnost při kontrole můžete prokázat lítačkou, inkartou, platební kartou nebo aplikací v telefonu.
Asi si mysleli, že máte režijku ČD (myslím, že se taky nahrává na In-kartu) a ještě jim nikdo neřekl, že na tom může být i PID kupón.
Otázka je, jestli to vůbec mají čím přečíst. Na R23 dlouho neměli( a možná dosud nemají, dlouho už jsem nejel).
Pokud jsou v PIDu, tak se tak jako tak musí setkávat s kupóny nahranými na platební kartě či lítačce. A zrovna ta Lítačka je Mifare karta stejně jako In-karta.
Nosič je identifikátor nic se nenahrává ale kontroluje proti whitelistu a v budoucnu proti datům v cloudu.
Jako ti průvodčí Regiojetu, co jsem zatím na S49 potkal, tak to byla taková podivná squadra. Dost často bez uniformy, podivné existence.
Mimochodem, v rámci bývalé smlouvy platily na S49 i doklady ČD dle tarifu TR10. Jak je to nyní?
In karta čd funguje v rámci pid jako oficiální nosič takže vám ji musí uznat všichni zúčastnění ……….
Ptal jsem se na Ropidu proč už teď neplatí TR-10 na S49. Bylo mi odpovězeno že stará smlouva s Arrivou ještě neřešila SJT a tak se uznával TR-10 a dodatek smlouvy na toto téma se nedělalo. Teď už nějaký rok je SJT a RGJ uzavřel smlouvu, že nemusí uznávat TR10….
Myslíte, že by se Interjety v pohodě uplatnili na Bavorských expresech, nebo na Ex1?
Tak už Ex1 Interjety jezdí na vlacích 141/140
Myslim ze půjdou do Třebové na věcné časy
Proboha proč ?
Kapacitně naprosto postačují.
Teda na ty bavoráky. Ex1 asi ne.
Tam je jich škoda
Zapadají krásně na R17 nebo Ex7! 😀
Arriva by mohla taky zkusit nějaké komerční vlaky, jako dřív, to ji člověk i fandil, teď holt dotované spoje je jistota, kterou u Trenčína neměla no, ale hodně štěstí, myslim že nejdůležitější je aby lidé od cd případně našli práci u Arrivy
Zrovna Nitra mi prodělečná nepřišla, jezdilo tím dost lidí a jistota to byla. Přestalo to, když potřebovali jednotky na závazky a potom nad tím definitivně zanevřeli. Škoda.
No právě, nyní by sle mohli jezdit si myslim, v tomhle sem arrive fakt fandil, pak její linky do nové pece kam jezdila, měla odvahu
Takto velký rozdíl nabídek na Ex6/R16 se taky nedá označit jinak než odvaha, to jim zase neberme 🙂
Jejich cena je nesmysl. Budou z toho akorát problémy. Někde to ušetřit musí..
Pokud vezmu i linku v Plzeňském kraji, kde Arriva také vyhrála a koupila Regioapantery od ČD, kde byla cena Arrivy také nižší než u Regiojetu a ČD.
Na druhou stranu Arriva zajišťuje v Plzeňském kraji autobusovou dopravu a zřejmě tam vidí i nějaké synergie (návazné autobusy, úspory z objemu). Druhá věc je, že zatímco ČD i Regiojet šli do soutěže s jednotkami od Škody, u Arrivy se to zatím neví).
A jistý pan Adamka se nad Nitrou rozplýval, jaká to je jejich nejlepší linka. No nic 🙂
Rozplýval se rozplýval, až se úplně rozplynul.
Mě spíš fascinuje, jak nikdo neřeší že se bude klidně dva tři roky čekat po začatku smlouvy než budou požadované vozy. Je absolutně nerealné aby něco sehnal.
A ČD by je sehnaly?
No požadavky jsem do detailu nestudoval ale když se píše o “nových vozech” často je v detailu popsáno jako staré max XY jednotek let a ČD na EX6 dneska vozí pár let staré InterJet s Vectronem.
Smlouva doslova uvádí: „Alespoň vozidla Kmenových souprav a Pravidelných posil musí být nově pořízená z výroby. Novým pořízením z výroby se pro účely této Smlouvy rozumí vozidlo pořízené přímo od výrobce, přičemž tento výrobce je jako nová výslovně deklaruje.“
Na Ex6 Interjety dál nesplňují podmínku přípravy teplých jídel a nepočítal jsem, zda vychází kola/kočárky. Pro R16 by se Interjety musely přesunout z R15.
Nevím proč by se měli přesouvat z R15
A kde se jinak vezmou, aby mohly pokrýt i R16?
ČD mají nové vozidla, který by mohly tam krásně jezdit, takže ty by mohly nastoupit hned
To by ale nemohla být požadovaná nízkopodlažnost. Interjety do Chebu by byly jinak celkem ok, na pomalejší rychlíky do Klatov by se něco nízkopodlažního ale mělo dát určitě. A zrovna tam nejezdí u ČD až tak nové vozy, navíc kvalita tam dost kolísá.
Tam ne no, to je fakt, tam bych klidně poslal nějakého velkého pantera, jako svitava treba,
Tak já se těším, až se nasadí jinde :-p 😀
Dle zadávací dokumentace je na všechny spoje požadováno částečně nízkopodlažní vozidlo vybavené ETCS a schválené pro rychlost 200 km/h. Nic takového ČD nemají.
Další věc je, že novým vozidlem určitě není vozidlo, které existuje před podpisem smlouvy.
A co PESA 200?
Jak to víte, že to „nikdo“ neřeší?
Mě spíš fascinuje, jak nikdo neřeší že se bude klidně dva tři roky čekat po začatku smlouvy než budou požadované vozy. Je absolutně nerealné aby něco sehnal.
Opět stejná odpověď: PESA 200
A bude PESA stíhať? Majú toho až až, videli sme, že sa RJ musel obrátiť inam.
Opakovaný vtip přestává být vtipem.
A stává se pravdou.
Jen čistě teoretický dotaz… Jak by mezi objednávané spoje mohl zapadnout případný rychlík Praha-Plzeň-Domažlice vložený mezi Bavorské expresy? Mohl by jezdit jako komerční? Po 2030 by měl být úsek Plzeň-Domažlice pod dráty a z větší části dvoukolejný na 200 km/h.
A proč by nemohl? Otázka spíše zní, proč by to někdo dělal? Ekonomicky to asi moc vycházet nebude.
Vím, že ekonomicky je to slabota a podal jsem to jen jako teoretickou spekulaci na dobu, kdy bude možný dojezd z Prahy do Domažlic blízko 1,5 hodině. Tedy modernizovaný jak úsek Plzeň-Domažlice, tak i Praha-Beroun. Berounský tunel je ještě dost daleko. Komerčně je zajímavější až část Plzeň-Praha. V článku je uvedená jen linka do Chebu a do Klatov, takže nevylučuji ani možnost objednaného spoje. Jde mi jen čistě o možný prostor pro nějaký spoj. A Domažlice kromě Bavorského expresu nic přímého nemají, takže přímý rychlík brzo ráno by možná uvítaly bez rizika zpoždění až od Mnichova
To se uvidí, jestli to bude ekonomicky vycházet. Taky Arriva může počítat s vyššími tržbami, jak je uvedeno, protože hodně zdraží. A pak by se tam teoreticky mohl vejít i na svoje komerční triko.
Domažlice mají 11 tisíc obyvatel. Ani na Šumavu z Prahy v létě nikdo komerční vlakový spoj nejezdí. A to by bylo asi zájemců víc než do Domažlic. Proč asi…
Případně jako kombinace spoje v závazku jako pendolino do Chebu. Interjet (někteří si tu posteskli na jeho možnou ztrátou) jako spěšný z Domažlic do Plzně a pak na svoje triko do Prahy. Pokud by se to obešlo bez zbytečného pobytu ve stanici, tak pro lidi pohodlnější a lákavější bez přestupu.
Doporučuji si přečíst podklady k výběrovému řízení. ARRIVA nesmí zdražovat a ani zlevňovat podle své libovůle…
Možná 2130
Alespoň se uvolní Interjety na jiné tratě
Nemá vliv, Interket by stejně musel pryč
Důvod? Nové jsou, 200 mají 😉
Specifikace, není nízkopodlažní a hlavně mohly jezdit jen ve zkušebním provozu po nějakou dobu před touto smlouvou, takže nové dle těchto podmínek nejsou…
Nesplňují podmínky – požadovaný věk byl 0 let
Takové CRRC by to umělo i 5letym vozidlem (schvalovací proces)
..přesně tak, vzhledem k odkladu soutěže o rok již IJ nesplňují podmínky zadání..
O rok? Ale do Chebu jezdí InterJet už 3 roky a nesplňuje to i některé další podstatné požadavky této soutěže.
A odvolá se na co? Že jsou moc levní?
Že nejsou žlutí….
Jestli arriva nenabízí podnákladovou cenu…
Spíše „nadtržbovou“.
Sama o sobě nemusí být podnákladová.
tohle mi přijde právě takový docela ojeb..protože to nelze dokázat..takže se lehce dá nasadit dumpingová cena..komu tohle asi bylo šité na míru nechápu..prostě měla být jen požadovaná kompenzace a hotovo, takhle mohou vesele argumentovat, že takové počty tam jezdit budou a tím pádem nebude nabídka brána jako podnákladová i když nejspíše bude..arriva o to hodně stojí a zhodnotí to firmu, takže se jim to vyplatí
Ale i u té kompenzace by museli ukázat, jak k ní došli a že si ji úplně nevycucali z prstu.
Ti dva dopravci, kteří stojí proti sobě, jsou alternativní vůči komu/čemu ? Ten třetí, když musí také soutěžit za stejných podmínek, není v tomto smyslu alternativní ? Mne by spíše zajímala tato věc: má v akciovce České dráhy rozhodující podíl stát? Jestli ano, a bude prohrávat další a další „výběrovky“, kdo bude zodpovídat za to, že se firmě bude méně a méně dařit? Možná ale zní moje otázky naivně: cílem tedy je úplný zánik ČD, a.s., nebo alespoň té části, která se zabývá osobní dopravou?
Ono je to těžké, málokdo jde po krku ČD tolik, jako jejich vlastník…..
Nikdo to nahlas neřekne, ale cíl je jasný…
Jo a proto se neustále nachází nějaký majetek, který jde prodat státu.
Za alternativní se všude označují ti, co je zcela nebo z drtivé většiny nevlastní stát. A ten stejnej stát pak defakto ručí za všechno, co tento dopravce zpíská včetně dluhů. I proto mají ČD stále solidní úroky, dobré úvěrové hodnocení, jdou na odbyt i jejich dluhopisy. To by se alternativním nikdy nepošťastnilo. Takže oni nejsou všude jen v nevýhodě, někde maj naopak i obří výhodu.
Nejen u nás ztrácí národní podíl na trhu a papírově všude se má soutěžit. I proto ten RegioJet a ta původní Arriva taky vznikly.
ČD, a. s. se ničím jiným než osobní dopravou nezabývají. A odpovědný za to je management společnosti. Kdo jiný?
Ja vlastně nechápu, proč se u tohodle řeší, jestli to dopravcům ekonomicky vyjde. To přece není problém státu, že dopravce bude tratit
Do chvíle, než kvůli nedostatku financí z ničeho nic nebude moci jezdit. A žádný jiný dopravce během pár týdnů toho původního nenahradí.
Pokud dopravci dojdou peníze a přestane jezdit, tak by mu stát měl zkonfiskovat vozidla, udělat nové dočasné přímé zadání a novému dopravci dát vozidla po tom původním. Pak udělat nové výběrko.
Eh, no, zkonfiskovat vozidla může být problém, pokud ta vozidla vlastní leasingovka nebo má na ně zástavní právo úvěrující subjekt.
Ach jo. Už včera vám pan Sůra u předchozího článku na tuhle vaší krávovinu odpověděl: „Dopravce ručí mj. bankovní zárukou ve výši 100 milionů korun.“ a vy jí tady dneska opět recyklujete.
Jako kdyby vám někdo chtěl zkonfiskovat byt, ve kterém jste v nájmu. 🙂
Musí dojezdit celou smlouvu a nezkrachovat. Takže je to problém státu.
Co když dopravce v důsledku podseknutých cen zkrachuje? Potom nezajištění dopravy bude problém státu.
(plus ono je pár dalších hledisek, kdy dumpingové ceny škodí trhu i veřejnosti)
V tom případě by se měla hodnotit obecná finanční kondice dopravce – velkého a silného dopravce jedna linka nepoloží. A naopak malá zadlužená firma může krachnout, i kdyby ta jedna linka fungovala
Jak můžete vědět, že stejně nepodstřelil ceny i v dalších státech (dalších soutěžích)? Pak je velký dopravce spíš nevýhoda.
Stát naprosto správně chce, aby se neopakoval scénář z R8.
Představa, že bude tratit dopravce, je falešná. Tratit budou leda cestující. Což je u toho zeleno-žlutého cirkusu pravděpodobné tak jako tak.
Problém R8 není chybná soutěž, ale nefunkční systém sankcionování. I kdyby za to RJ dostával peněz víc, víc by se nesnažil
Nepřemýšlíte příliš dopředu. Bude to problém když dopravce zástavy provoz. Abellio (dceřiná společnost od nizozemské státní železnice) zkrachovala, mimo jiné proto, že NS nechtěla pokračovat ve finanční podpoře. Dopravu převzala společnost DB v rámci mimořádné zakázky. A to je drahé.
Nakonec jsou to peníze daňových poplatníků, které chybí jinde. Firmy s nezaplacenými účty, jejichž existence je ohrožena, a v neposlední řadě i zaměstnanci, kteří jsou rádi placeni.
Ja bych to tak zle neviděl. Ve smlouvě je pry podminka prodeje vozidel nástupci po 15 letech. Jestli zkrachují tak je prodají dříve. Banka je ráda dá na leasing někomu jinému. Zaměstnanci taky nebudou trčet v krachující firmě a přejdou ke konkurenci.
Firmy nekrachuji ze dne na den. Obvykle to nějakou dobu smrdí než to praskne. Akorát se to bude řešit na rychlo a bude to dražší než ten co zkrachoval… Ale nevidím v tom žádnou tragédii.
Druhý je v pořadí je Regiojet.
Už jsem to četl, koho by to napadlo…
Bohužel ještě horší varianta
Spíše je problém gigantické zadlužení a kurzové změny a z toho vyplývající náklady hedgingu, protože tržby mají zejm. v CZK, ale závazky převážně v EUR.
Mno, s výjimkou railjetů třeba ČD všechno vždycky nakupovaly v korunách, protože tak byly uzavřeny smlouvy.
U těch railjetů to byla lehce specifická situace, kde se jim opravdu ten kurzovní rozdíl v jedné chvíli vymstil.
Pokud Arriva (dcera DB) očekává výrazně vyšší tržby než ostatní, tak asi počítají s tím, že si linku do Chebu propojí s nějakou Intercity linkou v Německu, a tím přitáhne cestující s vyšší kupní silou.
Trať Cheb-Norimberk se má elektrifikovat (v roce 2028 to asi nebude, ale někdy během platnosti smlouvy snad jo), takže by to technicky šlo.
Arriva už nepatří DB
to ten záměr nevylučuje
DB už prodaly Arrivu
Arriva už téměř rok není dcerou DB.
A dráty Trhová Ředvice-Norimberk jsou nejspíš na dlouho u ledu, nepřekvapivě nevyšla ekonomika.
Kolejově ve slušném stavu, ale je tam spousta tunelů i docela dlouhých do kterých asi bude problém s trakcí. Tak se jim asi do toho zatím nechce moc sahat. Plánuje se modernizace s elektrizaci z Norimberku na Schwandorf. Do Marktredwitz trolej asi nejdříve dorazí od Hofu a Regensburgu .
DB jsou rády že se té hnijící větve zbavili. Arriva teď patří jakési kapitálové společnosti :
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Arriva
Hnijící???
DB musí především sanovat své dluhy a to může dělat pouze tím, že prodá to, o co je zájem.
No nevím 1 000 000 000 ročně na tržbách ,děleno 365 je 2739 726Kč denní tržba ,děleno 10000Lidi přepravených s průměrnou cenou jízdenky cca 274Kč , pokud správně počítám ?reálné ?Nereálné ?nevím ….ale ČD určitě ví kolik lidí v průměru přepraví a jaké tržby má.
proto si tržby podsekly o polovinu, aby prohráli daný tender?
A bavíme se o průměrné tržbě pro roky 2029-2044, to je reálné číslo.
RJ mívá levnější tarify, to je taky fakt.
Protože šetří ve velkým na mzdách, údržbě, úklidu…
To jsou náklady, tržby jsou opačná strana. Tady je asi vlastní disciplína už jenom odhad vývoje inflace.
ceníky, bych si tipnul, se budou indexovat o inflaci, sice s nějakým ročním zpožděním – toho bych se nebál
Nemůže Jančura dostat nápad, aby jezdil linku do Chebu na komerční riziko? Však měl nápad jezdit do Budějovic komerčně… Ale vycouval z toho.
Proč by to, proboha, dělal?!?
Pokud to má jet z Prahy, těžko se tam už něco dalšího vejde k té objednávané půlhodině Ex/R do Berouna, leda že by se nějak nabouraly Os. Přes Rudnou leda v nezávislé trakci ve slotech kdy nejede Švejk 🙂
Jančura o tom uvažoval před covidem, kdy v devět ráno jezdil pravidelně z Prahy do Českého Krumlova plný autobus a posilový bus k tomu. A vlak, který přijel ráno z Brna stál v Praze a odpoledne jel do Bratislavy. Takže by obrat zvládl. Problém byl riziko s planovanými výlukami na trati (Soběslav – Doubí, Sudoměřice – Votice), nutnost dieselové lokomotivy v úseku České Budějovice – Český Krumlov a provoz chtěl radši soupravu v Praze držet jako zálohu.
Jestli stát tolik ušetří, tak doufám, že vymyslí lepší nabídku podobnou IN 100 pro všechny dopravce, oneticket síťová a její cena je k pláči, nechápu že stát tolik ušetří a na druhou stranu vymyslí snad nejdražší jízdné v dějinách ČR. Oneticket mne doslovva zklamal, žádná motivace aby lidi cestovali vlakem. Myslel jsem si, že výběr dopravců pomůže nejen k ušetření nákladů státu, ale i ušetření nákladů pro cestující. Nechápu proč dnes dotovaná doprava, na kterou přispíváme všichni a jednu jízdenku už tak platíme …stojí tak moc.. Nikdo kromě ČD celosíťovou jízdenku nenabízí, nechápu to 🙁
One ticket je jen držhubné, úkol zněl jasně zlikvidovat statního dopravce…
Oneticket na jednotlivou jízdu stojí stejně jako ČD jízdenka nekoupená v předstihu, roční Oneticket stojí o trochu víc než IN100. Kolik by měl stát? Větší problém vidím v tom že platí jen na vlaky.
Roční stojí o 11 tisic Kč víc. To fakt není trochu…
Ok, je to výraznější rozdíl, ale čím dál víc se liší oblast použitelnosti. Samozřejmě záleží kde kdo nejčastěji cestuje, jestli mu to dává smysl nebo ne.
A k tomu si ještě připočtěte jednotlivé místenky, které jsou u IN100 v ceně. Při denním dojíždění to je fakt ranec (2 místenky à 35 Kč pro všechny pracovní dny = 17570 Kč).
A kolik lidí skutečně za tuto cenu jezdí?
To ja spis doufám, ze doobjedna různé díry v taktu, okrajové spoje apod.
Pochybuji, že počet cestujících se téměř zdvojnásobí. Aby tedy dopravce dosáhl požadovaných tržeb bude muset zvýšit ceny jízdného. To asi ale neni to, co jsme si přáli. Ale ještě, že nám to nedotknutelní úředníci tak pěkně vybrali.
A to já bych si zase věřil. Jízdní doba klesne a nové vlaky přitáhnou nové cestující (což se už děje díky InterJetům.
Navíc je tu myslím velký potenciál pro cesty dále do Německa. I když už Arriva není součást DB, tak nelze vyloučit spolupráci s DB a některé špičkové vlaky, které už nepobere RE od DB, protáhnout až do Norimberku.
Na komerční riziko takový krok určitě nikdo neudělá 😉
A proč ne?
Trať Cheb – Norimberk není špatná, Vmax 140, jen ty dráty tam chybí. A dál už máte regulerní německou páteřní síť, kde dálková doprava dotovaná není.
Linka Praha-Cheb-Norimberk-Frankfurt by ty cestující měla, a movitější, než Češi jedoucí z Plzně do Plané u Marianských Lázní.
A pak jste se probudil z vlhkého snu.
A jak se to liší třeba od linky z Prahy do Berlína? Úsek po ČR v obou případě dotuje erár, pak tam máte poptávkově slabší kousek po Německu (ono to údolí Labe je klikaté a průměrná rychlost taky není nic moc), pak máte jedno menší německé město (Dresden resp. Nürnberg) a po dvou hodinách velkou německou metropoli (Frankfurt resp. Berlín). V obou případech ušetříte část nákladů tím, že budete mít depo v levné ČR. Mně to teda přijde dost podobné. A to mezi Drážďanama a Berlínem není nic, ale tady máte ještě Würzburg. Samozřejmě, podmínka je, že Němci dodrží svůj… Číst vice »
Proč? Dneska i ten Regioswinger přes hranice jezdí slušně využitý, přímý spoj aspoň do toho Norimberka by sice o moc rychlejší nebyl (aspoň by nečekal na spřahování v Pegnitz), ale byl by o dost atraktivnější. Z Norimberka je to kousek nejen do Frankfurtu, ale i do Stuttgartu (tam maji DB tedy ještě rezervy), třeba do Hannoveru nebo Kolína n.R. je to už dnes tudy stejně rychlé z Prahy jako přes Berlín (a tady k tomu jsou celé západní Čechy). Ale nejspíš se přímých vlaků do Norimberka dočkáme dřív přes Furth.
Divil bych se, kdyby smlouva připouštěla vícezdrojovou jednotku, protože při případném přeprodeji by měla vyšší zůstatkovou hodnotu, kterou by následně muselo MD nedobrovolně dotovat.
Samozřejmě se nic takového v dohledné době nechystá, to byla jen teorie.
Jízdní doba klesne jak? Na trati je krom tunelů u Plzně Vmax 140. Navíc SŽ v té době na pět až sedm let rozkope trať v úseku Radotín až Karlštejn. To fakt cestující zrovna nepřitáhne.
Jízdní doba klesne buď s tunelem nebo s modernizací Praha-Beroun, což teď běží.
Jedině tunelelm, modernizací možná o 1-2 min., ale spíše bude jen o něco stabilnější JŘ.
Jízdní doba klesne až s tunelem.
Takže to využije tak nástupce po Arrivě 🙂
jízdné má alespon zatím arriva o dost nižší než ČD a jna této trati je hodně využívan tarif PID+IDPK
můžeto to mínusovat ,ale je to pravda např Praha Čakovice – Turnov ARRIVA 100 KČ rychlík ČD 169 kč osobák ,PID 110/120 vše s tramvajenkou / bez
Nastává doba, kdy se na tomto rameni získaní cestující (zejména díky InterJetům) opět poztrácejí. (Dlouholeté vypnutí Smíchova s odstřižením velké spádové oblasti od dálkovky Ex6, pokračování výlukové činnosti s neustálými omezeními provozu a neatraktivní vyvatovanou jízdní dobou mezi Prahou a Plzní.) Bude trvat zase několik let, než se to vrátí. Předpoklad dvojnásobku lidí ve vlacích? Tady? Velmi naivní.
Další nelibost přijde s tím, že IN karta bude k ničemu a její držitelé budou v tom přelomovém roce najednou konfrontováni se skokovým zvednutím jízdného.
Ve skutečnosti se může jednat i o více než dvojnásobný nárůst počtu cestujících. Každý z dopravců pravděpodobně počítal s určitým navýšením díky novým vozidlům, lepším službám a podobným faktorům.
Ve smlouvě mj. stojí, že tarif nebude nad úrovní SJT, takže tím je strop v podstatě daný. A protože riziko tržeb je na straně dopravce, tak se taky úplně nemohou střelit do nohy s cenotvorbou.
No ale to je velmi slabý strop. Cenová úroveň SJT je pro normálního člověka často neúnosná. Ony i ty akční jsou občas na hraně. Můžete si říkat, že dopravce má motivaci nepředražovat, protože úbytek cestujících -> úbytek zisku. To má ale jedno velké ALE. Protože většina nákladů je ~fixní (není funkcí počtu cestujících / obsazenosti), pro dopravce může být stejně výhodné odvozit málo cestujících za vysoké jízdné jako hodně cestujících za nízké. A pokud se z jakéhokoli důvodu rozhodně pro to první, tratí na tom celá společnost. Přijde mi celkem problém, že když stát platí službu, která má být pro… Číst vice »
A nestanovuje ten SJT stát? Nebo jak je možné že nemá kontrolu?
Stát nestanovuje tarif SJT (ve smyslu že jej může měnit jak se mu zachce). Tarif SJT je daný smlouvou (Smlouva o přistoupení k systému jednotného tarifu) mezi ministerstvem a dopravcem. Všichni dopravci mají stejnou smlouvu. Smlouva určuje, že SJT se musí zvyšovat a prakticky se nemůže snižovat (inflační, valorizační a jiné omezující koeficienty). Konkrétně Příloha č. 2 – Pravidla pro sestavování tarifu SJT a Příloha č. 9 – Pravidla věrnostního systému SJT25 viz https://md.gov.cz/Dokumenty/Verejna-doprava/ … Dokumenty > Veřejná doprava > Registry, smlouvy, systémy > Přístupová smlouva k Systému jednotného tarifu … Dokumenty > Veřejná doprava > Smlouva o přistoupení k… Číst vice »
Nikdo není nedotknutelný. A kdo to měl vybrat tedy? A ten kdo by to vybíral, by se nemusel řídit stanovenými kritérii? Nebo v čem je problém?
A když by se počítalo s nižšími tržbami, aby se ceny jízdného nezvýšily, tak by ten rozdíl zaplatil kdo? To jsme si přáli, aby to stát stálo třeba o 3 miliardy víc? Protože stát si peníze netiskne. Stát peníze vybírá a když nevybere dost, tak si je půjčuje.
Kde je ta správná míra, kolik má za svou cestu zaplatit ten, kdo ten vlak využívá, a kolik má zaplatit stát z peněz všech, tedy z většiny těch, co tu linku nikdy nevyužijí?
A teď, co když na tom Arriva zkrachuje? A co by se stalo, kdyby to bylo před vypršením této smlouvy? Nová soutěž?
U autobusů lze při náhlém výpadku dopravní obslužnosti za určitých podmínek zadat výkony po určitou dobu (tuším max dva roky) napřímo.
no bojím se že dopravce ČD toho v roce třeba 2037 už moc nezachrání…
Tak linka jezdit nebude
To je fakt. Mohl by být ustanoven nějaký „dopravce poslední instance“, který by v případě takového krachu převzal provoz zmíněných vlaků do doby, než proběhne nové výběrové řízení.
Existuje nějaký odhad co jaký dopravce vybral za soupravy? Není nízká cena třeba díky nákupu Čínských vlaků? (doufám, že je to ve smlouvě nějak ošetřeno)
Přečtěte si článek. Je v něm jasně uvedeno, že nízká cena pro objednavatele v nabídce je způsobena vyšším odhadem tržeb od cestujících, ne nízkými náklady….
To se nevylučuje. Při takové nabídce těžko čekám Giruno, nebo Velaro
Já taky ne, vzhledem k tomu že ani jedno není nízkopodlažní.
„Stále věřím, že tu podivnou nabídku zruší, riziko ztráty až 500 milionů Kč ročně je moc velké,“ řekl Jančura.
To je snad riziko arrivy ne? Nebo snad má p. Jančura strach o přežití konkurenční firmy?
Strach o přežití Arrivy nemá, ale chce se vyhoupnout na první příčku. To je asi logické a legitimní 🙂
Asi to myslel tak, že to je riziko pro zadavatele, když mu někdo předloží takovou, podle Jančury podezřelou a riskantní, nabídku.. ale taky mě to trklo 🙂
Být Jančurou, tak bych radši riziko nezmiňoval, vzhledem k tomu jak dopadly jeho low-cost linky R8 a R23.
Na R23 nakonec jezdí nové vlaky a R8 je zhruba jako za ČD + klima, wi-fi a občerstvení. To není zas tak špatné skóre.
Siriusy mají pokrýt R23 kompletně včetně jedné záložní soupravy?
Kompletně, ale bez záložního Siriuse.
Přidejte si do rovnice mínus schopnost operativního řízení, informování cestujících jedoucích na IDS/SJT, posily (to mi přijde, že se poslední dobou trochu zlepšilo), NAD při mimořâdnostech a dostatečně kapacitní NAD při plánovaných výlukách
A o kolik na R23 klesly počty cestujících?
To už se Jurajovi nehodí do krámu, takováto otázka.
R8 je o dost horší jak za ČD
Tak to je velký omyl, je vidět, že jste jí nikdy nejel…
Najezdil jsem se tím až až, a z klidem byly ČD lepší…. dostatek posilových vozú, místenku člověk koupil i těsně před odjezdem, větsí čisto, efektivněji řešená NAD i MÚ…. A to nemluvím o oblíbeném nešvaru RJ kdy jim chybí souprava a na odjezdu z ovy je hned +30. (To se za ČD nestalo snad nikdy) …
Na té R8 mu to končí kdy prosímtě? Tam je to sakra bída…
Tuším konec 2027, ale jistý si nejsem.
Tak to si ještě užijeme minimálně rok permanentní NAD. Akorát už asi budu na občasných jízdách volit bus do Olomouce nebo jiné zejména autobusové alternativy k R8.
Ale je to tam stále podstatně lepší než za ČD, to musí uznat každý…
Mám ti daleko, ale ČD používaly 8 vozové soupravy a měly být obsazeny i na stojáka. Regiojet s těží 6 a místa v něm jsou? To se mi nezdá lepší… Tz. že zmizlo lidí z 3 vozů cca 150 třeba v jednom spoji?
A neni tam teď mnohem víc spojů? Už si to tak nepamatuju….