Boj o polské voliče vrcholí, státní dálnice mají být od léta bezplatné

Fyzická mýtná brána u Vratislavi. Zdroj: Google Street ViewFyzická mýtná brána u Vratislavi. Zdroj: Google Street View

Se soukromníky hodlá vláda o zrušení poplatků jednat. V případě problémů by mohla přistoupit až k vyvlastnění.

Rada ministrů Polské republiky přijala návrh zákona, který počítá se zrušením mýtného pro osobní automobily a motocykly na dálnicích ve vlastnictví státu. Úprava vejde v platnost nejdříve 1. července a bude se týkat zatím dvou dálničních úseků. Jde o část dálnice A4 mezi Vratislaví a Gliwicemi a dálnice A2 mezi Koninem a Strykowem. V lokalitách se nyní vybírá mýtné.

Podle návrhu by se mělo znemožnit zavedení mýtného pro motorová vozidla s hmotností do 3,5 tuny také na dalších dálnicích ve správě polského správce silniční infrastruktury Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), které jsou nyní zdarma, i na úsecích ve výstavbě.

Hrozba soukromníkům vyvlastněním jejich dálnic

Polská dálniční síť měří zhruba 1 800 kilometrů, z pohledu mýta jde o tři druhy dálnic: část státních je zcela zdarma, část státních s výběrem mýta a soukromé zpoplatněné. Se soukromníky, kteří vlastní nebo si pronajímají 468 kilometrů polských dálnic a na 451 kilometrech z nich vybírají mýtné, hodlá vláda o zrušení poplatků a jejich refundaci jednat. Pokud by byly jejich požadavky přemrštěné, nebo by se zrušením mýtného od nového roku nesouhlasili, může vláda podle polského ministra rozvoje a technologií Waldemara Budy jejich majetek ve veřejném zájmu podle platných zákonů vyvlastnit. Jde o úseky dálnic A1 Gdaňsk – Toruň, A2 Konin – Nowy Tomyśl – Świecko a A4 Katovice – Krakov.

„Předchozí vlády svěřily správu těchto dálnic do soukromých rukou. Zpětně je jasné, že to nebylo dobré rozhodnutí. Zrušením mýtného pro osobní vozidla dojde k přesunu části dopravy z náhradních komunikací. Zvýší se tak úroveň bezpečnosti na silnicích státní správy a samosprávy v blízkosti dálnic. Díky tomu se také ušetří prostředky na jejich údržbu, renovaci a modernizaci,“ dodal polský ministr infrastruktury Andrzej Adamczyk.

„Dálniční poplatky jsou jednou z překážek mobility,“ říká polský premiér

Podle polského premiéra Mateusze Morawieckého zlepší větší dostupnost dálnic stav peněženek občanů, jízdní komfort a také přispěje k lepšímu stavu životního prostředí.

„Dálniční poplatky jsou jednou z překážek mobility. Zvyšováním mobility zároveň zvyšujeme šance podnikatelů najít dobrého zaměstnance a šance zaměstnanců získat lepší práci,“ uzavřel Morawiecki.

V Polsku vrcholí přípravy na podzimní parlamentní i senátní volby. Zrušení mýtného slíbil během uplynulého víkendu lídr vládního Práva a spravedlnosti (PiS) Jaroslaw Kaczynski. Jde o jeden z dalších kroků, kterým se polská vláda podle vlastních slov snaží zlepšit ekonomickou situaci svých občanů.

Tagy dálnice GDDKiA mýtné mýtné brány mýto Polsko
55 komentářů