Infrastruktura Silnice Stavebnictví Železnice

Boj o silniční zakázky pokračuje, cena nového úseku u Ktové klesla proti rozpočtu o 26 %

Vizualizace budoucího řešení silnice I/35 u Ktové. Foto: Valbek
Vizualizace budoucího řešení silnice I/35 u Ktové. Foto: Valbek

Stavební firmy pokračují ve výrazném zlevňování nabídky budování silnic pro stát.  Ukazuje to další velká zakázka Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na odstranění úrovňového přejezdu u Ktové na silnici I/35.

Do soutěže s odhadovanou cenou 200,3 milionů korun přišlo celkem osm nabídek, nejnižší z nich je za necelých 148 milionů korun, tedy o 26 % níže, než je rozpočet.

Oproti zvyklostem z jiných zakázek ŘSD nezveřejnilo seznam s názvy firem, které podaly nabídky, pouze je očíslovalo. Přehled nabídek ukazuje značné rozdíly: čtyři firmy nacenily dráž, než stanovil rozpočet. Osm soutěžících je na poměry českého silničního stavitelství v posledních letech nadprůměrný počet. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl uvedl včera na Twitteru, že jde o nabídku od sdružení M-Silnice a Firesta-Fišer.

Zakázka počítá s vybudováním 1,1 kilometru dlouhé přeložky o šířce 9,5 metru. Podél přeložky povede ještě místní komunikace, která bude sloužit i jako cyklostezka. Hotovo má být v roce 2022. Hlavní práce proběhnou v příštím roce, kdy jsou naplánované tři výluky kvůli osazení nového mostu nad přeložkou. Křížení trati bude nově mimoúrovňové, vznikne tu železniční nadjezd.

I když nejde o příliš rušnou trať, podle ŘSD je snahou eliminovat na silnicích I. třídy úrovňové přejezdy. Stavba neřeší pouze odstranění úrovňového křížení silnice s železniční tratí, ale vylepší také směrové vedení silnice (odstraní tzv. „esíčko“). Součástí stavby je také přestavba stávající křižovatky na okružní křižovatku v obci Ktová.

Detailněji se deník Zdopravy.cz zabýval touto křižovatkou v květnu při vypsání soutěže.

Odstranění přejezdu ve Ktové a nová přeložka s podjezdem na silnici I/35. Foto: ŘSD
Odstranění přejezdu ve Ktové a nová přeložka s podjezdem na silnici I/35. Foto: ŘSD
Odebírat
Upozornit na
guest
20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomask

Ale my nechceme ve Ktové most přes silnici, my chceme rychlou železnici z Turnova přes Jičín Do Hradce sakra !!

Eduard

Výborná zpráva. Snad někoho napadne prosadit, aby povolování liniových staveb mohli jet v nějakém zjednodušeném režimu. Aby se dlouhá léta nemuselo čekat až se vydá to které povolení. Krize nebude trvat věčně a byl by hřích toho nevyužít.

Démon

Kolik má ŘSD staveb v Libereckém kraji? to bude asi druhá po Rádelském mlýnu

koleyy

Ideální bude, když se ty peníze proinvestují jinde, tohle je neskutečná zbytečnost a megalomanie!
Ať postaví novou silníci mimo vesnice.
I zavedením průžné výše mýta podle tras a času průjezdů by se hodně zlepšilo a není potřeba prolít ani kýbl asfaltu. Ten ať prolejí tam, kde jsou cesty jak ementál.

Jiří Kocurek

Je škoda, že SŽDC toho nevyužije k narovnání oblouků v traťovém úseku Rovensko – Borek pod Troskami.

Hanzi

Tak tady se to dělá kvůli té silnici a ne kolejím. Sice slabá náplast ale alespoň něco. Do těchto míst než D35 doleze proteče v Libuňce ještě hodně vody.

Jiří Kocurek

Vím, že se to dělá kvůli silnici. Přejezd na takovéhle silnici je akorát pro zlost. Ale když už se do toho kope, mohlo se aspoň přes ten most natrasovat na víc, než současných 50 km/h. I za cenu toho, že zastávka Ktová by vycházela v mírném oblouku.

Démon

To bychom čekali dalších 10 let, bohužel.

Divočák

nejnižší podání nebývá vždy nejlepší řešení.. leda že by ve smlouvě dobře ošetřili nárůst „neočekávaných“ nákladů

none

S tim se urcite pocita. Spatne podlozi, jesterka v ceste, neocekavane cokoli.
Nehledal jsem, ale jsou tyhle smlouvy verejne k nahlidnuti?

David

Ano, po podepsání se smlouva objeví v registru smluv. Např. zde: https://www.hlidacstatu.cz/smlouvy

Jan

Jsem rád, že stát ušetří. Jen doufám, aby to nebylo na úkor kvality.

Hanzi

Možná i stavebníci pochopili , že tu prostor pro cenotvorby je. Vzhledem k akcím, které jsou v realizaci a plánu v této republice si mohou přijít s příznivou cenovou nabídkou na opravdové hody. Vždyť jen dálniční síť máme s bidou v polovině základního stavu.

Lukáš F.

No jen počkejte, on se někdo odvolá, nebo někdo přijde na to, proč je kvůli nějaké formalitě nevyhnutelně nutné nejlevnějšího účastníka vyřadit. Kam bychom to přišli, stavět o čtvrtinu levněji? Republiku si rozvracet nenecháme!

Kalina

Pro tyto případy má stát možnost VŘ zrušit úplně a vypsat znova.

pozorovatel

Nějak vám nerozumím v : „stavebník“ je snad přece totéž co „investor“ (ŘSD), nikoli dodavatel prací – pro toho platí snad spíše označení „stavař“, nemyslíte?
A optimismem bych šetřil, dokud nebude stavba hotová – existují totiž i různé možnosti, jak celkovou cenu v průběhu prací dodatečně zvýšit o různé „vícenáklady“, kvůli nimž už rozestavěnou stavbu nikdo nezastaví …

Jan

Proto se má soutěžit na pevnou cenu, tedy na riziko zhotovitele, který si to má započítat do nákladů předem. A pokud to udělá blbě nebo nekvalitně tak si to má v záruční době i opravit za svoje. Pak by to motivovalo cenit pořádně a dělat kvalitně.

Jiří Kocurek

Fajn, tak dáme do rozpočtu položku „Pyrotehcniký průzkum, nález nevybuchlé munice“. Co kdby tam byla bomba z druhé světové. Namísto víceprací to bude rovnou v rozpočtu. Stavební firma přece neponese riziko, že si stavebník na zahradě chovává trhavinu.

Jiří

Skvělý návod, jak vysoutěžit nejvyšší ceny. Zhotovitel si tam pro nečekané situace nechá slušný polštář a pokud nic nenastane, tak mu ta vyšší pevná cena bezpečně zůstane.

Hanzi

Ano, toho ,, stavebníka,, jsem myslel trochu v nadnesenem smyslu, z psaného textu to nevyplyne, jinak ano máte pravdu