Boj o polské voliče vrcholí, státní dálnice mají být od léta bezplatné
Fyzická mýtná brána u Vratislavi. Zdroj: Google Street View
Se soukromníky hodlá vláda o zrušení poplatků jednat. V případě problémů by mohla přistoupit až k vyvlastnění.
Rušení poplatků u nás rozhodně nehrozí, to spíše naopak další zdražování.. Důvod se vždycky najde. Mezi ten nejblbější patří to, že se s cenou x let nehýbalo.
Nejblbější důvod? Možná jste se měl více zamyslet, než jste to napsal.
Spotřební daň na paliva je překážka mobility, ne šušně za poplatky. Tak ať zruší rovnou tu a tím tu mobilitu pěkně podpoří.
Vlna populismu v Evropě sice sílí, ale vyvlastnění v jednadvacátém století, toho by snad nebyli schopní ani Poláci…
Vyvlastnění je institut, který se běžně používá, včetně ČR.
Milovníkům února 1948 bych rád vysvětlil že nejsem proti vyvlastňování pozemků nutných pro liniové stavby, ale pouze proti znárodnění dokončené dálnice kterou nechal stát toho soukromníka za nějakých podmínek postavit a provozovat…
Vyvlastnění je právní institut, máme ho i v našem právu. Samozřejmě musí původní vlastník dostat adekvátní náhradu. Ne jako za socialismu to komunisti kradli.
Přesto v tomto případě musí dojít k dohodě obou stran, ne násilné akci ze strany státu, jde o princip. Vyvlastnění i s náhradou takovou dohodou není. Jakkoliv nepodporuji snahy nadnárodních firem v arbitrážích proti státům, v tomto případě by uspěly…
Vysvětlete to, prosím, panu Fialovi. Ten chce vyvlastnit ČEZ. Myslel jsem si, že když poslechnu politiky a budu v průběhu pracovního života část vydělaných peněz investovat, tedy nakupovat akcie ČEZu (firmy s 2/3 státní účastí), že budu v budoucnu brát dividendy jako přilepšení k důchodu. Teď to vypadá, že věřit politikům bylo bláhové.
Za ty akcie dostanete peníze.
Co se říká, tak při stavbě nových jaderných elektráren nebudou mít akcionáři z akcií dividendy.
Ale celkově jsem na to zvědavej, už několikrát se stalo, že akcionář s většinovým podílem nabídl odkup akcionářům menším až mrňavým.
To vyvlastnění je ale právě pro případy, kdy se s dotyčným vlastníkem dohodnout nejde. Jinak jestli jsem to pochopil, tak dotyčné věci k vyvlastnění musí být ve veřejném zájmu.
Jak to mají Poláci netuším, bude taky záležet na smlouvě s provozovatelem daného kousku..
ale když vyvlastňovali toho soudce u Jaroměře, to tu bylo jásotu, že
Byl jsem pro…
Tak zrovna v ČR vláda pana Fialy chystá vyvlastnění ČEZu. Dokonce k tomu přijímá speciální zákon, aby to šlo hladce a co nejlevněji.
Konečně. S těmi překážkami mobility má premiér pravdu. K čemu je dálnice, když ve špičce člověk čeká i desítky minut na mýtné bráně. Navíc současný polský systém zpoplatnění jen některých úseků je mimořádně nespravedlivý.
Hlavně každá ves jiný pes. Někde klasická brána jinde například apka. Takže pokud se to zruší bude jen dobře. Z čeho bychom si měli vzít příklad tak ty rezervy při stavbě dálnic. Opravdu nechápu proč to nejde i u nás.
Jakékoliv zpoplatnění dálnic je v dnešní době vlastně přežitek a věcný nesmysl. Dálnice se staví ne proto, aby řidiči měli „rychlejší a pohodlnější cestu“, ale aby převzaly zatížení stáv cesta (a center obcí). Ten původní účel platil naposledy před 30 lety, ne v 21. století. Že si někteří řidiči myslí, že dálniční známkou si připlácejí za komfort a kvalitu, kterou pak očekávají (a diví se, že na D1 je stejná kolona jako ve městě), je 30 let zamrznuté kolektivní myšlení. Auto jedoucí po dálnici neužívá „komfortu dálnice“, ale společnost těží z toho, že „auto nesmrdí a nepřekáží ve měste“. Zpoplatněny… Číst vice »
Souhlas, případné výkonové mýto by mohlo mít i určitou regulatorní funkci provozu. Např. výrazně nižší zpoplatnění mimo špičkové časy. Celá silniční síť by tím mohla být využitá daleko rovnoměrněji a efektivněji. Tohle je ale jedna z věcí co by měla řešit EU, ne aby si každý stát vymýšlel složitě vlastní kolo.
Dynamická cena podle poptávky by se hodila i pro parkování ve městech (stejně jako u mýta pro transit městem), ale to je pro dost lidí příliš futuristická vize. Člověk se děsí, když na vlastní kůži zjistí kolik člověkohodin, od obyvatele po starostu, se spotřebuje na zbytečné diskuze o tom o kolik korun se má zvednout (či podle někoho snížit) cena za parkování, respektive mýto, místo aby to bylo nastavené automaticky. To je podobné jako valorizace důchodů, ta se kupodivu ujala, ale valorizace rodičkovského příspěvku anebo platu jístých státních zaměstanců je prakticky tabu. Politici pak desítky hodin, pravidelně i několikrát do… Číst vice »
Před 25 lety se vyprávěl o rumunské silniční síti takový vtip, „drum modernizat“ byly silnice s méně než jednou dírou na metr čtvereční a „drum nemodernizat“ silnice s více než jednou dírou na metr čtvereční…
Platíte si za luxus, žádný přežitek.
Myslím si, že by dávalo smysl opřít se o skutečnost, že skutečně závažné závady na silnicích způsobují těžká (a přetížená) vozidla, a podle toho odstupňovat poplatky a pokuty.
Běžné osobní auto do 3,5 tuny se na povrchu silnice víceméně nepozná, klidně by mohlo mít dálnici zadarmo.
O to vyšší by měla být známka u kamionu a pokuta za jeho případné přetížení.
No co, jestli to vyberou z daní jinde tak je to asi jedno…
Někde je před volbami pastelkovné, jinde bačkorovné (pro důchodce od Babiše), v Polsku bezmýtovné..
Už se těším, až krátce po volbách polská vláda řekne, že ta změna nebyla zasazena do nějakého rámce, a mýtné opět zavede. A volič do dalších voleb zapomene..
V Polsku mají většinu dálnic a expresówek na dálniční úrovni zdarma už teď. Jedná se jen o těch pár placených, relativně krátkých úseků (vůči celkové kilometráži ).
Nebo něco jako populistické slibování, že se nezvednou daně. 😀
Nojono, a když jedna strana říkala, že bude třeba zvyšovat daň z nemovitosti, byla označována za komunisty.. 🙂
Holt teď jsou komunisty všechny vládní strany, asi.
Budu volit komunisty.
Jen zatím nevím, z které strany. : – )
Existuje bývalý komunista?
generál? ten si to prý odčinil a odpracoval….
To si rozhodně nemyslím. Většina jejich dálnic je už nyní zdarma. Navíc Poláci si od nikoho nenechají jen tak tahat za nos.
Jezdim do Polska pravidelně a teda nad efektivitou zpoplatnění (fyzické mýtnice) mi zůstává rozum stát. Nejenže to musí zaměstnávat strašný množství lidí (možná o to jim jde), ale jsou kvůli tomu dělaný daleko složitější dálniční rozplety. Zkrátka tam, kde byste dálniční sjezd řešili celkem jednoduše, jako u nás, tam mají dlouhé dálniční přivaděče, aby oba směry (sjezd i nájezd) byly k sobě přimknuté a obsloužené mýtnicí. Viz třeba: https://mapy.cz/letecka?x=18.6175655&y=53.6028146&z=16 Zároveň když se vybere určitá částka (pochybuju že se jedná o navrácení investice) mýtnice se opustí, ale nechají na místě, jako třeba tady: https://mapy.cz/zakladni?x=19.5362167&y=51.6431452&z=17&base=ophoto Takže všechny auta tudy jedoucí musí zpomalit… Číst vice »
Je to sice obludné, ale není to nic nového co by se týkalo jen Polska. Třeba ve Francii to je to samé (a navíc drahé jak čert).
přesně tak, Chorvatsko či Itálie to samé…
Jojo vím o tom. Když vidím že s tím nikdo nic nedělá, říkám si že Evropa musí zajít na svojí zkostnatělost.
Dobré jsou také nové mýtnice po dlouhou dobu neobsazené, protože dálnice nebyla zkolaudována.
Jezdim do Polska pravidelně a teda nad efektivitou zpoplatnění (fyzické mýtnice) mi zůstává rozum stát. Nejenže to musí zaměstnávat strašný množství lidí (možná o to jim jde), ale jsou kvůli tomu dělaný daleko složitější dálniční rozplety. Zkrátka tam, kde byste dálniční sjezd řešili celkem jednoduše, jako u nás, tam mají dlouhé dálniční přivaděče, aby oba směry (sjezd i nájezd) byly k sobě přimknuté a obsloužené mýtnicí. Viz třeba: https://mapy.cz/letecka?x=18.6175655&y=53.6028146&z=16 Zároveň když se vybere určitá částka (pochybuju že se jedná o navrácení investice) mýtnice se opustí, ale nechají na místě, jako třeba tady: https://mapy.cz/zakladni?x=19.5362167&y=51.6431452&z=17&base=ophoto Takže všechny auta tudy jedoucí musí zpomalit… Číst vice »
No co dodat. Pokud to splní, není to politik. Tedy aspoň to co pod slovem politik v Česku vnímáme.
Co ty české tankodromy, kdy na nich zruší poplatky?….V ČR by byli schopni zpoplatnit i II. a III. třídy…
No vidíte, já bych byl pro. Nebo zavést silniční daň. Ono totiž postavit a provozovat ty silnice taky něco stojí, ať jsou to dálnice nebo okresky. A jestli nejste spokojený s kvalitou českých cest (myslím že je co zlepšovat) tak osvobození od poplatku by určitě ke zlepšení nevedlo.
Chtěl jsem napsat plošnou silniční daň.
spotřební daň a DPH na paliva, to Vám asi nic neříká? Možná se mýlím, ale kdysi dávno se platila silniční daň na služební vozy, ta byla zrušena a byla navýšena spotřební daň na pohonné hmoty ….
Pokud si myslíš, že si DPH z nafty platíš silnice, co si platíš DPH z mrkve?
Jedna z vlastností daní je to, že jsou neúčelné, tzn. v době výběru není jasný účel, k jakému budou použity. Narozdíl třeba od poplatků.
Spotřební daň na paliva není vybírána primárně za účelem financování silnic.
Na to se dá říct leda „Jebać PiS“…
.. a nechat je donosit dítě z takového znásilnění (když jsou proti potratům).
ještě lepší (reálná)kombinace je donosit dvojče, když jedno zemřelo.
Já jsem ty Polské dálnice vždycky chválil, že jsou sice dražší, ale na té kvalitě je to vidět. Pokud se zadrhne penězovod, kvalita půjde samozřejmě dolů.
„słynne fale na Dunaju“ u letiště Pyrzowice znáte? Jsou kvalitní, protože jsou nové. Jinak ´držba podobná spíše Maďarsku než Česku.
https://dziennikzachodni.pl/autostarda-a1-i-slynne-fale-dunaju-wplynelo-odwolanie-w-sprawie-ekspertyzy-dotyczacej-odcinka-miedzy-pyrzowicami-i-piekarami/ar/c1-17208393
Zradilo je podloží. Podobná situace jako v Ostravě. Však v dohledné době se to bude dávat do pořádku.
Takže polským motoristům bude platit dálnici taková babička, která třicet let neřídila auto a jediná její doprava je na svém kole se síťovkou k pojízdné prodejně v úterý. Poláci, palec dolů!
Jo, jdou na to blbě. Budoucnost je v zdražování.
A Kovanda poradí, že kdo chce zajet do Ostravy, ať jede přes Liberec do Zhořelce, po A4, zároveň si tam natankuje a bude to i přes delší vzdálenost rychlejší a levnější. : – )
Ani u nás se nevybere na mýtném zhruba pětina. Lidi co sedí doma to platí stejne. Ostatně, třeba jídlo a jiné zboží by se k nim asi nedostalo.
https://www.sfdi.cz/soubory/obrazky-clanky/rozpocet/2023_rozpocet_text-rozpoctu.pdf
Babička dobrá, ale stejně bych ještě přidal matku samoživitelku, ať je ta agitační údernost argumentu vyfutrovaná zleva i zprava.
Jasne, ta pojizda prodejna se ji na naves asi teleportuje a zbozi do ni taky.
Je hrozne znat, kdyz ma nekdo misto mozku rudozelenou kostku. ;o)