Boj o záchranu nádraží v Chotyni. Proti zbourání jeho části vznikla petice
Zastávka Chotyně. Foto: Jaroslav Čihák / Mapy.cz
Nejasný osud čeká budovu nádraží v Chotyni na trati z Liberce do Hrádku nad Nisou. Na její záchranu vznikla nově
Technická – z map vyplývá, že tam jsou 2 domy. Jeden je samotná zastávka, druhý je jakýsi sklad vedle. Dokonce jsou oba vidět na té fotce. Takže demolice by se mohla týkat pouze toho skladiště. Prosím upřesnění.
no to je mentalita. Musí být zajímavé s těmi lidmi žít.
Snad to nedopadne jak v Nectavě…
Jesli by to tamní skauti dali dohromady a v budově zřídili skautské středisko, tak proč jim to ta nepřející SŽ nedá zdarma? Ona by to beztak nechala spadnout.
Dali dohromady to znamená že vymetou pavučiny nebo že si vydělaj na to aby jim to nespadlo? A aby financovali opravy v režimu památkové ochrany když na to dojde?
Jaká památková ochrana? Jestli to někdo zase bude chtít prohlásit za památku, tak okamžitě otočím se svými názory na odprodej (obci) a budu lobovat pro SŽ aby to co nejrychleji zbourala.
Liberecký kraj se ji snaží protlačit na seznam kulturních památek
… to už pak tak snadno zbourat nepůjde
No, výhybky v Dolním Polubným taky prohlásili za technickou památku a jak je v pohodě zlikvidovali a to měli větší význam, jak nějaká bouda.
Mě se to jeví tak, že famfuláci ze SŽ (zkratka za „správní železničáři“) na co přijdou, to poserou. 😃
Penize danovych poplatniku se daji utracet i rozumneji.
Ano. Třeba tak, že SŽ nebude platit za demolici.
ta zas tolik nestojí a bude navždy pokoj
Treba na slevy pro duchodce a studenty 😂
Ty ale prinesou uzitek aspon casti populace, ne par jedincum.
Z fotografií je vidno, že budova je prázdná. Výpravčí, osobní pokladna, podej bzavazadel a další sídlí někde jinde?
Budova je prázdná, protože ji modří odmítli z absurdních důvodů komukoli pronajmout (zájem byl mj. o pronájem na skautskou klubovnu).
A jaký zamítavý důvod by pro Vás nebyl absurdní? Nebo jde o to, že zamítli, tak je absurdní?
Tak můžou zkoušet další a uvidíme. Zatím je třeba ten o nemožnosti pronájmu/prodeje z důvodu „stojí nám to na náspu“ absurdní hodně moc – rozhlédněte se třeba po strážních domcích ne-SŽ(DC) vlastníků…
A kolik těch domků stojí přímo na drážním tělese? Já jich moc neznám.
Však by to mohlo být také nabídnuto k bydlení někomu, kdo má ke dráze vztah. Mohla by to být i možnost noclehu.
Výpravčí tam není hóóódně dlouho. Pokladna asi zmizela, když tam začal jezdit TRILEX. A podej zavazadel možná už zrušily ČSD.
Co tam máte dalšího? 🙂
Děkuji za vysvětlení. Už nic.
Výpravčí tam nebyl (minimálně v „historicky zpětně dohledné době“)nikdy: co já si pamatuji, bývala to vždycky už jen zastávka, a i když tam snad bývala ještě i v 70. letech minulého století i nějaká manipulační kolej, v té době už se rozhodně fakticky neobsluhovala (a asi už ani nákladiště v sousedním Bílém Kostele) a Chotyně nefungovala ani jako hláska. Někdy v té době (70. léta minulého století = ?) byla sice mezi Chrastavou a Hrádkem nad Nisou zřízena hláska „Dolní Suchá“ (už si ten název přesně nepamatuji, ale snad je to tak = byla v pustině mezi Chotyní a Bílým… Číst vice »
Ano, je možné, že to bylo vždy odjakživa jen nákladiště (se zastávkou). S tím jsem si nebyl jistý.
Bezúplatně převést, opravit na obecní náklady. To je řešení, se kterým by mohli být spokojeni všichni.
Nelze, jedná se o objekt, který je na drážním tělese.
Opravdu ( ze zákona ) nelze nebo jen není vůle? Že by se nenašel nějaký způsob, jak to udělat, aby byly obě strany spokojené?
Jsou to jen výmluvy, proč budovu zbourat a nenechat obec, aby s ní dělala, co uzná za vhodné. Co se týče drážního tělesa, není to problém, dá se to řešit např. zřízením věcného břemene.
A co kdyby chtěla SŽ někdy zdvojkolejnit trať (třeba pokud by se nedej bože podařilo od Poláků vykoupit peážní úsek, opravit ji a vrátit na trať nákladní vlaky)? Možná proto není reálný převod. Spíše nějaký dlouhodobý pronájem s výpovědní klauzulí? Kdyby se začala projektovat druhá kolej, věděla by obec o hrozícím konci pronájmu minimálně 5 let předem…
Nesmysl: byl jste tam někdy? Ten objekt žádnému případnému zdvoukolejnění nepřekáží, a to bez ohledu na to, že žádné zdvoukolejnění tam už provozně nikdy potřebné nebude (byť většina „saské“ dráhy má těleso na původně dvoukolejnou trať: i hláska Horní Suchá, zřízená někdy před cca 30 roky, byla dost brzy zrušena …
Pardon – byla to správně asi „Dolní Suchá“(!) – už mi detaily vypadly z paměti …
Byl jsem tam asi 5000* 🙂
Možná že fyzicky druhé koleji budova nepřekáží, ale v územním či stavebním řízení by její případné vlastnictví obcí či soukromým subjektem z pohledu investora už mohlo působit problémy.
Proč by tam druhá kolej nebo nákladka jednou nemohly být? Další přechod pro nákladku do SRN je potřeba jako sůl a tudy se nejezdí jen kvůli té zpropadené peáži a možná i sklonům mezi Turnovem a Libercem (byť i tam jezdily třeba vlaky se Škodovkami do Polska).
Po investičních akcích Rekonstrukce Žst Chrastava a Rekonstrukce Žst Hrádek nad Nisou už tam žádná nákladní doprava nehrozí. Nechce ji tam Ministerstvo dopravy, SŽDC, Liberecký kraj a ani města Chrastava a Hrádek. Bohužel v tom je začarovaný bludný kruh, protože Poláci jsou samozřejmě ochotni mluvit o rekonstrukci peážního úseku pouze za předpokladu možnosti průjezdu nákladních vlaků z Turowa.
Minimálně s Libereckým krajem nejspíše nemáte pravdu:
https://zdopravy.cz/sasko-a-liberecky-kraj-tlaci-rychlejsi-vlaky-z-prahy-do-berlina-pres-liberec-17660/
Jinak u dráhy bych myslel dlouhodoběji dopředu a ne jen na efekt rekonstrukcí, které jsou projektovány s ohledem na stávající přepravní poptávku…
Je zřejmé, že vůbec nevíte, co píšete, a ani netušíte, že ten text, na který odkazujete, se týká úplně jiné trati, totiž trati z Liberce do Frýdlantu v Čechách a Zawidówa, ne do Hrádku nad Nisou a Žitavy.
Jistě, ale v tom případě spíš jen pronájem. Ale ať mi obec netvrdí, že by jiný objekt pro skauty neměla. Zbourat a raději přístřešek, který bude plnit svůj účel, jelikož by SŽ muselo vynakládat další zbytečné náklady na údržbu budovy, kterou nepotřebují a jak dlouho tam budou skauti 5 (10) let a pak to zas bude prázdné? Jedno Ústí nad Orlicí stačí. Kdyby se i předci dívali na vše optikou, je to staré, tak to musíme zachovat, tak se teď zde ani nehneme, skrz zástavbu. 810 v provozu vadí, ale budovy a všechno okolo zachraňovat a udržovat. Takové věci patří… Číst vice »
Však by mohl být pronájem nastaven tak, aby to pro SŽ neznamenalo žádné náklady… Voni by i ti skauti možná přiložili ruku k dílu, kdyby na to došlo. Jen by výsledek nemuseli všichni šotoromantici vydýchat…
A jak asi, to leda by museli nasadit adekvátní nájem, aby údržba šla z nájmu a to by se jistě nelíbilo obci, navíc obec těžko může provozovat zastávku, takže by měli v nájmu jen část určitě. A SŽ tam ani neplánuje betonovou boudu, ale dřevěnou.
Asi třeba tak, že by se o údržbu starala obec? A proč by jako nemohla obec provozovat nevyužívaný objekt zastávky?
Jak by se o údržbu mohla starat obec, když se jedná o objekt, který se nachází ma tělese dráhy, obec by tak maximálně mohla provozovat něco v budově (skauti, restaurace, apod…)?
A už vůbec by nemohla provozovat zastávku, jelikož to podléhá Zákonu o drahách a vyhláškám 177/1995 a 175/2000, kde je definováno, co zastávka je a jak musí být vybavena a toto má na starost provozovatel dráhy.
Jak? Normálně. Jaký vliv na stavbu má umístění v náspu? Vibrace a hluk od dopravy? No a? Nebude to obytný dům. A tím, že by se to předalo obci, tak by to nebyla už oficiálně budova zastávky. Jestli by tam zůstal přístřešek, když je to teď v havarijním stavu, to už je jen detail.
Normálně? Všechno, co by se na budově dělo by stejně muselo projít schválením od SŽ. Jenže to bez náhrady nelze, jelikož podle § 21 odst. 2 českého Stavebního a technického řádu drah (vyhl. 177/1995 Sb.) musí být železniční zastávky vybaveny: – nástupišti, – prostory pro cestující a jejich ochranu před povětrnostními vlivy, případně pro odbavování cestujících. A dalším Takže nějaké přístřeší tam být musí a moc prostoru navíc tam zrovna není. Nemůžeme zachraňovat každou barabiznu, pak to dopadne jako v Ústí nad Orlicí, nevyužívaná budova, ale hlavně, že ji zachránili. Nevím, ale řekl bych, že prvotně SŽ má právo rozhodnout… Číst vice »
Mimochodem, chybí tam klíčové inženýrské sítě, jak se píše v článku, to byste řešil jak, když by tam měli mít skauti klubovnu?
Stále v tom nevidím problém. Nebo by při opravě této budovy obcí měla SŽ prudit? Chápal bych něco jiného, kdyby chtěl někdo dělat nějaké rozšíření. Co se týče sítí, tak by se prostě musely postavit, už jsem v tu psal, že nejkrizovější vidím kanalizaci, ostatní je detail, plynofikaci nepočítám. Přístupová cesta by se řešila věcným břemenem. Co se týče nástupiště, tak to stejně stojí mimo osu budovy a přístřešek taky může být v režimu věcného břemene (naopak pro obec). Ústí se mělo zbourat, překáželo modernizaci kolejiště. Tady se nedá předpokládat, že se z „kolejištěm“ a náspem bude něco dělat, ale… Číst vice »
https://liberecky.denik.cz/zpravy_region/lide-v-chotyni-brani-demolici-nadrazi-zazemi-by-v-nem-mohli-najit-skauti-20191128.html 😉
Divím se, že už to není dávno obce, když teda projevila zájem. Klíčové inženýrské sítě, to bude asi odpad a voda (to by snad pro obec neměl být problém)? Nebo tím taky myslí přístupovou cestu (budova je uprostřed drážního pozemku)? To se dá vyřešit věcným břemenem, stejně tam chodí cestující. A předpokládám, že s obcí se dá lépe domluvit na režimu přístupu než třeba s nějakým soukromníkem.
A i podle fotky je před budovou bezpečnostní zábradlí, aby lidi nevlezli omylem do kolejí, jen se musí natřít na modro 🙂 .
Tak se prosím divte dál. Obec zájem projevila už asi před deseti lety, poté před šesti lety, poté loni. Zájem byl samozřejmě o odkup budovy a její opravu na vlastní náklady. Oblastní ředitelství v Hradci Kr. se tedy loni konečně uráčilo odpovědět na žádost s tím, že budova je neprodejná, neboť je součástí drážního zemního tělesa (vysoký násep). Co obec ještě mohla udělat více? Sama paní starostka obce byla osobně za ředitelkou Odboru přípravy staveb pí. Heinišovou a gen. ředitelem Svobodou. Pan generální nechal jednání plně v moci OŘ v Hradci. Takže z nich akorát vypadlo výběrové řízení na projektovou… Číst vice »
Ano, divím se stále dál. Po případné opravě by budova byla stále součástí náspu, jak tomu je už cca 150 let. Nevím, co na SŽ zase vymýšlí. 🙁
Jestli demolice řeší i rozkopání základů, tak právě naopak hrozí poškození náspu. Nebo tam je nějaký problém ve stabilitě právě v tomto místě?
A nebyl tehdy na SŽDC v HK na ředitelství ten XXX (každý si sami doplňte ten nejhorší výraz, který pro hnusnou kreaturu znáte), který teď vládne na OŘ SŽ(DC) v Praze, a kvůli němuž prý zaměstnanci OŘ SŽDC v HK byli několik dní „v lihu“, když zjistili, že ho byli konečně zbaveni? Jeho příjmení si dosadíte snadno sami – třeba i při vzpomínce na leckteré (jím) zlikvidované „nádražky“ …
Takovej ten jeden, co si nechal postavit byt i s vířivkou v budově SŽDC na její náklady? 😉
Myslíte nádražní budovu v Praze-Holešovicích?
Cosi jsem slyšel o tom, že to udělal i v HK, ale to už bych spekuloval.
Další možností by bylo toto nádraží přenést jinam.
Taková barabizna… zbourat. Ať si to koupí a opraví za svoje.
Oni by rádi koupili ale správci železnic nechtějí prodat… https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/bourani-nadrazi-chotyne-demolice-lide-protest.A191204_144649_liberec-zpravy_tml
jedno memento nestačilo?
https://www.idnes.cz/pardubice/zpravy/nadrazi-budova-usti-nad-orlici-pamatka-olga-sommerova.A200128_233756_pardubice-zpravy_lati
Jaký význam má v té vaší otázce výraz „memento“? Má-li to být připomínka neskutečných truců konkrétních osob z vedení SŽDC a modroptáčnického vedení města Ústí nad Orlicí, pak vřele souhlasím !!!
memento = připomínka jak tyto aktivistické projekty končí když se náhodou prosadit. Jistě, za to že se soudruzi hádají jistě může truc konkrétních osob z vedení SŽDC a modroptáčnického vedení města Ústí nad Orlicí.
Tak já bych třeba právě jako „memento“ mnohem bližší situaci zastávky v Chotyni (a také mnohem pozitivnější než to vaše) viděl shodou okolností právě rovněž v Ústí nad Orlicí velmi účelně a kulturně zachovaný a opravený původní objekt současné zastávky Ústí nad Orlicí město („Staré nádraží“) = viz: https://cs.wikipedia.org/wiki/Ústí_nad_Orlicí_město_(nádraží) + https://www.ustinadorlici.cz/cs/turista-a-volny-cas/turisticky-poznavaci-okruh/virtualni-prohlidky-okruhu?id=2848 – to je skoro přesně podobný příklad „budovy v železničním tělese“ jako zastávka v Chotyni.
celů dobu kolem toho choďa a seru na to!!! ale len se dozvěďa že sa má bůrat tak je na nohou calá dolina dpč…
Třeba celá dolina za nádražní budovu chodí srať. Pak by jim chyběla. 😃
Evidentně si tady někdo plete Chotyni s Letanovskym mlynem či se Spišskými Tomašovci, – v Chotyni žila civilizovaná společnost i „za bolševika“, byť tam tehdy zámek vlastnila ČSLA – ale měla tam chovnou výcvikovou stanici psů
Hej… A starý bača to tam celý hlídá aby z toho měl hnojivo
Tak ať si to koupí, opraví a provozují sami. Správa železnic spadá pod ministerstvo dopravy, nikoliv pod ministerstvo kultury.
Oni by to rádi koupili, opravili a využívali, ale správci železnic nechtějí prodat s podivným odůvodněním že je to součástí dopravní cesty a prodat to nejde… https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/bourani-nadrazi-chotyne-demolice-lide-protest.A191204_144649_liberec-zpravy_tml
A co je na tom podivného? Budova je součást pozemku a kus drážního tělesa s provozovanou dráhou prostě asi jen tam někomu prodat nelze
Lze. Musí se ale chtít, to je hlavní překážka na straně modrých dutohlavů.
Pozor: dříve „modří dutohlavové“ už mezitím zoranžověli!
Budova má vlastní parcelní číslo (vlastní pozemek). Asi největší legislativní problém je, že k ní není oficiální přístupová cesta, podle mě by se to dalo vyřešit věcným břemenem.
to že má vlastní parcelní čislo neznamená že není součástí drázního tělesa
A to má vliv na funkci baráku? Jestli to bude klubovna skautů, tak se jim to tam bude klepat při průjezdu vlaku, obytný dům z toho hygiena nedovolí udělat. Už to tam stojí cca 150 let (nebo mě někdo opravte, kdy byla postavena), a když bude stát dál, tak se z technického hlediska dít nic nebude. Kdyby se k tomu měla stavět kanalizace (píše se o nějaké důležité inženýrské síti), tak ten násep ujede?
tak kanalizace se tam stavět nemusí, přijede tam hovnocuc po kolejích… aspoň budeme mít další ukázku jak lze cokoli obsloužit po železnici!
Jestli budeme každou stabu starší 50 let považovat za kulturní památku staneme se skanzeńem evropy. V České republice máme spoustu krásných a historických památek a i díky relativně malému poškození od dob husitských válek i poměrně dobře zachovaných. Bohužel již chybí peníze na jejich údržbu a opravy. Proto bych byl se zápisem nových památek velmi opatrný, neboť v porovnání s ostatnímy státy jich máme na počet obyvatel, plochu významně více.
Památková ochrana řady staveb je absurdní, ale konkrétně to Chotyňské nádraží už dávno mě prostě od pohledu chytlo za srdce … to prostě není jako spousty nádražních budov na jedno kopyto.
To je uplne jedno zda mame s porovnanim s jinymi staty vice pamatek na pocet obyvatel. Tady a i jinde jde spise zachovat genius loci daneho mista nez tam postavit dalsi prefabrikat ve stylu SZ, navic nove neznamena vzdy lepsi reseni. Mame hromady dobrych architektu, ale SZ jich v ramci rekonstrukci nebo modernizaci budov nevyuziva. Radeji vyuziji projektanty, kteri vyuziji prefabrikaty, protoze je to udajne vyjde levneji.
Když je něco možné zbourat, tak zbourat. Howgh. 😃
Kdyby po válce nedošlo k vyhnání Němců, tak tu žije o třetinu obyvatel víc ;))
A kdyby Henleinovci…….
A kdyby Masaryk…
A kdyby Vilém II. Pruský …..